Številka 3 Ljubljana, dne VJ. januarja 1940 Leta XXII a pravico avtoritete Po zadnjih poročilih dobimo v kratkem nov volilni zakon, čigar načrt je bil že objavljen. V glavnem je vlada ta osnutek sprejela brez večjih sprememb. Vse kaže, da pomeni novi vitlUm zakon težnjo za prehod iz avtoritarnega režima nazaj v demokracijo. Podrobneje o zakonu samem govorimo na drugem mestu in bomo še spregovorili, ko bo objavljeno uradno besedilo. Na vsak način pa je treba pozdraviti težnjo po demokratizaciji našega političnega življenja. Vsi samo želimo, da bi bila ta demokratizacija tudi v resnici izvedena in se ne bi zgodilo kakor, žal, že tolikokrat. Imamo vrsto dobrih in smotrnih zakonov, ki pa se ne izvajajo. Kje tiče vzroki za to? Vsi čutimo ali vsaj slutimo, da je premajhno spoštovanje in preohlapno izvajanje zakonov skeleča rana, ki razjeda vse naše življenje. Kdo je tega kriv? Na to vprašanje odgovor ni tako lahek, kakor se na prvi pogled zdi. Zato ne bomo neposredno odgovarjali, ampak bo mo .skušali v naslednjem nanizati nekaj misli, ki utegnejo pripomoči do razčišče-nja in jasnosti v pojmih. Zdi se nam, da je vprav trenutek, ko prehajamo v novo dobo jugoslovenskega političnega življenja, kakor nalašč izbran za to. Red in spoštovanje V vsaki organizirani družbi mora vladati red. Pogoj za red je medsebojno spoštovanje oblasti, ki jo postavlja ljudstvo samo po svojih zastopnikih, pa tudi spoštovanje ljudstva s strani oblasti. V vrenju in trenju povojnih dni se zdi, da smo pri nas te osnove uspešnega sožitja in sodelovanja nekam usodno prezrli. Značilna slaba lastnost vsega našega javnega življenja je bil dolga leta naravnost obupen nered. Že gospodar na vsakem kmetskem posestvu ve, da poslu ne sme dati takega novega ukaza, s katerim bi prejšnjega preklical, dokler prvi ukaz ni v celoti izvršen. S tem bi — kakor pravimo — sam sebe tolkel po zobeh in zbudil v poslu občutek, da vajeti svojega gospodarstva nima prav v rokah. Tudi temelj vojaškega reda je pravilo, da nadrejeni dajaj podrejenemu šele tedaj nove ukaze, kadar je stare izvršil, nikoli pa sredi dela takih, ki bi prejšnje z njimi razveljavil. Pri nas se je, žal, zgodilo ravno narobe. Naredbe in uredbe so se vrstile kakor kobilice, druga je često nasprotovala drugi, jo razveljavljala, jo zopet vzpostavljala, pa jo spet deloma razveljavila in se umaknila tretji, ki je vse prejšnje postavila na glavo. To je zanašalo zmedo v vso našo upravo, od najvišjega urada pa do najmanjše podeželske občine. Naravno je, da tak način dela odmeva povsod, celo v zadnji bajtarski družini v najbolj skriti hribovski vasici. Ljudje dobe občutek kakor potniki v vlaku, ki vozi po razmajanih tirih. Gre sicer naprej, vendar obstoja vedno strah, da se bo nenadoma kje ustavil, da bo obtičal. In s takim občutkom gineva zavest varnosti, zavest smotrnosti, z njo pa spoštovanje. Nered, brezglavost in nesmotrnost je smrt vsake avtoritete. Ne tuja propaganda, ampak tile pojavi so tiste »podtalne« sile, ki rušijo zadovoljstvo in avtoriteto. Vsak politik-psiholog (dušeslovec) bi moral namreč vedeti, da je tudi najhujša gotovost človeku ljubša in znosnejša kakor najbolj rožnata negotovost. Ako bo novi zakon mogel z novimi volitvami odstraniti ali vsaj bistveno omiliti brezglavost in breznačelnost v našem javnem življenju, potem bo z njim opravljeno