NAŠ MALI AVTO Avtomobilska industrija Avtorica: Anja Šulin Košar Oblikovanje infografik: Matjaž Erker Publikacija je na voljo na spletnem naslovu: http://www.stat.si/StatWeb/Catalogue/Index Informacije daje Informacijsko središče: tel. (01) 241 64 04 elektronska pošta info.stat@gov.si @StatSlovenija CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 338.45:629.331(0.034.2) ŠULIN Košar, Anja Naš mali avto [Elektronski vir] : avtomobilska industrija / [avtorica Anja Šulin Košar]. - El. knjiga. - Ljubljana : Statistični urad Republike Slovenije, 2017 ISBN 978-961-239-364-9 (pdf) 1. Gl. stv. nasl. 289310208 Izdal in založil Statistični urad Republike Slovenije, Ljubljana, Litostrojska cesta 54 – © SURS – Uporaba in objava podatkov dovoljeni le z navedbo vira – ISBN 978-961-239-364-9 NAŠ MALI AVTO 3 UVODNA BESEDA Avtomobilska industrija je ena najpomembnejših proizvodnih panog v svetu, vendar KOLO ŽE TISOČLETJA je v času gospodarske krize tudi ta tako kot marsikatera druga doživela padec, a se znova vzpenja in je že dosegla predkrizno raven. Avtomobilska industrija je POGANJA SVET pomembna visokotehnološka panoga in ustvari skoraj desetino svetovnega bruto domačega proizvoda. Od prvega kolesa ... Pa pri nas? Predvsem v regiji jugovzhodna Slovenija ima bogato tradicijo. Osebni Kdo ga je izumil in kje, ne vemo, avtomobil pa ima pomembno vlogo tudi v življenju marsikaterega Slovenca, saj je z najstarejšim ohranjenim lesenim Slovenija celo prva v Evropi po izdatkih gospodinjstev za osebno mobilnost. Pri tem kolesom pa se lahko pohvalimo prav v se morda niti ne zavedamo, kakšen strošek in tudi kolikšen onesnaževalec je v resnici Sloveniji, kjer so na Starih gmajnah pri avto. Vrhniki našli najprej kolo iz jesenovega lesa in nato še pripadajočo os iz Prebivalci Slovenije namreč opravimo z osebnimi avtomobili kar 86 % vseh poti. Cestni hrastovine. Raziskave so pokazale, da promet je tako tudi glavni onesnaževalec, ko govorimo o emisijah toplogrednih plinov je kolo staro kar 5.200 let, da se mu je iz prometa. Da bi to onesnaževanje zmanjšali, se spodbujajo omejevanje cestnega uspelo tako dolgo upirati času, pa se prometa, poleg tega pa tudi kolesarjenje in hoja. V zadnjih letih se pojavljajo različne moramo zahvaliti stalni prepojenosti novosti, npr. t. i. carsharing (tj. možnost najema in uporabe avtomobila po potrebi) barjanskih zemeljskih plasti z vodo in električni avtomobili (delež teh je pri nas zaenkrat še majhen, saj je nakup takega avtomobila za »povprečnega« Slovenca razmeroma drag, a morda lahko že v bližnji Vir: http://www.rtvslo.si prihodnosti pričakujemo spremembe). V publikaciji, ki smo jo pripravili, smo se osredotočili na podatke o osebnih ... do avta, ki je del vsakdanjika avtomobilih. Predstavili smo življenjsko pot osebnega avtomobila od njegove izdelave v proizvodnem obratu do statusa izrabljenega avtomobila in njegove V Ljubljano morebitne predelave. V povezavi s tem smo zbrali in izbrali raznovrstne podatke, ki (Naš mali avto) bodo zanimivi tudi za vas. Naš mali avto je še premajhen, Vabljeni k branju! da v njem sedeli lahko bi vsi. Pa jaz na strehi, pa ti na strehi, pa on na strehi naj sedi. V Ljubljano, v Ljubljano, Genovefa Ružić v Ljubljano gremo mi … generalna direktorica Ati Soss, Svetlana Makarovič, Marjana Deržaj – Slovenska popevka 1965 4 NAŠ MALI AVTO KAJ POMENI, KAJ JE? SKD 2008 KDO JE? Standardna klasifikacija dejavnosti, kratko SKD, je slovenski statistični standard za Janez Puh (1862–1914) evidentiranje, zbiranje, analiziranje in izkazovanje podatkov, pomembnih za prikaz značilnosti gospodarstva, in za spremljanje razvojnih gibanj in strukturnih sprememb. Slovenec, svetovno znani Uporablja se za razvrščanje poslovnih subjektov in njihovih enot po dejavnosti v izumitelj in podjetnik. Prijavil je 19 patentov, različnih statističnih in administrativnih zbirkah podatkov. SKD 2008 je zadnja med njimi 13 s področja veljavna različica klasifikacije SKD. V 2008 je bila namreč nazadnje revidirana. Več: tehnologije cestnih vozil. http://www.stat.si/StatWeb/glavnanavigacija/metode-in-klasifikacije/klasifikacije Vir: http://www.janez-puh.si/sl/janez-puh ICŽP Indeks cen življenjskih potrebščin. Meri spremembe drobnoprodajnih cen izdelkov in storitev glede na sestavo izdatkov, ki jih domače prebivalstvo namenja za nakupe predmetov končne porabe doma in v tujini (načelo nacionalne potrošnje). KAJ JE? stopnja motorizacije Je podatek, ki pove, koliko (število) registriranih osebnih avtomobilov na 1.000 starodobnik prebivalcev je na določenem območju. Vozilo, izdelano pred 30 ali več leti in statistična regija ohranjeno ter tehnično vzdrževano tako, da je skladno z izvirno konstrukciijsko sestavo Statistične regije Slovenije so tretja raven členitve Slovenije na teritorialne ravni, za in obliko, ki se zaradi svojega zgodovinskega katere Statistični urad RS zbira in izkazuje statistične podatke (prva raven je Slovenija in tehničnega pomena ne uporablja za kot celota, druga raven sta kohezijski regiji) – skladno s Standardno klasifikacijo vsakodnevne prevoze. Izpolnjevati mora teritorialnih enot (SKTE). Statističnih regij je 12. tudi dodatne zahteve, ki jih glede na njihovo skladnost