UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI, KI PREŽIVLJAJO NASILJE _ ^ , (IZBRANO GRADIVU S SEMINARJA MOIRE WALKER)^.....^ SAMOIZOBRAŽEVANJE KOT NAČIN OPOLNOMOČENJA Ko smo leta 1994 Vesna Leskošek, Mojca Urek in avtorica tega uvoda več kot uspešno sklenile skoraj teden dni trajajoče izobra- ževanje na področju dela z ljudmi, ki so kot otroci preživljali spolne zlorabe, je bil to za vse nas velik dogodek. Njegove veličine nismo merili samo po tem, da je šlo za enega prvih izobraževanj na tem področju, temveč zlasti po tem, da so se ga udeležile socialne delavke iz vlad- nega in nevladnega sektorja, ki sta tedaj s težavo iskala skupne poti. Več kot dvajset ljudi je tako na praktičen in simboličen način izrazilo pripravljenost za delo na tem področju. Kmalu potem se je ustanovila prva skupina posameznic, ki so preživele spolne zlorabe v otroštvu (Društvo za pre- prečevanje spolnih zlorab), ki se je razvila v več skupin za samopomoč, v katerih se zbirajo prizadete osebe ali njihovi svojci. Večina takratnih udeleženk je v teh letih sodelovala na številnih podobnih strokov- nih seminarjih, nekatere izmed njih pa so se udeležile tudi letošnjega izobraževanja. Že takrat smo nekatere poznale znano avtorico knjig Preživele skrivnosti [Survi- ving Secrets] in Ženske, terapija in sveto- vanje [Women, Therapy and Counselling], Angležinjo Moiro Walker. Sama sem jo prvič srečala na veliki letni konferenci organiza- cije MIND, Nacionalnega združenja za po- speševanje duševnega zdravja v Blackpoolu (Velika Britanija). Na delavnico Moire Walker je prišlo kakšnih 50 žensk, ki so se gnetle v sobi, namenjeni največ 20 udele- žencem. Ženske so se posedle po tleh in Moira Walker je v dveh urah na umirjen, vendar učinkovit način izvedla delavnico, ki je bila močno doživetje. Občudovala sem njeno sposobnost, da se je spoprijela z ne- pričakovano množico udeleženk delavnice in v nemogočih razmerah ostala na visoki strokovni in izkustveni ravni. Skoraj 3 leta pozneje se nam je posrečilo dobiti finančna sredstva angleške organi- zacije Charity Know How, ki ima sedež v Londonu in nam je omogočila organizirati seminar tudi leta 1994. Letošnje izobra- ževanje sva organizirali z Vesno Leskošek in nanj povabili 22 udeleženk, nekaj iz nevladnih služb, ki so namenjene zlasti ženskam (Ženska svetovalnica, SOS telefon. Avtonomno zatočišče za ženske. Društvo za nenasilno komunikacijo. Modra, Društvo za preprečevanje spolnih zlorab itn.), in nekaj socialnih delavk iz državnih ustanov (Varna hiša Maribor, centri za socialno delo). Izobraževanje je trajalo 4 dni, vodila pa ga je Moira Walker, ki je sicer profesorica in predavateljica svetovanja na Univerzi Leice- ster in samostojna psihoterapevtka in su- pervizorka. Večina udeleženk je poznala njeno delo zaradi delnega prevoda njene knjige Preživele skrivnosti v slovenski jezik (glej zbornik Spolno nasilje, 1996). Izobraževanje je bilo osredotočeno na tri glavne teme, ki pa so obsegale številna znanja in veščine: 1) učenje poslušanja in ustreznega odzivanja; 2) kako poteka delo z odraslo osebo, ki je preživela spolno zlo- rabo v otroštvu; 3) kako poteka delo z žen- skami, ki preživljajo nasilje. Na tem mestu objavljamo del materialov, za katere nam je Moira Walker odstopila avtorske pravice. Darja Zaviršek 415 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... NAVODILA ZA POSLUŠANJE 1. Poslušaj z vso zbranostjo, brez preki- nitev. 