vzgojitelj Biti Vzgoja, junij 2019, letnik XXI/2, številka 82 21 Medicinske sestre v okviru primarne, sekundarne in terciarne ravni zdravstvene dejavnosti sodelujemo v aktivnostih za promocijo zdravja in zdravstvene vzgoje tudi v šolah, vrtcih ter drugih izobraževalnih ustanovah. Za zdravje otrok in mladostnikov Pomembna vloga medicinskih sester v zdravstveni vzgoji Marija Preložnik, diplomirana medicinska sestra in magistrica zdravstvene nege, trenutno deluje na področju zobozdravstvene vzgoje in preventive; zaposlena je v Zdravstvenem domu Velenje. Naša temeljna naloga je krepitev in ohra- njanje zdravja, preprečevanje bolezni ter kakovostno podajanje znanja. Usposobljene smo za učenje in vzgojo odraslih, otrok ter mladostnikov, kar mora biti načrtovano in sistematično delo (Kvas, 2011). Namen pri- spevka je predstaviti delovanje medicinskih sester na področju zdravstvene vzgoje pri vključevanju v slovensko šolstvo. Zdravstvena vzgoja je pomemben del so- dobne zdravstvene nege in v zadnjem času ponovno postaja vidna. Številne definicije zdravstvene nege so že v preteklosti pouda- rile vlogo medicinskih sester pri edukaciji pacientov, ki naj bi s pomočjo informacij in naučenih spretnosti preprečili bolezen ali ohranili zdravje, predvsem pa za svoje zdravje prevzemali večjo osebno odgovor- nost. V sedanjem času so informacije o boleznih in zdravljenju vse bolj dostopne. V preteklosti je bila pomembna prelomni- ca, ko so se medicinske sestre iz skupnosti, kjer je bila zdravstvena vzgoja osredotočena zgolj na bolnišnice, vključile tudi na teren. Tako se lahko bolj približamo otrokom in njihovim staršem, se z njimi pogovorimo in jih spodbujamo v procesu pridobivanja zna- nja, novih spretnosti in veščin. Zavedati se moramo tudi pomena lastnega vseživljenj- skega učenja, v okviru katerega pridobiva- mo specialna znanja s področja pedagogi- ke, andragogike, didaktike, teorije vzgoje, psihologije učenja in razvojne psihologije (Kvas, 2011). Delo z otroki je pomembno zato, ker se ve- denje, ki pomembno vpliva na zdravje, zač- ne, izoblikuje in krepi v otroštvu. Namen iz- vajanja vzgoje za zdravje v vrtcih in šolah je informiranje in motiviranje posameznika in skupino za skrb za svoje zdravje. Medicin- ske sestre se v šole vključujejo z obveznimi vsebinami, kot so osebna higiena, prepre- čevanje poškodb, zdrava prehrana, alkohol in droge, pozitivna samopodoba, vzgoja za zdravo spolnost, temeljni postopki oživlja- nja ter mnoge druge. Pomemben del pred- stavljajo tudi vsebine iz zobozdravstvene vzgoje in preventive. Medicinske sestre, ki vstopajo v šolsko oko- lje, lahko spremljajo otroke in mladostnike v njihovem naravnem okolju; lahko prepo- znavajo njihovo delovanje, način življenja ter jim tako lažje pomagajo pri reševanju vprašanj, težav ter kriznih situacij. Prav tako Manj ali zelo malo imajo mladostniki informacij o odnosu med spoloma, o čustveni zrelosti in zvestobi, o tem, kaj nas žene v spolnost, kako se obnašati v času, ko se telo prebuja, kako ohraniti integriteto svojega telesa tedaj, ko še nisi pripravljen na spolnost, in kako se odzivati na zahteve lastnega telesa. Foto: BS jih lahko učenci vidijo v drugačni vlogi – ne vedno v modri uniformi ob prisotnosti zdravnika, ampak bližje njim. Šolske učilni- ce tako učencem, ki redko ali nikoli ne obi- ščejo zdravnika, ponujajo možnost, da se se- znanijo z medicinskimi sestrami. Z njimi se lahko bolj iskreno in sproščeno pogovorijo ter jim zastavljajo vprašanja, ki so povezana z zdravjem. Čeprav je znanje nujno, pa to ni dovolj za doseganje cilja zdravstvene vzgoje – zdra- vega vedenja. Mladostniki imajo na pri- mer precej informacij o škodljivih učin- kih kajenja, pa vendar svojega tveganega vedenja, ki jim močno ogroža zdravje, ne vzgojitelj Biti 22 Vzgoja, junij 2019, letnik XXI/2, številka 82 spremenijo. Prav tako se učenci zavedajo pomena zdrave telesne aktivnosti, vendar jih večina ne telovadi redno. Ali sami ve- dno ukrepamo na podlagi vseh informacij, ki jih imamo? Pričakujemo pa, da bo zgolj informiranje otrok, mladostnikov in nji- hovih družin spremenilo njihovo vedenje (Council on School Health, 2008). Izziv je v tem, da moramo biti realni gle- de tega, kaj je mogoče doseči, in določimo