Tzfiaja vsak petek popoldne. Velja z* c^elo leto 10 lir; za pol leta 5 lir;' i za tri mesece 2 liri in 60 stot Posamezna štev. 20 stot. — Uredništvo in uprava Trst, via delle Zudecche štev. 3. Telefon 19-50. — Dopisi naj se pošiljajo na uredništvo. Nefrankirana pisana se ne sprejemajo, rokopisi se ne vračajo. — Oglasi se računajo v širokosti ene kolone 80 mm. Finančni oglasi po 1 liro; osmrtnice, zahvale, poslanke in vabila 80 stot.Oglasi trgovcev in obrtnikov po 60 stot. Plača se naprej. Oglase sprejema ins. oddelek „Dela“. V Trstu, dne 28. maja 1920 DELO Sami pravite, da ste pametni, pa prenašate, če vas kdo usužnjuje, prenašate, če vas kdo objeda, prenašate, ako vam kdo jemlje, kar ste pridelali, prenašate, ako vas kdo v lice bije. In na vse to pravite, da ste pametni in da niste slabotni. Sv Pavel. OLflSIliO SOCIALISTIČNE ZVEZE V JULIJSKI BENEČIJI Leto I. - Štev* 15. K. Radek: ■sli do m kratične države, v kateri je klika velekapitalistov, združenih z agrarci — na čelu katere so stali Hohen-zollemci — vodila usodo nemškega naroda. V onem času je skušal Lassalle napraviti iz delavskega razreda faktor, ki, čeprav ne ,bi bil v sitanu odločevati samostojno o poteiku zgodovine nemškega naroda, bi moral vsajj iztrgati iz rok vladajočih razredov koncesije. V svrho te omejene naloge se je uporabljala komunistična propaganda. Kljub tlačenju v reakcionarni Bismarckovi dobi, je skušal dati .komunizmu čimbolj mogoče nedolžno obliko. Mladi lev, katerega kremplji niso bili tako močni, da bi mu dovolili se boriti zoper nasprotnike in jih premagati, se je moral kot ovčica, vsemu pokoriti. Lassalle si je prizadeval da pokaže komunizem kot gibanje, kojega »ramja o karakteristiki kapitalistične družbe. Srditi j cilji se dado doseči tudi mirnim potom. Potom s p los- Evolucija socializma od utopije k znanosti. Ka* je komunizem? Mladi Friderik Engels odgovarja na to vprašanje v neki črtici »Komunističnega Menifesta«, v 1. 1847- tako le »Komunizem je nauk o pogojih zmage delavskega razreda«. — Na podlagi te trditve, v kateri že tiči pravi duh znanstvenega socijalizma, je stremilo delo Marsa in Engelsa za tem, da dobita v razvoju kapitalističnega razreda razvoj pogojev za zmago delavskega razreda in da vstvarita iz teh pogojev izhodišče komunistične akcije. — S tem je bila udejstve-na evolucija od utopije k znanosti. Predhodniki Marxa in Engelsa, — to je »utopisti čni socijalisti« — so imeli nedvomno globoka na- Fourier. ki je to družbo bičal in jo do golega razkrinkal; blagi in ženijalni Saint-Simon, ki je v kratkih besedah in z bliskovito naglostjo orisal celo dobo 5krveške zgodovine; Owen, ka je proniknil z Ijebez-cajo globoko v človeško narav, ter z živo besedo in s spisi pokazal nje odvisnost od gospodarskega razvoja. Vsi ti so s svojimi deli pripomogli k veliki zgradbi znanstvenega socijalizma. Brez njih ne bi fcilo mogoče si misliti delo Karla Marxa. Kljub globoki, pranikajoči kritiki kapitalistične družbe, pa niso mogM predhodniki Marxa dobiti v njej one sile, ki bi bile v stanu jo premagati. Da rešijo človeštvo 90 si morali iznajti nove socijalne sisteme, ki so bili fantastični, neizvršljivi in radi tega že od začetka obsojeni — kot utopije — na smrt. Marx in Eengels sta pokazala, kako prehaja pod vlado kapitalističnega sistema razvoj produktivnih sil vedno bolj v nered in v odvisnost mas ter kako ustvarja ta razvoj močni delavski razred. S tem pa, da se napolnjuje misel in srce delavskega razreda z duhom novega reda, in s tem, da se mu udahne železno vo*Ijo, da se ta uresniči, se ustvarja istočasno tudi podlago socializmu. Marx in Engles sta .pokazala mednarodnemu proletarijatu zgodovinsko potrebo cmage socijalizma. Ona sta mu tudi istočasno pokazala, da pri gotovem stadiju razvoja ne bo prišla ia zmaga sama ob sebi temveč, da se bodo morali neposedujoči in usužnjeni truditi za njo v potu svojega obraza, boriti se neprestano z umom ter se bojevati dan za dnem proti buržuaziji, na vseh poljih družabnega življenja. Povedali so mu tudi, da bodo delavci to zmago končno dosegli v direktnem revo-lucijonarnem boju. v boju razreda proti razredu. Ta končni revolucionaren boj, ki bo prešel naposled v železno diktaturo proletarijata nad drugiini razredi, bo pripeljal delavski razred v obljubljeno deželo: v sodjaiizem. Nauk Marxov in Engelsov., to je na ^j th>? ""'.h proletarske zmage, nauk komunizn a 'd ju 1 i tni, kakor mogočna granitna ; <**.• • '•>" r. *r časa ni izpreroenil. Prešlo je že 70 let odkar so bili ženijalni mladeniči prosvetljeni od bližajoče se revolucije in so videli jasno pred seboj bodočnost človeštva. To bodočnost človeštva so nam ;o pokazali v nepozabnem »Komunističnem Manifestu«. V teh letih je nastalo v uredbi kapitalistične družbe mnogo izprememb, zlasti glede centralizacije, koja je bila problem Marxa. Ta problem pa se ni razvijal vedno po njegovih, Marxovih načelih. Kljub temu pa se niso izpremenile najpoglavitnejše črte razvaja in šele danes, v prvi socijalni revoluciji ki jo vidi svet, nam je dano umevati popolnoma nauk komunizma. Prva socijalistična revolucija in njena neizogibna (potreba, nam pričajo o logičnosti prorokovalne sile naših učiteljev. Komunizem je nauk revolucije in zatoraj ga je mogoče razumeti v vsej njegovi globokosti, edinole v periijodi revolucije same. Iz tega sledi, da je bilo v mirni, predrevolucijcnarni razvojni perijodi le nekaj globokomislečih oseb, ki so bile v stanu razumeti komunistični nauk vsestransko in natančno tako, kakor se je porodil tekom revolucijonarne peri-jode porajajočega se kapitalizma v mislih sinov tega burnega in vspodbujevalnega časa: v mislih Karla Marsa in Friderika Engelsa. V dobi mirne razvojne dobe so se primešali temu na-uku raznovrstni nekomunistični pojmi in so na ta način nastali ped imenom socijalno-demckratskih poimov, raznovrstni nadomestki .komunizma, ki jih mora sedaj delavski razred odstraniti, ako hoče biti kos svoji nalogi. Baš falzificirani in potvorjeni komunizem ovira evropskemu delavstvu umevanje ruske revolucije in ovira temu delavstvu, da bi jej sledilo. Ako hočemo toraj, da se proletariat osamosvoji, moramo rešiti najprej oni problem sedanjega časa, ki narekuje, da-se mora izločiti od komunizma vse kar .je v njem nečistega. Do tega se lahko pride, ako spoznavamo potem objektivne zgodovine razvoj posameznih falzifikacij komunizma, ako se učimo spoznavati tereD, na katerem so te falzifikacije zrasle. Falziiikacija komunizma Marxov nauk, katerega prvi obris se je pojavil v desetletju od l. 1850. do l. 1860., se je razširil med najširše sloje ljudstva šele v desetletju od 1880. do 1890. leta. Ko se je v dobi od 1860. do 1870. leta za-pričelo nemško delavsko gibanje in sicer ped vodstvom Ferdinanda Lassalla, ni bil tedaj znan delavstvu noben Marxov spis*), Komunistične ideje so postale njemu dostopne šele potom malih vzpodbu-je vatnih brošuric Lassalla, v .katerih pa .je bil Marxov nauk precej zavit, če že ne popolnoma falzificiran. Ferdinand Lassalle je skušal pričeti z delavskim gibanjem v dobi, v kateri je utrdil proč vit kapitalizma protirevolucionarne sile v vsej Evropi. Kapitalistični procvit pa je dajal prctirevolucijonarnim silam možnost, da rešijo velike .probleme tedanjega časa, ki so bili na dnevnem red.u. V Nemčiji je skušal ruralizem (junkerstvo) skupno z buržuazHjo rešiti važno vprašanje o ustanovitvi enotne kapitalistične države. Sile. ki so skušale usta-noVti v Mu 1848, revoluci.;onarnijn potom nemško so sc fak.* To, Itar niso bile v stanu ustvariti te sile, — namreč kapitalistično državo kot organ nemške burzoazi,e -sta vstvarila buržuazija in ruralizem. Ta dva razred* sta svojo nalogo izvršila s tem, da sta dvignila, rcakcijcsnamo stavbo združene kapitalisticno-biro- *i Betel pripoveduje v svojih spominih, da je bil „Ko ’.......... — jf l•» ----- - generaciji, ki se je po ne volilne pravice naj bi delavci pridobili moč v državi, da bi potem z njeno pomočjo dosegli organizacijo produktivnih zadrug, ki bi morale izpremeniti polagoma kapitalistično družbo v socijalistično. Ta propaganda je porodila v delavskih vrstah pravcato oboževanje državne misli, ne oziraje se na to, jeli država v rokah kapitalizma, ali pa v onih zmagovitega delavskega razreda. V kolikor se je to pojmovanje nanašalo na razmerje napram Bismarckovi vladi, ije bilo postavljeno pred trdo izkušnjo v po-četku dobe nečloveških preganjanj nemškega delavskega gibanja v 1878.