Poštnina platana v gotovi»i Sped. in alibon. post. • II Gruppo Katoliški Uredništvo in uprava: Ce na: Posamezna štev. L 25 Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Na r o č n i n a : Mesečna L 110 Poštno ček. račun: štev. 24 12410 Za inozemstvo : Mesečno L 190 Leto V. - Štev. 10 Gorica - 5. marca 1953 - Trst Izhaja vsak četrtek Štirinajst let vlade pij a xii. RIMSKA KONFERENCA Zunanji ministri so se razgovarjali o evropski carinski zvezi in francoskih dodatnih protokolih Dne 2. marca je poteklo 14 let, odkar je bil leta 1939 kardinal Evgen Pacelli izvoljen za papeža ter si privzel ime Pij XII. če danes vsaj bežno pregledamo teh 14 let njegove vlade, se nam takoj pokažejo kot leta izmed najslavnejših v zgodovini katoliške Cerkve. V težkih časih za človeštvo in za Cerkev je božja previdnost odmeni-la vlado Piju XII. Saj se je medtem odigrala najhujša vojna, kar jih pomni svet, totalitarna vojna Hitlerja in Mussolinija. Vsem so nam še preveč živo v spominu vojne grozote iz leta 1939-1945, da bi jih bilo treba znova klicati v spomin. Bilanca teh grozot je bilo ob koncu vojne 20 milijonov beguncev, pol Evrope v ruševinah, 4 milijone vojnih ujetnikov, tri milijone mrtvih. Kaj pomenijo te številke, vemo vsi, ki sm.o ona leta preživeli. Toda to niso bila težka leta samo za človeštvo, temveč so bila na poseben način težka za katoliško Cerkev. Hitlerjev nacistični režim je grozil , da stre in uniči katolicizem. V svojih programatičnih izjavah je nemški Fiirer nedvoumno izpovedoval prepričanje, da po zmagoviti vojni ne bo več trpel krščanstva, ki mu je očital judovski izvor. Zato je bilo njegovo preganjanje v podložnih državah za Židi usmerjeno v prvi vrsti zoper katoliški kler. Nacistična taborišča vedo o lem veliko povedati. Zato tudi razumemo, zakaj je sv. oče dal navodila, naj se povsod pomaga žrtvam nacističnega fašističnega terorja, zakaj so v onih letih odprli vrata samostanov in bazilik v Rimu in povsod drugod, da pomagajo ljudem, ki jih je preganjal Hitler. Velevala je to krščanska ljubezen, a tudi obramba katoliške vere. Bil se je boj za narodno in politično svobodo, a prav tako tudi za versko svobodo, ki bi jo bil zmagoviti nacizem gotovo uničil. Vojni so sledila povojna leta, ki niso niti od daleč prinesla zaželene-ga miru, niti človeštvu še manj pa Cerkvi. Človeštvo ni našlo miru. ker se je iz poraza nacifašizma okrepil drug enako hud nasprotnik vsake svobode in vere brezbožni komunizem. Ta se je s pomočjo zmagovitih sovjetskih čet usidral v srednji Evropi in na Balkanu ter preko močnih komunističnih partij grozil, da si osvoji še ostali del Evrope in sveta. Dvignila se je »železna zavesa«, onstran katere ni mesta za demokratične svoboščine, zlasti ni Mesta za svo-bodno izpovedovanje katoliške vere. Osemdeset milijonov katoličanov je bilo s tem oropanih osnovnih človečanskih pravic. Začela se je doba najhujšega preganjanja Cerkve, kar jih pomni zgodovina. Bilanca: dva kardinala zaprta in obsojena, desetine škofov aretiranih in obsojenih, tisoči duhovnikov izgnani, zaprti, obsojeni. Ponekod so nekdaj cvetoče cerkvene pokrajine že popolnoma uničene (Ukrajina, Romunija, Galicija), drugod jim ista nevarnost grozi dan na dan. Vse to je doživel sv. oče v kratki dobi 14 let. Sv. Pavel je Korinča-nom pisal: »Razen tega, kar me sicer še muči, je vsakdanja skrb za vse cerkve. Kdo je slaboten in bi jaz ne bil slaboten? Kdo se pohujšuje in bi mene ne peklo?