XL aaa©stm© 4 ms Ljubljani 1872. bet II. pibtiftftčn 4 Založila H. mestna 4 razredna ljudska šola v Ljubljani. Natisnil H. Milic v Ljubljani. Domača izreja in njeni nasledki za prihodnost. (Spisal L. Bel ar.) »S človeškim življenjem se začne njegova izreja. Moči in ude sicer prinese na svet, ali rabiti in razvijati jih se mora učiti«. HerJer V človek potrebuje že kot otrok pa tudi kot mladeneč skrbnega varstva in podpore, mora se odgojevati in podučevati. Starši imajo prvi to nalogo, oni so dete od Boga prejeli, da bi ga odgojevali, da bi temelj postavili k prihodnji dobri izreji. Začetek domače izreje je pa večkrat zelo pomanjkljiv in to je vzrok, da Sola pri vsem prizadevanji ne more vspešno svoje naloge rešiti. Čas mogočno koraka. Na šolskem polji se je v novejšem času veliko predrugačilo; tirjatve, ktere gojitelja zadevajo, so se pomnožile. Da bi pa šola svojo nalogo dognati mogla, potrebuje tehtne podpore staršev. Šola in dom morata z zedinjenimi močmi delati, da bode mogoče pravi namen izreje doseči. Veliko staršev je, kteri svoje otroke napčno odgojujejo, ker napak v odgoji ne poznajo, in to je vzrok, da se domača izreja zanemarja. Mlado drevo naj se vskrbuje, da bo odraslo bogat sad rodilo. Prva otroška leta večidel odločijo prihodnjo srečo ali nesrečo. Podobe in vtisljeji, ktere se otroku doma vcepijo, so stanovitne in se ne dajo nikoli izbrisati. Občutki in čednosti so mu tovarši na poti življenja. Kakor sim že prej omenil, se tirja v sedanjem času več od šole. Da bo pa ta svojo težavno nalogo izvrševati mogla, je treba, da starši že v nežni mladosti delajo šoli na korist, jo pa tudi pozneje podpirajo in tako izrejo vsestransko pospešujejo. Slavni od- 0ic (črjicljiutg im cltcrlidjcn fjcntfe mtb bctrctt SErngumtc fitt öic <£olgc. ($on 8. 93 el a r.) „OTit tem Seben bež 5J!enfdjen fängt feine Srjießung an, kenn Äräfte unb ©lieber bringt er jtoat auf bie 2Belt, aber beit ©ebraudj biefer .Strafte, itjre Sintoeitbung, ifyre (Snttoicflung muf er lernen". Qerber. JU er üüienfd) bebarf fowof)t iit feinev Stinbfyeit, afö aud) in feiner Sugenb einer forgfättigen pflege, einer @tü£e; er muf£ erjogen, er muf§ untere ricfjtet werben. ®ie (Sltern nun finb e§ juoörberft, bie i|m biefe pflege angebeifjcn taffen, benn fie finb e§, benen @ott baž Siitb in bie £>änbe gegeben uitb tjieburd) eben angegeigt f)at, baf§ fie e§ ergießen follen, baf§ fie ben @runb 31t fegen Ijctben, bamit ba§ grofe ©ebäube ber SSoIf»erjic()ung feiner SBoUenbung entgegengefü£)rt werben tonne. ®ie ©runbntauer aber — e§ ift bie f)äu§Iidje ©rjie^ung — ift oft 31t fdjwad), nnt einen Sßeiterbau möglid) ju madjen; fie fe|t ben 83eftrebungen ber ©cfjule bebeutenbe ^inberniffe entgegen. SJiädjtig ift ber ©djritt ber geit! Stuf bein (Sebiete ber 33otf3= fdjide finb in jiingfter geit bebeutenbe Umwälzungen gefdfjeljen, unb bie Slnforberungen, bie an jene gefteüt werben, fjaben fid) oielfadj geftei* gert. SDamit nun bie ©cfjute bie ifjr gegebene fcfjmierige Aufgabe er< füllen faitn, benötiget fie ber auägiebigften §ilfe ber (Sttern, benn ©djute unb §au§ miiffen mit oereinten Kräften wirten, um ben 2)?en* fdjen äitm SWenfdjen ju machen. SBielen (Sttern finb bie größten geiler in ber ©rjiefjung gänjlid) untief annt, unb bod) finb fie gerabe in ber IjätisCicfjen Srjieljung oon unberechenbarer Tragweite, benn ben jungen Saunt fott ntan pflegen, bamit er in fpäterer geit reicf»tid^e grudjt bringe. ift nidjt ju (äugnen, baf§ bie erfteu 2eben§jal)re für bie fpätere 3eit Oon bebcuten= ber Söidjtigfeit finb. $)ie SBitber, bie Sinbriide, bie ba§ $inb ju §aufe ermatten, fie finb bteibenb unb werben nie oerwifdjt, bie ©efütjte, bie jtngenben, fie finb ber Söanbcrftab auf bem SBege bes fiebenä. Söenn, wie fcf)ou gefagt, in ber jetzigen $eit in ber SSoIfSfcfjule metjr gefdjeljen folt, als efjebem, wenn biefe if)re fdjwierige Stufgabe 1* gojitelj pravi: Da se človek dobro odgoji, je ravno tako neobhodno potrebno, kakor da veliko ve in se veliko nauči. Domača odreja bo pa le takrat obilen sad rodila, ako oče in mati vzajemno delata. Nikakor pa ne sme eden preojster drugi pa preprizanesljiv biti. Srednja pot je zlata pot. Mnogokrat