% KatoliMk eerkien list« Danica izlitja I., 10 in 20. dne vsaciga mesca na ccli |.oli. in velji po pošli za celo leto 3 gld.. za pol leta 1 cld. tai kr . \ tiskarnici sprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 pid 311 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Danica dan poprej. Te*irenn.» cronol. di liorizia p. t>", 72. S7. !l|. ) Ur. k.«»dler Indicazmni per la Moria del Lilorale. — Hianchi The--auru« \jud. p 147. Ue Rubeis p. 775. — Hianchi Documenta tom II. p. Umi. 373. — ) Dell* Bonna Strciina cron. p. 1US. 110. čencu. V tisti strani so bile tudi pokopališa teržaških mu-čencev, po kterih so se tudi ulice imenovale do novejših časov (via dei ss. martiri). Sedanja stolna cerkev Marije Device in sv. J ust a je prav za prav iz dveh cerkev sostavljeua. ki ste bile v petem stoletji sozidatie na mestu starega paganskega tempeljiia. iu proti I. sin) v eno skupaj združene. Nekteri menijo, da jc lerzaško mesto žc iz perva imelo lastnega škofa; pa bolj gotove spričevala kažejo, da ondašuja škofija se je začela še Ic z začetkom šestega stoletja, in da Krugiler ic bil krog I. 525 pervi teržaški škof. Škofijske meje so takrat obsegale le Kras in Pivko do Jclšan iu do Postojne; v naj novejših časih je bila Pivka odcepljena, pritakujtna pa prejšnja koperska, novograska iu pičeuska školija z delom polskc iu poreške škofije 1). Druge večje mesta po Istrii razun Tersta so tudi p >-redoma dobile lastne mašnikc, saj potem, ko jc bila kti-šanska cerkev zadobila po velikem preganjanji mir. Iz listih pervotuih duhovnij so z začetkom šestega iu neka| pozneje sc vstanovile lastne škofije. V Poli sc po takem bere pervi škof Veneri I. 502, v Pa renči i ali Poreči l. 521 Kv frazi. v Kopru I. 521 sv. Na za r i. v Ped en i ali Picnu 1. 571* Maicijan. iu v Citanovi ali Novem gradu I. 51HI Janez. Hazuu teli cerkev je I. 579 tudi imenovana ceikev v Cisi in njen škof Viridoni; to mesto je stalo na otoku poleg zahodujega istrijaiiskega brega, sc ie pa I. 710 prigriznilo v morje; duhovniia je bila po tem prenesena v llovinj; školija pa združena s poreško '). Časoma so sc cerkve po deželi pomuoziic. iu polagoma sc zasledujejo njihove imena v zgodovini. Cerkev v P i ranil se bere žc I. <>33; cerkev v Cinagu je cesar Henrik III I. 1010 daroval tcržaškciiiu škofu Vdalgeru; faro sv. Mavra v Izli ali Isoli jc patriarh lleuiik i. 10^2 vdelil ravno temu škofu. I.. 1212 jc zopet zc zn.na cerkev sv. Blaža v Dinjanu. I. 1230 pa korarstvo v M i lah ali Muji. tudi Bilje. Matavuu ali Moutoua. Pa z en ali Pisino. P I a m i u ali Kiaiioua, Labin ali Albona iu Ko«-tav se v tistem času sledijo. •• J Listina iz I. 1247 pričuje, da je škof Cirik faro v Koša n i dal teržaškciiiu korarstvu v last: razun kopališkega farniana Peregrinu sc v listi listini šc berejo furmani Jernej iz Mil, Janez i/. Cm a ga in Andrej od fare sv. I iha. v Dolini; listina škofa Arlonga daje na znanje Berlolda farniana v II u zetu ali Piugvcuti. V listini škofa Hudolfu iz I. 131 ti sc bereta farniana Bertold in Hajmundin v T o-muji, v listinah patriarhu (»astona iz I. 131"* zopet faiuiana Nikolaj v Ter nove m, iu Simon Plaecuski v lire novicah. Pismo iz I. 1371, v kterem so našteti dohodki mnogih fara, kaže razun Cuiuga. Mil. Buzetu. Ternovega iu Doline šc SI a v i n o, II r u s i c o. L o k o, lloc iu Zdrenjo; ravno o fari llrušici. za ktero potnik na Tersat tii vedil. ondi stoji, da na leto nese 00. lii.') Nektere stare teržaške fare dalje so imenovane I. 1305. ko sc jc bil začel dolg prepir zavoljo posesti nekterih fara na Krasu med divinskimi knezi iu teržaškim kolarstvom; ta prepir jc šc le papež Pij II. poprej teržaški škof z imenom Kuej Silvi, končal I. 1464; zadete pa so bile fare Ternovo. Košaua. To maj. in še Jelša ne iu Senožeče. Pozneje se nahajajo sc druge fare; namreč v listini škofa Jakoba I 11*9 l.anišjc, v pismu škofa Kneja Silvija I. 1411» Vreme; dalje se berejo I. 1462 duhovnija ua ti pč in ah, ini. 1482 Semič, Draguč iu II um, 1. 