Zakaj ? Apostol Janez, ki je pri zadnji večerji slonel na Jezusovih prsih in poslušal utripe njegovega srca, je na to vprašanje točno odgovoril: »Bog je svet tako ljubil, da je dal svojega edinorojenega Sina, da bi se nihče, kdor vanj veruje, ne pogubil, ampak imel večno življenje.« (Jan 3, 16.) To osnovno resnico krščanske vere je Zveličar povedal članu judovskega velikega zbora Nikodemu, ko je prišel k njemu ponoči na verski razgovor. Ljubezen božja, to je božična skrivnost, tako kakor pojemo s strmečo dušo v sveti noči: »Bodi češčeno, o Dete preblago, samo ljubezen do nas te rodi.« Sv. Janez svoje vernike, ki so se iz poganstva spreobrnili h krščanstvu, kar naprej spominja, kako nedoumljivo ljubezen je Bog pokazal v božični skrivnosti: »V tem se je razodela božja ljubezen do nas, da je Bog na svet poslal svojega edinorojenega Sina, da bi mi po njem živeli. V tem je ljubezen: Nismo mi Boga ljubili, temveč on je nas ljubil in poslal svojega Sina v spravo za naše grehe.« (1 Jan 4, 9.) Kako globoko nas pretresejo vsako leto v sveti noči besede, ki jih piše apostol narodov svojemu misijonskemu pomočniku Titu, ki je prišel lz poganstva in spreobračal pogane v Korintu in na otoku Kreti' »Preljubi! Razodela se je dobrotljivost in ljudomilost Boga, našega Odrešenika: odrešil nas je ne zaradi pravičnih del, ki smo jih mi storili, marveč po svojem usmiljenju.« (Tit 3, 4. 5.) Kako silna, nepričakovana je bila ta novica in resnica za nekdanje pogane! In kako pravična je beseda, ki jo je izgovoril zadnjo nedeljo minulega cerkvenega leta sv. oče Pij XII. izpred oltarja, na katerem je daroval Jezusa za žrtve evropskega samomora: »Ne: naš Bog ni kakor poganski maliki, ki imajo ušesa, pa ne slišijo, imajo roke, pa nič ne dajo, imajo prsi, pa nič ne ljubijo (ps. 113). Naš Bog je ljubezen, je ljubezen sama. Tn ml smo spoznali ter se uverili o ljubezni, ki jo ima Bog do nas. Bog je ljubezen.« (1 Jan 4, 16.) Bog je ljubezen, to je druga beseda za svetonočno skrivnost. K novorojenemu Detetu prihajajo pastirji in revni ljudje, da mu v uboštvu poklonijo to, kar imajo. A Jezus njih darove spreminja v zlato za nebesa: beračem poklanja to, kar ima, in to je neizmerno bogastvo: »Pridite k meni vsi, kateri se trudite in ste obteženi, in jaz vas bom poživil, in našli boste mir svojim dušam.« (Mt 11, 28. 29.) * # * C emu je Jezus prišel? Kakšen namen je imel? Nekateri možje, ki so verske skrivnosti globoko preučevali, so dejali: Jezus, božja Beseda, bi se bil učlovečil, tudi če bi človek ne bil grešil. Prišel bi bil ne kot Od-rešenik in žrtev za nas, ampak kot vladar božjega kraljestva in vrhovni učenik, da bi tako Bogu dal večjo slavo in stvarstvu posadil krono na glavo. V tem primeru bi se pokazal na zemlji z neumrljivim telesom, ki bi bilo bolečini nedostopno. Toda — tako pravijo ti možje — ker je Adam grešil, je prišel Kristus v umrljivem telesu, zato da nas reši. Toda če vprašamo Sv. pismo in cerkveni nauk, čemu je Jezus na svet prišel, dobimo točen in jasen odgovor v nicejskocarigrajski veroizpovedi, ki se moli pri maši ter se posebno pretresljivo sliši o polnoči: »Ki je zaradi nas ljudi in zaradi našega zveličan j a prišel iz nebes.« Ali kako nedvoumno je to Jezus sam povedal Nikodemu: »Bog ni poslal svojega Sina na svet, da bi svet sodil, marveč da bi se svet po njem zveličal.« (Jan 3, 17.) Ob drugi priliki pa je izjavil: »Sin človekov je prišel iskat in zveličat, kar je zgubljenega.« (Lk 19, 19.) Apostol Pavel navdušeno oznanja to resnico strmečim poganom: »Bog je poslal svojega Sina v podobi grešnega mesa in zaradi greha.« (Rimlj 8, 3.) »Zanesljiva je beseda in vredna, da jo vsi sprejmejo: Kristus Jezus je prišel na svet zveličat grešnike.« (1 Tim 1, 15.) Sicer pa je že angel Gabriel Mariji oznanil, s kakšnim namenom prihaja Jezus na svet: »Glej spočela boš in rodila sina, ki mu daj ime Jezus.« (Lk 1, 31.) Jezus je grška oblika za hebrejsko ime Ješua ali bolje Jebošua, kar pomeni: Jahve (Bog) je rešitev. Ime, ki ga sam Bog komu da, izraža vedno glavno potezo duhovnega obraza imenovane osebe. Jezus je torej Odrešenik ali Zveličar, tako kakor je tudi Jožefu naročil angel: »Daj mu ime Jezus, zakaj on bo odrešil svoje ljudstvo njegovih grehov.