se primeri, da matere očetu kako otročjo napako zato zakrivajo, da bi otroke kazni rešile. Tako ravnanje pa podkupuje spoštovanje do očeta. Odgoja gre rakovo pot. Otroci potemtakem previdijo, da mati ni zadovoljna z očetovo ojstrostjo. Spoštovanje je tista čednost, ktera naj bi se pri otrocih zgodaj zbujala in gojila. Otroci naj se tedaj vadijo starše in druge vredne osebe spoštovati. Brez te čednosti tudi vse šolsko delovanje nima pravega vspeha. Le na njeni podlagi sloni zaupanje in ljubezen, ktere ste odgojiteljem tako živo potrebni. Pogosto se primeri, da starši v pričo otrok učenike in druge osebe grajajo, šolske vredbe, ako ravno jih ne umejo, napadajo in še celo o politiki govorijo, kar otroke, kteri še pravih razmer previditi ne morejo, le od pravega namena odvrača. Naj mi bo dovoljeno, omeniti, da imajo nekteri starši, ravno kar se telovadbe tiče, čisto napačne zapopadke. Človek obstoji iz telesa in duše. Oboje se more uriti in razvijati ; toda nekterim staršem se zdi nepotrebno, da bi si otroci tudi telesno gibčnost pridobili in se telesno omikali; toraj še celo zdravnike na pomoč kličejo, da bi otroke telovadbe oprostili. V tolažbo jim pa povemo, da je telovadba pri ljudski šoli vse drugače uravnana, kakor pri odrašenih. Tu se vadijo posamesni udi prosto na ravnih tleh in le izjemno se jim kaka prav lahka vaja na orodji pokaže. Slavni telovadec Dr. Kloss pravi: „Otroci naj se ne vadijo telovadbe, da bi telovadci postali, ampak zato, da postanejo telesno izvrstni in za vsak primerljej pripravni; telovadi naj naša mladina, da si telo krepi in poživlja, čute blaži in tako duševno čista in vestna postaja“. Le mimogrede smo to opomnili, toraj poglejmo prihodnjo stran v knjigi izreje, ki govori o pokorščini. Že v prvih letih naj otroci pričnejo se v pokorščini vaditi. Od otrok se mora pokorščina tirjati. Dete naj se vadi to storiti, kar starši zahtevajo, če tudi še ne ve, zakaj. Pozneje se mu bodo vzroki sami razjasnili. erfüllen folt, fo ift e§ bringenb notljmenbig, baf3 bie (Slterit für bie ©cfjule oorarbeiten, bafž fie audj fpäter miterjieljen Reifen, überhaupt ber ©rjieljung ein größeres Slugentnerf fdj eitlen; „benit" — um mit einem ^Säbagogen ju fpredjen — „ba§ S8ebürfni§ gut erlogen $u fein, ift ebettfo allgemein unb bringenb, al§ bie gorberuttg: 9Siete§ 31t tt>if= fen unb gelernt 31t Ijaben". Sn ber f)äu§lidjen ©rjiefjnttg ift e§ tior adern not£)toenbig, bafs Später unb Sölutter tiereint mirfen unb ficfj gegenfeitig an bie §anb geljett, baf§ fie nicfjt bie golbene SDlittelftraße tierlaffen unb neben ber= felben nidjt einer bie ^ßfabe ber 2Jiilbe, ber aitbere bie ber Strenge manbelt. SSie oft gefc£)ief)t e§ nic£»t, 3. 93. bafä ein ftrafbarež SSer-gefeit bem Sßater tierfjeindidjt luirb, um ba§ ftinb ber tierbienten ©träfe ju eutjieljen, oljne baf§ man bebenft, meid)’ bebeutenber SRüdfdjritt Ijie» bitrdj in ber Srjiefjung gefc^efjen ift. SDitrd) ein foldjež ©ebarett mirb bie Sl^tung tior bem Söater untergraben unb in il)reu ©ruubfeften erfcf)üt= tert, beim e§ ruft im Sinbe bie Ueberjeugung madj, baf§ bie SJJutter bie Jpanblitngšmcife be§ SSaterS mißbilligt, ©erabe bie 2ld)tung ift ež, meldje man jutiörberft meden unb forgfältig pflegen foll. ®ie ©Itern follen fie für ficfj felbft in Slnfprud) nehmen, aber aud) bafür forgeit, bafS ifjre Äinber anbere ^Serfonett tion SBerbienft achten. Stdjtung oor bem ßefirer ift eine ©runbbebingung jum erfolg» reichen SBirfen ber ©djule, beim nur auf biefem ©rnnbe ruljen Siebe unb Vertrauen feft unb fidjer. ift untierseiljlid), menn ©Itern in ©egenhmrt if;rer ßinber im Urtfjeile über £ef)rer unb anbere 'ßerfonen fo wenig jurüdljaltenb finb unb unbebadjtfam über biefelbeit Verfallen, r. Äloß, Zapoveduje naj se kar naj manj mogoče, ter vedno mirno in poterpežljivo. Ni pa dovolj, da se le zapoveduje, zraven se pa ne gleda na to, ali se je zgodilo ali opustilo. S takim ravnanjem se pokorščina popolnoma pokoplje. Če otrok vidi, da sme ukaze povoljno odlašati, bo to pri vsaki priliki zahteval, potem začne nasprotovati in postane sčasoma samo-silen grozovitnež svojih staršev. Tirja naj se od otrok vse potrebno natanko in resno in