Slovenska SLOVNICA za Andrej Praprotnik. (Peti neizpremenjeni natis.) Velja, zvezana v platnenem hrbtu 30 kr. V LJUBLJANI, 1883. Založil pisatelj. — Natisnil H. Milic. (Lo slovnico je slavno ministezstvo za kccjočastje in uk z ukazom o 17. bec. 1869. štev. 10-^00 slo¬ venskim Ijnbskim šolam bopuztilo, tez po ukazu s 5. avgp 1878.1., štev. 11185 vnovič obckzilo. Uvod HaS materni jezik slovenski ima 2 5 po¬ glavitnih glasov, ki jih znamnjamo s temi-le glasniki ali črkami: a A, b B, c C, č C, d D, e E, f F, g G, h H, i I, j J, k K, 1 L, v m M, h N, o O, p P, r R, s S, v š S, t T, u U, v V, z Z, ž Ž. Vsem tem glasnikom vkup pravimo abeceda ali alfabet. Nekaterih teh glasnikov imajo že sami za se svoj razločni glas, in so samoglasniki. Samoglasniki so: a, e, i, O, U. Vsi drugi glasniki se le s samoglasniki mo¬ rejo razločno glasiti, in so soglasniki. Samoglasniki se izgovarjajo kratko, ali dolgo, ozko, ali široko, mehko, ali trdo. Iz glasnikov se zlagajo zlogi in besede. Zlog je glas, ki še nič ne pomenja, na priliko: bra, pra, mra. Beseda je glas, ki že kaj pomenja, n. pr.: brat, prag, mrak. Kolikor je v kaki besedi samoglasnikov, toliko je zlogov. Besede so tedaj enozložne, ali dvozložne, ali mnogozložne, n. pr.: pet, peta, petica. Besede so korenike, ali rastlike. Korenike so take besede, iz katerih se druge zlagajo, n. pr.: les, vas, vrt. 1* 4 Rastlike so tiste besede, katere se iz drugih zlagajo, n. pr.: lesen, lesovit, lesnika; vašk, vaščan, vasica; vrtni, povrtni, vrtnar, vrtnik, vrtnarstvo, vrtnarija. . . Rastlike ali izpeljane besede imaje koren, deblo in obrazila. Koren je prvotni jezikov del, iz katerega se delajo besede. Deblo je zlog ali beseda, ki se je naredila iz korena. Obrazila so pritikline, ki se pritikajo korenu ali deblu za nove pomene, n. pr.: travnik, mra- zota, brodnina; „tru“, „mrz“, „bred u so koreni; „trav“, „mraz“, „brod“ so debla; „nik“, „ota“, „nina u so pa obrazila. če se v eno besedo zloži več besedi, naredi se zložena beseda, n. pr.: kolovoz, drevored, bogoljub, blagoslov, delopust . . . V vsaki večzložni besedi se en glas bolj glasi, to je, en zlog ima naglas ali poudarek. Naglas se zaznamnja z ostrivcem(r), s krativcem (v) in s strešico ( A ). Ostrivec se stavi na predtegnjeno- in zateg¬ njeno-dolge glase, n. pr.: dete, kovač, moka. Krativec se stavi nad predtegnjeno- in za¬ tegnjeno-kratke glase, n. pr.: ropot, napuh, deklič. Strešica pomenja, da naj se samoglasnik zategnjeno-dolgo izgovarja, n. pr.: perje, vino¬ grad, grozdje. 5 Prvi del. G-ovorni razpoli. ženski spol. sem si je Za ženski in srednji spol. delala sva, delale (li) sve (svi); časa. Za ženski spol. Za srednji spol. delala, » » ste » so > sta. » » 3> 3> » Za moški spol. dodelali smo bili, » ste » » so » Za srednji spol. dodelala smo bila, » ste » » so » Pogojni naklon zdanjega Za moški spol. 1. 2. 3. 1. 2. 3. delali, J> Predpretekli čas. Za moški spol. dodelal sem bil, » si » » je » Za srednji spol. dodelalo sem bilo, » si » » je » Za ženski in srednji spol. Dvojina. 1. dodelala sva bila, dodelale (li) sve (svi) bile (li); ste (sti) » Za ženski spol. dodelale smo bile; Slov, slovnica. 5 66 Pogojni naklon preteklega časa. Za moški spol. Za ženski spol. Za srednji spol. Ednina. 1. delal bi bil, delala bi bila, delalo bi bilo; Želelni naklon zdanjega časa. Ednina. 1. naj delam, 2. — 3. naj dela. Za moški spol. Za ženski in srednji spol. Za moški spol. Za ženski in srednji spol. Ednina. 1. naj sem delal, naj sem delala, naj sem delalo; 2. — 3. naj je delal, naj je delala, na je delalo. 67 Za moški spol. Za ženski spol. Za srednji spol. Dvojina. 1. naj sva delala, naj s ve delale (i), naj s ve delale(i); 2, — 3. naj sta delala, naj ste delale (i), naj ste delale(i). Množina. 1. naj smo delali, naj smo delale, naj smo delala; 2. — 3. naj so delali, naj so delale, naj so delala. Želelno-pokojni naklon sdanjega časa. Ednina. D voj ina. Množina. Ednina. Za naj 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. spol. delala; delalo; 5> Za moški spol. Za ženski spol. Za srednji spol. naj bi delal, naj bi delala, naj bi delalo; »»» »»> »» j s> > » »»> » » J Za ženski in srednji spol. naj bi delale (i); » » Želelno-pogojni naklon preteklega časa, ženski bi bila naj bi delala, > 5> naj bi delali, naj bi delale, naj bi delala; » > » » » » » » » » Za moški spol. 1. naj bi bil delal, 2. » » » » 3. » » » » Za srednji spol. naj bi bilo » » » » » » Za moški spol. Za ženski in srednji spol. Dvojina. Množina. 