Organizacija in izvedba geografskega tekmovanja Letošnje, 20. tekmovanje v znanju geografije je potekalo na temo Kmetijstvo in njegov pomen. Tekmovalci so se v znanju iz geografije pomerili tako v teoriji kot tudi v praktičnem delu. Tekmovanje je za zahodni del šol v območni enoti Novo mesto ZRSŠ organizirala Osnovna šola Stopiče, kjer je bil izveden tudi terenski del. Tekmovalci so najprej reševali teoretični del, nato pa je sledil terenski del. Ta je potekal v neposredni okolici osnovne šole. V uvodnem delu so tekmovalce in ostale deležnike pozdravili ravnateljica šole mag. Mateja Andrejčič, predstavnik ZRSŠ Anton Polšak in organizatorka tekmovanja. Za kratek kulturni program so Dr. Natalija Mihelčić Osnovna šola Stopiče natalie.mihelcic@gmail.com COBISS: 1.04 poskrbeli člani matičnega mladinskega pevskega zbora pod vodstvom mentorice Anke Koračin. Po končanem kulturnem programu je sledil pomemben del tekmovanja. Tekmovalci so bili seznanjeni z navodili in načinom poteka tekmovanja. Bili so razdeljeni v dve skupini po razredih, prav tako so bili določeni nadzorni učitelji. Osrednji del tekmovanja je bilo reševanje nalog teoretičnega tipa, ki sta mu sledila ogled terena in reševanje terenskih nalog. Na tekmovanju je sodelovalo 38 učencev, ki so se pomerili v reševanju različnih nalog na letošnjo temo. Pokazati so morali svoje znanje iz prebrane literature s šolske in regijske ravni, na terenu pa je bilo treba pokazati veščine opazovanja, orientacije in vrednotenja ter analiziranje, merjenje, pa tudi logične miselne procese. območno tekmovanje iz znanja geografije Regional Competition in Knowledge of Geography Povzetek tekmovanja v znanju iz različnih predmetov v osnovni šoli so že stalnica, ki jo predmetni učitelji izvajajo(mo) že leta. Z njimi želimo spodbuditi tiste učence, ki v okviru svojega že razširjenega individualnega programa želijo dodatno poglobiti svoje znanje iz (geografske) tematike, prav tako pa je tekmovanje namenjeno tudi tistim, ki k tekmovanju želijo pristopiti iz osebnostih razlogov in ne zaradi prisile. geografsko tekmovanje se izvaja na (skoraj) vseh osnovnih šolah, poteka pa tudi v srednjih šolah. izvedba temelji na treh ravneh – šolski, regijski in državni. Priprave na geografsko tekmovanje so učiteljeva odločitev, največkrat pa potekajo v sklopu geografskega krožka. Ključne besede: tekmovanje, geografija, krožek, priprava, izvedba. Abstract c ompetitions in the knowledge of various primary school subjects are a regular feature, which teachers of subjects have been holding for years. Such competitions are intended for encouraging students who wish to deepen their knowledge of the (geography) topic within the scope of their already extended individualised programme; the competition is also intended for those who wish to attend it for personal reasons and not because they have to. the geography competition is being held at (almost) every primary school and is also carried out at secondary schools. its implementation is based on three levels – school, regional, and national. Preparations for the geography competition are up to the teacher; they are most often carried out within the geography club. Key words: competition, geography, club, preparation, implementation. 140 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse Po končanem teoretičnem delu so se tekmovalci odpravili na teren, kjer so opazovali gospodarske (kmetijske) dejavnosti, poselitev, lego, gozdne in druge površine, kulturno dediščino, rečno mrežo, infrastrukturo ter procese v pokrajini. Pri reševanju nalog iz terenskega dela so tekmovalci morali pokazati znanja, kot so: • poznavanje naravno- in družbenogeografskih značilnosti pokrajine, • orientiranje v pokrajini, • uporaba podatkov iz literature in primerjava z videnim v pokrajini, • geografske spretnosti in veščine. In kakšni so bili rezultati regijskega geografskega tekmovanja? Tekmovanja se je udeležilo 38 tekmovalcev