35 tet pomoči ptičkom brez gnezda Tihi jubilej Kar tiho in brez omembe je šel mimo nas delovni jubilej vzgojnovarstvenega zavoda Fra-na Milčinskega v Smledniku. Tov. Franc Ravnikar, že 7 let ravnatelj za-voda, nam je prijazno posredoval vse podatke in dejal, da so to obletnico v časih stabilizacije raje praznovali tiho iu delovno. Zavod je namešeen v smlešiki graščini nck-danjega barona Lazaninija. Prvatno je bil na-menjen vojniim sdrolam. Ustanovirlo ga je mini-strštvo za pnosveto LRS 31. oktobra 1946. Ko pa vojnih sirot ni bilo več oziroma so zanje poskrbeld, so zavod namenili vedenjsko mote-nim šolooibveznttim otrokom od 5. do 8. razreda osnovne šole. Tu so se znašli otroci z vseh koncev Slovenije, predvsem zaradi neurejenih družinskih razmeir. Nov dokaz, da družba še vedno ni sposobna sama reševati vseh proble-mov in so tovrstni vz-gojni zavodi nekakšuo krpanje lukenj. Velika krivca sta alkoholizem staršev in njiihova prezaposlenost. Gojenci so mladi ljudje, za katere se nii nihče brigal in so zašli na kriva pota. Najpogostejši grehi so ve-liiki problemd v šoli zaradi 'šipricanja', težav z učenjem, iprepirov s profesorji, kraje mo-torjev in popivanja. Tem otrokom se v množici dra-gih iii nihče prav poisveča'1, zato se v zavodu ukvarjajo z vsakim posebej. Poskušajo jim dati vsaj nekaj topline in jih naučiti samostojnosti. V zavodu seveda skušajo odpraviti ali vsaj ublažili vedenjske imotnje teh otrok, zlasti s pr.Mobdvanjem pozitiivnah življenjskih izkušenj. To je lahko npr. že izdelava slike ali kipa, sa-mostojen nakiup otoleke ali pa že vsaj simbo-lično sodeloivanje otrok v domski samoupravi. Cilj zavoda je tudd, da gojenci dokončajo osnovno šolo, se socializirajio in usmerdjo v kakšen poklic. Vse to 'zahteva veliko dela in nemalo po-žrtvovalnosti profesoTJev, vzgojiteljev in oseb-ja zavoda, ki se z gojenci ukvarjajo 24 ur na dan vseh 365 dei v letu. Poskrbeti moirajo za vse, od raddrke do čevljev. Pri svojem delu se zaviod povezuje s krajev-" no skupnostjo, društvom pnijateljev mladinG, planinci, civilno zaščito in sosednjimi osnovnimi šolami. Poleg tega stalno sodelujejo na Jikov-nih razstavah in-drugih prireditvah širom po Sloveniji, kar je zelo pomembno pri socializa-ciji otrok. Seveda vsii napori rodijo tudi uspehe. V zavodu obdržijo stiik s svojimi bivšimi gojenci, kd gredo v vzgojne zavode za srednješolce, v druge šole aili pa se zaposlijo. In analize kaže-jo, da je po ' odipustu kasneje v življenju uspešnih 70 odstotkov gojencev, 20 odstotkov je še kar prilagojenih, 10 odstotkov pa je ne-uspešnih an imajo kasneje težave v življenju. V sViOj-ein hitrem visakdanu preradi prezre-mo probleme, kakršne rešujejo potem vzgojni zavodi, kot je zavod v Smledniku, če pa jih že opazimo, jih ponavadi ne .poskušamo razu-meti. Ampak vselej pride, morda samo za hip, spoznanje, da vse poti vodijo vedno le do člo-veka. Janez Kopač