-1890. letih. V tej perijodi so povzročila grozovita preganjanja in izzivanja tedanje vlade v predstraži delavskega gibanja veliko sovraštvo proti kapitalistični vladi. In ravno to je porajalo .upanje, da se bo ta država kmalu zrušila pod uda/rci socijalne revolucije. To razpoloženje duha delavskega razreda je .bilo še bolj podkrepljeno >po dol-gotrajajooi krizi, ki je težila nad Evropo od 1880. do 1890. leta. To pa ni bilo nič drugega, nego prekinje-nje procesa .reformističnega potvarjanja komunizma, ki se je vršilo po ustanovitvi evropskih kapitalističnih držav v dobi od 1870. do 1880. leta. Koj na to, ko si je delavsko gibanje nekoliko opomoglo od udarcev in se nekoliko okrepilo ter so izginile najbolj brutalne forme kapitalističnega zatiranja, se je proces potvarjanja komunizma zelo razširil po vseh deželah. K temu je še pripomogel hitri ekonomični razvoj in procvit kapitala, ki se je v zadnjem desetletju prošlega stoletja razširil povsod, posebno pa na polju elektrike in kovinarske industrije. Vsled razvoja .ameriškega .poljedelstva —v dobi od 1880. do 1890. leta, — sc se znižale cene žita in tedaj so se začele višati mezde vsled dobičkonosne trgovine. Predstraža delavskega razreda, takozvana »delavska aristokracija«, je kar .poskakovala od veselja. Na ta nafrim so bile vlade prisiljene odnehati s .persetkuci-jami, it er so pričele obljuibovati reforme. Delavci so po vsod dosegli zastopstva v parlamentih. Delavstvo pa je prejemalo dobre plače, in zato se je v njem vko-reninilo mnenje, daje revolucija faza, ki jo je že prekoračila buržuazna evolucija in, da bo delavski razred prisilil buržuazijo dajati vedno nove koncesije, ki bodo končno preobrazile buržuazno gospodarstvo tako, da bo odgovarjalo interesom delavskega razreda. To razpoloženje duhov je dobilo svoj izraz najprej v oportunističnem parlamentarnem delovanju, v politiki onih delavskih voditeljev-parlamentarcev, ki so upali ,povzdigniti stanje delavskega razreda, ne da bi ibiK s tem oškodovani interesi buržuazije, nadalje z omejevanjem njihovih zahtev in odnehanjem z revolucijonarno propagando. Teoretično je ta tendenca prišla do izraza v naukih reformizma ali revizionizma, ki so ga skovali Edvard Bernstein v Nemčiji; Jaures na Francoskem; Treves in Turati v Italiji. Ako hočemo izraziti nauke reformizma z eno samo formulo, obstoji ta formula v tem, da je reformizem ali revizijonizem poskus, ki hoče dokazati, da kapitalistična .evolucija ne poostruje konfliktov med buržuazijo in proletarijatom, temveč da jih ublažuje. Za svojo emancipacijo pa, da mora ubrati proletarijat pot sodelovanja z inteligentnimi sloji buržuazije in da se ne sme .posluževati revolucije. Reformizem je zanikava! možnost socialistične revolucije in jo ije nadomestil z reformistično soci-jalno evolucijo. Reformizem je bil in je še protirevo-lucijonarni nauk. Ta je skušal in skuša še danes predstavljati misel o revoluciji delavskega razreda kot otročjo slaboumnost v delavskem gibanju. Ta tendenca je našla najjasnejši izraz v člankih o diktatur: proletarijata, ki jih je priobčil Bernsteinov učenec Edrvard David v 1. 1903. v reviji »Socijalistische-Mo-natschefte«, to je, v glavnem organu mednarodnega reformizma. Ne revolucija, temveč parlamentarna akcija, .korporativna in zadružniška gibanja, je ono sredstvo, katero je reformizem priporočal in priporoča popolnoma odveč še danes delavskemu razredu. (Dalje prihodnjič.) Gospodarski položaj na Ruskem vedno Boljši. Polagoma prihajajo v Evropo tudi časopisi iz Rus;ie. Iz teh je razvidno, da je gospoda: ski položaj te sovjetske dežele vedno boljši kljub novi vojni, ki jo mora voditi ljudstvo proti Poljakom. Seveda bi bilo znatno bolje, ako bi se smelo to ljudstvo mirno razvijati in si ustvariti polagoma vse pogoje novega življenja. Toda na Ruskem šo se že privadili ognjusnemu postopanju evropskega meščanstva, ki meri na te, da izstrada radi svojih kapitalističnih profitov cel svet. Jemljemo iz ruskih* listov sledeče uprav zanimive podatke. Število strojev za rabo v rudnikih premoga se je več nego podvojilo. Izdelovanje jekla v Petrograjskih tovarnah je dalo najboljše sadove. Delo za vzpostavitev železniškega prometa je v najlepšem tiru. V zadnjih tednih so tovarne izdelale vse tozadevno in preračunano blago. Poleg tega pa še 463 vozov več nego je bilo preračunano. Železniška uprava je radi tega čestitala delavcem. Vse trdo vinsko brodovje na Volgi je bilo že popravljeno v zadnjih tednih. To dejstvo je velike važnosti. Toda tudi v Sibiriji gre z delom lepo naprej. Iz železniških tovarn v Omsku je prišlo ven izdelanih 1704 strojev in 2744 vozov (va gonov. To industrijelno življenje Rusije je, tako se zdi, nadležno ententi radi česar napoveduje ruskemu proletarijatu vedno nove vojne. Ententa misli, da bo tako kaj dosegla. Toda vse je zaenkrat in za vedno zaman. Z Rusijo je danes ves proletarijat. Italijanska socijalistična misija odpotovala na Rusko. Dne 20. t. m. je odpotovala iz Milana v Moskvo italijanska socijalistična misija, sestoječa iz zastopnikov vodstva socijalistične stranke, parlamentarnih zastopnikov, iz zastopnikov splošne delavske zveze in konsumnih zadrug. Med zastopniki sta tudi so-druga Serrati in Bombacci. Tej naši misiji želimo najboljši uspeh in da nam ob enem prinese iz Moskve bodrilo in voljo za nadaljne boje. Sze^sfi v Itaiiji. Povodom nacionalistične proslave petletnice napovedi vojne Avstriji od strani Italije, je prišlo v mnogih italijanskih mestih do izgredov bodisi med nacionalci in socialisti, bodisi med nacionalci in kraljevo gardo. V Rimu so ubili nacionalci 5 belih gard in trije civilisti so tudi umrli vsled ran. Reakcija torej žre svoje sinove. Buržuazija ima še vedno nekaj podrepnikov. Novo ministerstvo v Italiji. Novo ministrstvov Italiji je sestavil zopet Nitti. In sicer skupaj s klerikalci in liberalci. Buržuazija se je združila proti delavstvu. Pa naj bo. Smo pač radovedni kaj bodo naredili. Socialistična poslanci so napovedali tudi tej novi vladi boj do skrajnosti. In tako je prav. Reakcija v Jugoslaviji. Nova jugoslovanska vlada nadaljuje delo bivše klerikalne vlade s tem, da razpušča vse občinske svete v katerih so imeli komunisti večino ali pa razveljavlja komunistične mandate. Oj, ti srečna »osvobeje-aa domovina«. Izid občinskih volitev na Hrvatskem in Slavoniji. Na podlagi uradnih pcdatlkov j® uspeh občinskih volitev v Hrvatslki in Slavoniji sledeči: Parlamen- tarna zaednica 1335 mandatov, demekratsko-socijaiistični blok 769 mandatov, neopredeljeni 904 mandate, Radičeva seljačka stranka 592, pravaši (frankovci) 62, komunisti 436, republikanci 6, sionisti 5, nanedni delavci 27, srbska ratarsika zadruga 2, obrtniki 9, Nemci 6, uradniki en mandat. V parlamentarni zaednici so dobili: Hrvatska zaednica 781, ljudska stranka 286, radikalci 268. V demokratsko socijalističnem bloku so dclbili: Demokrati 613, so-cijalisti pa 156 mandatov. Ožje volitve se morajo vršiti še za 96 mandatov. Nič vojakov in nic orožja proti Rusiji. Solidarnost proletarijata v Italiji z ruskimi proletarci. Dne 21. t. m. so se zbrali v Milanu na povabilo železničarske organizacije, zastopniki vseh proletarskih organizacij in vseh onih delavskih strank, ki so sprejele načelo sovjetov. In sicer so bili navzoči: Benazzi, Cicognani, Caudi in Pasetti za organizacijo (sindakat) želeaničarjev; Gaetani kot zastopnik splošne delavske Zveze; Borgiu, D'Andrea, Soriani in Scarpini za italijansko sindikalno zvezo; Giulietti Dom. za zvezo pomorskih delavcev; Gennari in Bel-lone za vodstvo socijalistične stranke; Cinti, Seni-agllieri in Špinači za komunistično-anarhistično udnu-ženje; Serrati je zastopal list »Avanti«; Malatesta in D’Alioni sta zastopala anarhistični dnevnik, ki izhaja v Milanu »Umanita nuova«. Seja, ki ji je predsedoval sodrug Soriani je trajala nad 4 ure. Namen seje je bil, da se vsi imenovani proletarski organizmi dogovore glede načina, po katerem naj bi se preprečilo odpošiljanj? in izdeiLovanje orožja in