veliko delo in storjen zajeten korak naprej. Kot zavedni državljani to upamo in tudi pričakujemo. Po vseh dosedanjih izkušnjah pa nam nihče ne more in ne sme zameriti, ako nas muči še cela vrsta skrbi. Godi se nam kakor tam, kjer je pisano: Duh je voljan, a meso je slabo. Tudi tu verjamemo, da je bil duh voljan in je obstojalo mnogo dobre volje za pravilno ureditev razmer. Ali —?! Ovire in težave Preden se zgodi kaj drugega, je treba vzpostaviti avtoriteto in vero, resnično zaupanje v njeno nepristranost. Ali pretiravamo, če trdimo, da je pri nas prav to vpra sanje tista Maginotova črta, ki jo bo treba premagati? Zaman je vsako govorjenje o enakopravnosti, demokraciji in drugih lepih geslih. Narod hoče dejanj, ki so lahko čisto neznatna, vendar tudi brez besedi prepričevalna. Najmanj in največ, kar narod zahteva in pričakuje, je želja, da naj bodo pred zakonom vsi državljani enaki, kakor smo vsi ljudje enaki pred Bogom. Ta enakost bi morala biti taka, da zakon nikomur ne bi smel biti orodje za dosego njegovih osebnih ciljev. Zlasti usodno bi bilo, ako bi kdo ali kaka skupina ljudi kdaj skušala zakone in zakonodajo izkoriščati v svoje posebne in morda celo osebne namene. S tem bi izpod-kopala vero v nepristranost in omajala za- upanje v avtoriteto oblasti, kar je pomemben pogoj za ohranitev reda. Prepričani smo, da je velika večina državljanov z nami istih misli, zato pa tudi pada — ali bi vsaj padla tem temnejša senca na vse one, ki skušajo —ali bi skušali ta temeljna načela pogaziti. Njim mora veljati ves boj. Samo ti ljudje namreč pomenijo tisto strašno Ma-ginotovo črto na domačih tleh, ki narodu ovira dostop in prisrčen, iskren odnos do svoje lastne domovine. Red v upravo Za dosego dobrega sožitja, za pomnjenje duhov in za napredek sploh, je nujno potrebna dobra uprava na vseh področjih. Hitro in točno delo, spoštovanje sposobnosti in prelom s protekcionizmom so pogoji, ki vsaki upravi koristijo. Kakor vemo iz skušnje, se mati narava kaj malo briga za človeške muhavosti in nerodnosti. Lahko kdo zagleda luč sveta kot sin ali hči kdo ve kakšne veličine, pa mu narava vendar noče dati nobene duhovne dote na pot. Lahko pa prijoka na svet v največjem siromaštvu in se prebija skozi detinstvo kot pastirče, pa ga narava obdari kakor Teslo in Meštroviča, ta dva velikana jugoslovenskega duha. Ker je tako, mora tudi pri izbiranju ljudi za upravni aparat države, banovine in občine odločati samo sposobnost posameznika. Gorje, ako bi se tu sedaj upoštevali oziri na pokolenje, še večje, ako bi odločali oziri na stranke! S takim postopanjem bi rušili temelje vsakega reda, zanašali v javno življenje nezadovoljstvo, brezbrižnost ali celo upornost in sami sebi kopali prepade. Upajmo, da bosta novi volilni zakon in po njem izvedene volitve dala narodu možnost, da si izbere take zastopnike, na katere smo v tem razmišljanju opozorili. Pravimo: preprečiti! V kolikor pa so se že morda kje ugnezdile, jih bodo morali do korenin iztrebiti, čeprav bi morda kje zabolelo. To je največja zahteva našega obstoja, to je pogoj naše varnosti in najbolj zanesljivo poroštvo naše moči. O IZSELITVI NEMCEV IZ JUGOSLAVIJE je te dni govoril na shodu JRZ senator g. Joca Georgijevič iz Vršca. V svojem govoru je dejal med drugim, da za sedaj še ne obstoji namera izseliti vse Nemce. »Gotovo pa je, da bodo morali zapustiti našo državo tisti Nemci, ki se ne morejo sprijazniti z našo državno ureditvijo. Jugoslavija ima pravico da se znebi vseh nemirnih in nezadovoljnih elementov ter jih prisili k izselitvi. Kdor bo ostal v Jugoslaviji, bo moral postati popolnoma Jugoslovan in se odreči vseh manjšinskih pravic.