1. naj bi bila delala, naj bi bile (i) delale (i); 2. » » » » »»» » 3. » » > » »»» » Za ženski spol. 1. naj bi bili delali, naj bi bile delale; 2. » » » » »»» » 3. » » » » » » » » 5* 68 Za srednji spol. naj bi bila delala; » » » » » n n n Deležnik zdanjega časa: I. delaje, Za moški spol. Za ženski spol. Za srednji spol. Vaje. 1. Napiši, kaj delajo oče, mati, hlapec, dekla, mizar, tesar, strugar, zidar, kovač, čevljar, krojač, voznik, čolnar, vrtnik, lovec, ribič, rudar, trgovec! Kaj dela pes, konj, osel, krava, vol, ovca, koza, miš, mačka? Kaj dela, reka, potok, veter, kolo, krogla, voz, čoln, dim, zastava, veriga, mlin, slap? Kaj se godi s pečjo? kaj z blagom, kaj s pesmijo? kaj se godi z umazano posodo? kaj s smetmi? kaj s prahom? Kaj dela drevo, listje, setev, sneg, led, solnce, luna ? 2. Kdo orje? Kdo sadi? Kdo žanje? Kdo kosi? Kdo mlati? Kdo pase? Kdo hodi? Kdo jezdi? Kdo spi? Kdo počiva? Kdo uka? Kdo zdihuje? Kdo joka? 69 Kdo laja? Kdo poje? Kdo cvili? Kdo cvrči? Kdo čivka? Kdo žvrgoli? Kdo šumi? Kdo gruli? Kdo pikne? Kdo se levi? Kdo gloda? Kaj buči? Kaj doni? Kaj zvoni? Kaj zvenči? Kaj žvižga ? Kaj pokeče (poketa) ? Kaj se siplje ? Kaj prši ? Kaj je glajeno? Kaj je nošeno? Kaj je topljeno? Kaj je razbeljeno? Kaj je ustrjeno? Kaj je vsejano? Kaj je posekano? Kaj kali? Kaj raste? Kaj cvete? Kaj zeleni? Kaj zori? Kaj tli? Kaj pripeka? Kaj se suši? Kaj vene? Kaj sahne? 3. Poišči v teh-le pregovorih glagole, in zapiši posebej prehajalne, neprehajalne, brezosebne in povračalne: Eeče, ne poseka. Slepec slepca vodi; oba padeta v jamo. Blago odide, um pride. Bog daja, Bog jemlje. Bog oblači, Bog prevedri. Človek obrača, Bog obrne. Leta visoko, pade globoko. Obljuba dolg dela. Sila kola lomi. Smrt pobira, ne izbira. Nesreča ne spi. Jaz jokam, ti poješ. Boli me. Otrok se igra, mož se zanaša. Bedak se smeja, modri premišljuje. Bliska se, grmi! Bog govori. 4. Poišči v teh-le pogovorih in pregovorih dovršne in nedovršne glagole: Oblečem se, obujem se, počešem se, umijem se. On me udari, jaz ga objamem. Lepa pesem nebo odpera, daje veselo srce, tolaži dušo, preganja skrbi. On mi posojuje, jaz mu vračam. Majhen lonec hitro skipi. Človek veliko pretrpi. S časom vse mine. 5. Povej, kaj delaš ti! povej svojemu tovarišu, kaj dela! povej, kaj dela kdo drugi! Povej, kaj delata vi dva! povej svojima tovari¬ šema, kaj delata! povej, kaj delata una dva! Povej, kaj delati ve dve! povej svojima tovari¬ šicama, kaj delate! povej, kaj delate uni dve! Povej, kaj delate vi! povej svojim tovarišem, kaj delajo! povej, kaj delajo drugi! 70 6. Napiši, kaj delajo ljudje zdaj na polji, kaj so delali popred, kaj bodo delali pozneje! 7. Povej to-le naj pred v preteklem, potem pa v prihodnjem času: Dan se daljša, noč se krajša. Sneg kopni, led se taja. Travniki zelene. Tiče prihajajo, gnjezdijo, vale, cvrče; kukavica kuka, škrjanec drobni. Čebele rojijo, med nanašajo. Vijolice cvetejo. Drevesa poganjajo. Vrtnik koplje, sadi. Kmet orje, seje. Žanjice žanjejo. Mlatiči mlatijo. Otroci se kopljejo. Dan se krajša, noč se daljša. Megle se vlačijo. Dežuje, mrzel veter vleče; listje rumeni, vene, spada. Tiče odhajajo. Ljudje spravljajo pridelke. Sneg pade. Vse počiva. 8. Odgovori popolno tem vprašanjem: Kaj je Bog v začetku ustvaril? Kaj je Bog za človeka zasadil? Kaj je Bog rekel zapeljivi kači? kaj Evi? kaj Adamu? Kje je bil odrešenik rojen? Kdaj bode zveličar zopet prišel? 9. Poišči tu glagole, in povej, v katerem času ka¬ žejo djanja: V šolo hodim, se učim, ubogam. Ti se bodeš izbrusil, zlikal. Seljan trebi goščo, obdeluje zemljo. Bode pridelal. Vročina je pritiskala. Ljudje so se potili, cvetice so venele, živina je sence iskala. Drevesa, ki smo jih bili zasadili, so nam usahnila. Ko smo travnik kosili, smo si bili koscev najeli. Smrt je ustrelila, ni zgrešila. Kadar bode umrl, bode molčal. 10. Poišči tu glagole, in povej, v katerem naklonu so: Delaj in moli! Mladi, starega spoštuj? Pes tuli, lačen je; jedel bi, ko bi kaj imel. Hlapec naj bi delal, če misli služiti. Stradaj, lenuh! Prijatelj je umrl; naj v miru počiva! 11. Napiši djanja v nedoločniku, ki so tim-le nasprotna: delati, vprašati, sovražiti, škodovati, dajati, od- perati, grajati, povikševati, kupovati, stati, gledati, mi¬ žati, voziti se. 71 12. Kam gre orač? kam sejalec? kam kosec? kam plevica? kam žanjica? kam pastir? kam trudni? 13. Oznamenite razne deležnike t naslednjih djanjili: Čez prag stopaje izročam se Bogu. On mi je pripovedoval, jaz sem ga strme poslušal. Prebiraje dobre spise se vadimo pisati. Stoječ mlin ne ropoče. Molčeči ne dela razprtij. Mimo grede sem ga pozdravil. Leteča muha pikne. Dež se je ulil; delavci, pustivši delo, gredo pod streho. Daj se poučiti, pa tudi posvariti! Slabo drevo bode posekano in v ogenj vrženo. Oponesen dar je črn pred Bogom. Pisan travnik me mika. Obdelovana njiva rodi. 14. Izpelji iz teh-le glagolov glagolnike: sopsti, skubsti, bresti, peči, tleči, vleči, sedeti, trpeti, ječati, kričati, kuriti, svariti, motati, pisati, rezati, trkati, zadrževati, darovati, gospodovati, pričakovati, zaničevati, spoštovati! 