JPoštnsraa pla&ma v gotovini ČASOPIS ZA TRGOVINO, INDUSTRIJO IN OBRT. Uredništvo in upravništvo je v Ljubljani, Gradišče 17/1. — Št. telef. 552. - Stev. računa pri čele. uradu 11.953. — Dopisi se ne vračajo. Plača in toži se v Ljubljani. Izhaja vsako sredo Sn soboto. r Naročnina za ozemlje SHS; letno........................................K 150 — za pol leta.................................» 80— za četrt leta...............................» 45-— mesečno......................................... 15-— 1 Leto sIV. 'LJiiblJana«^^. januarja 1921. Štev. 3. mtmm VSE&SM&: Poset trgovskega ministra v trgovski zbornici v Ljubljani. — O vodnih silah, elektrarnah in sličnem. —. Železniška zveza Kočevje- Brod - Moravica-l?eka. — Računanje tare pri carinjenju. — Naši čekovni uradi. —■ Izvoz in uvoz. — Narodno-gospodarske zadeve. — Razno. — Naznanila trgovske in obrtniške zbornice. — Borza. — Tržna poročila. in-jamoBr.a —— i—— m——a— rnmtmi — nunam ■ Poset trgovskega ministra v trgovski zbornici v Ljubljani. Dne 8. januarja 1921 je počastil naš trgovski minister Dr. Vekoslav Kukovec trgovsko in obrtniško zbornico v Ljubljani s svojim posetom, da stopi v stik z gospodarskimi korporacijami in zasliši ob nastopu svojih poslov kot trgovski minister želje interesentov. Ministrov prihod so pričakovali zbornični svetniki s predsed-nistvom na čelu, mnogobrojni zastopniki zveze gremijev in zadrug, ljubljanskega gremija in trgovskega društva »Merkur« ter pokrajinske zveze obrtnih zadrug in obrtnega društva v Celju. Zborovanje je otvoril zbornični predsednik g. Ivan Knez, ki je v svojem pozdravnem govoru povdaril težavno stališče trgovstva pri sedanjih negotovih razmerah, pri vedno rastoči in od vlade umetno ostvarjani konkurenci zadružništva. Minister Dr. Kukovec seje zahvalil za sprejem in razvil na to program svojega delovanja. Ko se je določilo da ima prevzeti resort trgovskega ministrstva je takoj porabil pravoslavne božične praznike v to, da zasliši iz ust glavnih predstavnikov gospodarstva in trgovine mnjenje o potrebnih ukrepih, da se progresivno zboljšava naše gospodarsko stanje. Nahajamo se na sredi pota iz vojnega gospodarstva k svobodnemu trgovskemu prometu in delu. Drug za drugim prihajajo naši sosedje k nam s prošnjo, da sklenemo ž njimi trgovske pogodbe. Oglasila se je že Francija, pripravljala se je že pogodba z Nemčijo, posebno važna pa je pogodba z Italijani, kjer smo mi kot mejači najbolj interesirani. Pojavil se je iz krogov industrije klic in zahteva po zaščiti. Težko se je odločiti za tako dalekotsežen ukrep, ki ima svoje dobre in slabe posledice, ker je treba predvsem vpoštevati splošne in državne interese, '''a težka vprašanja dajo se rešiti le v vzajemni kooperaciji in v stalnem stiku med ministrstvom in interesenti. Na strani ministra je najboljša volja storiti to, kar se pod danimi razmerami da doseči, vendar pričakuje odkritosrčnosti od strani interesentov, da bodo oni v svojih zahtevah uvidevni in zmerni. V imenu zveze industrijcev je pozdravil g. ministra predsednik Zveze g. D. Hribar omenjajoč, da bo svoje-časno poročal ministru o treh glavnih vprašanjih in sicer o valuti, o fiskalni carini in drugem domu, kjer naj bi bili zastopani gospodarski krogi, ki v sedanjem parlamentu nimajo izdatne zaslombe. V imenu Zveze gremijev je podal njen načelnik g. I. Jelačin ml. sledeči referat: Gospod minister nam je izkazal izredno čest, da se je po prevzetju dolžnosti resorta trgovskega in industrijskega ministra odtrgal, dasi preobložen z drugimi posli toliko časa, da je stopil med nas, da zasliši naše težnje in nam po možnosti skuša pomagati. Iz srca smo hvaležni gospodu ministru za njegovo pozornost, katero nočemo zlorabiti, da pridemo z malenkostnimi zadevami. Naša