drugih vojnih sredstev za države, ki se nahajajo v vojnem stanju z Rusijo. Govorili so vsi navzoči in je sklenila seja končno sledeče: »Sestanek zastopnikov igcriimenovanih organizmov odobrava nastop železničarjev, pomorščakov in vseh onih organiziran, delavcev, ki so odrekli svojo pomoč reakciji s tem, da so preprečili odhod vojnega materijah, ki je bil namenjen za boj proti Rusiji in smatra sestanek, da je nujno potrebno intensificirati proletarsko akcijo v bran ruske socijalistične republike in v korist mednarodnega revolucionarnega gibanja in sicer: 1. potom propagande med prizadetimi množicami in z drugimi sredstvi, kr.tere bodo imenovani organizmi pripravili, da se prde potom njih najprej do kontrole in, da se pozneje prepreči izdelovanje vojnega materijala v tovarnah, koje je ‘raba transformirati v korist proletarske civilizacije; 2. s tem. da vsi transportni delavci in njim sorodne kategorije delavcev preprečijo, dogovorno s proletarskimi organizmi, da bi tak vojni materija! odpotoval za boj proti Rusiji; 3. da se zagotovi solidarnost 'Asega proletarijiata v boju proti reakciji. • • * Enako ‘kakor v Italiji nastopajo delavci tudi drugod zato, dla ne bi dobile države, ki so v boju proti Rusiji, nobenih vojnih sredstev na razpolago. Tako hočejo stavkati delavci na Dunaju in delavci na Nemškem. Angleški pomorščaki in pristaniščni delavci so kar kategorično iz a j vili, da noben parnik ne bo odpctcval z orožjem proti Rusiiji. * Delavske vrste se združujejo v zavedni nalogi. Braniti morajo proletarsko revolucijo in njene uspehe. To bodo storili vsekakor in z vsemi sredstvi. Slovenske delavce vabimo tem potom, da se ravnajo po imenovanih sklepih in naj korakajo roka v roki z revolucijoniarnim proletarijatom celega sveta. Pisma iz Jugoslavije (Dopis iz Ljubljane.) Zemlja in svoboda v nevarnosti. munisti&ii manifest* nepoznan 6eia (ribat v des tlenju od 1870. do 1880. leta Iz druzih ▼iror m*nio, je šele Engel-onov spis -Duliringova trin4onnacija znanosti", objavljen v letu ISiO., zarno-gol napraviti deiavš vu dostopen marxizem, kot enotfci uvetovnsga. nazirunja. IZ SOVJETSKE RUSIJE Evropska meščanska demokracija je prisilila ruski proletarijat, da mora nadaljevati, v svojo obrambo, vojno proti svojim meščanskim sovražnikom. Mislila si je meščanska demokracija, da bo utrudila ruski proletarijat. Pa ji ni šlo po olju. Iz vseh ruskih bojišč prihajajo vsak dan vesti o ruskih zmagah. Poljaki so tepeni in so si zaželeli miru. Boljševiške čete so zavzele Kijev in danes vemo, da je v Ukrajini uspostavljena skoro povsod sovjetska vlada. Na kaspiški strani so dosegli boljševiki svoj cilj. Prišli so do kaspiškega morja in zajeli vse Deniki-nove ladje. Komunisti napredujejo povsod in to ije naše veselje. Saj so zmage boljševikov naše zmage Iz Londona je prišla še nepotnjena vest, da so zasedli boljševiki tudi Lvov. Ako je to res, tedaj je odklenkalo poljski šlahti za vedno. In odklenkalo bo njej in drugim šlahtam. V London je prispel delegat ruske sovjetske vlade, da obnovi trgovinske vezi z Rusijo. Mir med Rusijo in Georgijo. Med Rusijo in Georgijo je bil sklenjen mir. L;sti iz Tiflisa, iz glavnega mesta Georgije, po ročajo, da je bilo ljudstvo zelo navdušeno radi sklepa miru. Ko^ ko se je zvedelo ?a to vest, je zavzelo rr.esto prrzn;čen značaj. Člani vlad:' so bili navdušeno pozdravljeni in množica je pela ruske komunistične pesmi. Znamenje časa. Beda> stavke in nemiri na Tudi Španija se nahaja v veliki gospodarski krizi. Njen denar je v .tujini vreden sicer še vedno kakor italijanska lira. Vendar se vrše doma neprenehoma stavke za stavko, ki končujejo premnogokrat v pouličnih demonstracijah in nemirih. Kakor povsod so tudi tam cene živilom višje od delavskih in uradniških mezd. Zlasti nekatero blago je doseglo cene tako visoke, da jih delavski žepi ne zmorejo pri najboljši volji. Zlasti pa še' primanjkuje ži ta in moke, kar mora Španija že od nekdaj uvažati od zunaj. Ljudstvo dobiva vsa živila na izkaznice in odmerki so zelo majhn'. Tako majhni, da ne zadoščajo niti za človeka brez apetita. Zlasti so odmerkji premajhni za delavstvo, ki ni v stanu, da bi lačno delalo. Radi tega in še drugih težkoč, prihajajo od vsepovsod vesti, ki govore o stavkah in nemirih. V Valenciji je prišlo do izgredov, ker je bil kruh, ki ga je dobilo ljudstvo tako slab, da ga ni bilo mogoče zauživati. Prebivalci so uprizorili veliko protestno demonstracijo, udrli so v pekarne in druge trgovine, ter odnesli kar je bilo sploh mogoče. Zvečer je izdal prefekt manifest, v katerem je naznanjal prihod živil. Prej pa teh živil ni bilo od nikoder. Slaba je pač ona politika, ki čaka, da je ljudstvo do mozga izstradano preden se mu da kar mu gre. Med demonstranti in žandarji je prišlo do spopada, vsled česar je bilo nekaj delavcev umorjenih. V Cartageni je prišlo do demonstracij samo radi tega, ker je podražila oblast kruh. Demonstracije So uprizorile ženske. Tudi tu so udrli demonstrantje v trgovine in v skladišča. Nastopila je kraljeva garda in ubila, kakor po pragmatiki, nekaj oseb. Mnogo oseb je ranjenih. V Šivilji manjka kruh že tri dni in vse pekarne so zaprte, ker nimajo kaj peči. Ljudstvo hodi kupovat kruh na kmete, kilometre daleč ven iz mesta. Seveda mora kruh drago plačati. Komisija cbčinarjev se je podala v Madrid, da protestira pri vladi. Demonstracije in spopadi med demonstranti in kraljevo gardo so se vršili tudi v drugih španskih mestih, kakor n. pr. v Sargozzi, v Salamanki, Lo-gronji, Alikanti, Hueski Malagi, Badajecu in drugod. Sedaj pa preidemo k stavkam. V Asturjah stavkajo rudniški delavci že več tednov. Stavkujoči so brez sredstev. Podpira jih le (in to je pač naravno) organizirano delavstvo. Delavci zahtevajo pofceljške na plači in druge priboljške. Poleg tega stavkajo še krojači v Radojozzi, mornarji v Ferroi in drugod. Pričakovati je na Španskem splošne stavke. Vcjna ni prizanesla niti nevtralcem. In kdo ne bi blagoslovil vojne? Vlada črne reakcije je padla; njeno postopanje za časa železničarske c.taivke ji je zadalo poslednji sunek. Tri mesece je gospodarila po Jugoslaviji,'tri mesece povečevala anarhijo in ugonobljevala že itak podrto nar-cdno gospodarstvo, ki ga je zapustila njena predhodnica. Leto dni »delovanja «takozvanega narod nega predstavništva je popolnoma opravičilo sodbo in sklep lanskega velikonočnega kongresa naše stranke, da to »narodno« predstavništvo ni za delo, ne odgovarja ljudskim interesom in potrebam in da ga mora naša stranka bojkotirati. Celih 15 mesecev niso sklenili niti enega važnejšega zakona. V 10 mesecih so ostala odprta, nerešena, a deloma pozablje na vsa pereča vprašanja — konstituante, ustave, osnovnih zakonov, izjednačenje zakonov, agrarna reforma, socijalna zakonodaja itd. Še več! One reformistične zakonske predloge in odredbe predhodne demokratske in socialnodemokratske vlade, četudi so bile samo senca in karika tura modeme buržuazne demokracije, je črna re-akcijonama vlada tri mesece teptala, sistematično ugonabljala in smešila. Posledice takega vladanja in gospodarjenja so postale še neznosnejše za delavno ljudstvo. Draginja se je podvojila in izziva odkrite nemire med delavstvom in kmeti. Besna izvozna špekulacija je spraivila onstran meja veliko več pridelkov, nego to dovoljuje naša gospodarska bilanca. Izvažalo se ni tega, česar ima dežela odveč in uvažalo se ni nujno potrebnih predmetov — temveč, kar je prinašalo'največ dobička lakomnim izvoznikom-verižni-kom. Vsled tega so se silno podražila živila — če tudi jih imamo v izobilju — in pa najnujnejše potrebščine: obleka, obutev itd. Draginja je zadeva, ki tlači samo revne sloje — bogataši žanjejo v njej ogromne dobičke; z vse večjo silo in naglico vali buržuazija težko breme vojnih posledic na rame delavnega ljudstva. Vse to je izpodmaknilo opolzka tla črni reakcionarni vladi in ona je demisijonirala. Čutila se je preslabo, zadržati pritisk nezadovoljnega delavnega ljudstva in je poklicala na pomoč demokratski blok. — zastopnika kapitala. Med njima se je sestavila nova vlada, kjer so zastopane vse meščanske stranke, ki zastopajo koristi veleposestnikov zemlje in kapitala. Boj, ki se je vršil med: reakcijonarnim blokom Protič-Koroščeve