178 Ventil 18 /2012/ 3 Študenti tretjega letnika in absol- venti smeri Letalstvo na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani so se pod mentorstvom izr. prof. dr. Tade- ja Kosela oktobra 2011 prijavili na študentsko tekmovanje z naslovom Konstruiraj/Izdelaj/Leti (Design/ Build/Fly – DBF; spletna stran www. aiaadbf.org), ki ga vsako leto organi- z ir at a p o dje tji C e s sn a A ir c r af t C o m- pany in Raytheon Missile Systems s podporo Ameriškega inštituta za aeronavtiko in astronavtiko (AIAA). Tekmovanje je potekalo od 13. do 1 5. ap r ila 20 12 na l e t ališ ču tovar- n e C e s s n a ( C E A ) v m e s t u W i c h i t a v z v e z n i d r ž a v i K a n s a s , Z D A . T o v r s t n o t e k m o van je je bi l o ž e š e s t na j s t o p o v r s t i , p o t e k a ž e o d š o l s k e g a l e t a 1996/97. V šolskem letu 2011/12 je bilo prijavljenih 68 ekip, predvsem iz ameriških univerz, iz tujine pa poleg nas še iz Kanade (1), Indije (3), Izraela Slovenski študenti letalstva na tekmovanju DBF v ZDA Na tekmovanje v gradnji daljin- sko vodenih brezpilotnih letal z imenom Konstruiraj/Izdelaj/Leti (Design/Build/Fly), ki je pote- kalo od 13. do 15. aprila letos v z ve z ni dr ž av i K a n s a s , ZD A , s e je odpravila tudi ekipa slovenskih študentov letalstva s Fakultete za strojništvo Univerze v Ljublja- ni in v konkurenci 68 ekip z raz- li č n i h un i v e r z p o s v e t u d o s e gl a 17. mesto. Ekipa DBF2012 (1), Italije (1), Paki- stana (1), Tajske ( 1 ) , T u r č i j e ( 5 ) i n iz Emiratov – Abu Dhabi (1). Naša ekipa se je imenovala Slovenska eki- pa Edvarda Rusjana (Edvard Rusjan Sloveanian Team). Letalo pa smo poimenovali EDA2012. Uvrstili smo se na 17. mesto. S tem so študenti letalstva s Fakultete za strojništvo, ki s o v t a p r oj e k t v l o ž ili v e lik o š t u dij- s k e g a i n p r o s t e g a č a s a , d o k a z a l i , d a so v konstruiranju, izdelavi in letenju daljinsko vodenih brezpilotnih letal, ki morajo zadostiti kompleksnim t e h n i č n i m z a h t e v a m , v s v e t o v n e m vrhu. S te k m o vanje m ž e l ijo or gani z at or ji spodbuditi študente letalstva ozi- roma aeronavtike širom po svetu k p r a k t i č n e m u d e l u , d a š t u d e n t i sami konstruirajo brezpilotno le- talo na daljinsko vodenje (remote c o n t r o l – R C ) , g a i z d e l a j o i n z n j i m l e t i j o . T e h n i č n e z a h t e v e s o v s a k o le t o d r u g ač n e , t a k o d a j e v s a k o le t o treba zgraditi novo letalo. Nagrade z a p r ve tr i u v r š če n e e k ip e s o z n a š al e 2500 $, 1500 $ in 1000 $, prvih deset ekip pa je prejelo knjigo Aerospace Design Engineers Guide, ki jo je iz- dala AIAA. Pogoj za prijavo ekipe na tekmova- n j e j e , d a s o v si č l a n i r e d n o v p i s a n i študenti, razen pilota, in morajo biti člani zdr u že nja A I A A . E na tr e tjina čla n ov e k ip e m o r a b i ti i z ni ž jih l e tn i- k ov . P il ot , k i m o r a b i ti čla n zdr u že nja AMA (Academy of Model Aeronau- tics), je lahko tudi iz neakademskih krogov. Z vsake fakultete se lahko p r i j a v i n a j v e č e n a e k i p a . Vsaka od prijavljenih ekip je mora- l a d o 2 8 . f e b r u a r j a o d d a t i t e h n i č n o p o r o č il o , v k ate r e m je o pis z a sn o- v e l e t a la , p o da ni s o a e r o din a mični i n t r d n o s t n i p r e r a č u n i , n u m e r i č n e simu lacije leta letala, uporabljeni mate r iali in način gra dnje te r na k on- cu te h n ičn e r isb e l e t a la . P o r o č il o s e o c e n j uj e i n o c e n a p r i sp e v a h k o n č- nemu rezultatu. Osnovne zahteve tekmovanja so, da m o r a l et a l o v z l et et i s a m o s p o m oč j o lastnega elektromotorja. Dovoljena je up oraba ve č k r t ačnih ali br e z - k r t a č nih m otor jev in ve č pr op e l e r jev . N a j v e č j i d o v o l j e n i e l e k t r i č n i t o k d o motorja je omejen na 20 A z varo- valk o . K ot v ir e l e k tr ičn e ga n a p a ja nja s o d o v o l j e n e s a m o b a t e r i j e N i C d a l i N i M h . R C - s p r e j e m n i k i n s e r v o m o t o r j i m o r a j o i m e t i s v o j e n a p a j a n j e , l o č e n o od napajanja pogonskega motorja. Na j v e č ja dov olje na ma s a b ate r ij je 6 8 1 g in n a j v e č ja d o v o l j e n a v z l e t n a masa letala 25 kg. Ekipa mora pred pr i č e t k om t e k m o v a n j a pr e d lo ž i t i fo- tografijo letala v letu, kar je eden od pogojev za pristop k tekmovanju. V s a k o l e t a l o je b il o n a jp r e j te h n ičn o pregledano. Ustrezati je moralo var- n o s tn im z a hte v a m . V s e r o č ice k r m il so morale biti varovane proti odpet- ju, vijaki proti odvitju, pregledana je bila struktura trupa in kril, preizku- šena trdnost krila na obremenitev 2,5 g, preverjeno pravilno odklanja- nje k r mil in p r e ve r je n o te žiš če l e t ala . Za primer odpovedi so morali biti na R C - spr eje mni k u nas t a v l je ni var- n os tni ( f ail-s af e ) p o l o ž a ji k r m il v p r i- meru izgube radijske povezave med DOGODKI – POROČILA – VESTI 179 Ventil 18 /2012/ 3 DOGODKI – POROČILA – VESTI R C - o d d a j n i k o m i n s p r e j e m n i k o m , t o je pomenilo zaprt plin, krilca popol- noma v desno, smerno krmilo po- polnoma v desno in višinsko krmilo popolnoma navzgor. Motor je moral biti zavarovan z varovalko, ki je pre- p r e č ev a l a n e z a ž e le n z a g o n m o t o r j a in je morala biti odklopljena do vzle- ta in takoj po pristanku. Organizator namenja zelo veliko pozornost var- nosti tekmovalcev in gledalcev. L e t oš n j e p os e b n e t e h ni č n e z a h t e v e so bile, da mora letalo nositi v trupu 8 » p ot n ik o v « in 2 l i t r a v o d e v d r u g i oziroma tretji nalogi. Tekmovanje je b il o p o l e g o c e n e t e h n ič n e g a p o r o- č i l a s e s t a v l j e n o i z t r e h n a lo g . L e t a l a n i b i l o p o t r e b n o s e s t a v l j a t i n a č a s , o m e j e n j e b i l e d i n o č a s n a t o v a r j a n j a letala, ki je znašal 5 min. Letalo tudi ni imelo nobene omejitve glede zla- ganja; škatla ni bila predpisana. V 1. nalogi je bilo potrebno preleteti s p r a z nim l e t al o m č im ve č k r o gov v štirih minutah. Mi smo naredili 7 kro- gov. Letalo je moralo pri vseh treh nalogah vzleteti na razdalji 30 m. V poziciji z vetrom je moralo naredi- ti zavoj za 360 stopinj v nasprot ni s m e r i k r o g a . D ol ž i n a k r o g a j e b i l a v vsako stran od vzletne linije 152 m, p r e l e t te linije p a je o z n a č il s o dnik z dvigom zastavice. Letalo je po pri- stanku moralo ostati na vzletno-pri- stajalni stezi. V 2. nalogi je bilo po- trebno leteti tri kroge z 8 potniki. Pri v z l e t u sm o im e li te ž a v e z a r a d i b o č- nega vetra, tako da je letalo zavilo s steze in se rahlo poškodovalo, zato nismo mogli takoj ponoviti vzleta. V 3. nalogi je moralo letalo leteti z 2 litroma vode. Moralo je vzleteti in se čim hi tr e je p ov zp e ti na v išin o 1 0 0 m . Na v iš ini 1 0 0 m s e je sp r o žil m e h