« Nenadne spremembe v državnem gospodarstvu nam kažejo, da se i naša država pripravlja na vse možnosti, ki se utegnejo na mah pojaviti kot odločilne važnosti za njen obstoj. Obdavčenja raznih vrst so bila vedno točno zrcalo prilik, v katerih so države živele Mala obdavčenost dokazuje ali nizko razvojno stopnjo ali pa nepotrebnost, da bi država segala v dohodke in imovno državljanov zato, da bi krila svoje izdatke. Višja razvojna stopnja globoko prizadeva omenjene vire tudi v povsem mirnih časih. Kadar pa nastopijo spremembe, ki dosežejo svoj višek v popolno nasprotnem stanju — vojni, takrat zrastejo te potrebe do ogromnih višin. Anglija in Francija sta za vojne izdatke pritegnili kot glavni vir dohodkov pridobnino. Obe deželi sta gospodarsko zelo razviti in sta-lež, ki živi od pridobnine, zelo številen in razpolagajoč z velikimi dohodki. Nemčija je zvalila glavno breme na industrijo in delavstvo. Države, ki niso gospodarsko tako zgrajene, se morajo ogledati po drugih davčnih virih. Odkar moramo pri nas računati s tem, da obstoje resne nevarnosti za našo voljo, ostati izven neposrednih vojnih dogodkov, smo tudi mi nujno morali doživeti nove posege" v davčno moč državljanov. Ni najtežjega pomena okolnost, da so najprej bili ustanovljeni avtomobili. Zdi se lahko, da ta omejitev ne bo dolgo trajala in tudi, da ne,bo učinkovala olajšujoče za široki narod, čeprav bi še dolgo trpela. Važnejše so odredbe o povišanju skoro vseh davščin, to je davkov, taks in trošarin. Pri prvih so zvišane stopnje za tako zvani obrambni prispevek, ki služi ojačenju naše vojne sile. Takse so neka vrsta odškodnine, ki se plačuje za posamezna dela in rešitve raznih ob-lastev. Zlasti sodne takse so doživele občutno povišanje, takšno, da se kar s hitrico bližamo času, ko bo vsakdo premišljal in premišljal stopiti kdaj na sodišče. Zapazilo se je, da ljudje ves razpoložljivi denar vlagajo v blago, zlasti pa v nepremičnine in zato je povišana taksa za take pogodbe. Posebej pa je važno postopanje države pri trošarinah. Že dozdaj se je opažalo trajno nagnjenje osrednje oblasti, ta dohodninski vir čim bolj pritegniti na njeno razpolaganje, čeprav je splošno veljavno načelo, da naj trošarine služijo krajem in ljudem, kjer so bile pobrane. Trošarine so davšč ine, ki se najbolj prilegajo gospodarskim razmeram določenega kraja in ki so ravno zaradi tega kar najbolj različne po raznih mestih. Dosedanja vloga trošarin bo vsekakor v kratke mtemeljito spremenjena. To kaže sedanji primer trošarine na vino in žganje in sicer po dveh plateh: po svoji višini, ki" je znatno prekoračila prej-šno in v tem, da se odvzame neposrednemu pobiranju po banovinah ter predkazuje v roke državi sami. Vse to s takošnjo veljavo. Ta postopek nam nakazuje pot, po kateri bodo šle nujno ostale stvari. Pove nam pa tudi, da se vsa pažnja odvrača od samoupravnih enot in prenaša na državno celoto. Banovinski proračuni so v zadnji polovici leta postavljeni pred vprašanje, kako jih bo mogoče izvesti in izvršiti, ko so vendar samo