« Tako trpi tudi sedanji sv. oče, trpi z vsemi svojimi verniki, duhovniki in škofi, ki so danes tako kruto preganjani. Toda Pij XII. ni doživel samo vojnih grozot in žalosti zaradi preganjanja kristjanov, temveč mu je božja previdnost naklonila tudi mero radosti in zadoščenja. Katoliška Cerkev je za vlade Pija XII. doživela tudi čase zmagoslavja. Ze ob izvolitvi mu je bilo v zadoščenje, da je videl okrog sebe zbrane diplomatske zastopnike iz tolikih držav kot še nikoli prej. Še bolj se je število takih zastopnikov pomnožilo med vojno in po njej. Države, ki niso še nikoli imele diplomatskih stikov s sv. stolico, imajo sedaj diplomatske zastopnike v Vatikanu. Znamenje, da se vsi zavedajo, kako velika moralna moč je danes papež in katoliška Cerkev. Enako ko to so sv. očetu v uteho množice, ki se zgrinjajo ob stolu sv. Petra dan na dan. Rimska romanja in papeške avdience so nekaj tako edinstvenega, da so gotovo v veliko uteho sv. očetu v njegovih skrbeh in trpljenju. Zlasti moramo priznati, da je bilo zadnje sv. leto 1950 najglasnejša priča o življenjski moči in vplivu sv. Cerkve in papeža v svetu. Trije milijoni romarjev in več, ki so prispeli v Rim. da Prejmejo svetoletne odpustke in da vidijo Kristusovega namestnika sv. očeta, so najbolj zgovorna priča, da je danes ves krščanski svet strnjen okrog papeža kot še nikoli do sedaj. K temu prištejmo še proglasitev dogme o Marijinem vnebovzetju, tako številne proglasitve novih blaženih in svetnikov, tako upanjapolno rast sv. Cerkve v misijonih, zlasti v Afriki, itd. Vse to so gotovo velike radosti sv. očeta, ki mu jih je nebo naklonilo v 14. letih njegovega vladanja. V nadaljnjih letih mu pomnoži Bog radosti in veselje ter odvzemi vzroke žalosti in bridkosti! Nekaj pripomb k zadnjim volitvam na Koroškem Volitve v Avstriji in na Koroškem so za nami. Vredno je pa, da se še za trenutek Ponudimo pri njih, ker nas lahko marsi-^aj naučijo. Točni rezultati volitev na Koroškem so naslednji: Socialisti so dobili 122.068 glasov, avstrijska ljudska stranka 72.516, nacisti 42.877, komunisti 10-557. slovenska krščanska demokratska stranka 3J180 glasov. •t'ooialisti go ^ latJnjih volitev napredovali tisoč glasov, ljudska stranka je na-ov*U za 10 tisoč in nacisti za 9 tisoč Katoliški Slovenci so dobili 800 gla- T. 7!*°'* **dnjič, frontaši so volili za socialiste. O poteku volilnega boja na Koroškem piše .Naš tednik« naslednje: .Avstrijska politična zgodovina fc ne tako uma. zanega volilnega boja, kakor smo ga do- živeli koroški Slovenci v zudnjih tednih.« Glavni predmet te nečedne volilne gonje je bil prof. dr. Joško Tisehler, nosilec liste KDS. V časopisih in na volilnih shodih so mu izrekli vsega, samo človek ne, da po domače povemo. Tudi drugim pristašem KDS so očitali vse mogoče hudobije, najbolj pa so jih pitali z .izdajalci« prav kakor med vojno. Vsi, ki nočejo sprejeti diktata komunistične partije, so izdajalci, samo oni — komunisti so narodni. Koroškemu časopisju so pri gonji zoper KDS pomagali tudi ljubljanski časopisi. Tudi ti so vsak dan ponavljali staro geslo o narodnih izdajalcih. Frontaši sami pa niso smatrali za narodno izdajstvo dejstvo, da so šli volit za nemške socialiste, za onega deželnega glavarja Wedeniga, ki je v sredi volilne kampanje omejil pouk slovenščine Najvažnejši dogodek tedna je bila nedvomno konferenca šestih zunanjih ministrov bodoče evropske skupnosti. Ta konferenca, ki se je vršila v rimski vili Aldobrandini. je imela namen, tazčistiti nekatera vprašanja, ki se nanašajo na evropsko skupnost, predvsem pa odstraniti nesoglasje, ki je nastalo med Francijo in Nemčijo vsled francoskih dodatnih protokolov k evropski obrambni pogodbi. Na konferenci so obravnavali dve važni vprašanji in sicer nizozemski predlog oz. memorandum glede ustvaritve skupne carinske unije in vprašanje francoskih dodatnih protokolov. CARINSKA UNIJA Nizozemski zunanji minister Be-ven je predložil konferenci zunanjih ministrov predlog svoje vlade o u-stvaritvi earinske zveze med vsemi državami evropske skupnosti. Ta predlog je naletel na ugodna