1511 pa Povir. To so nektere naznanila zastran starosti primorskih ) Ur. k.indler Pel 1'austo ingrc*«o del K. Bartholomeo \escovo di Trie.-le. — ) lle Rubeis Monun.enia p. l!>2. 23.*>. 2S.V - Dr. kand-ler Pel fauslo ingretmo. — j Dr kandler Indicazioni per Čase pto-riclie. Conti Storia cliron di Trie»te. J Dr. kandler L I? tria. 1'onli Storia cron. di Triestc. Bianclii Documenli mm. I. p. Iti?. Isti. >1 ai— nati .Meniorie storiclie tom. II. p. I2ti. 'J l)r. kandler Indicazioni. >1enioria del veseovo Enca Silvio. Conti storia cron. fara, kolikor jih je pisatelju do slej prišlo pred oči; da naznanila niso slepo pobirane, kažejo povsod viri. ki so zdolej zapisani. Jasno je iz tukaj danih naznanil, da sc mnogoteri zgodovinski spominki o cerkvenih rečeh iz naših krajev še nahajajo; da so pa ti spominki premalo znani, ali pa še tudi premalo preiskani. Tudi zgodovinska vednost ima svojo vrednost. JEnu za pore v hi h potjororom otl s pore tli. V neki sosednji deržavi severne Nemčije je živel katolišk duhoven, ki je bil čisto pozabil dolžnosti svojega svetega stanu iu poslednjič se je tako globoko pogreznil, da je stoiil sklep od vere odpasti. Po žalostnih Lutrovih časih se je marsikterikrat kaj takega nakljueilo. Pobegnil je iz svoje domovine in bilje protestant; poslednjič je dobil tudi prote.-tunškega pastorja službo, iu bil je iz ozuauovavca resnice učenik zmote. V tem stanu sovraštva z Bogom je preživel več let. Neki dan ga povabi piedikaut velikega niesia h kosilu iu [ni mizi najde se nektere druge pastorje iz sosesine. Ko se med seboj razveseljujejo, je bilo hišnemu gospodarju povedano, da neki ubožen mož je na smeitni postelji iu potrebuje duhovne pomoči. Kdo si ve, s čim zadeizau. gostovavec ni sel sam k bolniku, temuč se je naš odpadnik ponudil, da hoče namesti njega to dolžnost oprav ti. Ponudba njegova se sprejme. Zdajci ga peljejo v sobo. \ kteri je ležal starec, ki je z obupljivim serce m -korej /.e pojemal. Pastor mu bere nektere besede iz sv. pisma: ali ne da bi kaj odgovoril, uitiimioči le kliče: ..Zgubljen sem; zame ni več odpu-enja. Gorje mi. pogubljen sem!" Pa-tor ga tolaži in ga opominja, da naj ima zaupanje. ..Ne. ne." icče bolnik. ..noben človek mi ne more več pomagati, za-mc ni nebes, moji grehi so prestrašili, jest moram pogubljen biti!" . Vli pri milem llogu. zakaj pa? Kaj je. da vam serce tako iicusiiiilicno >(i-kizrinil ajoci svoj pot ponavlja ravno tiste besede. Ko pa pastor le tisi vani. mu na zadnje reče: ..Povedal vam bom. od kod je (o. da zame ni ue otc-uja lic zveličanja: jts' sem... odpaden katolišk duhoven; iu vsi grehi, ki sem jih še zraven lega storil, in vse moje uasprotvanjc zoper milost hozjo, n vse božje usmiljenje, ki sem ga zaničeval... oh! moje zadolžcuje je preveliko, kakor da bi zamogel odpušenje zadobiti; zgubljen sem. ni ga . «la bi mi premogel pomagati!" Tako razodeiijc je pastorja z nar veči grozo napolnilo, zakaj v vsem tem je vidil le jasno ogledalo tistega strašnega stanu, v kterem je bila njegova la.