Izhaja T«ak četrtek. Cena ms jm 3 K na leto. (Za Nemčijo 4 K, h Ameriko m druge tuj« države 0 K.) — Ponamozno .številko p.o prortaiaio — 1 ■" - po 10 vinarjev. ——~— SlovensEenm UiiUslvii v potil in zsMvo. Sptai in dopisi bo poiiljajo: Uredništvu , Domoljuba*, Ljubljana, Kopitarjeva ulioa. Naročnina, reklamacijo in in-sorati pa: Uprarnifttvu „Domolniba*. -Ljubljana, Kopitarjeva ulioe - Štev/20. dne 18. maja 1816. Petindvafsetletnica Dne 15. maja leta 1891. je izdal papež Leon XIII. znamenito okrožnico, ki se pričenja z besedami: »Rerum novarum«, in v kateri sc razglašajo socialna-načela v korist delavskim stanovom v zinislu večnih krščanskih resnic. Imenuje se splošno Delavska okrožnica in po pravici se danes delavski prijatelj s hvaležnostjo spominja, kako je papež pred 25 leti kot pravi oče vseh zatirancev vzdignil svoj glas za delavske pravice. Vse polno zmotnih misli je krožilo glede na socialno vprašanje med katoličani, preden je izpregovoril rešilno besedo sv. oče. Zlasti o državi in njenih dolž-nosiih v pomoč slabejšim stanovom se je trdilo vsevprek, naj se sploh v socialne razmere ne vtika. Liberalni katoličani so branili ta-le vodilna načela: »Država nima pravice se vtikati v zasebne gospodarske razmere. Delavska pogodba mora ostati neomejeno svobodna, delodajalec nai se ravna po svoji vesti, ni pa treba zakonov, ki bi s silo zahtevali v korist delavcev kaj od njega. Cerkev naj pomaga samo s tem, da uči medsebojno ljubezen, duhovnik naj de-■ujc samo v cerkvi in naj se ne spušča na socialno polje. Delavsko združevanje in sploh združevanje delavskih stanov je nehamo; s tem se uče ljudje samo upornosti >n se vadijo takih reči, ki jih jim ni treba vedeti. — če so tako govorili, pisali in učili »e.° katoličani, koliko hujše je bilo vse to seie pri ljudeh, ki niso imeli druge misli, nego hrepenenje po čim največjih clobič-' m Pri katerih ni delavec nič drugega ^menjal kakor stroj, ki se mora samo to-»Ho skrbeti zanj, da teče, in ki se vrže ' ,tadar ne služi več svojemu namenu. Nasproti tem naukom je papež Leon "i. učil v svoji okrožnici, katere petin-Va)sctletnico obhajamo, ta-le načela: Država mora po svojem bistvu skrbeti za splošni blagor. Če je prav urejena, ji ni treba novih potov za rešitev socialnega vprašanja, V taki državi vlada poštenje, družinsko življenje je urejeno, varnost in pravičnost se spoštuje, javnih bremen j« malo in pravično so razdeljena; poljedelstvo, obrt, veda in umetnost se razcvitajo. Prav uravnana država mora skrbeti za vse po načelu delilne pravičnosti. Vsi sodelujejo za splošni blagor, torej ga bodi vsak deležen. Po tisti vrsti mora država skrbeti za posamne stanove, po kateri sodelujejo za skupni namen. Prvi so tisti, ki vodijo državo. Takoj za njimi so pa delavski stanovi, ki z delom svojih rok ustvarjajo premoženje državi. Vsled tega se mora država po zahtevah delilne pravičnosti že v drugi vrsti ozirati nanje. Svobodo mora braniti; če bi pa imelo kaj škodovati splošni koristi, mora ooseči vmes. Njena dolžnost je, da nastopi ob uporih, stavkah, kadar se omaje rodbinsko življenje, kadar je vera ali nravnost v nevarnosti, ko delodajalci krivično postopajo z delavci in žalijo njihovo človeško in krščansko dostojanstvo. Splošno mora država bolj skrbeti za reveže, nego za bogatine. Rod bogatinov, ki je ograjen s svojimi trdnjavami, potrebuje manj javnega varstva: Nesrečno ljudstvo, ki nima nobenih lastnih moči za svoje varstvo, je najbolj navezano na državno oporo.« Dve reči izmed neštetih, ki so čudovito vplivale vsled imenovane papeževe okrožnice, omenjamo posebej, ker se njen vpliv izmed vseh v naši domovini in pri našem narodu najbolj vidi: Prvič je okrožnica vzbudila celo vrsto resnih socialnih delavcev, mož, ki so v zmislu papeževih besedi vso svojo moč posvetili temu, da so jeli študirali socialne razmere delavskih stanov in posegali z besedo in pismom v življenje, izobraževali druge in tako vzbudili tisto veselo delo, katerega blažilne in splošno koristne in rešilne posledice izkušamo tudi mi. Leon XIII. nam jc vzbudil delavcer za socialno delo. Druga reč je pa zvezana s prvo. Y, zmislu papeževih besedi se je prijelo uaj-živahnejše združevanje delavskih stanov. Koliko neizrečeno važnih koristi so prinesle delavskemu stanu najraznov; stneji« delavske organizacije, ki so se pričele ras-cvitati na prej tako zapuščenem polju: Delavska izobraževalna društva, krščanska ali katoliška delavska društva, politična ia nepolitična, krščansko socialno zvez«, družbe za delavke, konsumna druUva, delavska stavbna društva itd. V ravno tistem zmislu so se začeli gibali mali obrtniki m povemo naj, da je pri nas na SloVenske« tudi vsa organizacija kmečkega stanu imela svoj začetek v okrožnici Leona XIII. « delavskem vprašanju. Posojilnice, gospodarska društva, pa tudi izobraževalna društva in vse, kar je iz njih lepega in dobrega zrastlo v korist kmečkemu stanu v naši domovini, je zrastlo iz korenin, ki ;ih jc ko< skrbni vrtnar človeštva položil v plodo-vito zemljo Cerkvi in papežu udanih 3rc Leon XIII, Hvaležno se zato spominjam« petindvajsetletnice njegove očesne besed«, Obetala se je huda, grozila vojska med stanovi, Vse je kazalo, da se spoprimejo na eni strani revni, na svoje roke navezani delavski sloji, na drugi kapitalistični mo-gočniki. Vmes je posegel Leon XIII. in pokazal pot, po kateri se brez krvi in bre» grobov pomaga pravici in s tem miru ia ljubezni do zmage. Šiba božja. Veliko slabega je bilo na sveti, za kar je zaslužilo človeštvo to strašno vojsko* Še