tla in •vonferenca ga je na splošno odobrila. >aj si politične evropske skupnosti skoraj ne moremo misliti brez gospodarske skupnosti brez skupne-ga tržišča. Predpogoj za to skupno tržišče pa je odprava carinskih mej. Jasno je tudi, da bo treba pri u-stvarjanju te carinske unije in gospodarske skupnosti le polagoma in previdno postopati, ker bi nastale sicer razne gospodarske in socialne motnje. Tega so se zborujoči zunanji ministri tudi dobro zavedali ier to dejstvo poudarili v svojem skupnem poročilu. DODATNI PROTOKOLI Drugo vprašanje, ki so ga na rimski konferenci bolj obširno obravnavali, se je nanašalo na evropsko obrambno zvezo, oziroma na francoske dodatne protokole. Ta oreh je bil bolj trd in priznati moramo, da ga niso mogli popolnoma streti. Ti francoski protokoli so glavni kamen spotike in nesporazuma med Francijo in Nemčijo. Kljub težkemu nasprotju med francoskim in nemškim stališčem je prišlo vendar do nekega sporazuma med Adenauerjem in Bidaultom. To se je zgodilo na predzadnjem zborovanju šestih ministrov, ko je Bi-dault povzel besedo ter razložil, da imajo dodatni protokoli francoske vlade Je pojasnjevalen in nikakor izpreminjevalen značaj. Opozoril je na dolžnosti, ki jih je prevzela Francija v prekomorskih deželah, ter poudaril, da koristijo te dolžnosti obenem tudi obrambi Zapada. Ti dodatni protokoli, je dejal Bidault, imajo namen pojasniti francoskemu javnemu mnenju in francoskim reprezentativnim organom nove meje in delokrog, v katerem naj bi delovala Francija pri obrambi zapadne civilizacije. Z druge strani pa se da o teh protokolih še vedno debatirati, na relikovški šoli od dveh na eno teden-$ko uro. Povezava fronlasev z avstrijskimi so« ia-listi pa ni nekaj slučajnega, temveč ima globlje korenine. Švicarski listi so namreč pred nedavnim poročali, da Tito kuje posebno rreio s socialističnimi strankami zapadne Evrope za boj zoper katoliško Cerkev. Tito upa, da bo dobil pomoč zlasti v krogih socialnodemokratske stranke Nemčije in socialistične stranke Avstrije. V Inči teh poročil razumemo še bolje prijateljstvo med titovci in socialisti na Koroškem. ker ti predlogi nimajo namena vsiliti komu kako nespremenljivo in neuklonljivo gledanje. V debato je posegel nato nizozemski zunanji minister Beyen, ki je vzel na znanje Bidaultova pojasnila ter opozoril na nevarnost, ki bi nastala. ako bi se sedanja prizadevanja za evropsko skupnost ponesrečila. Tudi Adenauer je poudaril nato iste misli ter pripomnil, da bi bili v slučaju, ako bi se načrti glede obrambne skupnosti ponesrečili, v nevarnosti tudi ostali načrti glede evropske skupnosti. K besedi se je oglasil tudi De Ga-speri, ki je vzel na znanje Bidaul-tova zagotovila o pojasnjevalnem značaju francoskih dodatnih protokolov pa tudi dejstvo, da ti protokoli nočejo biti nobeno vsiljevanje, ampak le neka podlaga za nadaljnja razpravljanja. Priznal je upravičenost francoskih ugovorov, ki izvirajo iz posebnega položaja Francije, obenem pa je poudaril, da bi ratifikacija obrambne pogodbe ne pomenila garancije samo za Evropo, ampak tudi za Francijo samo. Za Evropo ni druge alternative kot te, ali se Le združila ter se ohranila, ali pa bo v suženjstvu poginila. De Gasperi je nato predlagal, naj bi začasna komisija evropske skupnosti predložila v najkrajšem času in če le mogoče do 10. marca, primerno formulo, ki naj bi spravila francoske potrebe v sklad z zahtevami ostalih prizadetih evropskih držav. SKUPNO POROČILO De Gasperijev predlog je bil «pre-jet. Izdatno je bilo nato skupno poročilo o zborovanju šestih ministrov. Prvi del govori o nizozemskem predlogu ter pravi, da je šest zunanjih ministrov priznalo, da bi široka gospodarska združitev, posebno pa u-stvaritev skupnega notranjega tržišča pripomogla