recenzija Mirjana Ule, Vlado Miheljak(1 995), Prihodnost mladine. Ljubljana: DZS Tako imenovane »empirične raziskave« v okviru družboslovja ali humanističnih ved so kajpak dvorezen meč. Po eni strani vsaj formalno zadovoljujejo tisti kriterij »znanstvenosti«, zaradi katerega so — po zgledu na naravoslovje — sploh vpeljane. Po drugi strani pa ima vsaka, še najmanj sicer akcijska raziskava, kup po- manjkljivosti, ki so tudi že znane in dodo- bra prediskutirane, zato se na tem mestu, če ne bo nujno potrebno, ob njih ne bom obregoval. V obravnavani knjigi pred- stavljeni empirični podatki — kar je glede na način pridobivanja, torej z anketo z zaprtim tipom vprašanj, razumljivo — da- jejo zlasti odgovore, ki bi jih lahko umes- tili v kontekst razprav na makro ravni. Torej splošni, globalni družbeni trendi. Za mikro raven raziskovanja, recimo vse- binska vprašanja, vezana na določeno subkulturo, pa bi bila seveda ustreznejša metoda odprtega vprašalnika, še bolje: akcijska raziskava s strukturiranimi in- tervjuji. Mimogrede, avtorja kljub temu opravita tudi slednje, torej analizo na mikro ravni. Med drugim namreč posku- šata opredeliti osebnostni profil mladih v devetdesetih v Sloveniji ter vrednostne in interesne usmeritve mladih. Mogoče je prav ta del najšibkejši, čeprav je treba v isti sapi pripomniti, da omenjena publi- kacija ni niti zgolj sociološka niti zgolj psihološka. Gre namreč za še eno dobro- došlo interdisciplinarno analizo. Knjiga Prihodnost mladine ni zgolj poročilo o dani raziskavi. Tudi ni zgolj dorečena in kompetentna analiza le-te. Kar polovica knjige je namreč teoretski tekst, ki raziskavo ustrezno in celostno umešča v kontekst. V kontekst, ki mu la- hko rečemo tudi »teorija o mladini«. Ter dodamo: »in nanjo vezanih (sub)kultur«. Navede in obdela namreč kopico, kar večino — vsaj meni znanih — dostopnih prispevkov o mladini, vključno z vso ter- minološko zmedo v tem prostoru razis- kovanja. S salomonsko potezo se avtorica tudi izogne pasti, da bi se diskurz zapletel v neplodno razvozlavanje omenjene ter- minološke zmede. Tiste zmede, povzroče- ne najprej zaradi ohlapnosti pojma »mla- dost« samega po sebi, nato pa še dodatne zmede, znane iz kulturologije. Namreč: ali naj govorimo o mladinskih kulturah ali raje o subkulturah? Ali pa je morebiti natančneje reči množična kultura? Ali kaj tretjega? Avtorica — ne zgolj preprosto — povzame omenjene in druge pojme, jih na kratko obdela, opiše, nato pa (v opom- bi) opredeli tukajšnjo (pragmatično) ra- bo vsakega od njih. Glede na to, da gre za analizo raziskave o stališčih mladih in ne za kulturološko študijo, je ta poteza avto- rice seveda najbolj ustrezna. Naj se vrnem na začetek, k izho- diščnemu vprašanju. Kaj je mladost? Zgolj prehodno obdobje med otroštvom in odraslostjo? Prehodno obdobje, ki je v vseh kulturah na ta ali oni način prepre- deno z rituali, z iniciacijo? Obdobje, ki mu teoretiki na Zahodu že nekaj časa rečejo »socialni moratorij«? Pač zato, ker pride do določenega odloga pri prevze- manju vseh tistih družbenih vlog, ki so vezane na tako imenovano odraslost. Od- log pa bi naj ne bil zgolj »prazni tek«, pre- dah. Nasprotno, nabit je s ključnimi procesi, ki (lahko) odločilno opredelijo nadaljnjo pot mladostnika, človeka na »postajališču« na poti v odraslost. Na postajališču, ki pa nikakor ni počivališče. No, ta prostor, čas, obdobje, ki ga imenujemo mladost, seveda na razne načine odslikava, razkraja, predeluje 57 RECENZIJA konkretne družbene/kulturne procese danega okolja. S tega vidika tudi avtorja pristopata k analizi obravnavane raziska- ve. Raziskave, narejene z vprašalnikom leta 1993 na vzorcu slovenskih srednje- šolcev. Mimogrede, že sama avtorja po- udarjata nepopolnost vzorca. Izpadla