posebej, se pa zdi, da je vojska božja tt-ba za en greh. To je tisti veliki greh našega časa, ki skruni zakon ia prevrača btj&jm 1» Novi deželni predsednik grof Henrik Attems, ki je te dni prevzel vodstvo politične uprave na Kranjskem. naredbo o spočetju otrok. Onan je bil storil v tistih utaru časih svetopisemskih očakov ta greh in sveto pismo pravi: »Zato ga je Gospod umoril, ker je ostudno reč storil« (I, Mozesove bukve 38, 10). Dandanes se je pa ta greh razširil že po mnogih krajih, po celih deželah in državah. Pred dobrimi sto leti je začel učiti Anglež Malthus, da bo kmalu preveč ljudi na sveti, češ ljudje se veliko hitreje množe kakor pa hrana. Zato je držal, da je treba reveže pustiti, da poginejo, ker zanje ni prostora pri skupni mizi človeštva. Kdor pa tega noče, naj se radovoljno odpove zakonskemu življenju, da ne bo še sam po nepotrebnem jedcev množil. Toliko brez božen pa Malthus ni bil, da bi bil Onana stavil za zgled. Naravnost je priznal, da tako počenjanje srce posirovlja in žene ponižuje. A za njim so prišli drugi, ki se niso več brigali za božje maščevanje in so začeli učiti tudi to, za> kar je Bog Onana » smrtjo kaznoval. In mnogo zakonskih se je začelo ravnati po njih. Nekateri res iz strahu, da ne bo mogoče toliko otrok preskrbeti. Ta strah je včasih umljiv, a greha ne opravičuje. Ali mar Bog ni videl in vedel, da bodo imeli nekateri starši z otroki veliko težav? Jc videl in vedel, in vendar je tako početje prepovedal, ker jc protinaturen greh. Če človek ni zmožen junaške čiste zdržnosti, naj zaupa v božjo previdnost, naj pridno dela in skrbno vzgaja otroke, in videl Ko, da bo otroke presitrbel, da skoraj sam ne 21 bo vedel kdaj in kako. Izkušnja potrjuje, da se poštene krščanske družine, pa naj ii bodo ie tako velike, vendarle pošteno prežive. Bog že vse tako vodi in ravna, da je nazadnje za vse prav in dobro. Navadno pa- ni niti res, da bi bila strah in skrb za družino kriva takih pregreh. Največkrat Jih je kriva mehkužnost. Nekaterim se ne ljubi več imeti skrbi za otroke. Rajši tako žive. Da bi se zato tudi odpovedali zakonskemu življenju, tega ne. Njim je samo za nasladnost, nič pa za dolžnosti. Da je tako življenje zoper vse postave narave, tega jim ni nič mar, Da le bolj prosto živel Nekaterim gosposkim ženskam še nečimurnost pomaga, da se branijo materinstva, češ da ostanejo tako bolj mlade in lepe in se ložje razkazujejo in zabavajo po glediščih in plesiščih. Tako ljudje s strašno lahkomiselnostjo in brezbožno nepokorščino teptajo in gazijo božje in naturne postave. Potem se pa še čudijo in pohujšujejo, če Bog pripusti, da jih greh tepel S svojim pohlepom in s svojo sebičnostjo so si ljudje nasnovali v«jsko, in ta vojska je bič tudi za ta greh! Francoska že ječi in z grozo gleda, kaj bo, ker nima več vojakov. Pošteni Frun-cpzi naravnost pravijo: »Matere bodo po- Jubile Francoskol« To se pravi: Francoska o omagala, ne zato, ker so francoske žene matere, ampak zato, ker niso hotele biti matere! Na Francoskem se je bil greh brezotroštva najbolj razširil (družine so imele le po enega ali dva otroka) in na tisoče družin bo izumrlo, ker so padli na, bojišču njih »edinci«. A z družinami je udarjena vsa država: francoski rod izumira. A ne smemo biti farizeji, da bi videli samo grehe drugih. Tudi po Nemčiji in Avstriji se je zadnja leta razpasla ta pregreha. Število rojstev je vedno* manjše, ne moremo pa reči, da morda zaradi bolj zdrž-nega življenja, kriv mora biti gieh. Že sc nekateri nemški učenjaki s skrbjo ozirajo na Rusko in pravijo: V tej vojski bomo še zmagali, a kaj bo čez dvajset let? Na Ruskem je še staro, naravno pošteno, družinsko življenje, zato ruski rod vedno bolj narašča, in v nekaj letih bo nas neznansko prehitel. Kaj bo takrat z nami? Modri državniki že razmišljajo, kako pomagati, da bi se število rojstev povečalo, Kako pomagati? Seveda je prav in potrebno, da tudi država poskrbi zlasti za delavske stanove. Po mestih se je res nagnetlo toliko ljudi, da že ni več kruha za vse. A tega so krive največ države same, ki so zanemarile kmeta. Tako so začeli tudi kmečki ljudje siliti v mesta. Če se bosta vrnila kntečkemu delu stara čast in pošten zaslužek, bo leliko zemlja preživila še vse tiste ljudi, ki sedaj po mestih stradajo ali pa so se izselili na tuje. Vendar pa vse to ne bo dosti pomagalo, če ne bo predvsem nravnega spo-štenja. Saj se Onanov greh ne širi samo med delavskimi stanovi, ampak morda še bolj v gosposkih, premožnejših stanovih, Krščanskega življenja je treba učiti ljudi, pokorščine do Boga in Cerkve — pa bo prišel na človeštvo božji blagoslov in bo vstal nov rod, zdrav in številen, delaven in pošten. Žalibog se sliši, da se še naprej in sedaj že celo med vojake širijo ostudne razvade brezbožnega novodobnega življenji Tako še sami kličemo nase božje maščevanje in prokletstvol Bog se nas usmili! Pregled po svetu. Nemčija in Amerika. Ko jc došla nemška nota, je napravila med Američani dovolj ugoden vtis, dasi jim začetek ni prav ugajal. Wilson in Lan-sing sta nemški odgovor celo noč študirala. Američane najbolj moti opazka, ki zahteva, naj se nastopi proti Angliji, češ, Nemčija nima pravice, da se vtika v razmerje med Anglijo in Ameriko. — Lansing je zatrjeval: Dokler se bo Nemčija ravnala po svojih obljubah, Amerika ne bo imela povoda za spor. — Nemška nota je napravila v Vatikanu zelo dober vtis, kajti sv. oče se je že bal, da bodo tudi Ameriko zapletli v vojsko in bi upanje na mir izginilo v nepregledno bodočnost. Irska vstaja. Vojna sodišča so doslej