Martin Kramar dobitnik republi{ke nagrade na podro~ju {olstva za leto 2006 Dr. Martin Kramar, izredni profesor Pedago{ke fakultete v Mariboru, v letih 1993–1997 predsednik Zveze dru{tev pedago{kih delavcev Slovenije in od 1991 do 1998 ~ okem {olstvu prejel Nagrado Republike Slovenije na podro~ju {olstva za leto 2006. Dr. Kramar je `e polnih trideset let stalno zaposlen na Pedago{ki fakulteti v Mariboru in je nosilec in izvajalec didaktike na dodiplomskih in podiplomskih univerzitetnih {tudijskih programih. Dvakrat je bil prodekan fakultete in predstojnik oddelka za pedagogiko, psihologijo in didaktiko. Kot predstojnik oddelka je pomembno in ustvarjalno prispeval k strokovni in znanstveni rasti mariborske pedago{ke fakultete, {e posebno pri sodobnem oblikovanju univerzitetnih programov dodiplomskega in podiplomskega {tudija pedago{ke skupine predmetov. Prenovil oziroma izpopolnil je izobra`evalni program za pridobitev pedago{ke in pedago{ko-andrago{ke izobrazbe ter vodil pripravo in dejavno sodeloval v izvajanju programa osnove visoko{olske didaktike za didakti~no izobra`evanje in izpopolnjevanje univerzitetnih pedago{kih delavcev na univerzi v Mariboru. V obeh pomembnih funkcijah – kot prodekan in predstojnik oddelka – je ustvarjalno prispeval h kakovstni rasti in oblikovanju posodabljanja pedago{kega {tudijskega procesa, k dopolnjevanju koncepta izobra`evanja pedago{kih kadrov in k zaznavno pedago{kemu profiliranju pedago{ke fakultete v Mariboru. Nemalokrat se je moral spoprijemati z velikimi te`avami in premagovati odpore, ki so inertno prepre~evali ali ovirali nastajanje in uveljavljanje novih, bolj{ih in vrednej{ih pedago{kih hotenj. V vsem tem ~asu `ivljenja in dela na fakulteti je opravljal {e vrsto pomembnih in odgovornih nalog, v katerih sta se popolnoma izra`ali njegova predmetna strokovnost in disciplinirana predanost delu. V to je dr. Kramar vlo`il veliko `ivljenjske energije, dodal znanja in zanj zna~ilne vztrajnosti. Objektivni kronist razvoja pedago{ke akademije v Mariboru in njenega prera{~anja v dana{njo pedago{ko fakulteto ne bo mogel mimo njegovega imena, saj je, ob {e nekaterih zavzetih sodelavcih in pedago{kih somi{ljenikih, pustil vidne in trajne organizacijske in pedago{ke sledi ter velik dele` pri organizacijskem, strokovnem in znanstvenem dvigu te mariborske pedago{ke ustanove in njenem celostnem uveljavljanju v slovenskem, nekdanjem jugoslovanskem in {ir{em srednjeevropskem prostoru. Strokovno, znanstveno in raziskovalno delo dr. Kramarja je usmerjeno predvsem na temeljna vpra{anja sodobne didaktike, kakr{na so: konceptualne didakti~ne zna~ilnosti vzgojno-izobra`evalnega procesa, didakti~ni sistemi, u~ne metode, na~rtovanje in priprava sodobnega u~nega procesa, didakti~na analiza in 154 SODOBNA PEDAGOGIKA 4/2006 vrednotenje vzgojno-izobra`evalnega dela ter kakovostni razvoj izobra`evanja. V ospredju in sredi{~u tega zanimanja je poudarjena antropolo{ko-pedago{ka konotacija polo`aja in vloge u~encev kot aktivnih subjektov v didakti~no soodvisnem u~nem procesu. Pedago{ko delo in raziskovalni dose`ki dr. Kramarja so cenjeni na mati~ni fakulteti kot tudi zunaj nje v {ir{em slovenskem prostoru. [tudijski proces sprotno in kontinuirano aktualizira in pri tem upo{teva doma~o in tujo sodobno pedago{ko doktrino, zlasti na podro~ju predmetnosti didaktike. Njegovo izva- janje {tudijskega procesa je temeljito in na trdnih znanstvenih temeljih. Sam nenehno prou~uje in raziskuje mnoga temeljna vpra{anja sodobne vzgoje in izobra`evanja, svoje in tuje izsledke vna{a v {tudijski proces in jih diseminira v pedago{kem znanstvenem tisku in na strokovno-znanstvenih simpozijih doma in v tujini. Je cenjen, odgovoren, zavzet in