Zivlfenjsko vprašaafe Slovencev: Srednfe šole v Trstu. Trst, 25. nov. 1912. V četrtek, 21. t. m. je zborovalo tržaško »čiteljsko društvo v znamenju zahtcv ueiteljstva glede ureditve slovenskega srednješolskega vprašanja v Trstu. Zborovanje se je vršilo v novi Ciril Metodovi šoli pri Sv. Jakobu v Trstu in je bilo jako mnogobrojno obiskano. Med navzočimi sta bila tudi c. kr. okr. šolski nadznrnik g. Nekermann in g. dr. VVHfan. Učiteljsko društvo za srednie šole. O vprašanju slovenskih srednjih šol v Trstu je reieriral dr. J. Mrhar: Ni prvič, da se zbirajo člani in razpravlja Učiteljsko društvo o našem šolskcm vprašanju. Saj se je Učiteljsko društvo bavilo in se še temeljito bavi s proučevanjem vseh strok šolstva v Trstu in okolici. Učiteljsko društvo je dalo tudi iniciativo za veiiki manifestacijski shod, ki se je vršil 2. julija 1911 v »Narodnem domu«, in ono je pripravilo najpodrobnejši in vsestranski rnatcrial o stanju tržaškega šo!stva za. ta siiod. Na iern velikem in pomembnem shodu sta tetiaj poročala ravnatelj Ulčakar in dr. Rybaf. Prvi je imel referat o tržaškem šolstvu s strokovnega stališča, drugi pa s politiškega. Prvič je tudi bilo na tem; shodu, da se je v jasnih točkah napratni vladi in javnosti fiksiral šolski program tržaških Slovencev, ki slove sledece: Uverjeiii, da je pravična ureditev šolstva v Avstriji mogoča le na podlagi r.ačela narodne avtonomije, pozivljajo (Slovani!) viado in zakonodajne korporaciie, da prepuste potom državnega zakona ustanavljanje, vzdrževanje in vodstvo vseh šol posameznim narodom, oz. narodnim svetom, izvoljenim za vsako narodnost na podlagi enake in splošne volilne pravicc z uporabo proporonega zistema. Dokler pa do takega zakona ne pride, zahtevajmo: 1. da se uvede na vseh c. kr. ljudskih in meščanskih šoiah v Trstu slovenščina kot obvezen predmet za slovenske otroke, ker je naravtia posledica odredb, po katerih je postala slovenščina obvezen predmet za Slovence na c. kr. realki in gimnaziji; 2. da se riiemudoma podržavijo in primerno izpopolnijo vse tržaške ljudske šole, ki jih doslej vzdržuje slovenska šolska družba sv. Cirila in Metoda v Ljubljani; 3. da se ustainovi popolna realna gimnazija s slovensikim učnim jezikom, oziroma da se uvedejo slovenske vzporednice realnogimnazijskega značaja na c. kr. drž. gimnaziji v Trstu; 4. da se potem izpremeni c. kr. pripravnica za srednje šole v Trstu in na Proseku v slovensko ljudsko, oziroma meščansko šolo, ker z izpolnitvijo zahteve pod tooko 3. odpade vsak predpogoj za njen obstanek; 5. da se podržavi, oziroma izdatno podpre po državi obstoječa zasebna Slovenska trgovska šola v Trstu; 6. da se ustanovi v smislu v državnem zboru že sprejete resolucije, stavljene po poslancu dr. O. Rybafu, slovenska obrtna šola v Trstu; 7. da se z ozirom n laške razrede. Če odštejemo teh 60.000 K, ki so postavljene za Slovence in Italijane, tedaj ostane Nemcem še vedno 681.626 K. Od 60.000 K + 6000 K odpade na Lahe 30.000 K + 3000 K, tako da imajo Lahi potem od vlade izdatkov za sredtije šole skupaj 534.000 K. Za vse Primorske Slovence ni direktno v proračimu — nič; le če se vzame izdatek izven postavke ali iz postavke same, tedaj bi prišlo na vse primorske Slovence za srednje šole 33.000 K. Ta vsota je z izdatki za Nemce in Italijane ravno proporčno v diametralnem razmerju s številom priebivalstva in s po- irebami. * Glede učiteljišč je proračun sLedeči: Izdatek za žensko učiteljišče v Gorici se lahko prišteva za vse tri narodnosti (slov., ital. in nemško) na enake dele in znaša 203.657 K. Lahi dobe poleg tega še za učiteljišče v Kopru 56.938 K, in v Gradiški 47.727 K, torej še posebe 104.665 K. Slovenci dobe v tej postavki še za moško učiteljišče v Gorici 79.283 K, za pripravnioo v Tomaju 3625 K, torej skupaj 82.908 K. Če primerjamo, dobe manj od Italija- nov. Hrvati dobe za učiteljišče v Kastvu 53.320 K. Torej tudi v tej postavki proporčno vlada ni pravična do Slovencev! * Najkrivičnejša je pa postavka glede Ijudskega šolstva! Tu skrbi vlada le za Nemce in indirektno prisiljuje Slovence in otroke slovenskih stršev v nemške šole; zakaj nemške šole se vzdržujejo in širijo le na podfagi otrok slovenske narodnosti. Nemci dohe za ljudske šole: Piazza Lipsia (moško) 149.033 K, Piazza Lipsia (žensko) 146.551 K, Fontana 159.042 K, Pulj 31.233 K, Mornarska šola v Pulju 7200 K, za razne remuneracije na Goriškem in v Istri 14.000 K, skupaj 507.059 K. Najznačilnejša je tu postavka 14.000 K, ki je očividno postavljena za podpira- nje šulvereinskega šolstva na Primorskem. Za Italijanske šole ne da vlada v tej kategoriji nič. Za slovenske ljudske šole — ,en otroški vrtec v Gorici za celo Primorsko — 1500 K. Za hrvaško ljudsko šolstvo — nič! Primerjajmo zopet te postavke državnega proračuna in reči moramo: Država protežira na Primorskem Nemce in očitno natnenoma prezira Jugoslovane! Poleg tega je pod klavzulo »za razvoj ljudskega šolstva« še postavka 150.000 K. Kam gre ta denar, ni povedano! Za slovenske šole gotavo ne, ker vsi podržavljeni učitelji na družbini šoli so všteti v proračunu k nemški šoli na Lipskem trgu. (Medklic: Morda gre ta denar za avstrijske šole v Carigradu, Solunu in Albaniji!) Po bodimo do pičice pravični in odštejmo še znesek 45.000 K (za slov. drž. učitelje na C. M. šoli) od nemške postavke, vendar ostane še za nemške ljudske šole na Primorskem postavka 462.059 K. Od postavke 150.000 K trecimb, da gre res ntekaj za hrvaške šole v Istri, gotovo pa gre tudi od tega zneska večina, recimo 100.000 K, še za^ razne nemške šuliereinske šole v Trstu, Škednju, Opatiji itd. * Država izda za šolstvo*na Primorskem za: Nemce 1,150.000 K Lahe 780.000 K Hrvate 180.000 K Slovence 170.000 K Krivico države in vlade torej spozna- mo v tem, da izda za Slovence in Hrvate država manj kot tretjino tega, kar izda za Nemce, več kot polovico manj kot za Lahe in le šesti del skupnega izdatka od tega, kar izda za nemško in italijansko šolstvo. Krivico države in vlade pa spoznamo še jasneje, če primerjamo uradno statistiko ljudskega štetja in vidimo, da je 6000 otrok slovenske narodnosti samo v Trstu postavljeno na oesto, medtem ko za nemško šolstvo v tej deželi vlada izdaja milijone. (Dalje.)