obsodila 150 oseb na smrt; med njimi se nahajajo skoraj vsi voditelji fr" skih delavcev. — Službena dolžnost se menda na Irskem ne vpelje; izmed * in pol milijona prebivalcev na Irskem jih je na bojiščih samo okrog sto tisoč- škotska in Avstralija sta dali štirikrat do petkrat več. — Irski podkralj Wim-borne je odstopil. Nemiri na Portugalskem. V deželi nereda — na Portugalskem — se vrste neprestano nemiri in vstaje. Sedaj je ustavljen zaradi nemirov ves osebni, pismeni in brzojavni promet. — V Liz-tioni je izbruhnila revolucija. Arzenal je pogorel. Vojaki so se uprli. — V vseli portugalskih mestih je razglašen preki sod. Odredba je bila izdana osobito proti monarhistom. Bavarski kralj o mira: Bavarski kralj Ludovik je odposlanstvu raznih stanov rekel: »Kdaj bo vojske konec, ne vemo, da pa ne bomo premagani, to vemo in nočemo miru, ki nam ne prinese boljšega položaja, kakor ga imamo dosedaj. Naši sovražniki se razbije-ju na sili zvestih zavezniških armad. Trpimo najhujše žrtve v krvi in blagu, pa tudi v domovini, kjer je narodu naloženo težko pomanjkanje. Da se narod ol»varuje za u večnost pred vsem tem, to je cilj, ki <*a moramo pri mirovnem sklepu dosegi.« Nova četi'crozveza. Japonski list »Nishi Nishi« izjavlja, da je japonsko-ruska. pogodba le prehodnica nove če-tverozveze, ki jo sklenejo Francija, Anglija, Rusija in Japonska. Zelo veliko Japoncev bi pozdravilo, če bi se ta eotverozveza razširila v peterozvezo in bi so pridružila tudi Amerika. To so seveda ugibanja; brez dvome, se bo po vojski položaj med svetovnimi državami zasukal vse drugače, kr.kor ga sedaj obračajo časnikarji in politiki na papirju. Med Mehiko in Združenimi državami Sov. Amerike utegne v kratkem počiti. Napetost med obema državama je velika. Svetovna vojska. Na Tridentinskem boji poneha-vajo. — Bombe na Stolni trg y Gorici. — Dva laška napada na Mrzli vrh brez uspeha. — Na Do-beiski planoti Italijani večkrat odbiti. — Važna pridobitev nemških čet na verdunskeni bojišču, osobito na višini 304. — 1'rcobrat na kavkaskem ozemlju. - Artiljerijski boji pred Val ono. VOJSKA Z ITALIJO. Na Tridentinskem. Lahi poizkušajo, da bi napredovali z napadi proti Tridenta. moteni, ko v Adiški dolini niso dosegli nobenih uspehov in tudi ne pri Lavarone, 'er ni«o mogli vzeti postojanke Lusern, in ne v dolini Sugana, kjer so jih potisnili na-2al P" St. Oswaldu, zahodno od Borgo, j^padajo tem ljutejše zdaj zahodno krilo, linU S°i SC' kakor 'c znano, ustalili v dolin' . °.in napadajo zdaj severni rob do-ci e' L ^ napredovali proti Rivi, Avstrij-' se pogreša, odvzeto in se je pravočasno prosilo za podporo. Tudi te določbe bodo vzele precej državnega denarja. Do konca leta 1915 se je izplačalo državnih prispevkov za preživljanje skoro eno miljardo. V tednn »Rdečega križa« se je nabralo v šolskem okoliSču Drenov grič-Lesno Brdo 75 K 70 v. Vsem blagim darovalcem: Bog povrnil Darila. Kranjska hrahilnica v Ljubljani je ob letnem zaključku razdelila 137.227 K 41 v. dobrodelnih daril. Mladinska slovesnost v begunskem taborišču v Brncku o. L. Na vnebohod Gospodov bo pristopilo v Brucku okrog 700 begunskih otrok prvikrat k sv. obhajilu. Isti dan popoldne bodo pa birmani. Zakrament sv. birme bo delil kardinal dunajski, eminenca dr. Piffel. Vodstvo taborišča prosi milosrčne Slovence, naj bi se priglasili za botrinstvo. Iti ne bo treba v Bruck, ampak zadostuje, če se pošlje tja pri- Razne novice. Pogajanja za avstro-ogrsko na-godbo so se nadaljevala ta teden. Sedaj so bili ogrski ministri na Dunaju. Ljubša mu je vojska. Sv. oče Benedikt XV. je smatral sedanja pogajanja med Ameriko in Nemčijo za ugodno priliko, da bi se zaJelo tudi pogajanje zaradi miru. Toda predsednik severo-ameriških držav Wilson je papeževo željo odklonil ter izjavil, da bo takrat začel posredovati, ko bo posredovanje obema strankama po volji. f Tržaški »Piccolo«. List »Piccolo, ki je početkom vojske prenehal izhajati, je po izjavi italijanskega ministra Barzilaja v zadnjih 25. letih več škodoval, kot cel ar-madni zbor. List je zasledoval veleizdajal-ske smotre. Njegov urednik Mayer je zbežal v Rim. Francoski škofje v vojski. Ker so vojno dolžnost na Francoskem razširili do 55. Avstrijski stražni opazovalci na neki strehi ob tirolski fronti. meren dar v denarju, ker bodo vsi bir-manci in birmanke enako obdarovani, botri bodo pa zastopani po ondotnih beguncih. Imena botric in botrov bodo objavljena v »Slovencu«. Predrzen uzmovič. V Ljubljani je bilo gostilničarju Alojziju Zorčiču v Kolodvorski ulici ukradena železna Skrinjica z denarjem, vrednostnimi papirji in zlatnino. O zločincu, ki si je prilastil tuje imetje v znesku 18.000 K, Se ni nobenega sledu. Članom posvetovalnega sveta pri vojnožitnem prometnem zavodu je imenoval minister za notranje zadeve dež. odbornika msgr. dr. E. Lampeta. Nesrečna smrt. Blizu Zaloga so našli v soboto 14. maja na železniški progi povoženo 21 letno Emo Baraga, ki je bila zaposlena v dolski tovarni. leta, mora pod orožje zopet 11 francoskih škofov, tako da jih služi v vojni sedaj vsega skupaj 17. Letina na Francoskem kaže prsce) slabo, kljub t.cmu ne marajo varčevati, kef se zanašajo na zunanji uvoz. Po slabi letini 1913/14 so morali uvoziti za 300 milijonov tujega žita. Cena je od takrat poskočila i* 75%. Obdelali so pa poljai za 739.000 b« manj kot prej. Usoda črnogorskega kralja. Za kralj« Nikita se četverosporazum ne briga veiiko. Še tega mu niso dovolili, da bi smel obiskati Pariz. Le s težavo spravi skupaj A* nar, da plačuje ministre. Na Norveškem