k utrditvi gospodarske skupnosti ter k zboljšanju življenjske ravni prebivalstva. To skupno tržišče pa je treba ustvariti postopoma, da ne pride do težkih gospodarskih in socialnih pretresov. Poročilo pravi nadalje, da so zunanji ministri pregledali dosedanji razvoj evropske obrambne pogodbe Ier da so soglasno izrazili potrebo, da je treba brez vsakega odlašanja ustvarili skupno evropsko vojsko. Začasni odbor pa da so pooblastili, da izdela kolikor mogoče kmalu nove zaključke glede francoskih dodatnih protokolov, ne da bi s tem ovirali postopek, ki je v teku v raznih parlamentih. Iz vsega tega je razvidno, da se je evropska obrambna pogodba vsaj nekoliko premaknila s svoje dosedanje mrtve točke. Ali pa bo prišlo do te obrambne skupnosti, je odvisno predvsem od Francije, kjer so sprejeli rimske sklepe s precej mešanimi čustvi in kjer se general De Gaulle bori zoper vsako evropsko skupnost. Poleg tega je vmes še posarsko vprašanje, ki ga Bidault in Adenauer, kakor kaže, nista mogla rešiti. ZDRUZENI NARODI Od preteklega torka (24. 2.) dalje nadaljujejo Združeni narodi svoja zasedanja, ki so jih prekinili nekaj Stalina zadela kap Moskovski radio je v sredo 4. marca ob 6h zjutraj sporočil, da je v noči od 1. na 2. marca zadela gene-ralisima Stalina možganska kap. Bolnik da je v nezavesti. Njegovo stanje ne daje nobenega upanja, ker ima že 73 let. Balkanska prijateljska pogodba V petek 27. februarja so podpisali v Ankari prijateljsko pogodbo med Grčijo, Turčijo in Jugoslavijo. V uvodu k tej pogodbi izražajo pogodbeniki zvestobo načelom Združenih narodov. Pogodba sama ima deset členov, katerih vsebina bi bila na kratko sledeča: Pogodbeniki se zavezujejo, da bodo skrbeli, da se ohrani mir na njihovem področju in da se bodo skupno posvetovali v slučaju kakega napada. Njihovi generalni štabi bodo izgotovili skupne obrambne načrte. Pogodbeniki bodo podpirali skupno gospodarsko in kulturno sodelovanje. Svoje morebitne medsebojne spore bodo skušali rešiti v prijateljskem duhu in brez vsakega poseganja v drug drugega notranje zadeve. Obenem izjavljajo, da sedanja pogodba ne nasprotuje kaki mednarodni pogodbi in tudi ne pravicam in dolžnostim, ki jih imata Grčija in Turčija kot članici atlantskega pakta. K pogodbi pristopijo lahko tudi druge države. dni pred Božičem. Na dnevnem redu je vse polno vprašanj, ki čakajo rešitve. Najvažnejše je gotovo korejsko vprašanje, oziroma razprava o zavrnitvi s strani Severne Koreje in rdeče Kitajske indijskega predloga glede izmenjave vojnih ujetnikov. Glavni skupščini predseduje Ka-nadec Pearson; Sovjetsko zvezo zastopa sovjetski zunanji minister Višinski, Združene države pa Cabot Lodge. Najprej so začeli razpravljati o korejskem vprašanju. 2e takoj v začetku teh razpravljanj je imel ameriški zastopnik Cabot Lodge zelo o-ster govor, v katerem je obtožil Sovjetsko zvezo, da noče končati vojne na Koreji. Med drugim je dejal: »Jasno je, da je Sovjetska zveza v svoji velikodušnosti in plemenitosti pripravljena nadaljevati vojno do zadnjega Kitajca. To dejstvo nas vodi do druge žalostne resnice, da podpira Sovjetska zveza napadalce na Koreji na način, da morejo ti nadaljevati s svojimi napadi.« Ameriški zastopnik je navedel nato deset dejstev, ki so jasen dokaz, da se Sovjetska zveza udeležuje korejskega konflikta. Ameriški zastopnik Cabot Lodge je nato povabil prisotne sovjetske zastopnike, naj dokažejo, da od njega navedena dejstva ne odgovarjajo resnici. Nato je nadaljeval: »Ves svet pozna resnico in ve, da bi bila vojna na Koreji, če bi Sovjetska zveza ne podpirala napadalcev, že davno končana. Voditelji Sovjetske zveze morejo vojno v vsakem trenutku ustvariti in gospodu Višinskemu je to dobro znano.