Jugoslovanska driavna prosvetna politika Avtoriteta reda naj se skuša pri državljanih zidati na dobro državljansko vzgojo, ne pa samo na zakone in policijska sredstva. — Prosvetno politiko naj vodijo šolski in pedagoški strokovnjaki. — Potreba ustanovitve dobrih pedagoških stolic na jugoslovanskih univerzah. Drag. P. Dordevič, senator in bivši pomočnik prosvetnega ministra Pod goimjim naslovom bomo prinašali važnejše programatične govore gg. senatorjev iz zadinjega zasedanja senata, v kolikor nam jih bodo dali na razpolago gg. senatorji. Bivši pomočnik min. prosvete gosp. .sanator Drag. P. Dordevič nam je dal na razpolago oba svoja večja govora, s katerima pričnemo zanimive razprave. (Govor gosp. Dragoslava P. Dordevida, senatorja in bivšega pomočnika prosvetnega mi- nistra, v senatu 22. marca 1934.) VZGOJNI PROBLEMI SO VAŽNEJŠI OD OSTALIH. Gospodje senatorji, vzgojni problem je važnejši od vseh ostalih, ikajti dokler se bavijo vsi ¦dirugi profolemi s to ali ono panogo državnega življenja, s tem a!li onim interesom enega ali drugega družabnega raizreda, s to ali ono potrebo, priložinostjo ali nezgodo posameznika iin skupin, se bavi vzgoja s človekom samim, s čiovekom »kot takim. S človekom, radi katerega ofostoja vse, kar obstoji v drružbi in državi. S človeikom. gospodje senatorji, čigar moralno, intelektualno In splošno duhovno spopolnjevanje skupno z njegovim gmotnim blagostanjem predstavlja smoter celokupne zgodovine, celokupne sedanjosti, celokupne naše kulture. Kakor je olovek nad vsem ostalim, kar je on v zgodovini ustvaril, ker vse to mora služiti le mjemu, fako je tudi vzgoja, ki se bavi z njim samim, z njim kot takim, važnejša od vseh drugih človeških funkcij. Da se ta ¦nesnica v praksi navadno ne prizna v pravi meri, izvira iz tega, ker se rezultati dobre ali slabe vzgoje ne dosezajo in ne opažajo tako (dvajset ali trideset let je treba za popolno duhovno izoblikovanje človeka), a ljudje so po svoji naravi naginjeni k temu, da bolje cenijo otio, česar dobre ali slafoe posledice takoj opažajo. VZGOJNI PROBLEM JE TEŽJI OD OSTALIH. Gospodje senatorji, vzgojmi problem je tudi težji, ker je kompliciranejši od vseh oistailih. To je radi tega, ker se bavi vzgoja z oblikovanjem življenja, človeškega materiala, z oblikovanjem živega človeškega duha, po v naprej določenem načrtu, za že določeni smoter. Glavna karakteristika človeške duše je, da on ravno zato, ker je živ, svoboden in večno aktiven, kaže največjo odpornost napram načrtnemu in siistematičnemu oblikovanju, ki ise druigače imenuje človeška vzgoja. Niti najmočnejša mrtva materija ne pokaže takega odpora -napram svojem-u dblikovanju, kot to dela živa Sloveška duša. Z druge strani se za razliko od mrtve materije nič lažje ne kvari, ako se izpoiStavi nepovoljnim vplivom, kot se kvari živ človeški material. To povzroča glavno težkočo v vzgoji. Človek je kot duhovno bitje rezultat mnogih činiteljev: hereditarnih, socialnih in zgodovinskih. Radi tega se je modenna pedagoška veda danes tafco razvila, tako diferencirala, — še posebno v Ameriki, kjer so ljudje pogledali najgloblje v vzgojni prohlem, — da je postala veda, ki po&ega globoko v območje drugih ved, kateirim nudi z ene strani nove profoleme v rešitev, a z drmge strani jim odvzema rezultate njihovih teoretičnih raziskovanj in jih nadalje praktično obdeluje in uporablja. Od psihologije normalnega in nenormalnega človeškega bitja, anatomije, fizidlogije, kemije, splošne biologije, etike, politične in kulturne zgodovine do zgodovine človeške filozofske misli, so vse to vede, na katerih danes bazira pedagogika. V pedagogiki ni več laičnega beganja in tipanja po rmraku, ni več naslanjanja ina slučajni pedagoški talent, na ^lutežje in počasneje došegljiv, a drugi krajši in hitrejši. POSLATI GOJENCE ZA ŠTUDIJ PEDAGOGIKE V INOZEMSTVO. Prvi način bi bil: Čimprej poslati v inozemstvo večje število gojencev, ki bi študirali pedagogiko pri vel|kih, svetovnih nedagoških avtoritetah. Pravim večje število, ker bi bila tedaj večja verjetnost, da bi se med njimi našlo potrebno število mlajših ljudi z osebnimi talenti, ki bi, naslainjajoč se na svoj talent in oboroženi z znanjem moderine pedagogike, bili sposobni organizirati pedagoško stolico na univerzi, da pospešijo pedagoško vedo in izvršijo reformo šol&ke in izvenšolske vzgoje pri nas na znanstveni podlafi. DOVESTI PEDAGOŠKE AVTORITETE IZ TUJINE. Drugi, mnogo kraiši in hitrejši način bi bil, pripeljati iz tujine einega ali dva Tenomirana znanstvenika in pedagoga, ko*t se je to, morda iz manje stvarne potrebe, naredjlo za druge stroke. (Imarn tu nekatere konkretne predloge, toda sedaj ni čas za tp, da jih omenjam.) Vse to radi tega, iker se celokupna vzgoja pri nas ne more postaviti na znanstveno podlago, dokler se pri nas ne obdela predvsem znanost o vzgoji sami. Gospodje senatorji! Kot ste videli, sem se v svojem govoru zadržal le pri generalnem in teoretičnem opazovanju ppuka, šolstva in vzgoje v splošnem. Samo na koncu sem omenjal, kaj bi bilo treba ukreniti, ka| vse začeti, da bi se zgradba vzgoje že začela dvigati iz temelja in na znanstvenih principih. KonkTetne probleme in eventualne konkretne sugestijo sem pustil, kot sem v početku omenil, za specialno debato.