so nastale vsled tajanja snega velikanske povodnji. so silno narastle; veliko mostov je voda odnesla, nasipi so porušeni. . Kuga. V notranjem Egiptu je zače» razsajati kuga. Za angleško vojaštvo v «* vernem Egiptu bo to huda nevarnost, ce » ne posreči omejiti morilke. Vojaške novice. Ponovno prebiranje v letih 1897 do 1866 rojenih črnovojniških zavezancev. Dolžnost vseh svoječasno pri prezentaciji na dopust poslanih priti k prebiranju. V pojasnilo udeleženih krogov se opozarja izrecno na to, da morajo k zopetnemu prebiranju, katero je bilo s pozivnim razglasom >0« zaukazano za letnike 1897 do vštevši 1866 črnovojnih zavezancev, priti tudi vsi črnovojni zavezanci teh rojstnih letnikov, ki so bili že pri kakem prejšnjem prebiranju spoznani sposobnim za črnovojniško službo z orožjem, pri prezentaciji ali pozneje pa so bili zopet kot nesposobni na dopust poslani. Župani in predsedniki žetvenih komisij ne bodo vpoklicani. Poljedelski minister Zenker je v pogovoru z zastopniki avstrijskih poljedelcev naznanil, da po odločitvi vojnega ministrst va župani in predsedniki žetvenih komisij n? bodo pritegnjeni k črnovojniškemu službovanju. Tisti pa, ki so že bili vpoklicani, se bodo potom reklamacije oprostili vojaške službe. Prometu vojnopoštnih zavitkov so pripuSčeni naslednji vojnopoštni uradi: 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19/11, 20, 22, 22/11, 22/111, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31, C3, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 47, 50, 51, 52, 54, 56, 57, 62, 63, 66, 68, 70, 71, 72, 74, 75, 78, 80, 81, 83, 84, 85, 86, 87, 89, 91, 92, 94, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 109, 110, 111, 115, 116, 118/III, 118, 119, 125, 126, 127, 128, 130, 132, 136, 137, 139, 141, 142, 144, 145, 146, 148, 149, 156, 160, •162, 163, 164, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 176, 179, 180, 182, 185, 186, 189, 202, 204, 200, 207, 208, 209, 210, 212, 213, 214, 215, 210, 219, 220, 222, 225, 227, 228, 230, 231, 233, 234, 236, 237, 238, 251, 253, 254, 260, 261, 264, 265, 273, 274, 301, 301/11, 351/III, 303. 305, 306, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 261, 264, 265, 273, 274, 301, 301/11, 301/III, 320. 321, 322, 324, 325, 326, 327, 328, 329, 330, 341, 350, 351,/H, 351/III, 352, 353, 355, 501, 503, 505, 506, 507, 600, 601, 602, 603, 604, 605, 606, 607, 608, 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 630. Glede pripustitve prometa zasebnih zavitkov na stalne ®tapne poštne urade v po avstrijsko-oprskih četah zasedenem ozemlju ni nikake izpremembe. Umrl je vojni duhovnik č. g. Jožef Pintar, poprej mestni kaplan v Celju. iVsled velikih naporov ga je zadela kap pa italijanskem bojišču. Bil jc vesten in poreč duhovnik, ljubezniv in vesel družabnik. — Poprej se je prav poseb-n° zanimal za razvoj delavske organi-teeijo. P. v m.! Poveljstvo za popravo bojišč in grobišč v Galiciji. Za Galicijo jc ustanovljeno posebno poveljstvo, ki ima osobi-ie namen, preiskati bojišča ter napra-"ti padlim vojakom častne grobove; 'r«0 leži pokopanih ondi do 50.000 junakov. oio pokopališč je danes že dovr-Senih v Galiciji. V dušno pastlrstvo na bojiščo je Poklican C. g. Valentin Jerše, kaplan Mengšu, brat prof. dr. Jeršcta v Mubljani. Priznanje našemu listu. Predsednik »Katoliškega tiskovnega društva« v Ljubljani m. g. prelat Kalan, je dobil dne 6. maja od polkovnega poveljnika našega 17. pešpolka, gospoda Ventour-ja, pismo s sledečo vsebino: »Za prijazno dopošiljanje uglednega tednika »Domoljub«, ki je za naše moštvo zanimivo berilo, ker nam pošilja poročila in novice iz ljubljene kranjske domovine, izrekam milostnemu gospodu pre-latu v ime celega polka svojo najiskre-nejšo zahvalo.« Umrl je v Zgor. Kašlju po daljši bolezni zvesti naročnik »Domoljuba* Florijan Žitnik v 42. letu starosti. Pokojnik je bil 8 mesecev pri vojakih, kjer si je nakopal bolezen. Zapušča ža.-lujočo ženo in hčerko. Blag spomin! Največje izgabe. Izračunali so, da je bilo doslej tekom sedanje vojske uničenih okrog 2000 letal in zrakoplovov. Zračno bojevanje izkazuje torej razmerno največje in najtežje izgube. Dopisnica z Ruskega. 18. 12. 1915. Velecenjeni gospod urednik! Že 16 mesecev živim v vojnem jetništvu in nisem dobil niti enega pisma od doma. Ker so se moji starši izselili iz Gorice in ne vem, kje so sedaj, prosim Vas vljudno, da bi v Vašem listu objavili moj naslov ali pa odposlali moj list kakemu slovenskemu društvu v pomoč plenjenikom, da bi izvedelo za naslov mojih staršev. Prejšnji naslov očeta: Andrej Povšič, drvar, Gorica, Via Formica 7. — Naslov ujetnika: Josip Povšič, Prisormier de guerre 34. rota Tj umen, Sibirien. Srčne pozdrave sporočajo z južnega bojišča vsem Slovencem in Slovenkam: Kogej Jožef, Strnad Jožef in Jereb Ivan, vsi iz Idrije. — Pred odhodom na bojišče pošiljajo vsem či-tateljem »Domoljuba« in vsem domačim iskrene pozdrave: Desetnik Janko Hvala in Anton Kobal — Dolenje Tri-buše pri Idriji, Anton Beričič — Grapa, Franc Močnik — Poljane, četovodja Jakob Mlohar — Lož pri Cerknici, četovodja Jožef Iljaš — Podgrad. »Kot bratje smo skupaj zbrani: vsi za enega, eden za vse. Pozdrav! Bog živi!