2. Zapomni si vse, tudi podrobnosti (bolj ko poslušaš in manj ko govoriš, več si zapomniš). 3. Prisluhni podtonom — kar ni izgovor- jeno, se pa lahko zasluti. 4. Išči neverbalna sporočila, ki ti lahko pomagajo razumeti občutke. 5. Prisluhni sebi, občutkom ob opisani situaciji, zaradi nadaljnjega razumevanja — empatija. 6. Poskušaj zdržati prekinitve in molke, ki so nekoliko daljše kot pri običajnem razgovoru (izogibaj se postavljanju vprašanj zato, da bi pretrgala molk). 7. Pomagaj sebi in drugim, da se počutijo udobno in sproščeno; ohrani mir tudi, če se tako ne počutiš. NAVODILA ZA ODGOVARJANJE 1. Bodi natančna, kot le moreš, pri opi- sovanju občutkov/idej, ki si jih zaznala. 2. Uporabi svoje empatično razume- vanje, vendar bodi natančna; tudi obotav- ljiva, ker se lahko motiš. VMt , ft 3. Sprašuj čimmanj, razen če: a. potrebuješ informacije (vtem primeru postavi jasno vprašanje), b. želiš odpreti kakšno področje (upo- rabi odprto vprašanje), C. želiš kaj razjasniti (pomaga retorično vprašanje). 4. Uporabljaj majhne poudarke, kot so »mmm«, »da«, ali ponovi zadnje besede. 5. parafraziraj ali reflektiraj natančno kot: način poudarka, j znak, da poslušaš, način, kako preveriš ali si razumela pravilno. 6. Izogibaj se sodbam ali bremenilnim pripombam. 7. Kadar je mogoče, poveži med sabo izgovorjene izkušnje, dogodke, odzive in ideje. 8. Izogibaj se po nepotrebnem spre- minjati ali motiti temo razgovora. 9. Izogibaj se, da bi spregovorila pre- kmalu, prepogosto ali predolgo. In končno, ko odgovoriš: 10. Vrni se k modulu poslušanja, opazuj in prisluhni reakcijam na svoj odgovor in novostim, ki se pri tem pojavijo. PRIMERI BOLJŠIH VEŠČIN Poslušamo pazljivo. Zapomnimo si iz- hodišča. Dovolimo prostor in presledke. Iščemo individualne odgovore. Uokvirjamo intervju, pri tem pa opogu- mljamo osebo, da išče svoje odgovore. Odpiramo vprašanja, ki omogočajo še več informacij. Izogibamo se vprašanjem, na katera lahko oseba odgovori le da ali ne. Pokažimo prijateljski, nežen, iskren, ohrabrujoč, resničen interes. Naš odziv naj bo empatičen in sočuten. Bodimo realistični in racionalni pri oceni resničnih možnostL * i* ; Upočasnimo intervju. Vzamemo si čas. Dovolimo, da se pokažejo boleče stvari, in celo izbiramo boleča izhodišča. Smo pozitivni, tudi če to preseneča. Se ne pretvarjamo, da nekaj vemo, če to ni res. Razčiščujemo izhodišča in alternativne akcije. Za povzetke in refleksije uporab- ljamo besede, ki jih je uporabila sama oseba, ponavljamo, povzemamo. Pokažemo, da tudi drugi lahko enako čutijo. >n ifi ili, Dovolimo, da so lahko izraženi različni občutki, tudi če se sami z njimi ne strinja- mo. Zagotovimo zaupnost in diskretnost. Razširimo intervju tako, da delamo povezave. Ponudimo čas za nadaljevanje in čas za refleksijo med intervjujem. Ponudimo nadaljnjo podporo, ne glede na odločitev. Pomaga naj zmanjšati krizo in pusti odprta vrata za prihodnja srečanja. PRIMERI SLABIH VEŠČIN Ne prisluhnemo različnim signalom, mislim. 