dohodki iz trošarin bili med prvimi postavkami. Trošarine, pobrane v Sloveniji, so se v malih procentih vračale k nam; Dozdaj so jih pretežno dobivale druge banovine z manjšo gospodarsko močjo. Te so od nas jemale razno industrijsko blago in obrtniške izdelke ter so v imenovani obliki prejemale nekakšno odškodnino za odjem blaga. Vsote, ki jih bodo dajali razni poviški vseh tu obravnavanih davščin, bodo pa mogle kriti le nek del potrebščin, ki jh vojna pripravljenost zahteva. Zato tudi posebno glede ostalih trošarin ni pričakovati drugega postopka. A vse te povišane dajatve predstavljajo le uvod v nadaljnje zahteve. Po tem potu bomo šli še dalje. Tem bolj, ker je sloj, ki plačuje pridobnino, šele v začetnem stanju razvoja in ker so tudi dohodki tega sloja razmeroma majhni. Zanimivo poglavje predstavlja znižanje zemljiškega davka, ki se dogaja istočasno s povišanjem obdavčenja drugod. To si mnogi razlagajo z dvema verjetnima okoliščinama: da ne^ more biti govora o kaki reformi kmetske zaščite in da je treba vsaj na ta način upoštevati žrtve, ki se na drugi strani terjajo od kmeta: delo, živina, služba za domovino, kri za domovino. Kmetsko ljudstvo tvori tri četrtine države. Toda v nečem morebiti obstoji le na-videznost: povišanje davščin vleče za seboj povišanje cen. Kar bo kmet prihranil pri davkih, bo več izdal pri nakupu stvari, ki so mu neobhodno potrebne in ki jih more dobiti samo od industrije in obrti. Spremenjen bo dejansko le pobiratel davka, ne davek sam. To bi se dalo izravnati s povišanjem cen za kmetijske proizvode in nadalje spet z zmanjšanjem denarne vrednosti. Da bo tudi ta reč imela besedo, kaže povišanje cen, izvršeno pred povišanjem davščin. Pričenja se krogotok, ki ga že poznamo. Imovina vsakogar se bo z vedno novimi dajatvami neprestano manjšala; potrebe zajedni-ce bodo rastle v razmerju z nalogami, ki jih bo imela in v razmerju s stroški teh nalog. Človek bo moral zbrati vse sile, da bo prebil to stanje, ki bo iz dneva v dan težje. Prihranki bodo izključeni, vsak večji dohodek bo le navidezen in požrt od naslednjega izdatka, ki bo prežal nanj. Za ta čas se podaja torej nauk, ki naj mu nihče ne skuša uiti: Ze danes pretehtaj vse nepotrebne izdatke; že danes pomnoži svojo pridnost in delavnost, čeprav ne bi moral neposredno z orožjem braniti svojih meja; s skrajnim naporom in skrajnim varčevanjem bomo ohranili vsaj to, da bomo po končanem vrtincu spet z veseljem pričeli ustvarjati za bodočnost. Sredi vojnega gospodarstva moramo graditi temelje za gospodarstvo v miru! FINANČNI MINISTER O TROŠARINI Z ozirom na nezadovoljstvo, ki ga je ponekod zbudila nova uredba o državni trošarini na vino in žganje, je dal finančni minister g. dr. Ju-raj Šutej tole izjavo: Razni pojavi, ki spremljajo uvedbo novih fiskalnih uredb, me pripravljajo do tega, da proti svoji navadi stopim pred javnost z odkritimi besedami na naslov tistih, ki se jih tiče. Široki krogi gospodarstvenikov vseh kategorij so sprejeli nove fiskalne ukrepe s tistim razumevanjem in mirom, ki odlikuje resne državljane v teh težkih razmerah in resnih časih. Edino uvedba državne trošarine na pijače, posebno na vino, je zbudila nekoliko vidnejše razburjenje. Glede obremenitve konsuma vina pa dejansko ni nastala nova posebna sprememba. Stopnja trošarine je z neznatnimi spremembami ostala ista, sprememba