a CVETJE z YertOY svetega Frančiška. XXII. tečaj. V Gorici 1905 9. zvezek. Jff 2£>fefnioi sfavne okrožnice papeža freona XIH-„<§trande unus“ (30. sepfetnJjra f. I.) se nam zdi primerno našo prestavo tega dragocenega pisma iz II. tečaja « Cvetja » nekoliko popravljeno tu v novic na svitlo dati, da jo bodo mogli brati, v hvaležen spomin na velikega papeža, prijatela vseh narodov slovenskih, tudi naši mlajši naročniki, ki nimajo tistega letnika « Cvetja ». Častitljivim bratom patrijarhom, primatom, nadškofom in škofom katoliškega sveta vsem, ki so v milosti in občevanju z apostoljskim sedežem, Leon papež XIII. Častitljivi bratje! Pozdravljenje in apostoljski blagoslov! Velika dolžnost razširjevati kerščansko vero, sv. Petru, pervaku aposteljnov, in njegovim naslednikom na poseben način izročena, je priganjala rimske papeže, da so odpravljali svetega evangelija oznanjevavce k raznim ljudstvam na zemlji ob različnih časih, kaker se je videlo, da terjajo okoliščine in sklepi vsmiljenega Boga. — Kaker so torej Avguština poslali h Britancem duhove izobraževat, Patricija k Ircem, Bonifacija k Nemcem, Vilebrorda h Frizom, Batavom, Beljžanom in druge pogostoma h drugim, — 258 — tako so izročili oblast pri slovenskih narodih opravljati apostoljsko službo C i r i 1 u in Metodu, svetima možema, po keterih prizadevanju in prevelikih trudih se je doseglo, da so Sloveni zagledali evangelijsko luč in od sirovega življenja pripeljani bili h človeški in grajanski omiki. Cirila in Metoda, apostoljsko dvojico, spominjaj e se njiju dobrot, po vsem Slovenskem človeška slava nigdar ni nehala povzdigovati; ali z gotovo ne manjšo gorečnostjo ju je poveličevala tudi rimska cerkev, ki je oba, dokler sta živela, mnogotero častila, in trupla enega njiju, ko je vmerl, ni hotela pogrešati. — Slovenskega rodu Cehom, Moravcem in Hervatom, ki so imeli navado praznik na čast svetega Cirila in Metoda obhajati vsako leto 9. dan meseca sušca, je bilo zato že od leta 1863 po milosti Pija IX., nesmertnega spomina prednika našega, dovoljeno na dalje 5. dan meseca malega serpana obhajati god in dnevne molitve opravljati v spomin sv. Cirila in Metoda. Ne dolgo potem, takrat ko je bil pri Vatikanu veliki zbor, pa so mnogi škofje to apostoljsko stolico lepo prosili, da bi se njiju čast in stalna slovesnost raztegnila po vesoljni cerkvi. Ali ker do današnjega dne ta stvar ni rešena in ker se je po časov menji spremenilo tudi deržavno stanje po tistih krajih, se nam zdi primerna prilika, ki se nam je ponudila, da razveselimo slovenske narode, za keterih srečo in zveličanje nas je jako skerb. Ivaker torej ne terpimo, da bi oni pogrešali našo očetovsko ljubezen v keteri koli reči, tako želimo tudi, da bi se razširilo češčenje tako svetih mož, ki bosta slovenske narode, kaker sta jih nekedaj, katoliško vero jim oznanjevaje, od pogubljenja poklicala h zveličanju, ravno tako zdaj z nebeškim varstvom mogočno branila. Da se pa tolikanj bolj pokaže, kakšna sta moža, ki ju predstavljamo katoliškemu svetu, da ju čisla in časti, hočemo zgodovino, njijune delavnosti na kratko popisati. Ciril in Metod, prava brata, v Solunu iz jako imenitne hiše rojena, sta prišla zgodaj v Carjigrad, da bi se v tem glavnem mestu Jutrove dežele izučila v višjih vedah. In iskra prirojene