Poftnina pfaSana v golovlitl. Leto. VI, št. 230. V Ljubljani, v ssedalj® 22, oktabra 1922. Posam, It. 1 BSn, Izhaja razen pondeljka in dneva po prazniku vsak dan. 'Tr^niš^o jn upravništvo: Ljubljana, frančiškanska ulica 6-1. .asluv za dopise: Ljubljana pošt. pred. 168. Tel. int. št. 312. Cek. rac. št. 11.959. Stane mesečno 12 Din, za inozemstvo 22 Din. Oglasi: prostor 1 X 55 mm I Din. Dopise frankirajte in podpisujte, sicer se ne priobčijo. Rokopisi se ne vračajo. Reklamacije za list so poštnine proste. HflPRE Glasilo Socialistične stranke J*. r^siaviie. Pogumnim srcem. »Usmiljenim srcem. Naključje je hotelo. da sem zašel v stanovanie slepega jnvalida. Na prvi pogled sem spoznal veliko revščino, ki vlada v njegovem stano-^anju. Počasi sem izvedel vse. Poleg sebe mora preživljati še ženo in petero_ne-jjoraslih otrok, ki hodijo na pol nagi in °.si. ima sicer trafiko, ki si io je s težavo Priboril. Nahaja se pa na takem prostoru ~Jttestu, da mu donaša na mesec borih j-uuo kron. Kako nai preživlja s tem dogodkom sebe in družino? Drugega zasluž-5* nima. Najin razgovor se je raztegnil. Znočil seTn se- {n sedaj sem videl šele ?ravo bedo. Otroci so prosili očeta- naj dovoli prižgati luč, ker bi se radi učili, ni odgovoril. Otroci so polegli brez Večerje. Na vprašanje mi je invalid pri-da je tako skoro vsak večer. Se ne-3^-'Davčna oblast mu ie predpisala okrog wU0 K. reci in piši: tritsoč kron davka. opisavati tu trpkih izrazov, ki so “dali na račun merodajnih faktorjev, na «cun države. Povedati hočem le da je acilni nalog zavrnil s pripombo, da ne y*aca ničesar, ker nima s čim, nai mu pa trafiko prodajo. Dovoli mi je bilo! Po-f10vil sem se. Domov grede se mi ni krčilo .srce. ampak tudi pest proti onim. ki so Pivi bede njegove, ki so mu vzeli naj-Qražje na svetu — luč oči. Ne bom klical na pomoč niti Goršiča niti Žeriava. ampak Usjniljena srca, ki imajo kaj sočutja, naj Priskočijo, naj pomagaio. Uredništvo prav ^gdo sprejema darove? ki jih bo oddalo slepemu invalidu.« Tako dopisnik. Naj nam oprosti, če pripišemo nekaj besed vsem usmil;enim srcem, ki še premalo poznajo socializem. Vsak pošten človek, (ne da bi bil »usmiljen«), vsak poštenjak mora priznati, da ie treba temu slepcu pomagati. Zato bomo darove sprejemali, izkazovali in oddajali. Toda ... Če bi bila država za kaj, bi mu sama bolj uspešno pomagala, če ne zato, ker mu ie vzela luč oči. pa vsaj zato da bo mogla čez nekai let vzeti oči ali kai drugega tudi njegovim otrokom. Pa država ne pozna usmiljenja, oraviš. zato hočeš pomagati sam. Revček! Če bi vedel koliko takih in enakih siromakov hodi k nam po pomoč, pa moramo vse napoditi. Pa to niso vsi, velikanska večina jih je že obupala, ne hodi več trkat na nobena vrata, kajti pošteni (zopet ne »usmiljeni«!) so samo tisti, ki so tudi sami reveži ki niti sebe in svojih ne morejo preživljati, kai še. da bi pomagali drugim. Pa tudi če bi se združili in pomagali enemu, kaj z drugimi tisoči in milijoni? Samo slepih je velikansko število. Ali hočeš skrbeti za vse? Država še niti toliko ni zmožna, da bi uredila primerno šolo za slepo deco! Zakaj to? Zato, ker država ni tisto, kar bi morala biti. Država. to ie danes kopica ljudi, ki skrbe vsak samo zase. Danes so na vladi jutri, morebiti ne bodo več. zato hočejo uživati danes in spraviti si še tudi za jutri — kaj in kako ie z ljudstvom, to iim je deveta briga. »Za nami karkoli, čeprav vesoljni potop!