FRANC MALI* Pojem avtopoetičnosti in njegova uporaba v družbenih znanostih I. Pojem avtopoetičnosti se na široko uporablja vse od nastopa moderne kibeme-tike naprej na zelo različnih znanstvenih področjih. V zvezi s takšno že kar infla-tomo uporabo se pojavljajo tudi dvomi o njegovi dejanski hevristični in pojasnjevalni moči. Hans R. Fischer piše v uvodu najnovejšega zbornika o avtopoetičnosti (H. R. Fischer, 1991), ki ga odlikuje interdisciplinarnost obravnave, podobna znanemu delu M. Zelenyja in drugih avtorjev iz začetka osemdesetih let (M. Zeleny, 1981), da se danes skuša pripisati »avtopoetičnost« vsemu, celo tistemu, kar jc bilo pred tem razumljeno kot nekaj povsem banalnega. Meni, da se za vreščeče ozna-njajočim in kompleksnim videzom kategorij teorije avtopoetičnih sistemov skrivajo izredno poceni ideje. Priča naj bi bili dogmatizaciji teoretskega načela, za katero pa so »... bolj odgovorni učenci kot učitelji« (H. R. Fischer, 1991, str. 10). Sc je mogoče strinjati s takšnimi mnenji? Ali ni še pred kratkim veljalo prepričanje, da avtopoetičnost označuje novo paradigmo postmodernega mišljenja, ki jc veljavna tako v naravoslovju kot tudi družbenih znanostih? Še več. Ali ne pomeni paradigma samoorganizacije (vsaj po prepričanju njenih zagovornikov), ki sicer vključuje širše problemsko področje obravnav o sinergctiki, disipativnih strukturah, samoreferenčnosti in avtopoetičnosti, kar spremembe človekove globalne strukture mišljenja? V našem prispevku bomo vsaj deloma skušali odgovoriti na takšna in podobna vprašanja. Ne glede na vsa nasprotujoča si stališča, ki v najnovejšem času spremljajo teoretske razprave o avtopoetičnosti, še vedno velja, da gre za eno ključnih kategorij sodobne teorije družbenih sistemov. Pripoznavanje tega dejstva je izhodišče tudi za naše razpravljanje, katerega glavni cilj jc predstaviti nekatere dileme, ki so pt>vezane z uporabo koncepta avtopoetičnosti v danes eni bolj odmevnih družbenih teorij - v sistemski teoriji Niklasa Luhmanna. Ne gre nam toliko za iskanje spoznavno-teoretskih izvorov ideje avtopoetičnosti v tradicionalnih filozofskih teorijah, kar postaja v zadnjem Času priljubljena tema številnih razprav' temveč predvsem za osvetlitev nekaterih vidikov prenosa spoznanja iz t. i. biokibeme-tike na področje družbenih znanosti. Za Luhmanna je teorija avtopoetičnih sistemov paradigmatska sprememba v obči sistemski teoriji. In če je mogoče na eni strani trditi, da je sistemska teorija v tem svojem paradigmatskem zasuku, ki se izraža v »posvojitvi« ideje avtopoetičnosti, bolj kot kdaj koli prej posegla v filozofi- * Dr Franc MaIi. ramlunalcc na Fakulteti a družbene «ede ' Čeprav Itcvtioe leoreitke razprave prihajago do zelo rulitnih ali celo nnprotujotih a sklepov o povezanosti modernega kibemetskega miilienia s tradicionalno filozofijo (glej primere- K. Zimmermaim, 1989; D. Koennecke. 1991). ;im /e skupno dokazovanje, da v biszvu ideje avtopoetičnosti ni ničesar, kat tie bi bilo znano žc v klasičnih filozofemib Taktoi enoduneiuionalm presoji nasprotuie 1. Srubar. Po njegovem mneniu sc pnviačnost med fenomenokig]^ (filozofijo par eaellcnce) m teorijo aslopoetičnih lislemov kaže v tem, da tudi specialne znanosti, ki se ukvarjajo t vpraianjem avtopoetičnosii, lahko razlirjajo bonzont fenomcnolotkega miUjenja; »To jamo kaže. da fenomenolo... ptoduarajo ikupno realnost, s lern pos-ezano območje smiselnega delosanja m komunikacije in gkde na lo svopajo v medseboinc interakcije« (P M He)l. 19A7. str. 319). je doka) logičen tudi nKgov sklep o individuumih kot tenKlini enoti soaalnega sistema Brez mdividualne sestavine, njenih . energetskih potreb in .presetka cerebralnih kapacitet' /zerebralen UberkapaziUV-(P M Hejl. 1992. str. 191) tudi ni mogoča dinamika soaalnega sistema '' Luhmann je v odgovoru na kntikc avtorjev teorije samoorganizaaje sistema znamHti opozoril, da obravnava posameznih raziskovalcev kot «elementov« družbenega sistema znanosti zamegljuje pojasnilev srstemskih kategorij, kot sta •interakaja« oziroma «relacija«, kajti . noben človek ne vsebuje relacij do drugih kot del samega sebe in tudi ne mote obsujati parcialno v formi interakcij zunaj samega sebe« (N Luhmann. 1990. str 275) Na tej podlagi zato izosii^a tudi pojasnilcv visoke stopnje selekuvnosii. ki jo moramo upo