zmožnosti, ki se je že takrat svetila v mladeničih, ni ostala prikrita ; zakaj oba sta v kratkem jako napredovala, zlasti pa Ciril, ki je dosegel toliko pohvalo v znanostih, da so ga zavoljo posebne časti modroljuba a t* { ' . ; — 259 — imenovali. Ne dolgo potem je začel Metod meniško življenje, Cirila pa so spoznali za vrednega, da mu je po svetu pa-trijarha Ignacija cesarica Teodora naložila v kerščanski veri podučevati Hazare, ki so stanovali onkraj Hersonesa in so bili v Carjigradu poprosili sposobnih cerkvenih oprav-nikov. Tega posla Ciril ni nerad sprejel. Prišel je torej v Herson v Tavrih, kjer se je mudil nekoliko, kaker neketeri pripovedujejo, z učenjem domačega jezika tistega ljudstva. In ob tistem času se mu je posrečilo, da je našel svetega Klemena I., rimskega papeža, svete ostanke, ki jih je spoznal brez težave, nekaj po razširjenem sporočilu starih, zlasti pa po železnem mačku, ki je bil ž njim pogumni marternik, kaker je bilo znano, na povelje cesarja Trajana v morje veržen in potem pokopan. — Pola-stivši se tako drazega zaklada je šel v mesta in sedeže Hazarov, ki jih je podučene v božjih zapovedih in spodbodene po njegovem duhu, zatervši mnogotere vraže, pridobil Jezusu Kristusu. Ko je bila tako nova kerščanska občina izverstno vstanovljena, je dal spomina vreden zgled zderžnosti ob enem in ljubezni, ker je odbil vse darove, ki so mu jih ponujali tamkajšnji ljudje, razen oslobojenja sužnjih, ki so bili kerščanske vere. Nato se je vesel vernil v Carjigrad in v Polihronov samostan, kamer se je bil že prej Metod odpravil, se je vmeknil tudi Ciril. Mej tem je prišel glas o rečeh, ki so se bile srečno doveršile pri Hazarih, k Rastislavu, moravskemu knezu. Ta, spodbujen po zgledu Hazarov, se je s cesarjem Mihaelom III. začel dogovarjati o nekoliko evangelijskih delavcih, ki bi jih poklical iz Carjigrada; in bi’ez težave je dosegel, kar je želel. Že s toliko deli osla vijena čednost in volja, ki se je videla pri Cirilu in Metodu, da bi koristila svojim bližnjim, to je storilo, da sta ona dva bila odločena za moravsko poslanstvo. Ko sta torej skozi Bolgarsko hodila, ki je bilo že spreobernjeno h kerščanstvu, nista nikjer zanemarjala priložnosti, da ne bi bila razširjevala svete vere. Na Moravskem pa, kjer jima je množica naproti prišla proti mejam kraljestva, so ju z največo radovoljnostjo in slovesnim veseljem sprejeli. In brez odlašanja sta se lotila duše vaditi v kerščanskih napravah in povzdigovati k upanju nebeških dobrot, in to s toliko močjo in tako marljivo — 260 — delavnostjo, da je moravski narod v kratkem času vesel sprejel vero Jezusa Kristusa. H temu ni malo pripomoglo znanje govorjenja slovenskega, ki se ga je bil Ciril prej naučil, in mnogo je storilo tudi sveto pismo obojega zakona, ki ga je bil prestavil v domači ljudski jezik. Zato je ves slovenski narod neizmerno mnogo dolžan temu možu, ker ni le samo kerščanke vere, temuč tudi svetovne izobraženosti dobroto od njega prejel: zakaj Ciril in Metod sta perva iznašla čerke, ki se ž njimi slovenski jezik piše in izraža, in zato veljata po pravici za pričetnika tega jezika. Iz tako daljnjih in odleglih pokrajin je bil srečen gla& naznanil slavo zveršenili del v Rim. In tako sta izverstna brata, ko jima je velel papež Nikolaj I., naj prideta v