SVOBODNA SLOVENIJA LETO (ANO) XLIV (38) Štev. (No.) 6 ESLOVENIA LIBRE BUENOS AIHCS 28. februarja 1985 Sad ljubezni V mesecu februarju še kar vlada počitniško razpoloženje v toplem argentinskem poletju. Kljub temu vzdušju se pa vsi zavedamo, da se približujejo dnevi delovnega obdobja v naših organizacijah in Domovih. Kujejo se načrti in organizira delo za letošnje leto z novim zagonom. Leto 1985 predstavlja neke vrste' mejnik — 40-letnico našega begunstva —, ki nas utrjuje v našem prepričanju ter spodbuja k delu na političnem področju v naši skupnosti. Številne .preizkušnje, razvoj dogodkov v matični domovini, potek argentinskega političnega življenja, svetovne spremembe na vseh področjih, slovenska zamejska in zdomska stvarnost nas kličejo k razmišljanju. Cilji naše' politične emigracije so jasni, in narodno politično življenje v matični domovini nam potrjuje, da je zgodovinska odločitev slovenskih demokratičnih sil med II. svetovno vojno edinole pravilna. Tisti del slovenskega naroda, ki je odšel v emigracijo, je postal edini glasnik demokratičnega mišlje- nja. Še večje število svobodno mislečih Slovencev je ostalo doma izpostavljenih preganjanju, zaporu, maščevanju — in s terorjem, jim je bil zapovedan molk. Posledice1 I. svetovne vojne in predvsem pa dogodki med II. svetovno vojno in po njej so usodno vplivali na bodočnost slovenskega naroda. Mnogi slovenski intelektualci se čedalje bolj zavedajo, da sta partijska nestrpnost in raznarodovalna politika tisti, ki ogrožata obstoj slovenskega naroda. Narodi, ki so pretrpeli najhujšo preizkušnjo, ki jo predstavlja civilna revolucija, prej ali slej čutijo potrebo, da se zbližajo nasprotni politični tabori v narodni spravi. To srečanje duhov je pa samo možno, če sé objektivno pogleda na preteklost, v odkritosrčnem iskanju resnice, pravice in skupnega narodnega blagra. Pristna narodna sprava pomeni priznanje o-snovnih človeških vrednot in zasledovanje istih narodnih ciljev s strani vseh tistih, ki so bili opredeljeni v nasprotna si tabora. Narodna sprava predstavlja širino duha, kjer so možne različne poti, kjer je prostor za svetovno nazorne' opredelitve, vendar skupna podlaga je priznanje človekovih pravic, uporaba demokratičnih sredstev in ljubezen do domovine. Narodna sprava mora biti sad ljubezni do rodne grude, nje tradicije in bodočnosti, ne pa posledica zainteresiranih ideologij in mitov, ki z dneva v dan postajajo čedalje bolj anahronični. V zadnjih mesecih so po slovenskih časopisih v Sloveniji tekle debate o narodni spravi. To so le glasovi posameznikov, predvsem iz u-metniških in znanstvenih krogov, ki verjetno v najboljši veri pričakujejo od režima in od uradnih vodilnih krogov, da bi napravili korak v smeri demokratizacije. Dokler bo jugoslovanski totalitarni režim dosleden v svojem marksizmu na političnem področju (na gospodarskem nikolj ni bil v skladu s komunistično ideologijo), do tedaj so takšna pričakovanja po narodni spravi onemogočena, saj bi predstavljala za „jaro gospodo“ marksističnega režima začetek konca njihovih privilegijev. Tovrstna rešitev v vodilnih krogih bi bila samo možna v trenutku, ko bi trezen pogled na slovensko stvarnost in smisel za Vsestranski napredek slovenskega naroda premagal strah pred partijo in koristolovsko borbo za oblast med voditelji političnega življenja v matični domovini. Izjave marsikatere osebnosti na kulturnem polju slovenskega naroda — celo med marksisti — pričajo o zaskrbljenosti kulturnikov in znanstvenikov za napredek in celo za obstanek našega naroda. Še tako krhek poskus narodne fjjijaye bi zahteval kot prvi korak s Ustavno sodišče SRS ima besedo JAKA KOPRIVC IN NJEVOVI STOLČKI Da nam bo jasno, za kaj gre, poglejmo najprej osebo Jaka Koprivca oziroma njegove' funkcije, ki jih je še pred kratkim opravljal: Bil je istočasno : 1. Predsednik Društva novinarjev Slovenije. 2. 'Predsednik skupščine glavnega slovenskega dnevnika Delo. 3. Glavni urednik Dela. 4. Predsednik komisije Centralnega komiteja Zveze' komunistov Slovenije, ki je pristojna za problematiko sredstev javnega obveščanja. 