α Matematika v šoli ∞ XXI. [2015] ∞ 89-94 Na vprašalnik se vas je do 31. januarja 2015 odzvalo 185 bral- cev revije Matematika v šoli. Kot smo zapisali, je to ponovitev in rahla prilagoditev vprašalnika, ki so ga ob izidu prve številke raz- poslali po slovenskih osnovnih in srednjih šolah učiteljicam in učiteljem matematike. Odgovore objavljamo šele sedaj, ker smo morali predhodno številko oddati v založniško proceduro konec novembra 2014. Zahvaljujemo se vam za razumevanje. V ležeči pisavi smo zapisali komentarje uredniškega odbora. α Kdo je oz. ste odgovarjali na tokratni vprašalnik? Na vprašanje Ali berete/spremljate revijo Matematika v šoli? vas je 87,6 % odgovorilo z da in 12,4 % z ne. Veseli smo, da ste na anketo odgovarjali tudi vi, ki revije ne berete oz. spremljate redno. Želimo si, da boste kmalu postali njeni redni bralci in kasneje tudi pisci prispevkov. Na vprašanje Koliko časa delate v vzgoji in izobraževan- ju? ste odgovorili: do 10 let 21,6 % od 11 do 20 let 29,2 % od 21 do 30 let 26,5 % od 31 do 40 let 21,6 % več 1,1 % Splošen pogled nam pove, da imamo v vsaki starostni skupini približno enako število bralcev, kar nas razveseljuje. Še posebej smo veseli, da je nekaj bralcev tudi tistih, ki ste v šolstvu že več kot 40 let in nas morda berete tudi v zasluženem pokoju. Kaj ste nam sporočili? Jerneja Bone Zavod RS za šolstvo 090 Na vprašanje Kje ste zaposleni? ste odgo- vorili: V osnovni šoli 81,1 % V srednji šoli 16,2 % Drugo 2,7 % V drugo se je uvrstila oseba, zaposle- na na ZRSŠ in nekdo, ki poučuje tako na fakulteti kot na šoli. Ugotavljamo, da je večina bralcev iz osnovnih šol, kar pomeni, da je velik izziv za uredniški odbor in Predmetno skupino za matematiko na ZRSŠ kot ustanoviteljico revije, kako revijo približati srednješolskim učiteljem. Morda se je le manj učiteljev iz srednjih šol odzva- lo in odgovorilo na našo anketo. β Kaj ste nam sporočili? Pri naslednjih štirih vprašanjih je bilo možno označiti na štiristopenjski lestvici strinjanje z naštetimi trditvami: 1 – se nikakor ne strin- jam; 4 – se popolnoma strinjam. V nadalje- vanju vam podajamo povprečno vrednost odgovorov. Vse vaše dodatne odgovore smo združili in jih predstavljamo v Poglavju 3. Revija naj prinaša sprotne informacije o:   Povprečje Strokovnih seminarjih za učitelje matematike. 3,31 Novi in pomembnejši starejši domači in tuji strokovni literaturi (knjige, strokovni članki idr.). 3,20 Delu strokovnih aktivov učiteljev matematike (pomembnejše in zani- mivejše vsebine in oblike dela idr.). 3,55 Dogajanju v matematični stroki. 3,39 Matematičnem koledarju (po- membni zgodovinski mejniki, sprotna dogajanja, npr. pregledi tekmovanj idr.). 3,28   Povprečje Učnih načrtih in njihovih poso- dobitvah na posameznih stopnjah šolanja. 3,52 Kadrovskem stanju (kdo uči mate- matiko pri nas in kje). 2,08 V uredniškem odboru smo odprti do prispevkov, ki so omenjeni v zgornjih od- govorih. Tako smo objavili nekaj opisov seminarjev, pisali smo o skupnem sre- čanju osnovnošolskih in srednješolskih učiteljih v eni izmed regij. Hvala tudi za podporo, da bi objavljali pomembne da- tume, povezane z matematiko – vabljeni, da nam pri tem pomagate. O dogajanju v matematični stroki in učnih načrtih posredno govorimo v objavljenih prispev- kih. Štirje anketiranci so dopisali še svoje predloge: – Povzetki diplomskih nalog diplomantov pedagoških fakultet; sledenje poenotenju standardov dela, opremljenosti učilnic, sestavljanje pisnih preizkusov znanja po celi državi; tekma med javnimi in privat- nimi šolami, šolami za dekleta. – Didaktični predlogi: - Kako se lotiti pouka matematike celost- no in ne po fragmentih? - Kako obravnavati nek tematski sklop, za katerega se je izkazalo (na