vlade .in demokratsko socijalno-patrijotično Davidovič-Koračevo, je bil boj za to, kdo bo vladal nad 4 milijone hektarjev makedonske in bosanske veleposestniške in cerkvene zemlje. Prvi zahtevajo, da to zemljo bdržijo v rokah fevdalci, veleposestniki in pravoslavni, mohamedanski in katoliški duhovni, drugi pa bi hoteli, da potom odkupa dobijo to zemljo v roke banke. (Niti eden niti drugi ni mislil na to, da se da to zemljo v roke malih kmetov in najemnikov, ki obdelujejo v potu svojega obraza teh 4,000.000 hektarjev zemlje). Ta boj se je danes končal in oba bloka sta se združila v koncentracijsko vlado, pod kakšnimi pogoji in ustopki, ne vemo. Ali vse kaže, da so se pogodili v sledečih vprašanjih: agrarno vprašanje bedo rešili tako, da bo en del veleposestniške zemlje, približno dva 'in pol milijona hektarjev ostal veleposestnikom, drugi del pa (makedonske in bo-saiKika čifluke") bo dobil v obliki odškodnine, .ki jo bo moral plačevati potom bank bosanski in makedonski kmet — v roke bančni kapital. Delavska zakonodaja bo rešena po Koroščevih metodah. To odseva iz točke, ki govori o delavskem, vprašanju. Kakšne ®o te metode, je proletarijatu še preveč dobro znano. Stavke, ki so po zakonu dovoljena sredstva delavcev in ki so utemeljene v osnovni človeški pravici, da delavec dela pod pogoji, ki si jih sam postavlja, bodo dušili s silo. Na dveh točkah sta se sporazumela veleposestvo in kapital: kmetom iztrgati zemljo, ki jo obdelujejo in delavcem vzeti svobodo dela. Tako so se združili veleposestniki zemlje in kapitala v enotno fronto. Enotni fronti veleposestnikov in kapitalistov mora odgovoriti enotna fronta delavcev in malih kmetov enotna fronta proletarijata. Samo v tesni zvezi vsega delavnega ljudstva —. delavcem, kmetov, .kaif-žarjev, hlapcev — bo mogoče priboriti zemljo tistemu, ki jo obdeluje, bo mogoče osvoboditi delavce od izkoriščevanja kapitalistov. Zavedni delavci cele države so se že ujedinili v enotne močne strokovne in politične organizacije, ki štejejo četrt milijona — zavednih članov. Kmetje, kajžarji, hlapci! Organizirajte se politično v naši socijalistični delavski stranki Jugoslavije (komunistov), a strokovno v »Delavsko-kmečki zvezi«. --‘-'i ~ Edino te dve organizaciji zf>s:.op*ta v resnici vale koristi, edino one zahtevajo, -da se takoj razpišejo volitve v konstituanto potoan splošne, tajne, direktne in proporcionalne volilne pravice za moške in ženske. Da se takoj vzame vsa zemlja brez odškodnine veleposestnikom in da kmetom, najemnikom in hiap-yem v obdelovanje. Da se zadružništvo centralizira in prevzame ob-skrbovanje dežele z vsemi potrebščinami namesto današnjih verižnikov in oderuhov. Da popdnoma sami odločujete v svojih lokalnih zadevah potom delavsko-kme&kih sovjetov. Na obrambo zemlje in svobode v en tabor z delavstvom! ; » ft • ^ « Socijalistična delavska stranka v Jugoslaviji (Komunisti) je izdala na delavstvo poseben proglas v katerem se delavstvo pezi vij e naj bo mirno, naj ec obupa in naj se pripravlja. Se’ so na svetu ljudje, ki se ne boje klerikakto-liberaine reakcijc. Glede obupa se mora odkrito povedati, da ga med tukajšnjimi delavci ni. Danes so delavci bolj navdušeni za komunizem kakor kedaj peprej. Kdor je sejal točo, bo gotovo žel vihar. Sicer pa saj ve^ic s fcfcCi se boriti slovensko delavstvo. Prej so bili vsi klerikalci in vsi liberalci velikanski avstrijakantji. Prej so molili v cerkvah boga zato, da bi zmagalo avstrijsko orožje ali so z balkonov opozarjali slovenske fante naj se bore junaško proti srbskemu sovragu. Danes so ti ljudje strebri jugoslovenske reakcije. Sodrugi, ki so bili zaprti so vsi kpuščeni na svobode. Golouh, Lemež, brata Žo:ga in kar je bilo železničarjev in rudarjev. Baje niso mogli dokazati nobenemu ničesar. Sodrug Gustinčič, ki naj bi bil r.aivečji krivec, je dobil celo potni list za Trst. Kje bo neki končala ona smrdljiva klerikalno-liberalna in nacijonalna ovaduška stavba. Naj bo za danes dovolj. Naše delavstvo se ie pridno organizira in bo morda kaj kmalu pokazalo mogotcem zobe, da jih bo strah. Iskren komunističen pozdrav. IZ STRANKE Komunistiens posojilo Vsled sklopa strankinega sveta v Milanu je izdalo vodstvo naše socialistične stranke v- Italiji proglas v katerem se poživlja delavstvo, da podpise komunistično posojilo. Strankin svet v Milanu je naložul strankinemu vodstvu velike in težke naloge. Potrebno je razširiti komunistično propagando povsod. Potrebno je, da uresniči ono vez .med vsemi deli stranke, ki ste potrebno je, da se izved© ono organizacijo in, da se uresniči ono vez med vsemi deli stranke ki ste potrebni ako hočemo biti kos težavni nalogi, ki nam jo je naložila zgodovina in, ki nam jo je naložil proletarijat. Posebno je potrebno, da se izvede najintenzivnejšo agitacijo komunističnih načel v južni Italiji, ki \e že zelo zaostala ifi od kode? zajema buržuazna reakcija svojo kraljevo gardo in sv-oje karabinjerje. Vse to in vse drugo kar se mora še izvršiti, se bo lahko izvršilo le ako bo imela stranka na razpolago ona gmotna sredstva s katerimi naj bi se tako akcijo podprlo. Naša stranka ne dobiva od nikoder nobene pomoči in nima na razpolago nobenih reptilnih fondov iz katerih naj bi zajemala. Proletarijat mora skrbeti sam, da da svojii stranki na razpolago vsa potrebna sredstvi. To je sveta dolžnost proletarijata, ki jo mora izvršiti. V trenotku, ko se obrača stranka do delavstva s pozivom na.j podpiše komunistično posojilo je .potrebno povedati, da nima strankino vodstvo namena doseči le neko gotovo večjo ali manjšo svoto. Posojilo ostane odprto vedno in bo, seveda, vspeh strankine akcije tem večji, čim večjo svoto bo doseglo to naše komunistično posojilo. Zato poživljamo tudi naše slovenske in hrvatske delavce in sodruge naj pridno podpišejo to komunistično posojilo in naj tako dokažejo, da umevajo svoje dolžnosti in dolžnosti, ki jih nalaga proletarijatu novi čas. Delež komunističnega posojila znaša 25 lir in se ga more izplačati tudi v mesečnih ali tedenskih obrokih. Posojilo se naj sprejema v vseh naših strankinih- skupinah in organizacijah. Posojilo naj podpišejo tudi naše organizacije. Za vsak delež od 25 lir se dobi lepo v umetniški obliki izdelano potrdilo. Tajništvo deželne zveze za Julijsko Benečijo bo c izdalo potrdila za mesečne ali tedenske obroke. Vsak delavec mora storiti svojo dolžnost, vsi morajo agitirati in delati na to, da doseže naše komunistično posojilo največji vspeh. O ustanovitvi sovjetov v Italiji. {Dalje.) c‘lfek^v' »ai se po njih ravna strankino Vodstvo pni ustanavljanju sovjetov, so, ne da bi se spuščali v podrobnosti ali v docela izpolnjene načrte, določene v naslednjih točkah: - /. I. ‘ a) Mestni sovjet. Volilci. — Pravico do glasovanja pri volitvah ddegatov v sovjete imajo vsi oni, ki so nad 18 let stari — brez razlike 'spola in narodnosti — ki se žive od svojega, družbi koristnega dela. Radi tega •torej se smejo udeležiti volitev v sovjete delavci, tehniki in uradniki vsakršne tovarne, vsakršne tvrdke ali vsakršnega ijavnega ali privatnega obrata; kmetovalci (tudi oni kmetovalci mali posestniki, ki obdelujejo sami svoje polje); člani delavskih družin, ‘«ci so uposleni v domačih opravkih; neprostovoljni brezposelni delavci in pohabljenci. (Nimajo pa pravice do glasovanja v sovjete: oni, ikn 'zrablj.a;*o tu;e delo v svoje koristi in v svoje d obstojal kapitalistični sistem, povemo, da v »dno branili vsako resno stremljenje in delo v „ .ist ljudi tva, torej tudi v korist narodnih t. j. jezikovnih pravic. Kdor bo trpel krivico in se bo boril za pravico, bo imel vedno v nas one, ki ga bodp pri tem podpirali. Proti vsaki krivici — toda za nobene predsodke, za nobeno tako politično gibanje, ki bi dovedlo proletarijat do novega krvoprolitja. Bojevniki smo in taki hočemo ostati m sicer ▼ prvi vrsti bojevniki tza proletarske pravice. Kdor nas hoče razumeti, kdor nam boče slediti, ve odkod izhajamo in kam vodi naša pot. In kdor bo šel z nanni po naši poti, ne bo mu žal in storil bo v vseh ozirih veliko koristnega. Naj proslavljajo drugi svoj 24. maj. Mi ga proslavljamo v objemu z italijanskimi sodrugi fet s pro-letarstvom celega sveta. Proč z vsako vojno. Živel komunizem. H. TUMA: Kem! Bffr&ass e In ojegoo romon „Ciartču . Ne ismem° zamenjavati ideje z ljudmi, preteklost je mrtva, sedanjost mine, le bodočnost nam je dana. — 1 reba je pravice in ne milosti. '.Dobrota je sramota. Usmiljenje te spoji z onim, ki se ti smili. ->porocilo (tradicija) veže umetno sedanjost s preteklostjo, ustvarja verige tudi tam kjer ni nobene vezi. Iz tega izhaja vse zlo. Jemlje svobodo razumu ter ga nadomešča s pravljicami. »In morala, o kateri govoriš, ni li sporočilo?