416 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... Vpadamo v besedo. Izražamo mnenja, dajemo odgovore, polagamo besede na jezik. Preveč vplivamo. Izražamo svoje rešitve, manipuliramo. Postavljamo vprašanj, ki vodijo ali so zaprta, ali več vprašanj hkrati. Ustrahujemo, metoda trde roke, razvred- notimo in se branimo; vedemo se preveč uradno, izvajamo pritisk, smo sarkastični, celo seksistični. Kažemo pomanjkanje empatije, nismo sposobni zaznati pravih čustev. Ponujamo nerealne obljube ali mož- nosti. Govorimo preveč, prehitro, ne pustimo časa za odgovor. Bežimo pred bolečimi izjavami. Smo kritični in šokirani. ' Govorimo pokroviteljstvo, zviška. Izražamo željo, da dobimo, kar hočemo. Dajemo občutek, da je oseba čudna. Dajemo nesmiselne pripombe (Sita sem že tega, da...). Smo nelojalni ostalemu osebju (ali na- robe, nekritično zagovarjamo tretje osebe). Informacije moramo sproti preverjati; nismo dovolj pripravljeni. Zmanjkuje nam časa, da bi pretehtali probleme. Postanemo jezni, ko ne gre po naše. ^ ALTERNATIVE VPRAŠANJEM Postavljanje vprašanj je tako običajen način intervjuja ali pogovora, da pogosto sploh ne pomislimo na alternativne, manj ogrožu- joče načine pridobivanja informacij. Težava s spraševanjem je v tem, da zahtevajo od- govor, in ker smo vljudni, se trudimo nanj odgovoriti, čeprav smo pri tem postavljeni v neprijeten položaj, ali se moramo celo braniti. Alternativne poti, kako izraziti vprašanje, vsebujejo: Ko opažamo fizične znake: Namesto, da rečemo: »Kaj vas vzne- mirja?« Lahko rečemo: »Postajate vznemirjeni.« Blizu so stavki »videti je...«: Namesto vprašanja: »Kaj vas teži?« Lahko ugotovimo: »Videti ste zaskrb- ljeni.« Uporaba stavkov v prvi osebi: Namesto: »Zakaj se niste razjezili nanj?« Lahko rečemo: »Kar ste mi povedali, me je razjezilo.« Namesto: »Kaj se je zgodilo v vašem otro- štvu?« Lahko rečemo: »Pomagalo bi mi, če bi vedela več o vašem otroštvu.« Stavki »povejte mi o«: Namesto: »Kaj pa vaš oče?« í Lahko rečemo: »Mogoče bi mi radi povedali o svojem očetu.« Mehkejše vprašanje: »Bi mi radi pove- dali...?« Uporaba minimalnih odgovorov: »Da«, »Ne«, »Nadaljujte«. ' Uporaba gest in govorice telesa: Uporaba rok tako, da povedo več, ali privzdigovanje vek, kot da sprašujemo. OBREMENILNE PRIPOMBE Izogibajte se - '■■ * - Vzklikom presenečenja; netolerance; gnusa Izražanju prevelike zaskrbljenosti Moralističnim sodbam; kriticizmu, ne- potrpežljivosti Lažnim obljubam; prikupovanju; neres- ničnim pohvalam Povezovanju z lastnimi izkušnjami Strahovanju ali pritiskom * Obremenjevanju osebe s svojimi teža- vami Norčevanju, zgoščevanju, podcenje- vanju -. Raje naredite Povečajte simpatijo ali zagotovila, ko je to res potrebno Izrazite odprtost tudi do iracionalnih ve- denj ali drugačnih vrednot in mnenj Razvijajte zaupanje Poslušajte, sprejemite, zaupajte Ne projicirajte svojih izkušenj Upoštevajte izhodišča spola, moči, kon- trole Klientka naj kontrolira proces — vendar ne izkušnje kontrole; reči NE. Zavedajte se možnosti ignorantskega/ 417 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... zlorabljajočega nadaljevanja, nevarnosti ponavljanja zlorabljajočega vzorca. Ne ponujajte, česar ne morete zagotoviti — zavedajte se, da česa ne morete izboljšati Zapomnite si, kako pomemben je prvi stik Zagotovite zaupnost Zagotovite, da vas ne bo nič motilo: telefoni ali trkanje na vrata Bodite točni, ne pustite klientov čakati Razumite in sprejmite svojo ambiva- lenco: mešani občutki so neizogibni Položaj stolov je pomemben — naj klientka izbira, kako hoče sedeti Izogibajte se dolgemu molku na začetku Tolerirajte negativna čustva .tte:> Bodite odgovorni do sebe Ne bodite preveč zagreti ali škodljivi Spodbujajte — ne izvajajte pritiska. Zaznajte zunanja in notranja izhodišča, delajte z njimi — ne zmanjšujte prave skrbi. Zaupajte — cenite zapletenost situacije za zlorabljeno klientko. UČINKI