naj se otroku ne prepoveduje toliko s kaznijo kakor z besedo. V pokorščini se značaj razodeva. Pokorščina je pa tudi zelo potrebna za poznejša leta. Saj moramo tudi mi spoštovati deržavljanske in verske postave — vbo-gati moramo, in da se slabeje močnejemu uklanja, to je večna naravna postava. Ko bi domača hiša v tej zadevi svojo nalogo spolnovala, bilo bi potem lahko skerbeti za šolski red. Le nepokornež stavi učitelju zapreke, s kterimi se ves šolski čas hudo bojuje. Posebno važna pri izreji je tudi ljubezen do lepega reda, ktera mora že v domači hiši kal pognati. Starši naj si neutrudljivo prizadevajo, da otroci svojo igračo, svojo obleko itd. na odločno pravo mesto spravljajo in da se ne ganejo poprej od mesta, dokler niso tega storili. Samoglavni otroci se navadno temu upirajo, ali starši naj ne obupajo, ampak stanovitno naj vse tirjajo. Ako bi le enkrat od-jenjali, bi se samoglavnost in nepokorščina ukoreninila. Povelja ne smejo starši velikokrat ponavljati, ker se s tem prvi vtisljej zbriše in otrok ne posluša rad večkratnega veljevanja. Rednost daje človeku naravno vrednost in spretnost. Starši naj jo v svoji hiši vpeljejo in natančno tirjajo. Tako bo mogoče, da se je tudi otroci privadijo. Kakor v vseh rečeh, tako naj jim tudi v tej čednosti s svojim zgledom svetijo. Zavzel bi se kdor bi preštel ure, ki so vsled nerednosti otrok za poduk zgubljene. Otrok navajen reda ne zgublja dragega časa z iskanjem založenih reči, nič ga ne uderži, da bi ne prišel o pravem času v šolo, ne pride prepozno, da bi zamudil poduk in motil pazljive učence. Nasproti pa ako se prehitro od doma odpoti, pride lahko v nevarnost, da bi ga hudobni tovarši spridili. Sploh pripuste starši folten turnen, nidjt um Xurncr ju fein, fonbent um tüchtige 9Jienfcf;en ju werben für jebwebe Sage be§ Sebeitž; nufere Sugeitb folf turnen, bamit Ujr Seit) rüftig unb geluanbi, if)r ©tun mutljig unb frö£)£icf) uitb t()r ©eift rein unb gewiffenljaft gemacht Werbe". SSettben mir nncfj biefer öietteid)t nidjt nufelofeit 93emerfung ein 23tatt unt im 93ucf;e ber Srjiefjung unb lefen mir ein anberež Äapitet: lieber ben ©etjorfaut! Sie 2tugemüt)uung jum öefjorfain mu| fdjon in ber friitjeften 3ugenb gefdjefyen, ja fdjon üom Äinbe mufi ©eljorfain geforbert wer» beu. Sie Äiitber follen in ifjrem früfjefteit Sttter erfahren, baf§ ber SSitte ber (Sltern ftärfer ift at§ ber irrige, ititb bafj man fid) jenem unbebingt uutermerfen müffe; fie fotten btinbtiugS getjordjen, bie ©riiitbe werben fie fpäter einfetjen. SDJan gebiete fo tuenig at§ ntöglid) unb ftetž mit 9iut;e unb ©elaffenfjeit. (SS ift jebod) ni(f)t genug, menn bie (Sttern befehlen, forbern ober »erbieten, fid) jebod) nidjt barum fümmern, ob etwas gefcEjeljen ober aber untertaffen worben ift. ©erabe babitrcf) mirb ber ©efjorfatn untergraben. @iet)t baS föiitb, bafS bie SSoItjieljung be§ 23efet)teS in bie SBeite gehoben werben fanit, fo wirb eS alte§ nerfuetjen, um fotdjeS in alten gälten ju erreichen; eS fängt an ju trogen unb eS wirb aus it)in in fpäteren feiten ein Shranit feiner (Sltern. Verlanget batier baS S^ott)-wenbige mit pünfttidjer geftigfeit unb Verbietet bem Sinbe weniger bttrd) bie Stfjat (Strafe), atS bitrd) SBorte. 3ut ©etjorfant offenbart fid) ber Äaratter bež SJČenfdjen. ®er ©e§orfaut ift aber aud) notfj Weitbig in fpäterer .Qeit, benit Wir alle miiffen ja Sldjtung befi|eit tior bem bürgerlichen unb retigiöfen ©efe^e, mir müffen ge^ordjen, unb bafS baS ©djwädjerc ber Sraft fidj beuge, ift ein ewiges ©efe£ ber 9?atur. SBürbe baS ettertidje $auS, wag eS tf)uit tonnte unb foltte, be jitgtidj beS ©et)orfam§ feine Slufgabe erfüllen, fo wäre bie .'paubfjabuug ber ©djnljudjt bent Setjrer ein ©piet, beitn gerabe ber Unge^orfant tegt itjm jat)treid)c Jpinbcrniffe in beu 2Seg, mit beiten er bttrd) bie gauje ©djutjeit beS ŠinbeS einen garten Äatnpf ju fäntpfen fiat. SßeiterS fpiett in ber (Srjiefyttng aud) bie Siebe jur Orbnung eine fetjr midjtige 9totte. Stud) tjier mufS baS (StternfjauS fein SJZögtidjfteS tt)un unb feine Sftittje freuen, um beit Steint ju biefer Siebe ju legen. 