vodljiv mentor diplomantom, magistrantom in doktorantom. Dr. Kramar svoje pedago{ke dejavnosti ni zamejil med fakultete zidove, marve~ je in {e dejavno deluje zunaj mati~ne ustanove. Iz obilice dosedanjih njegovih dejavnosti omenimo le nekaj najpomembnej{ih. Kot zunanji predavatelj `e vrsto let sodeluje v [oli za ravnatelje. Sodeloval je v poveljni{ko-{tabni {oli pri Ministrstvu za obrambo Republike Slovenije pri oblikovanju programa izobra`evanja ~astnikov slovenske vojske ter je nosilec in izvajalec predmeta voja{ka didaktika. Ob~asno predava v podiplomskem magistrskem {tudiju pedagogike na filozofski fakulteti vseu~ili{~a v Zagrebu. Od leta 1997 je konzulent in izvedenec za razredni pouk pri in{pektoratu Republike Slovenije za {olstvo in {port. Bil je ~lan Strokovnega sveta Republike Slovenije za vzgojo in izobra`evanje; pri Zavodu za {olstvo in {port Republike Slovenije je sodeloval pri ve~ projektih in v izvajanju programov strokovnega izpopolnjevanja pedago{kih delavcev; bil ~lan Nacionalne komisije za uvajanje in spremljanje novosti in programov v vzgoji in izobra`evanju pri Ministrstvu za {olstvo in {port Republike Slovenije; bil ~lan Sveta za evalvacijo prenove vzgoje in izobra`evanja; ~lan komisije za humanisti~no-dru`boslovne vede in izobra`evanje pri Svetu za visoko {olstvo Republike Slovenije in ~lan upravnega odbora univerze v Mariboru. Ve~ let je bil ~lan uredni{kega odbora Sodobne pedagogike, od leta 1992 je ~lan uredni{kega odbora revije Educa (dve leti je bil njen glavni urednik), je ~lan uredni{kega odbora revije Vodenje v vzgoji in izobra`evanju in ~lan uredni{tva revije Pedagogijska istra`ivanja, ki jo izdaja Hrvatsko pedagogijsko dru{tvo v Zagrebu. Je tudi ~lan Slovenskega dru{tva pedagogov in ~lan AERLI. Strokovno in znanstveno se je zaznavno uveljavil v slovenskem pedago{kem prostoru in v zamejstvu. Je iskan in vabljen predavatelj na mnogih pedago{kih kolokvijih, simpozijih in kongresih, v »{olah«, seminarjih in te~ajih, ki jih organizirajo republi{ke izobra`evalne in {olske institucije. Doslej je opravil domala sto predavanj s pedago{ko in didakti~no tematiko za u~itelje osnovnih in srednjih {ol. Predaval je slovenskim u~iteljem v Gorici in Trstu. Na doma~i fakulteti je organiziral, vodil in sodeloval z referati na ve~ odmevnih znanstvenih simpozijih z mednarodno udele`bo in poskrbel, da je po vsakem posvetu iz{el reprezentativni zbornik. Poro~ila, ocene 155 Dozdaj{nja bibliografija dr. Kramarja {teje domala dvesto petdeset objavljenih enot. Objavil je ve~ samostojnih knjig, znanstvenih, strokovnih in poljudnoznanstvenih ~lankov, recenzij, ocen in poro~il. Objavljal je v pedago{kih znanstvenih revijah: Didacta, Educa, Sodobna pedagogika in drugih ter v ve~ zbornikih. Nekaj enot je bilo objavljenih v tujem pedago{kem znanstvenem tisku. Njegova samostojna knji`na dela so: Pedago{ki polo`aj u~encev v {oli samoupravne socialisti~ne dru`be (1980), U~enci v vzgojno-izobra`evalnem procesu sodobne {ole (1990), Na~rtovanje in priprava izobra`evalno-vzgojnega procesa v {oli (1994) in Voja{ka didaktika (1997). Nekaj del je tudi v soavtorstvu, zadnje Didaktika, visoko{olski u~benik (2004). Za pedago{ko, strokovno in znanstveno delo na pedago{ki fakulteti, v o`jem in {ir{em prostoru, je leta 1993 prejel srebrno plaketo Univerze v Mariboru; prejel je priznanje Zavoda RS za {olstvo in {port za ustvarjalno delo pri razvijanju in izvajanju izobra`evalnega programa v [oli za ravnatelje; ve~ drugih priznanj in letos nagrado Republike Slovenije na podro~ju {olstva za leto 2006 za `ivljenjsko delo v visokem {olstvu. Lavreatu pomembnega dru`benega priznanja na{e iskrene ~estitke! Mag. Mladen Tancer 156 SODOBNA PEDAGOGIKA 4/2006