stremljenja in želje so znane. Nimamo nič novega povedati, kakor ponoviti že opetovano tolmačene prošnje s pričakovanjem, da bo našemu ministru dana možnost in prilika vsaj nekatere glavne iz njih uresničiti. Kakor smo takoj po podpisu rapalske pogodbe imeli priliko prositi gospoda ministra, da zahteva v ministrskem svetu zanjo kompenzacijo, ponavljamo vnovič, da smatramo Ko-Čevsko-Brodsko železnico za najvažnejšo za Slovenijo direktno življenjsko vprašanje in ga prosimo, da posveti tej zvezi vso pozornost. Mačrti so gotovi, preddela v teku, gre se le za zagotovitev udeležbe države na tej zvezi. To je naš dohod k morju, brez tega bo propadla Ljubljana in Slovenija in trgovina se bo osredotočila v Zagrebu. Enako važna je zveza Prekmurja in Ljutomerske doline z Ormožem. Ta dra okrožja sta vsled pomanjkanja redne zveze zadnjega pol leta zelo trpela in prebivalstvu teh pokrajini je treba pomagati, jih prikleniti z železnico na Slovenijo, lstotako je za razširjenje zvez z našim zaledjem potrebna zveza Rogatec-Krapina, ki je jako kratka in lahko izdedijiva. - Vprašanje carinske administracije je kljub podrobnim sklepom iriterministerijelne carinske komisije nerešeno. Radi krize se od novembra še ni izvršilo zadevnih sklepov. Glavno je, da finančni minister podpiše priložene mu ukaze za imenovanje carinskih revizorjev v Maribor in Ljubljano. Maribor je postala, kakor je iz izkaza dohodkov razvidno največja carinarnica cele kraljevine, posebno v izvoznem prometu. Na obeh carinarnicah potrebujemo še najmanj po 6 revizorjev, da bodo mogli fizično zmagati promet brez vedno rastočega zastoja. Za g. Jovanoviča, ki je kot ekspo-niran uradnik generalne direkcije , carine v Beogradu, določen za nadzorovanje dela carinarnic v Sloveniji, bi kazalo sistemizirati mesto pri delega- ciji ministrstva financ, pokrajinskega carinskega inšpektorja ali ravnatelja, ki bi razen nadzorovanja dobil tudi kompetenco za manipulativne zadeve, kakor so carinska potrdila, zadeve zaznambenega prometa, manjše reklamacije in pritožbe itd. Omenjamo pri tem, da je to v interesu službe in prometa potrebno in da ima delegacija v vsakem drugem resortu, kakor je g. ministru kot bivšem poverjeniku znano, svoj obširen delokrog. Nalogi za stavbo carinskih skladišč so že dani železnici, treba bi bilo le, de se še ostali sklepi komisije, katero je vodil insp. Tih. Velj-kovič, izvršijo. S tem bi bilo ogromno ustreženo našemu trgovcu in našemu prometu. Dalje bi prosili, da sc- izdajo predpisi za ambalažni, reparaturni in predelovalni promet. Sedaj je tak promet radi izvozne carine in zavarovanja valute zvezan z neverjetnimi težavami. Treba bi bilo tu nekaj olajšave, ker so naše tvrdke in industrije navezane na tak promet z inozemstvom. Posebno opozarjamo na carine prosto vračanje sodov iz Avstrije, ki so bili še pred vpeljavo carinske meje izvoženi iz Štajerske. Takih sodov se nahaja zunaj še nad 3.000 komadov. Zadnji Čas se je pojavila v naši industriji usodepolna stagnacija, ki je dala povod jaki zahtevi po zaščitni carini. Nam trgovcem, ki zastopamo tu bolj stališče konzumenta, je obstoj in razvoj industrije zelo važen irt drag. Zato mislimo, da je najboljša podpora naše industrije razširje nje veljavnosti srbskega zakona za p o d -pornaganje domače industrije iz leta 1898 tudi na naše kraje. S tem bo dana potrebna diferencijacija tuzemske industrije napram starejši in konkurence zmožnejši inozemski. V O vodnih siiah, elektrarnah in sličnem. Predaval na sestanku elektrarn 9. okt. 1919 g. ing. Dušan Sernec. (Nadaljevanje). Tovarne za dušik nižje Ruš ne bi bilo, če se ne bi gradila elektrarna pri Efl«; ,Tovarna za elektrode bi mesto na e ki dobravi stala mogoče na Keroš- m'T' CC »nC bil° Zavržniške elektrarne, tudi