15. Povej od teh-le djanj vse, kar koli veš: Ko bi v šoli darove dobivali, bi nekateri otroci raji v šolo hodili. Nabirajte si lepih naukov, devljite si jih v srce! Osrečevali, osrečili vas bodo. Učil se bom, dokler bom živel. Stari oče so mi rekli: »Kruh, sol jej, pravico govori!« Ubogal jih bodem. Bolje poslu¬ šati, kakor skušati. Mati so me klicali: »Idi k mizi brat!« Bral sem; pohvaljeno je bilo moje branje. 16. Povej djanja v vseh mogočih časih in naklonih: Drevo raste. Pes grize. Pevki pojete. Mlinar melje. Pekar peče. Brivec brije. Oče mignejo, otroci ubogajo. Solnce blišči. Učenec šteje. Zvon doni. Veter buči. Čebele rojijo. Ribe plavajo. Veverica gloda. Šetava se. Pes liže. Vrtavka pleše. Kosec kleplje. Kopljemo. Mlatite. Tarejo. Pestunja ziblje. Ogenj žge. Kovač kuje. Učenec napreduje. Praznujemo. Oče pripoveduje. Veselite se! Delo je dodelano. 72 Predlog. Vodila. Pesem pravi: »Življenje je cesta čez plan, čez gore«. »Prazno je delo brez sreče z nebes«. Pregovor pravi: »Krava pri gobcu molze«. Besede »čez«, »z«, »pri« se drugim besedam pred¬ lagajo, in kažejo razmere, v katerih so stvari mej soboj. Besede, katere se drugim besedam predlagajo, in kažejo razmere, v katerih so osebe ali reči, imenujejo se predlogi ali razmerniki. Predlogi so neločljivi in ločljivi. Neločljivi izgube pomen, če se ločijo od be¬ sede, n. pr.: pre-hvaliti, pro-dajati, vz-digovati. Ločljivi pa tudi sami za se kaj pomenijo, n. pr.: do, iz, nad, ob . . . Krog hiše je drevje. Zraven hiše je vrt. Samostalnik s predlogom je tu v rodilniku. Grem k očetu. Sem bil šel k gospodu. Samostalnik s predlogom je tu v dajalniku. Skozi vrata hodimo v hišo. Samostalnik s predlogom je tu v tožilniku. Sem bil pri maši. Samostalnik s predlogom je tu v mestniku. S kom govoriš? Z bratom govorim. S čim govoriš? Z jezikom govorim. Samostalnik s predlogom je tu v družilniku. Kam je tič zletel? Tič je zletel na drevo. Samostalnik s predlogom je tu v tožilniku. Kam greš? V gozd grem. Samostalnik s predlogom je tu v tožilniku. 73 Kje si bil? V gozdu sem bil. Samostalnik s predlogom je tu v mestniku. Za dne sem vstal. Samostalnik s predlogom je tu v rodilniku. Za grm se je skril. Samostalnik s predlogom je tu v tožilniku. Za grmom je skrit. Samostalnik s predlogom je tu v družilniku. Predlogi devajo svoj samostalnik vselej v kak sklon. Ti-le predlogi devajo svoj samostalnik v rodilnik: brez (bez), do, iz, od, izmed (izmej), izzad, izpod, izpred, izza, bliz (blizo), glede, mimo, okoli, okrog, krog, poleg, prek, razen, zunaj, vštric, takraj, tostran, unkraj, tik, znotraj, više, zraven, dnu, konec (konci), kraj, mestu (namestu), sredi, vpričo, vrhi, vsled, zarad, zboga (zbog), za delj, za stran. Predloga n k“ (h) in „proti“ devata svoj samostalnik v dajalnik. „k“ izpreminja se časi v pri besedah, ki se začenjajo z ostrimi soglasniki: c, k, s, t, n. pr.: Veslar vesla h kraju. Ti le predlogi devajo svoj samostalnik v tožilnik: čez (črez), skoz, raz, zoper, vz. Predlog „pri“ deva svoj samostalnik v mestnik. Ti-le predlogi devajo na vprašanje n odkod“? svoj samostalnik v rodilnik, na vprašanje „s 74 kom“? ali „s čim“? pa v družilnik: s (so, se), z (ž). Ti-le predlogi devajo na vprašanje »kam"? svoj samostalnik v tožilnik, in na vprašanje „kje“? pa v mestnik: na, po, v, ob; dobiva vselej mestnik. Ti-le predlogi devajo na vprašanje „kam“? svoj samostalnik v tožilnik, in na vprašanje „kje“? pa v družilnik: med (mej), nad, pod, pred. Predlog ,,za“ deva samostalnik 1. v rodilnik, ki pomenja kak čas ali klic, n. pr.: za večera, za Boga! 2. v tožilnik, kadar pomenja za koliko, na- mestu in kraj na vprašanje „kam“?, n. pr.: koliko si dal za novo knjižico? Sin gre za očeta v boj. Za drevo se je skril; 3. v družilnik, kadar pomenja kraj na Vprašanje ,,kje“? n. pr.: Za drevesom je skrit. Vaje. 1. Poišči v teh-le pregovorih predloge, in povej, v kateri sklon devajo svoj samostalnik: Bob ob steno meče. Vodo v Savo nosi. Dlako na čvetero cepi. Iz dežja pod kap. Kupil bi ga za otrobi. Mačko h klobasi za varuha. Po vetru plajšč obrača. Pod mernik luč stavi. Z oljem gasi ogenj. S trebuhom za kruhom. On je tič brez perja. Brez glave storjeno je skaženo. Ni planine brez doline. Brez potu ni medu. Gre skoz les, ne vidi dreves. Izpred oči, iz misli. Til sreče nesreča preži. Kraj suhega tudi surovo gori. Mq pravico in krivico ni srede. Lenuh ob setvi malo zanj). 