je mladina, ki se ne šola več, vključena ni bila niti zaposlena mladina, še manj tista »na cesti«. Vendar je lahko tovrsten, če- prav še tako »luknjast« vzorec, vsaj po- memben dokument o sledenju trendom. Že primerjava, ki sta jo avtorja opravila z rezultati (takrat še) jugoslovanske razi- skave Mladina '85, pa tudi primerjalna analiza z raziskavo Slovensko javno mne- nje ('91 in '94) sta dali zanimive podatke. Podatke, od katerih so se nekateri ujemali s teoretskimi napovedmi, narejenimi na podlagi kopice podatkov o (recimo) nemški mladini, ali o zakonitostih tako imenovanih tranzicijskih procesov, skozi katere gredo vzhodnoevropske države. Ko že govorim o geografskem okviru, je menda jasno, da se raziskava, pa tudi teo- retski okvir v prvem delu knjige, osredo- točata zlasti na evropski in ameriški družbeni in kulturni prostor, S tega vidika je pojem »mladost« določen in omejen le na nakazan teoret- ski in nasploh kulturni kontekst, kar se mi zdi pravzaprav edino možno in smiselno. Na ta način tudi govorjenje o spodnjih in zgornjih starostnih mejah tis- tega, čemur rečemo »mladost« v smislu družboslovnega (analitskega) pojma, do- bi konkreten in s tem »realen« pomen. Realen v tem pomenu, da govorimo o analitsko artikulirani in razmeroma natančno opredeljeni entiteti. Seveda en- titeti, ki nikakor ni enoznačna ali mono- litna, temveč je izredno razvejana stru- ktura, ki jo lahko obdelujemo z različnih vidikov in na različnih ravneh. To sta sto- rila tudi avtorja, ki sta razmeroma raz- pršene podatke, dobljene z raziskavo, prav s svojima teoretskima prispevkoma povezala v celoto. Še več, k njej, torej k raziskavi, sta pristopila z vso potrebno previdnostjo, nezaupanjem do odgovo- rov ali vsaj do njihove enostranske, površne interpretacije. Vsekakor obravnavana analiza omo- goča »znanstveno utemeljeno in argu- mentirano« govorjenje o slovenski mla- dini, upoštevajoč vse pomisleke, od ka- terih sem nekatere vsaj bežno že omenil; ob tem pa avtorja s svojo analizo in opaz- kami kar dobro onemogočata zlorabe in napačne interpretacije izsledkov. Ena od možnih diskusij, vezanih na pojem mladosti, ki me tudi osebno naj- bolj zanima in na katero se v pričujočem zapisu osredotočam, je tista o medseboj- nem razmerju, povezanosti mladine in določene ustvarjalnosti. Ustvarjalnosti, ki je osnova za posamezne (nove) umetni- ške/kulturne prakse, usmeritve. Natanč- neje: o povezanosti določenega (ne zgolj) starostnega obdobja in (pojavnosti) no- vih izraznih oblik. Ena od parcialnih opazk, ki bi jih la- hko postavil iz tega zornega kota, torej os- redotočenja na vprašanja v zvezi z mla- dimi in sodobno kulturo, imenovano tudi »množična«, »popularna« ali »rock«, se nanaša na — po mojem mnenju na videz drobno, a pomembno — nejasnost v vprašanju. Eno od vprašanj iz poglavja o prostočasnih dejavnostih se je namreč glasilo »Kako pogosto opravljaš naslednje dejavnosti: /.../ Obiskujem rock/pop kon- certe, disko« (str. 206). Vprašanje, postav- ljeno na ta način, ni diferenciralo med pojmoma »rock« in »pop«, kar je v neka- terih študijah o mladini in sodobnih kul- turnih praksah postavljeno v ospredje. Težava, ki jo imam v mislih, se je v tem primeru manifestirala ob poskusu grupi- ranja mladih v skupine na podlagi stilno- scenskega okolja. V štirih po tem kriteriju razmeroma zaokroženih skupinah mladih (prilagojeni oziroma »odraslo-centrični« mladi, alternativno usmerjeni mladi, he- donistično usmerjeni mladi in libertarno usmerjeni mladi) se je omenjena variabla znašla v tretji, torej hedonistični skupini (str. 87). Drži, če pomislimo na pop in disko, rock pa bi naj bil po definiciji »o družbenih dogajanjih ozaveščena kul- turna praksa«, ki bi jo prej pripisali drugi, torej alternativni (še zlasti tako imeno- vani »alternativni rock«), in četrti, torej libertarni (še zlasti tako imenovana 58 M. Ule, V. Miheljak(1995): PRIHODNOST MLADINE kontrakultura iz druge polovice šestde- setih) skupini. Opisanim nejasnostim bi se — vsaj na formalni ravni — izognili s preprostim diferenciranjem, s postavit- vijo dveh ali celo treh vprašanj: »Poslušaš rock glasbo?