« Tretja postna nedelja Iz svetega evangelija po Luku (11, 14-28) Tisti čas je Jezus izganjal hudega duha, ki je bil nem. Ko je pa hudega duha izgnal je mutec spregovoril in množice so se čudile. Nekateri izmed njih pa so rekli: »Z Bel-zebubom, poglavarjem hudih duhov, izganja hude duhove.a — Drugi pa so ga skušali in so zahtevali od nje-ga znamenja z neba. Toda on je poznal njih misli, in jim je rekel: »Vsako kraljestvo, ki se razdeli zoper sebe, se opustoši in hiša se na hišo zruši. Če je torej tudi satan zoper sebe razdeljen, kako bo ob stalo njegovo kraljestvo, ker pravi te, da z Belzebubom izganjcftn hude duhove? Če pa jaz z Belzebubom izganjam hude duhove, s kom jih izganjajo vaši sinovi? Zato bodo oni vaši sodniki. Če pa s prstom božjim izganjam hude duhove, je res prišlo k vam božje kraljestvo. Kadar močno oboroženi varujete svoj dom, je na varnem njegovo premoženje; če pa pride močnejši od njega in ga premaga, mu vzame vse orožje, na , katerega se je zanašal, in razdeli njegov plen. Kdor ni z menoj, je zoper mene in, kdor ne zbira z menoj, raztresa. Kadar nečisti duh odide iz človeka, hodi po suhih krajih in išče pokoja in, ko ga ne najde, pravi: »Vrnil se bom v svojo hišo, od koder cem izšel.« In ko pride, jo najde pometeno in okrašeno. Tedaj gre in si privzame sedem drugih duhov, hujših, ko je sam, in gredo vanjo in ondi prebivajo; in končno stanje tega človeka je hujše od prejšnjega. — Ko je pa to govoril, je neka žena iz množice povzdignila glas in mu rekla: »Blagor telesu, ki te je nosilo, in prsim, ki so te dojile.« — On pa je rekel: »Da, še bolj pa blagor tistim, ki božjo besedo poslušajo in ohranijo.fc Kristus je vedna dobrota. Tudi evangelij te nedelje nam to izpričuje. K Jezusu so pripeljali nekoga, ki je bil obseden od hudobnega duha tako, da je bil nem. Matej pravi, da je bil tudi slep. In Gospod si ne pomišlja ter ga ozdravi javno. »Množice so se začudile«, ko so videle čudež. Tudi vedno Kristusa zasledujoči farizeji in pismouki iz Jeruzalema so morali priznati čudež in popolno ozdravljenje obsedenca. A namesto, da bi priznali Kristusa kot božjega poslanca, ga spravijo v zvezo s poglavarjem hudobnih duhov, samim Belzebubom. Ime Belzebub pomeni najprej filistejskega boga muh, nato pa tudi sploh poganske bogove, pri Judih pa še posebej poglavarja poganskih bogov ter končno poglavarja hudičev. Kristus naj bi bil torej v zvezi s tem poglavarjem. Ali ni čudno, da se v življenju nam enako prigodi. Vidimo, da kdo dela kaj dobrega, da ima uspehe, pa takoj postavljamo vprašanje: zakaj ta tako dela, zakaj ne drugače in najdemo nešteto vzrokov, da dobro delo bližnjega obsojamo in obsodimo. * Hujšega niso mogli Kristusu očitati njegovi sovražniki. On, katerega noben človek ne more doumeti, katerega pozna le Oče v nebesih, ta naj bi bil v zvezi s poglavarjem hudobnih duhov. In odgovor Kristusov je vsega občudovanja vreden! Mogel bi se razjeziti, jih zavrniti z vso odločnostjo, dokazati, da njih trditev ne drži. Pa jih nasprotno čisto mirno pripravi do pametnega razmišljanja. Če bi bilo satanovo kraljestvo, ki je hierarhično urejeno, razdeljeno med seboj, nikakor ne bi moglo obstojati. Če sem torej jaz, bi mogel reči Kristus, v zvezi s tem poglavarjem, potem njegovo kraljestvo ne bo dolgo obstajalo. Tudi vi delate podobno, izganjate hudobne duhove. Povejte, je li možno, da se satan s satanom preganja? Ker bi vaša pritrdilna beseda obsojala va- še sinove in vse, ki so kdaj izganjali hudiče, potem vas bodo ti obsodili in vaša trditev bi se izkazala kot neresnična in tudi žaljiva. Iz tega bi se mogli, tako govori Kristus, tudi farizeji in pismouki prepričati, da je zares prišlo božje kraljestvo na svet in da je On tisti, ki ga oznanja in ustanavlja na zemlji. Farizeji tega niso videli, ker niso hoteli