Oblikekonkurenčneprednostiinnjihov vpliv na uspešnost podjetja DR. TOMAŽ ČATER, DOCENT, KATEDRA ZA TRŽENJE, EF, UNIVERZA V LJUBLJANI Povzetek: Konkurenčno prednost razumemo kot prednostni položaj podjetja v očeh kupcev gledano relativno v primerjavi s konkurenti. Kot glavne pojavne oblike konkurenčne prednosti je treba izpostaviti predvsem nižje cene in diferenciacijo glede na konku- rente, pri čemer lahko slednjo še naprej razdelimo na prednost v obliki odličnega proizvoda (storitve), celo- vitosti ponudbe, hitrega zadovoljevanja potreb kup- cev, prilagodljivosti pri zadovoljevanju kupcev in pozi- tivne podobe podjetja v očeh kupcev. Seveda ima lahko podjetje konkurenčno prednost tudi v več po- javnih oblikah hkrati. Empirična analiza pojavnih oblik konkurenčne prednosti na vzorcu 225 slovenskih podjetij kaže, da skušajo ta pritegniti kupce predvsem z diferenciacijo glede na konkurente, še posebej z ve- čjo prilagodljivostjo pri zadovoljevanju potreb kupcev, nekoliko manj pa z nižjimi cenami. Raziskava tudi po- trjuje ugotovitve večine strokovne literature, da so podjetja s konkurenčno prednostjo (tako na splošno kot tudi v posameznih pojavnih oblikah) uspešnejša od podjetij brez konkurenčne prednosti. Podjetja s hkratno konkurenčno prednostjo v ceni in diferencia- ciji so finančno uspešnejša od podjetij s konkurenčno prednostjo v le eni izmed obeh oblik. Z vidika vpliva na uspešnost je nekoliko bolj kot konkurenčna pre- dnost v obliki nižjih cen relevantna konkurenčna pre- dnost v obliki diferenciacije, še posebej prilagodljivost in hitrost podjetja pri zadovoljevanju potreb kupcev. Ključne besede: Podjetje, konkurenčna prednost, nižje cene, diferen- ciacija, uspešnost Forms of Competitive Advantage and their Influence on Firm Performance Abstract: A competitive advantage can be defined as a firm's unique position (as perceived by the custo- mers) in comparison with its competitors. Two major forms of competitive advantage are lower price and differentiation, where the latter can take the following forms: superior products (services), the totality of supply, speed, flexibility, and the positive image of a firm. Naturally, a firm can have a competitive advanta- ge in several forms simultaneously. The empirical analysis of the forms of competitive advantage based on the sample of 225 Slovenian firms reveals that firms try to build their competitive advantage on diffe- rentiation, especially on greater flexibility at satisfying customers' needs, more than on lower price. As most of past research, our results also show that firms with any form of competitive advantage clearly outperform firms that have no competitive advantage. Similarly, firms with a simultaneous competitive advantage in lower price and differentiation are financially more su- ccessful than firms with competitive advantage in on- ly one of the two forms. A conclusion can also be ma- de that a competitive advantage in differentiation, especially in the form of flexibility and speed at satis- fying customers' needs, has somewhat greater influ- ence of firm performance than competitive advantage in lower price. Key words: Firm, competitive advantage, lower price, differentia- tion, performance 1. Uvod Zagotoviti konkurenčnost podjetja je danes ena od najtežjih nalog in hkrati bistvo dela vrhovnih mened- žerjev v podjetjih (Ma, 1999a, str. 709). Še posebej ve- lja to v t. i. informacijski dobi sedanjosti kot naslednici industrijske dobe. Zagotavljanje konkurenčne pre- dnosti je še toliko pomembnejše v razmerah, v katerih se trenutno nahaja slovensko gospodarstvo, ko pre- cejšnje število podjetij le s težavo zagotavlja primeren obseg prodaje, ki je nujen za zagotavljanje delovnih mest ter obstoja in razvoja podjetja. Namen tega pri- spevka je osvetliti povezavo med konkurenčno pre- dnostjo oziroma njenimi pojavnimi oblikami in uspe- šnostjo podjetij oziroma njihovih strateških poslovnih enot (SPE). Da bi dosegli tako opredeljeni namen razi- skave, v prvem delu tega prispevka najprej opisujemo temeljne pojavne oblike konkurenčne prednosti, ar- gumentiramo možnost doseganja konkurenčne pre- dnosti hkrati v več pojavnih oblikah in podajamo pre- gled dosedanjih empiričnih raziskav, povezanih s to tematiko. Drugi del prispevka se nanaša na empirično raziskavo o pojavnih oblikah konkurenčne prednosti in njihovi povezavi z uspešnostjo v slovenskih podje- tjih. Najprej predstavljamo metodološko ozadje razi- skave, nato njene temeljne rezultate, na koncu sledi še sklep. 2. Pojavne oblike konkurenčne prednosti podjetja 2.1. Utemeljitev nižjih cen in diferenciacije kot dvehpojavnihoblikkonkurenčneprednostipodje- tja Pri opredelitvi pojavnih oblik konkurenčne prednosti izhajamo iz logične predpostavke, da ta nastane na podlagi svojih osnov in da je njena logično pričakova- na posledica večja uspešnost podjetja, kar pomeni, da konkurenčna prednost ni sinonim za uspešnost. Vprašati se je torej treba, kaj je tisto, kar kupca prite- gne, da kupuje „pri nas« in ne pri konkurenčnih podje- tjih. V grobem lahko na to vprašanje odgovorimo, da podjetje kupce pridobi in zadrži le, (1) če jim ponuja nekaj, česar pri konkurentih (še) ne morejo dobiti ozi- roma ne morejo dobiti na želeni način (na primer do- volj hitro), ali (2) če jim ponuja nekaj, kar pri konkuren- tih sicer lahko dobijo, a le po višji ceni. V prvem prime- ru govorimo o konkurenčni prednosti v obliki diferen- ciacije, v drugem pa o konkurenčni prednosti v obliki cene. Takšno gledanje na konkurenčno prednost podjetja je t. i. pozicijsko gledanje, saj gre za to, da si podjetje v očeh kupcev ustvari privlačnejši položaj na trgu v primerjavi s konkurenti, tj., da kupcem v primer- javi s konkurenco ponuja za določen znesek denarja neko večjo vrednost ali pa vsaj enako vrednost za manjši znesek denarja (Woodruff, 1997, str. 139). V prispevku kot dve osnovni pojavni obliki konkurenč- ne prednosti podjetja obravnavamo nižje cene in dife- renciacijo. Predvsem glede slednje je vprašanje, na kaj vse se lahko nanaša. Vsekakor lahko govorimo o več pojavnih oblikah oziroma vrstah diferenciacije (prirejeno po Kothi in Vadlamaniju (1995, str. 76), Sas- hiju in Sternu (1995, str. 126) ter Helmsu in Ettkinu (2000, str. 1)) (glej sliko 1): (1) Diferenciran proizvod in/ali storitev: Kupec dobi v podjetju točno takšen proizvod (storitev), ki si ga (jo) želi, hkrati pa ga (je) ne more dobiti pri konkurentih. (2) Celovita ponudba: Podjetje se od konkurentov razli- kuje po tem, da kupcu poleg določenega proizvoda (storitve) ponuja še neke podporne ali pa komplemen- tarne proizvode (storitve). (3) Hitro zadovoljevanje potreb kupcev: Hiter odziv pod- jetja je namreč danes nujen, saj v večini primerov kup- ci na proizvod ali storitev niso pripravljeni čakati. Hi- trejša dobava torej pomeni obliko diferenciacije in s tem vpliva na privabljanje dodatnih kupcev oziroma na rast tržnega deleža (Helms, Ettkin, 2000, str. 4), hkrati pa vsaj za kratek čas tudi omogoča postavitev nekoliko višjih cen (Kumar, Motwani, 1995, str. 51) in doseganje večje uspešnosti poslovanja (Lederer, Li, 1993, str. 22; Wagner, Digman, 1997, str. 345, John- son, Busbin, 2000, str. 154). (4) Prilagodljivo zadovoljevanje posebnih (specifičnih) potreb kupcev: Vse pomembnejša oblika diferencia- cije postaja dandanes tudi zadovoljevanje tistih po- sebnih potreb kupcev, s katerimi se konkurenti ne že- lijo ali ne zmorejo ukvarjati (oziroma jih zadovoljevati). (5) Ugled oziroma podoba (imidž) podjetja: Podjetje se od konkurentov razlikuje po ugledu oziroma podobi (na primer, če je iz poslovanja podjetja jasno razvidno, da je okoljevarstveno naravnano). Če prevzamemo takšno gledanje na konkurenčno prednost, je tudi bolj razumljivo, zakaj kot pojavne oblike konkurenčne prednosti poleg cene in diferenci- acije ne obravnavamo na primer tudi nekaterih pre- dnosti v virih, sposobnostih in znanju podjetja, kot to predlagajo na primer Day in Wensley (1988, str. 2) ter Ma (2000b, str. 54). Gre namreč za to, da kupci pre- dnosti podjetja v virih, sposobnostih in znanju večino- ma niti ne opazijo (gre za atribute podjetja, ki so očem javnosti, tudi kupcem, večinoma skriti). Kupce torej na nekem trgu ni mogoče pridobiti na svojo stran sa- mo na temelju prednosti v virih, sposobnostih in zna- nju, če jim na temelju takšne prednosti podjetje ne po- nudi neke večje vrednosti, tj. nečesa, v čemer vidijo korist zase. Boljše vire, sposobnosti in znanje glede na konkurente je zato smiselneje obravnavati kot ne- ke možne osnove konkurenčne prednosti, pri čemer nikakor ne kaže pozabiti na besedo možne, saj na po- dlagi takšne prednosti podjetje kupcem lahko ponudi neko večjo vrednost, ni pa to nujno. Ravno zaradi te- ga se v tem prispevku z viri, sposobnostmi in znanjem podjetja podrobneje ne ukvarjamo, saj namen pri- spevka ni obravnava osnov, marveč pojavnih oblik konkurenčne prednosti. Poleg tega smo vprašanje povezav med osnovami konkurenčne prednosti ter njenimi pojavnimi oblikami že obravnavali drugje (Ča- ter, 2004; Čater, 2005). 