« vprašala ga je Marija. »Ni nobenega sporočila, nobene tradicije o dobrem, ideja pravičnosti nastane od slučaja do slučaja, ni nikdar že narejena. Morala je avtomatični zakon splošne koristi. Vir ji je razum.« — Ideja domovine ni napačna, a je majhna ideja, ki mora ostati majhna. Le ena je splošna korist, le ena je moralna dolžnost, le ena resnica, katere no-sitelj je vsak človek zase. — Besede pravičnosti in pravice se ne dado vkleniti v lastna imena. Narodi, ki se tesno dotikajo, sanjajo sanje, ki nimajo mej. Hranimo ljubezen . domovine v naših srcih, a vrzimo idejo domovino s prestola. Človeško usodo ovirajo dve obliki spročila: v' času podedo-vanja in v mejah prostora. Zgodovina je sveto pismo zmot. Videl sem vedno blagoslavljati vse, kar je vzdrževalo, zlo. Videl sem nositelja zakona morale, ki jo je Jezus Kristus vedno preganjal, - Moramo odpreti ne le oči, moramo iztegniti lakti, razprostreti krila! — Socijalna resnica je priprosta. Reči: evo. to je — in potem, — evo, to mora bati! Priprosta je resnica, vesoljno ljudstvo pa se je prilasti, talisman kakor se je moraš prilastiti tudi ti. — Dokler er,a sama republika ne bo obsegala vsega sveta, niso vse narodne svobode skupaj nič druzega nego začetki in znamenja. — Ljubezen do stvari je strast, kakor ljubezen do — Socijalna organizacija nima namena, da bi uničevala čuvstva in zadovoljstva, nasprotno ima namen jih razširjati. — Človeški duh je ustvarjen za neskončnost, .srce ne. V zmotnjavah čurvstev in idej so utopije. Vzajemnost in skupnost ste intelekfruelni. — Resnica ni revolucionarna, vendar ustvari nered v zmotah. Revolucija, to je red. — Konečno se duhova in telesi Pavlina in Marije dobita: »Poltna ljubezen ni vsa ljubezen« pravi Pavlin, »vendar je ljubezen,« trdi Marija. Pavlin ji razkrije vse svoje nekdanje lažnjivo življenje ob njeni strani: »dva poltna zaljubljenca nista prijatelja, sta dva egoizma, eden proti drugemu. Srce je močno in lepo, a je blazno in lažnjivo. Ljubezen se ne polasti vse misli drugače kakor z na, siljem. Pesniki in zaljubljenci, enako nevedni in zaslepljeni, jo dičijo z velikostjo in globokostjo, katerih nima. Na pretvarjenem obličju, vlažne ustnice mrmrajo: »C est subine d čtre foul« —Vzvišeno je biti blazen. '»No, ako je ta ljubezen iluzija, kaj še ostane?« zavrne mu Marija ugaslih oči. Pavlin se ji bliža, jo motri in na njenem obličju uvidi izraz globoke misli. Pavlin se začuti neskončno vezanega na to žensko. Jeli iz navade? Ne, je več. Je nekaj več med njima. »To si ti?« — »Jaz, nisem nič.« — Da ti si, vsa za me. Vstala je, zajecljala in položila roke okoli mojega vratu ter se me oklenila. Nesel sem jo kakor otroka v naslanjač v kotu sobice. Pavlin se zavede vse svoje moči. Ne čuti se več ne ranjenega, ne bolnega. — »Ti si vsa zame, ker si ti in ker te ljubim vso.« In jela sta misliti skupaj. — Ti si živo bitje, ti si človeška oseba, ti si neskončnost, ki vso in vse kar si, me veže k tebi. Tvoje bolesti, tvoja žalna čuvstva nad razvalinami mladosti, sanje tvojega ljubkanja, vse te reči me ve- žejo s teboj, ker jih čutim in ker jih delim s teboj. Taka kakor si' in tak, kakor sem jaz, ti sedaj konečno rečem: »ljubim te.« »Ljubim te, ker si 'isti-nita in 'ker mi podvajaš moje življenje. Vse tvoje misli, vse tvoje želje, vse tvoje ideje, vse tvoje volje, imajo mesta tudi v meni in vem, da imaš prav tudi takrat, ko niso enake mojim. Dal hi življenje za te, in odpuščam ti že naprej vše, kar bi kedaj hotela storiti, da bi bila srečna.« Nalahkoma me je stisnila k sebi, čutH sem njene solze in njene besede, ki so mrmrale enako mojim. Zdelo se nu je, da je v najini mali sobici resnica zavzela svoje mesto in se uživela in se med nama razodela najtesnejša vez, ki more vezati dve bitji, velika vez, katere nisva poznala in ki je ves blagor: »enkrat sem te ljubil zaradi sebe, danes te ljubim zaradi tebe.« Kedar se gleda naravnost naprej, se zagleda neznanski dogodek smrti. Le ena reč je, ki znači dejanski celo naše življenje, to je naša smrt. Ob tej strašni luči presodijo oni, ki umro, svoja srca. Vem dobro, da bi pomenila v meni Marijina smrt mojo smrt in zdi se mi, da na celem svetu živi le v njej ves moj obraz. Ne bojiva se več odkritosti, ki sega do stvari in govoriva o postelji, ki naju čaka, neizogibno, kakor je narejena, da se v njej ne zbudiva več. Ne bojiva se več misliti na spolno vez in govoriti o njej ter reči, da sva bila tako navezana eden na druzega, da sva se spoznala celoma, da ste se najini telesi strnili. Ta spomin, ta znak v našo polt ima globoko Demonstracije Tudi v Trstu smo imeli nacijonalistične demon-stradje ob priliki napovedi vojne od strani Italije. In te demonstracije so pokazale, da skuša tukajšnji italijanski nacijonalizem zamanj se oživeti. Priredili so shod, ki je bil slabo biskan in demonstracije se je udeležilo ja ali ne 1000 oseb. Proslavljali so dneve krvi. Proletarijat se ni zanje niti zmenil. V sredo so 6e demonstradje ponovile in so hoteli de-monstrantje, po večini sinovi izkoriščevalcev, napasti »Lavoratore«. Dobili so odgovor od sodjali-stične mladine kakor se je spodobil. Reovodnji v »Le Feu« res kriza v dejanju, ki združi mase vojakov v eno samo vzajemno čuvstviovanje, in je razlaga misli izmučenih vojnkov na vojnem polju prav naravni rezultat vseh poprejšnjih dogodkov Medenja. Ranjenega Pavlina na bojnem polju ne moremo izvajati iz vojnih dogodkov v »Člarte«, ako nismo že čitali poprej »1« Feu« in jih iz njega izpopolnili. Njegovo hladnost, ko se vrne iz bolnice, moremo izvajati le iz samotnosti in ničevnosti vojaka, ki so ga tedne in tedne zapirali in gonilv od kraja do kraja brez cilja, kateremu so vzeli vso iodiriduefoost. Mračnost bledenja je mojstersko izvedena, zmedene polusanje ranjenca tvorijo kaos, iz k«ter«ga se pozneje izločajo jasnejše misli. Doživetje vojne in nemoč je uničilo prejšnje čuvstvovanje in mišljenje Pavlinovo. (Dalje prihodnjič.) , Pred činsniftkl ssstaank *> Malo po malo jest ne vol ja natjerala, da se orga-tiizira i činovnički stališ zajedno sa svim državnim uslužbenicima. Tako jest dne 23./V. 1920 urečen sa-stanak za ocnutak sindakata, koji če se obdržavati na trgu N. Tommaseo br. 2, I. kat, u Trstu. Za sli-čan sastanak najneorganizovaaili iskoriščenika moralo bi se posvetiti kudi kamo više zanimanja, ne-goli se na žalost opaža. Današnje doba nije niti najin anje zgodno za cjepkanja i nehaj. Svi državni na-mjeStenici u juliskoj Mletačkoj morali bi li-stom upi-sati se u jedno j edino udruženje (sindikat) kao sa-stavni dio Radničke zbornice (Camera di lavoro). Pametniji, to jest svi ože mnogo takvihr koji su daleko zaostali od sa-vremenoga napretka. Mnogi i mnogi drže više do Strančarskih razmirica, negoli do jake medjusobne sloge, koja je jedino kadra izvojevati činovništvu onaj materijalni položaj, kojim bismo mogli živjeti život dostojan čovjeka-radnika. Nehaj za plodonos-nom organizacijom prejako zaudara po natražnjaštvu, što je poslijedica duboko ukorijenjenoga buržuaz-noga pokvarenoga odgoja. Mislim, da bi bilo več doba da se svi mahom otresemo raznih pkjesni i otrovnih korova. Kad se radi o našem boljitku, o [ blagostanju naših obitelji, moralo bi jednom za uvjek izčesnuti svaka nesuglasica i svako strančarstvo. Dok bade opstojao medju nama razdor radi raznih političkih stru(ja, nečemo nista dobra posfciči, več čemo ostati j nadalje osjetljivo izrabljivani na čast i slavni kapitalista, kojim a smo prepreni slugami i puzavci. — Ne treba, da krivimo nikoga, dali sami sebe, ako čamimo u bijedi i nevolji. Naše srce, naša volja utučeni su, te nema u nama snage, da se podig-nemo i otresemo sa sebe teškr jaram. Ne velim, da je baš tako sa svima, ali barem sa znatnom množi-om. KoEko je još ureda, koji nisu se