« To ie vsa niih politična modrost. Kopica takih ljudi pomeni danes državo in tako ostane toliko časa. dokler.. Dokler bomo imeli »usmiljene« ljudi. Pa nič pogumnih poštenjakov, ki bodo znali iztrgati državo iz rok tiste kopice ljudi. Tudi slepi invalid mora postati pogumen. Zvedeti mora, da je država ljudstvo in da ie tudi on del tega ljudstva. Da je izgubil oči, niso krivi samo tisti ki so voj-* no pripravljali in zanjo molili, marveč tudi tisti, ki so se dali kakor backi peljati v klavnico. Krivi so tudi tisti, ki so bili preleni da bi si zračunali krvne in znoj-« ne kaplje ki so iih plačevali s svojim 16-urnim delom državi in kapitalu, da je mo-gla država in da je mogel kapital z nabra-nim bogastvom pripraviti iri voditi stra* šno vojno. Za bodočo vojno bodo krivi tudi tisti invalidi, ki danes v svojem obupu drže roke križem in čakajo smrti, namesto da bi se pridružili borcem, ki hočejo odpraviti »usmiljenje« in napraviti prostora pravici. Grozno je. če slišimo, da nesrečni oče nima sredstev, da bi prižgal otrokom luč. Grozno je. če pomislimo, da bodo morebiti otroci v šoli kaznovani, ker ne bodo imeli svojih nalog izgotovljenih. Pa vendar v mojem srcu ni prostora za usmiljenje, samo srd proti tistim učiteljem ki tega vsega ne vidijo, gnus proti krmilarjem države, ki tega ne vedo, hrepenenje po maščevanju za tiste stranke, ki vse to sicer vidijo in vedo in v javnosti govore in pišejo o tem pa vendar nič ne store proti tej grozni krivici, bodisi da čakajo na božjo pomoč, bodisi da pripovedujejo žrtvam bajke o »potrebnih žrtvah« za narodno stvar, pri tem pa voditeljem prvih božje milosti ni treba, ker sami ne Meteorji varajo človeški vid. Po Garrett P. Servissu. Dr. George P. Merrill z Narodnega Muzeja v Washingtonu pravi, naj bi bili l^alo bolj pozorni pri čudnih pojavih padajočih meteoritov, ki pogosto zelo varajd naše oči* Dr. Merrill, se mi zdi. da je v Preteklosti malo preveč dvomil o zgodovinskih podatkih glede padanja meteoritov. ki so baje uničili mnogo človeških -'vljenj. Ne samo radi pripovedk, ki pripovedujejo da je iz neba padla velika ma-kovine ali skal,tudi druge priče so. ki Ukazujejo, da so meteoriti padali že dav-1)0 prej in po čudnih svetlobnih ob! k ah Dri Padanju varali prebivalstvo, ki je minulo. da je to kak nadnaravni pojav. Dr. Merrill pravi: »Malo naravnih poiavov je sposobnih yzbuditi tako veliko občudovanje in dodeljevanje o nadnaravnih silah, kakor ravno pojavi pri padajočih meteoritih. Nezmeren grom. s katerim pridrvi na tla Meteorit, žvižgajoči strašen glas padanja, spreminjajoča svetla luč in trepetanje ce-*ega ozračja, ki ga povzroči padec velikega meteorita na tla. vse to je nekai tako nepričakovanega in vzbujajočega občudovanje, da se. nikakor ne moremo čuditi, da so nevedni ljudje imeli take pojave za nadnaravne in da so po božansko častili maso ki ie s takim veličastjem padla na tla. Malokdo vsekakor mora biti dobrih živcev in podučen o meteorjih ter njihovem padanju, je zmožen^brez vznemirjenja gledati na tak pojav. Se manj pa jih je. da bi mogli določiti po končanem prizoru smer, kam je padel ravnokar padajoči meteor. niti bi ne mogli določati približne teže in velikosti meteorja.