mestne elektrarne v Beljaku in Celovcu .o privabile večje industrije. Ne bi prestavil amerikanski pregovor »let the country, but make » railwav and the railway will taken the eountry« doslovno »pusti d. želo pri miru, a zidaj železnico in železnica ti bo osvojila deželo«, temveč prosto »ustvari podlago za razvoj in dežela se bo sama ob sebi razvila«. Bivši deželni odbor kranjski je hotel zadostiti tej gospodarski zahtevi m se je že pred desetimi leti pričel feaviti s to zadevo. Smotreno je skušal izkoriščati vodne sile kranjske dežele, si pridobil celo vrsto projektov. Vstvaril si je velikopotezne načrte, ter se v njih dosego neprestano boril s špekulacijo še bolj pa z nemškim birokratizmom’ ki mu je stoječ pod vplivom nemškega’ Volksrata z vsemi močmi nasprotoval, ker bi vresničenje teh načrtov pomenilo gospodarsko osamosvojitev vsaj kranjske dežele. Delokrog mu je bil omejen, ker preko dežele ni mogel segati. Edino, kjer se tozadevno njegovo delovanje izpostavlja možni kritiki, bi bilo, da se je preveč zgubljal v prej omenjenih bojih in v svojih načrtih, ter se premalo bavil z konkretnimi možnostmi. Vprašanje nastane, kdo bi to delo nadaljeval in v kateri smeri. Deželni odbor kranjski je svojčas nameraval si vstvari-ti na Kranjskem monopol proizvajanja in razpečavanja električne sde. Bil je v to poklican kot prvi gospodarski faktor kranjski dežele in edini, ki je zmogel financijelne težave. Položaj bo sedaj precej drugačen. Dobimo centralno oblast, proti kateri se nam nebo treba boriti, temveč v kateri bomo soodločevali. Nadaljni ustroj države še ni jasen, bodo poleg močne centralne oblasti še krajevne v varstvo lokalnih Interesov, ali se bodo posamezna tri plemena gospodarsko deloma ločila po neki vrsti avtonomije. Pa naj bo kakorkoli, za enotnost v celi državi bo imela skrbeti centralna oblast. Omenim v tem oziru le vprašanje elektrifikacije železnic, do katere brezdvomno prej ali slej pride. Vsa zadeva električnih central tudi še ni toliko pojasnena, da bi mogel človek že danes trditi, da ne bo v prihodnosti kedaj prišlo do državnega •monopola. Da ostane pot v to odprta, bi imela skrbeti centralna oblast, katere nalog bi pa tudi bilo povspeševanje električnih naprav po vsej državi z vsemi možnimi sredstvi. Monopol je v obče mogoč še le, če je razvoj napredoval do gotove višine ne glede na to, da bi bil monopol na luč in delovno silo nekaj odioznega in vzbujal pomisleke s stališča javnega blagostanja — vidc cene tobaka v minuli vojski — danes, ko je vsa Jugoslavija v tem oziru še deviška, bi kak monopol le vbijal druge vstvarjajoče sile, bodisi zasebne, bodisi javne, lokalne ali širje. Pri važnih podjetij bi kazalo, da se država sama udeleži, da si zasigura primeren vpliv in bi tako v slučaju potrebe tudi posredovala med posameznimi javnimi zas-topi, ki bi prišli v poštev ozir. event. med temi in med zasebnimi udeleženci. T ako delovanje tudi ne bi izključilo, da bi v gotovih slučajih država sama tudi nastopila kot podjetnica. Brez dvoma bi bda v to poklicana, ker je električnih daljnovodov smatrati vsekakor za moderna prometna sredstva in če skrbi država a fond perdu glede neposrednega dobička za ceste in če potrebno, tudi za železnice,' je gotovo tudi dolžna, vsaj izdatno sodelovati pri zgradbi daljnovodov, ki prevažajo premog in svetilne snovi v obliki elektrike. V zadostno velikem štilu in seveda pri primernem konzumu, oboje bi bilo kakor bom pozneje navedel, mogoče, je transport premoga v obliki elektrike celo ceneje, kot po železnici. Tem večji je narodnogospodarski hasek, če proizvaja silo, ki jo prevaža daljnovod, vodna moč. Posito, da se v naši novi domovini vstvarjajo plemenske avtonomije, se bodo te začetkoma naravno intenzivnejše bavile