vEč ZNANJA _ MANJ RAKA Fani Čeh, univ. dipt' org. prof' dr' Maja Primic Žakelj, dr' med. V znanju je moč tudi na področju zdravja! Uvod Varovanje in krepitev zdravja sta povezana z znaryem. Zdravje pa je med najbolj pomembnimi dobrinami druŽbe in eden najpomembnejših virov, ki so potrebniza oblikovanje drugih dobrin. Ni naključje, da strokovnjaki povezujejo zdravje z znanjem in denarjem za doseganje doloěenih ciljev vsakega posameznika. Mednarodni pravni dokumenti, kijih je podpisala tudi naša drŽava, zagotavljajo poleg splošne pravice do zdravja tudi posebne pravice tistim skupinam, ki so še posebej ranljive, in mednje sodijo našĺ otroci' V obdobju otroštva in mladostništva se namreč oblikujejo stališča in vrednote, ki bodo bistveno vplivale na telesno in duševno zdravje v poznejših letih. Zato sta po ugotovitvah Svetovne zdravstvene organizacije sistematična zdravsfuena vzgoja in promocija zdravja izjemno pomembni za sprejemanje odločitev o zdravem Življenjskem slogu. ob tem pa je pouk o zdravju odgovornost, kijo šole delijo z druŽino in širšo druŽbeno skupnostjo. Novi pristopi zdravstvene vzgoje Priče smo temeljitih sprememb zdravstvene vzgoje, ki se kaŽejo v vsebinski preusmeritvi: od zdravljenja bolezni k uveljavljanju zdravja; od avtoritarne zdravstvene vzgoje k spodbudni in podporni zdravstveni vzgoji; od individualnih medicinskih pristopov k timskemu delu ĺn partnerski skrbi za zdravje. Zato je prav, da zdruŽimo moči in upoštevamo cilje sodobne zdravstvene vzgoje, ki vkljuěujejo spodbujanje ljudi za doseganje dobrega zdravja, sposobnosti posameznika, da se zna tudi sam boriti proti boleznim, da zna, hoče in zmore izvajati samopomoč, vzajemno pomoč in domačo oskrbo ter poiskati zdravnĺško pomoč, kadar je potrebna. Vprašanja zdravja so torej porazdeljena med posameznimi sektorji, ki so povezani s pogoji dela in Življenja ljudi. Za uresniěevanje teh ciljev pa je nujno, da so ljudje ustrezno informĺrani in motivirani, imeti morajo dostop do strokovnih informacij in moŽnost nadzirati dejavnike, ki odločilno vplivajo na zdravje. Le tako si bodo pridobili sposobnost za razvoj lastnih zdravstvenih zmogljivosti in bodo imeli moŽnost zdrave izbire (npr. kajenje ali zdravje). V partnerskem odnosu me-d druŽino, vzpodbudnim okoljem in šolo je lahko ta pot kĘša in uspešnejša. Se vedno velja trditev, da to, česar se mladi naučijo, tudi znajo. 22 Vloga šole pri preventivi raka Govoriti o vlogi šole, ki korenito posega v Življenje vsakega posameznika, je zagotovo izjemno pomembno. Skozi šolska yra.ta vstopajo v določenem obäobju geńeracije btrok. Šolski sistem je najbolj obvezujoě s'istem v dżavi, v katereinše vsak-dan srečujejo partnerji, ki so zelo pomembni za vzgojo in izobraŽevanje - učenci, učitelji in starši. ob tem, da so otrogi enakopravni, imajo pravic-o do šolanja ter pravico in dolŽnost, da se v šoli uěijo o varovanju zdrávjá. To je zapisanó v DeklaracijiZdruŻenih narodov o otrokovih pravicah. Zato ńi naključje, da so oči zdravstvenih vzgojiteljev v vseh drŽavah sveta upĺte v učenke in učence v šoli, v kateri Živijo, se učijo in delajo, ter v učitelje, ki jim posredujejo znanje in veščine in se od časa do časa sreč-ujejo s starši, ki so bogovor-nizaizo'őraŻevanje in vzgojo svojih otrok. Vloga učitelja postaja glede našpremembe v druŽbivśe bolj pbmembna in odgovorna' Kakovosten.pouk je odvišen od načina učiteljevega poučevanja in učenja, njegove izobraŽenosti, usposobljenosti