75 2. Stavi til namesto črtic razmernike: Sava izvira — Gorenjskem — Triglava; teče — Radovljice, Kranja, Šmarijne gore, — Zalogom, — litijsko dolino, — Zagorjem; til dela mejo — Kranjsko, Štajersko; potem teče — Hrvatsko; — Hrvatskega se obrne — Gra- nico — Beligradu izliva se — Donavo. Donava pride — nemških dežela, gre — Dunaja — Ogerskem — Turško, izliva se — Črno morje. — Štajerskem teče Mura — Gradca, izteka se — Dravo; Drava pride — Tirolskega — Koroškem, gre — Maribora — Hrvatsko, izliva se — Donavo. — štajerskih voda izlivajo se naravnost — Donavo: Truna, Aniža, Raba, Drava. Aniža teče — Salcburškega — Gornjo Avstrijo — Štajersko; prihajaje — to deželo, odhajaje — nje vije se — soteskami, — srednjem teku vali se — dolini. 3. Sestavi te-le samostalnike, glagole in predloge: Mladost, živeti, brez skrb. Zarad, lenoba, lenuh stradati. K, hud, pes, ne hoditi. Čez, trnje, ne skakati. Skoz, zid, z, glava, ne riniti. Pri, izvir, voda zajemati. S, konj, ne pasti. Z, roke delati, ne igrati. Po, nevihta, sobice, sijati. Ob, hiša, stati, drevje. Človek, ne živeti, ob kruh. O, žetev, kazati se, pridelek. 4. Odgovori popolno tem vprašanjem: Kdaj gre namestil dežja sneg? Kdaj gre toča? Kje so oblaki? Kam teče vsaka reka? Kje leži sneg po zimi? Kdaj imamo potice, kdaj pirhe? Kdaj je bil zveličar rojen (cesar August)? Kdaj se za hleb kruha njiva kupi? 5. Poišči v berilu pod št. — vse predloge, in zapiši, v katerem sklonu so s samostalnikom' Prislov. Vodila. Tukaj so učenci, tam učenke. Besedi »tukaj«, »tam« znanite kraj, t. j., kje se kaj godi. 76 Jeseni vsa narava umira. Beseda »jeseni« znani čas, t. j., kdaj se kaj godi. Visoko letal, nizko padel. Besedi »visoko«, »nizko« znanite način, t. j., kako se kaj godi. Bog nam pošilja križe zato, da bi nas ponižal. Beseda »zato« znani vzrok, t. j., zakaj se kaj godi. Besede, ki znanijo kraj, čas, način ali vzrok, imenujejo se prislovi. Vsak pridevnik je tudi prislov, n. pr.: Pastirska piščalka lepo poje. Prislovi na vprašanje „kje“? so: tu, tu-le, tukaj, tam-le, tamkaj, onde, ondukaj, povsodi, drugodi, nekde, kjer (kder), kjerkoli, nikjer, zunaj, doli, gori, zgoraj, notri, iznotra, spredi, spodaj, sredi, zadi, zraven, poleg . . . Prislovi na vprašanje „kam‘? so: sem, lesem, semkaj, sem ter tje, sem ter tam, drugam, nikamor, ven, venkaj, nazaj, naprej, strani . . . Prislovi na vprašanje ,,kod“? so: tod, le- tod, tod-le, todkaj od tod, dotle, ondot, dru¬ god, kod, nekod, koder koli, nikod . . . Prislovi na vprašanje „kdaj“? so: sedaj, (zdaj), zdajci, danes (denes), nocoj, vspomladi, jeseni (jesen), jutri, letos, precej, skoro, kmalu, novič, drugoč, potem, še le, drevi, nekdaj, že (uže), tedaj, ondaj, včeraj, davi, sinoči, dan danes, lani, davno, zjutraj, zvečer, pozno, sicer, obsore, obkore, obtore, dosle, dotle, potlej, dokle, odkle. 77 Prislovi na vprašanje „kolikrat“? „dokle“? so: tolikokrat, tolikrat, dostikrat, malokrat, redko, obojič, trojič, neprenehoma, neprestano, zdržema, vekoma, vekomaj, zmirom, zmiraj, zmir, vsegdar, vselej, zopet, spet, največ, vedno, z nova. Prislovi na vprašanje „k o 1 i k o“ ? so: toliko, enoliko, nekaj, nič, kolikor koli, dosti zadosti, dovolj, jako, zelo, silno, močno, vele, komaj, toliko da, le, prav, precej, premalo, prevčč, vsaj, zgol . . . Prislovi na vprašanje „kako“? so: tako, takisto, enako, nikako, nikakor, inako, inače, drugače, bolj, mari, nalašč, zastonj, napak, na ravnost, narazno, na dvoje, na robe, nenadoma hitro, naglo, berzo, počasi, posebej, posebno, samotež, skrivaj, tikoma, vedoma, vidoma, vkup, skup, skupaj, všeč, po godi, zaporedoma, vznak, ceno . . . Prislovi na vprašanje „zakaj ;£ ? so: zato, torej, zatoraj, tedaj, za tega delj . . . Trdilni prislovi: da, kaj pa, kako pak, to je, to je da, to se ve, vsekako, gotovo, pač, da, pač je res, res . . . Nikavni prislovi so: ne, nikar, nikakor . . . Dvomljivi prislovi so: blez, blezo, boje da, neki, neki da, lehko da, menda, morda, more, biti, javaline, težko . . . Pojasnilni prislovi so: skratka, zlasti, prav za prav, sploh, v obče . . . 78 Vaje. 1. Povej in zapiši: Kje je Bog? Kam se megla vzdviguje? Kdaj drevesa cveto? Kdaj listje rumeni? Kdaj molimo čez dan? Kolikrat tresi na zemljo? Dokle bo naša duša živela? Koliko blaga bode človek soboj na uni svet nesel? Kako teče železni hlapon? Kako trgovci prodajajo? Zakaj kmet seje? Zakaj se učenec uči? 2. Poišči tu prislove, in povej, katerim vprašanjem odgovarjajo in kako se imenujejo: Mnogo ljudi je na svetu, pa malo jih je zelo modrih. Vedno moramo iti naprej, ne nazaj. Koder koli solnce sije, naj prijaznost klije! Zjutraj lehko delamo. Gotovo da! Tu nas vse kmalu mine. Tu sejemo, tamkaj bodemo želi. Nikar preveč ne navezujmo srca na prazne reči! Veliko imaš še katerikrat, a dosti nikoli. Morda misliš večno živeti? 