s predmetnim vprašanjem, že radi tega, ker bo njih stiic z lastnimi sodeželami ožji kot bo razmerje med državo in istimi in ker bo predvsem v njih ožjem interesu povzdigniti narodno gospodarsko svoje lastno, avtonomno ozemlje. Mogoče je celo, da bi bila vstvarjajoča sila zdravega tekmovanja avtonomij največja. Na vsak način pa bi bilo neprimerno, pa tudi nespametno, če avtonomije ne bi zahtevale v čim največji meri sodelovanje države. Elektrarne še dolgo lahko pasivno bilancirajo," ko so predvsem za državo in druge javne oblasti v njih okolišu že zdavnaj aktivne, ne z ozirom na neposredne davke in doklade. ki jih plačajo, temveč predvsem vsled posrednega haska po povzdigi davčne moči celega okraja. Dobiček od tega ima v prvi vrsti država, ki dobiva neposredne davke in v drugi vrsti šele avtonomije, ki bi sprejemale doklade na te davke. Posredni dobiček države bi pa bil v slučaju izkoriščanja vodne sile tudi iskati v premogu, ki postane preteklih dveh letih ni imela naša industrija dovolj vladne podpore pri trgovskih pogodbah in podeljevanju kreditov, da bi bila mogla nabaviti dovolj surovin in za primerno ceno. Prosili bi v tem oziru izdatne podpore. V novi finnnčni zakon bi želeli, da se sprejmejo potrebni krediti za to, da se pri nas razvijejo nekatere nujno potrebne nove s'roke domače industrije in sicer igračar s ka industrija', u s nj a r s k a in papir 11 aga-1 a n t e r i j a, k e r a m i č n a i n u m e t n o -mizarska industrija. O tem je cel načrt podal načelnik M. M,- Savič v svojem spisu o obrtriostrokovnern šolstvu. Razvoj teh strok je potreben, da začnemo namesto surovin izvažati fabrikate in kriti potrebo galanterije po možnosti doma. Slovenska industrija in obrt zamišlja letos napraviti vzorčni velesejem v Ljubljani, katerega prvi namen je, zbližati naše gospodarske kroge, ' seznaniti naše sorojake iz Srbije, Bosne in Hrvaške ter Vojvodine z domačo industriisko produkcijo. Prosili bi gosp. ministra v tem oziru gmotne in moralne podpore, da v polnem obsegu uresničimo misijo in idejo prvega sejma. Prednikom gospoda ministra se imamo zahvaliti, da imamo sedaj v Ljubljani, po tolikih desetletjih brezuspešne borbe pod Avstrijo, uresničeno našo slovensko trgovsko akademijo. Je sicer gost še v stavbi državne gimnazije, vendar smemo izreči smelo nado, da nam bo naš gospod minister pripomogel morda že v tekočem letu, da se položi temelj za zgradbo stavbe za prosveto našega trgovskega naraščaja in inteligence. Vsled nekaterih vladnih ukrepov v zadnjem času je postalo razmerje trgovstva proti zadružništvu zelo napeto. Trgovina stoji že nad poldrugo leto pod kontrolo in ima ravno za dosego letošnjega budžetnega ravnotežja plačati velike davke, predvsem jako občutne davke na vojne dobičke. Konkurenco zadružništva, ki na} predstavlja organiziranega konzu-menta, trgovstvo rade volje pripušča in sprejema brez ugovora. Ne more pa iz načelnih razlogov dopuščati, da vlada sili uradništvo s prisilnim odtegovanjem plače vstopiti v zadruge; da se dajejo zadrugam brezobrestna, posojila, medtem ko mora trgovec plačevati direktno oderuške obresti, da so zadruge oproščene potom Avramovičevega Saveza 100°/o prometnega davka pri uvozu in 50°/o pri izvozu. • S tem se ustvarja nečuvena protekcija zadružništvu in nelojalna konkurenca trgovstvu, proti kateri vse organizirano trgovstvo najodločneje protestira. Trgovstvo pričakuje, da bo v Vas našio zaščito, da se bo tako enostransko podpiranje zadrug na škodo trgovine prenehalo. Ker se nahaja devizna centrala v likvidaciji, dovolili bi si opozoriti gospoda ministra, da je vprašanje prost za izvoz in v svetilih, ki jih ni treba več uvažati. Izmenjavanje L.laga z inozemstvom bo v prehodni dobi, dokler svetovno gospodarstvo