odzvali hvale-vrijednom 'pozivu trščanakih sudrugova? Eh, da, ima Mi na pretek, koji Jute kao oglušeni. Neznadu energično naspati, več ropski očekuju višu milost, koja ne donaša ni hijeba ni mesa, nego samo puste i oglodjane kosti. Sasma pogriješeno je slično staja-lište kratkovidnosti. Mislim, da je doba, da otvo rim* i mi radnici peta svoje oči, te da složno krenemo onom pravom stazom, koja stalno vodi do bolje budučnosti. Stazom jakoga udruženja (sindikata) kraknuti nam je svima, a ne puštati malo njih da se bez os Iona i potpore bore za naše življenje. Hotjeti postiči koristi, a da se nije zato ni slamčicu ipamoči pridonijelo za zajedničke svrhe je neznačajno d nedolično inteHgentnoga čovjek*. Sada se pruža najljepša zgoda, da pokažemo javno svoju zrelost, da se organizujemo poput ostalih radnika raznih zaT nimanja. Nemojmo razdvojiti naše snage iz glupih i jalovih razloga, več svi u kolo socijalizma kao vrli radnici. Današnje kao, i prošlo malo činovništvo nije ništa drugo nego jadni i bijedni proletarijat. Sve to što velim za činovništvo vrijedi takodjer za učiteljstvo. Jednima i drugima ovisi spas u tome, da slijedimo ona načela, koja širi socijalizam. -Izvan njega ne preostaje nam drugo, več da budemo i nadalje rzkoriščivani za potržavanje kopitalističkih pijavica. Doba je pak, da se toga modernoga rop-stva otresemo složni i odlučni. Orgaizovano rad-ništvo čitavoga svijeta nas na to pozivlje. K njemu jedino i pripadamo. Ne učimo li to, sami sebe pre-ziremo i zakopavamo se u beznadje. Tko da nam pom ogne, ako si sami pomoči nečemo? Ludjak je svatko, koji ce nadarda če mu iz nekakvog milosrdja pomoči oni, koji ga danomice izsisavaju, te plivaju u slasti i lssti dobro štečeni i branjeni cd kukavno plačen ih pcdržavatelja nesncsnoga režima. ‘) članek smo dobili že pretečeni teden, t. j. resnično pred sestankom. Došel je pa prepozno in ni ga bilo mogoče objaviti. Ker je res interesanten in še vedno aktualen, ga objavljamo v današnji številki. mače Smez), veliko vrtno veselico, pri kateri bodo sodelovali: 1. društvena godba z izbranim vspore-dom pod vodstvom kapelnika Josipa Flego; 2. pevski zbor izobraževalnega društva »Karel Lieb-knecht«; 3. pevski zbor pekovske skupine, pod -vodstvom pevovedje E. Ceroochija; 4. dramatični odsek društva »Karel Liobknecbrt« c enodejanko »Sedmi november«; 5. lastni dram. odsek c enodejanko Anarhist«. V dvorani bo ples pri katerem bo svtra! društveni orkester pod vodstvom učitelja Miklavčiča, ples pa bo vodil učitetj V. DrioH. Med odmori, 4aljiva poSta z različnimi dobitki. Za pogoičenje bo na mzpolago bulfet v lastni režiji. Podružnica pri Sv. Ivan, obvešča vse stare člane, da se bo vršil v najkrajšem času redni občni zbor. Novi člani ki se žele vpisati, naj se priglase pri Čepar Pavlu, Udovič Francu m Mislej Vincencu, kakor tudi vsako sredo od 20.-22. ure v društvenih prostorih. • • • USTNICA TAJNIŠTVA. Naprošamo vse podružnične odbore, da se drže natančno po navodilu poslanih okrožnic, ter se z glase do 30. t. m. v uradu v svrho uravnave, zlasti, ker prihodnji teden ne bo tajnika v pisarni. Upravni tajnik. Delmskl nreaied Angleški in francoski začetni in nadaljevalni tečaji ter tečaji za deco in trgovsko korespondenco na ex CM šoli na Acqnedottu 20. L nad. Opozarja se vse one ki so se že vpisali, kakor tudi one ki bi se še želeli vpisati, da se prične pouk s prvim junijem. Priporočamo najtopleje našim Jjudem, da bi se v čim večjem številu prijavili k učenju teh važnih svetovnih jezikov. Prijave se sprejemajo še do prvega Čcgava krivda? Petru Peternelu, trgovcu v Trstu je umrl pred tednom brat, ki je bil nameščen kot železničar na postaji Plave pri Kanalu. Ko je z bolel je šel pok. Štefan Peternel k okr. železničarski blagajni v Gorico, katere zdravnik je g. dr. De Fiiore, ter naznanil, da je bolan. Omenjeni zdravnik pa ga ni hotel preiskati, čeravno je bolnik to zahteval. Šele na ponovne prošnje je prejel neke praške. Z boleznijo je šlo vedno na slabše. Njegova žena je bila med tem pri zdravniku v Gorici, telefonirali so službeno iz postaje ponj in tudi ga ni bilo. In bolnik je čakal in čakal. V skrajni sili, ko je bolnikovo stanje že bilo obupno, so poklicali vojaškega zdravnika iz Kanala, kateri je napravil in poskusil vse, kar je bilo v njegovi moči. A bilo je že prepozno. In ko mu je brat Štefan umrl, pride železničarski zdravnik iz Gorice in ko zve za njegovo smrt, se mu ni zdelo niti vredno konstatirati smrti ali vzeti na zapisnik bolnikovo bolezen. — Vprašamo sedaj, kdo naj bi bil odgovoren za to nezaslišno nemarnost Zdravnik ali vodstvo okr. žel. blagajne? Kaj bo sedaj z ženo, ki je bolehna, kaj z otroci, ki niso še do-rastli? Kdor pozna razmere v naših krajih, tisto bedo, ko vlada vsepovsod, bo z grozo pomislil, kaj bo sedaj z družino, odkar ji je odpadel oče. — Nadalje si dovoljujemo vprašati g. župana iz Ložic, kdo mu je dal pravico zabraniti vhod k mrliču? Kanalski vojaški zdravnik, ki je pokojnika zdravil, ni to prepovedal. Torej cdkod ta samolastna prepoved? — Brat rajnika, Peter Peternel, se vsem prijateljem železničarjem ter vsem vaščanom zahvaljuje za lep sprevod, za krasne vence, ki so jih poklonili nepozabnemu šiefanu. Gibanje opekarskih delavcev v Biljah in okolici ni Se končano. Podjetniki nočejo tugoditi delavskim zahtevam. Preteklo nedeljo se je vršil v Bukovci shod delavcev iz vseh opekam, na katerem je poročal sodr. Pete jan o koncesijah, katere so podjetniki dovolili. Po obširni debati je sbod odklonil dane koncesije in je naročil odboru, na§ se nadalje pogaja. V torek je bila deputacija zopet pri zastopnikih opekarn, ali tudi takrat se ni prišlo do sporaruma. Delavci so pripravljeni stopiti v stavko raje kot sprejeti to kar podjetniki pomuajjo. Radi tega naj nihče ne išče dela ▼ Biljah, iRenčah, Bukovci in Vodčjidragi. Stavka opekarskih delavcev je začela v torek zjutraj ter je popolna. Navdušenje je veliko. Opekarne so vojaško zasitražene. Stavka pri tvrdki Faccanooi traja dalje. Tvrdka se ©oče udati, ker pričakuje, da bodo delavci prišli prosit za delo. Upamo, da se to ne 'bo zgodilo, ker tako umazano ne plaoulie svojim delavcem nobena tvrdka. Faccanoni je plačeval do stavke svoje delavce po lir 1.10-1.30 na uro za tako mučno delo, kakor j-e delo v kamenolomu. Te dni je Faccanoni skušal dobiti stavkolomce — prosil je vojaško -upravo (Genio militare), da bi mn poslala svoje delacve; ta je bila seveda takdj pripravljena pomagati kapitalistu —^ ali dela vci ki so bili poslani na delo — so to iz solidarnosti odklonili, in vojaška uprava jih je radi tega odpustila iz dela. Delavci so izgubili raje delo, kakor, da bi šli za stavkolomce. Vsled pomanjkanja kamna je Faccanoni ustavil delo na cesti iz Opčin proti Trstu in s tem spravil drugih 30 delavcev ob kruh. Delavci so solidarni in hočejo vstra-jati do zmage. Organizacija stavtbinskih delavcev jih bo podpirala čeravno so se šele sedaj organizirali. Trdovratnost Faccanonijevo je treba zlomiti, ker drugače gorje delavcem ne samo v Trstu ampak itudi v Nabrežini, kjer je pričel delati predor za vodovod. Radi tega naj nihče ne sprejme delo pri omeni eni tvrdki. Vsem azistentcm in delovodjem pri tehničnem oddelku (Genio dvule) se sporoča, da so določene minimalne plače po 22 lir na dan vstevši nedelje. Nad minimalno se zvišajo po sposobnosti posameznih. Toliko na znanje interesirancem. Kmetfisftj pregled BRaseBSsarsa^aMBaBBaaBammsaHEianraa || Prošeisrci vseh dežel S| 11 zdniSItt se! 18 s ■ ssaaaaaa Baaasaaaaaaa IS Dekani. V nedeljo 30. majnika ob 16ih bo ustanovni občni zbor podružnice v Dekanih na katerem bo poročal v imenu osrednjega vodstva upravni tajnik sodrug Lovko. Oibčni zbor se bo vršil z običajnim dnevnim redom. Opčdna. V nedeljo 39. t. m. ob 17ih .predavanje Openske podružnice v dvorani Kette. Predaval bo sodmig I. Regent. Sovranišče. V tcrek 1. junija ob 20:h ustanovni občni zbor podružnice. Poroča upravni tajnik osrednjega vodstva. Vabijo se vsi člani da nihče ne manjka. Komen. V nedeLjo 6. junija ob 11 ih predavanje komenske podružnice v dvorani Žigon. Predaval 'bo sodrug I. Regent. — Veselica podružnice pa se je prenesla na 16. junija z istim vsporedom kakor že objavljeno. Skedenj. Tukajšnje