Z g o dn j n Eatollih cerkven list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, jn velja po pošti za celo leto 4 gld. GO kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za eetert leta 1 gld. 30 kr. V tiskarniei sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2gld., zaeetert leta 1 gl; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Tečaj XXXII. V Ijubljani 25. mal. serpana 1879. List 30. BratorHna Cirila in Metoda. (Dalje in konec.) Sar število bratov in sester ss. Cirila in Metoda sadeva, nam iz daljnih krajev za letos ni naznanjenih ravno veliko novih udov, pa zaupamo, da se ni pomanjšala naša bratovšina, marveč pomnožila. Iz Češkega nam je došlo veselo pismo, da je v severnih krajih Češkega okoli 7000 novih družbanov stopilo v našo bratovšino; celč v knežiji Glaski v poruski Šleziji imamo bratov'in sester lepo število, ki z nami molijo za poedinjenje ločenih Grekov. V obletnem spominu za leto 1862 pa pišejo med drugim to-le: Naša sveta mati katoliška Cerkev ni bila še nikolj brez sovražnikov, in tudi ne bo do konca sveta; naj serditejši nasprotniki katoliške cerkve pa so bili in so razkolniki in krivcverci. To britko resnico nam prav očitno kaže zgodovina naše bratovšino ter nas uči, da nebeško kraljestvo silo terpi, in da le oni ga dosežejo, ki si veliko zanj prizadevajo. Ko se je bila pred dvema letoma lepa množina verlih Bo'garov v naročje nase svete cerkve povernila, in so jim sv. Oče papež Pij IX višji pastirja Jožefa posvetili, hitro so serditi razkolniki prečastitega radikofa bolgarskega zasačili in skrivaj v tuje kraje odpeljali, tako jaderno, d* ni sluha ne duha od njega, naj bi se dopolnile besede Jezusove: Udaril bom pastirja ia ovce čede se bodo razkropile. Bog pa ni dodelil tega veselja sovražnim razkolnikom, drugih pet Škofov gerskih se je povernilo v naročje katoliške cerkve z množino vernih, češ, ker je lanskega leta v mesti Drinopoiji na Bolgarskem dvanajst hudobnih gerkov katoliškega bolgarskega maŠnika Sarghi-ja z bodalom napadlo in tako ranilo, da je svoje življenje sklenil. Gotovo bo nedolžno prelita kri seme novih povernjencev. Le pridno molimo. Hujše ko se razkolniki za svoje zmote upirajo, krepkejši morajo pravoverni katoličani odkrušenim bratom stezo lepo poravnavati. V to pomoč budijo sv. Oče Pij IX v posebnem razpisu svoje verne, in so naredili v Rimu iz kardinalov stanoviten odbor, ki naj skerbi sa jutrove kraje, ter si prizadeva, da se gerška cerkev z latinsko zedini. Da hoče dobri Bog to prizadevanje naše blagosloviti in ločeno cerkev juterno z rimsko-katoliško zopet poediniti, nam priča pobožni mašnik, ki živi v Cargradu v velikem uboštvu, pa tudi veliko dobrega dela, sosebno pa sprejemlje odločene duhovne juterne cerkve v svoje naročje. V mali kajžici prebiva v poglavitnem mestu, pa prijazoo pod svojo streho jemlje tiste, ktere preganjajo serditi razkolniki. Braterno deli s temi preganjanci svoj borni živež in božja previdnost ga ni zapustila, naj si ravno ošabni svet njegovega apostolskega delovanja ne poznd. Lepo njegovo pismo, ki ga je lani nekemu prijatlu poslal iz Carigrada v Rim, bode gotovo tudi nas oveselilo; glasi se tako-le: „Cas je že, da Vam in vsem tistim svojo obljubo dopolnim, ki resnično želijo slavo Gospodovo in veličastno zmago njegove svete Cerkve. Pa poprej, kakor Vam svoje midli razodenem, ktere s to svojo družinico -a delo vernega pocdinjenja imam, menim, da Vam bo všeč, sko popišem, kaj se je po Vašem odhodu godilo. N;ste še pozabili, kako revna je moja prebivališ-nica in vsa njena priprava v Carjem gradu. Vidili ste geršsega škcfa in njegova dva mlada duhovna družeta, ki so razkolništvo popustili in se pripravljajo oznanovati svojim deželanom resnico naše svete vere; v eni sobici so pri meni spali. V teh rečeh