3. Poišči v berilu št. — vse prislove, in povej o njih vse, kar koli veš! Veznik. Vodila. Zlato in srebro je žlahtna ruda. Črta je ravna, ali kriva. Škrjanec je nekaj zrnje, nekaj žuželke. Sin je veči, nego oče. Voda pogasi ogenj, olje pa po- vekša plamen. Besedice »in«, »ali«, »nekaj«, »nego«, »pa« vežejo besede. Imenujejo se vezniki. Vezniki so besedice, kateri vežejo posamne besede in cele misli. Vezniki so vezalni, protilni in ločilni, trdilni in sklepalni, potem krajevni in časovni, načinni in vzročni. 79 Vezalni vezniki so: i, in, ino, pa, ter, tudi, ne le—ampak tudi, ne—ne, ni—ni, niti, -—niti, tako—kakor dalje, potem, potlej, h temu, na to, vrh tega, naposled, časi—-časi, nekaj— nekaj, nekoliko—nekoliko, zdaj—zdaj, zdaj— zdaj, kakor, kot, namreč, zlasti, posebno, so- sebno, češ . . . Protilni in ločilni so: a, ali, no, pa, pak, toda, le, samo, samo da, vender, vender le, ne—ampak, ne—nego, ne—temuč, nikar, bodi —bodi, bodi si—bodi si . . . Trdilni in sklepalni vezniki so: saj (vsaj, sej), sicer, drugače, inako, kajti, zato, zatorej, torej, zarad tega, za tega delj, tedaj, takisto, vsled tega . . . Krajevni in časovni vezniki so : kjer, kjer¬ koli, kamor, kamor koli, kadar, kedar, dokler, do kar, kar, ka, odkar, predno, kakor, čim, s čim . . . Načinni vezniki so: kakor—tako, kolikor— toliko, čim—tem . . . Vzročni vezniki so: ko, ker, če, ako, samo, da, da le, naj—si, dasi, dasitudi, ako tudi, če tudi . . . Vajt. 1. Poišči tu veznike, in povej kako se imenujejo: Zdrava lica so bela in rudeča, kakor mleko in kri. On lepo piše od konca do kraja. Skrbi za zdravje, toda ne mehkuži se! Ne delaj zavoljo dobička! Eoka roko umiva, lice pa obedve. Ako ni lepo, saj tudi ni drago. Ne povej vsega, kar veš! Čednost bolj lepša, kakor zlato 80 in srebro. Manj ko govoriš, toliko več poslušaj! Varičnost in dobrodelnost se vjemate; ali skopost dela kamnito srce. Pridni ne umrje od glada ; kajti pridnemu pogleda sicer glad skozi okno; toda v hišo mu ne pride. Ako ne teče, pa kaplje. 2. Postavi tu namestu črtic primerne veznike: Bog je večen; — je vselej bil, je — bo vselej. Bog je vsegaveden; — ve vse, — naše naj skrivnejše misli. Tiče nam koristijo, — jih nikar ne preganjajte 1 Lito železo je mehkeje — jeklo, — se da piliti — vrtati. Vsi sesalci imajo rudečo, toplo kri — dihajo s pluči; kit ima — toplo kri — diha s pluči — je — sesalec. Ribe ne dihajo s pluči, s škrgami. 3. Prepiši — povest iz berila, in podčrtaj vse veznike! Medmet. Vodila. Pastirji so šli domov, in so ukali: „Ju, ju, ju!“ Deček je padel, in je zavpil: „Ojoj!“ Deklica se je opekla, in je zavpila: „As!“ Oče so mlatičem djali: „Nujte, nujte!“ Mlatiči so udarili: „pik! pok; pika! pok!“ Besediee „ju!“ „ojoj!“ „as“, „nujte“, „pik!“ „p o k!“ naznanjajo občutke in posnamejo glasove. Besedice, ki naznanjajo občutke ali posne¬ majo kake glasove, imenujejo se medmeti. Medmeti za občutke so: veseli glasovi: ha, ha! ala! ju! juhuhu! hopsasa! hajsasa! blagor! žalostni glasovi: ah! oh! uh! oj! joj! oj oj! gorjč! 81 čudilni glasovi so: o! da te! da te vender! kaj še! nepričakovalni glasovi: hoho! ne pa! vender ne! predrta reč! podbudni glasovi: nujte! udri! primi! drži! klicni, tihi glasovi: st! pst! i nu! čaj! čajte! slišiš! ne! nikar! bolečniglasovi: as! asa! oh! oh prejoh! joj! prejoj! nepovoljni glasovi: ba! pej! pej te bodi! Voščila so: Z Bogom! Zdrav ostani! Bog daj! Bog ne daj! Bog daj dobro srečo! Bog te sprimi! Živio! Slava! Glasovi, s katerimi živali kličemo, odganjamo ali zavračamo, so: muc, muc! kec! hej! les! ajs! Posnemalni glasovi so: pik pok! lop! plčsk! tresk! Vaje. 1. Kako rečeš, kadar veselo poskočiš? Kako zdihuješ, kadar si žalosten! Kako rečeš, kadar te kaj zaboli? Kako reče učitelj, kadar otroci šume? 2. Kako rečeš, kadar srečaš svojega prijatelja? Kako se poslovljaš od njega? Kako rečeš, kadar prideš k delajočemu človeku? Kako ti delavec odgovarja? 3. Kako kličeš pesa, mačko, kokoši? S katerimi glasovi odganjaš te živali? 4. Kako ropoče v mlinu? Kako žvižga železni hlapon? 5. Prepiši iz berila pesem —, podčrtaj medmete, in povej, kakšni glasovi so! Slov. Slovnica. 6 82 Drugi del. Stavek. Prosti in zloženi stavek. Vodila. B»ek je učenec. Deček je vesel. Deček poje. Škrjanec je tiča. Škrjanec je rujav. Škrjanec se vzdviguje. Vijolica je cvetica. Vijolica je modra. Vijolica cvete. Detelja je rastlina. Detelja je zelena. Detelja raste. Detelja je pokošena. O vsaki osebi ali stvari lahko kaj mislimo, govorimo ali pišemo, in sicer to, kaj je, kakšna je, kaj dela ali kaj se z njo godi. Svoje misli in čute razodevamo v stavkih. Stavek je misel, ki jo povemo, ali zapišemo. Hlapec dela. Hlapec ne dela. Ali hlapec dela? Hlapec, delaj! Naj bi hlapec delal! Kadar govorimo ali pišemo, vselej kaj pri¬ povedujemo ali trdimo, ali odrekujemo ali zani¬ kamo, ali pa kaj vprašamo, velevamo ali želimo. Svoje misli razodevamo tedej trdilno, ali nikavno, in sicer naznanjevaje ali pripovedovaje, vpraševaje, velevaje ali želevaje. 