ani- z e m C A M , k i j e o d p r l v e n t i l , i n v o d a je iztekla iz letala. To je predstavlja- lo znak, da je letalo doseglo višino 100 m. Na osnovi curka vode je sod- nik ustavil štoparico. Pri tem letu pa je moralo letalo obleteti en krog. Zaradi tornada, ki se je razdivjal nad W i c h i t o v s o b o t o z v e č e r , ž e o d j u t ra p a j e p ih a l m o č a n v e te r , j e b il o te k- movanje v soboto ob 12 h prekinjen o in ob 14 h odpovedano za soboto. K e r je v no či na ne de ljo tor na do o p u s t o š i l o b m o č j e o k r o g l e t a l i š č a C E A , j e b il o o b m o č j e v n e d e lj o z a- p r t o i n t a k o o n e m o g o č e n d o s t o p do l e t ališ č a . Z ato je b il o te k m ov a nj e k o n č a n o . I z n a v e d e n i h r a z l o g o v n i- smo mogli opraviti druge in tretje naloge. Naša ekipa je zasnovala visokokrilno dvomotorno letalo z repnim kole- som. Trup letala je izdelan iz send- v ič k o m p o z i t a , oja č a n e ga z d v e m a slojema steklene tkanine +/– 90 in +/–45, 20 g/m 2 in vmesnega polnila iz airexa. Krila so izdelana na enak n a č i n , p r a v t a k o s m e r n i i n v i š i n s k i rep; glavni nosilec ima pasnico iz ogljikovega kompozita (rovinga) in stojino iz balze. Letalo se razstavi na štiri dele: trup s podvozjem, dve polovici krila in rep z repno palico. V letalu sta dva podsistema, in sicer sistem za vpetje osmih potnikov in rezervoar z ventilom za izpust vode, ki ga poganja servomotor. Oba podsistema zapolnjujeta isti pro- stor v trupu letala in se namestita Letalo na tehničnem pregledu pod drobnogledom sodnika Zadnji posvet s sodnikom pred vzletom 180 Ventil 18 /2012/ 3 DOGODKI – POROČILA – VESTI v drugi oziroma tretji nalogi. Masa letala brez tovora z baterijami znaša 1,624 kg, s potniki 3,438 kg, z vodo pa 3,716 kg. Razmerje med maso to- vora in maso letala je 1,17. Naš pilot je bil Luka Kenk, njegov p o m o č n i k m e d l e t e n j e m p a B o j a n Verce. V ekipi za nalaganje leta- la (ground crew) so bili Luka Kenk, Bojan Verce in Rok Laznik, v ekipi za te h n ičn i p r e g l e d p a L uk a K e n k , R o k Laznik in Gašper Šubic. 1. nalo go smo o dlično oprav ili ( 7 k r o- gov), 2. in 3. naloge nismo opravili zaradi prekinitve tekmovanja. Z a tehnično por očilo smo pr ejel i 8 3 , 7 5 t o č k , k a r n a s j e u v r s t i l o n a 2 2 . mesto. Z letenjem smo zbrali 2,17 t o č k , k a r j e b i l o n a j v e č d o s e ž e n o v prvi nalogi (7 krogov) in nas je uvrstilo na 1. mesto. Po masi letala ( R A C ) sm o s e u v r s tili n a 1 5. m e s to (3 , 6 0 l b s ) . K o n čn i r e z u l t a t te k m o v a- n j a s e j e i z r a č u n a l n a o s n o v i o c e n e te h ničn e ga p o r o č ila in o ce n e l e te- nj a . S k u p a j s m o z b r a l i 9 5 , 6 4 t o č k i n Kontrola delovanja CAM-mehanizma in ventila za izpust vode b ili t a k o u v r š če ni n a 1 7 . m e s to o d 6 8 tekmovalnih ekip, kar je kljub vsemu dob e r r e z ult at . Če bi nam usp e la dr u ga nal o ga , bi z a s e dli 3. m e s to ! Zmagala je ekipa iz San Jose State University, Team PhalanX. T e k m o v a n j e j e p o t e k a l o n a le t a l i š č u t o v a r n e C e s sn a ( C E A ) . L e t a l iš č e i m a asfaltirano vzletno-pristajalno stezo s smermi 17/35 velikosti 1180 x 12 m (N 37.647668, W 97.248187). Ekipe so imele v hangarju na voljo prostor za pripravo svojih letal na letenje in p o p r a v il a . T e h n ičn i p r e g l e d i i n te h- tanje letal so potekali v hangarju, nalaganje