z izvirno zgradbo določa potniški kilometri (pkm) Mednarodna organizacija starodobnih vozil (FIVA). Vsota zmnožkov števila potnikov in razdalj, na katerih so se ti peljali. oznaka 205/55 R 16 (91) na pnevmatiki 205 = širina pnevmatike v mm, 55 = presečno razmerje pnevmatike, R = pnevmatika Nagrajeni z radialno karkaso, 16 = premer platišča (v colah), 91 = indeks nosilnosti motocikel je del stalne zbirke v odhodek za osebno mobilnost gospodinjstva Gromovem muzeju na Vranskem. Gre za tri vrste odhodkov (izdatkov, stroškov): sredstva, potrebna za nakup vozila; sredstva, potrebna za delovanje osebnega prevoznega sredstva; sredstva, potrebna Vir: http://siol.net/avtomoto za nakup vozovnic za javni prevoz. izrabljeno motorno vozilo Je nerabno ali zavrženo motorno vozilo, ki se mu je življenjska doba iztekla zaradi poškodb ali starosti ali drugih razlogov, in je zaradi tega postalo odpadek po merilih iz predpisa, ki ureja ravnanje z odpadki. NAŠ MALI AVTO 5 VSEBINA ŽIVLJENJSKA POT OSEBNEGA AVTOMOBILA ....................................................................................................... 6 PROIZVODNJA ........................................................................................................................... 8 IZVOZ IN UVOZ ......................................................................................................................... 11 NAKUP AVTOMOBILA ................................................................................................................ 12 REGISTRACIJA........................................................................................................................... 14 O VOZNIKIH IN NJIHOVIH AVTOMOBILIH .................................................................................. 18 IZDATKI ZA AVTO ...................................................................................................................... 20 ONESNAŽEVANJE OKOLJA ......................................................................................................... 24 CESTNOPROMETNE NESREČE .................................................................................................... 25 IZRABLJENI AVTOMOBILI ........................................................................................................... 26 OKRAJŠAVE IN MERSKE ENOTE ........................................................................................................................... 27 OKRAJŠAVE IMEN DRŽAV ................................................................................................................................... 27 VIRI IN LITERATURA ............................................................................................................................................ 28 6 NAŠ MALI AVTO NAŠ MALI AVTO 7 ŽIVLJENJSKA POT OSEBNEGA AVTOMOBILA Življenjska pot osebnega avtomobila se začne v proizvodnem Slovenski vozni park je precej star, saj je bilo v 2015 največ avtomobilov obratu, kjer avto proizvedejo. Dejavnost proizvodnja motornih starih najmanj 12 let. Po povprečni starosti avtomobilov pa smo blizu vozil, prikolic in polprikolic, katere del je tudi avtomobilska povprečju EU-28 (okoli 9 let). industrija, predstavlja 1 % vseh podjetij v predelovalnih dejavnostih, zaposleni v tej dejavnosti pa 7 % vseh zaposlenih Imeti avto je udobje, za marsikoga pa nujnost, in z obojim so v predelovalnih dejavnostih. Znotraj omenjene dejavnosti ima povezani tudi stroški. Poleg vsakoletnih izdatkov, ki jih imamo, da najpomembnejšo vlogo avtomobilska industrija, ki je avto sploh lahko uporabljamo, sta precejšen strošek tudi gorivo v letu 2015 ustvarila s prodajo proizvedenih osebnih in vzdrževanje. Kljub temu je bila Slovenija po deležu izdatkov avtomobilov skoraj milijardo evrov prihodka. Večino gospodinjstev za osebno mobilnost v 2015 prav v evropskem proizvedenih avtomobilov izvozimo, največ v Nemčijo, vrhu (16 %). Francijo in Italijo. V letu 2015 je izvoz osebnih avtomobilov znašal 1,6 milijarde evrov in je za 0,4 milijarde evrov Osebni avtomobili so v 2013 opravili 86 % vseh potniških presegel uvoz (največ osebnih avtomobilov sicer uvozimo kilometrov. Cestni promet je zato tudi velik onesnaževalec iz Koreje, Nemčije in Francije). Cene osebnih avtomobilov okolja in zaradi tega precejšen okoljski problem; v 2014 je so se v obdobju 2008–2015 znižale povprečno za 30 %, bilo namreč kar 99 % vseh prometnih emisij CO v ozračje kar je verjetno tudi eden od razlogov, da prodaja osebnih 2 posledica cestnega prometa. Kljub precej negativnim trendom avtomobilov v Sloveniji narašča. na tem področju se je Slovenija med drugimi državami članicami EU-28 uvrstila po povprečnih vrednostih emisij CO V Sloveniji je bilo v 2015 registriranih nekaj več kot milijon 2 iz novih avtomobilov približno na sredino. osebnih avtomobilov, in po stopnji motorizacije se je tako Slovenija med preostalimi članicami EU-28 uvrstila na 9. Število cestnoprometnih nesreč v zadnjih letih nekoliko mesto. V vzhodnem delu države je bila stopnja motorizacije upada, prav tako število nesreč s smrtnim izidom, posledično nižja kot v zahodnem delu. Med vsemi registriranimi osebnimi pa se manjša tudi število udeležencev v cestnoprometnih avtomobili so prevladovali taki z bencinskim motorjem, med nesrečah. Največ prometnih nesreč se zgodi v naseljih. novimi avtomobili je bilo več takih, ki imajo dizelski motor. Lastniki avtomobilov Življenjska pot osebnega avtomobila se konča, ko nam avto so bili v 2015 v večjem odstotku moški, in ti so bili v povprečju nekoliko starejši od žensk. Oboji so vozili ne služi več. Število izrabljenih avtomobilov se v zadnjih letih v največjem številu avtomobile znamke Renault. Sledili sta znamki nekoliko zmanjšuje. Odstranitev izrabljenega avtomobila je po Volkswagen in Opel. zakonodaji za njegovega zadnjega lastnika brezplačna. 