« — Majniški pozdrav z italijanskega bojišča. »Tudi mi gorski topni-čarji se spominjamo Kraljice majniko-ve s prošnjo, da bi nam skoraj podelila konečno zmago. — Anton Hribar, Jožef Korošec, Franc Strle, Matija Brulc, Alojzij Koprivnik, Ivan Butar, Franc Šalehar, Jakob Bck, Franc Kranjc, Valentin Onavšek, Franc Jereb. Po 9 mesecih je došla dopisnica od ruskega ujetnika Antona Škrabe (iz Motnika). Tako-le piše: Minilo bo že leto dni, kar se nahajam tu v Busiji, pa še nisem prejel nobenega obvestila ne od doma, ne od nobenega drugega. (Od doma so mu že neštetokrat pisali.) — Zdrav sem, hvala Bogu! Upam, da ste tudi Vi zdravi. Delam ves čas; pol leta pri enem, zdaj pri-drugem baronu. Ostanite zdravi doma! Pozdravite tudi druge znance in prijatelje. Postrezite. Fr. Bolta, Hrast je št. 11, p. Moste pri Ljubljani prosi, da bi se mu naznanilo, če bi kdo kaj vedel o vojaku Martinu Bolta, pp. 17. Zadnjikrat je pisal avgusta m. 1. Čudno naključje. Iz Merana izvem« * to-le: Kaj vse se pripeti v sedanji svetovih vojski, kaže dogodek, ki je res izredno zanimiv. V bližini Merana je kraj Eppan, Ondotni knjigovez Jaitner je poslal na vojsko štiri sinove. Ti sinovi so došli z bojišč« na dopust isti dan in skoraj vsi ob isti uri, ne da bi bili drug za drugega kaj vedeli, 1 a skupni dohod sinov na dom očetov j« tembolj zagoneten, ker so starši enega izmed njih že objokovali kot mrtvega, kajti skoraj eno leto ni bilo o njem nikakega ob-, vestila; od drugega sina je prišla pa zadnj« dopisnica lansko pomlad iz ruskega ujetništva. Ta je iz ujetništva pobegnil in prišel na dom po neznosnih težavah. Sedaj so s« vsi štirje podali zopet na svoja mesta ia sicer isti dan: Eden je šel na fronto ob Dnje-. stru, drugi na Rusko-Poljsko, tretji v Si* bijo, četrti pa k Soči. ( Dve važni novici. Vojaški častniški sluga, mož slovenske korenine, sedaj v IV na Tirolskem, dobi od doma pismo, v k a-terem ijiu žena naznanja dve važni novici »Dragi moj mož/ Primem pero, da Ti sp«| enkrat pišem ... Fantka smo dobili na M* rijin praznik, in ravno tisti dan je tudi '•štora* strila. Zdrava sem; le to me skrbi, kako bomo letos podelali, ko ni ne živine, ne delavcev. Pa z božjo pomočjo se bo vse naredilo...« Pisma je bil mož vesel. Svojemu g, častniku je rekel na večer, ko ma je pripovedoval o teh domačih, zanj pre-važnih novicah: »Nocoj sem ga pa en liter, četudi je po goldinarju!« Studenske vojaške novice. Ker smol blizu soške fronte, smo imeli v svoji sredi večkrat vojake razne narodnosti. Vselej so se težko ločili od nas. Večkrat nas obiščejo, ako se naselijo kje v bližini. Pohvaliti jih moramo, da so večinoma zelo verni in pobožni, posebno štajerski vojaki, najbolj pa Poljaki, Ko so bivali tu, smol imeli razne vojne pobožnosti. Ob nedeljaU in praznikih vojaško mašo s slovenskim ali nemškim govorom. Vsak večer jih j« vabil zvon k večerni vojni pobožnosti. Ta so molili vojaki sami sv, rožni venec, p« litanijah se jim je dal blagoslov z Najsvetejšim. Mnogi so še ostali pri križevem potu, ki smo ga molili za pokojne vojake. Od teh vrlih vojakov smo se lahko učili, kako se mora moliti, ko se moli skupno: glasn« in kakor v koru. To je bilo skoraj ubranemu petju podobno. — Enkrat smo imeli vojaško mašo na »Planah«, na prostem. To je bilo nekaj krasnega. V prošenjski procesiji smo šli tudi župljani tja in se je vdele-žili. Večinoma so prejeli tudi sv. zakra* mente, da se pripravijo za spopad s sovražnikom, Pomagala sta spovedovati čč. ggj kaplana planinski in hrenoviški. Bog povrni! — Pred skupnim sv, obhajilom so imeli tudi primeren nagovor. Nekateri vojaki so tudi prosili za škapulir. Vselej, ka smo se ločili, smo jim dali še blagoslov ali z Najsvetejšim ali samo s sv, križem. Naf jih blagoslov božji spremlja na vseh nevarnih potih. — Več naših vojakov je ujetih, predvsem na Ruskem; več jih je, ki se že dalj časa niso oglasili, da ne vemo, ali so še živi ali ne. Eni so ranjeni in so doma, Umrlo jih je sedem, kolikor sredi vasi. In danes? Prijatelji, kje ste? se bomo zopet zbrali ob dehtečflv pojmih večerih pod dišečo lipo? NikoK več marsikaterega že krije hladna rušai na bojišču. prišel v Celje h kadru. Kmalu je Celje zapustil ter se preselil na bojišče v Galiciji; tam se je hudo prehladih Moral je zopet v bolnišnico in sicer na Dunaj, z Dunaja po v Gutenstein na Spodnjem Avstrijskem. Komaj je okreval, j« bil že zopet poslan t Celje, od koder je prišel na 14 dnevni dopust V Celju je ostal cel mesec. Tretja boj-na^pot ga je pa pripeljala na italijansko bojišče, kjer se nahaja še sedaj. Šmarnice pri vojakih. Slovenski vojak A, Zupane piše tz Judenburgai: ».., Tudi šmarnice smo si preskrbeli slovenski vojaki v Judenburgu. Imamo jih zvečer ob sedmih r župnijski cerkvi. Neki prostovoljec je z« »kaplana«, da bere šmarnice in poje litanije. Jaz pa oskrbujem petje, da pojemo pete litanije. Kupili smo tudi veliko cvetlic in okrasili oltar. Še celo slovensko trobojnico imamo pri šmarnicah. Tako lahko vidijo Juden- burčam, da smo slovenski vojaki goreči daN stilci Marijini, V cerkvi pojem«) tako, di kar grmi.