2.2. Dilema hkratnega doseganja konkurenčne prednosti v ceni in diferenciaciji Ko govorimo o dilemi hkratnega doseganja konku- renčne prednosti v ceni in diferenciaciji, se je dobro najprej ustaviti pri vprašanju stroškov diferenciacije. Po navadi namreč diferenciacija zahteva določen »davek« v obliki višjih stroškov, ki s sabo vsaj na dolgi rok prinaša tudi zahtevo po postavitvi višjih cen. Ra- zlog za dodatne stroške so zahteve, da podjetje aktiv- nosti, ki so potrebne za izdelavo proizvoda, izvaja bo- lje oziroma hitreje (podaljševanje življenjske dobe proizvoda na primer zahteva uporabo kakovostnejše- ga in zaradi tega dražjega materiala). Seveda vse obli- ke diferenciacije še zdaleč niso enako stroškovno zahtevne. Tako na primer diferenciacija na podlagi dobre koordinacije povezanih aktivnosti še zdaleč ni tako draga kot diferenciacija, ki izhaja iz luksuznih do- datkov k proizvodu (Porter, 1985, str. 127–128). Seveda pa s tem, ko pravimo, da diferenciacija pre- cejkrat prinaša tudi višje stroške (cene), ne trdimo, da se ne more zgoditi, da prispeva tudi k znižanju stro- hitrost prilagodljivost proizvod/storitev ugled celovitost DIFERENCIACIJA NI JECENE KONKURENNAPREDNOST Slika 1:Pojavne oblike konkurenčne prednosti podjetja 24 Marketing magazin Maj 2007 škov izvajanja aktivnosti. Negativni stroški diferencia- cije lahko na primer nastanejo zaradi vertikalne ali ho- rizontalne integracije podjetja. Če pride do tega, lahko to pomeni eno od naslednjih treh možnosti (Porter, 1985, str. 129): (1) podjetje prej ni izkoristilo vseh mo- žnosti za znižanje stroškov, (2) enkratnost aktivnosti na splošno ni bila zaželena, (3) prišlo je do pomembne inovacije, ki je konkurenti še niso izkoristili (na primer uvedba avtomatiziranega procesa, ki pomeni večjo kakovost in hkrati nižje stroške). Ko govorimo o stroških diferenciacije, seveda ne mo- remo mimo stroškov kakovosti. Vse več avtorjev (na primer Belohlav, 1993, str. 60–61; Terziovski, Sam- son, 1993, str. 15–16) se namreč strinja, da tradicio- nalne trditve, da je »izboljševanje kakovosti drago«, ne veljajo več, saj so posledica necelovitega gledanja na stroške kakovosti, ki ne upošteva dovolj stroškov slabe kakovosti (na primer stroškov izgubljenih kup- cev, izgube slovesa, stroškov popravil in garancij, itd.). Ti stroški so namreč bistveno višji kot stroški za- gotavljanja in izboljševanja kakovosti, le da so bili dol- go, predvsem zaradi tega, ker jih je težko kvantificira- ti, precej podcenjeni. Če strokovna literatura na vprašanje, ali je možno hkrati zasledovati več poslovnih strategij, ne ponuja jasnega odgovora, je torej dilema precej manjša pri vprašanju, ali ima lahko neko podjetje hkrati konku- renčno prednost tako v obliki nižje cene kot tudi v obliki diferenciacije. Če podjetje izkoristi neke ugodne okoliščine, je seveda povsem možno, da kupcem po- nuja diferenciran proizvod, ki je hkrati tudi cenejši od konkurenčnih (Flynn, Schroeder, Sakakibara, 1995, str. 666; Flynn, Flynn, 1996, str. 370–374). Logika to- vrstne hkratne prednosti še posebej velja v primeru, ko sta tako cena (stroški) proizvoda oziroma storitve kot tudi diferenciacijski potencial podjetja odvisna primarno le od majhnega števila dejavnikov, ki jih podjetje lahko zagotavlja (izkorišča) vse hkrati. Če ima na primer podjetje sedež na izredno privlačni lokaciji blizu kupcev, je lahko rezultat te lokacije tako nižja ce- na (kot posledica nižjih stroškov transporta, oglaše- vanja itd.) kot tudi diferenciacija glede na konkurente (kot posledica večje prilagodljivosti, hitrejših dobav kupcem itd.). V večini primerov je hkratna prednost v ceni in diferenciaciji s strani kupcev seveda zaželena, razen če deluje t. i. psihološki učinek višjih cen, ko je višja cena za kupce signal izredne vrednosti proizvo- da oziroma storitve (Kotler, 1996, str. 518). V zvezi s hkratnostjo doseganja konkurenčne prednosti v ceni (stroških) in diferenciaciji velja opozoriti še na Karna- nija (1984, str. 377), ki trdi, da je mogoče manjšo pre- dnost v diferenciaciji nadomestiti z večjo prednostjo v ceni (stroških) in obratno, skratka, da je med obema oblikama konkurenčne prednosti mogoče nadome- ščanje (trade–off). 2.3. Konkurenčna prednost in povezava z uspe- šnostjo podjetja Pojma konkurenčna prednost in uspešnost sta v stro- kovni literaturi tesno povezana, največkrat v smislu, da je uspešnost podjetja odvisna od konkurenčne prednosti oziroma da je konkurenčna prednost nujni pogoj za uspešnost (Spanos, Lioukas, 2001, str. 919). Piercy, Kaleka in Katsikeas (1998, str. 384) tako na primer navajajo izsledke svoje empirične raziskave, ki kaže, da imajo uspešnejša podjetja hkrati tudi večjo konkurenčno prednost, in sicer tako v obliki nižjih cen (stroškov) kot tudi v različnih oblikah diferenciacije (kakovost proizvoda, sloves, poprodajne storitve in hitrost dobave). V strokovni literaturi so seveda evi- dentirane tudi številne raziskave, ki potrjujejo pozitiv- no odvisnost uspešnosti od posameznih oblik konku- renčne prednosti, predvsem od diferenciacije (odlič- nosti) proizvoda (Kroll, Wright, Heiens, 1999, str. 381) oziroma storitve (Peach, 1992) ter od hitrosti zadovo- ljevanja potreb kupcev (Sullivan, Kang, 1999, str. 1). Takšno razmišljanje je glede na to, da gre pri konku- renčni prednosti za boljši oziroma superiornejši polo- žaj glede na konkurente, sicer razumljivo in pričako- vano, ne kaže pa oba pojma preprosto enačiti (Ma, 1999b, str. 259) oziroma ju obravnavati kot sinonima, tako kot to počno številni avtorji (na primer Buckley, Pass, Prescott, 1988, str. 176; Francis, Tharakan, 1989, str. 9; Kolar, Tomažič, 1993, str. 99). Ne glede na logičnost povezave med konkurenčno prednostjo in uspešnostjo torej velja biti previden, še posebej če uspešnost ocenjujemo pretežno s finančnimi kazalci. Coff (1999, str. 120) tako na primer opozarja, da se rente, do katerih pride zaradi konkurenčne prednosti, ne odrazijo vedno v večji izkazani uspešnosti, saj se jih lahko že prej polastijo različni udeleženci v podjetju (na primer zaposleni z višjimi plačami). Da konkurenč- na prednost ne pripelje vedno do večje uspešnosti, opozarjajo tudi nekateri drugi avtorji (na primer Coy- ne, 1986, str. 60; Ma, 2000a, str. 24–26). Strokovna literatura se že lep čas trudi, da bi se doko- pala do ugotovitve, ali je podjetje uspešnejše, če ima konkurenčno prednost v nižji ceni (stroških), ali pa vendarle večjo uspešnost omogoča prednost v dife- renciaciji. Tehtnica se glede tega vprašanja bolj nagi- ba na stran diferenciacije. Caves in Ghemawat (1992, str. 11) sta tako v svoji raziskavi ugotovila, da pre- dnost v diferenciaciji (predvsem v funkcionalnosti proizvoda, njegovem stilu ter širini proizvodnega pro- grama) podjetju omogoča večjo razliko v dobičku gle- de na konkurente kot prednost v nizkih stroških, pri čemer pa opozarjata, da na drugi strani prednost v stroških (in posledično tudi v ceni) odseva v večjem tr- žnem deležu. Do podobnih ugotovitev sta prišla tudi Doyle in Wong (1998, str. 524), ki sta preučevala zna- čilnosti uspešnih podjetij in kot eno ključnih identifici- rala diferenciacijsko prednost pred konkurenti. Ravno zaradi tega, ker naj bi bilo podjetje na podlagi predno- sti v diferenciaciji uspešnejše kot na podlagi predno- sti v ceni (stroških), je po mnenju Kumarja in Motwani- ja (1995, str. 51) tudi razumljivo, zakaj že od konca 70. let 20. stoletja poudarek konkurenčne prednosti ni več v nizkih stroških, marveč v različnih oblikah dife- renciacije, v zadnjem času še najbolj v hitrem odzivu podjetja na potrebe kupcev. Če smo do sedaj govorili le o primerjavi med konku- renčno prednostjo v ceni (stroških) in konkurenčno prednostjo v diferenciaciji, se je treba sedaj vprašati tudi, kakšne so z vidika vpliva na uspešnost razlike med hkratno prednostjo v ceni in diferenciaciji ter pre- dnostjo samo v ceni ali samo v diferenciaciji. Številne empirične raziskave (glej na primer White, 1986, str. 227; Faulkner, Bowman, 1992, str. 496–497) kažejo, da podjetja s hkratno konkurenčno prednostjo v nižji ceni in diferenciaciji dosegajo večjo uspešnost od podjetij, ki imajo konkurenčno prednost v le eni od obeh oblik. 3. Metodološko ozadje empirične raziskave 3.1. Raziskovalne hipoteze V prispevku se, kot že rečeno, osredodočamo na pre- verjanje povezave med konkurenčno prednostjo ozi- roma njenimi posameznimi pojavnimi oblikami in uspešnostjo podjetja. To povezavo testiramo z nasle- dnjimi raziskovalnimi hipotezami: H1: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost, so uspešnejša od podjetij, ki nimajo konkurenčne pre- dnosti. H2: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost v obliki nižjih cen, so uspešnejša od podjetij, ki nimajo nikakr- šne konkurenčne prednosti. H3: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost v obliki diferenciacije, so uspešnejša od podjetij, ki nimajo ni- kakršne konkurenčne prednosti. H4: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost hkrati v obliki nižjih cen in diferenciacije, so uspešnejša od podjetij, ki nimajo nikakršne konkurenčne prednosti. H5: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost pred- vsem v obliki diferenciacije, so uspešnejša od podje- tij, ki imajo konkurenčno prednost predvsem v obliki nižjih cen. H6: Podjetja, ki imajo konkurenčno prednost hkrati v obliki nižjih cen in diferenciacije, so uspešnejša od podjetij, ki imajo konkurenčno prednost v le eni od obeh oblik. H7: Vse oblike konkurenčne prednosti ne vplivajo v enaki meri na uspešnost podjetja. 