« (Mt 1, 21.) Cemu torej si Jezus privzame človeško dušo in telo? Ali zato, da bo Kristus Kralj in veliki Učenik človeštva? Gotovo bo tudi to, a samo zato bi v sedanjem redu božje previdnosti ne prišel. »Skrivnost njegove volje« (Ef 1, 9) je naša stiska. Rešiti nas hoče tako, da popolnoma popravi žalitev, ki smo jo prizadejali Bogu. S čudovitim življenjem se hoče pripraviti za veliko dejanje ljubezni, ki ga bo na križu poklonil nebeškemu Očetu. Ta spravna ljubezen bo Bogu bolj všeč kot so mu zoprni vsi grehi vsega človeštva in bo neskončen studenec milosti za nas. Prav isto uče cerkveni očetje. Lionski škof sv. Irenej je zapisal 1. 186 po Kristusu: »Če bi meso ne bilo potrebno odrešenja, bi Beseda ne bila postala meso.« (Proti krivoverstvom 5, 14, 1.) Sv. Atanazij je v knjigi proti Arijancem zapisal: »Beseda bi se ne bila učlovečila, če bi ne bilo potrebno zato, da nas je odkupila « Sv. Avguštin pa je v nekem govoru odločno pribil: »Če bi človek ne bil padel, bi Sin človekov ne bil prišel.« Pastirji prihajajo k jaslicam. Kaj sledi iz te dvojne resnice? To, da bomo o božičnih praznikih res prav iz srca peli: »Bodi češčeno, o Dete preblago, samo ljubezen do nas Te rodi.« Pa tudi ono preprosto: »Le k Njemu hitimo, saj rad nas ima; zaupno odkrijmo mu rane srca.« »Kaj torej porečemo k temu? Če je Bog za nas, kdo je zoper nas? In on svojemu lastnemu Sinu ni prizanesel, ampak ga je dal za nas vse. Kako nam torej ne bo z hjim tudi vsega podaril«. Te čarobne besede, ki jih je sv. Pavel pisal I. 58 iz grškega mesta Korinta kristjanom cesarske prestolnice rimskega imperija, so imele v sebi moči za več kot tri sto let trpljenja, in luči za vso temo katakomb. Tudi danes, ko slišimo samo »o vojskah in o vojnih vesteh« (Mt 24, 6), ko je na vso Evropo padla nepopisna beda, ko se je oglasil evangelij o koncu sveta kakor naš mrtvaški zvon, nam zatrjuje Pij XII.: »Ne; konec sveta še ni prišel. Kristus je res šel v nebesa, pa je pri nas še vedno vse dni, tudi sredi vojsk in vojnih poročil. Ne smemo se zaradi tega begati, kakor se niso begali apostoli, ko so oznanjali evangelij. Zakaj Gospod veleva morskemu valu: ,Prišel boš do tu in ne boš stopil naprej; tu boš zlomil svojo kipečo besnost'. (Job 3, 11.)« Tudi letos prinaša božična skrivnost dušam neizmerne darove. Zakaj če svojemu lastnemu Sinu ni prizanesel, ampak ga je dal za nas vse, ali nam ne bo z njim tudi vsega drugega podaril? Zato bodo tudi letos angeli peli na prvo besedilo: Slava Bogu na višavah in na zemlji mir ljudem, ki so Bogu po volji! J. Šimenc. Pri jaslicah Jezus je vsemogočen, večen; ne ob-teže ga ne nebo ne zemlja — a vendar je postal tako majhen, da ga morejo sprejeti ozke jasli. Jezus obvlada nebo in zemljo z mogočno roko — in vendar je tako nebogljen kakor golopernat ptiček v skromnem gnezdecu. Jezus govori mogočno v pretresljivem gromu poletnih dni in v bobnečili zvokih viharnih noči — zdaj pa v otroškem joku in v jecljanju brezbe-sedne detinske govorice. Jezusove roke se cede rodovitnosti in zvrhane polnosti ter nasičujejo ne-številna mnoštva stvari, — zdaj pa je uboštvo delež njegov in njegove ustnice koprne po kapljici mleka. Jezus je dopolnil hrepenenje in pričakovanje tisočletij; na njegovem Srcu najde uteho in mir trpeče človeštvo; sam si pa išče kot jokajoč otročiček tolažbe v naročju deviške Matere in njegove rokce se ljubeznivo oprijemljejo materine božajoče desnice. Nebesa so njegov prestol in stvarstvo pogrinjalo za njegove noge — in vendar je zadovoljen s prostorčkom na kolenih matere. Njegova vsemogočnost se sklanja k naši onemoglosti. Svetli meč njegove pravičnosti se pripogiblje h krotki oljični vejici usmiljenja. Njegova nepojmljiva lepota se skriva v človeški revščini in praznoti, ker nas je ljubil z neskončno ljubeznijo in s skrivnostno ljubeznijo Odrešenika. Kaj pa naj storim? »Kako more Bog dopustiti, da se ljudje velike družine evropskih narodov tako besno pobijajo?