Glasilo krščanskega delovnega ljudstva **ha|o vsak Četrtek popoldne; v slučaju praz-**Mta dan poprej — Uredništvo: Ljubljana, Stari *0 2/1 — Neiranklrana pisma se ne sprejemajo Posamezna številka Din 1-50 — Cena: za 1 mesec Din 5--, za Četrt leta Din 15>, za pol leta Din 30'-; za Inozemstvo Din 7*- (meseCno) — Oglasi po dogovoru Oglasi, reklamacije In naroCnlna na uprav« Jugoslovanske tiskarne, Kolportažnl oddelek, Polianskl nasip it. 2 — Rokopisi se ne vraCaJ« Naša bodočnost. | Politižen pregled. V Sloveniji je okoli 90.000 delavstva. Od tega je organiziranih okoli 9000. Torej je v Sloveniji organiziran le vsak deseti delavec! Kakšno moč bi predstavljalo slovensko delavstvo, če bi ga bilo organiziranega vsaj 30.000! Saj je neposredno po vojni v prevratni dobi bilo organiziranega 50% vsega slovenskega delavstva! Ge upoštevamo današnje neugodne politične in gospodarske razmere, pa bi bilo vendar najmanjše, kar bi mogli od delavstva zahtevati, da bi ga bilo orga-niairanega vsaj 30%. Že to bi bila lepa armada. Pa še to delavstvo, kar ga je organiziranega!, ni strokovno enotno. Ene strokovne organizacije so socialdemokratske, druge 'komunistične, druge spet krščansko-socialistične in narodno-soci&li-stične; pa tudi bemotovci se štejejo, da imajo eno strokovno organizacijo. Nekako federativno so združene samo soc. demokratske in komunistične strokovne organizacije v nekako osrednjo komisijo; sicer pa so druga od druge neodvisne, kaikor so same zase tudi krščansko - socialistična, narodno - socialistična in bemotovska strokovna' zveza, o!zir. organizacija. Torej tudi to, kar je, je organizirano večalimanj vsako samo zase, na podlagi politično - kulturnih ali strankarskih programov. Kaj bi pa bilo, če bi se slovensko delavstvo, neoziraje \ na ntuzlična politično - kulturna ali strankarska naziranja, kakor bi to bilo idealno in edino pametno, organiziralo v strokovnem oziru popolnoma enotno? (o čemer danes ne smatramo še za potrebno podrobneje razpravljati). V tem slučaju bi predstavljalo ogromno silo, s katero bi moral vsak računati! To je sicer še pesem bodočnosti, a uresničila se bo! Za enkrat je naša naloga le, da se krščansko-socialistično delavstvo čim trdneje oklene svoje Jugoslovanske strokovne zveze v strokovnem pogledu in Pa svoje Delavske zveze v političnem. Zdaj imamo Delavsko zvezo tudi v Ljubljani, kjer je bila najbolj potrebna. Reakcija je čedaljebolj močna in ošabno dviga svojo glavo. Svoje eksponente >mai povsod; pod najrazličnejšimi političnimi in kulturnimi zastavami plovejo njeni pristaši na najrazličnejših ladjah Po razburkanem morju političnega življenja. Če delavstvo žalibog danes še ni tako dozorelo, da bi se strokovno organiziralo v eni sami Zvezi, kakor je bil to že ideal rajnega Kreka (o vzrokih, zakaj še ni, bomo govorili o priložnosti), pa je vsaj dolžnost vseh posameznih delavskih skupin, pa naj se še tako •nočno med seboj 'razlikujejo, da se vsaka zase strokovno utrdijo in razširijo ter pritegnejo v svoj krog neorganizirane. To dolžjiost ima tudi naša krščansko - socialistična delavska organizacija. Na eni strani se imajo razširiti naše vrste po delavstvu, ki še stoji zunaj organizacije, na drugi pa moramo postati Privlačna točka za našo najmlajšo katoliško inteligenco. Vse, kar je mlado, zdravo idealno, kar mrzi reakcijo, materializem in pohlep moderne buržu-azije, vsi, ki hočejo nov družaben red in novo pokolenje, se bodo zbrali okoli taborai Jugoslovanske strokovne in Delavske zveze! Moč kapitala, moč zlatega teleta je ^elika. Toda veliko večja je moč duha, žrtev in ponižanega