8 NAŠ MALI AVTO PROIZVODNJA S proizvodnjo motornih vozil, Podjetja, registrirana v dejavnosti proizvodnja motornih vozil, prikolic in prikolic in polprikolic se ukvarja polprikolic (C 291)) in v njih zaposlene osebe, Slovenija, 20152) več kot 150 podjetij C PREDELOVALNE DEJAVNOSTI V dejavnosti proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic je bilo v C 29 Proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic Sloveniji v letu 2015 registriranih 178 dejavnost podjetja zaposleni podjetij (to je približno 1 % podjetij, ki so se tedaj ukvarjala s predelovalno 29.1 dejavnostjo). Velika večina omenjenih Proizvodnja podjetij (skoraj 71 %) je po svoji 16 2.428 motornih vozil dejavnosti spadala v proizvodnjo delov in opreme za motorna vozila (29.3). 29.2 Število podjetij v dejavnosti proizvodnja Proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic v karoserij za vozila, 36 1.641 Sloveniji v zadnjih letih nekoliko narašča proizvodnja prikolic, (v obdobju 2008–2015 se je povečalo za polprikolic skoraj 19 %). 29.3 Proizvodnja Proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic zaposluje več kot delov in opreme za 126 8.638 12.500 oseb motorna vozila V dejavnosti proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic je bilo v 1) Po SKD 2008 (glej pojasnilo na str. 4). 2) Začasni podatki. Sloveniji v 2015 zaposlenih 12.707 ljudi, od tega največ v proizvodnji delov Vir: SURS in opreme za motorna vozila (skoraj 68 %). Vsi zaposleni v dejavnosti pa so Dejavnost 29 je po SKD 2008 del področja C predstavljali 7 % vseh zaposlenih oseb Predelovalne dejavnosti. Obsega proizvodnjo v predelovalnih dejavnostih. motornih vozil, prikolic in polprikolic. Bolj podrobno jo lahko razdelimo na tri področja: Povprečna bruto letna plača zaposlenih 29.1 Proizvodnja motornih vozil v dejavnosti proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic je v 2015 znašala 29.2 Proizvodnja karoserij za vozila; proizvodnja 21.852 evrov, to je za približno 1 % več prikolic, polprikolic od povprečne bruto plače zaposlenih v 29.3 Proizvodnja delov in opreme za motorna vozila. vseh predelovalnih dejavnostih skupaj. Avtomobilska industrija, o kateri bomo bolj podrobno govorili v brošuri, ki je pred vami, se uvršča v dejavnost C29.1. NAŠ MALI AVTO 9 Vrednost prodaje industrijskih proizvodov in storitev v proizvodnji motornih Druga najmočnejša panoga med vozil, prikolic in polprikolic, Slovenija predelovalnimi dejavnostmi Proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic je v Sloveniji v letu 2015 ustvarila 12,2 % (2,4 milijarde evrov) celotne vrednosti prodaje industrijskih proizvodov in storitev v predelovalnih dejavnostih (drugi največji delež). Velika večina proizvodov se izvozi; v 2015 je ta delež znašal 92,1 % (2,2 milijarde evrov) in je prvič presegel 90 %. Vir: SURS Vrednost prodaje proizvedenih osebnih avtomobilov, Slovenija V 2015 proizvedenih v Sloveniji skoraj 130.000 osebnih avtomobilov Največji delež vrednosti prodaje v proizvodnji motornih vozil, prikolic in polprikolic v Sloveniji ustvari proizvodnja osebnih avtomobilov. V 2015 je ta delež znašal skoraj 41 %. Sledila je proizvodnja drugih delov in opreme za motorna vozila s 26 %. Vrednost prodaje v Sloveniji proizvedenih osebnih avtomobilov je v letu 2015 znašala malo manj kot milijardo evrov (in se je od 2013 povečala). V 2015 je bilo v Sloveniji proizvedenih Vir: SURS skoraj 130.000 osebnih avtomobilov. V primerjavi s proizvodnjo v 2008 je bila ta številka kar za 35 % nižja. 10 NAŠ MALI AVTO V celi EU-28: 16 milijonov osebnih Deleži proizvedenih osebnih avtomobilov v izbranih državah članicah znotraj avtomobilov EU-28, 2015 V letu 2015 je bilo v Evropski uniji (EU- 28) proizvedenih 16 milijonov osebnih avtomobilov. Največ so jih proizvedli v Nemčiji (skoraj 35 %), sledile so Španija (skoraj 14 %), Združeno kraljestvo (skoraj 10 %), Francija (9 %) in Češka republika (skoraj 8 %). Slovenija se je na tej lestvici uvrstila na 13. mesto (skoraj 1 %). Zelo pomembna je lokacija proizvodnih obratov; ali zakaj Slovenija le malo zaostaja za Švedsko? Čeprav ima Švedska dve močni znamki osebnih avtomobilov, se je uvrstila le na 12. mesto, tik pred Slovenijo. Proizvodnjo namreč prikazujemo glede na lokacijo, kjer se opravlja, in ne glede Vir: ACEA na lokacijo sedeža podjetja. Za Švedske avtomobilske znamke je značilno, da je večina njihovih proizvodnih obratov locirana zunaj meja države (predvsem v Aziji). NAŠ MALI AVTO 11 IZVOZ IN UVOZ Izvoz in uvoz osebnih avtomobilov, Slovenija