s svojimi mentorji. Po končanem reševanju nalog terenskega dela je sledilo vrednotenje nalog ter vpisovanje rezultatov v strežnik DMFA. Spodnja tabela prikazuje uradne rezultate tekmovalcev, razvrščenih po vrstnem redu glede na skupno število doseženih točk (teoretični in terenski del). Zaradi varovanja osebnih podatkov imena in priimki tekmovalcev niso zapisani. Sklep Rezultati tekmovanja so bili za marsikoga presenetljivi, morda za nekatere tudi nekoliko nepričakovani, kajti tekmovalci so se dobro izkazali. Vrste in težavnost nalog so bile različne, saj smo le tako lahko preverili pripravljenost in znanje sodelujočih. Najbolje rešene naloge so bile tiste, ki so od tekmovalcev zahtevale (zgolj) pomnjenje in procesiranje nekaterih podatkov, pri nekaterih nalogah pa je bila uspešnost prav tako visoka, predvsem pri nalogah, ki so od njih zahtevale splošna, že poznana dejstva. Prav tovrstno reševanje in trud sodelujočih dokazujeta, da je geografsko tekmovanje izziv za vse sodelujoče, prav posebno pa terensko delo, na katerega so bili nekateri dobro pripravljeni in so se izkazali kot dobri opazovalci. Pri tem je treba poudariti, da geografsko tekmovanje ponuja številne možnosti za urjenje Karta št. 1: Prikaz poti, po kateri so tekmovalci opazovali pokrajino (Podlaga: google earth; 2. 6. 2015) 141 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse nekaterih veščin in sposobnosti, ki jih tekmovalci lahko uporabijo tudi v praktičnem življenju in v šoli. Vsekakor pa nakazuje in dokazuje, da tovrstna praksa izvedbe in načina tekmovanja velja za dobrodošlo, saj iz leta v leto prinaša boljše in nove izkušnje in znanja. Viri 1. Tekmovalna pola; avtorica natalija Mihelčić. 2. DMFA, Strežnik tekmovanj, 2. 6. 2015. 3. http:/ /url.sio.si/h9j (2. 6. 2015). 4. Statistični urad rS, http:/ /www.stat.si/ krajevnaimena/default.asp?txtIme=%8AENTJO% 8AT&selNacin=celo&selTip =naselja&ID=3061 (27. 2. 2015). Tekmovalec Šola Skupno število točk Uvrstitev na državno tekmovalec 1 oš Stopiče 35 Da tekmovalec 2 oš t oneta Pavčka, Mirna Peč 35 Da tekmovalec 3 oš šmihel 34 Da tekmovalec 4 oš c enter 33 Da tekmovalec 5 oš k omandanta Staneta Dragatuš 33 Da tekmovalec 6 oš grm 32 Da tekmovalec 7 oš Stopiče 32 Da tekmovalec 8 oš t oneta Pavčka, Mirna Peč 32 Da tekmovalec 9 oš Bršljin 31 ne tekmovalec 10 oš grm 31 ne tekmovalec 11 oš c enter 30 ne tekmovalec 12 oš t oneta Pavčka, Mirna Peč 29 ne tekmovalec 13 oš Brusnice 29 ne tekmovalec 14 oš otočec 28 ne tekmovalec 15 oš c enter 28 ne tekmovalec 16 oš Dolenjske t oplice 28 ne tekmovalec 17 oš Bršljin 28 ne tekmovalec 18 oš c enter 28 ne tekmovalec 19 oš Loka, Črnomelj 28 ne tekmovalec 20 oš Loka, Črnomelj 28 ne tekmovalec 21 oš Prevole 27 ne tekmovalec 21 oš Loka, Črnomelj 27 ne tekmovalec 22 oš Brusnice 27 ne tekmovalec 23 oš Podzemelj 27 ne tekmovalec 24 oš v avta vas 27 ne tekmovalec 25 oš Loka, Črnomelj 26 ne tekmovalec 26 oš v eliki gaber 26 ne tekmovalec 27 oš šmarjeta 26 ne tekmovalec 28 oš Mirana jarca Črnomelj 25 ne tekmovalec 29 oš t oneta Pavčka, Mirna Peč 25 ne tekmovalec 30 oš v avta vas 25 ne tekmovalec 31 oš v eliki gaber 25 ne tekmovalec 32 oš otočec 22 ne tekmovalec 33 oš c enter 21 ne tekmovalec 34 oš dr. Pavla Lunačka šentrupert 20 ne tekmovalec 35 oš šentjernej 20 ne tekmovalec 36 oš Prevole 20 ne tekmovalec 37 oš Bršljin 20 ne tekmovalec 38 oš Stari trg ob k olpi 20 ne Tabela št. 1: uradni rezultati tekmovalcev, razvrščenih po vrstnem redu glede na skupno število doseženih točk. 142 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse Priloga: Tekmovalna pola Osnovna šola Stopiče Območno tekmovanje iz znanja geografije za osnovne šole 2014/2015 Datum: 10. 3. 