maturi ali NPZ), da je znanje slabše? – NPZ preverjanje. – Revija naj poroča o: - (ne)pomembnosti in odtujenosti NPZ- jev v OŠ, - odtujenosti državnih šolskih institucij (predvsem ministrstva) od šolske prak- se. 091 Hvala za napisane predloge. Želimo si, da bi objavljali pomembne ugotovitve iz diplomskih nalog, pri čemer smo pri tema- tiki Učencu s težavami znam pomagati, na- vezali stik z mentorji. V kolikor pa sami kot učitelji poznate diplomanta, ga spodbudite, da z nami deli vsaj del njegovih ugotovitev pri diplomski nalogi. Marsikateri bralec bo ob branju teh predlogov dobil idejo in spod- budo, o čem lahko piše. Vabljeni. Revija naj popularizira in razvija prakso poučevanja matematike:   Povprečje Konkretne izkušnje, uspehe učite- ljev praktikov. 3,79 Inovacijska prizadevanja (učna diferenciacija in individualizacija, drugačno preverjanje in ocenje- vanje, dnevi dejavnosti, projektno delo, raziskovalni tabori ...). 3,78 Analize stanj, problematike, rezul- tatov na posamezni šoli v širšem (občinskem, regijskem, državnem) merilu. 2,78 Didaktična gradiva, ki so jih izdelali učitelji praktiki (učne priprave, delovne liste, preizkuse znanja, stenske slike, druga učila za matematiko ...). 3,75 Didaktično-metodične prispevke domačih strokovnjakov s tega področja. 3,55 Različne oblike pomoči učiteljem začetnikom. 3,26 Objavljeni prispevki v veliki meri ures- ničujejo vsaj katerega od zgoraj naštetih predlogov. V uredniškem odboru upamo, da prenesete opisane izkušnje iz poučevan- ja v osnovni šoli v neki meri v srednješolsko poučevanje ali obratno. Pet anketirancev je dopisalo svoje pogle- de: – Primerjanje dela učiteljev z učitelji izva- jalci dodatne strokovne pomoči, inštruk- torji. Opredeliti možnosti napredovanja v nazive povprečnega učitelja, če ta obstaja. – Didaktično-metodične prispevke tujih strokovnjakov s tega področja s strokov- nimi komentarji o tem, kako in v kakšni meri se lahko te uporabijo pri nas. – IKT tehnologija, e-gradiva pri pouku. – Intervju z učiteljem o pouku matematike. – Revija naj bo praktična in uporabna. Več- krat so članki zelo strokovni, zahtevni ... Zapisani predlogi so dobrodošli in ures- ničljivi, vendar si želimo vašega sodelovan- ja pri pisanju prispevkov. Revija Matema- tika v šoli je strokovna revija in uredniški odbor si prizadeva, da so v reviji objavljeni zelo strokovni prispevki, tudi znanstveni in prispevki iz prakse. V uredniškem od- boru stremimo za tem, da je učitelj nekdo, ki se vseskozi izobražuje. Zavedamo se, da so naši bralci zelo raznoliki, zato se kdaj pa kdaj odločimo tudi za težje strokovne prispevke. Revija naj s prispevki presega okvir togih učnih načrtov:   Povprečje Z objavljanjem matematičnih zani- mivosti, »orehov«, šal ... 3,61 Pomaga naj povezovati matematiko z drugimi učnimi predmeti, logiko, ekologijo, vsakdanjim življenjem. 3,62 Prinaša naj ideje za delo s posebej nadarjenimi učenci ter z učenci, ki imajo zelo izrazite učne težave. 3,79 Pred leti smo objavljali matematične »orehe«, ki smo jih opustili. Predvsem zato, 092 Kaj ste nam sporočili? ker je bil odziv učiteljev slab. V novi obli- kovni podobi so na sivi podlagi objavljene naloge, ki jih lahko uporabite pri pouku. Trem tematikam, ki jih omenjajo zgornje trditve, smo namenili posebne tematske številke. To je bila tema Povezovanje ma- tematike z drugimi predmeti, Nadarjeni. Številka, ki jo ravnokar prebirate, je ena od najmanj dveh revij, kjer je tematika učenci s težavami. Dva anketiranca sta dopisala svoje mnen- je: – Matematične delavnice, dnevi dejavnosti. – To že uresničuje. Z veseljem objavljamo prispevke, ki se navezujejo na izbirni predmet v osnovni šoli – matematična delavnica – tudi v šte- vilki, ki jo berete. Revija naj bo komunikacijska vez med učitelji:   Povprečje V vsaki številki naj bo del prostora namenjen soočanju različnih pogledov, stališč in argumentov v zvezi s konkretni- mi problemi, zamislimi, skratka, strokovni polemiki med bralci. 