« — tako se vprašujejo ob mislih na vojskovanje, v katerem se kristjani današnjih dni z vsemi tehničnimi pripomočki mrcvarijo, mesarijo in uničujejo — tako pravim, se vprašujejo zlasti malo- in slaboverni med nami. Z nevoljo in ogorčenostjo zvračamo vso krivdo na tako imenovane diplomate in odločujoče državnike. Pa jih ni malo, ki jih moremo dolžiti skoraj bogokletnega govorjenja, ker se v svoji nepoučenosti in v svoji nepojmljivi drznosti celo tako spozabijo, da godrnjajo nad božjo previdnostjo, ali pa celo kolnejo, kakor da bi bil Bog sam povzročil zlo, ki tlači sedaj skoraj vse ljudi na zemlji. Toda ni Bog odgovoren za sedanje gorje, ne, ampak to nesrečo so si pripravili evropski narodi sami; zakaj zadnjih 400 let hodijo narodi svojo pot. Odmaknili so se od potov, ki so nakazani po božjem ukazu; zato so zašli v vrtinec divjih, nebrzdanih sil, kjer vlada in ugonablja smrt. Človek novih dob se ponaša s svojim umom, se zanaša na svojo moč in mogočnost. Vse sile v naravi spravlja v službo človeštva. Prevzel se je in misli, da more najti sam v sebi srečo. Kdo je kdaj mislil na radio, na avto, na letala! Pri tem napredku je pa človeštvo nasplošno vendar le nezadovoljno, nesrečno. Zakaj in kako je to prišlo? Liberalizem je tista usodna zmota, ki je pogazila zapovedi božje. Liberalizem, ki vidi samo sebe in ne pozna ljubezni do bližnjega je v stanu uničiti zaloge žita, pometati v morje ali sežgati na tisoče vreč s kavo samo da kupiči sebi zlato brez ozira na trume lačnih in omagujočih Pa kaj pomagajo tožbe, če ni spoznanja, če ni tega, kar edino more rešiti evropske narode. Rešitev bo prišla, če se vsi vrnejo v ponižnosti k b e 11 e h e m s k e m u Detetu. Vse bogastvo je rojenemu Odre-šeniku na voljo, pa je vendarle hotel biti ubog zato, da bi nam bila razumljiva njegova beseda: »Kaj pomaga, če človek Sveta ves svet pridobi, na svoji duši pa škodo trpi!« »Kaj pa naj jaz storim, ki sem tako neznatna stvar v tem zamotanem klobčiču?« bi utegnil vprašati ta in oni, ki z resnostjo premišljuje sedanje homatije in božje poskušnje, ter se je prepričal, da je človeštvo samo zagazilo v prepad P. dr. Roman Tominec, O. F. M. „Zato, ker niso Visokočislana gospa, dragi prijatelj! Oba sta mi pisala in zato naj obema velja moj odgovor. Že dolga leta se poznamo in sicer, se zdi. dobro poznamo. In vendar očituje sledeči odlomek vajinega pisma globine, ki jih življenje in celo prijateljstva tesna vez le redko odkrije. »Zadnjič smo sedeli v neki družbi že precej kasno i&noč. Bili so sami izbrani ljudje. Kakor Dedno, je nanesel pogovor tudi na verske stvari in na vas, duhovnike. Kako čudne pojme imajo posamezni ljudje o vas! Nekateri hočejo, da ste kakor angeli brez viharjev noč. Nisi brez moči. Na tebi in na vsakem posamezniku sloni rešitev Katoliška akcija je rešilni klic te ure. Bodi cel katoličan ne samo v svoji sobi, marveč povsod v javnem življenju. Duh Kristusov mora v življenje posameznikov in v javno življenje evropskih narodov. V tem je rešitev, A. C. od tega sveta" in globokih čustev; drugi obrekujejo, da ste neke vrste sijajni glumci, tretji zopet narekujejo, da ste sužnji edinstvenega sistema — Cerkve: četrti vas čislajo kot globoko izobražene, toda kljub svojemu znanju nesvobodne in vezane. Le midva in se neki znanec smo videli v vas duhovnikih čisto in lepo človečnost. Že prej sem omenil, da so bili v družbi izbrani ljudje, mislim reči: nadpovprečno izobraženi, prav zato sumim, da mora biti tukaj ključ do te uganke. Veda in izobrazba podirata predsodke in jih zaeno gradita. Mislim, da je pri enostavnih in naravnih, ljudeh to bislveno drugače. Pa sem vendar prišel tisto noč zbegan dornoD, z ženo sDa se pozno v noč o tem pogovarjala, toda stvari do konca nisva dognala. Ugotovila sva tudi, da imajo posamezni kar neko plašljivost pred vami; drugi zopet očitno nenaklonjenost, ki se druži že s prezirom. Od kod to? Zakaj tako? Kje korenini jo predsodki pri teh ljudeh, ki sami na sebi niso nikakor slabi, da rajši rečem srčno dobri! Piši nama o tem; močno naju zanima io vprašanje. Zato bodi tudi obširen, če meniš, da je potrebno za jasnost.