DELA Z ZLORABLJENIMI NA SVETOVALKE KAKO SE POČUTIMO IN NEKAJ POSLEDIC Preobremenjenost in zgroženost. Strah, da bomo škodljivi (zlorabljajoči). Na trenutke zlorabljajoči do svetovalke. Na trenutke se lahko počutimo nemočni in nebogljeni (kot zlorabljen otrok). Občutki izoliranosti in odtujenosti. Občutek nespretnosti: Ne morem tega storiti; nisem dobra v tem; kdo drug bo to storil bolje ipd. Posplošeni občutki, da smo slabi in za nobeno rabo. Občutek izčrpanosti: preveč, ne morem več; ne prenesem podrobnosti; želela sem le, da bi se ji izboljšalo ipd. i Krog občutkov upanje/brezup/upanje. Vprašajte se, kje so vaše lastne meje, ali se lahko spoprimete s težavo in kako veste, ko tega ne zmorete. Pomembno je prepoznati svoje meje. Zavedati se moramo lastnih zlorab v otroštvu. Treba se je zavedati razlik med spoloma in možnih težav in občutkov, ki iz tega izhajajo. Obstaja veliko možnosti, da se preveč vpletemo in da ne zmoremo postaviti meja. Občutki jeze, nezaupanja, zgroženosti, krivde — in kaj storiti z njimi. V procesu svetovanja lahko trpi partner- ski odnos svetovalke. Svetovalka lahko postane preveč zaskr- bljena in anksiozna do lastnega otroka: noče varuške etc. KAJ LAHKO POMAGA Zanesljiva, redna in zaupljiva supervizija. Kadar imamo veliko takih primerov, naj bo supervizorka kdo, ki se na področje spozna. Zapomnite si, da se lahko vaši občutki pojavljajo kot odmev in reflektirajo klient- kino izkušnjo, zato jih ne prikrivajte, tem- več delajte z njimi; vprašajte se, kaj vam vaši občutki povedo o procesu. Poleg strokovne supervizije morate ime- ti podporo tudi v svojem osebnem življenju. Pomaga, če razumete proces: kaj lahko pričakujete, da boste pridobili v tem delu; da niste edini, ki opravlja to delo, da ostali doživljajo podobno. Hkrati je pomembno, da imamo čas za to, da premislimo o sebi in svojem delu. Poskušajte obdržati jasnost izhodišč in ne postanite z njimi preobremenjeni. Ne vzamite klientkine jeze ali brezupa osebno (razen, kadar ste storili napako, pri čemer se zavedajte svojega deleža), temveč poskušajte to razumeti in pomagati klient- ki, da bo razumela. Zagotovite, da bodo meje jasne, in jih vzdržujte — čas, razpoložljivost, količino časa. Pustite si prostor zase. Vprašajte se, ali ste pripravljeni za to delo: ali berete dovolj? Ali je tak tudi vaš supervizor? Vprašajte se, ali se dovolj cenite, da se lahko zavarujete. Klientkam ne pomaga, če imajo prezaskrbljene svetovalke, ki ne znajo skrbeti zase. 418 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... KAJ POTREBUJE ZA USPEŠNO DELO SVETOVALKA: Podporo/supervizijo Znanje/trening Razumno delovno obremenjenost Prepoznavanje lastnih potreb: ali jih do- volj zadovoljujemo? Sposobnost, da se umaknemo, kadar je treba: da nismo preveč vpleteni in ne pre- več na distanci Razumevanje procesa Da cenimo svoje delo in sebe Da lahko rečemo »Ne« Jasne meje Ohranimo upanje Prožnost (in ne, da hočemo biti rešitelji) Poznavanje sebe (še zlasti, če smo bili zlorabljeni) Če ne vemo, kaj čutimo, lahko to odseva zlorabljajočo izkušnjo (izolacija; preobre- menjenost, odtujenost, strah) И ' KLIENTKA POTREBUJE Da je kdo posluša il^i. > Da ji verjame, jo jemlje resno Da nadzoruje proces in si lahko vzame čas Da obvlada situacijo in ima občutek, da zmore Občutek, da ne bo preobremenila sve- tovalke Da ji pomagamo z mejami Da ve, da zloraba ni bila njena krivda ali odgovornost Nekoga, ki jim bo dajal upanje