15 VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ 2001 XXXII PRIMER OSNOVNE DRAVLJE SOLE RAVNATELJICA Osnovna šola Dravlje je ena izmed tistih 42 šol v Sloveniji, ki so leta 1999 začele uvajati devetletko v prvi triadi. Zadostili smo vsem kriterijem, ki jih je postavilo Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport; poleg primernih razredov smo imeli dobro založeno knjižnico, računalniško učilnico, telovadnico, primerne zunanje površine in kar je še najpomembnejše, učitelje, pripravljene uvajati novosti, in navsezadnje tudi starše, ki so izkazali pripravljenost vpisati svojega šestletnega otroka v šolo. Že tri leta pred uvajanjem devetletke smo se učiteljice začele izobraževati v modulih na Pedagoški fakulteti, leto pred začetkom pa so potekale intenzivne priprave znotraj šole, ki jih je vodil ravnatelj s pomočjo svetovalne službe. Na novo je bilo treba opremiti razrede s primernim pohištvom in z didaktičnim gradivom, pripraviti urnik in se z vodstvom vrtca dogovoriti o zaposlitvi vzgojiteljic, ki bodo delovno razmerje nadaljevale v šoli, ter o vseh malenkostih, ki jih prinaša sožitje dveh institucij. V čast mi je, da sem imela priložnost devetletko doživeti kot učiteljica, jo graditi in bogatiti s svojimi dolgoletnimi izkušnjami, ki jih imam s poučevanjem prvošolcev. Sedaj pa že drugo leto spremljam in vodim novosti v devetletki kot ravnateljica na isti šoli. Devetletka je torej pred vrati in ni se ji moč več izogniti. Kurikularna prenova je za šestletnike, ki so vpisani v prvi razred, vnesla številne spremembe. Prvošolci po novem učnem načrtu bolje razvijajo svoje sposobnosti, ustvarjalnost in samopodobo, in sicer poenoteno po vsej Sloveniji. Učijo se v prenovljenih učilnicah, ki se razlikujejo od prejšnjih v prvem razredu po igralnih kotičkih. Razdeljeni v skupine vsrkavajo vsebine predmetov, ki se med seboj prepletajo. Ure na urniku so le formalne, tudi šolski zvonec ne šteje ur. Vsebine učnih načrtov so prenovljene in obogatene s sodobnimi pedagoškimi in didaktičnimi metodami. Prostori naših dveh razredov so v vrtcu. Solarji in otroci iz vrtca se družijo v skupnih prostorih, učiteljice in vzgojiteljice iz obeh ustanov pa se dnevno srečujejo ter izmenjujejo mnenja. Učenci se lažje in brez stresov vključijo v šolo in se spontano učijo. Učiteljica praviloma spremlja učence do tretjega razreda, vzgojiteljica pa vsako leto sprejme novo generacijo otrok in drugo učiteljico, s katero skupaj delata v prvem razredu. Timsko delo učiteljice in vzgojiteljice je velika pridobitev za učence prvega razreda. Začetek je najtežji, pravi pregovor, zato je bila ravnateljeva naloga, da sestavi tandeme učiteljic in vzgojiteljic, ki se bodo osebnostno in strokovno dopolnjevale. To mu je uspelo, saj so se težave vse šolsko leto manjšale. Prvo leto to sodelovanje ni bilo preprosto, kajti prihajale smo iz dveh institucij, ki sta se močno razlikovali po načinu dela, obravnavi snovi in še po čem. Tandem se je moral privajati na nov prostor, ki je resnici na ljubo manjši od šolskega in odrezan od matične šole. Navaditi se je moral na delo v paru in uvajati nekaj, kar še ni poskusil nihče do takrat - prenovljeni učni načrt. Kako se bova osebnostno ujeli, kako bova sodelovali, kaj bo katera poučevala ...so bila vprašanja, ki so se vrstila. Pri vzgojiteljicah se je pojavljal še strah, da ne bi bile v tandemu manj vredne od učiteljice. Izkušnje so pokazale, da je bil njihov strah neutemeljen. Po treh letih izkušenj pa se v ospredje bolj postavlja bojazen, da se ne bi vzgojiteljica preveč »pošolala«, ker bi potem prvi razred izgubil na kvaliteti. Timsko delo, v katerega smo bile vključene učiteljice, vzgojiteljici, svetovalna služba in vodstvo šole, je zahtevalo temeljite vnaprejšnje priprave, skupno načrtovanje, usklajeno delo znotraj oddelka in med razredi ter tudi skupno evalviranje J Vzgojiteljici sta navzoči pri pouku deset ur vsaka v svojem oddelku, delovno obveznost pa dopolnjujeta v jutranjem varstvu in podaljšanem bivanju. Učiteljica in vzgojiteljica se morata dnevno dogovarjati in pripravljati na pouk, mesečno pa načrtovati delo v razširjenem timu. Zaradi dela v paru je pouk zelo kakovosten, raznolik in zanimiv. Z novostmi, ki jih je vpeljala devetletka, smo bili ob koncu šolskega leta zadovoljni vsi, tako učitelji kot starši. Njim smo in še namenjamo precej pozornosti. Starše že v decembru, se pravi leto dni pred začetkom pouka, povabimo na okroglo mizo, kjer jim predstavimo devetletko. Večina staršev je že po koncu tega sestanka odločena, da bo otroka vpisala v devetletko. Za vsa nadaljnja odpravljanja problemov poskrbimo še v februarju, tik pred uradnim vpisom, ko se srečamo učiteljice, vzgojiteljice, svetovalna služba in vodstvo šole skupaj s starši in otroki. V juniju pa organiziramo družabno srečanje, kjer učiteljice in vzgojiteljice navežejo prijateljske stike med otroki in njihovimi starši. V treh letih je bilo vloženega veliko dela, entuziazma, odpravljali smo svoje dileme in predsodke okolice, vendar nam ni žal, Erna Čibej, ravnateljica Osnovna šola Dravlje ><) D M N m O > O