« Po letanju je sploh nemogoče določiti, kam bi bil meteorit padel. Zemlja se Potrese, kamor prileti z vso silo meteorit, ki se pogosto zarije globoko v tla. da ga ie skoro nemogoče najti. Mr. Merrill je zbiralec meteoritov, pa vzlic temu ni mo-2el slediti padanju, ko je nekega večera, sedeč na nekoliko višjem mestu nekega trga, videl padati meteorit. Videl je padanje, a ko je zamižal in je meteorit že padel, ni vedel, v kateri smeri nai bi bil. Le no tresenm zemlje ie sodil, kje naj bi meteorit nadel. Ko je šel tja kjer so drugi trdili da ie meteorit padel, je rekel, da se mu je zdelo, da ie meteorit padel nekaj sto metrov v drugi smeri, prišedši pa na mesto, kjer se ie zdelo prebivalcem, da je padel meteorit, so prišli sosednji prebivalci in povedali, da je meteorit padel na zem- ljo v njihovi okolici. Cel večer so iskali, kje naj bi bil padel, dokler drugega dne niso izvedei. da leži meteorit zarit v zem-. Ijo kakih dvajset milj od tistega mesta, kjer so ga iskali. Za dvajset milj se je torej varal ekspert pri padcu meteorita, čeprav je bil »skoraj gotov«, da je meteorit padel tik zunaj trga na polje. Varanje na ta način je vsekakor po-, vzročeno od perspektive in odbijanja žar^ kov letečega meteorita, in ima nekaj skupnega s pojavom, ki nastane, kadar solnce v vodo sije; pravimo da solnce k sebi vodo vleče. V takem slučaju meteorit vsekakor leti v poševni smeri proč od opazovalca in naredi v velikem krogu pot na zemljo. Tek meteorita se sicer zdi vertikalen bd neba doli. Vsega tega nada«?«! oa ne more zasledovati oko s pravTm uspehom, če pa radi bliska in čudnega do-iava niti ni opaziti, kam bi bil meteorit priletel. Dr. Meirill lazpravlja o pripovedkah glede kamenja ki so ga videli prebivalci padati na tla in ga pobirali, ko je bilo še vroče. Mikavne pripovedke so nastale iz te?a:..^a^.vIe znači, kako bujna je bila domišljija ljudstva, ki še ni znalo tolmačiti tega naravnega pojava. okušajo grenkosti krivice, voditelji drugih Da niti ne sanjajo ne o »sladkosti« takih narodnih žrtev, ki jih niso nikdar okušali! Pač pa poznajo usmiljenje! Cele litanije lepih besed imajo in po vogalih se tudi postavljajo s kakim grošem, ki ga daio revežu samo zato. da pokažejo svoje usmiljenje — tistega poštenja pa nimajo, da bi izračunali krivico, ki jo s tem delajo na n°v°. ker ne dajejo po potrebi, ampak po slučaj«, pravtako kakor predpisujejo davke: ne po potrebi, ne po pravici, sploh brez mere. kar po slučaju: slepi invalid 3000 kron. veletržcu pa nič. Ta namreč prevali ves davek, kolikor ga plača, na svoje odjemalce, moka in sladkor Ln meso in vse drugo se podraži za toliko, pa je — invalid mora plačati sam, ker mora tobak prodajati po predpisani ceni. Vse to in mnogo drugega je popolnoma jasno. Tudi slepec to vidi — pa vendar se dajejo ljudje zapeljavati od usmiljenja! Takrat pa. ko so v naivečji stiski, ker so iih ogoljufale vse stranke po vrsti, takrat ko bi bil res čas da se vsi trpini združijo in si z lastnim delom in po lastni pameti urede svojo državo do svojih potrebah, takrat se daio zapeliati zopet od nove goljufije kapitalistov, ki trosijo med ljudstvo »neodvisnost« Ln sovraštvo do »umazane« politike samo zato, da bo ostala politika še dalje v njihovih rokah, da bo umazana res kar naprej! Tako in podobno naj govori naš dopisnik temu slepcu in drugim invalidom in vsem, ki imajo danes dovolj vzroka za nezadovoljnost. Nihče nai ne misli, da se bo brez njega kaj napravilo, brez delavnega ljudstva bo vodila državo vedno le umazana oolHika! Edina pomoč ie v samopomoči! Otroke naj pošilja k »Svobodi«, sam pa nai se organizira in naj z ženo vred žrtvuje semtertja kako urico za sestanke in agitacijo da bo razumel socialistično pot in io — razlagal tudi drugim. Ce ga