1®/|®~ THT POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI MLADI IM >IM I STANOVSKI TEDNIK ZA SLOVENSKO DIJAŠTVO. — IZHAJA VSAK PETEK. — LETNA NAROČNINA: DIJAŠKA 16 DIN, N EDI JAŠKA 26 DIN, PODPORNA VSAJ 30 DIN. — POSAMEZNA ŠTEVILKA 75 PAR. — UREDNIŠTVO IN UPRAVA V LJUBLJANI V STRELIŠKI ULICI 12/11. — ČEKOVNI RAC. ŠT. 16.078. LETO IL LJUBLJANA, PETEK, 11. FEBRUARJA 1938. ŠTEV. 22. ŠESTNAJSTA OBLETNICA Ni je ustanove, ki bi ji načeloval človek, pa bi iz nje lilo človeštvu toliko verskih, moralnih, kulturnih, socialnih in drugih dobrin kot iz pa-peštva. Zato tudi ni ničesar, na kar bi katoličani bili lahko bolj ponosni kakor na papeštvo. Dvatisočletna zgodovina od Petra do Pija je ena sama epopeja velikih del, izvršenih od velikih mož. In čim težji so bili časi, tem močnejši so bili namestniki Kristusovi, vedno so znali blodečemu človeštvu pokazati pravo pot in varno krmariti Petrovo ladjo preko najhujših viharjev. Tudi danes je čas težak in zapleten, da bi obupali, a na Petrovem prestolu vlada mož, ki s čudovito močjo in z božjo previdnostjo vodi katoliško Cerkev skozi zasede in napade brezbožnega sveta. Ta velikan sv. Oče Pij XI., obhaja šestnajsto obletnico svojega vladanja. Dne 6. februarja je bil izvoljen, 12. februarja 1922. leta pa za papeža slovesno kronan. Veselimo se te obletnice in ne opustimo prilike, ko moremo znova poudariti velikanski pomen, ki ga ima Pij XI. in papeštvo sploh za današnji katolicizem in zopet hočemo opozoriti na dolžnosti, ki jih imamo do te božje ustanove. Vse peklenske sile napadajo Čestokrat sovražniki katolicizma bolje čutijo od nas, kakšno nepremagljivo silo skriva v sebi papeštvo. Zato je razumljivo, da skušajo z vsemi sredstvi omajati njegovo moč in ga uničiti. Že Tomaž Moor je to povedal, ko je pisal Lutru: »Med sovražniki krščanstva ni nikogar, ki ne bi napadal sv. Stolice.« Kar je veljalo za čas reformacije, velja še lx)lj danes. Vsi sovražniki krščanstva — fra-masonstvo, organizirano l>oljševiško brezboštvo, razni fašizmi, mnoga krivoverstva vsi ti smatrajo za svojo glavno nalogo to, da uničijo papeževo avtoriteto, oblatijo njegovo osebo, prikažejo ustanovo kot zgodovinsko neupravičeno, kot tiransko, kot zaveznico kapitalizma, fašizma, komunizma in drugega nasilja. it njegova moč vaste Toda zaman! Papeštvo je ostalo trdno in neomajno. Pija XI. stotine milijoncrv s spoštovanjem poslušajo, nešteti stiskani in slabotni se ozirajo vanj z vero in zaupanjem. Njegov ugled raste iz dneva v dan. Okrožnice, ki so izšle izpod njegovega peresa, odobravajo in proučujejo nele katoličani, ampak vsi, ki jim je kaj do resnice in pravice. Pod njegovim vodstvom, po njegovih žrtvah in molitvah se odzdravljenje sveta širi in poglablja. Papešivo je naš ponos in naš pogum! Te misli nas navdajajo s ponosom in nam vlivajo novega poguma. Naj nihče ne bo rnalo-dušen, naj ne bo nikogar več, ki bi se imel za katoličana, pa bi papeža ne spoštoval in ne poslušal. Kristus je apostolom dejal: »Kdor vas posluša, mene posluša, kdor vas zaničuje, mene zaničuje.« (Lk 10, 16) Kdor torej posluša papeža, posluša Kristusa. In kdor papeža ne posluša, ne posluša Kristusa. Kdor sramoti papeža, sramoti Kristusa. Slab sdn, ki sramoti očeta! Slab komunist, ki se norčuje iz Lenina in Stalina! Slab hitler-janec, ki blati svojega Fuhrerja! Še veliko slabši je katoličan, ki ne ljubi in ne uboga papeža! V papešivu je božja moč V papeštvu je božja moč in nezlomljiva sila. V globokem in živem prepričanju te silne resnice poklanjamo Piju XI. ob šestnajsti obletnici njegovega vladanja globoko spoštovanje, otroško ljubezen in viteško zvestobo. Naše duše že danes pojo himno, ki se bo ob svetovnem evharističnem kongresu v vseh jezikih razlegala po budimpeštanskih 'ulicah: Roma felix usque vive Srečni Rim živi naj večno, Vivat Summus Pontifex! Sveti Oče naj živi! PAPEŽ O JUGOSLAVIJI Ko je papež kmalu po smrti nadškofa Bauerja — imenoval pet novih kardinalov, med njimi dosedanjega beograjskega nuncija msgr. Pellegrinettija, je imel sv. oče ob tej priliki govor, v katerem je spregovoril tudi nekaj besed o naši državi. »Glejte vso drago Jugoslavijo, ki jo danes navdaja žalovanje; žalovanje, s katerim sočustvujemo prav iz srca, kakor smo nekoč cenili in ljubili častitega ter tako dobrega in junaškega dušnega pastirja, ki je bil zagrebški nadškof. Glejte Jugoslavijo, ki nam ie tako