Nekoga, ki prenese brezup in tolerira ekstremno bolečino Da ni zavrnjena — pazimo, kako sveto- vanje končamo Da ji pomagajo razumeti proces Da ve, da so odgovori normalni odgovori na nenormalno situacijo PROCES SVETOVANJA TISTIM, KI SO PREŽIVELE ZLORABE Na začetku so preživele pogosto ambi- valente: ali bo pomoč pomagala? Ali lahko razgovor kaj pripomore? Mogoče mi bo še slabše. Nič se ne bo spremenilo. Najbolje, da pozabim, itn. V zgodnji fazi: vzpostavljanje terape\^- skega odnosa — poslušanje; ne sodimo; zaupnost; ne silimo je/ga, da obnavlja po- drobnosti, vendar jih tudi ne ignoriramo. Dovolimo klientki izbiro. Odločilnega pomena je vprašanje zaupa- nja, ki ga lahko klientka preskuša. Zave- danje, da je to boleč proces, o katerem se moramo dolgo pogovarjati (dovolimo njej/ njemu, da pripoveduje; ne poskušamo nad- zorovati procesa) Zastavlja se vprašanje odvisnosti oziro- ma neodvisnosti od svetovalke: lahko ob- staja strah pred odvisnostjo od svetovalke in jeza zaradi tega Pogosto se pojavi občutek: »Gotovo sem bila slaba« — stiska/jeza/bolečina pri re- interpretiranju in razumevanju tega, kar je preživela Pogosto se pojavita jeza in negativni transfer. Preživela želi svetovalki prizadejati bolečino (se maščevati) ali pa jo je strah, da bi to res storili Pomembno je, da se lahko preživela za- nese na postavljene meje: svetovalka mora ohraniti jasne, varne meje Ko preživela občuti jezo, lahko to pri- pelje v žalost in sprejetje izgube. Svetovalka mora delati z ranjenim notranjim otrokom: otroštvo je bilo izgubljeno, pokvarjeno. Pogosto se pojavi vprašanje konfron- tacije z nasilnežem: klientka mora izkusiti možnost, da se konfrontira in hkrati ohrani nadzor bad situacijo. Treba je vedeti, da sposobnost reči »ne«, ko pride do zlorabe, ni koncept za otroke, ki so bili zlorabljeni. PREBLISKI IZ PRETEKLOSTI (FLASHBACKS) So običajen odgovor na travmo: neželen in ponavadi nezaveden akcijski odgovor na vznemirjujoč dogodek, ki ga oseba ne more kontrolirati. Lahko so trenutni ali pa trajajo nekaj časa — vendar bodo sami prenehali, lahko pa pomagamo klientki pri njihovem prema- govanju. 419 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... Zavedanje resnične ali trenutne situacije je različno — nekateri se izgubijo v prebli- skih in jih zato ne morejo raziskovati, lahko jih le občutijo ali doživijo. Prebliski so nezaželjeni in zastrašujoči, povzročijo vznemirjenje: preteklost posta- ne sedanjost in dogajanje iz preteklosti se ponovi. Prebliski se pogosto pojavijo, ko prične klientka razreševati izkušnjo zlorabe, ali pa prebliski sledijo odkritju. V procesu svetovanja pomaga, če jih pojasnimo in tako postanejo del procesa — ljudje se bojijo, da bodo znoreli, še zlasti, če nanje nimajo pravega odgovora (kar ni nenavadno). Če je klientka zelo »izgubljena« ali na- zaduje (regresija v pred-verbalno fazo), je prednostna naloga, da jo na čimbolj nevsi- ljiv način zavarujemo (v nasprotnem pri- meru obstaja resna možnost, da se zloraba ponovi). Zagotovite ji (tudi, če vas klientka ne more slišati), da se je zloraba zgodila takrat in ne sedaj in da je sedaj varna — zagotovite tudi varnost, vse dokler ne bo ponovno pridobila nafzora nad situacijo. Če je to za klientko mogoče, je spod- budite, naj vam pove, kaj doživlja. Pri tem jo pozorno poslušajte, saj je ta del travme nerazrešen in potrebuje previdno razisko- vanje. Po tem, ko je preblisk pomagal klientki, odkrijte, kaj