Glasilo jugoslov. soc. demokracije. Naročnina znaša: Za avstro-ogrske kraje za celo leto 5'44 K, za pil lete 2 72 K, za fetrt leta 1 '3t> K. — Za Nemčijo za celo leto 5 96 K, za pol leta 2 98 K, za četrt leta 1 49 K. — Za Ameriko za celo No 7'28 K. — Posamezne števiHe staDejo 10 vin. — Reklamacije so poštnine proste. Ne-frankirana pisma se ne sprejemajo. Kokopisi se ne vračajo. Štev. 2. V Ljubljani, dne 12. januarja 1906. Leto IX. NASLOVI: Za vse dopise, rokopise, pisma, tičoča se lista: Uredništvo »Rdečega Prapora11, Ljubljana. Za denarne pošiljatve, naročila, reklamacije, mserate i. t. d.: Upravništvo »Rdečega Prapora1*, Ljubljana. Zidovske alice štev. 5/1. Volilni načrti. Nekaj dobrega je velikansko volilno gibanje delavstva in precejšnja odločnost Gaut-schevega nastopa v poslanski in gosposki zbornici že rodila. Število absolutnih sovražnikov splošne in enake volilne pravice se je že zelo skrčilo in malokje se drzne še kdo nastopiti, pa naravnost zametavati volilno reformo. Samo Veleneinci Steinovega kalibrn so še tako komični, da se postavljajo kakor kavke na gnojišču kurialne krivičnosti in sem-tertja zakokodajska «Slov. Narod», ki nikoli ne ve 24 ur zaporedoma, ali naj se odloči za reformo, ali proti njej. Toda optimisti še ne smejo misliti, da je s tem splošna in enaka volilna pravica že priborjena, kajti %elika večina njenh dobrih prijateljev nosi krinko, za katero se skriva Vristna krivičnost. Saj je ni besede človeškega jezika, ki se je ne bi moglo obrniti in zlorabiti; ni ga načela, ki ga ne bi bilo mogoče popačiti. In če bi bila splošna in enaka volilna pravira prepuščena njenim najnovejšim zagovornikom iz meščanskih strank, bi dobila tako lice, da je ne bi nihče več izpoznal. Vsi so navdušeni za splošnost in za enakost, in Listek. Hans Kirchsteiger: Pod spovednim pečatom. Z avtorjevim dovoljenjem poslovenil E. Kristan. II. V novi krasoti je napočilo novo jutro. Solnce se skriva sicer še globoko za goratni, ali zlato ožarjeni oblaki rosč svetlo roso dol na Gospojno. Krave se že oglašajo za hrano, petelini so zamenjali nočnega čuvaja >n razglašajo jutranjo uro črez hiše in ulice. Hlapci z zaspanimi obrazi, ki se komaj vidi °či v njili, prihajajo na dvorišče k vodnjaku, iz katerega izliva lesen žleb svežo gorsko vodo, pa se umivajo. S težkimi koraki tava stari cerkovnik preko pokopališča. Zarjavela ključavnica na vratih zvonika se škripaje umakne velikemu ključu, gori na zvoniku £toka in praska glasneje in glasneje, končno vsakdo hoče kaj nesplošnega in pa kaj neenakega ; povsod iščejo «kavtele»; na vseh straneh imajo varovati »opravičene interese* in na vse zadnje se izleže iz vseh teh kombinacij lahko spaka, ki ne bode imela niti dlake splošnosti in enakosti več na sebi. Pred vsem so tukaj krščanski socialci. pod komando političnega sleparja drja. Lue-gerja, ki se boje resnično splošne in enake volilne pravice kakor satan križa. Dunajska Schneider-Gessmann- Bielohlavek-stranka ve prav dobro, da bi ji kmalu odklenkalo, ako bi vsi odrasli ljudje dobili enako volilno pravico ; v kratkih letih bi njih sedanja večina splavala po Donavi. Njihova demagogija pa jim seveda ne dovoljuje, nastopiti odkrito proti splošni in enaki volilni pravici, ker hočejo vedno veljati za ljudsko stranko in s tem sipljejo ljudem na Nižjem Avstrijskem že 12 let pesek v oči. Vrhutoga pa tudi slutijo, da se v sedanjem času f>e bode inoglo več zadržati refoime in zato se mora Lueger pravočasno piipraviti, da se postavi v pozo zmagovalca