2015 Skupaj točk (možno 20): Sklop C (terensko delo) C1 4 točke C2 4 točke C3 4 točke C4 4 točke C5 4 točke SKUPAJ SKLOP C1 1. Pri vsaki trditvi obkroži pravilen odgovor. a) Območje terenskega dela velja za zapleten dinarskokraški svet. DA NE b) Pomen kmetijstva na omenjenem območju ima relativno velik pomen za prebivalstvo območja. DA NE c) Prevladujočo kamninsko podlago območja predstavljajo mezozojski apnenci, zato na tem območju najdemo rendzine in izprane kisle rjave prsti. DA NE d) Manjši bližnji vodotok, ki se nahaja severno od območja terena, je Klamfer, ki ob velikem deževju poplavi nižinske predele. DA NE 4 SKLOP C2 2. Preberi spodnji nalogi, vezani na poznavanje območnega terena, ter odgovori na zastavljeni vprašanji. a) Poleg bivalnih objektov si po ogledu terena opazil/a poslopja/objekte, ki imajo določeno funkcijo. Zapiši, katere objekte, ki opravljajo sekundarno in terciarno funkcijo, si opazil/a. Ime objekta Ime dejavnosti/funkcija, ki jo opravlja 3 b) Območje terena je pomembno tudi z arheološko-zgodovinskega vidika. V neposredni bližini se nahaja arheološko najdišče. Spodaj na črto zapiši ime arheološkega najdišča. Ime najdišča oziroma lokacije: 1 nALePi šiFro 143 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse SKLOP C3 OPAZOVALNI TOČKI 1 IN 2 – PRAŽARNA IN NEPOSREDNA OKOLICA ŠOLE 3. Na svoji poti od šole do druge opazovalne točke si opazil/a prikazani objekt. Fotografija 1: Lokalna cerkev Foto: N. M., 2014 a) Stopiška cerkev je od Osnovne šole Stopiče oddaljena okoli 300 metrov. Zapiši, v kateri smeri leži glede na opazovalno točko 1. Smer cerkve glede na opazovalno točko: 1 b) Ugotovi in obkroži svetnico, kateri je lokalna cerkev posvečena. 1) Devica Marija, tolažnica žalostnih 2) sveta Marija Magdalena 3) sveta Andreja 1 c) Katera drevesna vrsta oziroma mogočno drevo stoji na župnijskem dvorišču pred enim izmed vhodom na vaško pokopališče (glej puščico)? Odgovor zapiši na spodnjo črto. Ime drevesne vrste: 1 4. Sprehodil/a si se mimo Osnovne šole Stopiče in njene bližnje okolice. a) Zapiši, katerega leta je bil dograjen prizidek osnovne šole. Odgovor zapiši na spodnjo črto. Letnica izgradnje (prizidek šole): 1 144 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse SKLOP C4 OPAZOVALNA TOČKA 3 – MED GOLIŠČEM IN ONIŠČEM, NA VERDUNU 5. Na poti od prve do tretje opazovalne točke si opazoval/a pokrajino in njene sestavine. S pomočjo svojih zapisov, opazovanja in razmišljanja odgovori na spodnje vprašanje. a) Na tvoji poti te je spremljalo versko znamenje. Obkroži črko pred pravilnim odgovorom, ki podaja, koliko verskih znamenj (kapelic) si opazil/a oziroma se nahaja na poti med prvo in tretjo opazovalno točko. a) 2 b) 4 c) 3 d) 5 e) 7 f) 6 1 6. Oglej si spodnjo fotografijo ter odgovori na vprašanji. Fotografija 2: Del pokrajine na poti do tretje opazovalne točke Foto: N. M., 2014 a) Kaj opozarja mimoidočega, da je pokrajina, mimo katere si se sprehodil/a, kulturno obdelana? Odgovora zapiši na spodnji črti. 2 b) Na podlagi ugotovitev iz prejšnjega vprašanja in fotografskega prikaza zgoraj ugotovi in zapiši dejstvo, ki te opozarja na zmanjševanje obdelanosti kmetijskih površin. Odgovor zapiši na spodnjo črto. 1 145 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse SKLOP C5 OPAZOVALNA TOČKA 4 – PRI VODOTOKU KLAMFER 7. Na spodnjo črto zapiši, kateri gospodarski objekt si opazil/a na poti od tretje do četrte opazovalne točke, ki opozarja na prisotnost kmetijske dejavnosti. 1 8. Obkroži, v katero smer teče potok pod mostom. a) sever b) jug c) vzhod d) zahod 1 9. Zapiši, kakšna raba tal prevladuje na prisojnih pobočjih hriba nad Šentjoštom, ki se nahaja severno od glavne ceste proti Šentjoštu. 1 10. Pred teboj pri vodotoku se je nahajalo naselje Šentjošt, katerega površina meri 2300000 m 2 . Oglej si spodnje podatke ter odgovori na vprašanje. Leto Število prebivalstva 2011 105 2012 101 2013 107 2014 104 vir: http:/ /www.stat.si/krajevnaimena/default.asp?txtIme=%8AENTJO%8AT&selNacin=celo&selTip=naselja&ID=3061 (27. 2. 2015). a) Izračunaj in zapiši, koliko bo znašala gostota poselitve ob zadnjem letu popisa. Rezultat izrazi v številu prebivalstva na km 2 . 146 GeoGrafija v šoli | 2-3/2016 iz prakse