#50 ^ i«.ir.i»R.ZMISLEKI O SPODBUDNEM IN VARNEM UČNEM OKOLJU Mag. Mojca Pušnik, upokojena svetovalka na Zavodu Republike Slovenije za šolstvo NASILJE V RAZREDU - KAJ PA VARNO IN SPODBUDNO OKOLJE? Šola je zelo kompleksen, odprt socialen sistem. Ima svojo strukturo, vizijo, cilje, vrednote, predvsem pa so v njej ljudje, ki so v nenehni interakciji. Na pogoje za delo močno vpliva šolska klima, ki jo oblikujejo ne samo zaposleni, ampak tudi učenci in starši. Čeprav slednji morda nikoli ne pridejo v šolo, svoj odnos do šole kot institucije ter pomen, ki ga dajejo izobraževanju, prenašajo na otroke. Razvijanje ugodne socialne klime, občutka varnosti, zaupanja in sprejetosti, izvajanje dejavnosti, ki postavljajo v ospredje medsebojno povezanost in sodelovanje, so zagotovo pomembne proaktivne dejavnosti, ki vplivajo na (ne)pojav nasilja v šoli. Spodbudno učno okolje je varno, vključujoče in tako okolje, v katerem: si učenci upajo tvegati; je opazna skrb za prijetno fizično okolje (plakati, slike, risbe, rože, glasba ...); se namenja pozornost tudi rutini (kje je kaj, pravila) Izzive za učitelje, ki jih prinaša skrb za zagotavljanje spodbudnega in varnega vključujočega okolja, povzemajo naslednja vprašanja: Kaj vem o tem problemu/pojavu (spodbudnem okolju in nasilju v šoli)? Kakšna so moja stališča in izkušnje z njim? Kakšna čustva doživljam ob pojavu nasilja v razredu? Kaj se še želim ali moram naučiti? Kakšna je moja vloga kot učitelja pri pojavljanju in zmanjševanju nasilja? Kako razumem nasilje in razloge zanj? Kakšen odnos imam do povzročitelja? Kako zaščitim žrtev in jo podprem? Kaj lahko dolgoročno naredim za to, da bodo razredi, v katerih poučujem, varna okolja? Kakšna sporočila o tem, kakšni odnosi se cenijo, dajem učencem (s svojim ravnanjem in odnosom do njih)? in omogoča sodelovanje in učenje iz izkušenj; učence spodbuja k samostojnosti in aktivnosti. VIRI IN LITERATURA Pušnik, M. (1999). Vrstniško nasilje v šolah. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Pušnik, M. (2000). Spodbudno vzgojno-učno okolje - temelj razvoja. V: Zbornik prispevkov 2000. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Pušnik, M. (2012). Nasilje v šoli v krogu nasilja. V: (O)krog nasilja v družini in šoli. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti v Ljubljani. 5 - 2018 - XLIX