5. član tiskovnega sveta Republiške konference SZDL. 6. Član predsedstva RK SZDL. 7. član predsedstva CK ZKS; in še kaj. Iz tega vidimo, da je bil Jaka Koprivc dejansko tisti član partije, ki je imel v rokah slovensko časopisje oziroma njegovo „pravovernost“. Za nas to ni nič novega, saj vemo, da so za „samoupravni socialiezm“, to je komunistično partijo — sredstva javnega, obveščanja izredno važne postavke in nujno v njenih rokah. Do sedaj so pač doma to tiho trpeli, saj se ni smelo nikoli oporekati višjim na oblasti. Sedaj pa se je našel oporečnik Matevž Krivic, v zadnjem času zelo poznan borec za pravice občanov, ki jih odreja ustava, med njimi tudi javne kritike. Tako je že marca lani poslal pismo uredništvu Dela, kjer protestira proti nezdružljivosti funkcij, predvsem med pozicijo Koprivca kot partijca in varuha pravovernosti na eni strani, po drugi pa kot predsednika Društva novinarjev, kjer bi moral skrbeti za interese novinarjev. In pravi doebsedno: „da se tako lahko znajde v vlogi tožilca in branilca obenem in je jasno, katera vloga v takem primeru prevlada.“ Nato pa še poda konkretne primere, kjer se je to dogodilo: Ko je prišlo do zamenjave uredništva satiričnega lista Pavlihe in pr: reviji Teleks, je vedno branil interese partije, nikoli pa novinarjev; prišlo je tako daleč, da je na sejah direktno zamolčeval razna drugačna mnenja, ki bi koristila obtoženim novinarjem. Tudi še kot glavni urednik Dela ni skrbel za objavo raznih pritožb občanov-To z dokazi podprto pismo je postal Krivic v objavo Delu, pa seveda ni bilo priobčeno. S tem je bila zadeva po starem za Koprivca končana. A za Krivica pa ne. Pritožil se je na sodišče in prišel do najvišjega foruma. Vrhovno sodišče Socialistične republike Slovenije je konec lanskega leta Izreklo sodbo, da je prispevek Krivica družbeno važen in ga zato mora Delo objaviti. Delo je s stisnjenimi ustnicami, drobnim tiskom in dolgim komentarjem to končno le objavilo, verjetno prvič od svojega početka. Iz istega se vidi, kaj vse lahko doseže nekdo, ki ima pogum, voljo in se spozna na ustavne pravice in jih tudi hoče uveljaviti v vsakdanjem življenju. strani tistih, ki imajo odgovornost v matični domovini za bodočnost naroda, da priznajo slovensko realnost v celoti. Res je, da tekom let, posebno v zadnjem desetletju, je bil režim praktično primoran zaradi zunanjega ugleda (saj celo menarod-na posojila imajo razne pogoje s strani zahoda), da prizna nekatere svoboščine jugoslovanskim državljanom. Toda že samo dejstvo, da sleherno sodelovanje z zamejskimi Slovenci in z gospodarsko emigracijo je partijsko pobarvano; in da je slovenska politična emigracija izpostavljena po eni strani blatenju, po drugi strani se jo „ignorira“ dovolj zgovorno priča o nestrpnosti uradnih krogov v Republiki Sloveniji. Takšno zadržanje izvira iz iste omejene partijske mentalitete, ki nima posluha 'za večstrankarski sistem. Koliko časa lahko varajo slovenski narod s trditvijo, da so zgodovinska rešitev in da zunaj marksizma in slovenske' „socialistične“ republike ne obstajajo druge možnosti na narodnem političnem področju? Hrepenenja posameznikov o narodni spravi izražena v uradnem tisku so prvi pojavi zgodovinske in kulturne zrelosti, če so te težnje pristne morajo biti združene z željo, da se razčisti preteklost ter da se združijo sile za skupno delo za iste bistvene narodne cilje -— v demokratičnem sistemu. Kjer ni svobode sploh ni možnosti za odkrit dialog. Kjer totalitarni državni organi preganjajo svobodno mišljenje, želja po narodni spravi ostane le kot hrepenenje posameznikov, zaprta v privatno sfero, ki se ne odraža v pozitivnem javnem delovanju. Iskanje narodne sprave predpostavlja demokratično mišljenje v osebah, ki je pa združeno z zahtevo po demokratičnih ustanovah. Tu se pa pojavi klasično vprašanje, na katerega ima zgodovina Različne odgovore. Ali so politične obnove odvisne od sprememb v vodilnih krogih; od zahtev in pritiska vplivnih sil in posameznikov ali je v tem neka medsebojna odvisnost? Bodočnost nam bo razkrila to ne- Naznanilo Narodnega odbora za Slovenijo Po posvetovanju z vsemi člani NO je bilo sklenjeno in sporočamo slovenski javnosti, da se Narodni odbor za Slovenijo z današnjim datumom preimenuje v SLOVENSKI NARODNI ODBOR (SNO). Preimenovanje, sklenjeno po dolgem premišljevanju, je izraz razmer v Sloveniji in dojemanja naše slovenske bodočnosti. Po skoraj 40 letih politične diaspore, in razvoja dogodkov doma je postala politična nujnost ne samo dejansko, nego tudi formalno nastopati po!d imenom, ki nedvomno bolje izraža suverenost našega naroda. 