« t Kar odkrit bom, saj mi te narekuje dolgotrajno prijateljstvo pa tudi želja, da sam sebi narišem točno analizo ali razčlembo tega 'vprašanja, ki ni tako enostavno, kakor se zdi na prvi pogled. Predvsem naj ugotovim, da zbuja pozornost že naša obleka in vsa naša pojava, pa najsi je to svetni duhovnik, ki ima samo beli kolar in temno odelo kot duhovski zunanji znak, ali pa redovnik. Srečal sem že poglede, vse zaupne in čiste kakor gladina gorskega jezera, poglede, polne začudenja in vprašujoče: od kod pa ti? Pa seveda tudi poglede: mrzle in polne hladnega prezira ter odpora. Sprva sem se čudi!, zardeval, zašel v zadrego. Danes tega ne poznam več. Predobro vem, da prihajamo med ljudi sami ljudje in vendar kot poslanci kraljestva, ki ni od tega sveta. Dejal bi iz druge resničnosti. In to kraljestvo, četudi toli uveljavljeno, dokazano — ni prijemljivo, otipljivo, se odmika enostavnemu izkustvu. Vsa naša vzgoja tik pred dozore-lostjo je usmerjena v to kraljestvo. In ta čudežni, nadnaravni in presilno resnični svet je vreza! v naša lica in čela gotove, neizbrisne poteze — (ne mislim tukaj zakramentalnega pečata) — ki ostanejo vse življenje, škof Mihael Sailer pripoveduje o nekem svojem duhovniku, da je imel nekaj na obrazu kakor da neprestano z očmi išče nekaj onkraj navadnega človeškega obzorja. Spominjam se tudi, ko sva se neko noč na progi Pariš—Lyon pogovarjala s slugo med- narodnega spalnega voza, pa mi je mož, star okoli petdeset let, na senceh že malo siv, pripovedoval, da izmed sto potnikov prepozna duhovnika i.a prvi pogled. Na moje vprašanje, kaj je tako posebnega na teh obrazih, je zamišljeno odvrnil, da še ni prodrl v to tajno. Samo nekaj je. Jasno je, da se vidnost tega znamenja stopnjuje, čim bolj je duhovnik prevzet svojega zvanja. Še bolj kakor on sam je svetu tuje njegovo oznanilo (evangelij). Zakaj to oznanilo govori o človeku, ki je Bog obenem. Govori o svetu, ki je neizmeren, prečuden, Pozna trditve, ki so svetu tuje, nenavadne: »Prvi bodo zadnji, zadnji prvi.« Sporočilo govori o rečeh, ki so kar moč nemoderne. Recimo samo na priliko: »Kruh iz nebes jim je podelil...« Pod podobo drobnega kruha živi Kristus, Sin božji, in se daje nam v dušno hrano. Človeka, ki računa vse zgolj s svojim razumom, take stvari skoraj odbijajo. Jasno je seveda tudi meni, da je modrost tega sveta: »laissez passer, lais-sez faire«1 lažja in udobnejša. Kdo bi se tudi čudil, da evangelij o križu, o žrtvah, o odpovedi stvarem, ki so nam tako bridko blizu in nas ljudi navdajajo z opojem in brezdanjo radostjo, in sicer odpoved na račun neke sicer dovolj jasno očrtane pa neskončno daljne večnosti, naleti na odpor Prihaja mi na misel prizor iz igre o sv. Elizabeti.8 Takole se dogaja: Elizabeta: »Kako vse bolj veselo bi živel, Ti moj knez, da se ...« Ludvik: uda se nisi tako daleč in globoko prepustila Bogu. Ali nisi hotela prav to rečiP« El iz ab e t a (zelo prestrašena, strmi vanj, prikima in tiho odvrne): »Da, tako je, toda o tem se bržkone ne sme veliko govoriti « Ludvik: »V veliki žalosti je to rečeno, Elizabeta. Kakšen razdor med 1 Vse skozi prste gledati — modrost skrajne popustljivosti, ki je seveda istovetna z breznačelnostjo 2 Wenter, Die Landgrafin von Thiiringen (2. dej. 1. prizor), Vesoljstoa Kralj na slami leži, si revščino izvoli, ponižnosti uči. Bogom in svetom, da ga moramo poprej zgubiti, če ga hočemo pridobiti. In vendar je svet ustvarjen za našo radost.« Elizabeta: *Da imaš to žalost po meni, moj najljubši gospod, me utegne napolniti z radostjo. O, vesela žalost, ki te z njo ljubim.« Seveda je žalost, ki jo knez tu izreče, le prvi vtis iz sveta Evangelija. Kljub temu pa ostane napetost med Evangelijem in »svetom«. Razumljivo je tudi, da duhovnik, ki to kraljestvo, ki ni od »tega sveta«, oznanja, poudarja, razširja, goreče zanj dela, postane deležen te napetosti. Zakaj zdi se mi, da svet ne bo nikoli odpustil človeku, ki mu sredi največje sproščenosti, na vrhuncu moči, zdravja, uspehov, nemilosrčno in čisto z zavednim poudarkom postavi pred oči: »Spomni se, človek, da si prah in da se v prah povrneš.« Duhovnik je po svojem zvanju mož, ki človeka nujno privede pred njegovo zadnjo najbrid-kejšo stisko. Vse izgovore in vsa sredstva, ki poskušajo človeka uspavati v prijetno gotovost tuzemskega izživljanja, duhovnik razkrinka kot slepilo in prevaro. In to svet težko prenaša, zato tudi postavlja mejo med seboj in duhovnikom. »Rojstna ura pravega verstvenega dognanja za posameznega človeka je trenutek, ko v samotni uri s trepetom doživi, da gre za njegovo čisto osebno usodo, za večno življenje radosti, ali za večno življenje, ki je hujše kot smrt sama.