letal s tovorom pa poleg vzletno-pristajalne steze, ki je 200 m oddaljena od hangarja. Vreme je bilo prvi letalni dan (pe- tek) jasno s temperaturami od 17 do 2 5 °C; ve te r je p ih a l s hi tr os tjo o d 1 7 do 52 km/h s sunki do 66 km/h iz smeri jug. Drugi letalni dan (sobota) je bilo jasno s temperaturami od 17 d o 23 ° C t e r h i t r o s t j o v e t r a o d 31 d o 48 km/h s sunki do 135 km/h iz sme- ri jugojugovzhoda. Popoldan in zve- č e r s o s e r a z v il e n e v i h te i n t o r n a d i , e d en o d n j i h j e p r e č k a l l et a l i š č e C E A , z a t o j e b il o n a s l e d nji da n o b m o č j e l e t a l i š č a z a r a d i š ko d e z a p r t o . Z a i z ve db o p r oje k t a s o z a slu žni na- slednji študenti: Matija Brumat, Miha Čepin, Aljaž Fornaz arič, Er vin K lemen- č i č , L u k a K o c b e k , A n t o n K o ž e l j , M i h a K r i ž n a r , R o k L a z n i k , A l e n L j o k i , M a j a Lov k o, Jure Pocrnjič , Anit a R javec , De- j a n R o l j i č , M a t e j S e h u r , S a r a h S u š n i k , G a š p e r Š u b ic , T o m a j T a v ž e l j , B o j a n Verce, Aleš Zorman in Luka Kenk, ki so izdelali letalo in vse, kar spada zra- ven, ter organizirali celotno odpravo. K uspešni izvedbi projekta so pripo- m o g l i s p o n z o r j i s s v o j i m i f i n a n č n i m i in materialnimi prispevki: Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendije, RPS, d. o. o., Ljubljana, Laboratorij za aeronavtiko na Fakul- teti za strojništvo v Ljubljani, Kolegij dekana Fakultete za strojništvo v Lju- bljani, Študentska orga nizacija Uni- verze v Ljubljani (ŠOU), Študentska organizacija Fakultete za strojništvo (ŠOFS), Janez Let, d. o. o., Ljublja- na in Mibo Modeli, d. o. o., Logatec. Naj ve čjo z aslugo pr i iz ve dbi pr oje k t a imajo naslednji študenti: Luka Kenk ( i z d e l a v a ) , R o k L a z n i k ( C A D / C A M ) , B oja n V e r ce ( p r e r a čun a e r o din a m ič- nih lastnosti in izbor komponent), Gašper Šubic (3D-konstruiranje), Miha K r i žnar ( or gani z a cija ) , Maja Lov Letalo EDA2012 v letu DOGODKI – POROČILA – VESTI ko (oblikovanje plakatov in logotipa), De j a n R o l j i č ( f i n a n c e i n p r o mo c i j a ) i n Matej Sehur (pogon in izbor kom- ponent). Tudi ostali študenti so so- delovali pri zgoraj naštetih nalogah in s o z a sl u ž ni z a i z v e d b o p r oj e k t a . Wichita je zibelka svetovnega letal- stva, zato smo poleg tekmovanja Skupinska slika v podjetju Bombardier Learjet pred maketo njihovega novega letala Learjet 85 obiskali tri letalska podjetja in dva letalska muzeja. Ogledali smo si pro- i z v o d n j o v p o d j e t j i h C e s s n a A i r c ra f t C ompany , Haw k e r B e e ch craf t D e- fe n s e C o mp an y i n B o mb ar d i e r L e ar- jet Business Aircraft ter muzeja Kan- s a s C o s m o s p h e r e & S p a c e C e n t e r i n Kansas Aviation Museum. Viri [1] Uradna stran tekmovanja DBF: http://www.aiaadbf.org/ [ 2 ] L e t a l i š č e p o d j e t j a C e s s n a ( C E A ) : http://www.fltplan.com/Airport- Information/CEA.htm [ 3 ] V r e m e n a l e t a l i š č u C E A v č a s u tek movanja DBF: http://www. wunder ground.com/history/ airport/KICT/2012/4/13/Daily- History.html?req_city=NA&req_ state=NA&req_statename=NA [4] AMA (Academy of Model Aero- nautics): http://www.modelair- craft.org/ [5] AIAA (The American Institute of Aeronautics and Astronautics): https://www.aiaa.org/ Izr. prof. dr. Tadej Kosel, UL, Fakulteta za strojništvo, mentor projekta