davki tarejo, razloži naj mu socialistični davčni sistem. Če bi vsi invalidi razlagali ljudstvu potrebo progresivnega davka, ne bodo njih otroci že po par mesecih več niti brez večerje niti brez luči! PoHiticiie v@sti. + Zadnji čas je za vse, ki resno mislijo nastopiti proti demokratom pri ljubljanskih volitvah. Vemo, da se mnogi ne strinjajo z našim programom, da jim je pa vendar naš predlog glede skupne protide-mokratske liste potom pravilne ugotovitve medsebojnega razmerja simpatičen, ker zagotavlja popolen poraz demokratov. obenem pa daje vsakemu možnost voliti po svojem programu, brez umazanih kompromisov. Seveda to ni všeč raznim voditeljem, ki se jim s tem podro njih načrti skovani pri zeleni mizi. Zato hodijo okrog naših ljudi in jih pripravljajo za »enotno fronto« po kompromisnih načrtih. Pa vse ne bo nič pomagalo. Ce ne bo predvolitev, pojde naša stranka samostojno v boi in takrat se bo moral vsak odločiti. če ne bo hotel ostati doma za pečjo. Kdor bo pa ostal doma, bo delal za J utr ovce to spoznanje bomo v volilnem .boju preskrbeli vsem in takrat jim bo žal, da bodo morali po svoji vesti rajši voliti socialiste nego pa koritarje ki so si z zvijačo osvojili njegov program. + V parlamentu so se demokrati in radikali sporazumeli, ker »demokratski klub ni dopustil vladne krize radi osebnega vprašanja«. Za predsednika je bil izvoljen dr. Edo Lukinič. Zanimivo ie. da se je na seji ministrskega sveta izrazil »sa-mostojnež« minister Pucelj proti kandida- turi dr. 'Ribaria za predsednika parlamenta. Politični krogi sodijo ta korak gospoda Puclja kot poskus približanja samostojnih kmetov k radikalni stranki. Ej. samostoj-neži že vedo katera stranka rada posega v državne blagaine. + Rumuni izgnali 4000 Čehov. »Ladove novine« poročajo: Obratno ravnateljstvo čeških državnih železnic v Košicah ie dobilo brzojavko, da prispe 4000 češk:h državljanov, izgnanih iz Rumunije. Praški listi zahtevajo pojasnitev te čudne vesti. + Papež Leon XIII. je izdal 1878. 1. encikliko, iz katere izvira opozicija katoliške cerkve proti socializmu. Sledeči odstavek iz omenjene enciklike dokazuje, kako je papež Leon XIII. slikal social:ste: »... Oni (socialsti) napadajo pravo lastnine katero je sankcionirano po prirod-nem zakonu, in pod pretvezo, da hočejo zadostiti potrebam vseh. napenjajo vse sile. da bi vzeli in dali splošnosti vse. kar so si pridobili posamezniki s pomočjo zakonite dednosti, z duševnim in ročnim delom ali z varčnostjo. To svoje gorostasno stališče oznan:aio na javnih shodih in širijo potom potom knjig ter časopisja ... Oznanjajo celo. da visokost in moč vlade ne izvira od Boga, temveč iz ljudstva in da se ljudstvo lahko upre zakonom, kateri so spreieti proti ljudski volji. Odtod prihaja uporno mišljenje napram visokim vladam in godi se celo. da uporni podaniki napojeni s takim mišljenjem dvigajo svoje brezbožne roke proti glavam držav ...« Tako tedai papeževa enciklika. »Slovence« z dne 21. t. m. poroča o kulturnem boju v Nemški Avstriji, ki so ga započeli socialisti s tem. da so omejili udeležbo otrok pri verskih vajah, odpravili molitev pred poukom in po pouku, nakar so hoteli iztisniti iz urnika verski pouk. Vsi ti koraki avstrijskih socialistov so popolnoma razumljivi, ker ie klerikalizem s svojo vzgojo največji prijatelj kapitalističnega režima, kar dokazuje med drugim tudi omenjena papeževa enciklika. »To bo sodu izbilo dno in socialna demokracija bo izšla iz kulturnega boja tako tepena in zmlinčena. kakor še vsak. kdor se je takega posla lotil,« pravi »Slovenec«. Klerikalna stranka naj bo le kar brez skrbi, da se to ne bo zgodio. zakaj svet napreduje in enkrat bo prav gotovo konec ljudske nezavednosti. + Dunajski monarhisti se tudi zanimajo za kreditno pomoč Avstriji. 