se še ni kaj premenilo; nismo si česa omislili, ne jertiča; kajti ne premoremo denarja. Taki, ktere nam Gospod po svoji milosti bres zaaluženja našega posije v naročje sv. katoliške Cerkve, vzamejo za dobro, ako dobijo košček kruha za živež, in bodi Bog hvaljen, zdravi ¿n zadovoljni smo. Trikrat se nam je že pripetilo, da nismo zvečer vedili, kaj bomo jutri jedli; pa naš dobrotljivi LJčenik nas ni pustil lačnih ; sej je poznal našo slabost in ljubezen do njega. — Za drugo se pa naše reči vejeio razmetavajo. Dva druga mlada gerka (razkcinika) sta tudi k meni došla; in ko sta spoznavo naše svete vere pred menoj opravila, sedaj že nad pet mescev prebivata v drugem kraji pri iskrenih katoličanih. Nisem ju mogei pustiti med serdi-timi razkolniki, ker sem spoznal, da sta polna vere in ljubezni, dobro podučena in vsaki po pet jezikov zn&, in ker sta polna gorečnosti, bota o svojem času tudi drugim pomagala povračevati se. Mogel sem ju sprejeti, ali pa divjim valovom prepustiti, kajti nista imela dru-zega zavetja. Bodi Bog hvaljen, v zaupanji na njegovo usmiljenje sem ju obranil, in tako nas je sedem po številu narastlo. Nato je prišel Še neki arhimandrit (višji gerških menihov), in sedaj nas je osem. To malo število se je lotilo važnega in velikega dela raskolnike povra-čati, in glej, kako obilno je Bog našo pervo poskušnjo blagoslovil. Ko smo pervi vlak storili, smo pridobili tri gerško škofe, šest redovnikov in dva dijakona. Vsi ti so po dovoljenji našega nadškofa poslali lepo, ponižno prošnjo Očeta, naj jih sprejmejo v sveto katoliško Cerkev, ter jim oblast in pomoč dajo, osnanovati pravo vero tadi dragim gerkom razkolnikom. Ta prošnja in spo-snava vere je pravo mojstersko delo, in se pelje danes v Rim ravno na tistem parobroda, na kterem Vam to svoje pismo pošiljam. — Ako mi samorete v čem pomagati, in je sveta volja božjs, pomosite mi. Nimam denarja, in celč toliko ne premoremo, da bi poštnino sa to pismo pisčal, in ne včm, kaj bomo nocoj večerjali. Bog je vsegamogočen in ves dobrotljiv; naj Vas toraj preveč ne skerbi naša sila, ktero poznate; na njega se zanesem in sem miren. Ravnokar je prišel sopet neki gerk raskolnik k meni, naj bi ga v katoliško Cerkev sprejel; ne vem še, kaj bi ma rekel; kedar to pismo dokončam, se bova pogovorila. Reč Bolgarcev dobro napreduje. Mojib dveh bolgarskih učencev smo enega sa mašnika in drazega dijakona posvetili. Apostoijski mož, ki to piše, si prizadeva voditi razkolnike vsakega naroda v naročje matere sv. katoliške Cerkve, sosebno pa skerbi v sedanjem času za Bolgare, kterih lepo število uči in za mašništvo pripravlja. Ravno se čits vesela novica is Carigrada, da se je v Drinopolji in njegovi okolici sopet okoli 8000 Bolgarov s sveto katoliško Cerkvijo sklenilo, in da se več okolic nagiba poediniti se s nami, ter lepo priča, da usmiljeni Bog sklenjene molitve in prisadetve svojih služabnikov blagoslavlja. Vse to naj nas opominja in priganja, da ne prenehajmo, ampak da še molimo, išimo in pridobivajmo še več bogoljubnih bratov in Bester sv. Cirila in Metoda, ki naj pomagajo, da bo skoraj en hlev in en Pastir. Kar nase domoče društvo tiče, se je tudi preteklo leto število družnikov in družnic veselo pomnožilo. Pristopili so vsi duhovniki družbe Jezusove, ki pri sv. Andreji na Koroškem prebivajo, pa tudi množina katoličanov Linske škofije na gornjem Avstrijanskem. Bog daj, pa ljuba Devica Marija, da bi se naša pobožna družba prihodnje leto toliko pomnožila, da bi množino naših nasprotnikov srečno zmagala! Naše mogočno orožje so molitve, milošnje in pa nekervave daritve sv. maše. — Naša sveta rimsko katoliška Cerkev pa je čversto, rodovitno drevo, za potokom milosti Božje vsajeno, ki neprenehoma med nami zeleni, cvete in obilo sadja rodi, ako mu skerbno prilivamo