-tna duša V tem trenutku se mu zopet njegova nekdanja vera pozivi, spomni -e. da ma pii mašuikovcm posvečevanji zadobljeuo božjo oblast, ktera se nikoli zgubiti nc more. z zaupljivim glasom reče umirajočemu: ..Ljubljeni brat, jest vam zaiiiorem pomagati, kakor res Ilog živi!... Tudi jest sem katolišk ma-nik; svesti si bodite: kakor vi. da se llogu .-mili! sem tudi jest odpadnik zavcrzencc. vender pa z močjo >vojc duhov ske oblasti premorem um rajočemu nebesa odpreti." I bogemu bolniku, ki je bil na smerini postelji, sc je zdelo. kakor da bi l>ii angel z nebes prišel mu prinest upanje iu zveličanje. Premagalo ga je neskončno Usmiljenje llo/.je. ki ititt -e poslednjo uro življenja odpusenje ponuja in z odpusenjem zopet svoje dopadajeiije iii zaiiesl|i\o zveličanje; z uai bol) /,i\o bolečino sc z v so otlkiiiosereuostjo iu živim ske-anicm spove s\,ijih grehov, je odvezali in umerje v umu Gospodovem. Ta zmaga bu/.je ljubezni, ki zeli. da bi se v>i ljudje zveličali in nai veci grešnike z vso luateruo Usiniljeiiostjo do njih zadnjega zdihleji i-e, je luca tem. da jc gospodarjev brat precej tam blizo ognja bolan le/al in umiral. Oaicnim naj pa šc druzega kratkočasa. Naši turki. kadar so na gostovanji v keisauskih hišah, uaj sj je zares ali potuhnjeno, streljajo v tarčo za stavo. Kiistjan mora stali ua kraju določenega čila, ki je obešen ali na kak steber, ali pa na drevo, ki ga nalas po i sejo, in jc drobnejsi od navadne človeške zivotnosti. Za tem drevesom mora stati kristjan, da svinčeuka ali zadene ali pa mini slerči; in tako mora prestati po cele ure. Zdelo se bo lo neverjetno. pa je vender tako!!! Iii če se primeri, da je ranjen (kar jc skorej neogibljivo). ali pa tudi ubit. je vse spla-cauo z enim samim ..nisem nalas.** Vernimo se pa k turškemu obedu v naši hisi. Kes da se koncema samokresi iu puše na stran denejo; ali potem se je. pije, kriči, dere iu laki rohovš dela. tla bi minil. to je večin pekel. Vino iu zganjal siva začno s\o;o moc skazovati in ne malo teh zvin začne iz sebe meta*! tiste sile iicprckiihaiiih jedi. Drugi sC za'o nič ne zmenijo, kajti čez malo trenutkov se jim godi ravno tako. ali pa >„ že popre) opravili. Pri tem se pa vcndtr kažejo dobre volje tel se v šumu iu kriču. bi djal. vesti«1 »ega. kakoi naj lepši sreče iu vgoduosti. Komej namicc so sprazu:l želodec, precej pri mizi in ne da bi *e kteri z mesta ganil, dalje jedu in pijej-i, kakor da bi se nič ne bdo dogodilo, do novega bruhanja, in potem „da capo** le še spet na novo! Drugi (kar je še bolj živinsko), kadar ne morejo več požirati, ker je želodec že poln, si nalaš perut v goltanec vtikujejo, dokler se gerdobija ne vzdigne; in to večkrat ponavljajo, sc ve da zato, de bi več pojedli, veči škodo naredili mnihu, kteri mora zmiraj pri njih biti iu stati. Poslednjič. kdo si ve kako pozno v noč, so turki že vsi omamljeni od pijač, trudni od ruvanja, kričanja, žertja ko/lanja. in spravljajo se počivat ter zapored jedi iz sebe brusijo in smerče v smertnem spanji. In tako ua vse zadnje pride ura. da tudi umih daje pospravljati vse tiste reči, tiste onesnažene mize, in nu vse zadnje gre iskat si revne večerje. Zakaj vedili je, da bi bilo neodpustljivo razžaljenje, ako bi se milih ali kdo njegovih prederznil jesti, dokler niso gospodic turki s\ojih gostij do čistega opravili. Ali brez jesti hiti je misijonarju še nar manjši hudo. Potem namreč ko je bil skoz toliko ur v taki nadlogi, med povodnijo kvantanj, žaljenj. strahu, v vedni nevarnosti zastran življenja, nima |>a zdaj še mesta ne, kjer bi kako uro počil (ali k večemu kake svisle ali hlev pri živini) brez postelje. Tako je v nar bolj žalostnem stanu, zlasti o mrazu iu de-ževanji. (I)alje nasl.) Ugled po Slovenskem in dopisi. Iz Ljubljane. Zadnji dnevi unega in pervi tega mesca so bili nekteri kraji ižanske fure posebno nesrečni. V sahoto, 31. u. m. o 1 „ 12 po noči jc pogorel nekemu kmetu kozolec poln žita. V nedeljo 30. u. m., je bilo v podružnici Strahomerju cerkveno žegnanje iu med duhovnim opravilom je nekdo, ki je namesti v cerkev šel za kozolec ležat, kozolec zažgal. da so ga komej pogasili. 