delovnega ljudstva, ki* hoče svoje pravice. Z njim je Bog, je vera, je idealizem, je mladost. Srdito Se bori velekapitalistično meščanstvo za 8yoje zadnje postojanke — tem popolnejša in trajnejša 'bo zmaga združenega delovnega ljudstva! Inserirajte v »Pravici4'! Dr. Anton Korošec je imel v ponedeljek v Kranja v tej volivni borbi prvi volivni govor. Govor je vzbudil v Bel-gradu precej pozornosti in ga beležijo vsi listi. V svojem govoru je dr. Korošec poudarjal sledeče 'misli: V Sloveniji se bodo vršile volitve v največji svobodi. Zato se moramo vedno zavedati, da smo mi zastopniki kulturnega slovenskega naroda in da ne leže naše moči v sirovi sili, ampak v privlačnosti naših idej in naše preteklosti. Vsem slovenskim strankam ponujamo v trenotku, ko stojimo na pragu v vlado, premirje, da bomo podpirali vse stanove našega slov. naroda in vse poštenjake v kateri stranki koli. Mi moramo biti složni na zunaj, ker Italija preži na ugodno priliko, da bi nas napadla. Po volitvah gremo v vlado, ker hočemo iz vlade ven služiti svojemu narodu. Svojega slovenskega in državnega programa nismo izdali. Naše prijateljstvo z Davidovicevo stranko ostane neskaljeno. Nadalje je dr. Korošec poudaril, da naš prijateljski pakt z Vukičevičem ni naperjen proti hrvatskemu narodu. Iz prihodnje vlade so izključeni le tisti, ki se zbirajo okrog Stj. Radiča. Za slovenski narod hočemo v vladi •zahtevati vse, kar potrebuje za svoj razvoj, za svoje prosvetno, družabno in gospodarsko življenje. Prezrli ne bomo nobenega stanu. V kratkem se bo ustanovil začasni gospodarski svet, ki se bo zanimal za celokupno naše gospodarstvo v državi. Slovensko samoupravo hočemo utrditi in razširiti. Skrbeli bomo, da se delokrog naših oblastnih ustanov razširi, da se dopolnijo in spremenijo sedanji pomanjkljivi samoupravni zakoni. Naša stranka je ves čas svojega obstoja zvesto služila slov. ljudstvu in vsem njegovim stanovom. Zato se SLS tudi pri teh volitvah poteguje za zaupanje slovenskih volivcev. Dr. Korošec je žel za svoj govor burno odbravanje zborovalcev, ki so se zbrali v velikem številu. * * * Belgrajsko politično življenje se prenaša na deželo. Ministri in poslanci so odpotovali po državi na agitacijo. Obe vladni stranki se vedno bolj pomirjata. Zdi se, da bosta sedanje notranje spore, ki so podobni potresom, srečno prestali in da boste po volitvah složno nastopili. Vukičevič ima trden položaj in si je znal iz vseh težkih položajev in zank vedno spretno izmotati. Ivan Gajšek: Krščansko strokovna internacionala. Za vsak večji boj je dana« potrebna mednarodna dejanska solidarnost v boju. Mednarodno organizirane so samo zveze, pripadajoče Strokovni komisiji. Vsak denar narodni strokov-* ni zvezi ali krSčanskim social-cem je izgubljen in žrtvovan za »štrajkbreherstvo«. (»Delavec« 10. julija 1927.) Ni moj namen dokazovati neosnova-nost in zlobnost očitka; marksistov naši strokovni organizaciji »štrajkbreher-stva«, ker so naši člani do danes še pri vsakem mezdnem boju, ne samo držali do skrajnosti disciplino, ampak, če omenjam samo zadnjo rudarsko stavko, podpirali tudi omahujoče marksiste. Moj namen je ovreči trditev marksistov, da so samo njihove zveze, priključene »Strokovni komisiji«, mednarodno organizirane. Da si bodo vsi naši člani, pa tudi nasprotniki na jasnem, da je »Jugoslovanska strokovna zveza« mednarodno organizirana in že sama kot taka, včlanjena v mednarodni zvezi krščanskih strokovnih organizacij, katere sedež je v Utrechtu na Nizozemskem, njene Strokovne zveze pa priključene še posebej mednarodnim poklicnim Strokovnim zvezam, podajani kratek