Joseph Canals MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA UVOD Navzočnost socialne antropologije^ v učnih načrtih evropskega socialnega dela in na ob- stoječih šolah ali fakultetah socialnega dela je tako vsebinsko kot po svoji razširjenosti nered- na in neenaka. Hkrati je raba antropoloških prispevkov kot teoretskih referenc v socialnem delu še vedno omejena na specifična delovna področja. Zelo redki socialni delavci se sklicu- jejo na podatke in teorije socialne antropolo- gije, razen v primerih, ko se srečajo s problemi kulturne različnosti in etničnih konfliktov. Situacija ni po vsem svetu enaka; v Severni in Latinski Ameriki in Avstraliji,^ na primer, so vezi med socialnim delom in uporabno (apli- kativno) antropologijo močnejše. Pomanjkljiv razvoj interakcij med socialnim delom in so- cialno antropologijo je mogoče vsaj deloma pojasniti z globljo zgodovinsko povezavo soci- alnega dela s sociologijo in z njegovo komple- mentarnostjo s psihologijo. Po mojem mnenju obstajajo pa še globlji razlogi, da je do stika med disciplinama prišlo tako pozno in da so povezave redke in šibke; nekatere lahko naj- demo v evoluciji evropskih antropologij,^ drugi so povezani s socialnim delom. Zanemariti pa ne smemo nobenega vidika. Razvoj najmočnejših nacionalnih antropo- loških šol v Evropi je spodbudila kolonialna ekspanzija. V tem kontekstu, lahko rečemo, je bila antropologija vedno uporabna disciplina. čeprav se je poskušala za svoje zgodovinske grehe odkupiti tako, da se je zatekla v slono- koščeni stolp akademizma, katerega formalni interes je zgolj znanstvena vednost. Antropo- logija te vrste se ni lotila evropskih družb in priznava, da je bila več let v kritični situaciji (CoMMELEs 1989; Llobera 1990; 1993). Manj- šinske nacionalne tradicije (skoraj vse razen britanske in francoske) imajo korenine v folk- lornih študijah, izjema so le tiste s kolonialno osnovo, npr. holandska, katere ideološki mo- del korenini v romanticizmu. V teh primerih je bil teoretski zasuk k velikim trendom disci- pline pozen in priznanje notranje raznolikosti njihovih lastnih družb težavno, saj se je bilo treba bojevati s tradicijo, ki je napravila Volks- geist za dogmo (Prats, Llopart, Prat 1982). Uporabnost socialne antropologije — kot bom pojasnil pozneje — je v veliki meri od- visna od njene eksplanatorne moČi in razume- vanja notranje različnosti. Socialno delo je nastalo kot odgovor na probleme, ki sta jih povzročili industrializacija in urbanizacija. Tako je teoretske potrebe so- cialnega dela bolje reševala sociologija. To pa ne izključuje možnih vplivov drugih, bolj pri- kritih faktorjev. Sociologi (kot poklicna sku- pina) so imeli veliko težo in so v socialnem delu našli novo področje vpliva, kar jim je omogočila njihova znanstvena podoba, h ka- teri je zlasti pripomogla raba kvantitativne raziskovalne metode. Vsekakor srečanje med ' Tukaj bom govoril o socialni antropologiji, ki je britanskega izvora in prevluje tudi v moji lastni deželi. V tem članku upo- rabljam ta pojem kot ekvivalent temu, čemur v Severni Ameriki rečejo kulturna antropologija. ^ Paradigmatski primer je Michigenska univerza v Ann Arborju. Leta 1981 so tam začeli študijski program, ki združuje an- tropologijo in socialno delo; to je doktorski program za diplomante obeh disciplin, ki je močno usmerjen k raziskovanju. Kolikor vem, vsebuje največ antropologije študijski program socialnega dela, ki se izvaja na univerzi v Perthu (Avstralija). ' V razvoju antropologije ni mogoče prezreti teže nacionalnih tradicij. 97 JOSEPH CANALS socialnim delom in antropologijo v Evropi ni bilo mogoče, dokler se ni začelo precej antro- pologov zanimati za razvoj uporabnega razis- kovanja naših lastnih družb. Antropologija se vključuje v teoretsko ozadje socialnega dela v vse več evropskih državah/ zato je zdaj pri- meren trenutek za temeljito raziskavo in ana- lizo njunega razmerja, poudariti pa je treba tudi potenciale, ki jih ima antropologija za so- cialno delo. Na naslednjih straneh bom po- skusil umestiti ta razmerja, pojasniti nekatere specifične značilnosti antropološkega pristopa, ugotoviti, v katero smer gredo prispevki antro- pologije socialnemu delu, podati predloge za rabo antropološkega znanja med socialnimi delavci in reflektirati mesto antropologije v študiju socialnega dela. PODPORNO ZNANJE, POMOŽNA DISCIPLINA ALI TEORETSKO OZADJE? Socialni delavci so iz prve roke seznanjeni s polemikami, ki zadevajo razmerje med teorijo in prakso, razmerje med socialnim delom in psihologijo ali družbenimi vedami na splošno, in o tem, ali obstaja specifična teorija social- nega dela, za katero bi lahko rekli, da je njena lastna. Vse to se stalno ponavlja, tako da je že skoraj zlito s socialnim delom. Vendar nimam namena razpihovati ognja v