19. t. m. so imeli zborovanie. na katerem so »ogorčeno protestirali« in »energično zahtevali« da inozemski kredit sedanjega stanja ne sme podaljšati ter da mora vlada napraviti konec sedanjemu brezpravnemu stanju v državi. + Na Moravskem pripravlja industrija nadaljno znižanje plač delavcem. Nekatera podjetja so že znižale plače za 38%. Draginja namreč rapidno pada. + Češki škofje bodo izdali svojim vernikom pastirski list v katerem bodo protestirali proti odredbam češkoslovaške vlade, ki ie ločila cerkev od države. Protestirali bodo med drugim najodločnejše, da bi smeli pokopavati nekatol'čane na katoliških pokopališčih. Neverjetno je. kaj si vse domišlja klerus ki je še vedno korakal roko v roki s kapitalizmom. + Na Češkem je pričelo stavkati v oremogokopnem revirju Hanclova okoli 2000 delavcev. Podjetniki so namreč od-j klonili delavske zahteve po isti pogodbi, ! ki si so jo dosegli delavci v Moravski Ostravi. + Na nemškega državnega kanclcrJa dr, Wirtha so neznani zarotivki izvršili atentat, ki pa se je ponesrečil. Dr. Wirth ni hotel dati parlamentu noben1*1 :ia to pa zaradi tega. ker zasledu e p ‘ je vso energijo zločince izmed a * dva že prijela. Političnih atentat še ni konec v Nemčiji. ie + Sestavo vlade na Angleškem prevzel Bonar Law katerega min pa bo le kratek čas na krmilu. No litve se bodo namreč vršile z e ok novembra. . Angle- + Vsled kabinetne krize na ato škem. so v Londonu odgodili sestane tantnih izvedencev, ki bi Pr,ouc£^nco terial za orientsko mirovno konferenco^ D n @vn e ^estl. _ Sodrugi. pozor! Ravnokar smo prejeli različne vrste lepih razglednic • ^ delavskega zleta v Celju. Sodrug ■ _ so se izleta udeležili, bodo sluzile d_ sen spomin. Organizacije ki zele ra ^ 0 nice. nai se direktno obrnejo na tajn* d SSJ v Celju. Vodnikova ulica 3. fcon* stane 3 Din. . . G. Ign. Mihevca so spodili iz s brez preiskave. Daši nimamo z ni ^ skupnega, nasprotno, v nedelio £ iza. stopal ljubljansko Kocmurjevo »or«* ciio« na mariborskem »kongresu« se tistov« torej pač nihče ne bo>rmsli, ^ posebno ogrevamo zani. Venda ^udi spodom Žerjavovcem poveda _ njati. naših nasprotnikov ne sme P odvi. Kam pridemo, če bodo uradniki .vft--d?“arJ'a. . 1 dolar velja 61 Din, 1 m a -m Din. 1 frank 4 ?7 Din 1 češka krona 2.02 Din. 100 avsMiskih kron 8 par. 100 mark 2.5 Din V Curihu velja 100 naših kron 2.47 švicarskih kov _____________ — *NrL.re^ I8 k?*’ kl vam Dodaja resnično sliko delavskega gibanja po svetu. Prinaša Pont ene in znanstvene članke, stat sbke. cmse krajev itd. »Naprej« fe Ust. ki sin zdravo socialistično znanje med siovensKlm delavstvom. Širite ga! Repertoar Narodnega gledališča v Ljubljani. Drama: Torek. 24. oktobra zaprto. Sreda. 25. oktobra »Živi mrtvec«. , Izven. Četrtek. 26. oktobra »Jack Straw«. Red B. Petek, 27. oktobra »Živi mrtvec«. Red C. Sobota, 28. oktobra »R. U. R.« Izven. Nedelja. 29. oktobra ob treh popoldne j*Hlapci«. Izven. — Ob osmih zvečer »Živi mrtvec«. Izven. O p e r aU Torek, 24. oktobra »Tajnost«:. Red E. Sreda. 25. oktobra zaprto. Četrtek. 