prednostne naloge. Pomembna vprašanja, ki si jih je treba zastaviti, vključujejo na- slednje: Kaj je najbolj nujna potreba ciljne populacije? Kako kakovostno je znanje po- sameznikov ter kakšne možnosti imajo, da spremenijo škodljive navade? Cilji morajo biti realni, dosegljivi in merljivi (cilj je lahko, da si učenci umijejo roke po uporabi strani- šča v kopalnici in pred kosilom). Vprašajmo se tudi, kaj je sprejemljivo za učence in kaj za širšo skupnost. Pojavlja se tudi vprašanje glede načrtova- nja vzgoje za zdravo spolnost. Medicinska sestra je kot izvajalka delavnice lahko v zagati, kako učencem primerno predstavi- ti takšno tematiko. Otroci in mladostniki dobijo kar precej informacij o delovanju spolnih organov in zaščiti pred neželeno nosečnostjo, vprašanje pa je, ali jih dobijo v sprejemljivi in razumljivi obliki ter ob primernem času. Manj ali zelo malo pa imajo informacij o odnosu med spoloma, o čustveni zrelosti in zvestobi, o tem, kaj nas žene v spolnost, kako se obnašati v času, ko se telo prebuja, kako ohraniti integriteto svojega telesa tedaj, ko še nisi pripravljen na spolnost, da ne boš »črna ovca« med vrstniki, in kako se odzivati na zahteve la- stnega telesa (Hafner, 2011). Kot strokov- njakinje imamo to svobodo, da izberemo pristope, ki bodo mladim pomagali spreje- ti zdrave in pravilne odločitve. Učenje življenjskih veščin otrok in mla- dostnikov zahteva celostni pristop. Tako bodo znali sprejemati odgovorne odloči- tve, reševati probleme, kritično in kreativ- no razmišljati, učinkovito komunicirati, graditi zdrave odnose, biti empatični, 16. novembra 2018 je minilo 400 let od rojstva Ljubljančana Janeza Ludvika Schönlebna, prvega kranjskega polihistorja, zgodovinarja, genealoga, duhovnika, mariologa, govornika in pridigarja. Inštitut za slovensko literaturo in literarne vede ZRC SAZU je leta 2017 o Schönlebnu izdal monografijo oziroma doktorsko delo Monike Deželak Trojar. Avtorica je oktobra 2018 na Inštitutu vodila tudi simpozij o Schönlebnu, na katerem so znanstveniki osvetlili polihistorjevo življenje in obsežno delo z neobičajno veliko vidikov. Janez Ludvik Schönleben Pred 400 leti se je rodil polihistor Janez Ludvik Schönleben Rok Bečan je duhovnik jezuit, po izobrazbi tudi slovenist in zgodovinar. Od leta 2018 dela v Ignacijevem domu duhovnosti v Ljubljani. Janez Ludvik Schönleben je bil sin ljubljanskega župana in vse življenje se je s študijskih in delovnih poti vztrajno vračal v ro- dno mesto in pisateljsko dejavnost posvečal domači deželi Kranj- ski, njenim deželnim stanovom ter ljubljanski škofiji. Te okvire je tudi presegel, recimo v genealogiji habsburških vladarjev (na simpoziju jo je predstavil Vanja Kočevar) in teoloških spisih, posvečenih Devici Mariji, a ostajal zvest posthumanističnemu baročnemu literarnemu slogu. Sodobne politične razmere na sposobni (so)čustvovanja, spopadati se s težavami in zdravo ter produktivno upravljati svoje življenje. Ob tem pa ne pozabimo, da so »otroci odprti in pošteni posamezniki, ki raziskujejo svet s svežino in hrepenenjem, da bi izvedeli več. Če si bomo le dovolili, nam bo otroška spon- tanost omogočila, da bomo pogledali na svet malo drugače – zagotovo v bolj pozi- tivni luči!« Literatura • Council on School Health (2008): Role of the School Nurse in Providing School Health Services. V: Pediatrics, 121(5): 1052–1056. • Gillespie, M.; McFetridge, B. (2006): Nurse education – the role of the nurse teacher. V: J Clin Nurs, 15(5): 639–644. • Hafner, Alenka (2011): Bilten javnega zdravja. Pridobljeno 20. 1. 2019 na spletni strani: http://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/ files/uploaded/bilten29.pdf. • Kvas, Andreja (2011): Medicinske sestre na področju promo- cije zdravja in zdravstvene vzgoje: kje smo, kam gremo? V: Zdravstvena vzgoja – moč medicinskih sester. Zbornik prispev- kov z recenzijo. Ljubljana: Društvo medicinskih sester, babic in zdravstvenih tehnikov Ljubljana, str. 33–46. • Pucelj, Vesna (ur.) (2007): Vzgoja za zdravje: priročnik za izvajalce vzgoje za zdravje ob sistematskih pregledih šolskih otrok in mladostnikov: promocija zdravja za otroke in mlado- stnike v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Inštitut za varovanje zdravja RS.