3)aS ft'iitb fott angetjatten werben, fein ©pieljeug, feine Reibung it. bgl. an bem tjicju beftimntten Crte auf jube Wahren unb fid) nie früher jit entfernen, beüor eS baS gctf)ait t)at. svojim otrokom povoljno potepati se, da se jih le odkrižajo, pa ne pomislijo kako se spridijo in pokvare. Po liudi tovaršiji rada glava boli, pravi star pregovor, in slaba družba je strup, ki vzrokuje marsikdaj strašne nasledke. Vrli tega se navadijo otroci tudi lenobe, matere vseh pregreh. Ker tudi otroci čistega zraka potrebujejo naj ga na prostem vživajo in se njih telo giblje, pa naj se to ne zgodi nikdar brez čuvaja. Svojevoljno ne smejo iti iz hiše in pohajkovati, da ne pridejo v družbo malopridnih tovaršev in se ne navadijo od njih brezštevilnih hudobij. Na otroka naj se pazi kakor na ogenj. Da se otroci obvarujejo takih spačenosti, naj se jim da vedno koristnega dela v roke, da se s tem delavnosti privadijo. Že v prvi mladosti se jasno pokaže pri otroku nagon delavnosti. Otrok hoče vedno kaj opraviti imeti, brzo prime igračo in se dolgo časa z njo mudi. Treba je toraj detetu pripravnih igrač dati in pustiti, da si jih samo izbere. Pa tudi pozneje naj se skrbi, da ima vedno dosti posla. Gleda naj se na to, da v šoli dane naloge vestno in čedno izvršuje, da pomaga staršem pri njih opravilih, da si napravi zbirko raznih stvari iz narave itd. Delavnost vadi in jači telo in dušo ter odvrača od otroka vse napačnosti in zmote, v ktere postopači navadno zabredejo. Starši in odgojitelji naj dalje skrbe, da privadijo otroke zgodaj spodobnega in priljudnega vedenja. Tudi tu, kakor povsod naj jim bodo v izgled. Surovo nepristojno vedenje kaže, da človek nima prave duševne omike. Spodobna unajnost in priljudnost ste izraz notranjega mišljenja (srca), zahtevate se, ker se na njuni podlagi marsikdaj človeška notranjost presodi in ste vsled tega tudi mnogokrat temelj prihodnjega življenja. Otrok naj se tudi vadi, da se za prejete dobrote zahvali. Nehvaležnost je grda pregreha. Brž ko zamore otrok spoznati vrednost prejete dobrote, naj se primora, da se za dobrovoljna darila pristojno zahvaljuje. Kmali se bode otrok tega privadil in tako se bode sčasoma čut hvaležnosti v njemu vzbudil. Starši naj otroku večkrat razjasnijo, kako lepa čednost da je hvaležnost in @3 gibt ba freilidj Slinber, bie fidf) trt $olge iljre3 @igcnfinnc§ ttidjt Ieicf»t gur Orbitung gemöljnen taffen, bod) barf an if)nen nicfjt ticrjtocifclt werben, fonbertt mau' forbere cttua§ mit 93et)arrlidjfeit, benn gibt man nur einmal nadj, fo fteigert man fyieburcf) ben (Sigenfinn unb ben Ungeljorfam. 35er Sefeljl ber (Sltern barf nidjt ju oft mieberljolt loerben, tueil fyieburdj ber crfte ©inbrucf beruüfdjt wirb unb ba§ &inb ju oftmalige (Srmafjmmgett nur mit falbem Dljre anfjört. (£» ift nicfjt 3u tierfennen, baf» bie Drbnung fotnof)! auf ben moralifdjen 23ert be§ SRenfdjen einen bebeutenben (Sinftnfj f)at, als attdj, baf§ fie bemfelben üiele SSorttjeite bietet; (Sttcrn follext fie überall im §aufe einfiitjren unb baran pünftlid) fefttjatten, benn nur bann fattn e§ gelingen, fie bent Sinbe jur @ewof)nt)eit ju machen, wenn iljm, toie audj foitft itt allen Singen, mit gutem S3eifpiele ooran= gegangen tuirb. 3BoKte man bie ©tünbdjen fummiren, bie burdj unorbentlidje ftinber betn Unterrichte itt ber ©djule geraubt werben, man mürbe ftaunen über iljre Slnjaf)!. ®a§ orbentlidje Sinb berliert feine ,3«* mit betn ©udjen berlegter ©adjen, e§ lä|t fidj nicEjt leicht burd) §in= berniffe abfjalten, jur beftimmten 3eit ber ©djule gu erfreuten, e§ Wirb uidjt burd) ju fpäteg kommen ben Unterricht üerfäumen unb bie Slufmerffamfeit feiner SJJitfdjüler ftören, aber audj anberfeitš burd) ein gu frühes Slufbredjen üom ftaufe nicfjt balb ©efaljr laufen, in böfe ®efellfd)aftcn jtt gerätsen. (Sltern laffen aber aud) fonft il)te ftinber frei l)erumftreid)en, um il)rer nur lo§ jtt werben, oljite ju bebenfen, weldjent SßerberbniS fie babei aus gefegt fittb. Sie Vergiftungen burd) eine böfe ©efellfcf;aft finb oon unberechenbarer SEragWeite. Slufjcrbem üerfallen bie ftiitber bent Safter bež 3)Jü^iggange§. greiltd) müffen bie Sittber öfters inž $reie ; xf)r Körper bebarf ber 23etoegttng, bod) foll biefj nie oljne 2tuf= fic^t gefdjefyen. fiittber follen niemals beliebig ba§ ,,pau§ öerlaffen unb ihrem Iriebe nadjgeljeit, moburdj fie itt (SefeÜfdjaft jiigellofer grcuitbe gerätsen unb gafjllofen 2fu§artungeit auSgefefct finb. ft'inber unb $euer müffen bewadjt toerben. Um fie uor allerlei Slnftecluugen gu fidjern, fud)e man fie nit|litf) 51t befdjäftigett unb fie Ijiebitrcf) an Slrbeitfamfeit jn gewönnen. ©d)on itt ben erften Saljren be3 SebenS tritt beim Siitbe ber ®rang nad) Sljätigleit ftarf fjerüor. 