ne najde svojega ravnotežja, kar se vsekakor ne bo tako hitro zgodilo, izredne važnosti, pa tudi pozneje bo za državo vsak aktivum v trgovski bilanci dobro došel. Predno preidem h konkretnem slučaju, hočem na kratko razpravljati o rentabiliteti elektrarn v obče. Razun za prav majhne elektrarne, katerih stavbena doba je kratka, in pri katerih se vsacega bodočega odjemalca takorekoč osebno pozna, je vsak natančen preliminarni rentabilitetni račun po mojem mnenju brezšhiiseln. Letni stroški, obre-stovanje stavbnega kapitala in obratne potrebščine se dajo kolikortdliko v naprej določati, ne pa dohodki. Nobena večja industrija se ne bo hotela leta naprej vezati, da bo odjemala električno silo, kadar bo na razpolago, za pri-merno ceno. Le, če se ji jo ponudi napo! zastonj, bo mogoče podpisala obvezno priglasnico. Drugih, ki nameravajo kako novo podjetje, se ne pozna, ker se predpriprave vselej vršijo natihoma. skrivaj. Razmere se pa na matj spremene, kadar začne elektrarna poslovati, crd takrat naprej ni bolje informiranega, tiko glede obrti, kakor glede industrije, v okolišu -vojega omrežja, kot je vodstvo elek- nekaterih kavcij bivše devizne centrale v Ljubljani še nerešeno. Pri likvidujoči Centralni upravi je še neodločeno vprašanje izplačila kurzne diference za dobo od 15. oktobra 1919 do 12. januarja 1920 na kompenzacijsko pogodbo z Avstrijo. Gre se tu za svoto 30 milijonov kron, od česar odpade na Slovenijo svojih 5 do 6 miljonov kron. Pojasniti moramo tudi svoje stališče glede novih monopolov;. Trgovstvo se ne strinja s tem, da se špecerijski stroki dnevno odvzemajo novi predmeti in sicer vedno važnejši. Za soljo je prišel na vrsto sladkor in vžigalice. Ni dopustno, da se radi par tuzemskih tovarn, ki izdelujejo zelo slab produkt, prepove poklicni trgovini vsak uvoz vžigalic. Zahtevamo, da se dovoii zopet prosta konkurenca proti plača nju monopolne takse. Enako protestiramo proti temu, da bi trgovino s sladkorjem prevzela monopolna uprava. Obenem zahtevamo, da se ukine samo v Sloveniji veljavna prepoved točenja žganih pijač, ker je vzrok namreč svoje-časna stavka železničarjev že davno končajna. Želeli bi, da se obljubljena revizija uvozne prepovedi z dne 23. marca 1920 čimpreje izviši in se izločijo iz prepovedi vse vsakdanje potrebščine, ki ne spadajo med luksus. Prosimo, da bi se državni gospodarski svet reorganiziral, kakor je svoječasno podala zbornica svoje mnenje, da bi bila tudi stanovsko Zveza gremijev v njem zastopana, da bi bilo ravnotežje med trgovstvom in zadružništvom primerno varovano. Dalje bi bilo primerno, da se cenilne komisije za od merjenj e davkov, kakor so obstojale v mi:o-dobnem času, zopet vzpostavijo in omeji sedanji način anonimnega poizvedovanja v premoženjskih razmerah. Male kroge interesna predvsem v finan nem zakonu predvidena likvidacija 20% prisilnega posojila ob’ priliki zamenjave denarje, da se čimpreje izvrši; dalje je zamenjava drobiža že zelo nujna in konečno bi bilo pospešiti prenos poštno če k ovne in hranilne imovine iz Avstrije k nam. Za notranji trgovski promet bi bilo velike važnosti, da še uresniči projekt dr. Maričiča iz Zagreba, da se za celo državo ustanovi enoten čekovni urad Tudi bi se lahko že pričelo v čekovnem prometu z obresiovanjem vlog, ker je za imovino predpisano visoko-obrestno državno posojilo. Glavna naloga najbližje bodočnosti je, dovršitev n a c i j o n a I i z a c i j e tujih podjetij, prenos njih sedeža u Jugoslavijo in odprava sekvestrov. Nekoliko v zvezi s tem vprašanjem je prenos imovine naših državljanov iz Avstrije in druge likvidacijske agende v bivšo monarhijo. V tem oziru je Avstrija proti nam nastopala še vedno skrajno provokantno in »ato pričakujemo od gospoda ministra, da bi pri novih trarne. Smelo trdim, da so tudi cenitve bodočega konzuma, na podlagi števila prebivalstva, v preliminarnem proračunu le pesek v oči za dotičnike, za katere je ta proračun namenjen. Po Statist ki bivših avstrijskih javnih elektrarn iz 1. 