z molitvami in z dobrimi deli; vse druge krive vere so suhe veje in malopridni odrasliki, ktere se prej ali slej porušijo, v ogenj veržejo in zgore; le ene, ki se o pravem času v krilu svoje matere, svete Cerkve povernejo, zopet ozdravijo; prijazno jim torej roke poda jaj mo. Skerbno in zvesto se pa tudi mi deržimo drevesa prave, edino zveličanske Cerkve, da nas sedanji posvetni viharji ne odtergajo in lažojivi preroki ne omotijo; nevarščina je velika, kakor veliko je lažnjivih časnikov in zapeljivih prijatlov. Ne pozabimo naj večje svoje nezasiužene sreče, da smo pravoverni kristjanje, katoličani. Za to srečo se Bogu naj lepše zahvalimo, ako po bratovšini ss. Cirila in Metoda odločenim sestrum in bratani v naročje nase svete Cerkve pomagamo. Tako je p;aal r. Slomšek in taki sad je rodila bra-tovšina prešnje leta. Znano je, da so bile potlej nastopile zopet hu.še dobe, malo prijazne za katoličanstvo pod Turkom, in morebiti marsikaj tistih, ki so bili takrat goreči za katoličanstvo, so zopet mlačni postali. Sedaj pa zopet prijaznise solnce sije Jezusovi Cerkvi na Turškem, obeta se več svobode in ravno te je treba, da katoliška vera, ki ima moč sama v sebi, bolje vspe-šuje. Bog daj! Bratocéine in drugi pripomočki r pomoč duéam r cica h» Spisuje V. K. (Dalje.) Se nekoliko o priporoČevanji bratovšine in bukev za duše v vicah. Velik pripomoček sa rešenje duš iz vic so spisi, bukve in časniki sa duše v vicah, kakor je že bilo omenjeno; taki namreč, ki pobožnost za mertve pa pripomočke, b kterimi je njim mogoče na pomoč priti, popisujejo in rasširjajo, zlasti ako se še ozir jemlje na sedanji duh časa, ko hoče vse brati in po bukvah in časnikih poduka iše. Nekteri so celó teh misli, ako ena ali druga reč ni na dolgo in široko po bukvah popiso-vana ali saj po časnikih priporočevana in desetkrat pre-hvaljena, da nima nobene veljave. To se jim tudi ne more zameriti, ker se še celó malo vredne reči dostikrat ondi čez mero hvalijo in priporočujejo. Koliko v resnici dobre bukve in pošteni časniki dobro reč pospešujejo, koliko se z njimi doseže, je pač slehernemu znano. Poglejmo med drugim samo to, koliko je pripomogla k vpeljevanju in razširjenju „Šmarnic" in bratovšine „Naše ljube Gospé presv. Serca" že samo „Zg. Danica", ki je to opravilo popisovala, priporočevala, sporočevala po priprošnji N. lj. G. presv. Serca uslišane prošnje; na dalje, koliko se je doseglo po bukvah, pisanih v pospeševanje obéh omenjenih češenj in opravil, ter je ni skoraj fare na Kranjskem in sploh po Sloven skem, v kteri bi se „Šmarnice" vsaj ob nedeljah ne obhajale; ali če že to ne, da bi vsaj nektere pobožne duše doma jih ne opravljale, kar veljá tudi zastran omenjene bratovšine, v ktero se jih je že v Ljubljani vpisalo blizo 80.000. Ako bi se tudi o opravilu za duše v viesh kaj več pisalo in bi še na svitlo dale kake bukve, ki bi popisovale lepoto, korist bratovšin in drugih pripomočkov za duše v vicah; bi li ne bilo tudi enakega vspéha pričakovati? Brez dvoma bi se tudi to lepo opravilo hitro bolj razširilo in prinašala živim in mertvim veliko dušnega dobička; marsikdo bi bil po priprošnji ubogih duš uslišan, ktere sicer same sebi nič ne morejo pomagati, za svoje dobrotnike pa vendar prav veliko lahko pri Bogu sprosijo. Brati je namreč po do-tičnih bukvah in časnikih prav veliko takih in silno gin-ljivih zgledov uslišanih prošenj. Naše ljudstvo bi take bukve in časnike rado bralo, bi se podučevalo, s čim da je razun molitve in sv. maše mogoče ranjkim pomagati. Ginljive prigodbe in podučljivi spisi bi ljudi za to opravilo vnemali, da bi potem veliko več za duše storili, kakor se pa v resnici dandanašnji v tej zadevi dela. Marsikdo bi se zapisal v kako bratovšino za duše v vicah, ako bi bil o njej dovolj podučen; veliko več