videti. Pred svetlobo luči so zaprli svoje oči. Delati tako pomeni upirati se spoznani resnici in grešiti proti Svetemu Duhu. In na drugem mestu Kristus odločno pravi, da se bodo odpustili vsi grehi, najtežje pa grehi proti svetemu Duhu. Hotel je Kristus s tem reči, da ostane v večni temi oni, ki noče odpreti oči svoje duše luči svetega Duha. Pa ni zadosti, da jih odpre za trenutek, treba jih je odpreti za vedno, zakaj satan, izgnan enkrat, sedemkrat huje napada dušo, da bi jo spet imel v oblasti. Njegovo delo po ponovnem zavzetju duše je strašnejše kakor je bilo prej. Mislim, da ta Kristusov nauk prav spada v postni čas. Pregledati moramo sebe, spoznali bolj svojo notranjost in videti, če tudi mi včasih ne grešimo proti svetemu Duhu. Biti odkrit pred samim seboj v tem izpraševanju pa pomeni odstranjevati nevarnost, da nas satan znova napade in si prisvoji dokončno zmago nad nami. »In končno stanje naše duše bi tedaj bilo hujše od prejšnjega«. ZA KATOLIŠKI DOM Darovi za Katoliški dom Družbenica iz Trsta ... Lir 500. Breschi Marijo - Rim - - » 1.000. Č. g. Martinčič - Lonato - » 500. Polenčič Izidor - Plešivo - » 1.000. Nabrano pri Trinkovi prosi. » 6.693,— M. M. - Pariz .... » 2.700. Marinčič Milka - Milan - - » 2.000.— Mergenthaler Adolf - Turbigo » 1.000.— Skočir Alojzija - Milan - - » 2.000.— Dar slovenskih Germaničarjev - Rim » 2.200. Kraner Anka - Žabnice - - » 5.000. Č. g. Pintar - Bočen » 500. Novak Pavla - S. G. Rotondo » 1.000. N. N. - Napoli ... - » 2.000. - Melinc Jožefa - Milan - - » 1.400. Bandelli Vida - Milan - - » 5.000.— Briško Romes - Štandrež - » 3.000. N. N. iz Benečije ob 90-let- niei msgr. Trinka - - - lir 2.00<). Nekaj beneških duhovnikov v počastitev msgr. Trinka » 5.000,— V počastitev spomina preč. g. župnika iz Sovodenj: N. N.................................» 2.000,— N. N.................................» 1.000,— Klub Ljubljana - Chicago 25 dolarjev — lir 15.500,— Slovenski narodni dom - Sharon, Pa 15 dolarjev............................ lir 9.300. Društvo sv. Alojzija KSKJ - št. 179, Illinois 10 dolarjev - - = lir 6.200.— Po 5 dolarjev: Društvo Slovenski napredni fanner št. 44 SDZ, Ohio; društvo št. 210 KSKJ. Pa; Slovenska ženska zveza št. 10 Euclid lir 9.300. Stojan Kertelj, Cleveland 25 dolarjev...........................= lir 15.500. ■ f SPeter SButkovič - ‘Domen D W ____ _____ _____ H m Dne 27. februarja zvečer je zatisnil svoje trudne oči preč. g. Peter Bulkovič, župnik v Sovodnjah, ravnotanl, kjer je tudi zagledal luč sveta pred 65 leti. dne 22. februarja 1888. Doma je naredil pet let ljudske šole, leta 1901 je stopil v goriško gimnazijo, kjer je leta 1909 položil maturo ter stopil v bogoslovje. Rajni nadškof Sedej ga je dne 26. 7. 1913 posvetil v mašnika in poslal nato za kaplana v vipavske Kamnje pod sivi Čaven. Po par letih kaplanovanja se je preselil na Lokve v seneo trnovskega gozda. Tu te je pripravil na župnijske izpite in dobil nato župnijo v Zgoniku na Krasu. Pozneje se je preselil za malo časa v Ravnico in takoj nato leta 1931 v svoje Sovodnje, kjer je župnikoval 22 let. Veličasten pogreb v nedeljo, dne 1. marca, Katerega se je udeležilo, poleg skoraj celokupne slovenske duhovščine, še na tisoče vernega ljudstva (toliko moških še na kongresu v Štandrežu ni bilo), je jasno izpričal, da je umrl nadvse zaslužen mož, kakor je le malo takih med nami* In to je res! Peter Butkovič je bil vzoren duhovnik. »Daj mi duše, četudi vse drugo vzameš!