je samo v tem, da te dajatve ne pobirajo več banovine, ampak država, in v tem, da se je namesto raznih sistemov izterjevanja uvedel en sam sistem za vse področje države. To je pa že od nekdaj želja i pridelovalcev in konsumentov vina. Zoper trošarino na vino so i nekateri vinogradniki i nekateri točilci, češ da se bo trošarina v celoti prevalila na pridelovalce. Ne vem, zakaj naj bi se to moralo zgoditi z 'državno trošarino, če se ni zgodilo z banovinsko. Uredba daje pridelovalcem kot takšnim vso zaščito, vlada pa resno proučuje ukrepe, ki naj pridelovalcem zagotove primerno ceno. Dalje trde, da se bo zaradi uvedbe državne trošarine povečalo tihotapstvo vina. Da potolažim tiste, ki se tega boje, naj izjavim, da sem že izdal primerne ukrepe, takšne, da bo zaradi njih postalo tihotapljenje zelo nerentabilen in nevaren poklic. A tudi ne glede na to že poenotenje trošarinskih določil samo po sebi onemogoča tihotapljenje, ki je bilo doslej možno zaradi raznih sistemov v raznih banovinah. Nekateri so napovedovali — celo v listih — da bo popis zalog neizogibno povzročil spopade z organi oblastev. To trditev — ki jo moram spričo današnjih razmer imenovati najmanj, kar lahko rečem, nerazumljivo — je najbolje postavil na laž miren potek popisovanja zalog v vsej državi. Nekateri točilci so na nekem sestanku iz- javili, d,a ne bodo vodili predpisanih registrov. Prepričan sem, da je bila to trenutna nepremišljenost in da bedo tudi oni v celoti izvršili svojo dolžnost, ne da bi se bilo treba zatekati k prisilnim ukrepom, ki mi jih zakonita določila dajejo na razpolago. Dalje mislim, da mi ni treba posebej dokazovati, kako nerazumljiva in neumestna je zahteva tistih interesentov, ki trdovratno zahtevajo, da naj se ravno zdaj v teh težkih finančnih razmerah zniža ali celo ukine trošarina, tista trošarina, ki so se proti njej resda že 10 let borili, a so jo ves ta čas tudi plačevali. Da ima vsa ta akcija proti trošarini neko drugo ozadje, takšno, ki ni v direktni zvezi z zainteresiranimi gospodarskimi panogami, se vidi najbolj tudi iz tega, ker skušajo izmaličiti smisel neke moje nedavne izjave in mi podtakniti namere, ki so mi docela tuje. V celoti vztrajam pri tem, kar sem rekel, da sem dal pridelovalcu-vinogradni-ku popolno zaščito, poskrbel bom pa — in to dodajam zdaj — da bo ta zaščita tudi popolnoma uspešna. Dalje ostanem pri tem, da se mi zdi potrebno, naj dam še kakšno posebno zaščito, razen že dovoljene kletarjem-trgovcem; naposled vztrajam pri tem, da vsa fiskalna reforma upošteva gospodarsko najslabše in terja žrtve od gospodarsko najmočnejših, ki lahko prispevajo večje žrtve za povečanje državne potrebe. Kdor pozna razmere in kdor zasleduje fiskalno politiko v drugih državah, bo moral priznati, da je sedanja fiskalna obremenitev pri nas zdaleč manjša od tiste, ki bi jo država za svoje potrebe imela pravico že danes terjati od svojih državljanov. Zato mislim, da je potrebno, da ima to vsakdo pred očmi. VOLILNI ZAKON JE VLADA ODOBRILA Vlada je sprejela besedilo novega volilnega zakona za volitve narodnih poslancev in bo verjetno v kratkem tudi uveljavljen. Načrt volilnega zakona določa, da se volitve narodnih poslancev izvrše s svobodnim, splošnim, enakim, proporcionalnim in tajnim glasovanjem. Volitve bodo istočasno v vsej državi. Oblasti ne smejo 15 dni pred volitvami in tri mesece po volitvah sklicati volilcev na vaje, razen v nujnih primerih. VOLIŠČA IN VOLILNI ODBORI Volišča bo določilo okrajno sodišče.