26. oktobra »Triptychon«. Red A. Petek, 27. oktobra zaprto. Sobota, 28. oktobra. »Jenufa«. Proslava praznika osvobojenja češkoslovaškega naroda. Slavnostna predstava pod protektoratom konzulata češkoslovaške republike v Ljubljani. Izven. Nedelja, 29. oktobra »Lakme«. Izven. »Slovenska Matica«. Prejeli smo sledeče obvestilo: Za leto 1922. izda »Slo-.venska Matica« zadnji zvezek »Slovenskih Narodnih pesmi« z daljšim zaključnim spisom sedanjega urednika dr. J. A. Glonarja in 3. zvezek Mencingerjevih izbranih spisov v uredništvu dosedanjega prednika dr. Jos. Tominška. Članarina znaša 80 kron. Vse poverjenike, ki dozdaj itega še niso storili, prosimo, naj takoj po-bero in odpošljejo članarino. Dalje opozarjamo prijatelje književnosti na izdanja [»Slovenske Matice«. Iz založnin zadnjega časa je še v zalogi »Zemljevid slovenskega ozemlja« (120 kron); Golia »Pesmi o zlatolaskah) (40 kron) in »Večerna pesmarica« (40 kron); Lermontov-Borštnik I^Junak našega časa« (40 kron); dr. Lah >Začetki Slovenske Matice« (20 kron) in s»Ceška antologija« (48 kron); dr. Lončar (»Politično življenje Slovencev« (48 kron); iVida Jerajeva, ilustrovana zbirka otroških pesmi »Iz Ljubljane Čez poljane« (60 K). Kot izredna založnina je v tisku imenik krajev na zemljevidu slovenskega ozem-lja. ________________________ D®g>šsi. Dravograd. Nedavno smo čitali v »Napreju« kritiko zaradi agrarne reforme pri tvrdki HirschleT. Kritika je dala povod da je tukajšnje orožništvo zadevo preiskavalo. Pri tej preiskavi ie bilo med drugim tudi ugotovljeno, da dobiva delavstvo pri navedeni tvrdki koruzo po 3 K za kg. Sedai se pa povprašuje delavstvo med seboj: »Zakaj se nam pa pri izplačevanju mezd odtrguje 4.50 K?« Tukai ne more biti nekaj v redu. Dobro bi bilo. če bi orožništvo tudi to zadevo bolj natančno preiskalo. — Prizadeti. Delavec mora tudi skrbeti za potratno življenje svojih izkoriščevalcev. — Kadar delavec dela, prejema mezdo za svoje delo. Ta mezda ni nikdar tako visoko odmerjena, da bi si lahko privoščil udobnost, ali da bi celo živel potratno, pa četudi zasluži dnevno velike svote. Delavska mezda je vedno tako umerjena, da zadostuje za najpotrebnejše življenske potrebščine. — Ni pa tako z dohodki delavčevih izkoriščevalcev — podjetnikov, veletrgovcev, finančnikov itd. — Pri njih ne opazimo le, da so boljše oblečeni kot delavci in da se bolje prehranjujejo, ampak tudi vidimo, da izdajajo denar za reči, ki so za delavca nedostopne. Tako ima razred, ki izkorišča delavce, svoje stanovanje pozimi v mestu, poleti pa na deželi. Nekateri si nabavljajo jahte, da delajo izlete po jezerih in na morjih poleti, drugi si kupujejo avtomobile — ne Fordovega sistema, marveč avtomobile — ki stanejo po več tisočakov. Tudi hišna oprema in pohištvo je razkošno in se loči od mizerne hišne oprave delavca. Z drugimi besedami: Delavski izkoriščevalci izdajajo veliko več za svoje življenske potrebščine, kot neobhodno potrebujejo za svoje življenje. — In od kje prejemajo ti ljudje denar za svoje potratno življenje? Od delavcev! To se godi na tale način. Podjetniki ne dajo delavcem toliko dela, da bi zaslužili za svoje potrebščine, ampak delati morajo dalj časa. Ako bi delavci prejeli polno vrednost za svoj produkt, bi delali tri do štiri ure na dan. i Ampak delavci morajo delati po osem, devet, deset in tudi več ur na dan! Kar delavci Izdelajo več na vrednosti, kot dobe na mezdi, ostane podjetniškemu razredu. Lahko tudi rečemo, da delavec ustvarja večvrednost za podjetniški sloj, ko je dokončal tiste ure pri delu, ki krijejo nje- govo 'dnevno