«3 Pa to še ni vse. Le pomislimo, da mora nujno prav duhovnik v svojih govorih predočiti človeku, da ni sam svoj, temveč da je lastnina Nekoga, ki je absolutno nad njim. In to človeku, ki je ves v s v o j i moči zakoreninjen, uverjen o svoji sili, o svoji sposobnosti.., Kaj bo storil? Velika nevarnost je, da se bo obrnil in dejal: »Kdo more to poslušati?« ... Oholost je velika sila. Višek spotike pa je oholim nauk o križu. Seveda naši križi po sobah, salonih, izbah v kmečkem slogu nimajo s tem naukom nič opraviti. To so lepo izdelani križi za okras, za spomin. Ti križi morajo izvečine molčati, dokazne pravice nimajo; morebiti smem tako reči — so le varstvena znamka krščanstva na grame. Pa vam duhovnik ponovno in skoraj dosledno govori o križu, trpljenju in posnemanju Križanega. Jezus pa niti ne moli za »svet«, četudi ne pozabi izreči prošnje usmiljenja za svoje rablje: »Oče, odpusti jim, saj ne vedo, kaj delajo.« O svetu pa: »Vojvoda tega sveta je že sojen.« Duhovniki so iz sveta izbrani, iz vaših družin, izmed vaših sinov, vzeti od vsepovsod in vendar niso več od tega sveta. Ne vemo, če je Jezus mislil pri poslovilnih govorih na določeno bitje, ki je vojvoda tega sveta. Ne vemo, ali je naposled vsa ta strašna borba med dobrim in zlom — borba med Kraljem vseh kraljev in Vojvodo tega sveta, kakor si to zamišlja sv. Ignacij Loyolski in kakor nekje omenja tudi sv. Pavel. Dobro vemo, da Jezus stalno, ponovno govori o svetu — in krščanstvu, o dveh tečajih, ki sta si nepomirljivo nasprotna in se izključujeta. Niti svojih rabljev ne šteje med »svet«. Glejta, draga moja prijatelja, koliko vprašanj, koliko temin in nejasnosti. In vendar bi ne bilo prav, da bi se od tega sveta kar obrnili, češ — saj ni vredno borbe, prizadevanja in težav. Pozna sicer zgodovina take zmotne ver- 8 Prim. Van de Pol, Die Kirche im Le-ben und Denken Nevvmans, str. 13 si. Obrezovanje Gospodovo. (Novo leto.) (Trogir: Cerkev sv. Dominika.) skc ločine, tako imenovane duhovne kristjane,' toda prav krščanstvo vse take zmote odklanja. Tudi bi sicer ne bilo mogoče razumeti, od kod n. pr. pri nas neštevilne cerkve po gorah, gričih in hribčkih, ki so stale neverjetno veliko truda in žrtev; in enako bi bilo nemogoče razložiti prekrasne katedrale, ki jih ima Francija, Belgija, Nizozemska, Španija, Nemčija itd. Zakaj za temi spomeniki čudovito dovršenega stavbarstva je v ozadju kultura, ki je samo slične nima svet. Ne zametujem grške ali rimske kulture, toda primere z obsežnostjo krščanske kulture ne prenese. Duhovnik sicer zastopa svet, ki ni od »tega sveta« — toda je na "tem svetu. Povsem istinita je torej njegova naloga biti duhovnik sveta — pa ne »od tega sveta« — to so lahko inženirji, tehniki, gospodarstveniki,5 ki o tem ponovno govore. Duhovnikova naloga ni končana z liturgijo, kakor prenekateri otroci tega sveta tako radi poudarjajo, temveč se s tem šele pričenja. Tako je z duhovnikom, da mora ta nadnaravni svet, kateremu brezpogojno pripada, ostvarit-' (= oživotvoriti) na tem svetu. F najsi je ta svet grd ali podel ali zavrže, in ves zanemarjen. Tukaj mora delati. Je povsem človeška in prstena posoda z vsebino, ki ni od tega sveta. Njegova skrb mora biti, da prepreči tragično enostranost bodisi v smeri proti večnim vrednotam onstranskega življenja, bodisi v smeri samozemeljskega izživljanja. Vem, da bosta ob tem stavku kar ostrmela in se spogledala. Pa je tako. Cerkev v svoji zgodovini pozna tudi take zablode: bičarjev, lažimistikov, ki so tostransko življenje prezirali in obsojali kot zlo. Cerkev jih je obsojala in dosledno zavračala. Vsaka pristna svetost je v jedru nekaj zdravega, ne sme biti v opreki z naravnim, četudi posega v svet nadnarave. Priznati si morata, da je to zares težka in kočljiva naloga. Da je položena 4 Prim. Dr Konrad Algermissen, Deutsch-religiose Bewegung. Lexicon f. Theol. & Kirche, III. B„ 259—263. 