šoisko nadzorstvoNa drugem mcstu današnjega lista prinašamo resolucijo, ki jo je sprejel letošnji kongres mednarodne zveze učiteljskih organizacij v Parizu, dne 30. in 31. julija, glede načel, ki naj bodo odločilna za šolsko nadziranje in za nastavljanje šolskih nadzornikov. Kongres se je dotaknil s tem zelo važnega vprašanja, od katerega zavisi v veliki mcri plodonosen napredek osnovnega šolstva. Tudi pri nas postaja to vprašanje vedno bolj pereče, tudi mi smo še jako daleč od idealnega šolskega nadzornika, ki je lebdel pred očmi kongresistom skoraj iz vsega sveta, ko so sklepali omenjeno resolucijo. Šolski nadzornik v prvi vrsti kot pedagoški svetovalec, ki ima, oproščen vseh upravnih poslov, dovolj časa in sposobnosti, da dela na izpopolnjevanju učiteljskc splošne in poklicne izobrazbe, ki daje navodila in vzpodbude za ustanavljanje poskusnih razredov, vzgojeslovnih tečajev in ki je dobil svoje mesto v prvi vrsti zaradi svojih pedagoških zmožnosti tcr pozna bistvo otroka ne samo iz temeljitih teoretskih študij, temveč tudi iz lastnih izkušenj pri pouku — vse to nam doni na uho, kljub temu, da so te zahteve same ob sebi umevne, kot orientalska bajka iz tisoč in ene noči. Kdaj bodo zasijali zlasti nam Slovencem tisti zlati časi. ko sc bo ta bajka izpremenila v pravo, resnično življenje? Kako se pri nas že dolga desetletja vsc navdušuje in gine od neizmerne ljubezni do našega dobrega ljudstva in njegovega vsestranskega napredka! Če pa pogledamo dela naših rodoljubov, se moramo zgroziti ob misli na bodočnost tcga dobrega naroda. Naši šolski nadzorniki so preko glave zakopani v administrativnem delu ter se rešijo iz pisarn komaj za toliko časa, da v hitrici prelete šole svojega okraja. Kje naj dobe čas in voljo, da bi stali vztrajno ob strani učiteljstvu, razpravljali z vsakim posebe o možnostih njegovcga vzgojnega in izobraževalnega dela. Skupno bi morala razmišljati o posebnem položaju tistega razrcda ter iskati potov in sredstev, da bi se dosegel z najmanjšim individualnim in skupnim naporom največji in najboijši uspeh. "Iz lastne teoretične in praktične zakladnice bi tak vzoren šolski nadzornik prihranil zlasti mlajšemu učiteljstvu večletno laviranje in iskanje, postal bi mu zaupen poklicni tovariš in dragocen svetovalec, h kateremu bi se učiteljstvo zatekalo v vsakem času po pomoč, zaščito in nasvet. Med njima bi vladalo skladno družinsko razmerje, v katerem ni mesta za medsebojno presenečanje in prevare. Nadzornik bi prihajal na šole kot dobrodošel prijatelj, ki temeljito pozna učiteljstvo, učence in okoljc, dobro poučen o vseh težkočah, s katerimi se ima boriti učiteljstvo dnevno — in tako rekoč vsako minuto svojega prizadevanja. Kako daleč in vedno dalje smo od takega idealnega razmerja? V razmerah, ki nas obdajajo, se zdi, da ni še niti vzklilo drevo, iz katerega se bo iztesala zibelka za take nadzornike. Kako redki so, ki bi si vsaj želeli opravljati te vrste vzgojnega poslanstva med tako važnim stanom, kot je ravno učiteljski. Že željam samim, če bi se pojavile, se stavijo na pot nepremagljive ovire. Dolga vrsta let je, ko čakamo, nestrpno čakamo, kdaj bodo stopili ob nastavljanju šolskih nadzornikov v prakso edino oziri na tako pedagoško dejavnost. Naši nadzorniki prihajajo na svoja mesta iz vseh drugih vidikov in kalkulacij, samo ne iz onih, ki bi morali priti v prvi vrsti v poštev. ',9-t -.'¦¦ > ¦ :?-iji*'Jf.-J«Ł 'l v- A . tci. Tf -:.--i -ii'%'-- , *a.zč« ¦-'• :-l.'V »s. ^ ¦<$& **¦,:¦* <••¦*( <:._¦>.:-- ¦":¦> '¦" .T-rš.;i .5C r «'! t t?if -••Ł ¦*¦•¦> i"»'*BS* *S-*- Ł*"• .'¦.K*. OS-• - '•¦Strfek:. -- :*^*r.. ^C^aO^':'¦¦'¦.. '¦¦ S*r P- t\^r-a.OSH ij' V**JdU ; ."'.ržf: %'-¦ rli'' "ti "- ¦- •''**" iS>i''~J i'1 %-'¦-¦ -'Ž*-~ ''¦¦'*Si^-"t •ir..<'.,H- ',v -1'^'c '!'¦}> ¦'& '--.'^ -t^:Ai •«? ¦?"» :.¦$¦¦¦ •iu c-.:V^tn jrsl^Ofl in or>rz'jr,±ci^, Ł&<• ,,j. - ...•rt'jG »>¦•-* 15».* Jkvii'tii .**%* t.t-¦"'-•¦¦¦'¦¦ '¦'¦¦ V --*•--• • '"" ' ^•'¦<- "* ~^r- -^" '.-.''¦•Š "<'¦'. ¦• •¦•;. '^-:. • ".'^'^ •"'"'*- j »¦'.-•''Vj< v .- /r::'^ *' S. ¦ '*¦ :ia. V 'tZTl «-~i ^'-- ^«'- ':' ,",..-. .-v,v:- mC;3 ?ivi. ^.».s, ki«. » & **:In tako je postalo dancs nujno, da vzbujajo internacionalni učiteljski kongrcsi pedagoško vest po vsem svetu in zahtevajo kvalificiranih vzgojitcljev za šolske nadzornikc in svetovalce, ter odklanjajo z gnjevom nolitične priganjače, do katerih nimajo niti zaupanja, niti vcre v njihovo pedagoško in didaktično sposobnost.