Izvoz osebnih avtomobilov po petletnem padanju počasi narašča Izvoz osebnih avtomobilov v Sloveniji je v letih od 2008 do 2013 ves čas padal, po 2013 pa je začel spet naraščati; uvoz je v obdobju 2008–2015 ves čas nihal in bil v letu 2015 nižji kot leto pred tem. V 2015 je izvoz znašal 1,6 milijarde evrov, uvoz pa 1,2 milijarde evrov. Vir: SURS Izvoz in uvoz osebnih avtomobilov, EU-28, 2015 Kam jih izvažamo? V 2015 smo največ osebnih avtomobilov izvozili v Nemčijo (24,5 %), potem v Francijo in Italijo. Od kod jih uvažamo? V 2015 smo največ osebnih avtomobilov uvozili iz Koreje (18,2 %), potem iz Nemčije in Francije. Vir: SURS 12 NAŠ MALI AVTO NAKUP AVTOMOBILA Cene avtomobilov padajo, predvsem Gibanje cen osebnih avtomobilov glede na vrednost indeksa cen življenjskih rabljenih potrebščin (2008 = 100), Slovenija Gibanje cen osebnih avtomobilov prikazujemo z indeksom cen življenjskih potrebščin (ICŽP; glej razlago na str. 4). Cene osebnih avtomobilov so se v obdobju 2008–2015 znižale povprečno za 30 %. Cene rabljenih osebnih avtomobilov so se znižale za 58 %, cene novih pa za 11 %. Vir: SURS Zanj odštejemo v povprečju 10.000 Povprečna cena novega osebnega avtomobila izbrane znamke, Slovenija evrov Povprečna cena izbranih modelov najbolj prodajanih blagovnih znamk avtomobilov se je v zadnjih letih gibala od 10.000 do 13.000 evrov. Vir: SURS NAŠ MALI AVTO 13 Koliko časa moramo delati, da s povprečno slovensko mesečno plačo Nov avto – najmanj eno leto dela zaslužimo za nov osebni avtomobil Renault Clio? Če smo si v Sloveniji v 2015 hoteli privoščiti nov osebni avtomobil, smo morali zanj delati 242 delovnih dni, če smo prejemali povprečno slovensko mesečno plačo (ta je v 2015 znašala v neto znesku 1013,23 evrov). Vir: SURS Prihodek od prodaje v trgovini z osebnimi avtomobili na drobno in na Prodaja osebnih avtomobilov debelo, Slovenija narašča Prihodek od prodaje v trgovini z osebnimi avtomobili v zadnjih letih nekoliko niha. Najvišji je bil v 2008, in sicer skoraj 2,5 milijarde evrov, nato se je nekoliko znižal, v 2011 pa se je spet zvišal (na 2,3 milijarde evrov). V naslednjem letu (2012) je bil padec še izrazitejši (za več kot 400 milijonov evrov), nato je začel ponovno naraščati in je v 2015 znašal 2,4 milijarde evrov. Precej nižji je bil prihodek od prodaje v trgovini z deli in opremo za vozila; v obdobju 2008–2015 je nihal med 600 in 700 milijoni evrov. Vir: SURS 14 NAŠ MALI AVTO REGISTRACIJA Število avtomobilov počasi, a Registrirani osebni avtomobili, Slovenija, 31. 12. vztrajno narašča Število registriranih osebnih avtomobilov se v Sloveniji stalno nekoliko dviga. V 2015 je bilo vseh registriranih osebnih avtomobilov 1.078.737; to je 523 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev. V 2013 je bilo registriranih največ Vira: Ministrstvo za infrastrukturo, SURS osebnih avtomobilov v Nemčiji (44 milijonov), sledili sta Italija (37 milijonov) in Francija (32 milijonov). V letih od 2009 do 2013 se je število Kje imajo največ in kje najmanj registriranih osebnih avtomobilov na registriranih osebnih avtomobilov 1.000 prebivalcev, EU-28, 20131)? najbolj povečalo na Slovaškem in na Poljskem (v vsaki za 18 %), sledili sta Bolgarija (za 16 %) in Estonija (za 15 %), zmanjšalo pa le v dveh državah, in sicer na Hrvaškem in v Latviji. Slovenija se po številu osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev uvršča med državami sočlanicami EU-28 dokaj visoko Najvišjo stopnjo motorizacije v EU-28 je v 2013 imel Luksemburg (678 na 1.000 prebivalcev; podatek je sicer za leto 2012), sledile so Italija, Litva, Malta in Finska; najnižjo vrednost tega kazalnika 1) Podatek za Luksemburg je za 2012. Vir: Eurostat (http://ec.europa.eu/eurostat, 10. 2. 2017) je imela Romunija (235), sledili sta Madžarska in Latvija. Slovenija se je po podatkih iz leta 2013 uvrstila na 9. mesto (517 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev). NAŠ MALI AVTO 15 Registrirani osebni avtomobili1 na 1.000 prebivalcev2 po statističnih regijah Največ avtomobilov je v Slovenije, 2015 osrednjeslovenski regiji V 2015 je bilo največ osebnih avtomobilov registriranih v osrednje- slovenski statistični regiji (malo manj kot 26 % ali približno 280.000), potem v podravski (15 %) in v savinjski statistični regiji (12 %). Vse tri primorske regije med najbolj motoriziranimi regijami Najbolj motorizirana regija v letu 2015, tj. regija z največ avtomobili na 1.000 prebivalcev, je bila goriška (580 oz. 1,48 avtomobila na gospodinjstvo), najmanj pa zasavska (481 oz. 1,18 avtomobila na gospodinjstvo). Po visokem številu registriranih osebnih avtomobilov na gospodinjstvo so v 2015 izstopale goriška, primorsko-notranjska Vira: Ministrstvo za infrastrukturo, SURS in obalno-kraška, po nizkem številu pa regije v vzhodnem delu Slovenije. Število registriranih osebnih avtomobilov1 na gospodinjstvo3, statistične regije, Slovenija, 2015 Vir: SURS 1 Število registriranih osebnih avtomobilov, stanje 31. 12. 2015. 2 Število prebivalcev, stanje 1. 1. 2016. 3 Število gospodinjstev, stanje 1. 1. 2015. 