ga je sprožilo. Lahko gre za zunanji dogodek, zvok, vonj, aktivnost, ali pa notranji doživljaj. Ni vedno mogoče določiti, kaj je spro- žilec — spodbujajte klientko, da bo bolj pozorna pri opazovanju dogajanja — s tem pridobiva več nadzora. Začnite delati na vsebini prebliskov in nastalih asociacij, ko postanejo bolj znani. Tako predelani spremljajoči občutki bodo izgubili intenzivnost: če zavestno razisku- jemo nezavedno, se zmanjša preplavljenost. Kot pri ostalih travmah je treba tudi dogodke, ki jih doživljamo ob prebliskih, vedno znova predelovati, preden njihova moč upade. Pomaga, če gremo s klientko skozi in- cident tako, da delamo na različnih sklepih — cilj naj bo pridobivanje kontrole, norma- liziranje in ponovno pridobivanje moči. Če se preblisk pojavi med spolnostjo, klienka potrebuje spodbudo, da to predela s partnerjem/partnerko in da skupaj naj- deta strategije premagovanja. Klientka se lahko nauči kognitivnih tehnik za zmanjšanje prebliskov: »ozemljit- vene« tehnike — partner in prijatelji lahko pri tem pomagajo (zavedanje predmetov okoli sebe, prostora, dnevnega časa). Obravnava ne sme zatreti prebliskov ali motečih spominov, temveč naj pomaga razumeti, da je njihovo doživljanje neizo- giben korak pri spoznavanju in premago- vanju celotne izkušnje viktimiziranja. Za svetovalko je najpomembnejše, da ostane mirna; da zagotavlja varnost; da potrpežljivo čaka; da razume, kaj se dogaja. Če dela v socialni službi, mora zagotoviti, da nihče drug ne začne delovati panično zaradi osebne nesposobnosti ali iz pomanj- kanja znanja. POMOČ ŽENSKI, DA SPREGOVORI 1. Pomislite na čas v svojem življenju, ko ste doživljali težavo, o kateri niste mogli spregovoriti in povedati drugim. Kaj je oteževalo, da bi spregovorili? Je bilo to zaradi drugih ali zaradi vaših lastnih občutkov (sram; strah, da vas bodo obsojali; strah, kaj bo to povzročilo pri drugi osebi; preveč depresivni ali nesrečni ipd.). Po- skusite določiti z drugo osebo ali osebami, zakaj je bilo to tako težko za vas. 2. Kaj se je zgodilo v vašem primeru: ste našli koga, ki ste mu povedali, ali ste vse zadržali zase? Če ste povedali, koga ste izbrali in zakaj? Kaj je bilo na tej osebi, da vam je omogočilo, da ste ji zaupali? Če niste mogli govoriti, kako je sedaj, ko ste to obdržali zase? 3. Iz svojih izkušenj poskušajte napraviti listo idej, kaj morate zagotoviti ženski, ki je doživela nasilje, da bo lahko govorila o svoji izkušnji: npr. kakšni morate biti, kaj mora ona vedeti itn. 420 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... SAMOPOŠKODOVANJE 1. Samopoškodovanje se pogosto po- javlja med tistimi, ki so preživele/preživeli spolne zlorabe. 2. Samopoškodovanje je lahko : a) »aktivno«: zaužitje prevelike količine droge; rezanje telesa; čezmerno pijanče- vanje ali uporaba drog (ilegalnih ali legal- nih, kot so tablete). Težko se zaustavi in enostavno začne. b) »pasivno«: oseba ne skrbi več zase; ne je ali preveč je; ustvarja pogoje, kjer se lahko hitro zgodijo nesreče; samopoškodbe — na primer zaradi čezmernega izvajanja šport- nih ali gimnastičnih vaj; človek premalo spi; si ne dovoli dobrih stvari ali jih uničuje; oseba vztraja v slabih stvareh (npr. v destruktivnem odnosu). 