3. t. m. zjutraj je pogorel v liki nekemu kmetu pod s kasto in več orodja. Nar strašuejši pa je bilo popoldan tega dne. Od 2 — 3 se je v nekem skednji vnelo, ue ve se prav gotovo kako, iu v eni uri je v celi vasi. ki ima bliz t>0 številk, jih samo okoli 20 še ostalo, vse drugo zunaj nekterih podov je do čistega pogorelo, zlasti ker vode iu ljudi ni bilo doma. Pogorelo je tudi več prešičev iu druge živine. Pri več h šah. kjer ljudi doma ni bilo, so samo to oteli. kar so ua sebi imeli. l*ni revež, ki mu je bil 30. u. m. kozolec pogorel, si je bil pri dobrih ljudeh že nekoliko nabral in škodo nekaj nadomestil, ter vse na pod spravil, kar so mu bili dobri ljudie dali; zdaj pa mu je še pod, hiša in vse pogorelo ! — ljudje te vasi so bili že poprej veči del vsi silno revni, zdaj pa so pogreznjeni v nar veči uboštvo. Zavarovanih je bilo čisto malo. morebiti 4 5 , iu s čim se čejo laki zavarovati, ki nic nimajo? lic veži so zares mi-lovanja vredni iu u-miljeiija potrebni. Imeli so že skupaj rnrrvo in jaro žito. in \se je pogorelo. S rim bodo živino prcrtdili, kar jim je je ostalo ? S čim si vse drago napravili. kar jim je ogenj vzel? Da In se pač dobri ljudje ii«:nilili iu jim pomagali! Povej, draga Danica . svojim brav-rem n ih nadlogo, morebiti ne bo zastonj, klor v sili po-i»oč skazaje. se smr tudi pomoči nadjati v svoji lastni britkosti. i Danica bo rada vsak dar sprej«da. naznanila in onduiiti duhov »ini izročila. Vr.) Iz l.jllliljaue. Na ljubljanski gimnazd so letos umeili trije dobi i iu zmožni un-nci: M nar iz III. Pire iz V iu Strmimi Ki. i/. VIII lazrcda. vsi tuje za enako poslednjič z blcdenjt iu »kiti. rto vrocin-ko ho!e/li jo. Tudi je slišali, da s« srmtrit|e pu««-j I,..|,hali m zlasti v iicktuili razicdih pogMsimiia i/. s..|e u..|;i|ali. Od k-«l |.» i/.vira? kam to kazev ruj»e učitelji - rujle in m dite učenci. ker ne veste nc me ur dneva! — Iz Ljubljaiie. V pr« dmrstnj dtihoviiii sv. Petra jc bila 3. t. m. popoldne slovesna poroka gosp. dr. Drago- t i n a B I e i \v e i s-a, sina gosp. profesorja dr. Janeza Bleivveis-a, vreduika „noviškegadeželnega poslanca itd. Poročen je z gospodičino Marijo Kosovo, hčerjo ranj-cega dobro znanega homeopata zdravnika Kosa. Gg. svatje so bili prišli v narodni slovenski obleki; poročal je duhovni pomočnik gosp. And. Drobnič iu razlagal je tehtni pomen lega »Ijanja v ualaš izdelanem slovenskem govoru, kteri je uazočim globoko v serce segel. Po naši stari slovenski segi so po poroki šli svatje k darovanju; mi pa tudi želimo iiovoporoceiiima Božji blagodar v življenji in zveličanje po smerti. Ker jc govorjenje od ..Bleivveisov,- naj koga uho ne zaboli, ako pritaknemo tukaj, kar smo zastran izvira „B I e i vv e i s" slišali iz ust nekega zanesljivega uda te rodovine. Ta kranjska rodovina se je v začetku pisala tudi s kranjskim imenom ..P I a vež;- nekemu učeniku pa, kakor se rado (udi zdaj še dogodi, se je dozdevalo, da (o reč bolje vč, iu - dietum facluui - vsirojil je nemškega lilcivveisa iz slovenskega Plaveža. Torej se nekteri iz deržine se zdaj pišejo Pleivveis, kar je bližej izvirnemu imenu. Korenika tega primka pa, menimo, je ..plaviti1" ali plovili;- tedaj „plavež," ki les po vodi plavi. Iz