- Občine z več kot 800 volilci bodo imele več volišč. Predsednika volilnega odbora imenuje okrožno sodišče in to prvenstveno iz vrst sodnikov, sodnih uradnikov ali absolviranih pravnikov. Na vsakem volišču sešteje po končanih volitvah volilni odbor glasove posameznih kandidatov in napravi o tem zapisnik. Zapisnik v dvojniku dobi tudi čuvar skrinjice. Ko je to delo končano, odnese predsednik ves volilni materijal okrožnemu volilnemu odboru. Ko dobi okrožni volilni odbor z vseh volišč okrožja zapisnike, prične s štetjem oddanih glasov. Število glasov, ki jih je dobila kaka lista, se deli z 1, 2, 3, itd. in končno s številom poslancev za dotično okrožje. Od dobljenih števil se vzame toliko največjih, kolikor je v dotičnem volilnem okrožju treba izvoliti poslancev in dodeli odpadajoče mandate na posamezne kandidatne liste. POSLANCI Z DRŽAVNE LISTE Državni odbor bo ugotovil število glasov, ki so jih dobile vse okrožne liste kake stranke ali zveze strank. Število glasov, ki jih bo dobila vsaka državna lista se bo delilo z 1 do 50 in (nato se bodo razdelili mandati državnim listam slično kakor okrožnim. KAZNI ZOPER VOLILNO ZLORABO Z zaporom od treh mesecev do dveh let bo kaznovan vsokdo, ki bi z nasiljem ali grožnjo komu preprečil izvršiti volilno pravico. Strogo bo kaznovan, kdor bi preprečil izvrševanje dolžnosti predstavniku kandidatne liste. Kdor bi volilca podkupil, da podpiše ali ne podpiše kandidatne liste, ali da podpis prekliče, ali za kako listo glasuje ali ne, bo kaznovan z zaporom 6 mesecev do dveh let in z denarnoi kaznijo od 500 do 50.000 din. Tudi za vse druge volilne prestopke so določene ostre kazni. DR. MILAN STOJADINOVlC nekdanji vodja JRZ in predsednik vlade je te dni izgubil! svoje poslednje politične pripadnike. Bili so to člani beograjskega akademskega kluba politične skupine dr. Stojadinoviča. Te dni so ti akademiki izdali objavo v kateri pravijo, da zapuščajo svojega voditelja, ker so se nad njim razočarali. Dolgo so čakali, da bo mož zapustil svojo škodljivo okolico, pa so zaman čakali do sedaj. Dr. Stojadinovia je sicer otvoril svojo politično pisarno, toda med narod ni šel s svojim programom. V pisarni je pa celo namestil ljudi, ki stoje v tesnih zvezah s komunisti. Tako opravičujejo ti študentje svoj korak. ZA PREHRANO PASIVNI HKRAJEV Ravnateljstvo za prehrano pri kmetijskem ministrstvu je poslalo v zetsko banovino 163 vagonov koruze za oskrbo siromašnega prebivalstva te banovine. Za drinsko in vrbasko banovino je v načrtu dobava 665 vagonov koruze, ki se že pošilja. Za dravsko banovino je določena dobava 200 vagonov pšenice. Razen tega bodo dobili tudi pasivni okraji banovine Hrvatske potrebne količine žita. STRAHOVIT MRAZ PO VSEJ DRŽAVI Kakor pri nas v Sloveniji je zavladal po vsej državi strahovit mraz, ki je napravil ponekod zelo veliko škodo. V južni Srbiji je sneg popolnoma ustavil ves železniški promet. Na Skopljanski progi so obtičali trije vlaki v sne-£?u. V enem vlaku, ki je obtičal v snegu si h proge se je nahajalo 300 potnikov, ki so jih le s težavo rešili orožniki in želenzičarji. Tudi v Liki so snežni zameti ustavili železniški promet. V mnogih krajih so bile zaradi mraza ukinjene