83 Vsak stavek ima dva glavna dela: osebek in dopovedek. Osebek je oseba ali reč, o kateri govorimo. Dopovedek je to, kar o osebku dopovedujemo. Po osebku vprašamo s vprašanjem „kdo“ ali „kaj?“ Osebek more biti: samostalnik, pridevnik, števnik, zaimek, glagolov nedoločnik ali velelnik, in tudi vsaka druga beseda, če se o njej kaj pripoveduje. Včasi je pa osebek tudi skrit v dopovedku, n. pr.: Beri! piši! Hvalijo ga (ljudje). Dopovedek more biti: samostalnik, pridev¬ nik, ali glagol. Stavek, kateri ima le osebek in dopovedek, imenuje se goli stavek. Deček je priden učenec. Zdrav deček je vesel! Deček poje pesmi. Škrjanec je poljska tiča. Poljski škrjanec je rujav. Škrjanec se v kvišku vzdviguje. Vijolica je dišeča cvetica. Cveteča vijolica je modra. Vijolica cvete vspomladi. Detelja je koristna rastlina. Detelja raste na polji. Zrela detelja na polji je pokošena. V teh stavkih imata osebek in dopovedek še druge besede, ki jih pojasnujejo, ali dopolnujejo. Stavek, kateri ima mimo osebka in dopo- vedka še druge besede, katere osebek ali dopo¬ vedek, ali pa oba pojasnujejo ali dopolnujejo, imenuje se razširjen ali izobražen stavek. Gol, ali razširjen stavek je prost stavek. 6* 84 Kokoš vodo pije, in na Boga gleda. Dela je dovelj, a delavcev manjka. Počakaj, sej nisi voda! Kogar kača piči, boji se zvite vrvi. Greh stori, da človek pozabi na Boga. Star pregovor pravi: Česar se Anžek nauči, to tudi Anže zna. Ni vse zlato, kar se sveti. Vsaka tiča rada leti tje, kjer se je izvalila. Dokler je drevce mlado, ga lehko pripogneš. Kakor si boš postlal, tako bodeš ležal. Nič na svetu ni tako skrito, da bi ne postalo očito. Ko bi spoznali, kaj je čas, dobro bi ga obračali. Tii se združita dva ali več stavkov v eno celoto. Ako se združita dva ali več prostih stavkov v eno celoto, izobrazi se združen ali zložen stavek. Ako ima v združenih stavkih vsak stavek sam o sebi svoj popolni pomen, imenuje se taka celota priredno-zložen stavek ali priredje. Ako pa ima v združenih stavkih le en sam stavek poglavitno misel, drugi stavki pa ga le pojasnujejo ali dopolnujejo, imenuje se taka ce¬ lota podredno-zložen stavek ali podredje. Stavek, ki obsega poglavitno misel, je glavni stavek; stavki pa, ki dele glavnega stavka le pojasnujejo ali dopolnujejo, so po¬ stranski ali odvisni stavki. Glavni stavki mej soboj, pa tudi glavni stavki s postranskimi stavki vežejo se naj več z vezniki in zaimki. 85 Prosti pa tudi zloženi stavki nimajo vselej vseh besedi, ki se že po sebi razumevajo, n. pr.: Ves svet (je) oko božje. Navada (je) železna srajca. Bog (bodi z vami)! Dobro jutro! Dober dan (Bog daj)! Vaje. 1. Povej v polnih stavkih, kaj je jablana, bezeg, ajda, lan, vrtnica, volčja jagoda, čebela, belouška, gos, kokoš, konj, medved! 2. Povej v polnih stavkih, kakšne so te-le reči: kamen, demant, svinec, sol, glina, kreda, apno, žveplo, ogel, bob, grah, dren, buča, goba, jagoda, jelka, grozdje, klasje, cvetje! 3. Povej v polnih stavkih, kaj dela tesar, vrvar, lovec, pes, žaba, riba, tiča! kaj se godi z meglo, s snegom, z žitom, s travo! 4. Povej od vsake teh-le oseb ali reči, kaj so, kakšne so, daj delajo, ali kaj se z njimi godi: mlinar, petelin, krompir, šota, brana, solnce, zarja! 5. Povej tri trdilne, tri nikavne, tri vprašalne, tri velelne in tri želelne stavke! 6. Povej tri stavke, v katerih bode osebek samo¬ stalnik, tri, v katerih bode osebek pridevnik, tri, v katerih bode osebek števnik in tri, v katerih bode osebek glagolov nedoločnik in velelnik! 7. Postavi tu namesto črtic primerna pojasnila, ali dopolnila: — učenec zasluži —. — veja se zlomi. — lasje so slava. Cekin je — denar, Zlato je — ruda. — voda je — pijača. — voda je slana. — Mizar dela —. Tkalec tke —. Žena beli —. Pošteni se ne sramuje —. Pestunja varuje —. Vetrovi čistijo —. — otroci spoštujejo-. Eibe plavajo —. Rudo kopljejo —. Sava 86 izvira —. Sava se izliva —. Sava teče —. Drava dere — . Vrabec sedi —. Podoba visi —. Ne hodi — ! Bog ljubi —. Laž ima — noge. Bogastvo — — ne odpravi. Blago se — hvali. Drevo se naslanja — . Človek se naslanja —. 