V tej številki: Jubilejna in svobodna Draga Tridesetletnica slovenskih šol Zadnji intervju s Tonetom Kraljem «■ Streli v Španiji Sped. abb. post. gr. 111/70 - Per. mens. - novembre IZHAJA DESETKRAT V LETU 1975 LETO XIX. ŠTEV. 8-9 Poštnina plačana v gotovini -Skupina III/70 KAZALO Jubilejna in svobodna Draga 105 Maks šah: Ob tridesetletnici slovenskih šol . . 106 Milena Merlak: Njena denarnica ................... Sergij Pahor: Ob zadnjem intervjuvu s Tonetom Kraljem ...................110 Streli v Španiji..........111 KB.: Za malodušje res ni povoda ....................112 Ivo Jevnikar: Trst ima novega škofa...................113 M.: Slovo od prof. Rada Bednarika .................114 M.B.: Proste misli o izobrazbi ......................115 Maks Šah: Pred parlamentarno razpravo o reformi višjih srednjih šol . . . 116 Ivan Peterlin: Telesna kultura in šport .... 117 F. M.: Z nahrbtnikom na Ojstrnik ..................118 Pričevanja: Mini Draga 1975 in Žabnice 1975 , . . 119 Vladimir Kos: Še preden bo odšla v megli . . . 120 Za sodobne žene In dekleta: Iz dnevnika mlade družine, Kako približati svet vere predšolskim o-trokom, Naš intervju z otroško vrtnarico, Zdrav- je iz narave............123 Antena ...................124 Zamejska In zdomska literatura ...............126 Ocene.....................128 REVIJO IZDAJA UREDNIŠKI ODBOR: Marija Besednjak, Martin Brecelj, Ivo Jevnikar, Barbara Lapornik, Saša Martelanc, Marij Maver (odgovorni urednik), Albert Miklavec, Franc Mljač, Sergij Pahor, Danilo Pertot (uprava), Jože Peterlin (glavni urednik), Ivo Petkovšek, Ester Stereo, Maks Šah, Drago Štoka, Peter Švagelj, Zora Tavčar in Edvard Žerjal (likovna oprema). ZUNANJA OPREMA: Edvard Žerjal Vsi pisci in uredniki sodelujejo brezplačno Uredništvo in uprava: 34133 Trst, ul. Donizetti 3, tel. 768189-Poduredništvo v Gorici: SKAD Poštni tekoči račun 11/7019 »Mladika« - Trst Registrirano na sodišču v Trstu št. 193 tisk »graphart«, trst, rossettl 14 Ssmo pisma poema pisma po SLOVENSKI EKSPANZIONIZEM Tednik »II Meridiano« je 9. oktobra objavil na 3. strani komentar k sporazumu med Italijo in Jugoslavijo. Članek je obširno razpravljal o tukajšnjih nacionalističnih skrajnežih in z njegovo sodbo se lahko tudi v celoti strinjamo. Zadela pa me je trditev, ki je bila vržena na papir mimogrede, v oklepaju, in ki v nadaljevanju članka ni bila ne razvita ne utemeljena. Ko člankar govori o italijanskem nacionalizmu, ki je bil glavna značilnost tukajšnjega fašizma, mimogrede navrže tudi misel o slovenskem ekspanzionizmu «un certo e-spanslonismo sloveno»), Kaj je člankar s tem mislil, ne vem, ker te trditve ni razvil. Vendar sklepam — če pomislim, da se je v eni prejšnjih številk obregnil ob neko sliko v slovenski skupščini —, da je mislil na ideale tistih Slovencev in partizanov, ki so med zadnjo vojno padali v boju proti fašizmu in nacizmu. Ti ideali so bili vsaj na Primorskem — in to ni nobena skrivnost — priključitev Primorske k Jugoslaviji. Da je danes stvarnost taka kot je, da je meja, ki je nastala po tej vojni, nespremenljiva in nedotakljiva, tega se danes menda zaveda vsak trezen človek. Izjema so samo nekateri italijanski revanšlstični krogi, za katere pa se je izkazalo, koliko veljajo. Toda če že govorimo o tem, kar je bilo v preteklosti in če govorimo o slovenskem