16 NAŠ MALI AVTO Registriranih osebnih avtomobilov Število registriranih osebnih avtomobilov1) na 1.000 prebivalcev2) in na največ v ljubljanski občini gospodinjstvo3) po občinah Slovenije, 2015 Največ osebnih avtomobilov je bilo v 2015 registriranih v Mestni občini Ljubljana: 13,5 % vseh v tem letu registriranih osebnih avtomobilov v državi; sledila je Mestna občina Maribor (s 4,8 %). Število osebnih avtomobilov na gospodinjstvo in na 1.000 prebivalcev po občinah Po stopnji motorizacije pa so bile v ospredju povsem druge občine. Po številu osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev in tudi po številu osebnih avtomobilov na gospodinjstvo je bila prva občina Trzin: 778 avtomobilov na 1.000 prebivalcev in 2,16 avtomobila na gospodinjstvo; po številu osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev so ji sledile primorske občine, po številu osebnih avtomobilov na gospodinjstvo pa so bile občine regionalno bolj razpršene. 1) Število registriranih osebnih avtomobilov, stanje 31. 12. 2015. 2) Število prebivalcev, stanje 1. 1. 2016. 3) Število gospodinjstev, stanje 1. 1. 2015. Vir: SURS Občina Trzin je imela najvišje število registriranih osebnih avtomobilov - na 1.000 prebivalcev in - na gospodinjstvo v Sloveniji v letu 2015. NAŠ MALI AVTO 17 Število v Sloveniji registriranih osebnih avtomobilov po vrstah goriva, Katero gorivo točite v svoj avto: 2008–2015 bencin ali dizel? Med vsemi v 2015 registriranimi osebnimi avtomobili je bilo več takih z bencinskim motorjem, a njihovo število upada, narašča pa delež tistih z dizelskim motorjem. Nekoliko drugače je bilo pri prvič v Sloveniji registriranih osebnih avtomobilih in med temi pri registriranih novih osebnih avtomobilih: med temi je bilo več takih z dizelskim motorjem. Podobno je v Evropi V 2013 sta bili po deležu registriranih novih osebnih avtomobilov z dizelskim motorjem prvi Latvija (74 %) in Irska (73 %); več avtomobilov z dizelskim motorjev kot takih z Vir: SURS bencinskim je bilo med registriranimi novimi osebnimi avtomobili tudi v Litvi, Španiji in Franciji. Avtomobili z bencinskim motorjem so dominirali na Cipru (80 %), v Estoniji, na Finskem in na Malti. Morda pa katero od alternativnih goriv? Uradna statistika spremlja: Delež novih osebnih avtomobilov, ki število vseh v posameznem letu registriranih motornih vozil se napajajo z alternativnimi gorivi, je v (stanje 31. 12.), EU-28 še zmeraj majhen. V 2013 sta bili po deležu takih avtomobilov prvi Italija  od teh število prvič v Sloveniji registriranih avtomobilov, (14,1 %) in Poljska (7,1 %). V Sloveniji je  med temi pa število novih vozil. ta delež za zdaj še zanemarljiv (v 2014: 0,8 %, toda 10-krat več kot pred enim letom). Še manj je v Sloveniji registriranih električnih osebnih avtomobilov (v 2015: 288). Po deležu registriranih električnih avtomobilov je bila prva Norveška, druga pa Nemčija. 18 NAŠ MALI AVTO O VOZNIKIH IN NJIHOVIH AVTOMOBILIH Lastnikov osebnih avtomobilov Lastniki in lastnice avtomobilov po starosti ter izbrani model in izbrana barva je več kot lastnic in v povprečju njihovega osebnega avtomobila, Slovenija, 2015 so starejši, pa vendar imajo najpogosteje avto iste barve V letu 2015 je bila povprečna starost lastnika osebnega avtomobila 49 let. Prevladovali so moški; ti so bili lastniki 61 % vseh registriranih osebnih avtomobilov. Blagovne znamke, modeli, barve osebnih avtomobilov Največ voznikov osebnih avtomobilov v Sloveniji je v 2015 vozilo avto znamke Renault, med temi pa model Clio (40 %); sledili so avtomobili znamk Vir: SURS Volkswagen in Opel. Največ osebnih avtomobilov je bilo Najštevilčnejše znamke osebnih avtomobilov po deležih1) v Sloveniji, 2015 kovinsko svetlo sive barve. Katerih pa največ ukradejo? Kot zanimivost naj povemo, da je bilo največ ukradenih osebnih avtomobilov v letu 2016 znamke Renault, sledili sta znamki Volkswagen in BMW. © SURS 1) Daljši nabor blagovnih znamk je prikazan na zadnji strani publikacije. Vir: Portal NIO NAŠ MALI AVTO 19 Osebni avtomobili po starosti, Slovenija Povprečna starost osebnih avtomobilov pri nas celo nekoliko nižja kot v celotni EU-28 Povprečna starost osebnih avtomobilov v EU-28 je bila v 2015 9,7 let, v Sloveniji pa po zadnjih podatkih (ti se nanašajo na leto 2014) približno enaka: 9 let. Povprečna starost registriranih osebnih avtomobilov se sicer zvišuje. Pri nas je največ avtomobilov starih najmanj 12 let Kar 36 % vseh v 2015 v Sloveniji registriranih osebnih avtomobilov (skoraj 390.000) je bilo starih 12 ali več let, delež toliko starih avtomobilov pa se še povečuje. Najmanj je bilo tedaj takih, ki so bili stari manj kot 3 leta, in Vira: Ministrstvo za infrastrukturo, SURS sicer 10 % (ali nekaj čez 110.000). V celotni EU je bil delež starejših oz. starih osebnih avtomobilov večji v Opravljeni potniški kilometri po vrstah potniškega prevoza, Slovenija vzhodni Evropi, delež novejših oz. novih pa v zahodni Evropi. Največje deleže starih avtomobilov (tj. starih najmanj 10 let) so v 2013 imele Litva (85 %), Poljska (75 %), Latvija (72 %) in Estonija (64 %), največje deleže novih oz. »najmlajših« avtomobilov (tj. starih manj kot 2 leti) pa Belgija (23 %), Avstrija (20 %), Irska (18 %) in Švedska (17 %). Daleč največ potniških kilometrov opravljenih z osebnimi avtomobili Osebni avtomobil je v Sloveniji še zmeraj glavno prevozno sredstvo: z njim se je v 2013 opravilo kar 86 % vseh potniških kilometrov (več: stran 4). Od 2009 do 2013 se je ta delež nekoliko zmanjšal (za nekaj več kot 2 %), v daljšem obdobju (1990–2013) pa se je zvišal za Vir: SURS 89 % (z nekaj več kot 13.000 na nekaj več kot 25.000 potniških kilometrov). 