«, »Poslušaš jazz in sodobno improvizirano glasbo?«, »Poslušaš pop glasbo?« In lahko bi dodali še vprašanja o obiskovanju te vrste koncertov. V redu, morebiti so nakazane opazke res videti obrobne, kar brezpred- metne, vendar so z mojega zornega kota v določenem kontekstu kar odločilne. Re- cimo, pri razmišljanju o enem od izsled- kov raziskave. O tistem, ki kaže na večjo navezanost mladine na družino. Analiza in interpretacija, ki jo opravita avtorja, je zares natančna in celovita, tako da je naslednja pripomba mišljena predvsem kot dopolnitev, mogoče tudi kot poskus usmerjanja pozornosti na posamezne manj osvetljene vidike sicer dobro znanih in večkrat obdelanih družbenih procesov v zadnjih desetletjih, torej od druge svetovne vojne maprej. Eden od vidikov ali poudarkov, ki ga imam v mis- lih, je naslednji in spet vezan na vprašanja medsebojnega razmerja med pojmoma »mladi« in »novi kulturni stili«. Tisto tako imenovano »vrnitev k družini« bi si lahko namreč razlagali tudi tako: Velika dru- žbena sprememba (tudi) v načinu živ- ljenja, torej vpeljava bolj ali manj radikal- nih kulturnih praks ali načinov življenja, se je začela v petdesetih in izvršila v šest- desetih letih. Na tem mestu se ne morem spuščati v celovitejšo opisovanje takrat- nih procesov, vendar bi lahko na kratko rekel, da se je nova generacija mladih na razne načine in z različnimi stopnjami in- tenzivnosti vezala na družbene in kul- turne procese, ki jih lahko poskusimo opredeliti (in jih ponavadi tako tudi opre- delimo) kot subkulture, mladinske kul- ture ali kontrakulture (to deUtev uporabi tudi avtorica). Omenjene kulture so na različne načine vezane na jazz in im- provizirano glasbo ter na rock and roll. Najbolj manifestna, čeprav seveda ne naj- pomembnejša razlikovanja, tako imeno- vani »medgeneracijski konflikt« in po- dobno, so se artikulirala (zdelo se je tako) prav na ravni kulturne prakse, torej glasbe, ki se je poslušala, in nanjo vezanih stilov, imidžev. V petdesetih in šestde- setih je torej prihajalo do nekakšnega (simbolnega?) soočenja dveh generacij, dveh različnih življenjskih stilov, dveh različnih pojmovanj mladosti in (naj- manj) dveh različnih kulturnih oblik, podob. V sedemdesetih se je — v istem smislu — že lahko zgodil prvi »medgener- acijski konflikt« znotraj tako opredel- jenega kulturnega prostora, torej med — v tem primeru — »starejšo« generacijo »rockerjev«, tistih iz šestdesetih, in »mlado« generacijo »punkerjev«, za katere so bili rockerji že »dolgočasni stari prdci«. Vendar omenjeni konflikt že ni bil niti približno tako oster kot tisti v šestdesetih. Moralna panika, ki je spremljala pojav punka konec sedemdesetih, je bila (vsaj posredno ali latentno) usmerjena proti rocku nasploh. Nenazadnje je punk del rock and rolla, če se lahko izrazim na kratko in nekoliko poenostavljeno. V osemdesetih, natančneje konec osemde- setih in v začetku devetdesetih, je že nas- topila nova generacija mladih, za katero pa je — zdi se tako — značilen nekakšen pluralizem ali eklekticizem stilov. Razno- razne oblike kulturnih praks, znanih iz tako imenovane rock and roll zgodovine, sobivajo druga ob drugi, te vrste »strp- nost« pa pomeni tudi hkratno soobsta- janje svetov, ki so (ne zgolj nostalgično) usmerjeni v kulturne prakse šestdesetih, in tistih, ki se opirajo na kulturne prakse sedemdesetih ali osemdesetih. Še