« j k Galicije. ' Franc Oblak iz Poljanske dofine pfifat »Domoljubu«, staršem ia ženi obenem: Dragi »Domoljub«! Najprej iT« srčni pozdravim .., Slišim pripovedovati, da bel treba zapustiti Galicijo. Nič ne de; saj seal že nekaj poekusil, pa bom še kaj. 22 m** secev sem 2e tukaj. Lansko leto sem bil Ki Karpatih. Tam je bilo zelo hudo, ko je biig snega tri metre na debelo. K&terikrat M je pa primerilo, da se je bilo treba pioa moskali umakniti in hitro stopiti To niso} bile šale. Toda moskalov se nisem nič bal* pač pa granat in šrapnelov. Kar strah mO> je bilo, ko so padali med nas. Letos seitt pa bolj v zavetju. Osem mesecev sem že x bolnišnici za postrežnika onemoglim v o jam kom in ranjencem. Zdaj zanaprej ne ven^ kako bo. Prišli so stari vojaki na to mesto* Kar nas je bolj mladih, bomo šli s puško v roki. Pa to me veseli. Tudi jaz želim spu< stiti na polentarja kakšno svinčeno jagodo^ če mi Bog da zdravje. Dragi moji starši! Tudi Vas pozdravim« Pisali ste mi, da ste še ob tega sina, in a vso okolico! Biti ji moraš solnce, ki se sanj obračajo vsi. Težka, a sveta je tvoja naloga! Ko so odšli možje in mladeniči, kako ■mo pač tarnali, kdo bo opravljal težka •elai doma, v gozdu, na polju. In aH se ni javno lansko leto pisalo, kako lepo in do-je obdelano polje, čeravno so ga izve-fine obdelale le ženske. Poguma, dobre volje in vztrajnosti je treba, pw se naredi marsikaj. — Leto« gledamo še z večjo »rbjo v prihodnost. Bliža se že čas najožjega dela. Vem, da marsikateri gine polom, če misH, da bo še manj delavnih mo-kot lani, pičlo živil, a vsak košček naj bo tako skrbno obdelan kot Se ™oli, ako hočemo, da nam ne bo primanjkovalo hrane. Marsikatera izmed V«s je "»orala poleg svojih skrbi naložiti na ramena še skrbi moža-gospodarja. Od Vas, *ene in dekleta, je odvisno, da se vzdrži gospodarstvo, od Vas je takorekoč odvisna prihodnost. Vse je v Vaših rokah: poljedelstvo, gospodinjstvo, vzgoja mladine, sreča ali propast družine! Izkažite se vredne te velike naloge in rešite jo častnol Poleg poljedelstva in kmetijstva je sedaj velike važnosti vprašanje, kako se pre-živimo. Živil je vsak dan manj, cene neza-slišno visoke, in mater, ki ima preživljati kopico otrok, gotovo večkrat resno zaskrbi, češ, kaj bo, ako bo šlo tako dalje. S skrbjo gleda svojo deco. — Toda »Kadar je največja sila, nam je božja roka mila.« Znati je treba posebno sedaj dobro in umno gospodinjiti. In vojska je naučila že marsikatero gospodinjo štediti. Varčevanje z živili je sedaj dolžnost nas vseh, ne samo zato, ker so živila draga, ampak tudi zato, ker nam jih primanjkuje. Toda gospodinja mora izbrati in pripraviti hrano tako, da ostane njena družina tudi pri pičli hrani krepka. — Kuhati in zadovoljiti družino, posebno, ako šteje mnogo glav, je pa dandanes res prava umetnost. To veste najbolj matere same! Da ostanemo močni, je treba preskrbeti telesu potrebnih hranilnih snovi. Te so: tolšča, beljakovina, škrob in razne sT>li. Mleko je edino živilo, ki ima vse te snovi. Zato dajajte, matere, posebno otrokom mnogo mleka! Izmed živil, ki jih dobivamo od živali, so najvažnejša: meso, mleko sir in jajca; iz rastlinstva pa stročnice (fižol, grah, leča) in moka. Stročnice nam nado-meste tudi meso, ker je v teh največ beljakovine in raznih soli. V zelenjadi (solati, zelju, repi, kolerabioah, špinači, ohrovtu itd.) se pa nahajajo razne soli in železo, ki je za tvorbo in čiščenje krvi velikega pomena. Moka je pa najvažnejše živilo. Če-i ravno se kruh in moka v gotovih mejah lahko nadomesti z drugimi živili, je vendar za prehranitev neizogibno potrebna. Premožnejši lahko nadomeste moko glede hranilnih snovi, z zelenjavo in mesom. Drugače je pa pri delavcu. Njegovo glavno živilo so žganci, kruh, močnik, Torej le moke je treba. In ker nam je primanjkuje, je ▼ mnogih družinah glavno živilo krompir. Hranilna vrednost krompirja je precejšnja, a nezadostna; dovaža nam le bolj škrob (šterko). Sam kromkir bi bfl preenostranska hrana. Človek bi opešal. Zato ga uživaimo z mlekom, sirom f maslom« slanino ali mesom, (Dalj«,) Za naše gospodinje. Vojna nas uči. Morska pota so zaprta. Vemo tudi, da je poskočil vsled tega v ceni vsak domači pridelek. Zdaj vidimo, kar ko smo odvisni od uvoza iz inozemstva. Vprašamo se: sli je tega treba? Ali bomo po koncu vojne zopet nosili svoj denar inozemstvu, Id nam pošilja ▼ zahvalo smrt, ii koče naš pogin. — Ne. Pomislimo, kako so živeli naši očetje! Pridelali in izdelali so ▼se doma. Raztegnimo to misel na našo državo, Avstrija je tako prostrana in ima tako raznolikih dežela, da pridela lahko vse doma. Sukanec se je tako silno podražil; prediva ni. Ko bi pridelovali pri nas še lan, bi bilo doma prediva in sukanca, semena' in olja. Ko bi izžemali pri nas še olje iz la-nenega, bučinega, solnčničinega, ogrščiči-nega in drugega semena, ne bi bilo zdaj ta-„ kega pomanjkanja olja. Ko bi bile pri nas še črede ovac, ne bi bilo takega pomanjkanja mleka, sira, mesa, volne. In ko bi bila naša živinoreja bolj bogata, bi kljubovali dalj časa nakanarp sovražnikov; dosti denarja za inozemski sir in maslo bi ostalo doma. Iz Laškega dobivamo tudi južno sadje, cvetje. Draga vina prihajajo k nam. Vsega tega ni treba. Ob obalih morja se prideluje lahko najlepše cvetje, najžlaht-nejše sadje in najboljše olje. Treba bi samo, da se začne vse drugače gibati in des-r lati. Pride inozemec in začne eno in drugo reč; loti se tega in onega podjetja, pa uspeva, Zakaj pa naš človek tega ne začne?; Potem so pritožbe: Odrivajo nas. Pa smo sami krivi. V Ameriko gremo in kopljemo premog, zlato doma pa ostane neizkopa-no. Učenja, umnega dela je treba povsod; samo zabavljanje ne pomaga nič. Odločni, delavni, varčni in vztrajni moramo biti, ako hočemo živeti. In učiti se v vsem, v malem in velikem. Zakaj raste zdaj povsod drevo, katerega je krstil naš kmet tako primemo za nerod? (Akacija.) Drevoredi neroda in divjega kostanja povsod. Včasih so sadili orehe za drevorede; oreh je branil bolezni, je dajal svoj mastni sad za jed, olje in zdravilo. Vsak prostorček, vsaka meja, vse bi moralo biti zasajeno s sadonosnim drevjem in grmičjem. Kjer je trnje in "dren, naj raste blagoslov umnega dela. Kam so izginili ubijaki izpred kmečkih hiš? Kranjska dežela je slovela prejšnja stoletja po svojem medu, ki ga je izvažala velike množine. Med je bil oslaja jedi, zdravilo, pijača. Vosek je vrgel lepe dcnarcc. Sladkor iz pese nima nikdar iste redilne in zdravilne moči kot med. »S tem je dosti dela in je vagana reč«, ugovarjajo gospodarji; pa je star pregovor, da se brez »muje še čevelj ne obilje.