1911, je varijiral priklopljen konzum na tisoč prebivalcev za razsvetljavo od okrog'o 5 do 220 kilovatov, za gonilno silo od 2 do 96 kilovatov letno. Vselej je tedaj mGgoče v naprej računifi s številkami in sicer s takimi, ki se jih da podpreti z’literaturo in z izkušnjami, da so poda sijajno aktivno ali hudo pasivno sliko, kakor pač služi najbolje namenu, ki se ga hoče s takim računom doseči. Edina reelna pot, po kateri pa je seveda jako težko potrebnega finančnika ali včasih lajika in širno javnost prepričati o prospevanju snujočega se podjetje v dokazu, da je mogoče kilovatno uro proizvajati po tako nizki ceni, da zamere vspesno konkurirati s kaloričnim proizvajanjem sile v manjši meri tam, kjer se njegovo omrežje razteza, ter da so o tem okolišu predpogoji za vstvarjanje in razvoj industrije podani. Seveda tudi to ni dobesedno vzeti, temveč le kot smernico. (Dalje prihodnjič). Trgovci! Razširjajte in berite »Trgovski List!“ trgovskih pogajanjih varoval naše interese in ne odnehal od zahteve junktiina, s katerim smo bili to pot propadli. Še vedno nerešeno visi vprašanje reforme oziroma izpopolnitve trgovske in obrtniške zbornice v Ljubljani. V tej smeri bi želeli takojšnje kompletacije zbornice potom kooptiranja, da bi se moglo v tej važni dobi uspešno delovati za gospodarstvo. Želeli bi, da se konzularna poročila, ki so za trgovski svet jako važna, publicirajo iri pošiljajo trgovskim in gospodarskim korporacijam, kakor je b;l svoječasno običaj v Avstriji. Opozoriti bi si dovolili tudi na potrebo, da se trgovske in konzularne oblasti zanimajo in organizira jo izseljevanje iz naše države, ker eks-ploatirajo to sedaj izključno inozemski agenti, ki izkoriščajo naše ljudstvo na nečuven način. Z zamenjavo perperov je postalo vprašanje definitivne rešitve našega valutnega vprašanja zopet aktualno. Gospodarske korporacije stoje tozadevno na starih, svoječasnih sklepih, da je relacija največja gospodarska nasreča in provzročila neopravičene konjunkture in eksploatacijo prečanstva. Pri tem opozarjamo samo na v^dno rastočo inflacijo dinarjev, katere Narodna banka brez pravega povoda izdaja. Te glavne težnja trgovstva so gospodu ministru že po večini znane in smo jih le ponovili. da vnovič zaprosimo gospoda ministra, da nas podpira pri njih rešitvi. Za zvezo pokrajinskih obrtnih zadrug je pozdravil g. ministra njen načelnik g. F r a n c h e 11 i, ki je v svojem govoru zlasti povdarjal, da naj g. minister stremi za tem, da se bo srbski zallon o radnjama, ki je v sedanji obliki za nas nesprejemljiv temeljito moderniziral iti spremenii z ozirom na do sedaj pri nas veljaven obrtni zakon. V ta namen naj bi osnovale obrtni državni sosvet in sklicale anketo,, ki bi celo smer temeljito preučile, predno se tozadevno odloča. Nato se je govornik še dotaknii vprašanja visokih doklad za bolniške blagajne in drugih perečih obrtnih vprašanj. Za njim je zbornični svetnik gosp. 1. Perdan poročal o sedanjem načinu odmerjanja davkov za trgovce in obrtnike in prosii, da se mirodobske cenilne komisije zopet vspostavijo. Konečno je poverjenik za socijalno skrb g. A, Ribnikar poročal o anketah, ki se vršijo sedaj na vladi o zastopu v industriji, kar povzroča dnevno bolj rastočo brezposelnost, ki je v sedanjem času baš največji državni sovražnik. Slikal- je razvoj razmer pri Kranjski industrijski družbi na Jesenicah, kjer vsled visoke izvozne carine na elektrode in nizke uvozne carine za železo počiva delo, navajal je posled;ce izvozne carine pri cinkarni