3,08 Zadnjih 6 let v uredništvo nismo prejeli nobenega prispevka, kjer bi avtor zapisal odziv na že objavljen prispevek. Trije anketiranci so dopisali svoje mnenje: – Nujno potrebujemo izmenjavo iz prakse! In za prakso. – Za to naj revija odpre forum v spletni učil- nici in objavi povzetek. – Za to so po mojem mnenju bolj aktualni spletni forumi. Kolikor je v močeh uredniškega odbora, se trudimo, da objavljeni prispevki odse- vajo prakso in so za prakso, da spodbujajo nove ideje pri bralcih ter da te ideje preiz- kusijo v svoji poučevalni praksi. V spletnih učilnicah za osnovno šolo, gimnazijo in srednje poklicne in strokovne šole sproti objavimo povezavo na spletno stran, kjer so dosegljivi povzetki in kazalo izdane številke. V forum se lahko oglasite tudi bralci s svojimi komentarji. To vprašanje Vas ne obvezuje, ker je zgolj informativno in hkrati ponovno vabilo k sodelovanju. Ali lahko pričakujemo v naslednjih dveh letih tudi vaš avtorski prispevek, ki bi ga objavili? Na to vprašanje ni odgovorilo 11,9 % tistih, ki so izpolnjevali anketo. 42,7 % vas je zapi- salo, da od vas ne moremo pričakovati avtor- skega prispevka. Kar 35,7 % se vas bo odzva- lo povabilu in boste obogatili revijo s svojim prispevkom. Pod drugo (9,7 %) so se pojavili naslednji odgovori: – (Še) ne vem. (7 odgovorov) – Morda/mogoče. (4 odgovori) – Odvisno od tematike revije. – Sem že prispevala prispevek, ko bo pa kaj takšnega za objavo, bom pa spet. – Še razmišljam. – Če bo kaj zanimivega. – Grem v pokoj, mogoče. – Če bi bil zanimiv za večji krog ljudi. – Sem že objavljala. Mogoče tudi še kdaj v prihodnje. Opogumite se, pošljite nam vaš prispe- vek, predlog prispevka. Lahko ga napišete tudi v soavtorstvu s katerim od svojih sode- 093 lavcev. Člani uredniškega odbora smo vam pripravljeni pomagati s konkretnimi na- potki, usmeritvami in predlogi. In hvala vsem, ki ste pripravljeni zapisati prispevek in z drugimi deliti vaše znanje in izkušnje. Bi želeli sporočiti še kaj uredniškemu odboru, založbi … in vas o tem nismo vprašali. 27 jih je dodalo svoje mnenje, mnogi pa so napisali samo NE. Navajamo dobesedne za- pise, ki smo jih uredili v skupine: – Naj revija ostane, ker v času vsesplošnega varčevanja jo lahko kdo ukine. – Niste postavili vprašanja, zakaj naj ne pričakujete avtorski prispevek. Zaradi prenizke cene na avtorsko polo in prevze- manja pravic nad tem prispevkom. – Članek vzame precej časa za pisanje, pošteno bi bilo, da je kot strokovno delo tudi plačan. – Revijo smo odjavili zaradi finančnih te- žav. – Zaradi varčevanja, revije več nimamo na- ročene. Ne želimo si, da bi kdo revijo ukinil. Res je, da trenutno ne izplačujemo avtorskih honorarjev za avtorske prispevke. Zave- damo se, da pisanje prispevka vzame zelo veliko časa in energije ter da je to strokovno delo. Za strokovne revije, ki jih izdaja ZRSŠ, se avtorski honorarji torej za prispevke ne izplačujejo. Ker želimo revijo ohraniti, ra- čunamo na poistovetenje avtorjev z revijo v smislu, da je to njihova strokovna revija, ob kateri se kot avtorji in bralci razvijajo, strokovno napredujejo, so prepoznavni v strokovnih krogih in njihovih debatah. Ne- nazadnje je objava prispevka v reviji Mate- matika v šoli tudi strokovna referenca za posameznika in možnost za pridobivanje pogojev ob napredovanju v višji naziv. V uredniškem odboru se zavedamo, da je situacija v državi zaradi varčevanja težka. Upamo, da se bo finančno stanje iz- boljšalo in takrat vas vabimo, da se zopet naročite na