bolj po- enostavljeno rečeno: mladi sedaj (skoraj dobesedno) poslušajo glasbo in derivate glasbe, ki so jo poslušali njihovi starši. In še: ti mladi imajo s svojimi starši vsaj na tej ravni (pa če jo umestimo v sfero prostega časa — kar se mi sicer zdi poe- nostavljanje — ali ne) več skupnega, kot so imeli njihovi starši s svojimi. Z mojega zornega kota lahko tudi ta vidik po- jasnjuje del tistega, čemur rečemo »vračanje k družini«, hkrati pa tovrstne procese postavlja v (lahko tudi bistveno) drugačen kontekst. In še podobna pripomba. Interpre- tacija enega od odgovorov v zvezi z 59 RECENZIJA odnosom do obstoječih Subkultur, tis- tega, ki se je glasil »Vseeno mi je zanje« (str. 79), je lahko tudi drugačna od tiste, navedene v knjigi: »Zdi se, da je za so- dobno generacijo mladih v Sloveniji bolj kot karkoli drugega značilna tretja od navedenih potez, namreč kompleks resi- gnacije, apatije in umika v zasebnost« (str. 79). Upoštevamo lahko namreč, da v bistvu od zadnje zares »animacijsko- agitatorske« subkulture, torej punka s konca sedemdesetih, ni bilo splošno razširjenega gibanja med mladimi, ki bi mu lahko pripisali vsaj določeno občost. Medel pojav tako imenovanega »grungea« konec osemdesetih ni bil usmerjen v »ak- cijo« v klasičnem smislu, temveč je zasto- pal ali v ospredje postavljal druge vrednote. Več introvertiranosti, politično pasivnost na podobni simbolni ravni, kot so nekatere prejšnje subkulture vse- bovale politično aktivnost prav tako (zlasti) na simbolni ravni. Ne glede na to, da se je iz njihovega okrilja ali v povezavi z njimi razvilo tudi kakšno realno poli- tično (ne nujno zgolj mladinsko) gibanje. Vključno s slovenskim primerom iz osem- desetih, ki je imel razne zveze s sloven- skim punkom. Skratka, v devetdesetih v svetu (še) ni subkulture na globalni ravni, ki bi lahko delovala kot katalizator, oblika povezave, mobilizacijski dejavnik in po- dobno. Obstaja kopica raznolikih (vsaj na površini) stilskih oblik, imidžev, ki jih mnogi mladi pojmujejo kot odraz indi- vidualnosti, z natančnejšo analizo pa bi la- hko verjetno našli skupne imenovalce med njimi. Vendar se mi zdi, da ne gre toliko za razpršenost, bolj za nekakšno za- tišje, za »strukturen pojav«, po katerem lahko pričakujemo v naslednjih letih pro- dor izrazitejše (sub)kulture, ki bo morda za krajši čas spet združevalni dejavnik. Pa čeprav na simbolni ravni. Podobno inter- pretacijo navaja tudi avtorica, saj meni, da »sedanje apatije in večinskega nezani- manja mladih za dejavnejše poseganje v svet okoli njih ne moremo pripisati neposredno mladim, temveč celotnemu družbenemu kontekstu, v katerem teče življenje mladine« (str. 80). S takimi delnimi opazkami bi lahko verjetno nadaljevali tudi z drugih zornih kotov, recimo s stališča ženskih študij ali z vidika politoloških analiz bodočega volilnega telesa. Slednje sta avtorja tudi opravila, še zlasti, ker je nekaj stališč mladih, predvsem tistih, ki so povezana z občutljivimi vprašanji mednacionalnih odnosov, blago rečeno radikalnih. Ali pa so vsaj tako izražena. Avtorja namreč natančno poudarjata, da stališča mladih niso zgolj »naravnost povedano tisto, kar odrasli mislijo«, temveč da gre za bolj zap- letene interpretacije sveta. Navsezadnje, kar ni nepomembno, so lahko nekateri odgovori mladih podani na specifično »zafrkantski« način, kot omenja avtor v sklepu knjige. Prej nakazana specifična vprašanja pa zgolj znova potrjujejo pomen in upo- rabnost obravnavane publikacije, saj omogoča tehtnejšo razpravo o kopici vprašanj v zvezi z mladino. Povrhu bi la- hko bila katera od opazk raziskovalcem v opozorilo, da bodo vključili dodatna ali drugače strukturirana vprašanja v nasled- nji vprašalnik za raziskavo. Mladina 2005. Milko Poštrak 60