pregled razvoja in obseg naše krščanske strokovne »Internacionale«. Že pred svetovno vojno so se sestajali zastopniki krščanskega strokovnega gibanja iz posameznih drža,v Evrope z namenom, ustanoviti mednarodno zvezo krščanskih strokovnih organizacij. Svetovna vojna je delo zadržala. Po svetovni vojni pa je prišlo stremljenje po mednarodni skupnosti še bolj do izraza, zato se je Be meseca aprila leta 1919. vršilo posvetovanje in leta 1920. po iniciativi krščanskega strokovnega gibanja Nizozemske, prvi mednarodni kongres 'krščanskih strokovnih organizacij in sicer od 15. do 19. junija v Haagu. Glavne težkoče za ustanovitev mednarodne zveze so se odpravile že na predhodnih razgovorih, tako, da je bila na kongresu dana možnost za, ustanovitev zveze. Na imenovanem kongresu so bile zastopane naslednje države: Belgija, Nemčija, Italija, Nizozemska, Avstrija, Švica, Španija;, Češkoslovaška in Ogrska. Poleg navedenih so bili navzoči še gostje iz Danske, Angleške, Luksemburške in Holandske. Na kongresu so bila sprejeta pravila ter se je izvolilo prvo načelstvo iz zastopnikov vseh strokovnih organizacij (central) imenovanih držav. Dne 20. septembra leta 1920. se je sestalo na kongresu izvoljeno načelstvo k prvi seji, na kateri se je konstituiralo. Sedež mednarodne zveze krščanskih strokovnih organizacij se je določil v Utrechtu na Nizozemskem^ Na tej seji je bila sprejeta kot članica tudi »Jugoslovanska strokovna zveza« v mednarodno zvezo in dobila glasom pravil svojega, zastopnika v načelstvo, v osebi tov. Avgusta Cviklja. Mednarodna zveza je začela takoj posvečevati vso pozornost vsem panogam delavskega vprašanjai, med temi še posebej vprašanju delavk in je v to svrho sklicalo kasneje v Briisslu konferenco delavk. Vsled preobilega dela se je kmalu začutila potreba združiti posamezne stroke v mednarodne poklice strokovne zveze. Kot se pri nas organizirajo posamezne stroke v svoje »Strokovne zveze« v okrilju »Jugoslovanske strokovne zveze«, tako so se združile posamezne »Strokovne zveze« raznih držav v svoje »Mednarodne strokovne zveze«. V naslednjem podajam pregled teh mednarodnih zvez, v katere je razdeljena naša strokovna »Internacionala«: Mednarodna zveza tobačnih delavcev, ustanovljena 10. avgusta leta 1920. sedež Hemeljciken 9—10 Eindhoven, Nizozemska. Mednarodna zveza krščanskih tovarniških transportnih in živilskih delav skih zvez, ustanovljena 16. oktobra leta 1920., sedež Rijswijasche weg 323 a Haag, Nizozemska. Mednarodna zveza krščanskih strokovnih organizacij lesnega delavstva,, ustanovljena 20. oktobra leta 1920. sedež Veuloerwal'l 9. Koeln, Nemčija. Mednarodna zveza kršč. železničarjev, ustanovljena 6. aprila 1921., sedež Drift 10—12 Utrecht, Nizozemska. Mednarodna zveza kršč. strokovnih organizacij poljedelskih delavcev, ustanovljena! 21. januarja 1921., sedeš Hon-denwedistraat 7. Boidsfort (b. Briissel). Mednarodna zveza oblačilne stroke, ustanovljena 4. avgusta 1921., sedež Drift 10—12, Nizozemska. Mednarodna zveza grafične stroke, ustanovljena 1)4. in 15. avgusta 1921., sedež, Losboom, Toussainstraat 30 h, Amsterdam, Nizozemska. Mednarodna zveza strokovnih organizacij nameščencev, ustanovljena 28. in 29. septembra leta 1921., sedež 5, Rue Cadet, Pariz, 9 e Francija. Mednarodna zveza kršč. strok, organizacij kovinarjev, ustanovljena 7. novembra leta 1921., sedež Konigslaan 9. Utrecht, Nizozemska. Mednarodna zveza kršč. strok, organizacij usnjarjev, ustanovljena 14. oktobra leta 1921., sedež Hofsraat 283. Kaaksheuvel, Nizozemska. Mednarodna zveza kršč. strok, organizacij rudarjev, ustanovljena 15. do 17. junija leta 1922., sedež Pletinckoe-straat 19. Briissel, Belgija. Mednarodna zveza kršč. strok, organizacij poštnih, brzojavnih in telefonskih ,u|služb|enicev, lustanov^jena ip.