revijo. – Revija bi bila ažurnejša, če bi izhajala me- sečno, četudi na manj straneh. Še bolje bi bilo, če bi bila dostopna v E-obliki (s pla- čano pristojbino za dostop z geslom). Z izdajo ene dvojne številke revije je ve- liko uredniškega dela. Hvala za pobudo po mesečnem izdajanju. Trudili se bomo, da bo dostopna tudi v e-obliki. Osnovne infor- macije o aktualni številki so na spletu do- segljive že sedaj, pogledate si lahko kazalo in povzetke na povezavi http://www.zrss.si/ zalozba/revije/matematika-v-soli. – Želeli bi si revijo, ki bi bila v veliki meri uporabna v šoli in morda tudi občasne tematske izdaje (aktualne vsebine, dogod- ki, metode dela ...): npr. Vzorci v OŠ, Ling- vistika ... – Delate zelo dobro, revija je resnično su- per, bi si pa želela predvsem več kakšnih motivacijskih nalog, matematičnih zani- mivosti, problemov, ki se jih da rešiti tudi z učenci, kakšnih posebnosti po svetu ali kaj podobnega. – Vem, da se trudite, vendar je revija precej zategnjena, strokovna, zato tudi »suho- parna«. Radi bi prebrali tudi kaj šaljivega (npr. kakšen duhovit dogodek iz prakse), kakšno razmišljanje, občutke ob pouče- vanju posameznega poglavja, težavah, na katere človek naleti pri poučevanju, v od- 094 Kaj ste nam sporočili? nosih z učenci ... Sama rada ob zaključku šolanja ponudim 9-šolcem anketo o oceni mojega poučevanja in njihovem odnosu pri matematiki. Zelo zanimivo branje! (ki me večkrat potolaži, jaz pravim temu »po- boža«– sploh ob koncu leta, ko doživlja- mo razne pritiske s strani staršev, da sem na pravi poti ...) – Premalo je vsebin oziroma prispevkov za osnovno šolo. – Objavite kakšen intervju s priljubljenim učiteljem matematike. – Kako je najprimerneje izpeljati šolsko uro, ko učencem vrnemo ovrednotene teste? Na več zapisanih sporočil smo odgovo- rili že med komentiranjem/odgovarjanjem na druge zapise na prejšnjih straneh. Vse- kakor hvala za predloge. Vabljeni, da kaj napišete, naredite intervju in nam pošljete. – Na vsaki študijski skupini jo kažem učitel- jem, ugotavljam, da zelo malo berejo. – Rada sem prebirala to revijo, lahko jo samo še posodobite. – Počasi se odpravljam v »penzijo«, pozdrav- ljam pa izhajanje te revije in upam, da bo se le-to nadaljevalo in bo v pomoč učitel- jem matematike. – Matematika v šoli mi je že sedaj zanimiva, ne jo preveč spreminjati, mogoče samo malo dodati. V uredniškem odboru se zavedamo, da imamo še veliko možnosti za izboljša- vo vaše in naše revije Matematika v šoli. Želimo si, da bi bila revija Matematika v šoli tudi povezovalna revija za strokovno delo vertikalnih aktivov. Svetovalke za matematiko jo kot bogat vir strokovnih prispevkov pokažemo učiteljem tako na študijskih skupinah kot tudi na seminarjih ali svetovalnih storitvah ter ob drugih pri- ložnostih. – Vse pohvale za prizadevno in uspešno delo. – Super revija, ena redkih za katero vem, da bom v njej našla vedno nekaj zanimivega, novega, poučnega, ... Hvala in kar tako nap- rej . – Uspešno delo še naprej. – Še naprej veliko veselja in ustvarjalnosti pri vodenju urednikovanja. – Le tako naprej. – Veliko uspeha in idej pripravi novih revij. – Pohvalo za zanimivo revijo. – Revija mi je zelo všeč, dobri ste, kar tako naprej. – Nadaljujte z delom. – Vse je ok. – Pohvale. Pogumno in vztrajno naprej. – Le kar tako pogumno in ustvarjalno na- daljujte. Uredniški odbor se zahvaljuje za vse za- pise. Ko bomo naleteli na težave, ko nam ne bo šlo, se bomo spomnili teh zapisov, ki nam bodo dali spodbudo za nadaljnje delo. Zavedamo se, da je naše delo za vas in z vami smiselno le, če lahko črpate ustrezne, preverjene, pomembne in žive informacije, ki vam pri vašem delu koristijo, vas bodrijo in vam dajejo nevarljiv občutek, da niste sami.