v Celju, ki je državno pffTdjetje, ter v jeklarnah v Ravnah, ker država naroča svoje potrebe v Pešti in na Dunaju, namesto, da bi jih dala delati doma. Omenii je tudi stanje Vevške papirnice, ki ne more dobiti nujno potrebnih obrestnih sredstev, ker se ne dovoli izvoza male količine premoga v kompenzacijo. G. minister je z zanimanjem sledil izvajanjem posameznih govornikov in podal potrebna pojasnila o stanju važnejših vprašanj. Nato je g. minister sprejemal v audijenci zastopnike posameznih industrijskih in trgovskih skupin, predvsem delegate Trboveljske družbe, kjer se je informiral o stanju delavskih pogajanj. - ieleznlikn zrezo Kočeuje-Brsd-rtofGBlca-seka. Dne 31. decembra 1. I. se je vršil v Kočevju shod interesentov in zastopnikov Ljubljane in dolenjskih občin za železnižko zvezo z Reko in morjem, ki je po sklenjeni rapalski pogodbi z Italijo za Slovenilo največjega pomena in življenske važnosti. Shod, ki ga je sklical g. A. Kajfež, je bil zelo dobro obiskan in je pokazal, da se za vprašanje in izvršitev te železnice ne zanimajo samo trgovci in industrijalci, ampak tudi naši kmetje in obrtniki, ki so enako interesirani, da se čimpreje oslobodimo laške nadležriosti in laškega upliva. Na shodu je poročal g. Ivan Mohorič, adjunki trg. in obrtne zbornice v Ljubljani, kaj se je do danes glede te železnice že storilo in obširno ute meljil njeno potrebo v gospodarskem in političnem oziru. Na podlagi načrtov in tras, ki jih je izdelal g. stavbni svetnik ing. dr. Musyi z Dunaja, je popisal snujočo se železnico g. ing. Švajger, ki je poudaril pred vsem njeno prednost pred traso preko Črnomlja. Kočevska železnica *nas bi zvezala tako z Reko, kakor tudi z Dalmacijo po naj krajši in najugodnejšj poti, saj je ta proga od Ljubljane preko Broda na Reko 92 km krajša, kakor ona preko Črnomlja. Enako je tudi z Dalmacijo. Vihu tegii vrst. SpreJsmanJe blaga v skladišča. Zacarlnjenia in zauaroaatiia. Mednarodni prevozi. Selitve s patent, pofiištveniml vozovi na vs2lstrani. teo liuUllansHo jauno skladišče spojeno s tirom lažne železnice. - - fflnsRa agentura Samih skladišč. ^ == u a j ¥ e č j e domače $ ped Seliš k® p©č8jjetje w Jsa^©sSa\fiIiB = * rt innm ...................—^"rrrr-i-n-mrrrr.-imnmnr m-Mnrrfr™rn^rrmm»-irrrrrriT*» ? ir-i ~č.-xj*Lum*iFi»rni%n . ■ ■■■■■■m > »-«>—. . — || | ’——“*—'j eieecseetteieeeeeeeeesaeaeesei 5EVER IjvSiJf.li^ ■ IW’XCJ JI* & E. SICABEHNE LJUBLJANA, MESINI TSd S?. 1©. ‘‘Tapetniška clelavnicj Coloniale Ljubljana. Uvoz In prodala vsako-v^r.Snega inozemskega manufaktumega bEaga in pSstenin. Oprava"za pisarne registrature, pisalne mize, fotelji v lepi izberi. i Vabimo na ogled! ; Ma debelo in droisif?.©. ZvonarsHa ulica 5 (S). Telefon 9. - Brzojavi ,Montana' Import. Eksport. Gosposvetska cesta 1 priporoča svojo zalogo železnine, poljedelskih strojev in železnih blagajn na debelo. priporoča svojo izredno bogato zalogo različnega železnega blaga po nizkih cenah! Vse vrste kovin, rudnin in kemikalij ter vse industrijske izdelke, spadajoče v rudarsko, fužinarsko in kemijsko stroko. 65,26-24 ‘jj rali. 23, 52- 24 Q acascioacajr^ra^aaocacsB Na debelo. Na drebno. Veletrgovina papirja, knjigarna in tovarniška knjigoveznica Trgoyina s papirjem. Šolske potrebščšne. - Razglednice. 106, 52-16 Na debelo. Na drobno. == Maribor = Glavni trg štev. 22 > priporoča vse vrste šolskih in pisarniških potrebščin ter šolske " in leposlovne knjige. Izvršuje vsa knjigoveška dela. Brzojavi: Tonejc Maribor. — Telefon št. 68. — Čekovni račun št. 11.668. Tekoči račun pri Ljubljanski kreditni banki v Mariboru. Ljubljana Mestni trg št. 25, I. rtadstr. MranfaKtuni in lRunlKe. ! ! ! Konkurenčne cene. !!! ________ »S 52-10 UVOZ IZVOZ Izdelova nje papirnih vrečic. iMKKSH Sobiva ponajvei Sz Anglije v velikih množinah raznovrstno volneno, modno in perilno blago. Liu&Uana, FranSiškanska ulica št, 4 —— Telefon inferurban 52. 