—IB1, julija leta 1922., sedež Nicolaas Tulp-straat 46. Haag, Nizozemska. Krona teh poklicnih mednarodnih zvez je pa »Mednarodna zveza krščanskih strokovnih organizacij«. (Konec prih.) Prava slika modernega velekapitalizma. Razni državniki in druge veleugledne osebe veliko govore o kulturi, o miru in o bratstvu med narodi in državami. Besede so lepe in svet bi jim tudi veroval, ko bi sledile besedam dejanja. Sicer slede dejanja, toda ta dejanja pa grozno obtežujejo državnike sveta. Ta dejanja povedo, da so državniki sveta hinavci, da skrivajo pod besedami: kultura, mir, pravica najogabnejši imperijalizem, ki se da izvesti le z izžemanjem narodov. Nekaj zgledov. Da trajajo hudi boji na Kitajskem, smo že večkrat omenili. Mimogrede smo pokazali tudi na vzroke teh bojev. Natančnejše pa se še nismo dotaknili kitajskega problema. Angleški državni poslanec je izdal o tem problemu važne podatke, izmed katerih se bomo dotaknili najvažnejših. Kitajski delavec — prometno sredstvo. Kitajsko ljudstvo je ubogo. Če hočemo zapopasti globokost tega uboštva, moramo razdeliti pojem uboštva. Uboštvo pomeni tako majhen dohodek v gospodarstvu, da ne dopušča človeku nikakega oddiha, razveseljevanja in zadostitve kulturnih potreb. To je en način uboštva. Pa je še večje. Dohodek tako slab, da se komaj preživljaš, da moraš stanovati v slabih nehigijenskih stanovanjih in da moraš hoditi okoli v razcapani obleki. To je v resnici veliko uboštvo. Najnižje uboštvo pa je, če moraš težko delati, pa ne zaslužiš niti toliko, da bi si zagotovil le najpotrebnejši živež. Kadar govorimo o uboštvu kitajskega delavca, moramo imeti pred očmi le zadnje uboštvo. Kitajska ne pozna modernih prevoznih sredstev, razun nekaj obsežnih mest. Promet vzdržuje kitajski delavec. Po mestih vidiš, kako tekajo v dvokolnice vpreženi kuliji po ulicah, bogataši, evropski in iz drugih delov sveta, pa lagodno sede in si domišljujejo, da so dobrotniki teh kulijev, ker jim dajo priliko, da si prislužijo boren novčič. V kitajskih mestih je nakopičeno bogastvo; kitajski narod je kulturen, toda prometnih sredstev ni. Ves promet vzdržujejo moški in ženske, ki prenašajo na svojih hrbtih težke tovore, produkti kontinenta, tudi po 800 milj daleč za sramotno nizko ceno. Na Kitajskem je človeška delovna sila najcenejša. Položaj industrijskega delavca. V vseh tovarnah, tudi najmodernej7 »ih, se dela na dan po 12 ur. Zaslužek je pa tolik, da komaj zadostuje za naj-skromnejše življenje samca, za družino ne ostane nič. V Šangaju znašajo izdatki m borno hrano za družino 52.25 frankov mesečno, mezde za kulija in tovarniškega delavca pa znašajo največ od 20 do 30 frankov im mesec. Da ne pogine družina od lakote, mora v tovarno tudi žena, četudi je porodnica, za materjo sledi tudi otrok, da delai na strojih, ki so nalašč konstruirani za 6 letno deco. Torej sistematično izrabljanje nedoletne dece . Kako živi kitajski delavec? Kitajski krnet nima veliko zemlje, kolikor jo pa ima, jo obdeluje z roko. Vrednost pridelka se ceni od 147 do 580 frankov na leto. Neka ameriška komisija je konstatirala, da porabi kitajski kmet od tega letnega dohodka 55% za živež, dočim ameriški farmar le 37 odstotkov. Kitajska družina, ki ima redne mesečne dohodke, plača na leto za živila 290 frankov, dočim izda odgovarjajoča ameriška družina 2700 frankov. Kulij in tovarniški delavec se hranita večji d el z rižem in fižolom. Pa še tega