Glasnik SED 21 (1981) 1 10 slavnostni govor red. prof. dr. ¿anka pleterskega, dekana filozofske fakultete univerze edvarda Kardelja v ljubljani Dovolite mi, da spregovorim v imenu Filozofske fakultete nekaj besed ob 40-letnici vstopa etnologije kot samostojne znanstvene discipline v delo naše univerze, dejstvo, da neka disciplina ni takoj v začetku zastopana na neki novo ustanovljeni univerzi, ni nenavadno. V tem Primeru, ko gre pri ustanovitvi univerze za bistveno dejanje v oblikovanju slovenskega naroda, je res upravičeno vprašanje, zakaj takšna izrazito narodnooblikovalna Veda kot je etnologija vanjo vstopa šele po dveh desetletjih. Po drugi strani pa vemo, da segajo začetki te vede na Slovenskem prav zaradi njene narodnospoznavne narave skoraj tristo let nazaj, tja k znamenitemu Valvasorjevemu delu. V razvoju vsake znanstvene discipline prihaja do vedno novih začetkov, novih misli in raziskovalnih Usmeritev. V razvoju etnologije je nedvomno najpomembnejši novi začetek v dobi razsvetljenstva, ko stopi v uakcijo zavestno oblikujočega se naroda kot nove ružbene kategorije, določujoče ves prihajajoči čas, do anes in jutri. Medtem ko Valvasor ponosno zbira, °pisuje in razkazuje žive in nežive posebnosti in znamenitosti svoje domače dežele, vidi A. T. Linhart v etnograf-em raziskovanju pot k spoznanju naroda, njegove Zgodovine in na zgodovini temelječe prihodnosti slovenskega ljudstva. Tu je začetek razsvetljenske smeri, še anes tvorne v slovenski etnologiji. Romantična smer, ki I' sledi, se naslanja na spoznanja razsvetljenstva, ko potrdi °dločilni pomen zanimanja za temeljne najbolj slovenske ljudstva in njihovo kulturo. Tudi ta smer opravlja SUt>jo Zgodovinsko nalogo, saj je zbiranje narodnega blaga svojem družbenem pomenu eno samo dokazovanje novredne ustvarjalne sposobnosti naroda in s tem fioieljevanje zahteve po njegovi politični enakopravno' in oblasti. Z vrsto velikih slavistov, od Miklošiča ^aprej, vstopa etnologija, četudi še ne samostojno, a po oji tematiki in metodi, v univerzitetno delo. Od tistih • do samostojnega nastopa na slovenski univerzi, naša etnologija mnoge znanstvene uspehe, ugotav-riove probleme in naloge, se odloča na novih razpotjih. Karlom Štrekljem in Matijo Murkom da Slovencem opsko priznane strokovnjake v raziskovanju ljudskega M a* 'z^ela že načrt znanstvenega raziskovanja vs t ^ultUre' usmerjen v stvarno preučevanje celotnega a danjega ljudskega življenja. Že 1904 dobi svoje prvo sr^ Ovno giasito (Časopis za zgodovino in narodopisje), 1 dvajsetih let, v novi državi, pa tudi samostojno dob'° ,lEtri0'09 "* N'en ustanovite!j Niko Županič posta-~ prekipevajoča, zmagoslavna ugotovitev: ,,lz roda hlapcev smo postali narod junakov!" Tu je o®0™"1 začetek nove dobe življenja naroda, ki se v njem n0P?Vl,a P°dv°jenost z življenjem ljudstva, tu je vir W"h nalog, novih zamisli in novih usmeritev etnologije, našif'em ponosom moremo reči, da so etnologi na svo' ko,Teti P3 tudi zunaj nje, dokazali, da so sposobni bist° S,r0,