3. Kako se samopoškodovanje začne, ko je oseba še otrok: a) Začne se zato, da se otrok ubrani pred storilcem. b) Kot izraz gnusa nad samim seboj ali sramu. Л i c) Kot izraz jeze. d) Kot odgovor na to, da oseba nima nobene druge moči. e) Kot odgovor na izrazite disociacije, ki jih sproži zloraba: samopoškodovanje je lahko način, da človek »pride nazaj«, da se ponovno poveže s svojim telesom in samim seboj; daje občutek, da je oseba še vedno živa. Zlorabljeni otroci v nekem trenutku od- krijejo, da se občutke, ki jih sproži zloraba, najbolje »odstrani« ali zajezi z močnim udar- cem v telo ali z nečim, kar telo močno pre- trese. Najbolj dramatična metoda, da se do- seže ta učinek, so hote storjene poškodbe. Samopoškodovanje simulira, pa čeprav za kratek čas, notranje stanje dobrega poču- tja in ugodja, ki se ga drugače ne da doseči. O Je izraz obupa; je komunikacija, ki govori o tem, da je nekaj močno narobe. g) Fizično zlorabljeni otroci pogosto povezujejo bolečino z ljubeznijo. 4. Kako se odzivajo drugi ljudje na otroke, ki se samopoškodujejo: Najpogosteje reagirajo na neugoden način; trdijo, da otrok išče pozornost, da je »težak« in zahteven. Trdijo, da je poreden, manipulativen, agresiven, nevaren. Pogosta je izjava, da je otrok »v težkem obdobju«, zato velja prepričanje, da ni treba biti preveč pozoren na to, saj bi s tem otroka le še spodbudili. Otroci pogosto niso vzeti resno. Pogosto se take reakcije pojavljajo tudi do odraslih, ki se samopoškodujejo. 5. Značilnosti samopoškodovanja v odraslosti: a) Upoštevati je treba vse, kar je bilo že rečeno za otroke. b) Vsaka zloraba oteži intimne zveze in tudi vse druge — vsakdanji interpersonalni konfliktni lahko ustvarjajo močno tesnobo, depresijo ali bes. Brez verbalnih ali social- nih veščin, s katerimi bi oseba odgovorila na ta močna čustva, oseba nima modelov za ravnanje s težkimi čustvi, zato se s samo- poškodovanjem začasno oddahne od teh čustev. c) Obstaja močan občutek, da je oseba slaba in ima šibko samozavest. Pogosta izkušnja, da doživlja bolečino, ki so jo povzročili drugi, lahko pripelje do tega, da si sama zada bolečino. d) Samopoškodovanje omogoča olaj- šanje, saj za tisti čas ne čuti bolečine. e) Obupan občutek, da oseba potrebuje druge, lahko pripelje do samopoškodo- vanja, saj lahko to sproži odzive drugih. Vseeno se to zgodi redko, saj se samopoško- dovanje pogosto dogaja na skrivem, obred- no, oseba pa dobro skrije rane, ki si jih zada. f) Samopoškodovanja ne smemo mešati s samomorilnim obnašanjem, saj ima drug izvir in drugačne namene. Namen sampo- škodovanja ni smrt, temveč zmanjšanje neznosne bolečine. Veliko preživelih ima samopoškodovanje za način preživetja. g) Če gre za klientko/klienta, ki je zelo razcepljen/a, lahko samopoškodovanje predstavlja notranji boj med destruktivnim jazom in bolj zaščitniškim jazom: v primeru samopoškodovanja zmaga prvi. 6) Kako ravnati z ljudmi, ki se samopo- škodujejo: a) Vzemite te poskuse resno, vendar brez panike ali čezmernega vznemirjenja. Kljub temu svetovalke pogosto sploh ne upošte- vajo samopoškodovanja, da mu ne bi posve- čale preveč pozornosti. b) Pomagajte klientki/klientu, da vidi in 421 UČENJE VEŠČIN ZA DELO Z ŽENSKAMI IN OTROCI... sliši, kaj se dogaja: če je samopoškodovanje že prišlo v navado, naj raziskuje sprožilce in izvore samopoškodovanja. c) Klientka/klient lahko začne razumeti, da je samopoškodovanje z nečim povezano; da gre za poskus, da nekaj reče, in da prej ni bilo druge poti, da bi to izrekla/izrekel. Lahko se začne spraševati, ali sedaj obsta- jajo druge poti (to predlagajte, ko je klient- ka/klient pripravljen/a za ta korak; bodite previdni