3.2. Vzorec podjetij, zbiranje podatkov in opis spremenljivk Kot osnovno populacijo pri empiričnem preverjanju hipotez smo vzeli slovenska podjetja, pri čemer smo kot vzorčni okvir uporabili bazo podatkov o sloven- skih podjetjih Gospodarskega vestnika za leto 2002 (Gospodarski vestnik, 2002). Pri izbiri enot v vzorec smo se zatekli k stratificiranemu vzorčenju. Kar zadeva sam način zbiranja podatkov, smo po za- četnem testnem anketiranju v desetih podjetjih za so- delovanje skupaj zaprosili 508 podjetij. Odgovorjenih in vrnjenih je bilo 252 vprašalnikov, dodatno pa smo jih zaradi številnih manjkajočih odgovorov sami izločili še 27, kar pomeni, da je bilo ustreznih 225 vprašalni- kov oziroma da je bila končna stopnja odgovora glede na celoten vzorec 44,3%. Anketiranje je v celoti pote- kalo po pošti. Ob tem seveda ni nepomembno tudi, kdo so bili izpolnjevalci anket v podjetjih. V 36,4 % podjetjih so bili to direktorji oziroma predsedniki uprav, v 27,6 % pomočniki direktorja oziroma člani uprav, v 25,3 % člani najvišjega menedžementa, v 10,7 % pa razne strokovne službe, najpogosteje vod- je službe za plan in analizo oziroma službe za kontro- ling. Če takšna struktura izpolnjevalcev vprašalnikov res vsaj približno drži, jo lahko ocenimo kot zadovolji- vo dobro, saj so v večini primerov na vprašanja odgo- varjali ljudje, ki morajo glede na svojo funkcijo zelo dobro poznati obravnavano tematiko. Celoten posto- pek zbiranja podatkov od testiranja do zadnjega vr- njenega vprašalnika je potekal v drugi polovici leta 2002. Strukturo podjetij v vzorcu je moč prikazati po več kri- terijih, med katerimi izpostavljamo naslednje: (1) Pravna oblika: delniška družba (45,3 %), družba z omejeno odgovornostjo (54,7 %) (2) Sektor: proizvodni (33,3 %), storitveni (34,2 %), trgo- vinski (32,4 %) (3) Velikost: majhno (33,3 %), srednje (33,3 %), veliko (33,3 %) (4) Leto ustanovitve: 1989 ali prej (50,7 %), 1990 ali po- zneje (49,3 %) (5) Vrsta večinskega lastništva: država (3,6 %), mened- žerji (33,8 %), zaposleni (10,2 %), zunanji lastniki (52,4 %) (6) Narodnost kapitala: domač (slovenski) (88,0 %), tuj (12,0 %) (7) Večinski prodajni trg: slovenski (72,9 %) (od tega 29,8 % ozek lokalni trg in 43,1 % širši slovenski trg), bivše Jugoslavije (4,0 %), držav EU (20,0 %), preostali (3,1 %) (od tega 3,1 % evropski brez EU in 0,0 % neevrop- ski). Če predstavljeno strukturo podjetij v vzorcu primerja- mo z dejansko strukturo slovenskih podjetij po neka- terih ključnih kriterijih, za katere je moč dobiti uradne statistične podatke, moramo ugotoviti, da seveda vzorec ni najbolj reprezentativen, kar je večinoma po- sledica že pojasnjene in argumentirane uporabe stra- tificiranega vzorčenja. Večina vprašanj v vprašalniku je od anketirancev zah- tevala, da svoj odgovor podajo v obliki stopnje (ne)strinjanja s ponudenimi trditvami oziroma da oce- nijo skladnost zapisane trditve z dejanskim stanjem v podjetju. Pri teh vprašanjih smo anketirancem ponu- Slika 2: Ocena konkurenčnega položaja slovenskih podjetij Vir: Anketa med naročniki raziskav v Sloveniji 2003. -5 0 1,3 6,2 9,3 11 -4 -3 -2 -1 0 12 10 15 12 15,5 1 2 3 4 5 5,3 Delež podjetij v % Ocena konkurenčnega položaja Akademija MM11 25 dili pet možnih odgovorov (gre za t. i. 5–stopenjsko Li- kertovo skalo), kjer ocena 1 pomeni popolno nestri- njanje, ocena 5 pa popolno strinjanje. Konceptualno smo vprašanje ocenjevanja konku- renčne prednosti (in njenih posameznih oblik) podjetja reševali v skladu s pozicijskim gledanjem nanjo, opi- sanim že v teoretičnem delu prispevka. Vprašanje, na katero so odgovarjali anketiranci, je bilo torej, v koli- kšni meri se strinjajo s trditvijo, da ima njihovo podje- tje v očeh kupcev privlačnejši položaj na trgu v pri- merjavi z glavnimi konkurenti oz. da lahko kupcem v primerjavi z glavnimi konkurenti ponuja za določen znesek denarja neko večjo vrednost ali pa vsaj enako vrednost za manjši znesek denarja. Na kratko naj se ustavimo tudi pri opisu spremenljivk, s katerimi ocenjujemo uspešnost podjetja. Kot smo že omenili, uporabljamo tako kazalce finančne uspe- šnosti kot tudi kazalce nefinančne uspešnosti, in sicer (1) čisto dobičkonosnost kapitala, (2) dobičkonosnost sredstev, (3) dobičkonosnost prihodkov, (4) celotno ekonomičnost, (5) ekonomičnost poslovanja, (6) pro- duktivnost dela, (7) dodano vrednost na zaposlenega, (8) obratno likvidnost, (9) stopnjo rasti prodaje, (10) delež stalnih kupcev, (11) delež stalnih dobaviteljev, (12) fluktuacijo zaposlenih, (13) delež odhodkov za izobraževanje in usposabljanje, (14) delež odhodkov za raziskave in razvoj, (15) delež reklamacij v vseh iz- dobavah, (16) stopnjo rasti tržnega deleža, (17) prido- bljen standard kakovosti iz serije ISO 9000 ter (18) pri- dobljen okoljski standard iz serije ISO 14000. Podatke za vse kazalce uspešnosti smo zbrali za tri leta, in si- cer za obdobje 2000 do 2002, nato smo iz teh podat- kov izračunali netehtano aritmetično sredino vsakega kazalca za ta tri leta. Za ocenjevanje uspešnosti na te- melju triletnih podatkov smo se odločili, ker smo želeli s tem vsaj delno odpraviti problem vpliva enkratnih naključnih dogodkov na uspešnost podjetja, hkrati pa je takšno ocenjevanje uspešnosti v večletnem obdo- bju tudi skladno z razumevanjem konkurenčne pre- dnosti, ki naj bi bila po svoji naravi dolgoročna oziro- ma ohranljiva. Pri vseh statističnih analizah nato ne upoštevamo več posameznih podatkov po letih, tem- več le še povprečja, izračunana na zgoraj opisan na- čin. Naj na koncu tega podpoglavja pripomnimo še, da do vseh podatkov za analizo seveda nismo prišli s pomo- čjo vprašalnika. Nekaj relevantnih podatkov, na pri- mer vsi finančni podatki, podatki o številu zaposlenih in ostali osnovni podatki o podjetju, je dostopnih v ve- čini baz, pri čemer smo, kot že rečeno, uporabljali ba- zo Gospodarskega vestnika 2002. 4. Temeljne ugotovitve empirične raziskave 4.1. Stanje glede pojavnih oblik konkurenčne prednosti Menedžerji so konkurenčni položaj podjetja ocenje- vali na lestvici od –5 do +5 (kjer pomeni ocena –5 velik zaostanek za konkurenti, ocena 0 položaj brez pre- dnosti ali zaostanka v primerjavi s konkurenti, ocena +5 pa veliko prednost pred konkurenti). Kot kaže slika 2, je porazdelitev odgovorov nekoliko asimetrična v desno (povprečna vrednost vseh odgovorov ni 0, temveč 1,13), kar kaže na rahlo optimističen (glede na vrednost standardnega odklona, ki znaša 2,38, pa tu- di precej neenoten) pogled menedžerjev na konku- renčni položaj podjetij, saj smo glede na naključno iz- biro enot v vzorec pričakovali, da bo povprečje bližje 0. Relativno veliko (15,6%) podjetij tudi verjame, da imajo sorazmerno precej veliko prednost pred konku- renti (ocena +4). Podjetja tudi pretežno ocenjujejo, da je njihova konkurenčna prednost (zaostanek) precej stabilna oziroma dolgoročna. Kar 84,4 % jih ocenjuje, da imajo konkurenčno prednost (zaostanek) najmanj eno leto, od tega 29,3 % več kot tri leta. Podjetij, ki imajo izrazito kratkoročno prednost (zaostanek), je le 4,9 % (tabela 1). Prisotnost posameznih pojavnih oblik konkurenčne prednosti so menedžerji (tako kot večino drugih spre- menljivk z razmično mersko lestvico) ocenjevali s pet- stopenjsko lestvico, kjer ocena 1 pomeni, da podjetje v neki postavki nima nikakršne prednosti, ocena 5 pa, da ima v tej postavki veliko in težko dosegljivo pre- dnost. Rezultati (tabela 2) kažejo, da skušajo sloven- ska podjetja kupce pritegniti predvsem z diferenciaci- jo glede na konkurente (ocena 3,24), nekoliko manj pa z nižjimi cenami (ocena 3,04). Izmed različnih oblik di- ferenciacije je, kot kaže, najpomembnejša prilagodlji- vost pri zadovoljevanju potreb kupcev (ocena 3,29). Podatki o standardnem odklonu kažejo, da so razlike med odgovori približno enake pri vseh pojavnih obli- kah konkurenčne prednosti. V prispevku za potrebe nekaterih statističnih analiz uporabljamo tudi razdelitev podjetij glede na to, ali imajo konkurenčno prednost ali ne (gre torej za neme- trično spremenljivko z nominalno mersko lestvico in vrednostma 0 (nima konkurenčne prednosti) in 1 (ima konkurenčno prednost)) (tabela 3). Podjetje smo uvr- stili v skupino »ima konkurenčno prednost« (48,0 % podjetij), če je hkrati izpolnjevalo naslednje štiri pogo- je: pozitivna ocena konkurenčnega položaja (na le- stvici od –5 do +5 vrednost vsaj +1), trajanje konku- renčne prednosti vsaj en mesec, visoka ali zelo visoka ocena vsaj ene od pojavnih oblik konkurenčne pre- dnosti (na lestvici od 1 do 5 vrednost vsaj 4) ter ne naj- slabše ocene pri drugih pojavnih oblikah konkurenč- ne prednosti (na lestvici od 1 do 5 pri vseh vrednost vsaj 2). Če podjetje vseh teh pogojev ni izpolnjevalo, smo ga uvrstili v skupino »nima konkurenčne predno- sti« (52,0 % podjetij). Poleg tega, da smo podjetja raz- delili v skupini »ima konkurenčno prednost« in »nima konkurenčne prednosti«, smo jih na podoben način uvrščali v skupine tudi glede na to, v čem je njihova konkurenčna prednost (glej tabelo 3). Skupino »ima konkurenčno prednost« smo tako razdelili na tri sku- pine: »ima konkurenčno prednost v ceni« (podjetja, ki so prednost v ceni ocenila z višjo oceno kot prednost v diferenciaciji), »ima konkurenčno prednost v dife- renciaciji« (podjetja, ki so prednost v diferenciaciji ocenila z višjo oceno kot prednost v ceni) ter »ima hkratno konkurenčno prednost v ceni in diferenciaci- ji« (podjetja, ki so prednost v ceni in v diferenciaciji ocenila enako, oboje vsaj z oceno 4). Tudi v tem pri- meru gre torej za nemetrično spremenljivko z nomi- nalno mersko lestvico, le da ima ta sedaj štiri možne vrednosti: 0 (nima konkurenčne prednosti – 52,0 % podjetij), 1 (ima konkurenčno prednost v ceni – 12,4 % podjetij), 2 (ima konkurenčno prednost v diferenci- aciji – 19,6 % podjetij) in 3 (ima hkratno konkurenčno prednost v ceni in diferenciaciji – 16,0 % podjetij). 