mezdo. — To večvrednost, ki jo dnevno ustvarjajo delavci, pa daje podjetniškemu razredu sredstva za njegovo potratno življenje in vlaganje kapitala v nova podjetja. Ako bi te večvrednosti ne bilo, bi podjetniški razred ne imel sredstev za potratno življenje, pa tudi ne bi mogel vlagati novega kapitala v nova podjetja. — Iz tega sledi, da je delavski razred upravičen do boljšega plačila za svoje delo, kot ga sprejema. — Podjetniški razred pa ne da ničesar prostovoljno. Ako hoče delavec povišati svojo mezdo, jo mora zahtevati. Kadar pride posamezni delavec v pisarno in zahteva povišanje mezde, se mu navadno rogajo, ako ga že takoj ne odslove. Kaj naj torej stori, da se mn poviša njegova mezda? Organizirati se mora in delavci morajo skupaj zahtevati, da se Izboljšajo mezde. V ta namen služijo delavske strokovne organizacije. Tako nastajajo boji, med podjetništvom in delavstvom. — Podjetništvo se nahaja le takrat v slabem položaju, ako delavci spoznajo resnico, da posamič ničesar ne opravijo, ako zahtevajo zboljšanje svojega živ-ljenskega položaja. Kakor hitro se delavci zavedajo, da je v združenju moč, se spremeni položaj zanje in za podjetnike. Podjetnikom ni več mogoče odkrižati se delavcev s praznimi obljubami ali frazami, še manj je pa mogoče odsloviti vse delavce, kajti če delavci ne delajet tudi ne ustvarjajo večvrednosti za podjetnike. Ravno tako ni igrača nadomestiti kar v enem tednu tisoč ali še več delavcev. To so pokazali razni Izpori, katerih se poslužujejo razni lakomni podjetniki, ki hočejo pripraviti delavstvo do tega, da bi padlo na kolena. Podjetnikom je bilo sicer lahko izpreti delavce, ni jih pa bilo mogoče nadomestiti. Masikateri podjetnik, ki je bil v začetku izpora ošaben in trmoglav, je postajal z vsakim dnem izpora pohlevnejši, dokler ni bil krotek kot jagnie in je bil vesel, da se je mogel usesti z zastopniki delavstva k eni mizi, pri kateri je izravnal spor. — Da podjetnik postane mehak in krotak, je potrebna delavska strokovna organizacija- ker le organizacija jamči, da nastopijo delavci skupno in se ne pogajajo posamič s podjetnikom o svojih zahtevah. Tako je delavska strokovna organizacija tisti močni štit, ki brani delavstvo pred nenasitno lakomnostjo podjetnikov. Le organizacija lahko spametuje tudi najbolj trmoglave podjetnike, da uvidijo, da je delavec tudi človek, ki je upravičen do človeškega življenja. Posamezen delavec ne more nikdar doseči tega zase, kar lahko zanj stori njegova organizacija. In zaradi tega je nujna potreba, da se vsak delavec organizira pri strokovni organizaciji, vse organizacije skupaj pa pri strokovni centrali Odgovorni urednik: Anton Podbeviek. Izdajatelj: Zvonimir Bernot (v imenu pokr. odb. SSJ). Tisk Učiteljske tiskarne v Ljubljani. MajvaCJa Izbira lis, m® nogavii In rokavic pri tvrdki A. & E. Skabernč Ljubljana, Mastni trg 10. kupuje SEVER I KOP., LJUBLJUHA. 'mmmm Ufolfova ulica 12. ===== I rokavice« nogavice, najceneje pri: A. Sinkovič nasi. K. SOSS, Ljubljana, Mestni trg 19. II NAZNANILO. Kranjska deželna banka naznanja, da je vsled sklepa pokrajinske uprave prešla z vsem aktivnim in pasivnim premoženjem v last regulativnih hranilnic ter se bode vodila pod naslovom Hipotekarna banka jugoslovanskih ==r hranilnic v Ljubljani === £ delniško glavnico K 10,000.000*—. Izvrševali se bodo vsi običajni bančni posli na najsolidnejši podlagi. Zveza najmočnejših hranilnic je najboljše jamstvo za obstoj in napredek banke.