šole. Silovita burja je v Primorju porušila mnogo telefonskih drogov, odnašala strehe s hiš in porušila dimnike. Po Bosni so se pojavile črede volkov, ki prihajajo v bližine človeških bivališč in iščejo hrane. Tempera- tura je padla na 20 in tudi na 30 stopinj pod ničlo. VOLILNA OKROŽJA Volitve se vrše s kandidatnimi listami po volilnih okrožjih in z državno listo. Država bo IScjstm dan Nj.Vel.kralfice Marije Dne 9. t. m. je obhajala svoj štirideseti rojstni dan mati našega mladega kralja, Nj. Vel. kraljica Marija. Ob tem pomembnem dnevu se je ves narod s srcem združil okrog tako težko preizkušene, junaške in blaga žene in matere v želji, da bi ji dalo nebo dovolj moči v vseh viharjih. To so ji želeli in ji žele zlas a inozemstvo letno 50 din. Inserati po tarifi. Pismenim vprašanjem naj se priloži znamka za odgovor. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. — Rokopisov ne vračamo. Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo in uprava je v Ljubljani v Kolodvorski ul. St. 7. Telefon inter. št. 32-59. Račun pri poštni hranilnici štev. 14.194. Navzlic podražitvi usnja proizvajamo in prodajamo v ČEVLJE v priznani pivovrstni kakovosti po prejšnjih cenah. TK1U9IF, Miklošičeva cesta 12 nasproti hotela »Uniona« «1 EKONOM" r. z. z o. z. v Ljubljani, Kolodvorska ulica 7 (v lastni hiši) Telefon interurban 25—06 I Dobavlja vse deželne pridelke, kakor: pšenico, rž, ječmen, oves, koruzo, ajdo itd. Mlevske. izdelke: pše-nični zdrob, pšenično moko, rženo moko, ajdovo moko, koruzno moko, koruzni zdrob, pšenično in koruzno krmilno moko, pšenične otrobe, ješprenj, kašo. Poljske pridelke: krompir, fižol, zelje, sadje, seno in slamo. Stalna zaloga vseh umetnih gnojil (rud. su-perfosfata, kalijeve soli, Tomasove žlindre, nitrofo-skala, apnenega dušika, čilskega solitra itd.), cementa in drugo glavno zastopstvo za Slovenijo opekarne »Ilovac«, Karlovac za vse vrste zidne in strešne opeke. SACK -Ovi plugi so najboljši! Dospela je nova poSiljatev Sack-ovih plugov. Naročite takoj, ker je pričakovati podražitev surovin in s tem tudi plugov. Dalje nudimo po ugodnih cenah razno drugo kmetijsko orodje, stroje, zaščitna sredstva, umetna gnojila in razna hraniva ter druge potrebščine. V zalogi jih ima Kmetijska družba in njena skladišča v Celju, Konjicah, Mariboru in F$ovem mestu f Kmetska hranilnica in posojilnica na Igu javlja žalostno vest, da je v soboto, dne 13. t. m. umrl ^njen dolgoletni načelnik, gospod JOSIP HITE JC posestnik in bivši večletni žapan na Igu Pogreb nepozabnega pokojnika se je vršil v ponedeljek, dne 15. januarja t. 1. ob uri pop. izpred hiše žalosti na Igu. Ohranili ga bomo kot požrtvovalnega zadružnega delavca v trajnem spominu. NACELSTVO. Kmetski hranilni in posojilni dom zadruga z neomejenim jamstvom \ Ljubljani - Tavčarjeva ulica 1 Žiro račun pri Narodni banki — Račun Poštne hranilnice 14.257 Brzojav: „Kmetskjdom" — Telefon št. 28-47 [iiniiniiinimiiniiiiiiiini Sprejema vloge na knjižice in na tekoči račun — Daje kratkoročna posojila — Eskontuje menice — Izvršuje ostale denarne posle — Nove vloge na knjižice in na tekoči račun vsak čas razpoložljive M /SfOI obrestuje po T Hll i/ IO Za vse vloge nudi popolro varnost Zaupajte domačemu denarnemu zavodu! Illllllllllillllllllillllll 0053234823535353232323482348235323535353234823532353234823534853