4.2.Povezavamedpojavnimioblikamikonkurenč- ne prednosti in uspešnostjo K preverjanju povezave med pojavnimi oblikami kon- kurenčne prednosti in posameznimi kazalci uspešno- sti najprej pristopamo tako, da obliko konkurenčne prednosti podjetja izražamo z nemetrično spremen- ljivko z nominalno mersko lestvico, ki ima štiri možne vrednosti (podjetje nima konkurenčne prednosti, podjetje ima konkurenčno prednost v ceni, podjetje ima konkurenčno prednost v diferenciaciji in podjetje ima hkratno konkurenčno prednost v ceni in diferen- ciaciji). Glavna ugotovitev na temelju analize kontra- stov (tabela 4) je, da so podjetja s konkurenčno pre- dnostjo precej uspešnejša od podjetij brez konku- renčne prednosti, kar je vidno iz statistično značilnih vrednosti t-testov pri kontrastu 1. Ta sklep lahko sko- raj brez tveganja ( < 0,001) sprejmemo za večino ka- zalcev uspešnosti, razen za kazalce obratne likvidno- sti, deleža stalnih kupcev ( < 0,01), produktivnosti dela in razpolaganja s standardom kakovosti iz serije ISO 9000 ( < 0,05), kjer je tveganje nekoliko večje, in kazalce stopnje rasti poslovnih prihodkov, deleža stalnih dobaviteljev in razpolaganja s standardom iz serije ISO 14000, za katere ta sklep ne velja, saj razli- ke med povprečji niso dovolj velike, da bi bile stati- stično značilne ( > 0,05). Tudi če primerjamo le pod- jetja brez konkurenčne prednosti in podjetja s posa- meznimi oblikami konkurenčne prednosti, tj. v ceni (kontrast 2), v diferenciaciji (kontrast 3) in s hkratno konkurenčno prednostjo v ceni in diferenciaciji (kon- trast 4), je videti, da so povprečja večine kazalcev uspešnosti v skupini podjetij brez konkurenčne pre- dnosti večinoma statistično značilno nižja ( < 0,05) od povprečij teh kazalcev v preostalih treh skupinah. Kar zadeva razlike med podjetji s konkurenčno pre- dnostjo v ceni in tistimi s konkurenčno prednostjo v diferenciaciji (kontrast 5), ni mogoče reči, da so neka- tera uspešnejša od drugih, saj prav noben t-test, ki se nanaša na kontrast 5, ni statistično značilen ( > 0,05). Nekoliko drugačen sklep sledi iz kontrasta 6, s kate- rim preučujemo razlike v uspešnosti podjetij s hkratno konkurenčno prednostjo in konkurenčno prednostjo v le eni od obeh pojavnih oblik. Rezultati namreč kaže- jo, da imajo podjetja s hkratno konkurenčno predno- stjo v ceni in diferenciaciji višjo dobičkonosnost kapi- tala, sredstev in prihodkov ter višja koeficienta ekono- mičnosti kot podjetja s konkurenčno prednostjo v le eni izmed obeh oblik. Pri drugih finančnih kazalcih in Tabela1:Trajanjekonkurenneprednostioziromazaostankavslovenskihpodjetjih Trajanjekonkurenneprednostioziromazaostanka tevilo % a)Manjkotenmesec 11 4,9 b)Vekotenmesec,amanjkotenoleto 24 10,7 c)Enododveleti 54 24,0 d)Dvedotrileta 70 31,1 e)Vekottrileta 66 29,3 Skupaj 225 100,0 Tabela2:Pojavneoblikekonkurenneprednostivslovenskihpodjetjih Pojavneoblikekonkurenneprednosti Aritm. sredina Stand.odklon a)Ni jecenegledenakonkurente 3,04 0,99 b)Diferenciacijagledenakonkurente 3,24 0,98 b1)Odlinostproizvoda/storitve 3,20 1,00 b2)Celovitostponudbe 3,25 1,02 b3)Hitrostzadovoljevanjapotrebkupcev 3,25 1,02 b4)Prilagodljivostprizadovoljevanjupotrebkupcev 3,29 1,01 b5)Pozitivnapodoba/imid podjetja 3,25 0,99 Tabela3:Strukturaslovenskihpodjetijgledenarazlinepojavneoblikekonkurenneprednosti Pojavneoblikekonkurenneprednosti tevilo % a)Nimakonkurenneprednosti 117 52,0 b)Imakonkurennoprednostvoblikini jihcen 28 12,4 c)Imakonkurennoprednostvoblikidiferenciacije 44 19,6 d) Imahkratnokonkurennoprednostvni jihcenahin diferenciaciji 36 16,0 Skupaj 225 100,0 Tabela4:Preverjanje vpliva pojavne oblike konkurenne prednosti na posamezne kazalce uspenostizmetodoanalizekontrastov PovprejeY Analizakontrastov (a) Odvisna spremenljivka (Y)=Uspenost X= nima konk. pred. X= konk. pred.v ceni X= konk. pred.v difere n. X= hkratn a konk. pred. Kontr.1 (H1): T-Test (b) ( ) Kontr.2 (H2): T-Test (b) ( ) Kontr.3 (H3): T-Test (b) ( ) Kontr.4 (H4): T-Test (b) ( ) Kontr.5 (H5): T-Test (b) ( ) Kontr.6 (H6): T-Test (b) ( ) ista dobikonosnost kapitala(v%) 3,16 13,47 15,51 23,40 –9,019 (0,000) –4,161 (0,000) –5,930 (0,000) –9,019 (0,000) –0,717 (0,474) –3,677 (0,000) Dobikonosnost sredstev(v%) 1,27 6,28 6,08 11,70 –9,594 (0,000) –4,928 (0,000) –6,380 (0,000) –8,437 (0,000) 0,184 (0,855) –4,363 (0,000) Dobikonosnost prihodkov(v%) 0,44 4,97 5,91 8,73 –9,769 (0,000) –6,175 (0,000) –4,974 (0,000) –8,013 (0,000) –0,758 (0,451) –2,849 (0,006) Celotna ekonominost 1,007 1,055 1,076 1,103 –8,613 (0,000) –5,783 (0,000) –3,838 (0,000) –7,628 (0,000) –1,104 (0,274) –2,407 (0,019) Poslovna ekonominost 1,004 1,049 1,076 1,099 –7,547 (0,000) –4,374 (0,000) –3,986 (0,000) –6,574 (0,000) –1,402 (0,166) –2,229 (0,029) Produktivnost dela(v000SIT) 21.77424.39847.09428.932 –2,451 (0,016) –0,671 (0,505) –2,061 (0,045) –1,879 (0,065) –1,805 (0,077) 0,964 (0,338) Dodanavred.na zaposl.(v000SIT) 4.030 6.223 6.125 7.346 –6,414 (0,000) –3,189 (0,003) –3,863 (0,000) –4,892 (0,000) 0,117 (0,908) –1,504 (0,138) Obratna likvidnost 1,14 1,30 1,50 1,41 –2,649 (0,009) –0,962 (0,342) –1,918 (0,061) –2,493 (0,016) –0,937 (0,352) –0,135 (0,893) Stopnjarastiposl. prihodkov(v%) 26,47 27,50 120,8 7 52,15 –1,114 (0,270) –0,094 (0,925) –0,912 (0,367) –1,236 (0,221) –0,905 (0,370) 0,403 (0,689) Dele stalnih kupcev(v%) 64,21 75,98 70,29 75,39 –3,439 (0,001) –3,106 (0,003) –1,526 (0,131) –2,990 (0,004) 1,236 (0,221) –0,588 (0,558) Dele stalnih dobaviteljev(v%) 78,43 80,77 77,74 85,33 –1,174 (0,241) –0,618 (0,537) 0,216 (0,829) –2,008 (0,046) 0,696 (0,487) –1,636 (0,103) Fluktuacija zaposlenih(v%) 9,92 6,04 5,84 3,66 5,082 (0,000) 2,658 (0,008) 3,331 (0,001) 4,745 (0,000) 0,123 (0,902) 1,604 (0,110) Dele odhodkovza izob.inusp.(v%) 1,46 2,38 2,82 3,91 –6,635 (0,000) –3,236 (0,002) –4,577 (0,000) –4,914 (0,000) –1,177 (0,243) –2,529 (0,015) Dele odhodkovza razis.inrazv.(v%) 1,18 3,03 3,38 4,80 –7,276 (0,000) –3,833 (0,001) –4,056 (0,000) –5,365 (0,000) –0,507 (0,613) –2,145 (0,036) Dele reklamacijv izdobavah(v%) 1,96 0,99 0,88 0,77 5,499 (0,000) 3,831 (0,000) 4,936 (0,000) 5,392 (0,000) 0,518 (0,606) 0,923 (0,359) Stopnjarasti tr negadelea(v %) 2,40 6,23 7,75 15,90 –4,751 (0,000) –1,722 (0,092) –2,771 (0,007) –4,827 (0,000) –0,595 (0,554) –3,070 (0,003) Standardizserije ISO9000 0,360 0,643 0,477 0,389 –2,187 (0,030) –2,758 (0,006) –1,367 (0,173) –0,321 (0,749) 1,400 (0,163) 1,700 (0,091) Standardizserije ISO14000 0,077 0,214 0,091 0,056 –1,055 (0,293) –1,660 (0,107) –0,278 (0,782) 0,465 (0,643) 1,366 (0,179) 1,631 (0,107) (a) Kontr.1:nimapred./imapred.;Kontr.2:nimapred./pred.vceni;Kontr.3:nima pred./pred.vdiferenciaciji;Kontr.4:nimapred./hkratnapred.;Kontr.5:pred.v ceni/pred.vdiferenciaciji;Kontr.6:pred.vcenialidiferenciaciji/hkratnapred.; Opombi : (b) H0:μ i=μ j(povpre nivrednostisprem.Yzadveskupinienot(dolo enissprem.X) staenaki) H1:μ i μj(povpre nivrednostisprem.Yzadveskupinienot(dolo enissprem.X) nistaenaki) 26 Marketing magazin Maj 2007 pri večini nefinančnih razlike med temi podjetji niso dovolj velike, da bi bile statistično značilne ( > 0,05). Ugotovitve na temelju analize kontrastov lahko še do- datno preverimo s pomočjo univariatne (linearne) re- gresijske analize, kar pomeni, da morajo biti tako od- visne kot tudi neodvisne spremenljivke izražene me- trično (neodvisne, tj. skupne ocene posameznih po- javnih oblik konkurenčne prednosti, imajo razmično mersko skalo, odvisne, tj. posamezni kazalci uspe- šnosti, pa razmernostno). Kot kaže tabela 5, ima sku- pna ocena (povprečje) vseh pojavnih oblik konku- renčne prednosti večinoma pozitiven (razen seveda pri fluktuaciji zaposlenih in deležu reklamacij v vseh izdobavah, kjer manjši kazalec pomeni večjo uspe- šnost) in statistično značilen ( < 0,05) vpliv na uspe- šnost. Statistično neznačilen ( > 0,05) je le vpliv na stopnjo rasti poslovnih prihodkov ter razpolaganje z obema standardoma ISO. Delež pojasnjenega variira- nja posameznih kazalcev je precej različen. Večji je pri finančnih kazalcih (predvsem pri vseh treh kazalcih dobičkonosnosti), precej manjši pa pri nefinančnih. Skoraj popolnoma identični sklepi veljajo tudi, če v vlogi neodvisne spremenljivke nastopa skupna ocena konkurenčne prednosti v obliki diferenciacije oziroma ene od njenih pojavnih oblik. Precej šibkejše pa so na drugi strani povezave med konkurenčno prednostjo v ceni in uspešnostjo. V primerjavi z diferenciacijo na- mreč tu še dodatno ni statistično značilen vpliv sku- pne ocene konkurenčne prednosti v ceni na kazalce produktivnosti dela, obratne likvidnosti in deleža stal- nih dobaviteljev, prav tako pa so precej (večinoma za 5 do 10 odstotnih točk) nižji tudi deleži