20 NAŠ MALI AVTO IZDATKI ZA AVTO Avtomobil je udobje, pa tudi strošek Višina letnih dajatev za osebni avtomobil, Slovenija, 2015 Registracija. Delovna prostornina motorja (cm3) Letna dajatev (EUR) Uporabljati smemo le avto, ki je registriran. Registracija do vključno 1.350 62 vključuje poleg tehničnega pregleda (če je potreben) tudi upravni postopek nad 1.350 do vključno 1.800 96 registracije in letno dajatev za uporabo nad 1.800 do vključno 2.500 153 vozila v cestnem prometu. Ta je v 2015 za avtomobile do 1.350 cm3 znašala nad 2.500 do vključno 3.000 282 62 evrov. nad 3.000 do vključno 4.000 452 nad 4.000 565 Tehnični pregled. Tehnični pregled Vir: Uredba o načinu določanja in višini letne dajatve za uporabo vozil v cestnem prometu (Uradni list RS, št. 59/2013) osebnega avtomobila se je od 2008 do 2015 v povprečju podražil za malo manj kot 2 evra, in sicer na 34 evrov. Povprečna cena tehničnega pregleda osebnega vozila, Slovenija Koliko je v lanskem letu v Sloveniji stalo opravljanje vozniškega izpita B-kategorije s 30 urami vožnje v šoli za voznike1)? EUR Tečaj iz prve pomoči 84 Zdravniško spričevalo 30–50 Vir: SURS Tečaj iz cestnoprometnih predpisov 50–70 Teoretični del vozniškega izpita 32 Ura vožnje (v povprečju od 25 do 35 ur) 22–35 Izpitna vožnja 38 Vozniško dovoljenje 21 SKUPAJ 1.130 1) Kjer je cena navedena v razponu, smo upoštevali srednjo vrednost. Vir: http://www.24ur.com NAŠ MALI AVTO 21 Povprečna cena litra goriva, Slovenija Gorivo. Cena goriva v Sloveniji v zadnjih letih nekoliko niha. Do 2013 je naraščala, nato pa v zadnjih dveh letih nekoliko upadla. V 2015 smo morali za liter 100-oktanskega bencina plačati povprečno 1,337 evra, za liter 95-oktanskega bencina 1,288 evra in za liter dizelskega goriva 1,179 evra. Gorivo cenejše ob lokalnih cestah Po zadnjih podatkih je v Sloveniji več kot 450 bencinskih servisov. Novembra 2016 je vlada potrdila sprostitev cen goriv na avtocestnih bencinskih Vir: SURS servisih; te se zdaj lahko oblikujejo prosto. Pričakovati je, da se bodo marže tam povišale, medtem ko bodo Povprečna cena avtomobilskega plašča dimenzij 205/55 R 16 (91), Slovenija cene tistih ob lokalnih cestah še naprej nadzorovane. Avtomobilski plašči. Ti so se v obdobju 2008–2015 močno podražili, na primer plašč dimenzij 205/55 R 16 (91) (glej tudi stran 4) za kar 55 % (na okoli 80 evrov). Avtomobilske pnevmatike zamenjamo dvakrat letno V Republiki Sloveniji sta zakonsko določena datuma, do katerih moramo Vir: SURS avtomobilske pnevmatike zamenjati iz zimskih v letne in obratno - to sta 15. marec in 15. november. Pnevmatike nam zamenja vulkanizer; teh je bilo v Sloveniji v 2014 približno 200, še desetkrat več pa je bilo servisnih delavnic, ki zamenjavo pnevmatik ponujajo kot obstranko dejavnost. 22 NAŠ MALI AVTO Po deležu izdatkov gospodinjstev za Izdatki gospodinjstev za osebno mobilnost, Slovenija osebno mobilnost njihovih članov Slovenija v EU-28 na prvem mestu V 2015 smo v Sloveniji porabili za osebno mobilnost (več na strani 4) 16 % sredstev od vseh izdatkov gospodinjstev. Od tega je bil največji delež (skoraj 11 %) namenjen za delovanje osebnih prevoznih sredstev, najmanjši (malo več kot odstotek) pa za javni prevoz. V obdobju 2008–2015 je ostal približno enak le delež izdatkov za javni prevoz; delež izdatkov za delovanje osebnih prevoznih sredstev je do 2014 naraščal, nato se je zmanjšal; pri izdatkih za nakup vozil je bilo ravno obratno. V Vir: SURS omenjenem obdobju so se izdatki za osebno mobilnost povečali za več kot 250 milijonov evrov (s 3.182 v 2008 na 3.434 milijonov evrov v 2015). Kolikšen je v povprečju Izdatki gospodinjstev za osebno mobilnost, Slovenija 5-letni in kolikšen mesečni strošek za avtomobil? Na leto prevozite približno 15.000 km. Vzeli ste ga na lizing, je redno servisiran na pooblaščenih servisih, pnevmatike so zamenjane vsako leto. Gre za 60 mesecev in 75.000 km: Vir: SURS EUR Nakup 16.570 Vzdrževanje 1.079 Registracija 4.614 Gorivo 6.201 Pnevmatike 680 Financiranje 2.096 SKUPAJ 31.240 – napoved vrednosti po EUROTAX 7.325 SKUPAJ za 5 let 23.915 MESEČNO 399 Vir: http://www.rtvslo.si NAŠ MALI AVTO 23 Izdatki gospodinjstev za osebno mobilnost, izbrane države EU-28, 2015 Na drugem mestu je Luksemburg Po izdatkih gospodinjstev za osebno mobilnost sta Sloveniji v letu 2015 sledila Luksemburg in Litva. Višji znesek od povprečja v EU-28 (13 %) so porabili še na Islandiji, v Nemčiji, Združenem kraljestvu, Grčiji in Franciji. Najmanj so v 2015 porabila za osebno mobilnost gospodinjstva na Slovaškem (7,5 %), v Češki republiki in v Španiji. V EU-28 za osebno mobilnost 1.000 milijard evrov V 2015 so gospodinjstva vseh držav članic EU-28 skupaj porabila za osebno mobilnost 1.000 milijard evrov. Največ so k temu znesku prispevale Nemčija, Francija in Združeno kraljestvo. Slovenija je prispevala 3,4 milijarde evrov, s čimer se je med sočlanicami EU-28 uvrstila na 20. mesto. Vir: EUROSTAT (http://ec.europa.eu/eurostat, 10. 