in si da prižgali kadilo, češ: Jaz sem tisti, ki sem vam prinesel splošno volilno pravico, kakor se je leta 1897 postavil na rampo dunajskega parlamenta, pa je razglasil, da je vrgel Badenija. Zato morajo biti krščanski socialci prin-cipielni prijatelji splošne in enake volilne pravice. Ali v praksi morajo biti njeni sovražniki, ker se boje njene metle. Zato so iznašli sleparijo petletnega nepretrganega bivanja v volilnem okraju, s čemur bi oropali na tisoče delavcev za njih pravico. In že se sliši, da hoče Gautsch res narediti poklon pred Luegtrjem, pa upeljati če zvok zvona, potem dva, zopet udarca — ali se zvon še ni naspal, ali cerkovnik, ki vleče mehanično, nemarno za vrv? Končno se zvon vendar zave svoje dolžnosti. Sedaj kliče glasno in jasno čez vas in dolino: Hvalite Boga! Zdrava Marija! — in vse roke, ki so se ravnokar polotile dnevnega dela, se sklenejo v kratko molitev. Ali naš kaplan ne sliši kikerikanja mladih kuharičinih ljubljencev, zaprtih po dvanajst in dvanajst v maloštevilnih kletkah in dobro hranjenih; on ne sliši vrabcev pred oknom, ki smelo zahtevajo svoj zajutrk; saj ne sliši niti zvonec z bližnjega zvonika, dasiravno je okno odprto! Ali komaj je umolknil zadnji glas zvona, ‘pa se strese glas vsled poka iz možnarja. Jeka meče zvok od gore do gore in še ni dosegel tal v dolini, ko poči drugi strel in takoj m p sledi tretji, da pač nihče ne pozabi, da ima danes mlinarjeva Cenka svatbo s Pepetom kmeta bogatina. že ne petletno, vendar dveletno nepretrgano bivanje v volilnem okraju. Koliko je na tem resnice, ne moremo vedeti, pač po lahko pravimo, -da bi to bil pač nekoliko manjši rop, ali vendar rop in nobena vlada ne sme računali na to, da sprejmejo delavci molče tak zakon. Drugačen je poskus poljske žlahte. Ta slavna gospoda zahteva indirektne volitve za Galicijo, misleča, da volilne može ložje terorizira in podkupi, kakor sto in sto tisoč direktnih volilcev. Ta atentat gospode iz poljskega kola je že vzdignil vihar, kakršnega očabni stančiki menda niso pričakovali. Ru-sinski in poljski kmetje in delavci prirejajo shode, kakršnih še nikoli ni bilo v Galiciji in povsod protestirajo z največjo odločnostjo proti žlahčiškim namenom. Vlada pa ne sme pozabiti, da je Galicija sosedinja tiste Rusije, v kateri revolucija še nikakor ni premagana. Zanimivi so tudi nemški liberalci, nemška ljudska stranka in podobne koterije. Tam se že vse mesece sem sanjari o «historičnem pomenu, o posebnih interesih i. t. d.» posameznih dežel, kar vse skupaj nima druzega namena, kakor izumiti zislem, ki bi nemški manjšini v državi zagotovil večino mandatov. Zanimivo je, da se tisti meščanski Nemci naenkrat navdušujejo za «historični» pomen dežel, ki so imeli vedno ogenj v strehi, kadar so prišli meščanski Cehi s svojim »historičnim pomenom dežel krone sv. Vaclava*. Ta družba pagod iz minulih časov nikakor ne razume, da ima splošna in enaka volilna pravica tudi nalogo, temeljito pomesti ves prah »historičnih pomenov*, pa izčediti prostor za nove, žive, sedanjemu času primerne zahteve. — V vasi in v celi župniji je danes praznik, ki veseli stare in mlade. Seveda ne zaradi ponosne mlinarjeve Cenke, tudi ne zaradi bogatega kmetovega Pepeta, ki ga tukaj niti ne poznajo, ker prihaja iz štiri ure oddaljene župnije, pač pa ker počiva danes delo radi bogate svatbe po vseh hišah, ker se bode mladina lahko nagledala do sitega, a starina bode videla nekaj novega in bode imela zopet govoriti o čem. Streli so zbudili tudi kaplana