« Riža ali laškega pšena prihaja k nam na milijone žakljev. Ko ga ni bilo, so kuhali proseno kašo. Naše domače kaše, posebno ovsena in ječmenova, so dosti bolj redilne kakor riž. Riž je pač pripraven, ker je hitro kuhan; prestane se pa lahko brez njega. Kitajci cenijo jako proseno moko in pečejo kolače iz nje; pri nas je še za kruh ne marajo več. Oves pa je s% mo za živino. Veliko je stokanje, ker se draži kava. Treba bi pač saditi več rži, ječmena in ovsa, ki dajo prav dobro kavo in čokolado. Potem naj izpijejo naii sovražniki sami ▼se, nam p* ostane denar dama. Pomanjkanje kave se bo ▼ mestih' do jeseni prav hudo čntflo, ker ni dobiti zdaj ječmena in rži ali ovsa m žganje. Na kme-fik si že lahko pomagajo. Ječmen za kavo je najboljši, če se namaka dva dni v vodi,, potem se razgrne na vetikem sita aH rjnbi in posuši; ko je suhi, se ožge. Treba se bo torej ▼ marsičem vrniti k navadam naših' očetov. i - * • * y Paradižnik j« Sad, ki poetaja vedno Sol j potreben * ozirom na zdravje, pa tudi na okus jedi. Paradižnik vsebuj« mnogo žvepla ter vpliva posebno dobro 62 na ledvične in mehurje ve bolezni; njegovo steblo in cima vlečeta bolezen nase. Paradižnik je lahko kuhan ali surov, se shrani v različnih oblikah, daje ' vsaki jedi boljši okus in olajšuje prebavo. Tudi mast nam prihrani paradižnik, kajti s sladko paradižnikovo mezgo, ki ne potrebuje nič masti, se je lahko vsaka močnata jed. Treba bi bilo torej, da bi pridelali letos dosti paradižnika, saj ga zelo pogrešamo, ker ne pride od nikoder. Prst za to rastlino ne sme biti favno premastna, lega soln-čna in topla. Tudi pod mrzlejšim podnebjem dozori paradižnik, ako je prav obdelan. Tla je treba posuti večkrat s sajami, da popijejo več solnčne toplote in zalivati z gnojnico. Tedenska pratika. Petek, 19. maja: Sv. Celestin, papež, — Sv. Ivo, spoznovalec. (f 1303,) Sobota, 20, maja: Sv. Bernardin Sijen-ski. (f 1444.) — Sv. Bazila, dev, in mu-čenica. Nedelja, 21. maja (4. povel.): Sv. Valens, muč. — Sv. Hospicij, pušč. (f 681.) — Sv. Feliks Kantal. (f 1587.) — Ned. evangelij: Jezus obljubi učencem Sv. Duha. Ponedeljek, 22. maja: Sv. Julija, mu- čenica. (f 450.) — Sv. Helena, dev, Torek, 23, maja: Sv. Gothard, škof. (t 1038.) — Sv. Krispin. (f 1740.) Sreda, 24, maja: Marija Devica, pomoč kristjanov, — Sv. Marija Egiptovska, ft 355.) Četrtek, 25. maja: Sv. Gregorij VII., papež, (f 1085.) — Sv, Vrban, papež. * * * Solnce vzhaja ob 4. u. 07 m. (solnčne ure), zahaja ob 7. u. 50 m. Luna: Zadnji krajec dne 24. maja ob 6.u, 16 m. zjutraj. * * * Sv. Janez Baptista de la Salle. (t 1717.) Meseca maja praznujemo tudi god sv. Ja- : i, ki ga kratkomalo nazivamo z rodbin im imenom de la Salle. Ponekod se praznuje njegov god 4. maja, drugod 22,, pri nas pa 15. maja. Rojen je bil 30, aprila 1651 v mestu Rheims, kjer grme sedaj nemški topovi. Bil je siqer najstarejši sin ugledne rodbine, a se je le hotel posvetiti duhovnemu stanu. Po smrti staršev je moral prenehati s šolanjem, a pozneje ni dal miru, dokler ni postal duhovnik. L'. 1676, je bil posvečen za mašnika. Od tega dne je njegovo življenje, rekel bi, ena sama veriga bogoljubnih in zaslužnih del. Vnet za zveličanje neumrjo-čih duš, mu jc bilo pri srcu osobito poučevanje in vzgoja mladine. Ustanovil je leta 1681, zavod, ki naj bi se v njem vzgajali in poučevali osobito otroci revnih in zanikar-nili staršev. Da bi sc izkazal svojim gojencem in tovarišem pri vzgoji kot zgled popolne nesebičnosti in požrtvovalnosti, se je odpovedal častni službi stolnega kano-52 nika v Rheimsu ter je razdelil vse svoje premoženje (40.000 frankov) med reveže. Deloval je vseskozi na to, da bi si vzgojil in pridobil takih vzgojiteljev in učiteljev, ki bi bili sposobni mladino poučevati v duhu krščanstva. V ta namen je sam vodil pripravo novincev za vzgajanje mladine ter se je neprestano trudil, da ohrani v zavodu pravo mišljenje in pravega duha. V počitniški dobi je zbral svoje tovariše k duhovnim vajam ter jim je govoril osobito o važnosti vzgojnega poklica in o dolžnostih učiteljskega stanu. Osnoval je tudi pravila za skupno življenje vzgojiteljev ter je tako ustanovil družbo krščanskih bratov. Ta družba se je hitro povsod razširila; zaradi izrednih vzgojnih uspehov so jim starši radi zaupali svoje otroke. Zadnji čas se je ta družba širila tudi pri nas v Avstriji, in še celo pri nas na Kranjskem (na Hrušici pri Jesenicah) so bili začeli z malim zavodom. Žal, da je zavod zaradi vojnih razmer zaenkrat prekinil svoje delovanje. 