List za šolo in dom. ----- Izhaja 1. in 15. dne vsakega meseca, in velji za celo leto 59 gold. 50 kr. za pol leta 1 gold. 30 kr. Tečaj X. V Ljubljani i. julija 1870. List 13. Otroške igre. Marsikdo se bode muzal temu naslovu, in bode djal: „Šole so že prišle daleč — do otroških igrač"; vendar, ako to stvar bolj na tanko prevdarjamo in jo opazujemo posebno z odgojilnega in izobraževalnega stališča, moramo priteruiti, da velik in znamenit del mladinske odgnje so ravno otroške igrače, kterih modri odgojnik nikdar ne sme zanemarjati. Vsak otrok jč že po svoji naravi več ali manj nagnjen k delavnosti. Ta delavnost pa se deli v telesno in v dušno delavnost. Nekteri otrojci so tako vstvarjeni, da so vedno nemirni, da se neprenehoma sim in tje gibljejo, in so, kakor jim pravimo „živ nepokoj" ; to pa se jim ne sme šteti v napako, temuč odgojnik mora poznati to njih naravo in se po tem tudi ravnati. Drugi otroci pu so tihi in zamišljeni, vedno kaj duhtajo in mirno delajo. Tu vidimo n. pr. dečka, da mirno sedi po več ur, in hoče s svojim nepripravnim orodjem — s kakim nožičkom in z malo lesom — narediti kako prav pripravno reč, ki si jo je načertal v svoji glavi. Deklica, n. pr. sedi pri svoji punčki, jo napravlja, spravlja, nježno varuje, ali pa se peča s kuhinjskimi opravili. Kar zadeva take perve otroške igrače, se ve da šolski učitelj kot odgojnik pri tem ne more kaj pripomoči; njegova dolžnost je tu le ta, da pri takih igračah učence obderžuje v pravem kolovozu, t. j. da prežive otroke v njihovem početju zaderžuje toliko, da se ne pokvarijo kaj na telesu; vredjene telovadbe so pri takih otrocih edini pomoček, da se utrudi in umiri preživa jim gibčnost. Otroke pa, ki raji delajo z duhom, kot s telesom, naj učitelj prav skerbno opazuje, in naj iz tega posnema toliko važno nagnjenje ali umsko zmožnost za to in uno umetnost, ktero naj potem pri posainnih otrocih lepo goji in napeljuje do pravega namena. Vendar pa naj učitelj pri tistih otrocih, ki so preveč in predolgo zamišljeni v svoje delo, toliko pazi, da jim to ne škoduje pri njihovem telesnem razvijanji. Tudi takim otrokom telovadbe zelo koristijo. Druge verste so otroške igrače ali igre v družbi, t. j. take igre, kjer otroci sami med sabo ali tudi z učiteljem vred igrajo te ali une igre. Ako je pri takih igrah učitelj kot čuvaj ali oglednik, naj skerbi, da otroci igrajo take igre, ktere so telesnim vajam v obče vsem otrokom naj primerneje in pri kterih ni kake nevarnosti za zdravja voljo, n. pr. da se otroci preveč ne spehajo in ne pregrejejo, in če se to tudi zgodi, da se po tem polagoma umirijo in vstanovijo. Pri izbiranji družbinih iger naj učitelj tudi posebno gleda na to, da se izbirajo lepe domače, narodne igre, kajti vsak narod kaže tudi celo pri otroških igrah svoje značaje. Dobro bi bilo, ko bi kdo, ki živi med domačim ljudstvom, take igre dobro opazoval in nam jih potem na tanko popisal. Učitelji naj bi tedaj tudi o tem oziru varovali in ohranovali domače kosce, da bi ne poginili. Kedar se pa učitelj vdeležuje otroških iger, t. j. da tudi sam igra z otroci, naj skerbno pazi, da si pri tem ne škoduje na svoji veljavi in potrebni časti. Nikdar naj z otroci ne igra iger, pri kterih bi bila njegova oseba v smešni podobi, ali da bi se n. pr. otroci učitelja tako ali tako dotikovali ali ga celo bili itd. Naj primerneje za učitelja pri otroških igrah je to, da igre ravna in pri določbah določuje. Pri vseh igrah pa naj učitelj gleda na to, da se mladina vadi boljšega okusa in natančnega reda. Igre voditi ni lahko, in skušnja uči, da je za tako delo boljši skušen in že prileten mož, kakor pa mladeneč, ki mu še manjka skušnje in se pri tem prerad vtopi v svoje prežive mlade domišljije. Učitelj naj ima, kakor pri vsem podučevanju, tako tudi tukaj, pred očmi vodilo slavnega šolskega moža, ki pravi: „Kar je za odraščene prav izverstno, to je za mladost še komaj srednje dobro". A. P. Stari in mladi Slovenec, u. D. O. U je a) conj. iam, kar tudi uže; b) praep. ad, apud cum gen. iungenda; c) componitur «) cum adjectivis ad demi-nuendam signilicationem na pr. ubagru purpureus, ubledivu sub- pallidus, ubeliznü- ninü subalbus, uzelenü, ucrünü; ß) cum verbis, respondens lat. au in auferre, aufugere, scr. ava ab, herab, weg, quod in compositione nominum respondet n privativo. Za pervo pisarim navadno le že, u ali v opustivši; drugo rabijo Slovani in težko ga pogrešam časi (cf. fris. u lica); tretje razločujem še tudi p. ubežati, upeči se sich einhacken an grosse beim backen verlieren, «staviti einstellen t. j. abstellen, nasprot «staviti; ušteti se sich verzählen cf. Jezičn. I. 52). Ubiti — ubyti. O. Ubiti - bija - ješi occidere, od tod ubivati - jati; u b y t i - b^da - deši defieere, od tod ubyvati deminui. /S. Po pervem tudi ubivinü atrox, ubivicinü caedis cupidus, uboj , ubij - bojstvo, ubici - ijeci - ijca-teli-bojca-boj-nikü homicida; po drugem pa ubytükü quod deest, tücinü de-ficiens, ubavljati deminuere, ubavka. Udobljati — udovljati: 0. Udobljati vincere, kar ude -udoleti- evati, udole-linikü victor, -lenikü victus; udovljati tudi vincere, cum dat. pa sufficere, satisfecere. /S. I udovliti - lj^- liši sufficere, idoneum reddere, ne-cessaria tribuere (cf. dobil VI, 28; II, 31); udovoliti sg fatigari. Ukora. ö. Evprobatio, ukorü m. contumelia, -riti-rjati con-temnere, ukori vü insolens, - rilivü - rinü - nikü iniurius , riteli contumeliose tractans, ukorizna f. ludibrium, opprobrium , ignominia. S. Pomen mi je znan iz karati- koriti, pokoriti itd. Ukreniti.