5 Prim. John Knittel, Amadeus. W. Krii- ger V. Berlin 1940. Rojstvo Gospodovo. (Slika iz mesta Toda na Japonskem.) zgolj človeška ramena, bi bila nevnika) v smrtni nevarnosti, pa tudi ko ni smrtne nevarnosti, če se po pameti lahko reče da mesec dni ne bo mogoče poklicati duhevnika 'ali pooblaščenega duhovnika) ali priti do njega brez velikih težav. Potem ko je mogoče, se izvrši (oziroma ponovi) poroka pred duhovnikom. Ali sme tak, ki ni duhovnik, v sili sv. Hostijo prijeti, n pr. ko bi cerkev gorela, ali ko bi hudobni ljudje hoteli posvečene Hostije ugrabiti, duhovnika bi pa ne bilo blizu? Odgovor: Do 6 stoletja so tako obhajali, da so verniku položili sv Hostijo na roko; nato jo je sam nesel v usta Iz razumljivih razlogov to danes ni dovoljeno, v smrtni nevarnosti pa sme vsak vernik sam sebi podeliti sveto popotnico, če ni nobenega duhovnika ali dijakona. ki bi ga obhajal. V skrajni stiski bi umirajočemu smel tudi neduhovnik prinesti sv. obhajilo in se dotekniti sv. Hostije. Podobno velja o dotiku sv. Hostije v nevarnosti, kakor jo imate v mislih. Če bi kdo bil v smrtnem grehu, ko mora prejeti velikonočno sv. obhajilo, pa bi ne imel priložnosti za spoved, kaj naj stori? Ali bi bilo dosti, če bi imel željo in voljo spolniti svojo dolžnost, ko bo priložnost za spoved? Odgovor: Gotovo je to dosti v tem primeru. Napačno in lahko celo grešno bi pa bilo, ko bi kdo v prvi polovici velikonočnega časa odlašal, vedoč da mu v drugi ne bo mogoče opraviti Ali ie greh, če se ženska obleče kakor moški, n. pr, na izletih ali v planinah? Odgovor: Greh ima. če sluti, da se bodo pametni ljudje pohujševali. Ženska mora ostati ženska! Res pa je, da so se ponekod na moško oblečene smučarke že (Nadaljevanja na str. 30.) Vm^RTN \ • Članki: Zakaj in čemu je Jezus prišel. (J. Šimenc.) — Pri jaslicah. — Kaj pa naj T oijUllin. storim? (A. C.) — „Zato, ker niso od tega sveta." (P. dr. Roman Tominee.) — Možje so zborovali. (J. Langerholz.) — Zveza katol. kmečkih mladcev. (Al. Strupi.) — Pesni i: O Jezus, blagoslovi vse! — K Jezusu pojdem. (Fr. Neubauer.) — V sveti noči. (R.) — K luči: Kako smo kratkovidni! — Greh — samo slabosti — Krščanska družina: Poslanstvo Sv. družine. — »Stoprocentne katol. družine". (J. Langerholz.) — Marijine družbe: Marija o božiču. — Marijina sveta noč. (A. C.) — Baragov kotiček: Tako umirajo svetniki. (P. Hugo Bren O. F. M.) — Listek: Mati Mariča. (V. Zorman.) — Iz življenja Cerkve. Razno. Odgovori. Cena »Bogoljuba«: za posamezne naročnike 20 din, t skupinah po 18 din; v Nemčiji 2 Rm., v Italiji 15 lir, v Franciji 32 fr„ v Ameriki 1 dol. letno. — Izhaja mesečno Spisi, dopisi, slike se pošiljajo uredništvu »Bogoljuba« (Ljubljana) do 5. vsakega meseca. — Vse drugo se naslovi: Uprava »Bogoljuba« v Ljubljani. Koledar apostoistva molitve za fanuar 1941. Splošni mesečni namen, blagosl. po sv. očetu: I Misijonski mesečni namen, blagosl.po sv. očetu: Splošni in posebni nameni sv. očeta. | Razcvet misijonskega dela po vsem svetu. Mesečni zavetnik: Sveta Družina (12.) Dnevi Godovi Posebni dnevni nameni Vedno češčenje sv. Rešnjega Telesa Ljublj. škofija Lavant. škofija Sreda Četrtek Petek Sobota Novo leto Makarij, opat Genovefa, dev. Gregorij, škof Mirno in srečno novo leto Da bi nas Bog obvaroval vojske Posvetitev družin Srcu Jezus, Naša Katoliška akcija Ljublj., Trnovo Dobrava p. Kr. Veliki Gaber Grosuplje_ Stari trg Stari trg SI. gr. Sv. Mart. SI. gr. Sv. Mart. Nedelja Poned Tor k Sreda Četrtek Petek Sobota Ime Jezusovo Razgl. Gospod. Lucijan, mučen. Severin, opat Julijan in B., m. Agaton, papež Higin. p., mnč. Apostolstvo mož in fantov Misijonarji v poganskih krajih Misijon v Ljubljani Reveži, stradajoči Katoliški tisk in časnikarji Slomškov in Baragov proces Odprava bogokletstva Javorje p. Litiji Moste v Ljublj. Stari log Mozelj Ljublj., Leonišče Begunje p. Lese. Olševek Marib., š. sestre Slovenjgradeč Slovenj gr. boln. S. Janez pr. Dr. Razbor SI. gr. Sv. Miki. Sv. 11.1 p. Turj. Nedelja Poned. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota Svet a Družina Veronika, dev. Hilarij, šk.. c. uč. Pavel, puščav. Marcel, p., muč. Anton, puščav. Petr. st. Rim. Nedelja Poned. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 2. p. R. Knutk. Fab.inSeb.,m. Neža, dev. m. Vineencij, m. Zar. Mar. D. Timotej, šk. Spr. Pavla Krščansko družinsko življenje Cista priprava na zakon Zadeve naših škofov Dobrodelne ustanove Verska poglob. mlad. društev Prepoved noč. veselic, plesov Delo za svet') zedinienie Borovec Lj., Zav. sv. Jož. Unec Podzemelj Sora Železniki Liuh., Sv. Peter Sv. Ilj p. Turj. Sv. Vid n. Vald. Pameče Dolič S. Peter n. Kr. g. Podgorje Sele Apostol, sv. Cirila in Metoda Misijoni in duhovne vaje Cenitev devištva Odprava pijančevanja Ženini in neveste Zaupanje v božjo Previdnost Spreobrnjenje naših brezvercev Špitalič Kočevje Sela p. Kamniku GoTiče Poljane p. TopL Brezovica Vrhnika_ Vuzenica Vuzenica Maribor, usmilj. Maribor, usmilj. Celje, Sv. Jožef Cel.ie, Sv. Jožef Celle. Sv. Jožef Nedella Poned. Torek Sreda Četrtek Petek 3. p. R. Polik.,š.in. Jan. Zlat., š., c. uč. Peter Nolas., sp. Fran. Sal., š., c.uč. Martina, d. muč. Janez Bosko. sp. Skupna družinska molitev Verska vzgoja po šolah Vajenci in pomočniki Božja pomoč pri apostolatu Zadeve naših naročnikov Salezi.ianci. Ta mesec umrli Mavčiče Ljublj., uršul. Kodeljevo M. d. Ljublj., Rakovn. Peče Groblje Celje, kapucini Cel.ie, kapucini Celje, kapucini Celje, bolnica Celje, bolnica Celje, šol. sestre Odpustki za januar 1941.1 1. Sreda, prva v m. Novo leto. P. o.: 1. čl. br. Srca M.: 2. čl. družbe kršc. družin; 3. istim kakor 16. dan, 4. vsem, ki opravijo kako nabožno vajo na č. sv. Jožefu, prejmejo sv. obh. in molijo po n. sv o. — V. c. 2. Četrtek prvi v m P. o. čl br. sv. R. T. v br. c.; če te brez velike težave ne morejo obiskati, pa v žup. c. 3. Petek, prvi v m. P o • 1. 61 br. sv. R. T. kakor včeraj; 2. vsem, ki nekoliko premišlju- 1 P. o pomeni popolni odpustek; br. = bratovščina; br. c. = bratovska cerkev, žup. c. — župnijska cerkev; n. p - vesoljna odveza tre-tjerednikom; r. v = rožni venec; čl = člani; sv, R. T. = sv, Rešnje Telo: N. Lj. G. = naša Ljuba Gospa: p. n. sv. o. ~~ po namenu sv. očeta; sv. z. = sv zakramenti; sv. obh. — sv. obhajilo; sv. S. J. = sv. Srce Jezusovo; v m. = v mesecu; na č. = na čast. jejo dobrotljivost sv. S. J. in prejmeio spravno sv. obh.; 3. čl. br. sv. S. J. 4. Sobota, prva v m. BI. Angela Fulg. P. o.: 1. vsem, ki opravijo kako nabožno vajo na č. Brezmadežni, da nekoliko zadjstujejo za njej storjena razžaljenja, in molijo po n. sv. o.; 2. istim kakor 16. dan. 5. Nedelja, prva v m. Ime Jezusovo. Cl. r. v. br. 3 p. o.: 1. če v br, c. molijo po n. sv. o.; 2. če v br. c. nekaj časa pobožno molijo pred izpost. sv R. T.; 3. če so pri mesečni procesiji. — P. o.: 1 čl. br. sv. S J.; 2. onim. ki nosijo višnjevi škap.; 3, danes ali v osmini vsem, ki prejmejo sv. z., so pri sv, maši in molijo po n. sv. o. V nedeljo zadostuje v ta namen biti pri eni sv. maši: 3, istim kakor 16. dan. 6. Ponedeljek. Razgl. Gospodovo. P. o.: 1. čl. br. N. Lj. G. presv. S v br. cerkvi; 2. onim. ki nosijo viš. škap.; 3. 6!. r. v. br. v br. cerkvi; če te ne morejo obiskati, jim more apo- vednik naložiti kako drugo dobro delo: 4. čl. družbe živ. r. v.; 5. čl br. za duše v v.; 6. čl družbe kršč. družin; 7. 61. družbe sv. Petra KI., ako obiščejo cerkev in molijo za razš. vere in p. n. sv. o.; 8. istim kakor 16. dan — V. o. 12. Nedelja. Sv Družina. P. o.. 61. družbe kršč. družin, kjer se danea ponovi posvetitev sv. Družini. 16. Četrtek: Prvi mučencl. P. o. vsem vernikom v cerkvah treh redov sv. Frančiška; tre-tjerednlkom tudi v žup. e., kjer ni redovne. 19. Nedelja. BI. Bernard. P. o. istim kakor 16. dan. tako navadili, da bi jih bilo težko dolžiti greha, posebno ker je današnja ženska noša za smučanje še manj spodobna kakor moška. Ali je pogubljen, če kdo umrje s krinko na obrazu? Odgovor: Zaradi tega gotovo ne! Ali se morajo porcijunkulski očenaši za odpustke odmoliti kleče? Odgovor: Ni potrebno! To bi bilo še posebno spokorno delo, ki pa se tu ne zahteva. Gdč. Iv. Mihevc, Sušak. Ker niste označili stanovanja, nismo mogli pismeno sporočiti zaprošenih podatkov, zato naznanjamo Vam in drugim; Slov. Marijina družba v Zagrebu ima sestanke (shode1 vsak mesec pri oo. jezuitih, Palmotičeva ul. 31. Dekleta se zbirajo tudi pri ss. usmiljenkah, Gunduličeva ul. 13. Zavetišče (»ognjišče«) za brezposelne je pa v Soiovljevi ul. 3, blizu kolodvora. Najhujša prevara, kdor je prevaran pri oltarju (pri poroki). Nikar vsega verjeti, kar slišiš. 23. Četrtek. Marijina zaroka. P. o. čl. drui-be kršč. družin. 25. Sobota. Spreobrnjenje sv. Pavla. P. o. 61. br. Srca M. 26. Nedelja, zadnja v m. P. o. vsem, ki vsaj trikrat na teden skupno odmolijo sv. r. v. 29. Sreda. Sv. Frančišek Sal. P. o. čl. zveze afr. tiska. SO. Četrtek. Sv. Hijaelntr. P. o. istim kakor 16. dan 31. Petek. BI. Ludovika. P. o. Istim kakor 16. dan. IZ UREDNIŠTVA IN UPRAVE »BOGOLJUBA« Gotovo ste brali v zadnji številki pojasnilo z napisom: »Nič poviška!« Odločili smo se, četudi neradi, za nekoliko ožjo obliko (ohranili smo pa 32 strani obsega), samo da ni bilo treba zvišati naročnine. (Za inozemstvo je bila prišteta k običajni ceni samo povečana poštnina, a to že sredi leta 1940.) Cena za posamezne naročnike v J u -g o s 1 a v i j i je 20 din, v skupinah 18 din. Za naročnike v Nemčiji 2 Rm., v Italiji 15 lir, v Franciji 32 fr., v Ameriki 1 dol. — letno »Bogoljub« se bo vzdržal, če bodo kongregacije (v zavesti, da je apostolsko delo za katoliške časopise v načrtu in pravilih vsake Marijine družbe) zavzete predvsem za svoje glasilo (»Bogoljub«), ga naročale za vse člane (članice) ter ga vpeljevale tudi v hiše, kjer je »Bogoljub« še tujec. Naj podpira naše skupno delo — Devica Marija! Z voščilom: »Slava Bogu na višavah in na zemlji mir ljudem, ki so Bogu po volji!« Ali se hočete svojega revmatizma, protina osvoboditi? Trganje in zbadanje po udih in sklepih, otel 1' udje, skrivljene roke in noge, trganje, zbadanje in ščipanje po raznih delih telesa, pa tudi slabost oči so često posledica revmatizma in bolečin v kosteh, katere je treba odpraviti, ker se sicer bolečine še stopnjujejo. Nudim Vam zdravilno, sečno kislino razkrajajoče, izmeno snovi in izločevanje pospešujoče domače zdravljenje s pijačo, ki se na umeten način povsem naravno sestavlja iz nekega blagodejnega zdravilnega vrelca, ki ga je dobrotljiva mati narava darovala bolnim ljudem. Pišite mi takoj in dobili boste iz mojih v vseh državah obstoječih skladišč povsem zastonj in franko poučno razpravo. Sami se boste overili o neškodljivosti tega sredstva in njegovem naglem delovanju. — Poštno zbiralno mesto: PANNONIA • APOTHEKE, Budapest 72 POSTFACH 83, ABT. H. 305 Ali je Vaša hiša le naročena na prvi slovenski ci katoliški dnevnik ,9LUVLniLl Ako ne, pišite takoj na upravo „Slovenca" v Ljubljani, da Vam ga pošljejo brezplačno na ogled. Brezdvomno Vam bo ugajal. Oglas reg. pod S. br. 31896 od 5. XI. 1938. lnaerlrafte v ,,Bogoljubu" 1 Zoboboriahko odstranil VERAMON. Veramou se nadalje uporablja pri glavobolu, po oreveč zavžitem alkoholu, gri bolečinah raa iti bplestni menstruaciji, iZavilKl tabletama Tn 1 ilfrlSr <21* tabletami sfi dobfi K ^vssli jekarnali. VERAMON . Nikdar ne pozabim vzeti s seboj na delo dovolj bele kave. Ko se človek pošteno prepoti in utrudi, ni boljšega kot nekaj požirkov dobre bele kave. C IZREDNO IZDATNA KVALITETNA CIKORIJA, LJUDSKA POSOJILNICA v LJUBLJANI ZADRUGA Z NEOMEJENIM JAMSTVOM LJUBLJANA, MIKLOŠIČEVA CESTA 6 (V LASTNI PALAČI) OBRESTUJE HRANILNE VLOGE NAJUGODNEJE. NOVE IN STARE VLOGE, KI SO VSAK ČAS IZPLAČLJIVE, OBRESTUJE PO _4% PROTI ODPOVEDI DO 5°/o SALDA-KONTE ŠTRACE - JOURNALE ŠOLSKE ZVEZKE - MAPE ODJEMALNE KNJIŽICE RISALNE BLOKE ITD. ►J < S5 M E3 O "3 NDDI PO IZREDNO UGODNIH CENAH KNJIGOVEZNICA JUGOSLOVANSKE TISKARNE V LJUBLJANI KOPITARJEVA ULICA ŠT.6/II NAGLUŠNI! VIBRAPHON m osnovno, nov pripomoček za sluh, praktično ne vidljiv, brez toka, brez žice, brez baterije, brez kakršnih koli pri-tiklin, zdravniško preizkušen in priporočan. Zahtevajte brezplačno prospekte in pogoje za 30-dnevno preizkušnjo ...........-...............Tu odrežite! ...................... KUPON 39. B Pošljite mi brezplačno in brezobvezno »Zlato knjižico sluha« in pogoje za 30-dnevno preizkušnjo IME: NASLOV:............................................................. APARATI VIBRAPHON (Dep. 39. B) ZAGREB, Tomislavor trg 17 "ti i—III ----------------------S JUGOSLOVANSKA TISKARNA v LJUBLJANI Kopitarjeva ulica 6 Izdeluje tudi vse za ilustri-ranje tiskovin potrebne osnutke, risbe, predloge in K L I S E J E TOČNA POSTREŽBA • UMERJENE CENE dobavlja v okusni opremi: knjige, brošure, cenike, jedilne liste, etikete, diplome, razglednice, letake, plakate, tiskovine za tujsko propagando, za poslovno reklamo, za urade, trgovino in obrt ter vse ostale tiskovine bodici v eno- ali večbarvnem tisku, izvršene potom KNJIGOTISKA, LITOGRAFIJE, BAKROTISKA Urednika: Ant. Čadež, J os. Šimenc. Izdajatelj: Ivan Rakooec. Tiska Jugoslovanska tiskarna (Jože Kramarič).