8. Vvrsti til gole stavke vkup, razširjene vkup in zložene vkup; pri golih in razširjenih stavkih pa podčrtaj osebek in dopovedek, pri zloženih pa glavni stavek: Sosed je umen in marljiv gospodar. Brat je vojak. Hči je uljudna deklica. Tvoj brat je moj tovariš. Ljudje hodijo. Tiče letajo. Živali skačejo. Kače lazijo. Črvi se po zemlji plazijo. Živali so človeku koristne. Ne muči živali! Vino škoduje otroku. Dober delavec je vreden plačila. Ne verjamemo mu, kdor je lagal. Oči so okna našega telesa. Ne verjami vsega, kar slišiš, in ne pravi vsega, kar veš! Čast je časti vredna. Učenci, učite se pokornim biti! Kokoš vse razbrska; enako dela tudi zapravljivka. Vsaka strast popači človeka, posebno pa nevošljivost. Le brž ubogaj; sicer bode druga! Slaba tovaršija te spridi; zatorej ne zahajaj mej slabe tovariše ! Kar je dobro, to se samo hvali. Dokler je drevo mlado, lehko ga pripogneš. Domovina je kraj, kjer je naša zibel tekla. Nič ni na tem, kako dolgo kdo živi, temuč je le na tem, kako je živel. Množno - zloženi stavek. Vodila. Živenje naše je sejanje, pri katerem se poleniti ne smemo, ker čas po bliskovo leti, in vemo, da, kdor je len ob setvi, malo ž an J e - Na tvojo besedo, o kmetovalec! zraste za hišo, kjer je robida rastla, orehovo drevo, da se ti v njegovi senci otroci igrajo; na tvojo besedo ti trn rodi hruško, 87 jabelko se ti debeli na lesniki, in pridelana kapljica vinca te veselo poživlja. Til je več stavkov združenih v večo celoto, zato da se misel lepše izreka in izobražuje. Ako se naj manj trije ali več rekov združi v večo celoto, imenujemo jo mnogo-zloženi stavek. Vaje. Združi te-le posamezne stavke v primerno večo celoto: Zjutraj ideš z novo močjo na delo svojega poklica. Gorki znoj ti stoji po čelu. Spominjaj se, da delaš njemu, ki te tako skrbno ohranuje. Spominjaj se, da služiš Bogu, ko služiš ljudem. Žalosten si. Nadloge te tarejo. Tvoja pamet ti ne pomaga. Tvoja volja ti ne pomaga. Ne toži nikomur žalosti! Toži tistemu, ki ti more pomagati! Strah nas je groba. Čudno nam je pri srcu, ko vidimo pokop. Misel na grob je zdrava. Misel na grob nas uči ponižnosti. Besedni red. Vodila. Vrsta ali red, po katerem se vrste besede v stavku, imenuje se besedni red. V prostem stavku stoji navadno osebek na prvem, dopovedek pa ne drugem mestu; spona ali vez pa se devlje mej osebek in dopovedek. Kadar je osebek v dopovedku skrit, pride dopovedek na prvo mesto. 88 V razširjenih stavkih stoje pojasnila sploh pri pojasnjenih besedah, pred njimi, ali za njimi. V vprašalnih stavkih se vprašalni členek devlje tik za glagol, s katerim se vpraša, n. pr.: Je li to resnica? Breznaglasne besedice n. pr.: sem, si, je, me, te, se, ga, mi, ti . . . navadno ne začenjajo stavka. V zloženem stavku stoji naj več glavni stavek pred postranskimi stavki. Postranski stavki stoje precej za tisto be¬ sedo, katero pojasnujejo in dopolnujejo. Vaja. Uredi besede in stavke v naslednji povesti: Hrast in trst. Hrast bahati se s svojo trdnostjo in stanovitnostjo ; trstu očitati njegovo slabost, pred vsakim vetrom tresti in uklanjati se. Trst zaničevanje trpeti pohlevno, in molčati. Kmalu potem vihar velik vstati; hrast se ne da ušibiti, vihar prelomiti ga in podreti; trst priklanjati ponižno, vstati zopet hitro. Trdovratnost in svojeglavnost ne obstanka imeti, ponižnost in potrpežljivost veljati. 89 ravopisje nas uči besede s pravimi črkami pisati, in jih na koncu vrst prav deliti in prava ločila ali prepone staviti. Splošna vodila. 1. Piši, kakor se besede dobro izgovarjajo in izpeljujejo! 2. Kolikor zlogov ima kaka beseda, toliko ima tudi samoglasnikov. 3. Na koncu besede se piše tisti trdi ali mehki soglasnik, kateri se sliši, če se beseda podaljša, n. pr.: sneg-snega, obraz-obraza, mož-moža. 4. lj se piše: a) za b, m, p, V, n. pr.: ljubljenec, sprem¬ ljevalec, konoplja, mravlja. b) v končnicah: Ijam, Ijem, Ijen, Ijiv, n. pr.: mahljam, gibljem, ljubljen, dobrotljiv; c) v nekaterih drugih besedah, n. pr.: ključ, ljud, kub . . . 90 Velike črke. Velike črke pišemo: 1. v začetku govora; 2. za piko, klicajem in vprašanjem, kadar sklepata stavkovo misel; 3. za dvopičjem, kadar svoje lastne ali besede koga drugega neizpremenjene zapišemo, n. pr.: Kristus nas uči: »Ljubi svojega bližnjega, kakor sam sebe!« 4. iz početka vsake vrste v pesmih, n. pr.: Jablane, hruške In druge čepe, Cepi v mladosti Za stare zobe! 5. pri lastnih imenih ! 6. včasi tudi v pismih pri zaimkih, s ka¬ terimi nagovarjamo osebo, kateri pišemo. Razzlogovanje. Večkrat se primeri, da se mora beseda na koncu vrste razdeliti. Tu velja: 1. zlogi naj se ločijo v pisavi tako, kakor v govorjenji; 2. izpeljane ali sestavljene besede naj se razzlogujejo tako, kakor so izpeljane ali sestavljene, n. pr.: ko-lo-vrat, ob-last, po-mlad; 91 3. soglasnik mej dvema samoglasnikoma jemlje se k naslednjemu zlogu, n. pr.: ro-ka, no-ga, no-ga-vi-ca; 4. kadar sta med dvema samoglasnikoma dva ali več soglasnikov, jemlje se prvi ali prva dva k prvemu, drugi k drugemu zlogu, n. pr.: lu-na, soln-ce; 5. Ij in n j se ne ločita. 