ekspanzionizmu, potem je tudi prav, če se brez predsodkov vživimo vsaj v leto 1945, ko je bila vsa obala od Barkovelj do Devina izključno slovenska in ko je bilo vse ozemlje okoli Trsta izključno in povsem slovensko, naseljeno s Slovenci in to od naselitve pred več kot tisoč leti. Nihče od nas danes tega ne bo pogreval. Toda kdor že piše o slovenskem ekspanzionizmu s tako lahkoto, bi bilo prav, da pomisli tudi na ta dejstva. Seveda, bo odgovoril, kaj pa Istra. In res mu ne moremo ugovarjati, vsaj kar zadeva istrska obalna mesta, ni skrivnost, da so bila v večini italijanska. Toda po tej poti ne bi prišli do konca, zato bi bilo bolje o vsem tem molčati. Ali pa napisati vse. A ne pavšalno, kot je bilo zapisano v omenjenem članku. Sledi podpis RADIO Spoštovano uredništvo! Na Radiu Trst A so v začetku tega meseca zamenjali siglo oddaje »Glasba po željah«. Ne vem, koliko poslušalcev je z novostjo zadovoljnih In koliko ne. Jaz spadam vsekakor med zadnje in bi imel s tem v zvezi nekaj pripomb. 1) Zamenjava glasbene sigle je kajpak malenkosten dogodek, ni pa le stvar Radia, saj so oddaje zaradi poslušalcev in imamo zato pravico do pripomb. 2) Dosedanja sigla, »Blejska polka«, je bila v rabi skoraj 30 let. Ker je niso zamenjali po 5, 10 ali 20 letih, je bila očitno priljubljena ali vsaj sprejemljiva, sicer bi slišali v javnosti kake pripombe. 3) Trideset let neke glasbene sigle pomeni že tradicijo. To se pravi, da prihajamo na področje, kjer prevladuje normalna težnja po ohranjevanju Opažamo jo tudi pri drugih radijskih postajah. Ljubljanski radio ima svojo kukavico nespremenjeno že iz davnih predvojnih let: dala je skozi že vse mogoče okupacije in osvoboditve, pa se vendar nikomur ni zdelo potrebno, da jo odpravi. Tudi glasbena napoved italijanskega »Telegiornala« traja že menda od vsega začetka; enkrat ali dvakrat so spremenili aranžma, jedro pa je ostalo. Cela desetletja je nespremenjena sigla »Glasbe po željah« na ljubljanski in koprski postaji, ki sta prevzeli posrečeno domislico te rubrike prav po tržaškem vzorcu. Že po teh bežnih primerjavah vidimo, kako modra vodstva vedo, da so določene konstante nekaj, kar je ljudem ljubo. (dalje na 3. strani platnic) Posamezna številka Mladike stane 300 lir. Celoletna naročnina 3000 lir. Letna naročnina za Jugoslavijo 60 din. Letna naročnina za druge države je 7 US dolarjev ali enakovreden znesek v tuji valuti. JUBILEJNA IN SVOBODNA DRAGA Slovesni začetek v Dragi Študijski dnevi Društva slovenskih izobražencev so letos potekali v znamenju jubileja in polemike. Bili so namreč deseti po vrsti, hkrati pa je bila nad njimi senca vnanjih posegov. Obe dejstvi vabita k razmišljanju, ki nujno obsega pregled opravljenega dela in načelno tra-siranje poti, ki je pred nami v novem desetletju. Cilj Drage je bil od vsega začetka jasen in plemenit. Slovenci vseh nazorov in iz vseh krajev sveta naj bi imeli enkrat na leto priložnost, da se pogovorijo o življenjskih problemih svojega naroda, iščejo zanje rešitev in jih —• kjer in kolikor je to mogoče — tudi aplicirajo. V desetih letih je na desetine predavateljev in na stotine diskutantov prispevalo svoje znanje, izkustva in ideje, kar vse je predstavljalo duhovno gradivo za spoznavanje naših problemov, za reševanje vrednot in za oblikovanje naše prihodnosti. Glavno gradivo je zbrano v