Rim, brez odlašanja se odpravila, da izpolnita povelje ; radostno sta nastopila romanje seboj vzemši koščice sv. Klemena. Izvedevši to papež Hadrijan II., ki je bil izvoljen na mesto vmerlega Nikolaja, gre z duhovščino in ljudstvom [naproti slavnima gostoma ter jima izkaže veliko čast. Truplo sv. Klemena, pri tej priči z velikimi čudeži poslavljeno, se je-neslo v slovesnem sprevodu v cerkev, ki je bila ob času cesarja Konštantina prav na mestu rojstne hiše nezmaganega marter-nika sezidana. Na to sta Ciril in Metod vpričo duhovščine poročala papežu o svoji apostoljski službi, ki sta jo opravljala sveto in delavno. In ker sta bila tožena, da sta ravnala proti vstanovam prednjikov in svetim verskim šegam, pri opravljanju službe božje vživajoč slovenski jezik, sta zagovarjala svojo reč s tako gotovimi in jasnimi razlogi, da so papež in vsa duhovščina pohvalili moža ter jima pri-terdili. In ko sta z navadnimi besedami izrekla skrivnost katoliškega spoznanja in prisegla, da hočeta ostati v veri sv. Petra in rimskih papežev, ju je Hadrijan sam izvolil in posvetil za škofa in mnogi njijunih učencev so prejeli različne svete redove. Določeno je pa bilo po previdnosti božji, da je Ciril v Rimu sklenil svojega življenja tek, 14. dan sečana leta 869,. zrel bolj po čednosti kaker po starosti. In očiten in jako slovesen pogreb je imel, prav tak, kaker ga imajo navadno rimski papeži; z veliko častjo je bil položen v grob, ki ga je bil Hadrijan sam sebi sezidal. In ker rimsko ljudstvo ni pustilo odnesti svetega trupla vmerlega v Carji grad, dasi H ff S • i — 261 — ga je prosila žalostna mati z velikim poželenj'em, se j'e peljalo potem k svetemu Klemenu in položilo poleg njegovih ostankov, ki jih je hranil Ciril z velikim češčenjem toliko let In ko so ga svete psaljme prepevaje vozili skozi rimsko mesto, ne tolikanj v pogrebnem koliker v zmagoslavnem sprevoda, je bilo videti, kaker bi bilo dajalo ljudstvo svetemu možu poskušnjo nebeškega češčenja. Ko je bilo vse to opravljeno, se je vernil Metod na povelje in z blagoslovom papeževim ko škof na Moravsko k navadnim opravkom apostoljske službe. „Ko zgled svoje črede iz serca" si je prizadeval v tej deželi z vedno večo gorečnostjo služiti katoliški cerkvi, krepko se vpirati oblastnim novotarjem, da ne bi spodkopali katoliškega prepričanja z nespametnimi nauki, poučevati v veri kneza Sveto-polka, ki je bil naslednik Rastislavov, in ko je zanemaril svoje dolžnosti, svariti ga, karati ga, naposled kaznovati ga s prepovedjo svetih skrivnosti. Ali s tem si je nakopal so-sovraštvo gerdega in razuzdanega silovitnika, ki ga je zapodil v pregnanstvo, čez nekaj časa nazaj poklican je dosegel s primernim opominjevanjem, da je knez dal znamenja spreobernjenega duha in spoznal, da bo treba staro navado popraviti z novim načinom življenja. Čudovito pa je to, da je čujoča ljubezen Metodova, prestopivši moravske meje, kaker je bila, ko je še Ciril živel, Hervate in Serbe dosegla, tako zdaj objela Panonce, keterih kneza, Koclja po imenu, je v katoliški veri poučil in v dolžnosti ohranil, objela Bolgarje, ki jih je poterdil v kerščanstvu ob enem ž njih kraljem Bogorlsom, objela Daljmatince, ki je delil ž njimi in vdele-ževal se nebeških milosti, objela Korotance, kjer se je zelo trudil, da bi jih pripravil