33 VZGOJA IN IZOBRAŽEVAN JV E 1 2001 XXXII Alenka Vitman, Zavod RS za šolstvo Tomaž Buh, Srednja glasbena in baletna šola Ljubljana PROBLEMATIKA UMETNIŠ STROKOVNE GIMNAZIJE Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (razen strokovnih gimnazij) ne opredeljuje drugačnega tipa srednjega programa, ki bi dajal možnosti umetniškim področjem, da bi svojo specifiko vgradili v zadovoljivi meri; predvsem to velja za glasbeno in plesno področje, pa tudi gledališko. Tudi z vidika primerljivosti z drugimi državami Evropske unije, ZDA in npr. Rusije lahko ugotovimo, da sistem šolanja prihodnjih glasbenih in plesnih umetnikov pri nas ni primerljiv s študijem teh smeri v omenjenih državah.Gre za konzervatorije, to je poseben tip šol s programi, ki vsebujejo predmete, potrebne in smiselne za doseganje ciljev posameznih umetniških področij in pričakovanj oz. ciljev dijakov, ki se vključujejo v te programe, to so ambicije po profesionalnem ukvarjanju na določenem umetniškem področju. V našem programu umetniške gimnazije za te vsebine ni na voljo več ur, ker je bilo potrebno zadostiti predpisanemu standardu splošnih predmetov strokovne gimnazije. Ne glede na to stanje moramo zaradi dijakov in naše odgovornosti za njihov strokovni in umetniški KE GIMNAZIJE KOT razvoj dosegati enake standarde, kijih mladi v tem razvojnem obdobju dosegajo v drugih državah, pred¬ vsem v državah EU. Našim dijakom želimo: • uspehe na državnih in mednarodnih tekmovanjih, • omogočiti strokovno napredovanje, to je uspešno opravljanje sprejemnih izpitov na visokih glasbenih inštitucijah doma in v tujini, • omogočiti, da bodo z vstopom naše države v EU in s tem tudi uveljavljenim svobodnim pretokom kadrov konkurenčni na avdicijah različnih umetniških institucij doma in v svetu. To pomeni, da pri izvedbi strokovnega dela programa ne sme biti odstopanj od sprejetih standardov, prav tako pa se je zahtevnostni nivo vseh drugih predpisanih predmetov na maturi zelo povečal, zlasti matematike. Ob tem kaže povedati, da matura žal ni nadomestila sprejemnih izpitov na Akademiji za glasbo, kamor se večina teh dijakov vpisuje. Zaradi navedenega ni težko ugotoviti, da so dijaki tega programa zelo obremenjeni. Rezultati prve generacije maturantov programa glasbene gimnazije so pokazali, da so dijaki sposobni uspešno opraviti izpite iz vseh predpisanih predmetov, vendar je natrpanost dijakovega dneva s šolskim delom tako velika, da se poleg celodnevnega bivanja v šoli delo doma zavleče pozno v večerne ure, pogosto tudi ob sobotah. Korak k lajšanju teh problemov bi gotovo bila sprememba nekaterih členov krovnega zakona in podzakonskih aktov na šolskem področju. Na primer: • možnost, da dijak na maturi izbira v obveznem delu med matematiko in tujim jezikom; • mormativ za število dijakov v razredu naj bo enak kot za športne oddelke (najmanj 18 in največ 22). UJ m f- N Razlogi so podobni: odsotnost dijakov zaradi intenzivnih priprav na nastope ter državna in mednarodna tekmovanja, ki morajo biti sestavni del izobraževanja na tej stopnji, je izredno velika, zato potrebujejo dodatne razlage in večjo pozornost, ki je možna le ob manjšem številu dijakov v razredu. O