6. Neločljivi so navadno tudi tisti soglas¬ niki, s katerimi se navadno besede začenjajo, n. pr.: sl-slama, skr-skrinja, gl-glava. Ločila ali prepone. Ločila ali prepone so znamenja, katera pri pisanji stavimo: 1. da ločimo ali prepenjamo besede od besede in stavek od stavka; 2. da kažemo, kdaj in kako je treba pri branji glas povzdigovati ali z glasom odjenjevati, in kdaj in koliko se mora pri branji oddahniti; 3. da je pisanje bolj razumevno. Ločila ali prepone so: 1. Pika (.), katera se stavi a) na koncu popolnoma končanega govora; b) za posameznimi naslovi ali izrazi; 92 c) za vrstilnimi števniki, če se s številko pišejo, n. pr.: Mi živimo v 19. (v devetnajstem) stoletji. Cesar Franc Jožef I. (prvi). VLjubljani v dan 1. prosinca 1884.1.; d) pri okrajšanih besedah, to je, po eni ali po več črkah, ki se stavijo namestu cele besede, n. pr.: g. (gospod), gold. (goldinar), i. t. d. (in tako dalje). Pri piki se najdalje oddahne. 2. Vprašaj (?), kateri se stavi a) na koncu vprašalnega stavka, n. pr.: Kdo je vse ustvaril? Ktere so naj imenitnejše stvari božje? b) pri posamnih vprašalnih zaimkih, n. pr.: Umrli bomo; toda kdaj? in kje? ne vemo. Pri vprašaju se glas povzdigne. 3. Klicaj (!), kateri se stavi a) na koncu stavka, kadar pomenja klicanje, čudenje, ukaz ali prošnjo, n. pr.: Upil sem za njim: Janez! Janez! Glej ga! Ne hodi v vodo! b) pri posameznih besedah, kadar pomenjajo klicanje in tudi pri nekaterih napisih v listih i. t. d., n. pr.: Stoj! Tiho! Pomagaj! Ljubi prijatelj! c) za medmeti, kadar sami za se stoje, n. pr.: Oh! Gorje! Ako pa se kak stavek začenja z medmetom, se pa pri medmetu stavi vejica, in še le na koncu Stavka klicaj, n. pr.: Oj, kako srečno živi za¬ dovoljni človek! Tudi pri klicaju se glas povzdigne. 93 4. Vejica ali rez (,), katera se stavi a) mej naštevane besede brez veznika, n. pr.: Polje, vinograd, gora, morje, ruda, kupčija tebe rede; b) mej glavne in postranske stavke, n. pr.: Ura, enkrat zamujena, ne pride nobena. Pri vejici se za spoznanje preneha. 5. Podpičje (;), katero se stavi a) mej daljšimi priredno - zvezanimi stavki, n. pr.: Mladost živi brez vse skrbi; vsako nedolžno veselje popolnoma uživa; po veselji hrepeni, in išče ga pri svoji enakosti; b) mej stavki, ki drug drugega potrjujejo, ali drug drugemu nasprotujejo, n. pr.: Odprta noč in dan so groba vrata; al’ dneva ne pove nobena prat’ka. Pri podpičji se nekoliko dalje preneha, ka¬ kor pri vejici. 6. Dvopičje (:), katero se stavi a) kadar svoje lastne ali besede koga drugega neizpremenjene zapišemo, in jih pred napovemo, n. pr.: Kristus je rekel: Dajte cesarju, kar je cesarjevega, in Bogu, kar je božjega! b) kadar se kaj našteva, pojasnuje ali dodaja, n. pr.: Dvoparklježi so: govedo, ovca, koza, srna, jelen . . Vodnik je pel: Ne hčere, ne sina Po meni ne bo; Dovolj je spomina: Me pesmi pojo. 94 7. Pomišljaj (—), kateri se stavi, kadar se kaka beseda ali kak rek zamolči, ali pa, če se kaj nepričakovanega pove, n. pr.: Bojim se, da — vender raje molčim. Trudimo se po sreči in slavi, in dobimo — grob. 8. Oklepaj (), kateri se stavi, kadar mej kak stavek kako besedo ali stavek vtak¬ nemo, da govor bolj pojasnimo, n. pr.: Volčja črešnja (volčja jagoda) je zelo strupena rastlina. Vsaka naša telesna in dušna moč (to vsak po sebi lehko čuti) utrjuje se s primerno vajo. 9. Vezaj (-), kateri se stavi mej besede in zloge, ki jih vkup vežemo, n. pr.: Slovensko - nemška slovnica. 10. Narekovaj („“), kadar hočemo kake besede ali stavke posebno zaznamnjevati, n. pr.: Knjiga: »Drobtinice« je zlata vredna knjiga. Prvo pra¬ vilo vsega krščanstva je: »Ljubi gospoda, svojega Boga iz vsega svojega srca, iz vse svoje duše in iz vse svoje misli!« 11. Opuščaj (’), kateri se stavi, kadar se v pisanji kaka črka opusti, n. pr.: jeTte, da je res. 12. Opominjaj (*f), ki kaže na kako opomnjo, naj večkrat zdolej pod črto postavljeno. 13. Enačaj (=), ki kaže, da ste dve reči enaki, n. pr.; nam. = namestu. Kazalo Stran Uvod. 3 Prvi del. Govorni razpoli.5 Samostalnik.5 Spol.8 Število.10 Sklon..11 Sklanjanje.14 Zaimek.20 Osebni zaimki.20 Svojilni zaimki.22 Kazalni zaimki.23 Vprašalni zaimki.24 Oziralni zaimki.25 Nedoločni zaimki.25 Pridevnik.27 Sklanjanje.28 Stopnjevanje.29 Števnik.32 Glagol.36 Šest vrst glagolov .40 Stran Predlog.72 Prislov.75 Veznik.78 Medmet.80 Drugi del. Stavek.82 Prosti in zloženi stavek.82 Mnogo-zloženi stavek.86 Besedni red.87 Tretji del. Pravopisje.89 Splošna vodila.89 Velike črke.90 Razzlogovanje.90 Ločila ali prepone.91 NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000522383