v pičli meri. Za hrano in stanovanje ne ostane skoraj nič. Kakšno je stanovanje Kitajca-delavca ? Bajta iz bambusa, ilovice in slame. Streha in stene imajo luknje, po vsaki nevihti brodijo stanovalci včasih do kolen po vodi. Tako se živijo in stanujejo kitajski delavci, ki nadomestujejo s svojim delom fijakerske konje, njihovi evropski delodajalci jih v resnici viSje ne cenijo kakor živali, ali pa še nižje. Nadzorniki v tovarnah imajo palice, s katerimi priganjajo otroke k čim hitrejšemu delu. Največji del štrajkov, ki so se izvršili v zadnjih devetih mesecih v predilnicah, so nastali iz protesta proti brutalnemu postopanju nadzornikov. Običajni delovni čas znaša .1,2 ur za odraščene in za deco. V rudokopih pa običajni 24 urni šihti. Dela se na teden sedem dni, stroji so brez zavarovalnih priprav, o higijeni sploh ni govora. Pričetek strokovnih organizacij. Uboštvo je splošni socialni znak v Kitajski in tako polno obupa, da izključuje skoraj vsak boj. Pa se je kljub temu pričel boj-, posebno v južnih krajih. In v delavske strokovne organizacije hite ne le industrijski delavci, ampak tudi kmetje. Dvomljivo pa je, če 'bodo dosegle te organizacije večje uspehe brez politične izpremembe. Sploh pa stoje izven zakona, razen v pokrajinah, ki stoje pod vplivom in v upravi Kuomingtanga t. j. nacionalne politične organizacije. Severna generala čangčolin (japonski eksponent) in Vupejfu (angleški eksponent) postopata z delavskimi voditelji po vojaško — postrele jih. V tako zva-nih tujih naselbinah so delavske organizacije tudi prepovedane. Angleška sodišča na Kitajskem ne poznajo nikakega pravnega varstva, če gre za delovno razmerje med kitajskimi de- lavci in angleškimi delodajalci. Angleški konzul enostavno zabrani »vmešavanje« kitajskih nadzorovalnih organov, če hočejo posredovati v angleških podjetjih. Boj, katerega bijejo Kitajci, ne izvira le iz nacionalnih motivov, ampak ima tudi socialno ozadje — boj za pravične delovne pogoje. Največji izžema-telj je brez dvorna Anglija, ki je sploh nositeljica reakcionarnega režima v Evropi. In če govore angleški državniki o raznih ljudomilih akcijah, se moramo zavedati, da niso njihova dejanja odkritosrčna. Angleško gospodarstvo je zgrajeno na> telesih in dušah milijonov modernih sužnjev. In če je zgodovina pravična, ne bodo Angleži ušli zasluženi kazni. Ali so ostale drlžiave kaj 'boljše? Prav nič, isti sistem, isti način »razširjeva-nja kulture«. Belgijci so hoteli pred letom napraviti v svojih afriških kolonijah čez močvirja železnico. Okolica je pa tako nezdrava, da ni mogel nihče zdržati. Delavcev ni bilo. Kaj napravi belgijska oblast? Izda naredbo, da se naj; mobilizirajo domačini in pod smrtno kaznijo prisilijo k delu. Torej oblast je obsodila tisoče in tisoče domačinov n-ai smrt. In bi tudi umrli, da ni zasledila teh naklepov neka plemenita oseba ter spravila cele zadeve pred mednarodni forum. Kaj pa Francija? V živem spominu nam je še maro-kanska vojna ter vstaja v Siriji. Še bolj pa odpre gnilobo vodilnih faktorjev in francoskih kapitalistov interpelacija socialističnega voditelja in poslanca Blu-ma. V svoji interpelaciji je navedel grozna dejstva. On pravi, da postopajo francoske oblasti in francoski podjetniki v afrikanskih kolonijah nečloveško. Domačini so primorani nabirati gumij po gozdovih za sraimotno nizko plačo, za 1 frank na dan. Če se ne pokore ali pa če ni zaželenega efekta, jih oblože s težko klado, tako obloženi morajo tekati okoli hiše po celi dan v najhujši vročini. Če se zgrudijo, jih spravijo po koncu s palicami. Francoski kapitalisti imajo