2)a§ ft'inb will immer etwa§ jtt tfjuit Ijaben, e§ greift mit §aft nad) feinem Spielzeuge unb Weifj fid) ftunbenlang bantit ju befcf)äf= tigen. ÜUZait üerftfjaffe bafyer betn Sittbe paffenbe ©egenftänbe jum (Spiele uitb laffe ež biefelben felbft Wählen. Slber aud) im fpätern kako dobro o hvaležnem človeku ljudje sodijo, pa naj se tudi sami vpričo otroka vedno hvaležne skažejo in se dobrotnikov večkrat z veseljem spominjajo. Tako smo našteli tü ob kratkem, najpoglavitnejše čednosti, lastnosti in čutila, ki jih je treba v prvi mladosti buditi in gojiti. Pomislite, starši! da imamo v rokah srečo in zlo prihodnjega naroda. Zdatno zamorete pospeševati delovanje šole in srečo svojih otrok in blagoslovili vas bodo še speče pod rahlo gomilo. Odgojiti moramo pripravne in spretne ude državi, človeštvu in Bogu; to nam bodi važna in visoka naloga, to nam bodi sveta dolžnost, 21 (ter foHeit bit’ ®inber angeljatten toerbeit, ftetž t^ätig ju feiit. @ie fotten ifjre 2(ufgaben rein imb genau ausarbeiten, fie fotleit beti Sttern bei ifjrer 2(rbeit betjiffficf) fein, Weine 2Magen unb Sammlungen tion ^aturprobuften öeranftatten u. bgt. 23efd)äftigung bient jur Srtjotung unb Hebung bel Körpers unb beS ©eiftež, unb e§ »erben burd) fie alle Unarten unb Verirrungen, bie ba§ Unbe[ct)äftigtfein teicfjt auffontmen täfjt, öon bem ftittbe abgetenft. 83efcfjäftigung ift bie SSSiirge bel Sebettl. Sitem unb ©rjiefjer füllen and) barauf feCjeit, baf§ itjren &iit= bern 2lnftanb unb §öflidf;!eit frü^jeitig jur ©ewotynfyeit werben, unb fotlen ifpten aud) fjierin mit gutem 23eifpiete »orleudjten. Sin rotjel, ein bruta(e§ 23enet)tneit geigt öon äftanget au matjrer geiftiger S3il= bung. ®er äußere 2(uftaub, bie §öftid)feit finb 2(uebrüc£'e unferer ©efiitnung, fie werben geforbert unb müffen beobachtet werben, weit man barnacfj oft audj ben inneren SJienfdjeit beurteilt, unb weit ge= rabe fie oft fein gortfommen, fein fünftigeS ©tiid bebiitgen. SDZan gewönne bie Sinber ancf; an, für empfangene SEofjttfyaten ju banfett. ÜDftt sJ?ecfjt wirb ber Unban! mit bem -Kanten eines Safterl gebrattb-marft. ©obatb ba§ Sinb ben 225ert eine§ empfangenen ©efdjenfeS ju fcfjätjen Wei|, folt eS aitgefjalteit werben, für ba§ ifjnt freiwillig er= wiefene ©tttc ben gebütjrenben ®aitf 31t bezeugen. Salb wirb e§ fid) barait gewönnen unb c§ wirb fo ttadj unb ttadj ba§ ©efiiljt ber ®anfbarleit in ifjnt erwachen. ®ie Gšrjicfjer follen ben Stinbern be= greiftid) madjen, weldje gute Meinung jeberntauu non einem banf-baren ŠDČeufdjen tjabe, fie fotten fid) aber and; felbft für jebc fteinfte ©abe, für jebeit Heilten ®ienft in ©egenwart ifjrer ftinber banfbar bezeugen. @0 fiabe idj f)ier in ft'ürje einige ber norjiigtidjften £ugenbeit, ©igeitfdjaften unb ©efütjte tjeroorgetjoben, auf bereit pflege unb 2(u§= bitbuitg bie (Srjiefjttng fufjt. ©ttern! bebenfet, baf§ iit ttitfere §aitb ba§ 2Bot)t unb 2M)e einer Sufünftigen ©enerajion gelegt ift. Viel Dcrbieuftlidje! fönnet itjr reiften für bie ©djitle unb für euere Ä'inber, bantit fie einft gliidtidj fein unb eud) ttod) im ©rabe fegttett werben. 2(tt un§ ift e§, brattdjbare unb tiidjtige ©lieber 31t ergießen für ben ©taat, für bie Sftenfcfjfjeit unb für ba§ ©otteSreidj. @3 ift biefj eine Wichtige unb Ijofje Slufgabe, aber audj eine ^eilige ^ßftidjt. Šolska naznanila. Šolsko leto se je pričelo 2. oktobra 1. 