2. 2017) 24 NAŠ MALI AVTO ONESNAŽEVANJE OKOLJA Cestni promet ustvari večino emisij Povprečne vrednosti emisij CO v okolje, Slovenija 2 Zavedati se moramo, da je avto tudi velik onesnaževalec okolja. 99 % vseh emisij CO v prometu je posledica 2 cestnega prometa. Čeprav se emisije v zadnjih letih sicer nekoliko zmanjšujejo (v 2014 je bilo emisij 5,3 milijona ton ekvivalenta CO ), je osebni avtomobil še 2 vedno eden največjih onesnaževalcev zraka v Sloveniji. Vir: SURS Količina emisij v Sloveniji približno V katerih državah EU-28 je povprečna vrednost emisij CO iz novih 2 enaka povprečju v celotni EU-28 avtomobilov višja in v katerih nižja od povprečja EU-28? Po količini emisij CO , ki jih povzročijo 2 novi osebni avtomobili, je bila Slovenija (119,2 g CO na km) v letu 2 2015 sicer na ravni povprečja EU. Po količini, ki je bila tedaj večja od tega povprečja, so izstopale Estonija (137,2 g CO na km), Latvija, Bolgarija in Litva; 2 najnižje vrednosti tega podatka pa so izkazovale in s tem okolje kar najmanj onesnaževale Nizozemska (101,2 g CO 2 na km), Portugalska, Danska in Grčija. Vir: EEA NAŠ MALI AVTO 25 CESTNOPROMETNE NESREČE Cestnoprometne nesreče, Slovenija Število cestnoprometnih nesreč sicer pada, vendar je še vedno previsoko Cestnoprometnih nesreč je bilo po letu 2011 nekoliko manj: v 2014 jih je bilo malo čez 18.000. Največ (skoraj 64 %) se jih je zgodilo v naseljih, nato na regionalnih cestah (14 %) in na avtocestah (skoraj 10 %). Število cestnoprometnih nesreč s smrtnim izidom se znižuje: v 2008 jih je bilo 200, v 2014 pa 97. Vir: SURS Udeleženci v cestnoprometnih nesrečah, Slovenija Tudi število oseb, udeleženih v njih, 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 je nižje, a bi se moralo še znižati S številom prometnih nesreč upada Število udeležencev - SKUPAJ 44.139 39.604 40.348 42.105 39.971 34.481 33.253 tudi število udeležencev: v 2014 jih je število udeležencev - mrtvi 214 171 138 141 130 125 108 bilo nekaj čez 33.000. število udeležencev s hudo Čeprav je število udeležencev v telesno poškodbo 1.068 1.032 865 919 848 708 826 cestnoprometnih nesrečah naraščalo število udeležencev z lahko do leta 2011, je število žrtev v nesrečah telesno poškodbo 11.341 11.082 9.451 8.754 8.300 8.034 7.394 s smrtnim izidom v opazovanem število udeležencev brez obdobju (2008–2014) ves čas upadalo poškodbe 31.516 27.319 29.894 32.291 30.693 25.614 24.925 in se je v tem času znižalo za skoraj Vir: SURS 50 % (z 214 na 108). 26 NAŠ MALI AVTO IZRABLJENI AVTOMOBILI Problematika izrabljenih motornih Izrabljeni osebni avtomobili, Slovenija vozil (glej tudi pojasnilo na strani 4) Z naraščanjem števila novih registriranih osebnih avtomobilov narašča tudi delež izrabljenih avtomobilov. Zaradi nevarnih snovi, ki jih vsebujejo, spadajo med nevarne odpadke. Z vstopom Slovenije v EU je to problematiko začel urejati Pravilnik o ravnanju z izrabljenimi motornimi vozili. Kaj je potrdilo o razgradnji? Zadnji lastnik vozila, ki po predpisih o varstvu okolja oziroma ravnanju z izrabljenimi motornimi vozili spada med izrabljena vozila, mora ob odjavi vozila iz prometa predložiti potrdilo o uničenju vozila. Storitev razgradnje avtomobila je za njegovega zadnjega lastnika brezplačna. Po informacijah ARSO se izrabljena motorna vozila zbirajo na prevzemnih mestih na štirih koncesijskih območjih. Izrabljene osebne avtomobile se Vir: SURS (lahko) reciklira in predela Podatki o izrabljenih vozilih v Sloveniji so na voljo le do leta 2012. V obdobju, na katero se nanašajo podatki, je število izrabljenih vozil padalo (v 2012 Odstranitev avtomobila je za njegovega zadnjega lastnika brezplačna na nekaj manj kot 5.500). Do ponovne rabe izrabljenih vozil je v 2012 prišlo pri 10 % teh vozil. Večji del izrabljenih vozil je bil namenjen 0 EUR = cena za odstranitev za reciklažo in predelavo. Od sestavin razstavljenih izrabljenih vozil se v največji meri reciklirajo in predelajo Vir: SURS kovinske komponente, v manjši meri pa tudi pnevmatike, veliki plastični deli, steklo, baterije in oljni filtri. NAŠ MALI AVTO 27 OKRAJŠAVE IN MERSKE ENOTE OKRAJŠAVE IMEN DRŽAV ACEA European Automobile Belgija .............................................................................. BE Manufacturers Association Bolgarija ........................................................................... BG ARSO Agencija RS za okolje Češka republika ................................................................ CZ EEA European Environment Agency Danska ............................................................................. DK EU-28 28 držav članic Evropske unije Nemčija ............................................................................ DE NMB 95 neosvinčen motorni bencin, Estonija ............................................................................ EE 95-oktanski Irska ................................................................................. IE NMB 100 neosvinčen motorni bencin, Grčija ................................................................................ EL 100-oktanski Španija ............................................................................. ES Portal NIO Nacionalni interoperabilni okvir RS Francija ............................................................................. FR SURS Statistični urad Republike Slovenije Hrvaška ............................................................................ HR Italija ................................................................................ IT % odstotek Ciper ................................................................................ CY 1.000 preb. na tisoč prebivalcev Latvija ............................................................................... LV 1.000 t ekvivalenta CO tisoč ton ekvivalenta ogljikovega 2 Litva ................................................................................. LT dioksida Luksemburg ..................................................................... LU CO ogljikov dioksid 2 Madžarska ........................................................................ HU EUR evro Malta................................................................................ MT g CO na km gram ogljikovega dioksida na 2 Nizozemska ...................................................................... NL kilometer Avstrija ............................................................................. AT km kilometer Poljska .............................................................................. PL kt kilo ton Portugalska ...................................................................... PT l liter Romunija .......................................................................... RO mio. milijon Slovenija ........................................................................... SI pkm potniški kilometri Slovaška ........................................................................... SK t tona Finska ............................................................................... FI število registriranih osebnih Švedska ............................................................................ SE avtomobilov Združeno kraljestvo ......................................................... UK na tisoč prebivalcev Koreja, Republika ............................................................. KR na gospodinjstvo 28 NAŠ MALI AVTO VIRI IN LITERATURA Kazalci okolja v Sloveniji. Odpadki in snovni tok. Ljubljana, Agencija Republike Slovenije za okolje. Pridobljeno 20. 1. 2017 s spletne strani http://kazalci.arso.gov.si/?data=about Kazalci okolja v Sloveniji. Promet. Ljubljana, Agencija Republike Slovenije za okolje. Pridobljeno 20. 1. 2017 s spletne strani http://kazalci.arso.gov.si/?data=about Ukradena vozila. Ministrstvo za notranje zadeve: Policija. Pridobljeno 27. 1. 2017 s spletne strani http://www.policija.si/index.php/ukradena-vozila Monitoring CO emissions from new passenger cars and vans in 2015. Copenhagen, European Environment Agency. 2 Pridobljeno 6. 1. 2017 s spletne strani: http://www.eea.europa.eu//publications/monitoring-co-2-emissions-from Final consumption expenditure of households by consumption purpose (COICOP 3 digit). Luxembourg, EUROSTAT. Pridobljeno 30. 1. 2017 s spletne strani http://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-datasets/-/NAMA_10_CO3_P3 Passenger cars in the EU. Statistics Explained. Luxembourg, EUROSTAT. Pridobljeno 20. 1. 2017 s spletne strani http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Passenger_cars_in_the_EU Portal NIO. Evidenca registriranih vozil - presek stanja. Pridobljeno 5. 1. 2017 s spletne strani http://nio.gov.si/nio/data/evidenca+registriranih+vozil+31122012 The Automobile Industry Pocket Guide 2016–2017. Motor vehicle production in the EU. ACEA. Pridobljeno 15. 1. 2017 s spletne strani http://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_Pocket_Guide_2016_2017.pdf Demografsko in socialno področje. Prebivalstvo; Trg dela. SI-STAT podatkovni portal. Ljubljana: Statistični urad Republike Slovenije. Pridobljeno 26. 11. 2016 s spletne strani http://pxweb.stat.si/pxweb/Database/Dem_soc/Dem_soc.asp Ekonomsko področje. Rudarstvo in predelovalne dejavnosti; Poslovni subjekti; Cene; Nacionalni računi; Trgovina in druge storitvene dejavnosti; Transport. SI-STAT podatkovni portal. Ljubljana: Statistični urad Republike Slovenije. Pridobljeno 25. 11. 2016 s spletne strani http://pxweb.stat.si/pxweb/Database/Ekonomsko/Ekonomsko.asp Okolje in naravni viri. Okolje. SI-STAT podatkovni portal. Ljubljana: Statistični urad Republike Slovenije. Pridobljeno 6. 1. 2017 s spletne strani http://pxweb.stat.si/pxweb/Database/Okolje/Okolje.asp Statistics Database. Luxembourg: European Commission, EUROSTAT. Retrieved on 14. 2. 2017 from the website: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database Sličice za nekatere infografike so bile pridobljene na http://www.flaticon.com in https://thenounproject.com/. Document Outline NAŠ MALI AVTO; Avtomobilska industrija UVODNA BESEDA KAJ POMENI, KAJ JE? VSEBINA ŽIVLJENJSKA POT OSEBNEGA AVTOMOBILA PROIZVODNJA IZVOZ IN UVOZ NAKUP AVTOMOBILA REGISTRACIJA O VOZNIKIH IN NJIHOVIH AVTOMOBILIH IZDATKI ZA AVTO ONESNAŽEVANJE OKOLJA CESTNOPROMETNE NESREČE IZRABLJENI AVTOMOBILI OKRAJŠAVE IN MERSKE ENOTE OKRAJŠAVE IMEN DRŽAV VIRI IN LITERATURA