mešano delavsko izobraževalno društvo, priredi v nedeljo 30. majnika na vrtu kinematografa »Adria« (gostilna vdove Sancin, ,po do- »Kmetijska in vrtnarska zadruga v Trstu« ima v nedeljo 30. t. m. ob 10. dopoldne v prostorih »Delavskega konsumnega društva pri sv. Jakobu« (nasproti cerkvi) svoj izredni občni zbor s sledečim dnevnim redom: 1. Dodatek k pravilom: a) zadružna zavarovalnica goveje živine, b) zadružna hranilnica, c) o podružnicah; 2. Protest glede določevanja tržnih cen poljskih pridelkov; 3. Slučajnosti. Kmetje zadružniki, vsi na shod, ker se bo razpravljalo o velevažnih zadevah! Popolnoma brezkoristno je, da tarnamo po raznih kotih. Javno in visoko dvignimo svoj glas: Naše delo mora biti primerno plačano! V samopomoči je rešitev! Naša zadruga je zadnje čase sprejela vse polno prošenj za podporo v slučajih nezgod pn goveji živini. Podpora se more deliti le v mali in prav nič izdatni meri. Zadružniki, pomagajte ustanoviti našo zavarovalnico proti nezgodam pri goveji živini! Le na ta način pridemo, do uspešnega delovanja tudi na tem polju. Vse drugo je in bo le beračija, ki zla ne uniči. Zadružniki, ki v teh časih še kaj prihranite, kam oddajate svoj prihranjen denar? Zavodom često, ki vas s pomočjo vašega denarja le še bolj odirajo. To ne sme biti! Strnimo vse sile v naši zadrugi. 0 vsem' tem bo govora v nedeljo na shodu pri sv. Jakobu v Trstu. Torej vsi na shod! »Kmet. in vrtnarska zadruga v Trstu« (ul. Raffine-ria 7) naznanja sledeče kmečke sestanke: 30. maja (v nedeljo) ob 6. pop. sestanek v Padričah-Gropadi, v kraju kakor zadnjič. Predmet: Kmečka zadruga in mlekarstvo. 3. junija (na T&lovo) ob 3. popoludne v Prešnici sestanek kmetov glede kmet. zadruge in mlekarne. 13. junija (v nedeljo) ob 4. popoludne sestanek na Opčinah (prostor sestanka se še določi) glede ustanovitve podružnice »Kmet. in vrtnarske zadruge v Trstu«. Vseh teh sestankov se udeleži zadružni predsednik in govornik iz Trsta. Kmetje okoliležečih vasi udeležite se sestankov polnoštevilno, da se pomenimo o naših križih in težavah ter položimo temelj za boljšo bodočnost. Sami ste se oglasili pri nas, pridite torej na shode ki ste si jih želeli. Novi časi so rodili nove potrebe in nove misli, naj rode tudi nove ljudi, ki bodo te misli spremenili v plodonosna dejanja. »Kmet. in vrtnarska zadruga v Trstu« ima svoje skladišče v ulici Ralfineria 7 dnevno odprto do 2 ali 3 popoludne. Prodaja zadružnikom vse kmečke potrebščine (poljedelsko orodje, semena, žveplo, modro galico, otrobe, moko za živino, testenino za krmo prve vrste, laneno seme, mehe, žveplalnike, kose, grablje, vedra, kopače, sekire, metle i. t. d.) Sprejema od zadružnikov v svrho prodaje sadje, zelenjavo, krompir in druge poljske pridelke. Podružniška skladišča poslujejo v Plavjah, v Bo-ijuncu, pri sv. Antonu, v Ospu. Snujejo se nove podružnice v Padrifcah - Gropadi, v Šempolaju, v Borštu, na Opčinah, v Prešnici. Sprejemajo se člani dnevno. Pristojbina 1 L, delež 20 L. Zadružne objave se vrše v »Dela«. Občinstvo se op-zarja na zadružna razprodajališča zelenjave na tržaikih trgih. Zadružništvo (Vsem zadružnikom v premislek!) Čuditi se mora človek, ali isti n a je, da najdel še danes ljudi, — in niiti med najbolj zabitimi, — ki še vedno ugovarjajo zadružniški misli, češ, da zadružništvo nima pomena, da je le nekak malovreden su-rogat, in da je višek modrosti in zemeljske sreče — »svobodna« trgovina. Zadružnik moj dragi, ti veš, kakšno ceno je dati takim deloma naivnim, deloma pa zlobnim ugovorom; dobro pa je, da znajo tudi drugi, ki se z zadružništvom ne pečajo tako tesno kakor ti. Zato naj slede te vrstice v pouk nepoučenim in v bodrilo prepričanim zadružnikom. — Kar je bilo gnilega — to smo jasno videli vsi, je vojna kratkomalo požrla. Zadružniško gibanje pa v vojni ni niti prenehalo, niti ni ošibelo, temveč je ravno v tej kruti dobi zadobilo novih moči. Zakaj to? Zato, ker so v vojni dobi ravno zadruge očividno dokazale svoje koristi konsumentom napram izse-cujočemu sistemu privatnih špekulantov ter podra-ženju živil, povzročenemu potom teh brezvestnih odiralcev. Kdor danes govori proti zadrugam katere si koli vrste, onemu zabrusi v obraz kruto, a opravičeno psovko: o&Talec in goljuf! Kdor ne misli z zastrupljenimi možgani odiralskega »trgovca«, mora zadružništvo pozdraviti kakor najbolj zdravo gibanje v medvojnem in povojnem času. To zadružno gibanje se je v tem času odločno iz-raževaio v treh smereh. Vprvrč so gotove vlade med vojno, in še bolj v sle-deti ji revoluciji (n. pr. Rusija) pripoznale zadružništvo kakor mogočno silo, ki jo je upoštevati pri porazdeljevanju živil med državljane. Vdrugič smo opažali, da se je v tem času število zadrug skrčilo, ali obenem se je število zadružnikov pomnožilo in tako se je pomnožil tudi orjaški promet zadrug. To pomeni, da se zadruge čimbolj osredotočijo ali centralizujejo. In čimbolj je zadružno delo osredotočeno ali centralizirano, tem uspešnejše je. Centralizacija ima gotovo svoje pomanjkljivosti, ali te izginejo v primeri s potroškom časa, dela in denarja, če mesto ene pokrajinske zadruge posluje 20 do 30 malih krajevnih zadrug. V tretje pa se je pokazala in se bo bolj in bolj pokazala vzgojna sila zadružniškega dela. To se je izkazalo na-jočšvidnejše v Rusiji, ali tudi pri nas ne manjka izgledov. Pri nas smo n. pr. ustanovili »Kmetijsko in vrtnarsko zadrugo v Trstu«. Eden izmed najbolj vnetih pristašev te zadruge je bil od prvega dne naprej njen odbornik iz Plavaj, kjer šteje danes zadruga krog 50 članov. Kako jih je ta odbornik, pri-prost ali veleinteligenten kmet pridobil? Sam se je izrazil: »Težko je bilo, sila težko! Kolikor podružni-kov sem pridobil, toliko — govorv sem moral držati; pomislite — petdeset govorov, jaz, ki nisem ne govornik, ne učen človek! Ali zmagal sem, in ljudje mi vedo danes hvalo!« Ni li to zgled, kako zadružniška ideja zmaga vse težave, kako dosledno vodi do samovzgoje?! V Rusiji se je 15. septembra 1918. ustanovil »Vseruski zadružniški zavod«, ki pripravlja priproste delavce k sposobnosti, da zavzemajo kterosibodi odgovorno mesto v kterisibodi panogi zadružništva. Delavci sprejemajo v zavodu pouk o zadružništvu, o pravni vedi, o ekonomičnih in socijalnih vedah, o zgodovini delavskega gibanja, o kreditu, denarnem trgu, o socijalogiji, o občinski upravi itd. To je vzgojno delo, ki bo neslo obilne obresti, in izvršeno je na podlagi zadružne misli! Kje je zda oni »boteger« in oni »dohtar«, ki zanika zadružni misli vsako idejalno in materijalno korist!? Sicer pa govore številke! Pred močjo številk se je moral ukloniti Še vsakdo. Zato je dobro, da navedemo nekaj teh številk, ki naj zamašijo širom odprta zlohobna usta. Po deželah hočemu tu razpredditi in pojasniti zadružno gibanje zadnjih let. Na Angleškem kaže Zadružna zveza sledeči napredek: .... 1510 — 1474 . .. 3,188.140 — 3,895.000 Lst. 55,704.695 — 80,473.150 Lst. 138,373.025 — 248,979.686 Lst. 15,204.098 — 17.702.567 . . 148.264 — 164.383 Lst. 9,313.464 — 14,734.383 Vidimo takoj, da je število samostojnih zadrug padlo, vsled centralizacije istih, a da se je število zadružnikov dvignilo za okroglo 700.000, istotako se je dvignila prodaja (za 110,000.000), glavnica (za 11,000.000) in dobiček. Dvignila se je pa tudi skupna plača uslužbencev pri zadrugah (za 5,000.000); kar je pravično in pravilno, ker dobre moči, ki zadrugi podajo potrebni polet, je treba dostojno plačati. Zadruge za nakup na debelo (C. W. S.) so svojo razpredajo skoro podvojile (od 35 milijonov v letu 1914. na 65 milijonov 1. 1918.) Francoska je 1. 1914. štela krog 600.790 članov z 280 milijoni razprodaje; 1. 1918. pa krog 1,130.000 članov s 570 milijoni razprodaje. Španska omejuje svoje zadružno delovanje večinoma na Katalonijo. Tam je bilo 1. 1918. krog 220 zadrug z 19 milijoni pesetas prodaje. Grška je imela 1. 1918. približno 917 zadrug 45.070 člani ter z glavnico treh milijonov. Danska je štela 1. 1914. krog 1407 zadrug in 220 tisoč zadružnikov s 70 milijoni razprodaje, 1. 1918, pa 1604 zadrug z 250.000 zadružniki in 74 milijoni razprodaje. Nemčija je imela 1. 1914. krog 1.110 zadrug s krog 1,800.000 člani ter denarnim prometom 492,980.519 mark, 1. 