in pazite na vprašanja moči in nadzora, ki ga imate kot svetovalke). d) Povejte klientki/klientu, da je imelo samopoškodovanje verjetno zelo pomebno vlogo v preteklosti in začnite govoriti o drugih načinih bivanja in življenja. e) Preverite s klientko/klientom, kako se počuti, ko govori z vami o samopoško- dovanju, kako ga sama razume in kaj ji pomeni. O Preverite, kako se počuti, če razmišlja o drugih poteh za ravnanje z bolečino (zapomnite si, da lahko samopoškodovanje občuti kot »prijatelja«); prepoznajte in poskušajte govoriti o nasprotjih, ki jih ima klientka; delajte na razcepu — enkrat s tistim delom jaza, ki želi nehati s samopo- škodovanji, in drugič z delom, ki temu nasprotuje. g) Bodite pozorni na to, da tudi sam proces svetovanja lahko sproži samopo- škodovanje, zato preverite, ali se to dogaja. h) Delajte s preživelimi, da povečate njihovo zavedanje tega, kako so se počutili, preden so se samopoškodovali, in kako so se počutili po tem. i) Govorite z njimi, da jim pomagate, da postanejo strpni do neprijetnih občutkov; da vedo, da jih to ne bo uničilo. Obenem pa jim tudi povejte, da se zavedate, da so takrat, ko so bilii majhni, čutili, da jih bodo ta čustva uničila. j) Klientke/klienti naj vedo, da je samo- poškodovanje razumljiv odgovor na strašne stvari, ki so se jim zgodile; vedo pa naj tudi, da je mogoče to spremeniti, čeprav bo to velik boj. Zvedo naj, da ima mnogo drugih ljudi podobno izkušnjo. 7. Poskusite uporabiti metodo dejstev kot način za pogovarjanje o samopoško- dovanju. Končni cilj pomoči je, da o dejanjih samopoškodovanja odkrito govorimo in jih ne prikrivamo. Klientkam/klientom lahko pomagamo odkriti, kaj so njihove »nevarne cone«, in poiščemo alternative. Samopo- škodovanje mora postati nekaj, o čemer govorimo. To lahko naredimo s tem, da s pogovorom naredimo dejanje in razloge zanj razumljive. Zavedanje tega početja je priložnost da začnemo iskati drugačen način ravnanja z bolečino. 8. Minimaliziranje ali prezrtje samopo- škodovanja je nevarno in ga lahko v prihod- nosti še poveča. n SKUPINE ZA SAMOPOMOČ ZA LJUDI, KI SO ? PREŽIVELI FIZIČNE IN SPOLNE ZLORABE Prednosti vključevanja v skupine za samo- pomoč za ljudi, ki so preživeli spolne in fizične zlorabe: 1. Ker sta otrok ali odrasla oseba, ki sta bila žrtev zlorabe, preživela eno najhujših skrivnosti, o kateri nista smela govoriti, lahko vključitev v skupino skupaj z drugimi, ki imajo podobne izkušnje, pomeni pretr- ganje te skrivnosti. 2. Ljudje, ki so preživeli zlorabo, imajo občutek, da se je to zgodilo samo njim. Imajo močan občutek izolacije in osamlje- nosti, zato lahko vključitev v skupino pomeni zagotovilo, da imajo tudi drugi take izkušnje in da niso sami. 3. V skupini za samopomoč ima oseba dovoljenje, da govori o težkih stvareh, to pa je tudi model za druge, da se opogumijo, da storijo enako. 4. Oseba, ki je preživela zlorabo, ima pogosto občutek, da je slaba in obsojanja vredna. V skupini je pogosto enostavneje videti, da to ne drži, da je treba obsojati storilca. Prizadeta oseba to lažje spozna, ko gre za druge ljudi, kot ko gre zanjo. To izkušnjo lahko nato poveže s seboj: »Če oni niso krivi in jih ne morem obsojati, potem tudi sama nisem kriva in se mi ni treba obsojati.« 5. V skupinah za samopomoč potekajo procesi opolnomočenja (na primer: sku- pina lahko deluje kot skupina pritiska). 6. V skupini za samopomoč deluje opol- nomočenje tudi tako, da oseba pomaga 422