pojasnjenega variiranja vseh kazalcev uspešnosti (razen pri razpola- ganju z obema standardoma ISO). Na podlagi analize kontrastov in univariatne (linearne) regresijske analize lahko sedaj že potrdimo ali zavrže- mo nekatere raziskovalne hipoteze.Hipotezo1 je moč mirno potrditi, saj je očitno, da so podjetja s konku- renčno prednostjo res uspešnejša od drugih, poleg tega pa tudi regresijska analiza kaže, da večja konku- renčna prednost pomeni večjo uspešnost. Tudihipo- teze2,3 in4 je trebapotrditi, saj to dovoljujejo analize kontrastov 2, 3 in 4 v tabeli 4, ravno tako pa te rezulta- te podpira tudi regresijska analiza. Nekoliko več tve- ganja med temi tremi hipotezami prinaša le potrditev hipoteze 2, saj so deleži pojasnjene variance kazalcev uspešnosti precej nižji, če jih skušamo pojasniti s sku- pno oceno konkurenčne prednosti v ceni in ne s sku- pno oceno konkurenčne prednosti v diferenciaciji. Kar zadeva hipotezo 5, jo je treba na temelju rezulta- tov analize kontrastov (natančneje kontrasta 5 v tabeli 4)zavrniti. Za podjetja s konkurenčno prednostjo v di- ferenciaciji namreč ni mogoče reči, da dosegajo stati- stično značilno večjo uspešnost od podjetij s konku- renčno prednostjo v ceni. Lahko pa delno potrdimo hipotezo 6, saj je moč na podlagi analize kontrastov (natančneje kontrasta 6 v tabeli 4) sklepati, da so pod- jetja s hkratno konkurenčno prednostjo v ceni in dife- renciaciji finančno uspešnejša kot podjetja s konku- renčno prednostjo v le eni izmed obeh oblik. Ker te hi- poteze ne moremo potrditi tudi za večino nefinančnih kazalcev, velja njeno potrditev razumeti kot delno. Za preverjanje veljavnosti hipoteze 7 lahko uporabimo metodo parcialne korelacije, s katero ugotavljamo re- lativen vpliv posameznih pojavnih oblik konkurenčne prednosti (izločen je torej vpliv vseh drugih pojavnih oblik konkurenčne prednosti) na posamezne kazalce uspešnosti. Kot kaže tabela 6, ima največji pozitiven vpliv na vse finančne kazalce in večino nefinančnih kazalcev uspešnosti ocena konkurenčne prednosti v obliki diferenciacije, pri kateri znašajo parcialni kore- lacijski koeficienti z večino finančnih kazalcev uspe- šnosti med 0,2 in 0,4 ( < 0,01), z večino nefinančnih kazalcev uspešnosti pa med 0,1 in 0,3 ( < 0,05) (ne- koliko več kot 0,4 znašajo le parcialni korelacijski ko- eficienti med diferenciacijo na eni in vsemi tremi ka- zalci dobičkonosnosti ter kazalcem deleža odhodkov za izobraževanje in usposabljanje na drugi strani). Ni pa diferenciacija očitno povezana s stopnjo rasti po- slovnih prihodkov, deležem stalnih dobaviteljev in razpolaganjem s standardoma iz serije ISO 9000 in 14000 ( > 0,05). Kar zadeva posamezne pojavne oblike diferenciacije, imata očitno največji pozitiven vpliv na finančne kazalce uspešnosti najprej prilago- dljivost in nato še hitrost zadovoljevanja potreb kup- cev, čeprav so tu parcialni korelacijski koeficienti že tako nizki, da večinoma niso več statistično značilni ( > 0,05). Podobno velja tudi za povezave med posa- meznimi pojavnimi oblikami diferenciacije in večino kazalcev nefinančne uspešnosti. Na drugi strani velja za oceno konkurenčne prednosti v obliki nižjih cen, da njene parcialne korelacije z večino kazalcev uspešno- sti niso statistično značilne ( > 0,05) oziroma so pre- cej nižje kot tiste pri konkurenčni prednosti v obliki di- ferenciacije. Edini parcialni korelacijski koeficient, ki je v zvezi s konkurenčno prednostjo v obliki nižjih cen statistično značilen ( = 0,035), je pri kazalcu produk- tivnosti dela, pa še ta je (nepričakovano) negativen. Še dodatno lahko hipotezo 7 preverimo tudi z metodo multivariatne (linearne) regresije, v okviru katere za vključevanje neodvisnih spremenljivk v model upora- bimo metodo »stepwise«. Uporaba te metode v pri- merjavi z metodo parcialne korelacije ne ponuja no- benih bistveno novih sklepov, saj tudi tu v modele ve- činoma prva vstopa ocena konkurenčne prednosti v obliki diferenciacije (tabela 7). V večini modelov je to tudi edina neodvisna spremenljivka, ki vstopi v model, saj vključitev novih neodvisnih spremenljivk ne bi pri- spevala k povečanju skupnega deleža pojasnjene va- riance odvisne spremenljivke (partdeterminacijski ko- eficienti niso statistično značilno večji od nič). Pove- zavo med večino kazalcev uspešnosti in ocenami po- sameznih oblik konkurenčne prednosti lahko torej predstavim z naslednjim regresijskim modelom: Y = a + b1 × ocena konkurenčne prednosti v obliki diferen- ciacije. Omeniti kaže tudi, da izračunani determinacij- ski (R2) in popravljeni determinacijski ('R2) koeficienti kažejo, da je s tako opredeljenimi regresijskimi modeli mogoče pojasniti približno od 25 do 45 % variiranja večine finančnih kazalcev uspešnosti in od 15 do 30 % variiranja nekaterih nefinančnih kazalcev uspešno- sti. Pri kazalcih produktivnosti dela, obratne likvidno- sti, deleža stalnih kupcev in dobaviteljev, stopnje rasti tržnega deleža in razpolaganja s standardom ISO 14000 v model kot neodvisne spremenljivke vstopajo tudi druge oblike konkurenčne prednosti, za te mode- le pa je značilno, da je z njimi moč pojasniti precej manjše deleže pojasnjene variance kot pri drugih mo- delih. Le v dveh primerih (stopnji rasti poslovnih pri- hodkov in razpolaganju s standardom iz serije ISO 9000) v model ne vstopi nobena neodvisna spremen- ljivka, saj nobena z odvisno nima statistično značilne- ga ( ≤ 0,05) bivariatnega korelacijskega koeficienta. Na osnovi obeh uporabljenih metod (parcialne korela- cijske analize in multivariatne (linearne) regresijske analize) je močhipotezo7potrditi, saj imajo ocene ra- zličnih pojavnih oblik konkurenčne prednosti res razli- čen vpliv na posamezne kazalce uspešnosti. Z vidika pojasnjevanja vpliva na uspešnost je namreč precej bolj kot konkurenčna prednost v obliki nižjih cen rele- vantna konkurenčna prednost v obliki diferenciacije. Med vsemi pojavnimi oblikami konkurenčne predno- sti v obliki diferenciacije na uspešnost (vsaj na finanč- ne kazalce) še najbolj vplivata prilagodljivost in hitrost podjetja pri zadovoljevanju potreb kupcev, za vse druge pojavne oblike pa je točen vrstni red težko do- ločiti, saj so rangi parcialnih korelacijskih koeficientov pri različnih kazalcih uspešnosti precej različni. 5. Sklep Na podlagi empirične analize konkurenčnosti sloven- skih podjetij smo torej ugotovili, da slovenski mened- žerji verjetno nekoliko preveč optimistično ocenjujejo konkurenčni položaj podjetij, ki jih vodijo. Slovenska podjetja skušajo kupce pritegniti predvsem s konku- renčno prednostjo v obliki diferenciacije, nekoliko manj pa z nižjimi cenami, kar je glede na nekatere prejšnje raziskave konkurenčnih prednosti slovenskih podjetij (glej na primer Pučko, 2002a; Pučko, 2002b; Pučko, 2002c) kar nekako pričakovan rezultat. Izmed različnih pojavnih oblik diferenciacije je, kot kaže, naj- pomembnejša prilagodljivost pri zadovoljevanju po- treb kupcev, tj. tista oblika diferenciacije, ki je med vsemi obravnavanimi verjetno še najbolj skladna z značajem v kupce usmerjenih podjetij (Day, Nedun- gadi, 1994, str. 36). Kar zadeva preverjanje posameznih raziskovalnih hi- potez, lahko brez večjega tveganja ugotovimo, da so slovenska podjetja s konkurenčno prednostjo uspe- šnejša od drugih oziroma da večja konkurenčna pre- dnost pomeni večjo uspešnost, kar pomeni, da lahko hipotezo 1 potrdimo. Podobno velja tudi za posame- zne pojavne oblike konkurenčne prednosti, in sicer tako za nižje cene, diferenciacijo kot tudi hkratno pre- dnost v obeh oblikah. Velja namreč, da večja ocena konkurenčne prednosti v vsaki izmed teh oblik vodi k večji uspešnosti, to pa pomeni, da lahko potrdimo tu- di hipoteze 2, 3 in 4. Hipoteze 1, 2, 3 in 4 torej prever- jajo povezave, ki se mogoče zdijo kar nekako samou- mevne, čeprav imajo presenetljivo malo empirične podpore (Powell, 2001, str. 875). Številni raziskovalci namreč uspešnost podjetja obravnavajo kot avtoma- tično posledico konkurenčne prednosti (cenovne ali diferenciacijske) (glej na primer Karnani, 1984; Day, Wensley, 1988; Porter, 1991; Bharadwaj, Varadara- jan, Fahy, 1993; Zahra, Das, 1993; Day, 1994; Schul, Davies, Hartline, 1995; Michalisin, Smith, Kline, 1997; Piercy, Kaleka, Katsikeas, 1998; Lynch, Keller, Oz- ment, 2000), pri čemer teh povezav empirično ne do- kazujejo. Kakorkoli že, naše ugotovitve, pridobljene s preučevanjem fenomena konkurenčne prednosti zno- traj slovenskega gospodarstva, vsekakor potrjujejo sklepe večine raziskav, ki so bile v preteklosti že opra- vljene tako v tranzicijskih kot tudi v razvitih tržnih go- spodarstvih (glej na primer Peach, 1992; Piercy, Kale- ka, Katsikeas, 1998; Kroll, Wright, Heiens, 1999; Sul- livan, Kang, 1999; Spanos, Lioukas, 2001; Pučko, Tabela5:Preverjanjevplivaposameznihpojavnihoblikkonkuren neprednostinaposamezne kazalceuspenostizmetodounivariatne(linearne)regresijskeanalize (a) Neodvisnaspremenljivka(X)=Oblikakonkuren neprednosti Odvisnaspremenljivka (Y)=Uspenost Skupaj (H1) (H4) Ni je cene (H2) Diferen –ciacija (H3) Odli en proizvo d Celovita ponudba (H3) Hitrost (H3) Prilago– dljivost (H3) Pozitivna podoba (H3) (H3) R 2 0,413 (+) 0,293 (+) 0,425 (+) 0,389 (+) 0,365 (+) 0,386 (+) 0,380 (+) 0,346 (+) ista dobikonosnost kapitala 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,465 (+) 0,350 (+) 0,466 (+) 0,431 (+) 0,397 (+) 0,433 (+) 0,443 (+) 0,405 (+) Dobikonosnost sredstev 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,423 (+) 0,309 (+) 0,429 (+) 0,401 (+) 0,383 (+) 0,370 (+) 0,402 (+) 0,375 (+) Dobikonosnost prihodkov 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,305 (+) 0,210 (+) 0,317 (+) 0,295 (+) 0,286 (+) 0,277 (+) 0,301 (+) 0,281 (+) Celotna ekonominost 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,256 (+) 0,181 (+) 0,264 (+) 0,235 (+) 0,246 (+) 0,227 (+) 0,260 (+) 0,239 (+) Poslovna ekonominost 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,027 (+) 0,006 (+) 0,039 (+) 0,027 (+) 0,042 (+) 0,035 (+) 0,018 (+) 0,012 (+) Produktivnost dela 0,014 0,251 0,003 0,014 0,002 0,005 0,044 0,107 R 2 0,237 (+) 0,160 (+) 0,249 (+) 0,239 (+) 0,206 (+) 0,237 (+) 0,217 (+) 0,211 (+) Dodanavrednost nazaposlenega 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,032 (+) 0,009 (+) 0,044 (+) 0,047 (+) 0,046 (+) 0,047 (+) 0,050 (+) 0,067 (+) Obratna likvidnost 0,007 0,155 0,002 0,001 0,001 0,001 0,001 0,000 R 2 0,002 (+) 0,000 (+) 0,003 (+) 0,003 (+) 0,006 (+) 0,005 (+) 0,005 (+) 0,006 (+) Stopnjarasti poslovnih prihodkov 0,552 0,989 0,396 0,420 0,246 0,307 0,285 0,166 R 2 0,074 (+) 0,055 (+) 0,075 (+) 0,077 (+) 0,063 (+) 0,075 (+) 0,068 (+) 0,077 (+) Dele stalnih kupcev 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,027 (+) 0,016 (+) 0,029 (+) 0,033 (+) 0,024 (+) 0,029 (+) 0,016 (+) 0,030 (+) Dele stalnih dobaviteljev 0,014 0,055 0,011 0,007 0,021 0,011 0,060 0,010 R 2 0,140 (–) 0,087 (–) 0,152 (–) 0,142 (–) 0,141 (–) 0,140 (–) 0,132 (–) 0,110 (–) Fluktuacija zaposlenih 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,253 (+) 0,139 (+) 0,287 (+) 0,264 (+) 0,253 (+) 0,271 (+) 0,259 (+) 0,243 (+) Dele odhodkovza izobra .inusposab. 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,248 (+) 0,194 (+) 0,244 (+) 0,244 (+) 0,213 (+) 0,203 (+) 0,223 (+) 0,220 (+) Dele odhodkovza raziskaveinrazvoj 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,198 (–) 0,133 (–) 0,208 (–) 0,191 (–) 0,179 (–) 0,189 (–) 0,170 (–) 0,175 (–) Dele reklamacijv vsehizdobavah 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,163 (+) 0,134 (+) 0,157 (+) 0,141 (+) 0,179 (+) 0,168 (+) 0,135 (+) 0,160 (+) Stopnjarasti tr negadele a 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 0,000 R 2 0,002 (+) 0,002 (+) 0,001 (+) 0,002 (+) 0,001 (+) 0,001 (+) 0,001 (+) 0,001 (+) Standardizserije ISO9000 0,561 0,554 0,590 0,553 0,735 0,594 0,712 0,583 R 2 0,016 (+) 0,019 (+) 0,012 (+) 0,007 (+) 0,007 (+) 0,008 (+) 0,010 (+) 0,015 (+) Standardizserije ISO14000 0,062 0,038 0,101 0,228 0,223 0,187 0,135 0,068 (+) (–) GrezapozitivnoodvisnostspremenljivkeYodspremenljivkeX. GrezanegativnoodvisnostspremenljivkeYodspremenljivkeX. Opombe: (a) H0: =0oziroma =0(spremenljivkaYniodvisnaodspremenljivkeX) H1: 0oziroma 0(spremenljivkaYjeodvisnaodspremenljivkeX) Akademija MM11 27 2002a; Pučko, 2002b; Pučko, 2002c), tj., da konku- renčna prednost dejansko res vpliva na uspešnost podjetja oziroma da lahko govorimo o vzročno–posle- dični povezavi »konkurenčna prednost uspešnost«. Kar zadeva primerjavo uspešnosti podjetij z različnimi oblikami konkurenčne prednosti, za slovenska podje- tja velja, da so tista s konkurenčno prednostjo v dife- renciaciji nekoliko uspešnejša od tistih s cenovno konkurenčno prednostjo, čeprav je po drugi strani res, da ta razlika ni dovolj velika, da bi bila statistično značilna. Z drugimi besedami to pomeni, da je treba hipotezo 5 zavrniti. Lahko pa delno potrdimo hipotezo 6, saj so podjetja s hkratno konkurenčno prednostjo v ceni in diferenciaciji finančno uspešnejša od podjetij s konkurenčno prednostjo v le eni izmed obeh oblik. Ker te hipoteze ne moremo potrditi tudi za večino ne- finančnih kazalcev, velja njeno potrditev razumeti le kot delno. Glede na to, da imajo ocene različnih po- javnih oblik konkurenčne prednosti res različen vpliv na posamezne kazalce uspešnosti, kaže končno potr- diti tudi hipotezo 7. Z vidika pojasnjevanja vpliva na uspešnost je namreč precej bolj kot konkurenčna pre- dnost v obliki nižjih cen relevantna konkurenčna pre- dnost v obliki diferenciacije, še posebej konkurenčna prednost v obliki prilagodljivosti in hitrosti podjetja pri zadovoljevanju potreb kupcev. Tudi glede hipotez 5, 6 in 7 gredo torej teoretične implikacije zbranih empirič- nih ugotovitev bolj ali manj v smeri prevladujoče teori- je oziroma so skladne z večino preteklih empiričnih raziskav (glej na primer Karnani, 1984; Caves, Ghe- mawat, 1992; Ellis, Calantone, 1994; Flynn, Schroe- der, Sakakibara, 1995; Flynn, Flynn, 1996). Vprašanje, na katero moramo odgovoriti, je seveda tudi, kakšne so praktične implikacije ugotovitev razi- skave za konkretno delovanje menedžerjev, še zlasti glede strateških vidikov trženja v slovenskih podjetjih. Kot že številne druge raziskave tudi naše ugotovitve podjetjem pošiljajo jasen signal, da se prava in težko dosegljiva konkurenčna prednost podjetja skriva v njegovi drugačnosti od konkurentov (Porter, 1996), še posebej v večji prilagodljivosti in hitrosti oz. sposob- nosti hitrega odzivanja na potrebe kupcev. Načinov, kako se približati kupcem s stalno večjo prilagodljivo- stjo in hitrostjo odzivanja na njihove potrebe, je seve- da več, večina pa jih od podjetja zahteva tesnejše odnose s svojimi kupci oz. takšen pristop k strateške- mu trženju, ki bo blizu tistemu, ki ga strokovna litera- tura imenuje trženje s poudarkom na odnosih (Berry, 1983; Morgan, Hunt, 1999; itd.). Tak pristop je odlično izhodišče za povečevanje tistega, kar smo v teoretič- nem delu prispevka opredelili kot bistvo konkurenčne prednosti, namreč, da kupcem v primerjavi s konku- renco ponudimo za določen znesek denarja neko ve- čjo vrednost ali pa vsaj enako vrednost za manjši zne- sek denarja. Do podobne ugotovitve je prišel tudi Grönroos (2000, str. 39), ki pravi, da je trženje s pou- darkom na odnosih vidik, kako se ustvarja dodatna vrednost za kupca, namesto da bi šlo le za distribucijo že ustvarjene vrednosti. Pri tem pa se morajo podjetja zavedati, da približevanje kupcem z večjo prilagodlji- vostjo in hitrostjo odzivanja na njihove potrebe ne bo možno, če bodo na odnos s kupcem gledala z vidika tekmovanja oz. »win–lose« (kolikor ena stran pridobi, druga izgubi). Namesto tega naj raje prevlada vidik sodelovanja oz. »win–win« (obe strani lahko v pri- stnejšem odnosu pridobita). Naj se na koncu na kratko dotaknemo še ključnih omejitev v zvezi s predstavljenimi spoznanji. To je po- trebno predvsem zato, da bralec ne bi pozabil, da ka- že nekatere ugotovitve verjetno vsaj malo jemati s pri- držkom, in tudi zato, da bi na podlagi teh omejitev lah- ko predlagali nekatere smernice za nadaljnje raziska- ve. Ena največjih, če ne celo ključna omejitev je prav gotovo ta, da so prave konkurenčne prednosti pogo- sto dobro skrite, zato jih seveda ni mogoče meriti po- polnoma objektivno, marveč se je treba zateči k su- bjektivnim in zaradi tega manj natančnim ocenam menedžerjev. Te težave bi se dale delno odpraviti z osebnim anketiranjem in/ali z nekoliko daljšim opazo- vanjem in spoznavanjem podjetja. Prav tako bi bilo zelo zanimivo pridobljene ugotovitve na podlagi te empirične raziskave primerjati tudi z ugotovitvami na temelju več študij primerov, kjer gre za povsem dru- gačen (predvsem bolj kvalitativen in manj kvantitati- ven) pristop. Omejitev te raziskave je vsekakor tudi uporaba stratificiranega vzorčenja po velikosti podje- tij, katerega izbiro smo že argumentirali. Zaradi tega vzorec seveda ni povsem reprezentativen glede na dejansko strukturo slovenskih podjetij po velikosti, kar prinaša nekatere pomanjkljivosti, kot je na primer večje tveganje pri posploševanju rezultatov za vsa slovenska podjetja. Predlog za nadaljnje raziskave je tu mogoče predvsem ta, da bi se verjetno kazalo lotiti podobnega projekta na bistveno bolj homogenem vzorcu podjetij, na primer samo za velika podjetja, sa- mo za podjetja iz določenih panog itd. Prav tako bi se verjetno kazalo lotiti podobne raziskave tudi na me- dnarodni ravni. Končno naj omenimo tudi, da je razi- skava, na kateri temelji ta prispevek, izvedena na eni časovni točki. Seveda bi bila precej bolj vsebinsko iz- povedna longitudinalna raziskava, ki bi poleg tega tu- di delno odpravila subjektiven vpliv anketirancev na odgovore. Čeprav bi šlo v tem primeru za časovno in finančno precej zahteven projekt, je to lahko vsekakor zanimiv izziv za nadaljnje raziskave. tomaz.cater@ef.uni-lj.si 1. Ker je v velikih diverzificiranih podjetjih konkurenč- no prednost smiselneje ugotavljati po posameznih strateških poslovnih enotah in ne za celotno podjetje, v prispevku v bistvu preučujemo povezavo med kon- kurenčno prednostjo in uspešnostjo strateških po- slovnih enot. Le v primeru manjših in delno tudi sre- dnje velikih podjetij, ki imajo eno samo strateško po- slovno enoto, gre za raven celotnega podjetja. Čeprav je treba imeti to razliko stalno pred očmi, v prispevku vseskozi govorimo o podjetju, da bi se izognili nepo- trebnim zapletom v izražanju. 