Poglejmo v zakulisje naše stroke. Ali smo (iz)učili učence, dijake, študente, kolege v duhu sodobne geo- grafije in časa? Smo jih navdušili zanjo? Smo ji sami zavezani? Smo z javnim delovanjem in zavzemanjem za stroko zgled mladim generacijam? Kaj smo stori- li, da bi stereotip geografije kot vede/predmeta o naj- daljših rekah in glavnih mestih ovrgli? Ali delujemo lju- biteljsko in odgovorno v strokovnem društvu ter vzpod- bujamo in podpiramo njegovo dejavnost? Morda pa je za nas geografija le služba? Naloga pravega, stro- ki zavezanega geografa pa je pestrejša in vsebuje štiri dejavnostna polja: 1. poučevanje, 2. komunicira- nje, 3. kolegijalnost - cehovstvo in 4. permanentno (samo)izobraževanje. Ves spekter delovanja pleme- niti in bogati kvaliteta in osebna zavzetost za delo. 1. Geografi smo predvsem učitelji. Poučevanje je uče- nje in vzgoja duha v delovni ustanovi in izven nje. Učimo se v pogovoru s kolegi, pri podajanju snovi v razredu, ob javnem nastopanju, ob delu na pro- jektu. Najbolj uspešni so kolegi, ki se odzivajo na reakcije sogovornikov, poslušalcev, se jim prilagaja- jo in znajo vnovčiti kritični »feed-back« ob vredno- tenju svojega dela. Tako niso le informatorji, ampak tudi animatorji, saj s svojim nastopom podžigajo za- nimanje za predstavljeno problematiko in stroko, med kolegi krepijo samozavest in privrženost stroki, dru- god pa utrjujejo razumevanje problematike in dvigu- jejo ugled geografiji. 2. Zal nas je v primerjavi s pripadniki in privrženci drugih strok izrazito malo. Naše število izkazuje na- klada Geografskega obzornika (1100 izvodov). Naši strokovni potenciali pa zdaleč presegajo okvire, ki nam jih je odredila polpretekla socialistična družbe- na ureditev. Zaradi zanemarjanja komuniciranja s stro- kovno in laično javnostjo se v drugih profesijah pouču- jejo in razvijajo pod lastni stroki ustreznim imenom geografski predmeti (»prostorska sociologija«, »ureja- nje krajine« itd.). Naša naloga je sodelovati v interdis- ciplinarnih projektih, na javnih tribunah, na natečajih in drugih javnih ter strokovnih prireditvah in kolegom iz drugih strok dokazati sposobnosti geografa - stro- kovnjaka in geografije - vede, ki kompleksno prouču- je prostorske pojave in probleme. Stroko in osebo geo- grafa bo javnost in »akademija« na ta način vede- la ceniti. Posebno še, če bodo ugledni strokovnjaki drugih strok širili nadvse ugodne ocene o našem de- lu. Ugled nas, učiteljev in raziskovalcev, se bo lah- ko po prestižu meril z ugledom zdravnikov, pravni- kov in ekonomistov, ki so v ogledalu javnosti v vrhu. 3. Svoje ideje, hotenja in želje lahko udejanimo le s skupnim in kolikor toliko enotnim nastopom. Zato- rej: oblikujmo cehovsko zavest! Najprej pa moramo priti do konsenza o pomembnostih, prioritetnih po- dročjih stroke. Prizadevati si moramo, da se bomo medsebojno vsestransko informirali, dogovarjali in usklajevali. Osebnostni prepiri v preteklosti niso bi- li v korist stroke; med drugim so prizgdeli samoza- vest mnogih njenih pripadnikov. Sedanja institucio- nalna zaprtost, borba za projekte, delo in prestižnost grozijo, da bodo oslabili sicer dobre medkolegial- ne odnose srednje generacije geografov. Naše no- tranje razprtije so lahko namerno slabše razumljene v drugih strokah. Nestrinjanje z mnenjem posamez- nih kolegov ne sme ogroziti »podjetja geografija«. 4. Številna udeležba na llešičevih dnevih in zboro- vanjih je znamenje napredka in zavedanja proble- ma. Prepogosto pa je interes obiskovalcev usmerjen le v ozko specializacijo (didakta, projekti). Premalo je iskrenega zanimanja za kompleksno delo stroke, za njeno teorijo, pa tudi za mednarodno izmenja- vo strokovnih izkušenj. Ob letošnjem pomladnem obi- sku šestih tujih profesorjev na Oddelku za geografi- jo je bila udeležba tako skromna, kot da je šlo za bojkot predavateljskega in sodelavskega kadra. Ko je eden naših gostov predaval na Oddelku za zgo- dovino, so poleg študentov predavanju prisostvova- li vsi redni in upokojeni profesorji in nekateri učite- lji iz ljubljanskih srednjih šol. Precej pa je zanima- nja za poljudnoznanstvena predavanja in ekskurzi- je. To je, po svoje, dobro znamenje. Veš, geograf, svoj dolg? (P)ostati angažirani Zač- nimo pri sebi! Kot predsednik Nacionalnega komi- teja mi je v veselje naznaniti projekt slovenske ude- ležbe na 28. kongresu Mednarodne zveze geogra- fov (IGU) od 5. do 10.8.1996 v Den Haagu na Ni- zozemskem, ki predvideva: izdajo zbornika razprav »Slovenija - mostišče Srednje Evrope«, pripravo raz- stave geografskih publikacij in kart, organizacijo spre- jema za delegacije drugih držav in izvedbo enote- denske ekskurzije na Nizozemsko z vsaj enodnev- nim obiskom kongresa. Pobude o tem sprejema uredništvo Geografskega obzornika. 3