Ljubljaiie. Tretji zvezek ,,Dušne hrane-, ki sega do 52. berila iu nekaj čez. je ravnokar zagledal beli dan m se dobiva pri bukvarjih, kakor poprejšnja dva. Te berila so med drugim ludi prav pripravne za mladino ua šolskih počitnicah, ktera naj bi ne tratila lepega časa s samim postopanjem, kar se dostikrat godi. — Iz polhovega <>railca, 28. mal. serp. — Ravno sv. Jakopa dan, v god preč. gosp. fajmoštra, so pripeljali novo turnsko uro, 15 stolov težko, prelepo delo. ki ga je doveršd Janez Oblak iz Lučcn, iu bo stalo do 1000 gld. To pa je le nova cvetlica v vencu lepih cerkvenih leči, ki so bile po skerbljivosti gosp. fajmoštra in po dobrih serc.h ljudi zaporedoma napravljene. Naj jih s to priliko uekoliko omenimo. Perva skerb o njih nastopu leta 1S51 so bile orgije. Naredil jih je bil Mahhovski z 10 registri. Te se ravno zdaj nekaj popravljajo. — Vsi oltarji so prenovljeni in bogato pozlačeni. Zlateuje je prav dobro. Tabernakelj in prižnica sta bila cisto tiuva napravljena, takrat ko so sc altarji popravljali. Koj potem so omislili nove kaj lepe zvonove. Veliki telita 4329 //. z glasom a drugi „ 2090 „ ,. „ e tretji „ 1411 „ v ., e četerti „ 709 ...... a peti zvon telila nekaj čez 3 cente. S tem se umirajočim kleuka. Pervi štirje so čisto uovi, peti iu nar manjši je pa še od poprc«l. Ker je pokopališč bilo premajhno, so ga zelo razširili iu inertvašiiico novo izzidali. Šolsko poslopje sc jc dozidalo leta 18t>2, kaj prostorno iu veličastno je. Turu ali stolp pri cerkvi, zares izverstno delo, je za 4 šeznje zidu povikšan iu novo krit. Vse le dela so stale brez šolskega poslopja blizo 20.000 gld. - To pač lepo kaze skerb gospod očeta za llozjo vežo iu pa gorečnost vernih za Božjo čast. Z <«oreu*kcga. (Iz prijatelskega dopisa.) — Naj ti povem, kako v naši okolici ranjkega gosp. Riharja v hvaležnem spominu imamo. Ko siiio v Gradu undan 13. mal. serp. ranjcega l.orcnca Pogacarja prav praznično pokopali, s.n • sc spomnili. 00 gold., iu je s tem pokazal, da jc res blagoserčen mož. iu se je nam revnim pogurelcem zu vsako stran prav prikupil. k konca teh verst še podam pesem, ktero sem med veliko mašo zapel, in se tako glasi: \ e?elo za dc/.jem nam solnce pribije, /a liutto bolezno sc zdravje poda. Naj vckšo nesrečo (ud sreča žc krije O rem-nicki farman. to pri nas velja! lilej ! v h rasnem jc ognju se cerkev končala. \ eseli zvonovi umolknili so. Tud pisal iz orgel nam glasa ni dala. >e farnega doma se znebili smo. Hodili smo kakor zgubljene ovčice, ki jaslic preljubih ne najdejo več; "miio težku picne.-li vsajene pn.-ice. Na.- peklo je v sercu ko brušeni meč. I'a glejte ! vsa zguba »e hitro popravi. /jv c ujete s stolpa štir v brane zvone. Prijazno iz line vsak su.-eb nam pravi 0 farman. ohladi si danes serce! Tud orgle k zvonovom so se oglasile k«> pridne sestrice veselo pojo; Pi-ali sc male in vel ke združile . Nam kažejo ljubo edinost lepo. Vse lepše sc vidi kot prej smo imeli. \ eselo ilan- farman na hribček hiti; ko bcelice pridne smo skupaj nosili: Pocijmo si danes od trudne skerbi ! Bo«r verni domačim in ptujim za dare .' *vet Juri bo prosil v nebesih za v-e. Patron on vam porok je rem-nicke tare. Ha vinar nar manjši vaiu v /gubo ne gre Pokleknimo danes, in s serca zdilinimo : xi O.