2. Po Porterju je skrb za kakovost še najbližja strategiji diferenciacije, čeprav avtor odločno poudarja, da poj- mov diferenciacije in kakovosti ne kaže zamenjevati. Diferenciacija je namreč širši pojem od kakovosti. Medte, ko se kakovost nanaša bolj na sam proizvod oziroma storitev, se diferenciacija lahko nanaša na vse aktivnosti iz verige vrednosti (Porter, 1985, str. 124). 3. Izbira stratificiranega načina vzorčenja je bila po- gojena s širšimi cilji raziskave, kot so cilji v okviru tega prispevka. V raziskavi smo namreč med drugim pre- verjali tudi, kakšne so razlike v osnovah in oblikah konkurenčne prednosti med posameznimi skupinami podjetij, na primer med proizvodnimi, storitvenimi in trgovskimi podjetji, med velikimi, srednjimi in majhni- mi podjetji itd. Ker bi bilo z uporabo enostavnega na- ključnega vzorčenja kot druge najboljše alternative v vzorcu praktično nemogoče zagotoviti zadosten de- lež velikih in srednjih podjetij (s tem pa tudi ne bi bilo mogoče testiranje razlik v osnovah in oblikah konku- renčne prednosti med temi skupinami podjetij), smo torej v raziskavi morali uporabiti stratificirano vzorče- nje. 4. Pri delitvi podjetij na majhna, srednja in velika smo upoštevali določila Zakona o gospodarskih družbah Republike Slovenije (Zakon o gospodarskih družbah (ZDG-F), 2001, str. 5032–5033). 5. Dejanska struktura podjetij po pravni obliki pokaže, da je bilo konec leta 2001 v Sloveniji 83,2 % družb z omejeno odgovornostjo, 8,2 % družb z neomejeno odgovornostjo, 2,6 % komanditnih družb, 2,6 % del- niških družb, preostalih 3,4 % podjetij pa je imelo ra- zlične druge pravne oblike. Struktura podjetij z vidika sektorske pripadnosti pokaže, da je bilo konec leta 2001 v Sloveniji 45,4 % storitvenih podjetij, 37,2 % tr- govskih podjetij in 17,4 % proizvodnih podjetij. Kar zadeva strukturo podjetij po velikosti, izraženi s števi- lom zaposlenih, je bilo konec leta 2001 v Sloveniji kar 95,0 % majhnih podjetij, 4,1 % srednje velikih in le 0,9 % velikih podjetij. Končno naj omenimo še strukturo podjetij z vidika lastništva. Konec leta 2001 je bilo v Sloveniji 93,6 % podjetij v privatni lasti, 2,6 % v držav- ni (in družbeni), 2,6 % v mešani privatni in državni, medtem ko je bilo 1,2 % podjetij v zadružni lasti. Z na- rodnostnega vidika je bilo kar 90,6 % podjetij v doma- či (slovenski) lasti, 5,0 % podjetij v tuji ter 4,4 % v me- šani domači in tuji lasti (Statistični letopis RS 2002, str. 71–78). 6. Odločitev o tem, kaj so za anketirano podjetje glav- ne konkurenčne prednosti / kdo so za anketirano podjetje glavni konkurenti, smo prepustili presoji an- ketirancev, saj verjamemo, da so bili ti glede na svojo funkcijo v podjetju sposobni razumno presoditi o tem vprašanju. 6. LITERATURA 1. Belohlav James A., »Quality, Strategy and Compe- titiveness«,CaliforniamanagementReview, Berkeley, 35 (1993), 3, str. 55–67. Tabela6:Preverjanjevplivaposameznihpojavnihoblikkonkurenneprednostinaposamezne kazalceuspenostizmetodoparcialnekorelacijskeanalize (a) Neodvisnaspremenljivka(X)=Oblikakonkurenneprednosti Odvisnaspremenljivka (Y)=Uspenost Ni je cene Diferen –ciacija Odlien proizvo d Celovita ponudba Hitrost Prilago– dljivost Pozitivna podoba Parc.R (rang) 0,033 (6) 0,433 (1) 0,025 (7) 0,067 (4) 0,127 (2) 0,093 (3) –0,038 (5) ista dobikonosnost kapitala 0,620 0,000 0,718 0,320 0,061 0,170 0,573 Parc.R (rang) 0,093 (4) 0,431 (1) –0,001 (7) 0,023 (5) 0,134 (3) 0,143 (2) –0,004 (6) Dobikonosnost sredstev 0,167 0,000 0,992 0,739 0,047 0,034 0,957 Parc.R (rang) 0,060 (4) 0,421 (1) 0,044 (5) 0,067 (3) 0,036 (6) 0,107 (2) 0,021 (7) Dobikonosnost prihodkov 0,375 0,000 0,521 0,324 0,597 0,113 0,760 Parc.R (rang) 0,007 (7) 0,368 (1) 0,009 (6) 0,073 (3) 0,043 (4) 0,102 (2) 0,027 (5) Celotna ekonominost 0,921 0,000 0,892 0,282 0,527 0,132 0,695 Parc.R (rang) 0,021 (7) 0,319 (1) –0,058 (4) 0,096 (3) 0,052 (5) 0,130 (2) 0,035 (6) Poslovna ekonominost 0,760 0,000 0,395 0,157 0,447 0,054 0,608 Parc.R (rang) –0,141 (4) 0,228 (1) –0,046 (6) 0,205 (2) 0,152 (3) –0,019 (7) –0,140 (5) Produktivnost dela 0,035 0,001 0,496 0,002 0,024 0,779 0,037 Dodanavrednost nazaposlenega Parc.R (rang) –0,004 (6) 0,324 (1) 0,058 (3) 0,008 (5) 0,089 (2) 0,022 (4) 0,001 (7) 0,949 0,000 0,395 0,911 0,190 0,741 0,995 Parc.R (rang) –0,128 (3) 0,226 (1) –0,057 (4) 0,056 (5) 0,026 (7) 0,039 (6) 0,150 (2) Obratna likvidnost 0,056 0,001 0,399 0,411 0,702 0,562 0,026 Parc.R (rang) –0,076 (4) 0,095 (1) –0,086 (2) 0,083 (3) 0,049 (5) 0,046 (6) 0,036 (7) Stopnjarasti poslovnihprihodkov 0,255 0,156 0,205 0,222 0,468 0,494 0,598 Parc.R (rang) 0,024 (5) 0,147 (1) 0,036 (3) –0,023 (6) 0,025 (4) –0,009 (7) 0,053 (2) Dele stalnih kupcev 0,723 0,028 0,592 0,732 0,712 0,893 0,438 Parc.R (rang) –0,016 (5) 0,114 (2) 0,093 (3) –0,012 (6) 0,000 (7) –0,115 (1) 0,058 (4) Dele stalnih dobaviteljev 0,808 0,088 0,171 0,858 0,996 0,089 0,391 Parc.R (rang) 0,035 (6) –0,267 (1) –0,018 (7) –0,095 (2) –0,085 (3) –0,044 (5) 0,079 (4) Fluktuacija zaposlenih 0,607 0,000 0,792 0,162 0,208 0,517 0,244 Parc.R (rang) –0,120 (3) 0,429 (1) –0,028 (6) 0,111 (4) 0,135 (2) 0,088 (5) 0,005 (7) Dele odhodkovza izobra .inusposab. 0,072 0,000 0,683 0,100 0,045 0,193 0,943 Parc.R (rang) 0,082 (3) 0,261 (1) 0,128 (2) –0,017 (6) –0,051 (4) 0,014 (7) 0,033 (5) Dele odhodkovza raziskaveinrazvoj 0,224 0,000 0,059 0,806 0,449 0,832 0,628 Parc.R (rang) 0,006 (6) –0,293 (1) –0,030 (4) –0,051 (3) –0,074 (2) 0,004 (7) –0,018 (5) Dele reklamacijv vsehizdobavah 0,932 0,000 0,655 0,453 0,276 0,954 0,796 Parc.R (rang) 0,084 (5) 0,184 (1) –0,124 (4) 0,171 (2) 0,149 (3) –0,033 (7) 0,058 (6) Stopnjarasti tr negadele a 0,210 0,006 0,067 0,011 0,027 0,631 0,396 Parc.R (rang) 0,018 (4) 0,007 (7) 0,040 (1) –0,037 (2) –0,008 (6) –0,033 (3) 0,016 (5) Standardizserije ISO9000 0,792 0,918 0,557 0,588 0,904 0,630 0,818 Parc.R (rang) 0,085 (1) –0,003 (7) –0,040 (4) –0,045 (3) –0,007 (6) 0,012 (5) 0,084 (2) Standardizserije ISO14000 0,207 0,961 0,555 0,508 0,923 0,860 0,214 Opomba: (a) H0: =0(spremenljivkiXinYnistamedsebojnoodvisni) H1: 0(spremenljivkiXinYstamedsebojnoodvisni) 28 Marketing magazin Maj 2007 2. Berry Leonard L., »Relationship Marketing«, Berry Leonard L., Shostack G. L., Upah G. D. (ured.),Emer- ging Perspectives in Services Marketing, American Marketing Academy, Chicago, 1983, str. 25–28. 3. Bharadwaj Sundar G., Varadarajan Rajan P., Fahy John, »Sustainable Competitive Advantage in Service Industries: A Conceptual Model and Research Propo- sitions«, Journal of Marketing, Chicago, 57 (1993), 4, str. 83–99. 4. Buckley Peter J., Pass Christopher L., Prescott Ka- te, »Measures of International Competitiveness: A Critical Survey«, Journal of Marketing Management, Helensburg, 4 (1988), 2, str. 175–200. 5. Čater Tomaž, »Interweaving of the Sources and Forms of a Firm's Competitive Advantage: A Critical Review of the Adequacy of Existing Schools of Tho- ught«,JournalforEastEuropeanManagementStudi- es, Chemnitz, 10 (2005), 1, str. 7–36. 6. Čater Tomaž, »The Influence of the Sources of Competitive Advantage on the Forms of Competitive Advantage and Firm Performance: The Slovenian (Post–) Transitional Economy«, South East Europe Review, Dusseldorf, 7 (2004), 2, str. 137–161. 7. Caves Richard E., Ghemawat Pankaj, »Identifying Mobility Barriers«, Strategic management Journal, Chichester, 13 (1992), 1, str. 1–12. 8. Coff Russell W., »When Competitive Advantage Doesn't Lead to Performance: The Resource–Based View and Stakeholder Bargaining Power«,Organizati- onScience, Providence, 10 (1999), 2, str. 119–132. 9. Coyne Kevin P., »Sustainable Competitive Advan- tage – What It Is and What It Isn't«,BusinessHorizons, Bloomington, 29 (1986), 1, str. 54–61. 10. Day George S., »The Capabilities of Market–Dri- ven Organizations«, Journal of Marketing, Chicago, 58 (1994), 4, str. 37–52. 11. Day George S., Nedungadi Prakash, »Managerial Representations of Competitive Advantage«, Journal ofMarketing, Chicago, 58 (1994), 2, str. 31–44. 12. Day George S., Wensley Robin, »Assessing Ad- vantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority«, Journal of Marketing, Chicago, 52 (1988), 2, str. 1–20. 13. Doyle Peter, Wong Veronica, »Marketing and Competitive Performance: An Empirical Study«,Euro- pean Journal of Marketing, Bradford, 32 (1998), 5–6, str. 514–535. 14. Ellis Brien, Calantone Roger, »Understanding Competitive Advantage through a Strategic Retail Ty- pology«, Journal of Applied Business Research, Des Plaines, 10 (1994), 2, str. 23–32. 15. Faulkner David, Bowman Cliff, »Generic Strategi- es and Congruent Organisational Structures: Some Suggestions«, European Management Journal, Lon- don, 10 (1992), 4, str. 494–500. 16. Flynn Barbara B., Schroeder Roger G., Sakakiba- ra Sadao, »The Impact of Quality Management Practi- ces on Performance and Competitive Advantage«, DecisionSciences, Atlanta, 26 (1995), 5, str. 659–691. 17. Flynn James E., Flynn Barbara B., »Achieving Si- multaneous Cost and Differentiation Competitive Ad- vantages through Continuous Improvement: World Class Manufacturing as a Competitive Strategy«,Jo- urnalofmanagerialIssues, Pittsburgh, 8 (1996), 3, str. 360–379. 18. Francis Arthur, Tharakan Matthew K. (ured.), The Competitiveness of European Industry, Routledge, London, 1989, 210 str. 19. Gospodarski vestnik, FIPO baza, 2002. [URL: ht- tp://www.gvin.com/fipo2002], junij 2003. 