« Ta svetniški izrek je veljal rajnemu gospodu Butkoviču za življenjsko pravilo. Lepota hiše božje in božje službe sta bila za raj. nega velika skrb in je tudi svoje osebne dohodke v to porabil. Verouk in verska vzgoja mladine sta mu bili sveta dolžnost in jima je posvetil prav posebno pažnjo. Zato mu je hvaležen narod in Bog plačnik. Toda ne povedal bi vsega, če bi zamolčal. da je bil rajni Domen naš poslednji polihistor in poliglot. Tista leta, ko je naš rajni Domen obiskoval goriško gimnazijo, se je na pobudo raznih duhovnikov, posebno pa Ivana Rejca, začela med dijaki probujati verska zavest in kat. organizaeije; in nas Domen je bil steber te nove generacije. Ravno tista leta pa je tudi med to katoliško generacijo prihajalo do vedno večje moči literarno uveljavljanje te nove katoliške mladine. Joža Lovrenčič je takrat zapel svojo prvo; »Jaz bi rad rudečih rož!« Alojzij Remec je takrat dal med svet svojo prvo povest: »Veliki punt«, Narte Velikonja se je poskušal v prvih rimah in Ven-ceslav Bele je priobčeval svoje črtice v »Dom in svet«. Iz te družbe je zrastel Peter Butkovič Domen. V »Mentorju« in »Dom in svetu« je priobčil par po Meškovo zaokroženih črtic. Toda kaj kmalu je zapustil pripovedništvo in se začel baviti z literarno zgodovino. V »Mentorju« in »Času« je objavil nekaj rezultatov tega svojega dela. Ker je pa živel na deželi, je moral' ta študij prekiniti zaradi pomanjkanja virov. In tisto obdobje se je v lastno zabavo posvetil slikarstvu in risbarstvu. Po njegovih rokah si videl vse polno slik in risb in kipcev. Tudi to polje je pozneje opustil, nanje tias pa spominja še danes veliko vinjet in perorisb po naših tedanjih listih »čolniču« in »Mladiki«. Toda ravno ta njegova spretnost v risanju ga je pripeljala na polje ugankarstva, kjer je kot dolgoletni tozadevni urednik »Mladike« oral ledino. Domen je največji slovenski enigmist, ki je še v našem listu urejeval ta ugankarski kotiček, dokler je mogel. Če pa hočete videti njegovo neskončno pridnost, obiščite sovodenjsko cerkev. Ves tisti marmor, tako lepo izglajen in učinkovito razvrščen, je njegovo ročno delo. In lepe slike na stropu in zidovju, četudi niso njegovo delo, so vendar velika tehnična novost, ki se je dobro izkazala. Slike je dal napraviti na velike plošče iz »fajezita« in jih nato pritrdil na strop. Tehnično je delo izredno uspelo, saj so slike še danes take, kakor prvi dan in nihče ne ugane kako so slikane. Gospod Peter Butkovič ni poznal počitka. V semeniški knjižnici v Gorici je več njegovih knjig v rokopisu. Znal je zelo dolgo vrsto tujih jezikov, iz katerih je tudi marsikatero knjigo prestavil na slovenski jezik. Človek bi se pri vsem tem vprašal, kako je vse to zmogel en sam človek? Odgvor je lahek. Domen ni poznal počitka. V Ljubljani je bil menda samo dvakrat v* celem življenju in enkrat na Sv. \ isarjah, drugače pa menda ni zapustil nikdar območja stare Primorske. Pa še nekaj! Domen je bil najboljši poznavalec naših marmorjev. Če si njega vprašal, odkod je ta ali oni marmor, ti je s tako gotovostjo odgovoril, da si se mu čudil. Gospod Domen je bil bolan že več časa. vendar njegove smrti nismo še pričakovali. Danes pa je šel tudi on za svojimi prijatelji. Prvi se je na hitro poslovil Vencelj Bele, nato Narte Velikonja, po daljšem presledku Alojzij Remec in takoj za njim Jože Lovrenčič. S smrtjo našega polihistorja je zadnji iz te družbe odšel po plačilo k svojemu Bogu. Mir njegovi duši! Slava njegovemu spominu ! Iz pastirskih pisem naših škofov Obnova žnpnije — obnova krščanske družbe To 'je vodilna misel pastirskega pisma, ki ga je tržaški škof, msgr. Santin naslovil za letošnji postni čas na svoje vernike.' Silno aktualnega problema o poživitvi in prenovi verskega življenja v župniji se morajo vedno bolj zavedati duhovniki in verniki. Kristusovi Cerkvi smo vključeni le preko župnijskega občestva, ki se koža t’ vidni organizirani obliki. V večjih mestih je vedno več ljudi, ki nič ne žive z župnijo, mnogi niti ne vedo, h kateri župniji pripadajo. Podobno kot potnik, ki vsak večer drugje gostuje, morda še zahajajo zdaj v eno. zdaj v drugo cerkev, a ker ne žive z župnijo, se vedno bolj trgajo njihove vezi tudi z Bogom. ŽUPNIJA NAM POSREDUJE BOŽJI BLAGOSLOV Cerkev je Jezusovo življenje, ki se nadaljuje v dušah, ki tvorijo njegovo skrivnostno telo. To Jezusovo življenje se izraža po duhovnikih v liturgiji, to je v sv. maši in zakramentih, v oznanjevanju in poslušanju boi je besede, v raznih delih ljubezni, kot so strežba ubogim, a največ v notranjem življenju pri poedincih. To je resnično božje kraljestvo na zemlji, ki mu je Kristus življenje po Sv. Duhu, duši Cerkve. Po božji odločbi vodijo Cerkev škofje kot zakoniti nasledniki apostolov pod vodstvom sv. očeta ali papeža. Vsaki škofiji nače-ljuje le en škof. Vsaka škofija pa je razdeljena na župnije, ki so se razvile kot cerkvenopravna ustanova. Vsak vernik redno pripada Cerkvi preko župnije. Namen razdelitve po župnijah je namreč prav v tem, da najdejo verniki v Cerkvi to, kar otroci v lepo urejeni družini: toplo hišo, blagodejno navzočnost očeta, medsebojno poznanje in pomoč. Župnijska skupnost se gradi na življenju, ki se vrši v župni cerkvi popolnostia župne cerkve odsoten župnijskemu občestvu, večkrat pa tudi odtrgan i! NA ODRU V BAZOVICI se vprizori v nedeljo 8. marca ob 4 in pol ljudska igra v 4 dejanjih »STARI IN MLADI« spisal Anton Medved Nastopajo igralci iz Sv. Križa Radio Trst II. Nedelja, 8. marca: 8.45 Kmetijska oddaja. — 9.30 Vera in naš čas. — 11.30 Oddaja za najmlajše. — 12.15 Od melodije do melodije. - 13.00 Glasba po željah. 16.00 Malo za šalo - malo zares. — 17.00 Koncert moškega zbora iz Bazovice. — 18.00 Novice iz delavskega sveta. — 19.00 Iz filmskega sveta. — 21.30 Izbrana lirika. — 22.00 Beethoven: F1DELIO, 1. dejanje. Ponedeljek, 9. 3.: 13.30 Kulturni obzornik. _ 19.00 Mamica pripoveduje. — 20.00 Večerni koncert. — 21.00 Književnost in umetnost. — 22.00 Beethoven: FIDELIO, 2. dejanje. Torek, 10. 3.: 13.00 Glasba po željah. 19.00 Tehnika in gospodarstvo. 20.30 Aktualnosti. 21.00 Čitamo za vas. 22.00 Beethoven: Simfonija št. 4. — 19.25 Angleščina po radiu. Sreda, 11. 3.: 13.30 Kulturni obzornik. 19.00 Zdravniški vedež. 20.00 Koncert tenorista Renata Kodermaca. — 20.30 Sola in vzgoja. — 21.30 Vokalni kvartet. Četrtek, 12. marca: 13.00 Pevski duet in harmonika. — 13.20 Chopin: Barcarola. — 19.00 Slovenščina za Slovence. 20.40 Kdo bo zmagal? Med perzijskim šahom in njegovim prvim ministrom Mosadekom je prišlo do resnega spora, zaradi katerega je hotel sah zapustiti Perzijo ter prepustiti vlado regentske-mu svetu. Ko je prišla ta vest v javnost, so šahovi privrženci uprizorili velike manifestacije za šaha ter ga pregovorili, da je sklenil ostati v deželi. Pa tudi Mosadekovi privrženci niso mirovali in tako je prišlo do protidemonstracij, ki so zahtevala že več smrtnih žrtev in mnogo ranjenih. Kdo bo v tem boju zmagal, je težko reči. Zdi se, da je položaj odvisen od znanega ljudskega voditelja Kašanija. LISTNICA UPRAVE Opozorilo argentinskim naročnikom Opozarjamo vse naše naročnike v Argentini, da je poverjeništvo za naš list blagovolila sprejeti uprava »Duhovno življenje« Vietor Martinez 50, Buenos Aires - Argentina. Naprošamo jih, da bi naročnino za nas list poravnali na gori omenjenem uradu. Vsem smo poslali opozorilo in račun, koliko nam kdo dolguje. Glavni vzrok, da so mnogi zaostali z naročnino, je prav v tem, ker niso vedeli, kako naj bi nam dostavljali denar. Sedaj smo to oviro srečno rešili in upamo, da bo tako vsem ustreženo. Prosimo pa za čimprejšnjo poravnavo, sicer bomo primorani list ustaviti. Uprava »Katoliškega glasa« ZA DUHOVNIKE Dobi se še nekaj izvodov Cerkvenega zakonika (Codex iuris canonici) v klasičneni slovenskem prevodu dr. Odarja. Če ga kdo