pravico, da tudi' postrele domačine. In poslanec Blum trdi, da so pomorili in uničili na ta način cele vasi. Če se ozremo v Evropi sami na postopanje z narodnimi manjšinami, proti katerim nekatere države tako brutalno postopajo (Koroška, Italija, Poljska), da jim kratijo najnavadnejše pravice v cerkvi, potem je dovolj jasno, kako je objel paganizem vso družbo, predvsem evropsko. Ta družba pomeni višek krivice. Ta družba izziva maščevanje in mu tudi ne odide. Ta družba se mora združiti in se tudi 'bo. Minerji bodo pa tiste mase, ki so sedaj zatirane in izže-mane ter brezpravne. Razširjajte »Pravico«! Jugoslovanska strokovna zveza. Zveza tovarniškega delavstva. Količevo. Delavstvo Bonačeve tovarne se je v nedeljo 31. julija zopet zbralo na shodu v Dobu. Tov. zvezni tajnik Lombardo je v daljšem govoru obrazložil pota in cilje organizacije. Razložil nam je tudi pravilno postopanje organizacije. Okrajno glavarstvo je na shod poslalo svojega zastopnika, ki je imel priliko zvedeti za delavske težnje in nezakonitosti v Bonačevi tovarni. Zastopnik vlade je obljubil, da bo sporočil na merodajno mesto in vplival, da se položaj delavstva izboljša in nezakonitosti odpravijo. Delavstvo je vzelo vsa izvajanja z zadovoljstvom na znanje in je zopet en korak bolj uverjeno, da mora pravica zmagati nad krivico. KEMIČNI DELAVCI. Medvode. V tovarni olja in barv v Medvodah vladajo že dalj časa neznosne razmere. Delavstvo je že sploh od nekdaj delalo po devet ur na dan, zadnji čas pa je g. Medic upeljal kar deseturni delavnik, ne da bi se bilo v smislu zakona izreklo za to delavstvo, dobilo dovoljenje Inšpekcije dela in ne da bi se delavstvu plačalo za čezurno delo v zakonu določeno 50 odstotno doplačilo na plače. Tudi postopanje z delavstvom v tovarni je vredno vse obsodbe. Naravno, da se je delavstvo takim razmeram ustavilo in se kot en mož organiziralo v Jugosl. strok, zvezi. To je edino prava pot, po kateri mora delavstvo hoditi. Le v strumni organizaciji more delavstva odpraviti krivice in se boriti za pravico. V nedeljo 31. julija se je vršil prvi sestanek tega delavstva v Preski. Glavni tajnik JSZ tov. Gajšek je podal članom potrebne smernice, se živo zanimal o položaju in postavil temelje novi skupini. Jugoslov. strok, zveza je takoj pod-vzela potrebne korake, da se kričeče krivice odpravijo s pomočjo trdno organiziranega delavstva. — Živeli novi borci v naših vrstah! Viničarji. Ia centrale. Naznanjamo vsem skupinam in zaupnikom, da imajo redni člani z dnem 1. julija 1927 po četrtletni ka-renčni dobi od 1. aprila 1927 pravico do nezgodne in posmrtninske podpore. V uvaževanje naj zaupniki vzamejo posebno to, da se mora za vsako podporo tajništvu zveze poslati pismena prošnja prizadetega prosilca, katero prosilec lastnoročno podpiše, poleg njega pa se podpiše tudi njegov zaupnik in še dve priči, ki morata biti člana organizacije. Dodati se mora člansko izkaznico prosilca ter morebitno zdravniško spričevalo pri nezgodi in potrdilo župnijskega uada v slučaju smrti. Podpisani jamčijo za resničnost. Kdor ne zadosti vsem tukaj navedenim predpisom, katere določa poslovnik >Vzajemne samopomoči«, ; se mu prošnja zavrne v dopolnilo, kar 1 pa povzroča zakasnitev izplačil. Posebno oddaljenim skupinam se naroča, da v takem slučaju takoj ukrenejo vse P°' trebno, da imajo člani čimpreje pomoč. Sv. Miklavž pri Ormožu. V 35 letni starosti je za posledicami poroda umrla v Vinskem vrhu viničarka tov. Julijana Ciglarič, članica naše skupine. Blago-pokojnici dal Bog večni mir in plačilo! Bila je delavna, poštena in vseskozi vzgledna žena in sta bila