-e nas lepel. pa ljub:š drugoč ; Na sveti altar Ti vse trude zrocimo. "li . vzemi na- revne pod svojo pomoč! " k-| kokrat slišimo tukaj zvoniti. In or^le zapeti, da v serce doni; 1 ud nam bodo peli. ko s sveta bo iti. — .Morbii >e nam kmalo življenje mrači lih da bi v nebesih, kjer ni več težave. \ -i /brani v llrelovi hi-i b!i kdaj. Pomagali peti t.ii-p«id<.ve slave. \iivali na veke v>i skupaj svet raj. Janez Uczjak. učitelj. Iz Amerike. V Sent Pavl-u 11. jun. l&G-L — i konce.) Dva dui nismo nič gorkega dobili, mesa nismo mogli je*li, kruha suhorja tudi nc, ker se nam je bil enako že pri-studil; torej srno se mogli tiste dni postiti, iu ko bi bilo to dolgo terpelo. ne vem kaj bi bili počeli. — llue sveti vse drugače, kai* ir v ljubljanskem semenišu; imam mizo, posteljo. 2 stola I černo lakirana), in mizico za mivalnico (lavor) in kanglo za vodo. vse lakirano. Sveče dobimo nc lojevih . ampak so take sorte, kakor so apolo-svece. Jemo trikrat na dan. ob 7 zjutraj, ob 12. iu oh ti zvečer, vselej pri škofovi mizi s škofom vred. V«akikrat imamo kaki dve ali tri sorte meak. kolikor se mu poljubi. Za vstajanje imamo uro. kakor v Ljubljani, ob ."»tih . o 1 „ (i gremo v kapelo, kjer imamo jutranjo molitev in premišljevanje, oh ti gremo v cerkev iu smo pri škofovi maši. potem imamo počešenje sv. Ilešiijcga Telesa, oh 7 zajuterkvamo, ob 8 se začnemo učiti do I o. od 10 — II imamo šole. potem smo do o poldne prosti. Popoldne se začnemo oh 2 učiti, od 4 — 1 „ (> imamo šole. ob d večerjo, potem sprehod do 8. ob 8 gremo v kapelo in potem dela vsak. kar hoče, ali gre spat, ali se uci, ali kaj bere ali kar je. Za učenje zdaj nimamo drugega kakor nravo (moral) po Gurv-tu. in angleški jezik; pastirstvo smo žc dokončali; so bile le majhne bukvice. in tistih smo le polovico vzeli. Za svojega profesorja. špiritvala iu za vse imamo g. Buli-a . ki jc mogel samo zavolj nas tu ostati . ker drug duhoven tukaj ne zna nobeden dobro nemško. kar jih je tu pri škofu. V mestu sta sicer šc dva benediktinca, kterih eden zna dobro nemško, ali ta dva nimata časa. ker imata s svojim misijouoin dosti opraviti. Ker ima na* škof veliko stroškov, pa le malo dohodkov, nas inrej ne more dolgo pri sebi obderžati. zakaj to precej veliko stane, iu ker je tu v Ameriki sploh navada, bogoslovje ((eologijo) le 2 leta študirati, zato nas misli skof kmalo posvetili, in sicer, čc nc že pred. saj čez I mesce. Kar mene zadene, ker še nimatu prave starosti, da bi mogel mašnik postati, me misli škof (kakor ima pravico) II mescev dispenzirati, in za drugo dispenzijo v Kim pisati, tako da bom mogel tudi jaz z drugimi posvečen hiti. Mi.je hej norega po širokem srelu'? Sedanje britkosti matere Cerkve izvirajo iz hudobije laških rovarjev . in tam kjer se jc hudo rodilo, hudo po-ginja. kakor je čutiti. ..Ministerstvo v Torinu se razvija ^), gospodje ..onorevoli*' žugajo razpasti, kakor mertvo truplo; vitez leži na Kozjeku remžaje nekako življenje, da nc ves, če bolj revno ali bolj zaničevano; novo pravo pojema; solnce svobode (!!) temni; rovarji vse na trope lezejo v mišje luknje: gospodarstvo gnjusohe jc s smertjo udarjeno; krič ..Kim ali pa sine*'t!" obeta roditi svoj sad; kar jc Pij l\ napovedoval, se hitro bliža.*- (Arm.) *) Ta beseda naj ee umeva v pravem slovenskem pomenu, namreč tako kakor se ..razvija" klopco*, da na zadnje nič nc ostane razun lupine; ne pa za „cnt\vickcln.