1. s slovesno sv. mašo. 4. oktobra so bili učitelji v stolni cerkvi pri slovesni sv. maši na čast cesarjevega goda. Med letom so šolo počastili s tem, da so pri šolskem nauku v razredih poslušali, gg.: c. k. deželni šolski nadzornik dr. Ant. Jarc, okrajni šolski nadzornik in gim. vodja, c. k. šolski svetovalec J. S m o 1 e j, župan K. Dežman in krajni šolski nadzornik prof. R. Pirker. Učitelji so imeli vsaki mesec zbor in se posvetovali o šolskih rečeh. Gosp. okrajni šolski nadzornik je sklical po dokončanim obiskovanji razredov izvanredni shod. Od meseca majnika naprej se je vodila šolska mladina po trikrat na teden k sv. maši v stolno cerkev; petkrat na leto pa je prejela zakramente sv. pokore in sv. rešnjega Telesa. Učitelji in učenci so bili pri procesji na sv. Telesa dan. 21. junija je šolska mladina praznovala god sv. Alojzija in pervo sveto obhajilo. V začetku meseca majnika so učenci imeli na Rožniku šolski praznik, h kteremu so prišli tudi gg.: nadz. J. Smolej, župan K. Dežman in prof. R. Pirker. Gospodje občinski svetovalci so med seboj nabrali več denarja v ta namen, da se je za pridne učence še posebej napravil konečni šolski praznik na Rožniku. Štirikrat na leto so se učencem razdelila šolska naznanila. Šolsko leto se je z zahvalno sv. mašo v stolni cerkvi sklenilo 27. julija. Po sv. maši je bil v telovadnici slovesen sklep, kjer so se učencem razdelila letna sporočila in šolska naznanila. Prihodnje šolsko leto bode se začelo 1. oktobra t. 1. s slovesno sv. mašo k sv. duhu ob 8. uri zjutraj v stolni cerkvi. Učenci se bodo vpisavali zadnja dva dni meseca septembra. ödjulnadiridjten, SDie feterlicfie ©röffnung be§ ©djuljahreš fanb am 2. Dftober o. 5- biircf) eilt f)t. ©eiftamt ftatt. 51m 4. Dftober, al§ am {)of)en 9lamen§fefte ©einer SDiajeftät, wohnte ber gefammte ßefjrförper bem feierlichen Saiferamte in ber Somfirdje bei. Sm Saufe beS Sdjul;af)re§ mürbe bie Slnftalt fowoljl burdj ben 93efncf) be§ iperrn Sanbe§fcf)uIinfpeftor§, Theol. Dr. STnt. 3arc, al§ auch burdj ben be§ §errn SBejirfSfiJjuIinfpeftorS unb ©tymnafialbireftorS, f. f. @djulrathe§ 3. ©molej beeljrt. ®e§gleid)en befugten avtdfj föerr Söürgermeifter SDefcbmann unb §etr ört§fdjidinfpeftor 5ßrof. Sft. ^irfer bie einzelnen «taffen, um fid) bon ben gemadjten gort» fdjritten ber tScfjidjugenb ju überzeugen. S3e^ufž ©rjielung eiueä einheitlichen unb gwedbienlichen 25or= gel)en§ bei ber (Sr^ieljung unb beim Unterrichte, unb um bie ©cf)ul= intereffen fo allfeitig al§ möglich ju förbern, f)ielt ber Sefyrförper all» monatlich e*ne Äonferenj ab. (Sine foldje mürbe aud) öon Seite be§ terrn S3 egirf §f ul inf p ef to r§ nach erfolgter Snfpijirung ber gefatnmten chulflaffen einberufen. S?om SRonate Sftai an wohnten bie ©djüler im Seifein ber §errcn 2el)rer wöchentlich breimal ber hl- SHieffe in ber Somfirdje bei; aud) mürbe mährenb bc§ 3ahre§ bie ©djuljugenb burch bie beiben Öerren Satedjeten jum fünfmaligen ©umfange ber Ijl- ©aframente ber Sufje unb be§ 2(ltar§ angeleitet. 31m hohen grohnleidwamsfefte begleiteten Sefjrer unb ©djüler bie ^Srogeffion. Ser ©ebäd|tni§tag be§ Ijt. 2Iloifiu§, an bem auch ö^e ®inber jur erften hl- Kommunion geführt mürben, mürbe in ber @t. 3afob§= firdje feftlicl) begangen. 3m Seginne be§ ÜDionateS SO^ai hielt man in Dberrofenbad) ein finniges ©djulfeft ab, baS aud) ber £>err SBürgermeifter unb bie §er= ren Snfpeltoren 3- ©molej unb 9f. girier mit ihrer ©egenmart beehrten. S)a8 Ergebnis einer Äollefte, meldje bie .erren ©emeinbe* räthe unter fidj öeranftalteten, ermöglidjte and) bie Slbhaltung eine? ©djlufjfefteS am 9?ofenberge, bei bem jebod) nur ber fleißigere Sheil ber ©djüler jugegen mar. 3m Saufe be§ ©djuljahreS oertheilte man oiermal an bie Schüler bie <3cf)ulnad)rid)ten. Sa3 ©d)uljahr mürbe am 27. 3uli mit einem feierlidjen Sanf» amte in ber Somfird)e unb mit ber barauf folgenben $eftlid)feit im Surulofale ber SInftalt, mo an bie ©diiiler auch bie ©djulprogramme oertheilt mürben, gefd)Ioffen. Sa§ nädjfte @d)uljal)r beginnt am 1. Oftober mit einem ty. ©eiftamte um 8 Uljr früh in ber Somfirdje. Sie Schüleraufnahme mirb an ben beiben lebten Sagen be§ 3)ionate§ (September in ber Sire!» jionSfanjlei ber II. ftäbtifdjen 95olf§fcE)ule ftattftnben. Dobrotniki te šole. Kakor lansko leto so tudi letos radodarni prijatelji in prijateljice uboge šolske mladine skupno s čast. katol. društvom pripomogli, da se je 15 učencev popolnoma obleklo z zimsko obleko. Posebno naj se tu omeni znesek, kterega je slavna hranilnica za Kranjsko II. mestni šoli podarila. 