in zavzetostiza učno snov. Šola kot vzgojno-izobraŽevalna ustanova lahko na področju zdĺavja prevzema del nalog piiňarne preventive. Ker se vsebine vzgoje zazdravje V prgqramu osnovnď šole in srednješolskih programih medpredmetno vključujejo' je pomembno, da imajo učite1i strokovna gradiva, ki jih lahko.uporabljajo. kot temelj za dopolniteulastnega znan1a, kot vodilo, ko se pripravljajg ną po-uk, in kot didaktični pripomoček, ki bo mlade, ki so zdravi, motiviralza zdravje. Bisfuo pouka je procbs pridobivanja znanja, spretnosti, sposobnosti in veščin, ki sijih üeeneó pridobi iudi na področju varovanja zdravja' Pri tem je pomembno zavedanje, da ima vsako znanje tri razseŽnosti: vedeti kaj, kako in čemu' Zato, da bi dvignili raven znarya na področju preprečevanja bolezni, tudi raka, ki imajo mnógotere vzroke in korenine v obdobju mladostništv-a, so strokovnjaki zdruzlli moći in pripravili didaktično-metodiěno gradivo za učitelje z naslovom Veě znanja * manj raka' Učitelji so na področju primarne preventive nepogrešljiva.vez, saj je njihova prednost, da iz dneva v dan spremljajo učence, jih poznajo, vedo za njihova hotenja, poznajo načine, kako jih lahko motiviĘo in jim glede na interes in vprašánjá dąjejo odgovore, s katerimi |ahko pomembno vplivajo na doloěene ooloeiwé' Če obogátijo besede še z vsebinskim slikovnim gradivom kot dokazom za povedáno, je vpliv na mlade pri pouku o zdravju še toliko večji. Tako je pripraÝljen didaktični komplet, ki ob kratkem teoretičnem uvodu o raku v Sloveniji vključuje še strokovne odgovore na to, kaj je rak in kako nastane, opisani-so ńajpómembnejši dejavniki tveganja za raka, katere diagnostične metode in pośtopki se najpogosteje uporabl1Ąo za odkrivanje raka in kako poteka zdravljenje te bolézni. ob tem teoretičnem delu, ki je namenjeno Lčitel.|em pređmétov in razrednikom, zdravstvenim vzgojiteljem, pa komplet vključuje še petindvajset tematskih barvnih prosojnic, kjer so prikazana naipońembnejša spoznanja v zvezi s pojavnostjo različnih vrst raka na organih in ôrganskih sistemih, predstavljeni so dejavnikitveganja, znakibolezni, načini prepřečevanja in pomen zgodnjega odkrivanja raka. Učitelji bodo lahko 23 vsebino oplemenitili z lastnim strokovnim znanjem ter tako pomembno prispevali k cilju, posredovati uporabno znanje za Živl)enje mladih, ki so bilĺ za avtorje najpomembnejša ciljna skupina pri preprečeva nja bolezn i raka. Sklep Pomena vzgoje za zdravje v šoli se zavedajo ravnatelji šol' učitelji si Želijo dopolnitiznanje ĺz zdravstveno-vzgojnega področja in kar je najpomembnejše, obstaja izjemen interes učenk in učencev, dijakinj in dijakov za pogovore o teh vsebinah. Prav njihovo vprašanje, kaj naj delam, da ne bom dobil/a raka, je vzpodbudilo avtorje, da so zdĺuŻili moči in napisali didaktĺěni komplet za učitelje. Zagotovo ne bi smelo biti več vprašanje, ali posodobljene vsebine vzgoje za zdravje sistematično umestiti v šolo ali ne. Morda je le čas tisti, ki postavlja pred nas toliko dilem in negotovostiv zveziz vsebinami v šoli: te za zdravje in Žĺvljenje zagotovo nď smejo manjkati. Če bomo delovali povezovalno, bodo našiotroci in mladostniki laŽe spĘemali odločitve v zveziz odgovornostjo za lastno zdravje in zdravje drugih. Literatura Premik, M., Socialnomedicinskividiki zdravstvene vzgoje, Zdravstveni vestnik 32, Suppl 1, str. 34, Ljubljana, 1996. Primic, M.' et. al' Več znanja - manj raka, Zavod RS za šolstvo, Ljubljana' 2001. 24