~ Za reatwickeln~ -e bolj pod.i razcvetati, razpletati, olikati itd., kakor ..razvijati" -ak-ninden." ki se tropisko ne da primerno rabili za n>-m-ko -cntwickeln.a To pa je le misel, od ktere radi odstopimo, ako se boljscffa prcpricamo. Že nekoliko okajena novica je. »la pooblastenci za inir na Dunaju mi vstanovili podlago miru iu primirje za tri mesce, med tem pa bodo delali stanovitni mir. Aincrikanska vojska se scverjannm neče prav obnašati. Nnvojorške naznanila od 21. u. m. pravijo: Sovražniki so zopet odšli čez reko Dot o in a k poleni ko so Baltimore in Vašington, kakor Peiisilvanijo. s strabom napolnili in nezmerin rop seboj vzeli. Tako naglo so odšli, kakor so prišli. Baltimore in Vašinglou sta se tresla kakor svoje dni Kim, ko je lla-nibal prihajal. Grant (severni) je zdaj pred Petrogradom bolj uhleženec kakor oblegatec. Kdor misli, da bo v 14 dneh Hičmond \zel. sc mu v glavi meša. V Kentuki je truma _|."».i>oo jugovcev pridcrla in nič prav nevedo. od kod so prividi in kaj namčrjajo. I.inkoln hoče zopet 500.000 novakov imeti. Gen. Šermanovi vspehi v Georgii zoper južne so le dvomljivi. Živež se nezmerno draži zavolj voj-ske: 3—4 milijone na dan komej ske/.a za vojsko. V Lincu izmed 33 realnih učencev v 5. razredu ne en sam ui izverstno opravil in le 1« jih je pervi red dobilo, iu izmed unih , ki jim jc spodletelo . imata le 2 privoljenje popravili, drugi so obsojeni k ponavljanju. Kje je vzrok, v licenci h. utenikih ali tvarinah? r čenči so sc zastran tega piitožili pri derzavntm namestniku iu prosijo, da naj sc preiše ta reč. Poglavar je prošnjo sprejel. — .Morebiti bi ue kazilo. ako bi se nove šolske osnove sploh nekoliko prelie-le in naj bi se rezno prevdarilo, če je mladost zmozua a-c dovci šiti. kar iniiogoobširnc o-nove tirjajo in kar kte-likrat učitelji šc vmes po svoji glavi razlagajo iu po s\oji volji tirjajo. ako je res, kar se pogosto sliši. Zbor svet iii obredov je '.». u. m. določil, da sc sine v Cfiktah pred sv. II. Telesom pctiolej rabiti v pomanjkanji v-accga diuzrga olja iu v resnični potrebi, pa les skolovim piividjciijeiii. Določilo pravi: ..Geiiciatim utendum esse oleo ofitaium: ubi tem ha beri iie«|ueat. rcmitteiidum prudentiae K.piscoporum. ut lampades uutiiaiitnr es aliis oleis ijuan-t ta m lici i po-sii v cgctabilibus." V llelgii so hudobni prostorna*tarji v ministerstvu iu na de žel n t m zboru ze več let katoličane tlačili in zatirali, da je bilo j«j; zdaj jih je tender šiba dolekla. Katoličani ni-o lioili vec v zbor- ker so vidili. kako sc godi. iu previdnost je k njim potegnila. Zbolel je namreč poslanec t unino!, ki jc katolikožiiccm pridno pomagal svojo mater Cerkev ticti: na zadnje mu je bila pa vender le dobra in sc je z njo spravil iu umeri. Kavno njegovega glasii pa je manjkalo, da je zbornica skiuncala in kralj Leopold jc | (i. zbor razrešil. Nove volitte bodo torej — zaupno katoličanom v piid in v pervi polovici mesca kimovea se novi zborniki snidejo v llruselu. Hudobni ii.inisterialni iu rovarji so bili ondi konštitucijo tako spakedrali, da se jc mogel staiašinec »senator i D Anethon v senatu pritožili, da sc katoličanom celo prosto spoznanje lijih vere ne dopu-a. kakor sc dopu-a protestantom. judom in racionalistom (lieigaj-slcrjem)! Tiijal jc od ministrov, da naj sc katojicaui -odi|o po njih delili iu po njih politiki, kakor se dela z uidi iu z neje vernik i: nc pa da bi se katoličani samo zato odii\ali iz dcrža\nih služb, kei so katoličani. Iu zares je siaia-ii.ee Kobiano skazal. da v škodo katoličanov s., bili u« enci. pošteni in zm»/.ui mladeiiči. samo zato po ministrih im! iii h slu /b s«»\iaz!jivo izlocevatii . ker so bili v jezui-tai-kili ali diuzili cerkvenih vstavili dobro izurjeni in izuccni. Tako pu hudobno ncvi i-t%o zmiiaj dela. lia| -i je pod des-p»li-kirn. \-tu\nun. rcpublikali-kiui ali kakoisiiim k«di klobukom. kajti: i/, hudega K Ijukca nikoli dobrega ne bo. t.ešniki9 J a to*'Um in lesnik" #*. Na Dunaju se je neki It lin kar odpovedal na smertni po-i« Iji s-, sakrdieam* silili, ler ti-ali. da naj se na k<»— pališu med otroci matere