zbornikih, veliko drobcev pa je neposredno obogatilo duhovni svet udeležencev in bilo katalizator v procesih našega boja za ohranjanje na vseh ravneh. Pri tem je bilo temeljno načelo: popolna svoboda za vsakogar in za vsako misel. Vsakdo je lahko povedal in prispeval svoje ter seveda svobodno dopustil, da mu drugače misleči tudi oporekajo. To je bil zares dialog, pristen in koristen tudi — in zlasti —- v kresanju nasprotujočih si pogledov in sodb. Draga je bila vsa ta leta najsvobodnejša slovenska tri- buna, ki je do najvišje mere spoštovala pluralizem. Kot odraz pluralizma so organizatorji jemali na znanje tudi kritične pripombe na račun osnovnega koncepta v organiziranju študijskih dni. Del Slovencev, ki v zamejstvu in zdomstvu načelno odklanjajo vsak stik s sedanjim jugoslovanskim režimom, je ostro obsodil dejstvo, da so v Dragi lahko vsa ta leta nastopali tudi predavatelji iz SR Slovenije. Načelni kritiki so očitno prezrli praktično vrednost svobodnih srečanj v vzdušju, ki je možno le v popolni svobodi. Prav tako na je DSI vzelo na znanje tudi kritiko iz diametralno nasprotne strani. Vsem je znano, da je SZDL Slovenije letos v zadnjem trenutku sporočila organizatorjem, da bo ljudem iz SRS »odsvetovala« udeležbo, in to zaradi zasnove programa. Tudi ta poseg, ki ga je javnost sicer ocenila za nekaj bistveno drugega kot le za kritično pripombo, ni mogel Drage zbegati in še manj načeti pri koreninah. Arhiviran je bil kot spričevalo določenih razmer in določenih sil. Poslanstvo Drage ostaja kljub takim incidentom jasno in plemenito še naprej. Mogoče po najnovejših izkustvih še bolj. Tudi v novem desetletju bo idilični košček sveta pod Bazovico zbirališče svobodnih Slovencev, ki jih preganja blažena strast neplačanih ljudi: ljubezen in skrb za usodo lastnega naroda. MAKS ŠAH Ob tridesetletnici slovenskih šol Veliko je že bilo napisanega in marsikdo si lasti monopol in zasluge za oživitev in ustanovitev slovenskih šol, ki jih je uničilo fašistično nasilje. Po nasilni zadušitvi slovenskega šolstva na Primorskem so številni rodoljubi skušali šolo nadomestiti z zasebnimi tečaji, z razpošiljanjem knjig, duhovniki pa so si v kaplanu Čedermacu postavili trajen in trden spomenik zvestobe svojemu narodu. Med vojno, ko smo vsi, bodisi doma, po taboriščih, po gozdovih in ječah pričakovali boljše in pravičnejše čase, je bila slovenska beseda preganjana. Vsi pa smo se oklepali vsakega svetlega in toplega žarka, ki je obetal svobodo. Na Primorskem slovenskih šol ni bilo več že vrsto let. Na štajerskem in Gorenjskem jih je okupator čez noč uničil. Po padcu fašizma se je po 8. septembru 1943 nemški okupator znesel tudi nad Primorsko. Črno sraico je zamenjal trdo okovani pruski škorenj. Isti okupator, ki je uničil slovenske šole na štajerskem in Goreniskem, jih je dovolil na Primorskem. Slovenci so se znašli v slepi ulici: ponudbo sprejeti ali zavrniti. Ali naj slovenski otrok še naprej obiskuje italijansko šolo, ker druge ni bilo? OF je razglasila: ničesar sprejeti od okupatorja. Drugi pa so rekli: če smejo imeti Italijani pod nemškim okupatorjem svoje šole, zakaj jih ne bi smeli imeti tudi Slovenci. V zaslepljenosti so terenci zavračali slovenske otroke od slovenskih šol, če pa so še naprej obiskovali italijanske šole, so jih pustili v miru. Priče takeqa početja so še ž