draga in kateri smo hoteli storiti toliko dobrot; če nam to ni uspelo, se je to pač zgodilo vkljub dobri volji, ki je tudi na drugi strani ni manjkalo, vkljub neutrudnemu, junaškemu delu — lahko rečemo. — Našega dragega kardinala državnega tajnika in Našega kardinala Pellegrinettija, vkljub našemu lastnemu delu. Prišel bo dan — rajši bi videli, da nam tega ne bi bilo treba reči, vendar smo o tem prepričani ■— prišel bo dan, ko bo tistih duš veliko, ki bodo obžalovale, da niso z odprtimi rokami, velikodušno in vestno sprejele tako velike dobrote, ki jo je namestnik Jezusa Kristusa njihovi deželi ponujal ne le za cerkveno, versko skupnost naroda, temveč tudi za njegovo socialno in politično edinost, čeprav se nočemo spuščati na politično področje.« „Osservatore Romano66 o dveh slovenskih publikacijah Vatikansko glasilo »Osservatore Romano« z dne 29. jan. 1938. prinaša sledečo oceno iz peresa odličnega italijanskega duhovnika: »Duhovnik dr. Alojzij Odar, profesor kanonskega prava na teološki fakulteti ljubljanske univerze, ki se je že odlikoval kot merodajen in globok proučevalec zlasti pravnih problemov Katoliške akcije v raznih člankih, priobčenih v ljubljanskem »Bogoslovnem vestniku«, je izdal v teku zadnjih mesecev dve zanimivi knjižici. Prva po rojstvu, čeprav ne po snovi, je ,Katekizem o Katoliški akciji, druga se imenuje .Pravila Katoliške Akcije v Sloveniji’. V lepem uvodu k »Pravilom Katoliške akcije za Slovenijo«, potrjenim in proglašenim od ljubljanskega in mariborskega škofa jeseni 1.1936., podaje dr. Odar z jasnostjo, ki ga odlikuje, precizno razlago nauka o Katoliški akciji, njenem bistvu, njenih oblikah, njeni organizaciji, vse to v luči papeških dokumentov, na katere se vedno opira ... Knjiga, ki je tiskovno elegantno opremljena, ima seznam literature, navaja najboljše pisatelje Katoliške akcije Italije, Francije, Nemčije. Na koncu sta dva diagrama v barvnem tisku, ki nazorno kažeta sporeditev raznega dela v župniji in škofiji. V katekizmu je avtor v obliki vprašanj in odgovorov zgoščeno in s preciznostjo podal načela Katoliške akcije, njeno potrebnost, dolžnost katoličanov deležiti pri hierarhičnem apostolatu, lastnosti, razlike med Katoliško akcijo in raznimi pobožnimi zvezami, njeno nepolitičnost itd. Knjižica se zaključuje z nekaterimi dobro izbranimi izjavami sv. očeta Pija XI. Ta dva mala priročnika mladega dr. Odarja, ki je študiral na fakulteti deli’ Apollinare v Rimu, bosta zelo koristna duhovnikom In slovenskim katoliškim borcem In želeti je, da bi vrli profesor nadaljeval te študije, ki so tako aktualne in da bi jih mogel izdati tudi v kakšnem bolj znanem jeziku.« Človek ne naredi nič koristnega, & se boji še kaj drugega razen zmote in bojazljivosti. (Lacordaine). Na Monle Rosa Leta 1889. se je papež Pij XI. — tedaj še duhovnik Achille Ratti, — v družbi treh spremljevalcev povzpel na drugi najvišji vrh Alp, na Monte Rosa. Njegova ekspedicija je prva italijanska ekspedicija na to goro, ki je uspela in je pomembna še zlasti za to, ker je ob vrni ti vi odkrila novo pot proti kraju Zermatt. Svojo turo je papež opisal v dolgem sestavku, iz katerega povzamemo nekatere odlomke in sicer oni del, ki opisuje drugi popoldan in drugo prenočevanje na izletu. VZPON Z novim pogumom smo se odpra-11 in krenili po poti, ki sicer ni najkrajša, pa nam vsaj na njej ob času, ko sonce najbolj greje, vsaj niso grozili vdori ledu. Vzpeti smo se morali po navpični ledeni steni, ki se je dvigala na naši levici. Dobre pol ure smo porabili, da smo priplezali do njenega vrha. Morda se je onim, kd so nas iz Macugnage z daljnogledom opazovali, v tem trenutku zdelo, da se le predolgo ne premaknemo naprej in se jih je lotila skrb, kaj bo z našim podjetjem. Ko pa je bil tudi ta del poti za nami, nas je ločilo od skalnatega vrha samo še neko ne prestrmo snežišče. Pa kaj je to? čim bolj smo se vrhu bližali, tem bolj se nam je zdelo, da se odmika. Vedno mogočneje in strmeje se je dvigal pred nami najvišji vrh. Toda prevara je izginila, umaknila se je resnici in ta resnica je bila, da moramo prehodita še dolgo pot, preden dosežemo vrh. Vrh tega je sneg postajal čedalje mehkejši, da ni bi- lo več govora o kaki pravi hoji, marveč bilo je le neprestano in težavno vdiranje. Kdor je že hodil po globokem in mehkem snegu, bo razumel, kako je to našo hojo oteževalo in ustavljalo. Pozneje