iz spanja pravičnega; hitro je vstal ter odšel z brevirjem v vrt, da prouči predmet, o katerem bode danes predaval v šoli; tam izmoli pripravljalne molitve za sveto mašo, tam se vda prvemu vsakdanjemu razmotrivanju — in dasiravno danes menda nihče ne bode mislil na izpoved, odide ob polu sedmih v cerkev ter sede v spovednico. Po maši in po gratiarium actio zajtrkuje, prižge si smotko pa odide na kratek izprehod, župnikov psiček pa ga spremlja. Za vasjo za- Splošna in enaka volilna pravica je protihi-storična in njena naloga ni, varovati raznovrstne politične mumije. Zavreči sc mora pa tudi energično tisto sredstvo, s katerim bi nemške meščanske stranke rade dosegle posebno varstvo zase. Namreč upoštevanje davčnega zneska, ki se ga plačuje v posameznih deželah. To ne bi bilo nič druzega, kakor generaliziranje davčnega cenzusa in oškodovani bi bili volilci v tistih deželah, v katerih se plačuje manj davka. Enaka volilna pravica ima svoj temelj v tem, da gre pravica volitve vsakega posameznega državljana, ne pa njegovega žepa. Ge velja to za osebo, mora veljati za svoto oseb, ki živi v tej ali oni deželi, ravno tako. Sicer pa tudi davčna statistika ne daje prave slike o davčni moči posameznih dežel, kajti če plačuje n. pr. južna železnica davke, se pač ne more pripisati njenih zneskov davčni moči Nižjega Avstrijskega, ker se plačuje davke južne železnice na Dunaju, temveč razdeliti bi se jih moralo na davčno moč vseh dežel, po katerih se vozi južna železnica, ker dobiva svoje dohodke od vseh. Seveda je za tako razdelitev težko najti pravi ključ. In tem manj veljave ima davčni znesek za volilno pravico, ker je mnogo takih zavodov, ki ne plačujejo svojih davkov ravno tam, odkoder dobivajo svoje dohodke. To navajamo samo za primer, da se vidi, kako absurdne so take iznajdbe. Sicer pa bi vsako upoštevanje davčnih dohodkov falzificiralo enakost in zato delavstvo nikoli ne bode sankcionirnlo takih slepil. Kar zahteva delavstvo slej kakor prej in v čemur ga ne premotijo vsi načrti sveta, je čista, nepopačena: Splošna in enaka vo-ilna pravica Delavska politika. Še vedno se pri nas lahko opaža med delavstvom dva pojava, ki sta največ kriva, da na Slovenskem delavci ne pridejo do tiste veljave, brez katere ne morejo misliti na resno zboljšanje svojega položaja. Poleg tistih, ki so izpoznali, da je socialna demokracija za delavce neizogibno potrebna, je še za naše razmere ogromno število popolnoma indiferentnih delavcev, ki se za politiko sploh ne zanimajo in če že imajo kakšne nazore, ni to nič druzega, kakor posnetek tistih «na-zorov», katere pridiga njih najbližnja okolica. vije počasi po ozkih stezah v žitno polje; njegovo suknjo zadeva zdaj z desne, zdaj z leve klasje in siplje sivi cvetni prah po njej. Po daljših potih se nameri k šoli in pet minut, preden bije devet, stoji pred mrežo malega sprednjega vrta, za katerim se dviguje staro šolsko poslopje s svojim sivim zidovjem in s svojo iztrošeno streho. Seveda je postava pred kratkim tudi tukaj vpeljala novodobno šolo; ali njen duh še ni našel poti skozi ta nizka okna. Kaplan otrese cvetni prah z dolge črne obleke, potegne še nekolikokrat hitro slastni dim iz smotke in ga odpuhne v gostih oblakih, ko pa udari parkrat kladivo na cerkveni uri, vrže smotko proč in odhiti v šolsko hišo. Župnikov psiček pa obsedi mirno, vedoč, da se gospod črez eno uro zopet povrne. V malo sobo sme samo z gospodom župnikom samim, kaplan ne mara takega ‘■-prcmstva. Njemu je šola svetišče, ki ne sp