20. Grönroos Christian, Service Management and Marketing: A Customer Relationship Management Approach, Wiley, Chichester, 2000, 394 str. 21. Helms Marilyn M., Ettkin Lawrence P., »Time–Ba- sed Competitiveness: A Strategic Perspective«, CompetitivenessReview, Pittsburgh, 10 (2000), 2, str. 1–14. 22. Johnson Julie T., Busbin James W., »The Evoluti- on of Competitive Advantage: Has Virtual Marketing Replaced Time–Based Competition?«, Competitive- nessReview, Pittsburgh, 10 (2000), 2, str. 153–159. 23. Karnani Aneel, »Generic Competitive Strategies: An Analytical Approach«, Strategic management Jo- urnal, Chichester, 5 (1984), 4, str. 367–380. 24. Kolar Tone, Tomažič Brane, »Ugotavljanje konku- renčnosti, priložnosti in prednosti podjetja«,IBrevija, Ljubljana, 27 (1993), 8–9–10, str. 94–105. 25. Kotha Suresh, Vadlamani Bhatt L., »Assessing Generic Strategies: An Empirical Investigation of Two Competing Typologies in Discrete Manufacturing In- dustries«, Strategic management Journal, Chiche- ster, 16 (1995), 1, str. 75–83. 26. Kotler Philip, Trženjsko upravljanje: Analiza, načr- tovanje,izvajanjeinnadzor, Slovenska knjiga, Ljublja- na, 1996, 832 str. 27. Kroll Mark, Wright Peter, Heiens Richard A., »The Contribution of Product Quality to Competitive Ad- vantage: Impacts on Systematic Variance and Unex- plained Variance in Returns«, Strategic management Journal, Chichester, 20 (1999), 4, str. 375–384. 28. Kumar Ashok, Motwani Jaideep, »A Methodology for Assessing Time–Based Competitive Advantage of Manufacturing Firms«,InternationalJournalofOpera- tions&ProductionManagement, Bradford, 15 (1995), 2, str. 36–53. 29. Lederer Philip J., Li Lode, Pricing, Production, Scheduling and Delivery–Time Competition, Working Paper, Yale School of Organization and Management, New Haven, 1993, 29 str. 30. Lynch Daniel F., Keller Scott B., Ozment John, »The Effects of Logistics Capabilities and Strategy on Firm Performance«, Journal of Business Logistics, Oak Brook, 21 (2000), 2, str. 47–67. 31. Ma Hao, »Anatomy of Competitive Advantage: A SELECT Framework«, Management Decision, Brad- ford, 37 (1999a), 9–10, str. 709–718. 32. Ma Hao, »Competitive Advantage and Firm Per- formance«, Competitiveness Review, Pittsburgh, 10 (2000a), 2, str. 16–32. 33. Ma Hao, »Creation and Preemption for Competiti- ve Advantage«, Management Decision, Bradford, 37 (1999b), 3, str. 259–266. 34. Ma Hao, »Of Competitive Advantage: Kinetic and Positional«, Business Horizons, Bloomington, 43 (2000b), 1, str. 53–64. 35. Michalisin Michael D., Smith Robert D., Kline Do- uglas M., »In Search of Strategic Assets«, Internatio- nalJournalofOrganizationalAnalysis, Bowling Green, 5 (1997), 4, str. 360–387. 36. Morgan Robert M., Hunt Shelby D., »Relations- hip–based Competitive Advantage: The Role of Rela- tionship Marketing in Marketing Strategy«,Journalof Business Research, New York, 46 (1999), 3, str. 281–290. 37. Peach Ernest B., Service Quality as the Basis for ProfessionalServiceFirmDifferentiation:TheService Quality–Organizational Performance Linkage, Docto- ral Thesis, University of Oklahoma, Oklahoma City, 1992, 372 str. 38. Piercy Nigel F., Kaleka Anna, Katsikeas Constan- tine S., »Sources of Competitive Advantage in High Performing Exporting Companies«, Journal of World Business, Greenwich, 33 (1998), 4, str. 378–393. 39. Porter Michael E., »Towards a Dynamic Theory of Strategy«, Strategic management Journal, Chiche- ster, 12 (1991), Winter Special Issue, str. 95–117. 40. Porter Michael E., »What is Strategy?«, Harvard BusinessReview, Boston, 74 (1996), 6, str. 61–78. 41. Porter Michael E., Competitive Advantage: Crea- ting and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York, 1985, 557 str. 42. Powell Thomas C., »Competitive Advantage: Lo- gical and Philosophical Considerations«, Strategic management Journal, Chichester, 22 (2001), 9, str. 875–888. 43. Pučko Danijel, »Analiza konkurenčnih prednosti slovenskih podjetij«, Prašnikar Janez (ured.), Primer- jajmo se z najboljšimi, Finance, Ljubljana, 2002a, str. 175–195. 44. Pučko Danijel, »Sources of Competitive Advanta- ge of the Business Firms in Slovenian Transforming Economy: Could we Explain them by Existing Theori- es?«,InnovativeResearchinManagement:2ndAnnu- al Conference, School of Entrepreneurship, Stock- holm, 2002b, str. 1–18. [URL: ht- tp://www.sses.com/public/events/euram/complete_ tracks/strategies_change_innovation/pucko.pdf], maj 2003. 45. Pučko Danijel, »Sources of Competitive Advanta- ge of the Business Firms in Transforming Economies: Case of Slovenia«, An Enterprise Odyssey: Econo- mics and Business in the New Millenium: Electronic Proceedings (Compact Disc), Graduate School of Economics and Business, Zagreb, 2002c, str. 1385–1403. 46. Sashi C. M., Stern Louis W., »Product Differentia- tion and Market Performance in Producer Goods In- dustries«, Journal of Business Research, New York, 33 (1995), 2, str. 115–127. 47. Schul Patrick L., Davis Peter S., Hartline Michael D., »Strategic Adaptation to Extended Rivalry: Effects on Organizational Performance«,JournalofBusiness Research, New York, 33 (1995), 2, str. 129–142. 48. Spanos Yiannis E., Lioukas Spyros, »An Examina- tion into the Causal Logic of Rent Generation: Contra- sting Porter's Competitive Strategy Framework and the Resource–Based Perspective«, Strategic mana- gement Journal, Chichester, 22 (2001), 10, str. 907–934. 49. Statistični letopis RS 2002, Statistični urad Repu- blike Slovenije, Ljubljana, 2002, 659 str. 50. Sullivan Pauline, Kang Jikyeong, »Quick Respon- se Adoption in the Apparel Manufacturing Industry: Competitive Advantage of Innovation«, Journal of Small Business management, Morgantown, 37 (1999), 1, str. 1–13. 51. Terziovski Milé, Samson Danny,AFrameworkfor Quality–Based Competitiveness in Manufacturing, Working Paper, University of Melbourne, Graduate School of management, Parkville, 1993, 36 str. 52. Wagner Brad, Digman Lester, »The Relationships between Generic and Time–Based Strategies and Performance«, Journal of maanagerial Issues, Pitts- burgh, 9 (1997), 3, str. 334–354. 53. White Roderick E., »Generic Business Strategies, Organizational Context and Performance: An Empiri- cal Investigation«, Strategic management Journal, Chichester, 7 (1986), 3, str. 217–231. 54. Woodruff Robert B., »Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage«, Journal of the AcademyofMarketingScience, Greenvale, 25 (1997), 2, str. 139–153. 55. Zahra Shaker A., Das Sidhartha R., »Building Competitive Advantage on Manufacturing Resour- ces«,LongRangePlanning, Oxford, 26 (1993), 2, str. 90–100. 56. . . Zakon o gospodarskih družbah (ZGD–F), Uradni list RS, 2001, 45/01, str. 5030–5068. Tabela7:Preverjanjevplivaposameznihpojavnihoblikkonkurenneprednostinaposamezne kazalceuspenostizmetodomultivariatne(linearne)regresijskeanalize Neodvisnespremenljivke(X)=Oblikekonkurenneprednosti Vkljuevanjespremenljivkv model Regresijskiindeterminacijskikoeficienti Odvisna spremenljivka (Y)=Uspenost SpremenljivkaXi *R 2(a) () a() b i (b) () R 2 'R 2 istadobik. kapitala 1.Diferenciacija 0,425(0,000) –20,312 (0,000) 9,380(0,000) 0,425 0,422 Dobik.sredstev 1.Diferenciacija 0,466(0,000) –10,026 (0,000) 4,481(0,000) 0,466 0,464 Dobik.prihodkov 1.Diferenciacija 0,429(0, 000) –9,217 (0,000) 3,891(0,000) 0,429 0,426 Celotnaekonomi. 1.Diferenciacija 0,317(0, 000)0,899(0,000) 0,044(0,000) 0,317 0,314 Poslovna ekonomi. 1.Diferenciacija 0,264(0,000)0,899(0,000) 0,043(0,000) 0,264 0,261 1.Celovita 0,042(0,002) – 2.Pozitivnapodoba0,020(0,033) –20.686 3.Diferenciacija 0,020(0,029) 35.148 4.Celovita –0,004– Produktivnostdela 5.Ni jecene 0,017(0,045) 9.176(0,328) –9.103 (0,045) 0,094 0,081 Dod.vred.na zaposl. 1.Diferenciacija 0,249(0,000) 87(0,890) 1.590(0,000) 0,249 0,245 1.Pozitivnapodoba0,067(0,000) 0,335(0,000) Obratnalikvidnost 2.Ni jecene 0,024(0,016) 0,741(0,000) –0,184 (0,016) 0,091 0,083 Stop.rastiposl. prih. Nobenaizmedsprem.Xineizpolnjujekriterija[(R) 0,05]zavkljuitevv model Dele stalnih kupcev 1.Pozitivnapodoba0,077(0,000) 48,733 (0,000) 6,126(0,000) 0,077 0,073 Dele stalnih dobavit. 1.Odlienproizvod0,033(0,007) 69,203 (0,000) 3,276(0,007) 0,033 0,028 Fluktuacijazaposl. 1.Diferenciacija 0,152(0,000) 17,087 (0,000) –2,916 (0,000) 0,152 0,148 Del.odh.zaizo.in usp. 1.Diferenciacija 0,287(0,000) –1,277 (0,001) 1,083(0,000) 0,287 0,284 Del.odh.zaR&R 1.Diferenciacija 0,244(0,000) –2,409 (0,000) 1,490(0,000) 0,244 0,241 Del.reklamacijv izd. 1.Diferenciacija 0,208(0,000)3,853(0,000) –0,744 (0,000) 0,208 0,204 Stop.rastitr . dele a 1.Celovita ponudba 0,179(0,000) –11,104 (0,000) 5,285(0,000) 0,179 0,176 Stan.izser.ISO 9000 Nobenaizmedsprem.Xineizpolnjujekriterija[ (R) 0,05]zavkljuitevv model Stan.izser.ISO 14000 1.Ni jecene 0,019(0,038) –0,031 (0,622) 0,041(0,038) 0,019 0,015 (a) H0:* =0(partdeterminacijskikoeficientjeenak0 vkljuitevsprem.X iv modelnismiselna) H1:* 0(partdeterminacijskikoeficientnienak0 vkljuitevsprem.X iv modeljesmiselna) (b) H0: i=0(regresijskikoeficientjeenak0 spremenljivkaYniodvisnaod spremenljivkeXi) H1: i 0(regresijskikoeficientnienak0 spremenljivkaYjeodvisnaod spremenljivkeXi) Opomb e: (c) Metoda»stepwise«odstranisprem.Xiizmodela(izvenmodelasepojavisprem. Xj,kiimavijiparcialnikorelacijskikoeficientssprem.Ykotsprem.Xi,zatoje slednjaodstranjenaizmodela). Akademija MM11 29 Op.: