Skupščina Smrdelovcev. Kdor išče — najde! Na neprestana infamna izzivanja smo primorani svoji časti in svojemu poštenju za voljo odgovoriti, tako kakor je treba. A s tem še ni povedano vse! Ker niso izpolnjeni stavljeni pogoji, ni nam treba z naše strani nobene obzirnosti več! Bilo je precej bobnanja, ker so najbrže že slutili polom. Saj smo vam že vnaprej povedali, da jib ne spravite niti toliko skupaj, za kolikor je BZaveza" letos narasla. Slepiti ste mislili naše somišljenike ssvojo v e č i n o. Kje je? In bombastičen poziv: BZborovanje aSlomškove Zveze" naj pokaže slovenskemu ljudstvu, dajerečina učiteljstva v krščanskem taboru, potem smemo pričakovati boljših časov." — Zadnjič je trdil BSlovenec": BBrez običajne reklame se je zbralo liberalno učiteljstvo v Mariboru"; pozneje pa pravi: BZ velikansko silo in pritiskom je spravila osamljena ljubljanska garda liberalnih učiteljskih teroristov četo takozyanih zavednih v Maribor." — Konsekvenca izjav resnice in logika laži ! ? Svetniki! Ne, vi ste p o š t e n o krščansko ufiiteljstro, ki živi med ljudstvom in za ljudstvo; vas je doslej držala le lastna bojazljivost in ljubezen do miru v naših vrstah; kdo more to misliti, da bi bili vi neznačajneži in koristolovci — prizuamo ia kličemo: BMea eulpa!" če že govorite o BUčiteljski tiskarni", potem kar nadaljujmo! Imel je v a š kolega svojčas v njej službo, ki jo je nekega dne s a m odpovedal, in sicer z motivacijo, da prestopi v ,,Slomškovo zvezo". To je prvotni motiv, kije za javnost, olepšava je tajna! Popolnoma nedolžna strar, torej nikakor n« koristolovstvo. Toda stoj! Tisti čas je bilo oddati ali s e j e o d d a j a 1 o tudi učno mesto, za katero je pa prosil tudi naš prijatelj sam! — V svoji fantaziji si je predstavljal, da je zmožen ia postane bodoči ravnatelj meščanske šole ali vsaj okrajni šolski nadzornik. (čujmo!) Šel je še dalje! Bil je brez postranskega zaslužka, a tudi tega si je mož že vnaprej preskrbel; saj je sam imel opraviti s šolskimi tiskorinami v nUčiteljski tiskarni". Izdale se bodo sedaj nove tiskovine, toda kako priti sedaj do njih, ker ima rokopis le »Učiteljska tiskarna"? Eer so Slomškarji pošteni, krščanski in značajni učitelji, si izmisli naš prijatelj to-le pošteno pot: Naroči na naslov svojega kolege (sorodnika) vzorce vseh tiskovin, ki jih do tedaj še ni bilo dobiti, in to s pretvezo, da mu je dotični sorodnik in kolega pisal in ga prosil, naj mu jih on preskrbi in dopošlje. Judeževo kronico je pa ponujal svojemu nasledniku v tiskarni za trud, ki ga je imel z zbiranjem vzorcev. Bazume se obsebi, da je naš tovariš kronico odklonil, ni pa slutil lumparije in tatrine, ker kolegi v tiskarni so menili, da so Slomškarji značajni, pošteni in krščanski učitelji, ki žive, kakor sami prarijo, Bpo verskih naželih!" Kompromisno s klerikaln i m i kolegi, klerikalno tiskarno in s svojimi krščanskimi načelije takorekoč u k r a del tiskovine ali rokopis nam in ga nesel v klerikalno tiskarno.dagatam ponatisnejo, založe ti3kovine in dobi on slično službo kakor jo je že opravljal. Pripravil si je eenik že prej in ga dal istotako ponatisniti! BSeveda je nU6it. Tov." potem eden najbolj umazanih slovenskih listov'" ker govori o demoralizaciji in poroča o smradu, umazanoeti, blatu, gnilobi in izdajalstvu, ki ga proizTaja Bkrščansko učiteljstvo" — ga proizvajate vi! To ste apostoli prave krščanske prosvete med našim ljudstrom, tako kažete s svojim življenjem, kakšnim apostolom so izročeni v vzgojo nedolžni otročiči, nedolžna deca! Demoralizatorji učiteljske mladine in naraščaja, ne dvigajte se, ker vsakdo izmed vas ima na sebi poleg grešne duše črn madež! Naj vam li povemo o onem vašem kolegi še več, ali naj mari pričnemo po vrsti? Ear je ukradel nam ubožnim, s tem hočete bogateti vi, nenasitneži! Škandal, da mu ga ni para. Smrad, ki se vije do neba! Besniea je, da vplivajo vaši čini demoralizujoče, a prinašamo jih zato, da se učiteljstvo pouči, kako n e s m e delati v prid naroda in — mladine. BSlovenec" pa nima odločevati, korou sme in komu ne sme dajati založništvo BUčit. Tov." Seveda je ob sebi uinljivo, da govori io se zavzema sedaj za nedolžno mladino. Tudi pod pretvezo demoralizacije ne bo imponiral merodajnim faktorjem na učiteljišču, ker ti vedo, da govori BSlovenec" iz same zavisti in da je BSlovenčeva" banda ono, kar vpliva demoralizujoče na učiteljiščnike! Kdo naj išče vzornikov med- ljudmi, ki so tatoTom enaki?! Edo more sploh občevati s takim človekom?! Sicer pa tudi gospodje na učiteljišču niso tako neprevidni in so boljši pedagogi nego Slovenčev" pisec, ker vedo, da je tudi med Sasom študija in vstopov v javno življenje potreba prehoda. Obsebiumavno, da ne bodo omejevali osebne prostosti, ki je takorekoe privatno življenje dijakovo. Učiteljiščniku, ki stopi v enem letu v javno življenje, torej postane popolnoma samostojen, vendar ne bodo v zadnjem letu predpisovali, kaj mora čitati in česa ne 8me čitati. Doba vzgoje s policijskimi predpisi je minila, posebno pa prebodna doba nima in ne sme imeti policijskih vzgojnih sredstev. Da je Slovenčev" pisec tako slab pedagog, na to se, žal, svet ne more ozirati. Sieer pa vemo, da BSloveneu" ni všeč, kar ni v njega duhu — naj se nikar ne ujeda, če so kandidati zavrnili BSlovenskega učitelja", jim mora biti že pretežko prebavljiv. Saj je sedaj nastopila d o b a pravičn o s t i, pravi BSloveneo" ... plače bodo zvišane, kadar bo večina učiteljstva v klerikaU nem taboru .. . politiška večina učiteljstva, torej večina deželnega zbora — plače! — da so z delom v šoli zaslužene, to je postranska stvar; politiško prepričanje kaže upravičenost in potrebo plač . . . Kdor vidi, ta re, zakaj tako! To so demokrati! Nastoplla je doba praviee! — „0, zlati vek zdaj muzam kranjskim pride!" Smrdi in zasmrdelo je že po deželi, zato se vas ogiblje večina slovenskega u&teljstva! Tako vam kliče ljubljanski kolega, ki nič ne participira, in ste mu dali besedo zadnjič v Slovencu". (Glej članek BSkupščiaa .'Jelenčevcev", štev. 192.)