200 gl. namreč je dobila šola v podporo ubogih učencev vsakdanje in nedeljske šole. Priserčna zahvala vsim, kteri so tako blagodušno skerbeli za tiste, kterim je nemila osoda marsikaj odrekla. Popis učil, nakupljenih za II. mestno 4 razredno ljudsko šolo. Za nazorni nauk: 2 ruska računila. — 1 zvezek Herrman-ov nazorni nauk. — Prausek, zbirka premakljivih črk. — Slovenski abecednik za na stene. — Zbirka lesenih tabljic z čerkami. — Metrična mera. 5 m., 5 □ din., 5 kdm. — Nazorni nauk za slov. mladost obsega 30 barvanih tabelj na debelem papirji z 380 podobami od Ivan Tomšič-a, prva knjiga. Za prirodopis: Popolni prirodopis Schubert-ov, 143 tabelj. — 5 Kundrat-ovih anat. stenskih tabelj. — 1 večji atlas za prirodopis, kolor. — 1 manjši atlas za prirodopis, kolor. — 1 poobraženje škodljivih metuljev s tekstom vred. — Prirodoslovje v podobah, slovenski mladini posvetil Ivan Tomšič. Za zemljopis: Dzimski-jev popis Ljubljane, 2 iztisa. — Radics-eva karta Kranjskega, 2 iztisa. — Adami-ovi Reliefglobus. — Becker-jeva karta Avstrije. — Felkl-ov Tellurium. — Sydov-a stenska karta obeh polutek. — Stilpnagel - ova stenska karta Evrope. — Zemljovid Kranjske Feliks Stegnar-ja, 5 iztisov. Za risanje: 40 Hillard - ovih risarskih predlog. — 200 risarskih predlog Ignacija Fuchs-a, — 12 sešitkov risarskih predlog Ant. Spinnar - ja, — G sešitkov risarskih predlog C. Domschke - ta. 2 zvezka naredbenika, leto 1869 in 1870; 1 naredbenik leto 1871. ÖJoljltljätcr öcr Sie arme ©djutjugenb bev Slnftatt erfreute fid) in biefem @d)ut= jatjre Dieter ©önncr unb ©önnerinnen, bie e§ in ©emeinfdjaft mit bem fatf). Vereine ermögtidjten, baf§ 15 biirftige Ä'naben mit je einem üottftanbigen Sßinteranpge bettjeitt merben fonnten. ÜDiit befonberem 9>lad)brude muffen mir bie bebeutenbe ©penbe non 200 ft. tjerüortjeben, metctje bie töbticfje frainifdje ©partaffe in befannter ©rofmüttjigfeit ber Stuft alt betjufš Stnfdjaffung üon üerfd)ie= beuen ©djutrequifiteu für arme ©djüter ber ©omt« unb 2Berftag§= fd)ute üOernxittette. Snnigfteit 2)attf Sitten, bie fo ein marmfiitjteubež §erj für jene in itjrem Šufen tragen, beneit baä tjarte ©djidfat fetbft ben 23efi& be£ sJtütt)igften uerfagte! 3 n u c n t a t über bie für bie II. ftäbt. üierftaffige 33otf3fd)uIe angefdjafften Sefjrmittet. gitr ben 9lnfd)auung§unterrid;t: ßtuei ruffifdje 9Jedjen= mafdjinen. — 1 S3aitb ^errmait’s SlnfdjauungSunterridjt. — ^raufet ©erraffen. — ©toü. SBanbfibet. — (Sine ©ammtung t^ötjerner ©nrf)= ftabentäfetdjen. — SRetermaf?. 5 SKeter, 5 □®m., 5 Ä’bm. — Stn* fdjaituugöunterrtdjt für bie ftoü. Sugenb, 30 fotor. £afetn auf feftem Rapier mit 380 Stbbitbungen ooit Sot). Tomšič, 1. Šhtd). gür bie 9£aturgefd)id)te: SMtftänbige Slaturgefdjidjte üon ©djubert, 143 Slafetn. — 5 St'unbrat Stuatom. Sßanbtafetn. — 1 grofjer StttaS ber 9Jaturgefd)id)tc, fotor. — 1 Meiner Slita§ ber 9fatur= gefdjidjte, fotor. — 1 Slbbitbung üon fd)üb(id)cit ©djuiettertingen fantmt Žejt. — sJiaturfitnbe in S3itbern, ber ftoü. Sugenb gemibtnet üon Sot;. Sontši6. gür bie ©eografie: ®jim§fi, Sefdjreibmtg üon Saibad), 2 (Sjempt. — 9iabie§, Üarte üon Srain, 2 ©jempt. — Stbami, 9fietief= gtobuž. — 93ecfer, SŽarte üon Defterreidj. — $etft§ Setturium. — ©pbom, Sßanbfarte ber ^tanigtobien. — ©titpnaget, äöanbfarte üon (Suropa. — Sanbfarte üon Ärain üon $etij ©tegnar, 5 Sjempt. gür ba§ 3 ei d; neu: 40 §ittarb’§ ^eidjenüortagen. — 200 3eid)cnüortageu üon Sgnaj $udj§. — 12 £>efte geidjuungSüortagen üon Stnt. Spinner. — 6 §efte 3ei‘;I)rtun9S00rIaSelt üok 25omfct)fe. 2 93änbe SSerorbnungSbtatt, 3a§rgang 1869 unb 1870. — (Sin 3Serorbnung§btatt pro 1871. Učitelji: Leopold Belar, ravnatelj, je ličil vse predmete v IV., in petje v II. razredu vsakdanje in vse predmete v začetnici dopoldanske nedeljske šole za rokodelske učence; 25 ur na teden. Franc Raktelj, je učil vse predmete v III. razredu b. vsakdanje, in vse predmete II. oddelka dopoldanske nedeljske šole za rokodelske učence; 25 ur na teden. Janez Zima, je učil vse predmete v III. razredu a. vsakdanje in vse predmete III. oddelka dopoldanske nedeljske šole za rokodelske u-čence; 25 ur na