23. Za Slovenski narodni odbor: Dr. Ludvik Puš december 1984 tajnika Dr. Peter Urbanc znanko. Kar je pa nedvomno posebne važnosti, je dejstvo, da politična emigracija v svobodi nadaljuje s svojim poslanstvom kot priča demokratičnega düha pri iskanju rešitve za naš narod. Iskanje demokratične bodočnosti za slovenski narod ne glede na krajevne razdalje in na večletno borbo zbližuje Slovence' v skupnem cilju, ki je osnovna podlaga za narodno spravo. 1 Katica Cukjati BRAZILSKI ŠKOFJE so objavili pastirsko pismo v katerem resno in zaskrbljeno beležijo težak položaj brazilskega naroda. Ugotavljajo, da v Braziliji vsako uro umre 35 otrok zaradi lakote ali preslabe hrane. 53 odstotkov otrok ni zadostno hranjenih. V le-toišnjem letu bo rojenih novih štiri milijone otrok, in od teh jih 308.000 ne bo doživelo enega leta. Istočasno u-gotavljajo, da je Brazilija peti pridelavec raznih žit na svetu, da pa večina te proizvodnje gre za izvoz in ne za domačo porabo. „Država si dela utvaro, če misli, da ho vse urejeno, ko bo plačan zunanji dolg“, pravijo škofje in svarijo pred utopijo. Pozdrav ob vstopu v spominsko leto Slovenci ! „Resnica vas bo osvobodila!“ Ta obljuba se razlega preko tisočletij in velja Za vse ljudi, pa tudi narode, ki so izgubili notranjo in zunanjo svobodo. Štirideset let bo, odkar je komunistična ctranka dosegla oblast z revolucijo in pričela neovirano izvajati nasilje nad slovenskim narodbm. Sadovi njenega delovanja so očividni. Zdaj postaja jasno že tudi novim rodovom, da vodi pot do poživitve in rasti v našem narodu preko iskanja zgodovinske re mičnosti in odkritosrčnega poglabljanja v družebno realnost, ki je bistveno drugačna od one, ki jo oznanja komunistični totalitarni sistem. življenjske korenine slovenskega naroda so ogrožene! To, kar danes gnozi narodnemu obstoju, je prav isto zlo, kateremu &e je demokratični narod postavil po robu med revolucijo, v dobi sovražne okupacije. Marksistični materializem, ki ga širi v našem narodu komunistična stranka, je tista razkrojevalna sila, ki uničuje narodno zavest. Biti zaveden Slovenec zahteva danes civilnega poguma ne le v zamejstvu in zdomstvu, marveč celo v republiki, ki nosi slovensko ime. Za ohranitev slovenstva je potreben globok narodni preporod, ki ga totalitarni režim doma onemogoča. Zato moramo na ogroženost slovenstva nenehno opozarjati mi, ki živimo zunaj domovine, v prepričanju, da bo narod našel v sebi pile, ki mu bodb dale zagona, da bo vzdržal in preživel pritisk sedanje tiranije, kakor je to storil še vedno v teku zgodovine. Navidezna trdnost sistema naj nas ne vara. Pod tem videzom se skriva neresničnost komunistične „demokracije“, neuspešnost zlagane „samouprave“, pa mreža skritih koristi vladajoče manjšine Kb se bo naš narod zavedel in pričel imenovati stvari po svojem imenu, bo pod silo resnice sprhnelo trhlo ogrodje, ki skuša resničnost prikrivati ljudstvu. Ob pričetku leta, ki pomeni štirideseti miljnik tudi na poti povojne politične diaspore, vabimo vse rojake, da uprejo pogled naprej. Povsod, kjer živi slovenski rod, naj se širijo in poglabljajo razgovori o poti v novo, pravično in svobodno obdobje slovenske prihodnbsti, na podlagi spoštovanja naše resnične skupne preteklosti. Vabimo pa tudi bratske narode, ki žive prav tako pod pritiskom jugoslovanskega totalitarizma, naj pbžive v svoji sredi in med seboj odkrit in jasen dialog glede ureditve naših bodočih medsebojnih odnosov. Slovenci hočemo, naj bo naša slovenska država svobodna, demokratična in samostojna. Zavedamo ipa se, da se naša usoda prepleta z usodo bratskih narodov. Potrebno bi bilo tedaj iskati v soglasju z našimi slovenskimi sosedi demokratičnih načinov za pravično notranjo in zunanjo družbeno ureditev, da prehod iz nezaželene sedanjosti v zaželeno prihodnost ne bo zahteval od naših nabodov novih, nepotrebnih žrtev. Ti razgovori naj bi upoštevali dosežke dosedanjih alternativ, da bodo resnično znak rasti in ne le brezplodnega razpravljanja, ki je tuje slovenski tradiciji. V upanju, da bi nam bili skrajšani dnevi preizkušnje ter politične in duhovne nesvobode, želimo vsem rojakom leto uspehov in božjega blagoslova. Za Slovenski narodni odbor: Dr. Ludvik Puš tajnik Januar 1985. Dr. Anton Komotar podpredsednik Rudolf Smersu predsednik Dr. Peter Urbanc tajnik Med nas je usekalo... Ob 40-letnici našega begunstva iMMranaaawiBaaaaaiHiaa«NN«aa«a«aia«B*a««ao