1918. pa 1.090 zadrug s 2,231.917 člani in s prometom 670,753.153 mark. Bivša Avstrija je štela 1. 1914. krog 508 zadrug z 298.605 člani, a 1. 1917. 498 zadrug s 367.538 člani. Ogrska šteje danes (1918.) 1940 zadrug s 468.263 člani, med tem ko je pred vojno (1914.) štela 1307 zad-rug z 228.400 člani. Češko-Slovenska je imela 1. 1914. 285 zadrug z 71.504 člani ter denarnim prometom 27 milijonov kron. L. 1918. pa je štela 433 zadrug s 139.727 člani s prometom, ki je presegal 94 milijonov kron. Zadruga za nakup na debelo je imela 1. 1910. nekaj nad en milijon razprodaje, danes (1919.) pa 113 milijonov samo v prvem poluletju! V Poljski vsled vojnih dogodkov zadružno življenje še kipi in vre. L. 1917. je bilo 2260 zardug s 370.000 člani. Balkanske države {Srbija, Bolgarska in Romunska) so pred vojno štele nad 500 zadrug (231 na Romunskem, 200 v Srbiji, 76 na Bulgarskem). Novejših podatkov nimamo, ali dvoma ni, da se ravno v novt Jugoslaviji zadružništvo čim krepkeje razširi. In to bi bilo mladi državi, ki ne poseduje preobilico zasebnega kapitala le želeti v njeno korist. — Preskočimo zadružno gibanje, ki se nam kaže v drugih manjših državah v sila lepih slikah, pa preidemo na Rusijo. Pred številkami, ki govore o zadružniškem gibanju v naši »matjtiškl«, človek kar obstane. Zadostuje samo, da doznamo, da je pod carizmom v Rusiji životarilo krog tisoč zadrug. Ob pričetku vojne jih je bilo deset tisoč. L. 1917. pa štejemo že dva|set tisoč zadrug. Ni ga zgleda, ki bi oči vidneje oitemeljeval potrebo, moč in življensko silo zadružništva^ kakor je zgled, ki ga podaja Rusija. Koncem 1. 1918. so štele zadruge krog 10,300.000 zadružnikov; danes je to število prekoračilo že dvanajst milijonov! Vendar so v teh dvanajstih milijonih všteti le — družinski glavarji. Ker če štejemo družinske člane, dospemo do orjaškega števila šestdeset milijonov zadružnikov, ali na zadružni podlagi živečih ruskih bratov! To je več negoli četrtina prebivalstva Rusije. Značilno je, da prihaja na 100 zadružnikov 80 kmetov. To bodi nauk za one — »rodoljube«, ki v zadružništvu vidijo škodo kmeta) Zadrug šteje Rusija danes krog 25.000 z denarnim prometom nad eno milijardo na leto. Zadruge vodijo tudi obratna podjetja, ki letno proizvajajo blago v vrednosti 150,000.000 rubljev. Poleg tega izdaijajo letno dvesto časnikov ter krog deset tisoč poučnih knjig v nakladi petih milijonov izvodov. Med rustko revolucijo so se ustanovile še nove zadruge in zadružne zveze, proizvajajoče in kmetijske, po vsej obsežni deželi. Tako tudi zavarovalnice živine in dr. Pod boljševiško vlado, so se ne samo ohranile vse zadružne zveze, temveč so ‘se ustanovile še nove. Ustanovile so se zadruge sadjerejcev, zelenjadarjev, proizvajalcev krompirja, žita itd., tako da danes (1920.) štejemo v Rusiji že preko petdeset tisoč zadrug. Ogromno delo je to! Ves narod je vstal, ves, po gnili buržuaziji tlačen in izsesan narod in spoznal je svojo pravo pot, ki vodi preko zadružništva do gospodarske svobode, kakor jo je predvidjal že Karel Marks, oni Marks, ki so ga nekateri že hoteli izobčiti v — podstrešje. V zadrugi je moči Proč od izsesalcev in izkoriščevalcev) Strnite te delavci in kmetje krog svojih zadrug, da pridete do boljšega umevanja, do lepšega življenja, do moči in zmage. Kdor govori proti zadrugam, pljunite au v podlo drzen obraz, ker on ni ne prijatelj delavca, ne kmeta! Urh. 'NB. Prihodnjič hočemo podati natančnejše po datke o zadružništvu v Italiji. Delavci! Malte m Me „Deio“. ro ]e vaš list, list izlio-riščanlh in brezpravnih!! DOPISI Zadrug . . Zadružnikov Glavnica . .• Prodaja . . Dobiček . . Uslužbencev . Plača uslužben. MATULJE. Bio sam' spisao za »Delo« kao odgovor na Komu-nističkd raj, ali pošto opazio sam u 14 broju »Dela« vrlo vrijedan odgovor, i zato ga nišam htjeo poslati. Samo preporučio bd1 »P. Prijatelju«, da i nadalje nastavi »voj rad, o komunizmu i komunista m a jer stime učiniti če najbolju; uslugu i agitaciju, za pobjedu komunizma, Samo naprijed gospodo; Vi ste najbolji naši agitatori. U istom 20 broju Pučkog Neprijateljia, pojavio se dopis iz Sv. Mateja, obč. Kastav. Siromašni dopisnik se tuži, da je prava izdaijnička nabot« svako cepamje, svako oslabljivanje nrodnog (edanstva. Kaže počelo se širiti svuda nekakva ideja posebnog socijaMzma-koraunizma, i da je prvi agitator, sigurno za dopisnika izdajnička ideja naš drug A. Sirola, koji tobože muli tamošnji narod te obeoujuči raj na zemlji? Jest, jest gospodine i -gospodo; mi hočemo raj na zemlji. Iz zemaljskog pakla kojega su vaši pradjedovi sa buržuazijom stvorili, m.i hočemo stvoriti raj komunizma n*, zemlji čovječanstvu cijeloga svijeta. Gospodo pa tri joti zrna: Mi nismo samo za narodno, več za internacionalno ujedinjenje sa narodima cijeloga svijeta, da srušimo truležnd kapitalistički sistem tiranije i sve vama slične prepine i ulezice medjunarodnog kapitalizma. Komu mizam .jeste jedan, od najboljih 1 jekov a, protiv sivega zla i prokletstva, protiv svake bolesti i zločina koje su uzrok današ-njeg nepravednog društvenog poredka. Gospoda pa-trijote, i Pape biskupi i popovi željeli bi, da se opet povratio ako je ikako moguče srednji vijek inkvizicije, sa kojem su u ono doba u ime vjere i boga po-činjali najužasnija barbarska nasilja nad slobodoum-nim borcima i mučeni,cima za istinu i pravdu. Sjetiirro se Galileja, Giordana Bruna, Jana Husa, i na stotine i tisuče drugiih boraca i mučenika, koji su bili u ime vjere i boga mučeni, i na lomači živi spaljivani. Sj-e-timo se unatrag dvadeset vijekova, kad je čovjek iz Galileje govorio proštom narodu, i taj narod ga je slušao. I doveli su tog čovjeka, komunistu pred pi-slušao. I doveli su tog čovjeka, komunista, pred pi-vjetnike i suče, ovi rekoše: on propovjeda opasnu nauku. On je boljše vik! I razapeli su ga na križ u bližani Jeruzalema, da bude opomena budučim stolječima. Ali od tog vremena je križ, na kojim je on visio, bio znamen, za koji su tisuče i tisuče 'Ljudi pbora in igra-burka enodejanka »Merkurjev kip«, ki .je izzvala v navzočih Obilo srčnega smeha. Vse je to ljudstvu napravilo še precej dober utis, in v splošnem nas je nastop Vižovcev jako razveselil, ker zaznamuje lep napredek. Le tako naprej! KOMEN. Dne 24. majnika se je vršil pri nas občni zbor politične skupine za Komen in okolico. Pomen politične 'organizacije je raztolmačil zbranim sodrugom, sedrug Vrabec. Naposled je bil izvoljen sledeči odbor: Predsednik Anton Pipan; tajnik Adalbert Vrabec; odborniki Alojzij Colja, Kosmina Ludvik in Mihael Avgust. Poleg odbora je v vsaki vasi spadajoči pod komensko občino, primemo število zaupnikov. Tako je postavljena tudi na našem Krasu trdnjava Ul. internacionale. KOMEN-SEŽANA. Gostovanje članov tržaškega slovenskega gledališča v Sežani in Komnu. Člani trž. slov. gledališča priredijo v nedeljo 30. t. m. v Komunu, v dvorani takajšnjega društva in v četrtek 3. junija v Sežani v dvorani g. Šmuca veliki varjetetni večer z jako bogatim sporedom. Na sporedu so resne točke in šaljivi prizori, par duetov in en tercet iz različnih operet. VOGERSKO. Preteklo nedeljo se je vršil pri nas ogromno obiskan shod, na katerem je poročal sodr. Petejan iz Trsta o sedanjem položaju delovnega ljudstva, ter o potrebi strokovne, gospodarske in politične organizacije. Govornik je v daljšem govoru pojasnil program naše stranke ter izpodbijal argumente naših nasprotnikov glede vere in narodnosti. Zanwmva so bila izvajanja o razmerjuje delavcev .n kmetov med katerimi hoče napraviti buržuazija prepad. Govormk je dokazal ne samo, da ni nobene razlike med oe-lavcem in kmetom temveč, da je neobhodno potreb- r ■ ------ tOO, da se kmet in delavec združit«, ker le ooa sta jg*«m steber -bodoče komunistične družbe. Slednjič :je gorornik povdarjal potrebo izabrazibe, katero ac doseže potom črtanja socialistične literature in ča-»opisja. k .političnih ozirov je potrebno, da *e Siri maš iisit »Delo«. V vsaki delavski in kmečki hiši mora Sbafci en izvod »Dela«. Govornika so navzoči pazno poslušali ter odo-ifcnajvaJi. Organizacija stavbinskih delavcev pri nas izvrst-ijjo napreduje. Ustanovili bomo tudi politično orga. Iffišzacijo. GRGAR. V nedeljo smo imeli tu že oznanjeni shod. Poročal taam je tovariš Milost. — Odkar