75. ------------ „SVETLA“ eSektrotehnisko podjetje JANKO PO A LovroEffenberger&Cie. Utts. T-..:Vj~)'^a MMMHMI Centrala LJUBLJANA Najboljša Izvedba. - Takojšnja odprema. Najniije cene.,- Ponudbe in pojasnita na Setjo vsaki čas brezplačno na razpolago. Podružnica w ZAGREBU FranRopansks ulica štev. 2. cacacacacicjcrscalcjtrjcacscaa JfiCffllfrfl 0 P°P0,nc elektrarne, prekozemske cen- S i JlSdiUlllIl« Vale, popolne napeljave v mestih in $ ^pokrajinah, naprave za vsakovrstno industrijo, raz- S Osvetljavo javnih in privatnih poslopij, tovarn, gle- fci .tdališč, bank, hotelov itd., posamezne naprave za •<’ 'normalne in špecijalne svrhe, telefonske, telegrafske tj ■ in signalne naprave itd. f [j (U ! ame5ggaBe»Er,a«5a3«gg| * motore> diname,pretvoritelje(Umfomier), UUJJilt/l* generatorje za motore,ventilatorje, električne kurilne in kuhalne aparate za domačo, obrtniško in medicinsko uporabo, merilne aparate, števce, inštalacijski in vodilni materija! vsake vrste, ročne svetilke, armature, svetlobna telesa, žarnice vseh vrst, vsakovrstni materijal za slabi tok, akumulatorje, žepne baterije, ovoje itd. 1 :%&££■> lk, brez baterije, brez transformatorja, nikakih nadaljnih stroškov zo g oskrb zvonca, navadno priklopljenje zvonca brez g truda na vsako obstoječo svetlobno napeljavo, nova ” patentirana autoliupa „Sonavox“, patentirani 'S držaji za senčnike „Sona“ brez vijakov.^'/. !^. IT g ( (.'rt-*'.s„ v J - \,mmmjwmwasan£a J 6cJCTC=ai^caacjacanai=ac3»=sa yv yv vv /v /% y\ y\ \ ✓ Veletrgovina A. Šarabon 'j v Ljubljani V priporoča f špecerijsko blago j *♦. . « ______ ✓ \ / s .>■ \ / \ / v raznovrstno iganje moko in deželne pridelke raznovrstno rudninsko 22, 10—10 vodo. Lastna praZarna za kavo In mlin za dišava z električnim obratom. Ceniki na razpolago. Ljubljana, Selenburgova ulica št. 1. Interesna skupnost s Hrvatsko eskomptno banko in Srbsko banko v Zagrebu. Kapital 20,000.000 K. - Rezerue cRrož 6,0G0.000 R. Izvršuje vse bančne transakcije najkulantneje. Sprejema: vloge na knjižice in na tekoči račun proti najugodnejšemu obrestovanju. Kupuje in prodaja: devize, valute, efekte itd. Eskontira: menice, terjatve, fakture. Daje: kredite in predujme na blago, efekte itd. Izdaja: akreditive na vsa tu- in inozemska mesta. Pospešuje: trgovino, industrijo ter uvoz in izvoz. Brzojavni naslon: Eskomptno. interurb. tol. št. 148. 50, 20-20 Špecerijska in delikatesna trgovina na debelo 1. Ljubljana Resljeva cesta št. .3. — Petra cesta št. 35. 1 C li Sv. Zaloga: vin, salam, likerjev, mineralnih vod. 13. 20—20 y izdeluje 140, 48—2 Tovarna lesenih žebljev Ivan tanil ml. Tacen pod Šmarno goro pri LiubLM 20-16 V\AAAA/V Cffi----------------- — 0 Priporoča se veletrgovina Fran Derenda, Ljubljana 105,20—14 Enunska cesta 8. Brzojavi: Derenda Ljubljana. Telefon interurban štev. 313. Podružnica: P U N A J 11., Obere Donaustrasse štev. 105. Zastopstva: ZAGREB, ZEMUN, SARAJEVO. Glavna zastopstva .delovnih čehoslovašKih tovoren. Sukno, hlačevina, podloga. - En gros. v bogati izberi, od najfinejšega do najpriprostejšega kroja in izdelave. Konfekcija •Af- aa mm ■ ■ RV pa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa s: aa aa aa aa najbolili amerikanskl pisalni siroj sedanjosti razmnoževalni cparat, razmnožuje strojno in ročno pisavo potom neizratlike siehle:e plolfe. Glavno zastopstvo za Jugoslavijo; 15,20-20 The Rex Co. LJubUana, Gradišče 10. Moderno urejena popravilnica vseh pisalnih strojev. a%Baaauaaaaaa*aaaaaaauc)a«uaaeaff aaQiiiiHUBSBaaaaaRa»aaaaadaaaaaBa aa aa aa aa aa Lastnik: Konzorcij za izdajanje »Trgovskega Listat. Odgovorni urednik: Franjo Zebal.