bi za duše v vicah storil ako bi mu bile tudi znane dobrote, kterih bi se mu bilo moč po tej poti vdeležlti; še kak lahkomišljen bi znal priti k boljšemu spoznanju, začel bi za svoje ranjke starše, dobrotnike moliti. Zopet drugi, ki že morebiti dolgo časa za svojega ranjkega očeta, matere ali za kakega umerlega prijatla brez-vspešno molijo, ker so v smertnem grehu, bi zapustili svoj grešni stan že zato, da bi vendar njim kaj pomagati zamogli, kar vse nam raznoteri zgledi in prigodbe od duš spričujejo. Vse to bi se zamoglo več ali manj doseči, ako bi se po primérnih bukvah, kakoršnih sosednji narodi več imajo, opravila in pripomočki v pomoč dušam v vicah pojasnovali. Toda takih bukev za duše v vicah, razun nekterih molitvenih, nimamo. Kaj ze!ó je torej želeti, da bi jih kak spreten pisatelj spisal, ali pa ene ali druge v „Zg. Danici" že naznanjene iz nem- škega, laškega ali francoskega posloveni!. Nadjati se smé, da jih bo lahko spečal, in kar je še več, da po te) poti is vic rešene dnše svojega dobrotnika, ki je verne za to opravilo po svojih spisanih ali prestavljenih bukvah vnemal, nikoli ne bodo pozabile. Med drugimi bukvami za duše v vicah so posebno priporočevanja vredne neke francoske, ki so od svetega rimskega zbora za odpustke in od burgeškega (Bourges) nadškofijstva poterjene, in jim je naslov: „Mois des morts" par Cloquet, chanoine honoraire, missionaire apostol., ancien vicaire général, 8. édition. Spisal jih je vrednik časnika „Libérateur" za duše v vicah. *) Te isverstne bukve, ki so že prestavljene v več jesikov, prestavljene so tudi v laški jezik „II mese di novembre" ; per 1' abbate Cloquet. Versione dal tráncese di M. Bonnani. eseguita per ordine di Monsignor Luigi Lilippi, arcivescovo di Aquila. **) Kaj zeló je želeti, da bi jih kdo iz francoskega ali laškega prestavil sa slovensko, in ta svoj namen blagovolil po „Danici" razglasiti. ***) Močno so poduč-ljive in tudi njih znotranja vravnava vabi človeka jih s veseljem brati; težko se najdejo kake bukve za duše v vicah, ki bi ob kratkem in s primeroma tako majhnim trudom prijatlom vernih duš toliko pripomočkov na roko dajale, da ranjkim pomagajo, zlasti kar se tiče odpustkov, kterih je pri vsaki priložnosti več vpletenih, ki se za-morejo dušam v vicah v prid obračati. Naj bi si kdo, zmožen francoskega ali laškega je-sika, te bukve „Mesec za mertve" omislil, posebno pa še, naj bi se kdo njih prestave na slovensko lotil ; s tem bi bilo vernim dušam veliko pomagano, pobožnost za mertve bi se širila, pa tudi prestavljavec bi dobil sto-terno plačilo, ker bi verne duše, po tej poti rešene, gotovo zanj ljubega Boga prosile, veliko milost mu naklonile, da bi tim ložej dosegel tudi on svoj namen, za kterega smo vsi vatvarjeni. Da bi ae bralci „Zg. Danice", preden še te bukve na Slovenskem beli dan zagledajo, njih lepote in koristi vsaj nekoliko prepričali, naj sledi tù kratek zapopadek in razredba njih tvarine. Na pervih 40 atranéh ao: Poterjila škofijstva in sv. zbora za odpustke v Rimu, — starost in cerkvenost mesečne pobožnosti za mertve, ki se nahaja v vsih stoletjih keršanstva in se najde že v apostoljskih časih, pa še več, že s v. pismo starega zakona o nji pripoveduje in judovski zgodovinar Jožef Flavij jo hvali in z velikim spoštovanjem od nje govori; — kako malo se ljudje menijo za odpustke kot bogate zaklade in zdatne pripomočke za reševanje duš iz vic, ker jih ali premalo poznajo ali pa lahkomišljeno zanemarjajo; da so sv. Oče Pij IX iz tega namena, da bi se tej vnemarnosti v okom prišlo, spisavcu teh bukev dali dovoljenje vse pismohrame (arhive) sv. zbora za odpustke v Rimu pregledati, kar do zdaj ne v sedanjih časih ne v pretočenih stoletjih ni bilo nikomur dovoljeno; in da se je omenjeni apisavec o tej zadevi 7 mescev v R