Cerkve pokoplje, ktero je v življenji zavergel! Tako nasprotje meti slaboverci ni nič novega. — .,Figaroder Konkordatfresser" in ^Keligionscdikt-Anbeter/' je že mesca mal. travna svetoval, ,.das osterreichische Volk" (avstrijau-ko ljudstvo) naj svoj konkordat tlaruje ..novim pobratimom Mehikancem/4 kajti ..cesarski mehikanski dvor že obravnava z Kimoni zastran nuvega konkordata." ... Ker pa ,,das osterreich:sche Volk" tega nasveta ..sintemal und alldicvvcil*' šc ni spolnil in se tudi ne napravlja ga spolniti. jc znamnje. tla ..Figaro" ni ,.tlas osterreichische Volk" iu ..das osterreichische Volk'4 ne ..Kigaro." — ..Schnell-Post." eden izmed naj boljših sedanjih dunajskih časnikov, omenja, kako ..\Vieiier-Liberalismus'4 tarna, da se je zastran vere na bolje oberuilo in se obrača na Parskem, Pruskem, Hanoveranskein. Ilasijskem. Nasavskem itd., pada sc cclo Dunaju ta nesreča!!!) bliža. Na Parskem jc ministerska menja ..v klerikalnem smislu:" o gorje! ,.Tedaj, čc v katoliških deželah katoličani do vladanja pridejo, je to nesreča za te dežele," pravi Schn. P ..Tako pač zamore soditi le od Boga zapušen jud na duhu. ktereiuu je na tem ležeče, da naj keršanska občina pogine. Milovauja vredno je. da ves tisk jc v rokah tacih neče-duežev. Keršansko ljudstvo mnra vsak dan poslušati, kolika nesreča je, da je še kje kak kanček vere v sv. križ.... Iti zatclcbani kristjan dobrovoljno sprejema, kar sc mu prekanjeni jud dau na dau laže!" ... Dalje toži čez tiste, ki tisk Judeža lškarjota podpirajo. — posvečeno olje vlivaje v peklenski plamen, berleče lučice katoliškega tiska pa umirati pustijo, iu več zgledov navaja, kako ti časniki resnične dogodbe prevračajo iu kazijo. Zastran tehnikarja, n. pr.. ki je terdovratuo ss. sakrameute zaničeval na smertni postelji, pravi ..Presse." ..da je bil nekemu študentu pokop odrečeii. ker se jc v tuberkuloznem stanu nadjal, da nc bo umeri, in zavoljo tega ui hotel prejeti poslednjih sakra-mentov.*' To pa je laž; zakaj Cerkev in njeni služabniki ločijo, kaj je hudobna, iu kaj samo slaba volja, in če bolnik njenih zveličavnih pomočkov zares (pozitivno) nc zaničuje, se mu cerkveni blagoslov ne odreče." Nasledvajc še nektere overženja nesramnih laži, ki jih trosi velik tlel dunajskega časništia, ktero je po tem takem vsemu tesarstvu precudna nc—vetilka čednosti in svetilka ne-čednosti. MMuhorske spremembe. V goriški iiatlškolii. Čast. gosp. Dominik Čast c I lan i, duhovni vodja bogoslovcev , so izvoljeni kanonik v veliki ceikvi; č. g. Franc Pod reka je postal fajmošter solkanski; č. g. Jem. Št rekel je poterjen kurat pri sv. Kokti; č. g. Jak. V is i nt in. škofijski kaplan, jc postal korvikaii v veliki cerkvi: v začasni pokoj sta stopila: č. g. Fr. Koron. duh. pom. v Kanali, in č. g. Ant. Kragel. provizor v spodnji Trihuši. V ljubljanski skolii. t;. Ferjančiču. ekspozitu v Cstii. je privoljcno v stanovitni pokoj se podati. G. Janez G lo bočni k. duh. pom. na Berdu. gre za v. škof. tajnika in domačega kaplana v goriško v. škofijo. Gospod Štefan Gnezda, seminiški duh., pride za duh. pom na Berdo: g Ant. Košiiierl, duh. pom. v Vodicah, v Cirkljc: g. Jan. Teran, z Višnjegorc v Vodice. Cmeri je g. Janez Ce-bašek 30 u. m. Svibeiijska fara je torej razpisala 2. t. m V teržaški skolii. Gosp Jak. Bokatič je izvoljen farman v Homcu. Cmeri je g. Miki. Godinja. duhovnik v Kopru. K. I. P.; iPoltrolni rfarori. Za mis. g. Pirca. G. St. Sr. 5 gold. Za mis. g. Olivieri-a G. St. Šr. 4 gold. Za afrik. mis. ti. St. Šr. 1 gld. — Z Iga 5 gld.— Z Goijan T. gld. — Za sv. Detinstvo prejeli iz Postojne 1 gld