40 let se je vneti vzgojitelj Janez de la Salle trudil za vzgojo mladine ter vodil svoje tovariše z junaškim zgledom nesebičnega učitelja. Umrl je v sluhu svetosti na veliki petek 7, aprila 1719. — Dne 8. maja 1340 ga je papež Gregorij XVI. pri-štel med blažene, 19. febr. 1888 pa papež Leon XIII. med svetnike. — Sv. Janez de la Salle je zaščitnik in varih vseh krščanskih učiteljev in vzgojiteljev. Strah albanskih gora. Belgrajski odvetnik Milorad Stefa^ novič, ki je pribežal v Švico (Genf), opisuje v nekem ondotnem listu zadnje dneve srbske dežele in grozno trpljenje ter umiranje srbskega ljudstva: »Po padcu Belgrada je bežalo srbsko ljudstvo v notranjost dežele. Naše vasi in mesta so pa majhna, zato ni bilo nikjer prostora za tolike mase ljudi, ki so morali prenočevati na prostem. Dež nas je pral do kosti, mraz pretresal zmrzle ude. Za košček kruha so zahtevali zlatnik; ako si pa hotel kupiti cekin, si moral dati zanj 100 frankov v papirju. Pričakovali smo pomoči od zaveznikov, ki so pa nas tolažili samo z obljubami. Stari kralj, ki ga muči u/0 mineralni ii kostni superfosfat, mcSanu gnojila, zlasti 14°/0 žlindro, ki so dobi v papirnatih vrečah po BO kg za K 10 — i 100 kg z vrečo vred. Naročniki nai dostavljajo lastne vreče franko naš naslov, sicer se naročila ne bodo mogla izvršiti, ker železnica v papirnatih vrečah blai:a ne sprejema. Dobi se tudi v platnenih vrečah po 13-20 K A 100 kg z vrečo vred. Gospodarska zveza pa nakupuje tudi po najugodnejših cenah koruzne storže, ajdovo, prosene hi druge pleve. jedelske stroje, motorje, mlatlinlce itd. Polunročajte le pri Gospodarski Zvezi. _______ ■■■■■•■-rti Izborpa ta Jo obnoslo gu vojake v vojikl in Ml.h za vsakega kot najtiol]*. bol oblažajoče mazanje pri arabujenju, reumatlzmu, »Ifcta, laSamei, pral, vratni ln bolesti t hrbta 1* Rlohter-Ja Sidro-Linlment.^ »"*£■— Sidro-PainE*peller. ■taklenlcu Ura« —ta, ik, i - Dobiva aa T lekarnah ali direktno v Dr. JtlohUi-la lokami .Pri zlatom lev«*, Praga, J., Elizabatna cesta a. Dnevno raipsilljanje. 1 ali 2 učenca poštenih staršev, krepka fanta, sprejme Tikn mizarsko obrt mizarski mojster: 11. Trink, Ljubljana, Linhartova ulica. 1164 Lepa birmanska darila. Največja zaloga »latnlne, srebrnine in briljantov po nizkih cenah. Vojne trpežne Za obilni obisk vabi Srebrni pntan i rdečim kman Jejx> emajllnu K 2-— F. ČUDEN ▼ Ljubljani ■•sproti fruilikaaak« Nrtn ijte cenik z Mcdarjw — H tudi po pcM zastonj. Edini alovenakl zavod brez tnjega kapitala ja: VZAJEMNA ZflVflnOVAIiniCRI proti požarnim škodam in poškodbi eerkvenih zvonov Lijubljana, Dunajska cesta 17, Lijubljatia. Zavurovanja sprojoma proti požarnim škodam: 1. raznovrstne izdelano stavbo, kakor tuci stavbo mod časom zgradbe, 2. vse premično blago, mobilije, poljsko orodje, strojo, živino, zvonove in onako, 8. vso poljsko pri-delke, žita in krmo. 4. zvonove proti prelomu, 5. sprejema tudi zavarovania na življor je, oziroma doživetje in drugo kombinacije in proti nezgodam, vsakovrstna podjetja, obrti kakor tudi posamezne oseb« "ia deželuv nižjeavstrijsko zavarovalnino od katero ima tudi deželni odbor kranjski podružnico Varnostni zaklad ln udnlne, ki so znašalo 1. 1»I2 K C73 85017 so poskočile koncem L 1913 na K 735.147-17. Toda i, čimveč jo zanimanje za ta edini slovenski zavod, tomboli bo rasteJ zaklad. Ponudbo Ln pojasnila dajo ravnateljstvo, glavno poverjenižtvo v Celju ln na Provefeu, bc^kor tuAl po VBoli turah, nastavljeni poverjeniki. Cone primerne, h.tra cenitev m takojšnje izplačilo. Vam ^ plačani ________Jako Va- I šili kurjih ocen, brada-3 vlo in trde kože tekom 13 dni n korenino, brez. bolečin no odpravi HI A - liALSAM. j Cena lončku z iiimstve-J r.lm pismom K 1*60, 3 j lončki K 4* 0 lončkov II f>' 60. Kemeny, Kaschau I (Kassa) I., po.stm predal | I2/S2M). Ogrsko. I venka razprodaja lepili zelo zanimivih vojnih razgledni« čudovito ceno: 100kosov le K 7 20, 100 drugih zel« lepih razglednic K 6".0 po povzetju; B00 kosov iluslr. roza voj. dojnsiro K 4 20 poštn. prosto, pošilja, dokler kaj zaloga, A. Sanira, zaloga umetnin. Tlin-iiaa:!-ny 4/J- ogrikt. Naročajte .Slovenca' lnililo dobri in solidni stroti so sam' „Gritzner" in „Hfrsna" Prednosti krogljiCen tek, biseri ; uhod (Pctlstidn. Pouk o vezenju In krp.inju t>rezp!r,Cno v hiSi. Edlnu lovnr. zaloga šivalnih strojev Josip Peteline Ljubljana blizu franč. mostu, 3. liiSa za vodo. Kletna natančna. "'ITflS Ustanovljeno leta 1893. Untanovljeno leta 1893. registrovana zadruga z omejenim jamstvom sprejema in obrestuje hranilne vloge po Rentnl davek plačuje lz svojega. Znnanjim vlagateljem so za poši- 5 ljanje denatja na razpolago brezplačno položnice poštne hranilnice. Zadrnga dovoljuje posojila v odsekih na 7 V2, 15 ali 22 Vz let, pa tndl izven odsekov proti poljubno dogovorjenim odplačilom. — Dovoljujejo se ranžijska posojila proti zaznambi na plačo in zavarovalni polici ali proti poroštvu. Prospekti na razpolago. Društveno lastno premoženje znaša čez 600.000 X. Deležnikov je bilo koncem let« 1913 2492 z 17406 deleži, ki reprezentujejo jamsiveco glavnice za 6,788.340 K. Načelstvo : Preda.dnik: Andrej Kr.ian, jielat in stolni kanonik, i LJubljani. L podpredsednik: H. podpredsedniki Ivam Kvinlb, stolni kanonik v Ljubljani Karol Pollak nI., tovarnar v l.jobljani, Olani: IvuDolnio, c kr proleaor v Ljubljani, dr. Jože! Gruden, stolni kanonik v Ljubljani; Anton Koblar, ~~ - " esor v Ljubljani. dr. Jakob Jfoholli, odvatnikki kandidat H.Heznoo, ravnatelj tre. Aole v Ljubljani; Aatoat BužntK, v______iltzer, odvetnik v l.iubljani: dr Al.* Ulonitalk, prol. I« . kr. gimn. prot. v Ljubljani; Ig-naolJ Zapiotnik, katebet v Ljubljani Nadzorstvo; ri.4a.iBik: Anton Bril«, o. kr. proiosor in kanrnik v Ljubljani. — Člani: Anton Cadei, katahet v l.i» blJani; K. Intu, o. kr. (In. ra«. ofle.fjal v Ljubljani. Ivan Mlakar, profesor v Ljubljani; Avgnštm Zajo, e " rač. rovid.nt in jiosestnik v Ljubljani. . . B1WB| ' »» J..U.BK/I V .JjUUIJM., IU.UW. dakan t Kranju; Dr. K«rhar Alojzij, gimn. profesor v Ljubljani; ia. Fran JPap.i, odvetnik v Ljubljani; I?.I_____, , v .... o. kr. lim. profesor v Ljubljani; dr. Viljem Bohw.ltz.r, odvetnik v l.iubljani: dr Al.* Ui.nitalk, prot. I>»-Ro.lovja v Ljobljani; Fran Vorblo, e. kr -----' - T--- Odgovora! orednlk Joiai Oostinčar, državni poslanec. Tiskala Katoliška tiskarna.