h spoznanju in češčenju enega pravega Boga. Ali to mu je nakopalo mnoge težave. Neketeri namreč izmej nove kerščanske družbe so bili Metodu nevošljivi zavoljo goreče delavnosti in čednosti njegove ter so nedolžnega tožili pri Janezu VIII, Hadrijanovem nasledniku, da je sumljive vere in da se je pregrešil zoper navado pred-njikov, ki so pri božji službi edino gerški ali latinski jezik dopuščali, nobenega druzega. Nato papež goreče skerban, da bi se vera in stara navada nepokvarjena ohranila, Metoda v Rim pokliče in zahteva, naj overže, česer ga dolže, — 262 — ter se opraviči. Ta pa, kaker je bil zinirom pripravljen skisati in se je zanašal na spričevanje svoje vesti, je leta 880 vpričo papeža Janeza, neketerih škofov in duhovščine rimske brez težave dokazal, da je sam stanovitno deržal in tudi druge pridno učil prav tisto vero, ki jo je vpričo in s pri-terjenjem papeža Hadrijana spoznal in pri grobu pervaka mej aposteljni s prisego poterdil; kar se pa tiče slovenskega jezika, ki se ga je deržal pri božji službi, da je to iz pravičnih vzrokov z dovoljenjem samega papeža Hadrijana in ne nasproti svetemu pismu po pravici storil. S tem zagovorom se je tako oprostil vsake sumnje krivke, da je papež pri tej priči objemši Metoda rad poterdil njegovo nadškofovsko oblast in slovensko poslanstvo. Verhu tega je izvolil nekoliko škofov, keterim naj bi bil Metod poglavar in ki naj bi mu pomagali oskerbovati kerščanske zadeve; potem ga je priporočil z jako častnim pismom ter ga se slobodnimi naročili (z obsežnimi pooblastili) poslal nazaj na Moravsko. Vse to je pozneje papež poterdil s pismom, ki ga je pisal Metodu, ko je imel vnovič terpeti nevošljivost slabovoljnih ljudi. Zato je brez skerbi, zedinjen v svojem sercu s papežem in vso rimsko cerkvijo s tesno vezjo vere in ljubezni, naloženo opravilo nadalje opravljal še z večo čujočnostjo in ni se dolgo pogrešal izversten sad njegovega truda. Najprej je namreč on sam Borivoja, češkega kneza, in potem, po nekem mašniku, Ljudmilo, njegovo ženo, h katoliški veri pripeljal in tako je v kratkem dosegel, da se je evangelijska luč vpeljala na Poljsko, kamer je prišel čez sredo Galicije, in v Levovu je postavil škofovski sedež. Od tod je šel, kaker so neketeri sporočili, na Rusovsko samo in vstanovil tam kijevsko škofovsko stolico. S temi gotovo ne venečimi lovorikami se je vernil h svojim ljudem na Moravsko, kjer si je sam, ko je začutil, da se mu bliža smert, določil naslednika in ko je s poslednjimi naročili duhovščino in ljudstvo spodbudil h čednosti, potem se je mirno ločil od življenja, ki mu je bilo pot v nebesa. Kaker Cirila Rim, tako je Moravsko Metoda vmerlega objokovalo in zgubljenega pogrešalo, počastivši njegov pogreb na vse načine. Spomin na te dogodbe, častitljivi bratje, nas je jako razveselil in nismo malo ginjeni, ko gledamo daleč zadaj v najboljših začetkih se bliščečo zvezo slovenskih narodov — 263 — z rimsko cerkvijo. Zakaj ta dva razširjevavca kerščanskega imena, ki smo govorili o njiju, sta se sicer iz Carjigrada odpravila k ajdovskim narodom ; ali vender je bilo treba, da se je njijuno poslanstvo po tem apostoljskem sedežu, središču katoliške edinosti, ali naravnost vkazalo, ali pa, kar se je več ko enkrat zgodilo, postavno in sveto poter-dilo. V resnici sta