teden. Franc Kokalj, je učil vse predmete v II. razredu vsakdanje in vse predmete I. oddelka dopoldanske nedeljske šole za rokodelske učence; 23 ur na teden. Leopold Armič, je učil vse predmete v I. razredu b. vsakdanje šole; 20 ur na teden. Valentin Kummer, je učil vse predmete v I. razredu a. in petje v I. razredu b. vsakdanje šole; 22 ur na teden. Franc Boštjančič, je učil ker-ščanski nauk v 4 razredih vsakdanje šole; 9 lir na teden. Dragotin Klun, stolni kaplan, je učil kerščanski nauk v 2 razredih vsakdanje šole; 4 ure na teden. Jakob Dolenec, stolni katehet, in P. Joahim Jereb, sta u- čila kerščanski nauk v popoldanski nedeljski šoli za rokodelske učence; vsak 2 uri na teden. Od začetka maja do konca julija je podučeval vodja Belar učence IV. razreda eno uro na teden teoretično in praktično v sviloreji. ßcJ)tperf0ttate: Leopold Belar, Setter ber Slnftaft, leljrte alle ©egenftänbe in ber IV. klaffe ber 2Berftag§fd)ule, ben (Sefang in ber II. Klaffe unb alle ©egenftänbe in ber Ššorbe» reitungšflaffe ber bormittägigen Sonntagšfdjule für Se^rlinge; 25 ©tunben toödjentlid). Franz Raktelj, leljrte alle ®egett= ftänbe in ber III. klaffe b ber 23Berftagsföd)cntlicf). Johann Zima, lefjrte alle ©egen= ftänbe in ber III. Klaffe a ber SBerftagšfdjule, unb alle (&e= genftänbe in ber III. 2lbtl)ei= lung ber üormittägigen ®onn= tagsfd)ule für Seljrlinge; 25 ©tunben »Mjentlicfj. Franz Kokalj, leljrte alle @egen= ftänbe in ber II. Klaffe ber SBerftagšfdjule, unb alle @e= genftänbe in ber I. Klaffe ber oormittägigen SonntagSfdjule für Seljrlinge; 23 Stunben Wödjcntlid). Leopold Armič, leljrte alle@egen= ftänbe in ber I. Klaffe b ber SBerftagšfdjule; 20 ©tunben iuödfjentlid^. Valentin Kummer, lehrte alle @e= genftänbe in ber I. klaffe a unb ben ©efang in ber I. klaffe b ber üöerftagsfcfjule; 22 @tttn= ben toöcfjentlicf) Franz Boštjančič, SBeltpriefter, lehrte bie 9tcligionslel)re in üter Klaffen ber 2Berftag§fd)ule; 9 Stunben möcfjentlidj. Karl Klun, Somfaplan, lehrte bie 9ieligion8lef)re in jmei Klaffen ber 3Serltag§fd)ute; 4 3tun^ ben mödjentlid). Jakob Dolenec, Somtatecfjet, unb P. Joachim Jereb erteilten an Sonn* uitb Feiertagen ben 2eljr= jungen beit Sieligionšunterridit, jeber burd) 1 ©tunbe tDöcf)ent= lief;. &on Slnfattg 9Jiai bis CSnbe 3uli mürbe oom Seiter $elar ben Sdjülertt ber IV. Klaffe in einer mödjentlidjen ©tunbe ber Unterricht in ber @eibcnjud)t tljeoretifd) unb praftifd) er= tfyeilt. Pregled posamnih naukov in ur na teden, in število učencev. Nauki Razredi I. i I. I) II. III.a. III.h IV. I i. *51 Nedeljska 1 i .! inln. ■ ? s" I Sola TiTiis. 1. Kcrščanski nauk 2. slovenščina | T 2 „ v. t rermm 3. nemščina > „aukom 4. pisanje . . . 5. številjenje . C. risanje . 7. telovadstvo 8. petje . . . 9. zemljepisje in zgodov 10. prirodoznanstvo . 11. branje in pisanje 12. branje, pisanje in številjenje . 13. branje, pisanje, pravo p isj e, številjenje in opravilni spisi . . 3 3 9 17 25 46 19 22 5 7 6 I 1 2 2 Skupaj 23 23 24 25 25 251| 3 3 3 3 157 Število učencev v vsakdanji šoli .... Število učencev v nedeljski šoli 67 60 124 61 67 l| 96 :i — ! — — j 32 62 1 j 101 _!«» 94 289 V k u p . !| 764 1 čenči po narodnosti Razredi Slovenci Nemci Italjani Horvatje I. a. 67 — — — I. b. 54 5 1 — 11. 119 2 2 1 III. a. 58 1 2 — III. b. 58 9 — IV. 70 20 6 skupaj . 426 37 11 ! tl e b c t f i ri) t ber ÜeCjrgegenftäiibe, tfjrer wöc^entl. ©tunben unb ber ^>er ©djiiler. ©egenftanbc ®te jflaffen ■5 'S ©onntcigžs ©cfyule w S c = Ut* 5 £ C 3*3 $ IS) Ta. Ib. II. ill.a. Ill.b IV. I. II III. 1. ®ie 9?eligtonesfet;rc . 2. bie floU. (St>v. ISert. 3. bie fccutfcfce „ 1 jJeliUcn 4. bat? ©(bčnfcfcreiben . 5. baž Oiecbnen . . . G. ta« 3eicbneti . . . 7. bač Sti v neu . . . 8. bev ©efatig . . . 9. Srbfunbe .... 10. SJkturfunbe . . . 11. b.žefeit u.b. Schreiben 12. bas Sefeit, ©c^veiben unb Weinen . . . 13. ba« üefeit, ©djčns u. SHecfctfdjreibett, SRedjnen u. ®efdjäft«auffä|je . 2 2 2 3 2 3 7 7 3 3 3 2 5 5 9 9 9 9 ! 5 5 3 3 3 — 3 3 4 4 4 ; 4 — — 11 12 1 — - 12 2 2 111111 i - 1 ' 1 • 2 ; i j 2 -- 2 1 2 I 17 25 46 19 22 5 7 6 1 1 2 2 4 j 3 u f a ni nt e n . 23 23 24 25 25 251 3 1 3 3 3 || 157 j 3afyl ber 3Berftag