oba z možem že od postanka naše organizacije za-j vedna člana, ki nista nikdar klonila in ; niti najmanj dvomila o potrebi naše organizacije. Žalujočemu možu naše so-' žalje! — Znesek 300 Din kot posmrtnin-! ska podpora se je izplačal. — Odbor. Železničarski vestnik. Vozne ugodnosti za provizijske up** kojence in rentnike. Minister za prom©* je izdal z odlokom M. S. 15.176-27 nalog, da železniški provizijski upokojenci rentniki (to so bivši delavci), njihove zakonske žene in zakonski otroci, kakor tudi njihove vdove in zakonski otroci uživajo brezplačno vožnjo trikrat na leto j v III. razredu, kakor tudi za vožnjo po režijski ceni, ako so rentniki in provizijski upokojenci prebili v službi državnih prometnih naprav najmanj pet let. Glede rentnikov se zahteva tudi, da so za delo popolnoma nesposobni. Rodbinski člani, to so zakonske žene in otroci) uživajo vožnjo po .režijski ceni štirikrat na mesec, kakor žene in otroci aktivnih delavcev. Glede rodbinskih članov se je ravnati po čl. 24 navodil o načinu izdajanja voznih olajšav. Agitacija v politične svrhe v službi. Generalno ravnateljstvo opozarja vse uslužbence in delavce, ki se nahajajo v železniški službi, da je v splošnem prepovedano v službenem času razširjanje vsakojakih političnih vesti, osobito sedaj za časa volitev. Minister za promet je izdal v tem zmislu poseben odlok in prestopki se bodo najstrožje obravnavali-Radi tega tudi mi opozarjamo naše član- s stvo, da se varuje vsakega političnega govora ali agitacije v prid kakršnisikoli stranki v službenem času in v službenem prostoru. Pravilnik o nagradah članom izpitnil' komisij. Z veljavnostjo od 1. aprila 192” je izšel z dne 17. junija 1927 pravilnik, ki govori v svojih petih členih le o pristojbinah, ki jih morajo plačati tisti, ki polagajo izpite. Te pristojbine plačujejo le uradniki I., II. in III. kategorije in sicer vsak kandidat za vsakega člana komisije kot sledi: I. kategorija po 100 dinarjev, II. kategorija po 80 Din In IH-kategorija po 50 Din. V slučaju ponavljanja se plačajo isti honorarji. Le pri prehodu iz pripravnih v pomožne skupine (signalni, prometni in strokovni) pla- S. Montanus: Primer iz ameriškega sotpo-darskesa življenja. V ehikaški klavnici. (Dalje.) Pomudimo se še malo pri delavskem stanju in vprašanju Swiftovega velepodjetja. Fordov »verižni sistem«, ki ga je podjetje vpeljalo, pomeni zanje v istem ali še krajšem času veliko večjo produkcijo. Kajti čas je pri tem sistemu do zadnjega trenutka porabljen. Delavec med delovnim časom ne more poljubno pavzirati in si kake cigarete prižgati. Kajti če bi on kak trenutek zamudil, ga zamudijo vsi, ki stoje za njim in čakajo na svoje delo. Jasno je, da je delavec pri tem sistemu pravi suženj stroja. Če ga ima sam v oblasti, še nekako gospoduje nad njim. A pri tem sistemu je prav za prav stroj gospodar, delavec pa suženj. To je kajpada) nekakio poniževalno za človeka,, obenem pa zelo ubijajoče. Pomislite, uro za uro v matematično določenem času opravljati isto samo na sebi malenkostno delo, koga bi to ne ubilo. Variatio delectat sprememba veseli je v gotovi meri človekova naravna potreba. Prehod od enega načina dela k drugemu je sam na sebi že nekak oddih. Pri T^eriSinem sistemu je taka sprememba izločena. On napravi za tisti čaš iz človeka malenkosten stroj z eno samo funkcijo. Ali si morete misliti večje suženjstvo. Ko sem jaz te »verižni-ke« gledal, kako mehanično so izvrševali svoje »grife«, so mi stopili pred oči naši kmetski delavci. Zjutraj n. pr. kosijo, v poznih dopoldanskih urah raz-stiljajo nakošeno, popoldne obračajo, če se