teh neprijetnih, a zanimivih diskusijah. Ker pa sem v zadnjem desetletju kot družboslovni znanstvenik pove- zan bolj s socialnim delom kot s svojim izvor- nim akademskim okoljem, se počutim močno vpletenega v ta vprašanja in jih potemtakem ne morem ignorirati. Ti problemi se pojavljajo tudi v drugih teoretskih disciplinah, ki so po- vezane s socialnim delom, in ne le v antro- pologiji. Moje osebno stališče je, da je razumevanje družbenih ved kot zgolj pomožnih disciplin ali kot okvirnega znanja v podporo socialnemu delu sicer deloma upravičeno, vendar se kot stranski učinki pojavljajo nekateri nezaželeni problemi. Najpomembnejši med njimi je med- sebojna eksternost obeh polj, kar ovira nujno potrebno povratno delovanje med teoretskimi disciplinami in prakso, ki preverja teorijo in s tem odpira nove probleme in izzive za druž- bene vede. Zato se mi zdi bolje, če razumemo družbene vede kot teoretsko ozadje socialnega dela, kar pomeni, da se socialno delo sestoji iz elementov različnih disciplin in iz sistemati- zacije svoje lastne praktične izkušnje; hkrati pa je socialno delo precej bogato empirično ozad- je družbenih ved. Govoriti o ozadju in ne o te- oretskih temeljih, ki naj bi jih imelo socialno delo v drugih disciplinah, ima nekatere kon- ceptualne prednosti: dovoljuje spoštovanje do avtonomnega razvoja socialnega dela; one- mogoča hierarhizacijo, ki deluje zaviralno na fleksibilno in obojestransko koristno povratno delovanje; izognemo se temu, da bi bila ena disciplina v instrumentalni rabi druge. Apli- kativno delo družbenih ved tudi ni omejeno na kakšno določeno zahtevo, ki družboslovnih znanstvenikov ne zanima. V razvoju antropologije in socialnega dela obstajajo zanimive vzporednice, ki jih je vred- no omeniti, ker kažejo na probleme, ki jih la- hko disciplini razrešita skupaj. Tako socialno delo kot antropologija imata empiričen karakter. Oba gradita teorijo iz akumulacije prakse: socialno delo na osnovi praktičnega socialnega dela, antropologija na osnovi raziskovanja. Obema so skupne težave pri doseganju soglasja o validacijskih teorijah in pri samem definiranju discipline. Nobeden od njiju ni jasno razmejen od drugih disciplin in oba se spreminjata od ene nacionalne tra- dicije do druge, precej podobno kot se med se- boj razlikujejo same te tradicije. In nazadnje — a spisek bi lahko bil še daljši — sta oba v zadnjem času podvržena temeljitim teoretskim revizijam; od časa sociokulturnih prevratov v šestdesetih — vsaj v zahodnih državah — do sedanje neoliberalne hegemonije sta se oba soočala z izzivi, ki zadevajo njuno uporabnost in namen. Nekatera kritična gibanja so se ma- terializirala v trendih, ki implicirajo kar velike spremembe v pojmovanju; zlasti feministični trendi so oblikovali močne in zanimive pri- stope v antropologiji in v socialnem delu (v glavnem gre za anglosaško področje). Omenjene podobnosti, čeprav se mate- rializirajo na različne načine, odpirajo polja * Navzočnosti socialne antropologije v učnih načrtih socialnega dela evropskih šol socialnega dela nisem posebej proučeval, videl pa sem programe v Italiji, Sloveniji, Španiji in Švici; antropologija je v njih bolj ali manj navzoča, na splošno pa je še vedno le dopolnilen predmet in ima manj prostora v socialnem delu kot v Latinski Ameriki. 98 MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA diskusije, ki presegajo neposredno prakso. V bližnji prihodnosti lahko pričakujemo strasten dialog, ki bo temeljil na razvoju uporabe upo- rabne antropologije na naših lastnih deželah, pa tudi na tem, da so socialni delavci odkrili v antropologiji nove teoretske in raziskovalne vire. Disciplina v zadnji instanci čфa energijo iz vprašanj, ki jih je sposobna zastaviti (Wolf 1980), kar moramo razlikovati od učinkovitosti in kvalitete odgovorov. Če lahko antropologija koristi socialnemu delu zaradi svojih teoret- skih, metodoloških in empiričnih prispevkov, je lahko socialno delo za antropologijo polje potrjevanja in preskušanja njenih metod in te- orij. Zlasti pa je obema disciplinama skupna naloga, da razjasnita ključna vprašanja o zna- nju, razumevanju in delovanju, ki so povezana z občutljivimi področji družbenega življenja. To pa je tudi razlog, zakaj se mi zdi pomem- bno, da se povezava obeh disciplin postavi nad utilitarno raven. MOŽNI PRISTOPI: PREDNOST RAZUMEVANJA VIZIJE DRUŽBENEGA DELOVANJA Da bi se približali možni povezavi social- nega dela in antropologije, moramo pretehtati nekatere koncepte, kar nam bo pomagalo po- kazati na nekatere pomembne posebnosti an- tropološkega pristopa. Najprej moramo razlikovati med dvema kognitivnima ravnema, ki ju pri proučevanju družbenih pojavov ne smemo mešati: med raz- lago in razumevanjem.^ Razlaga išČe vzroke in splošna in objektivna dejstva; razložiti pomeni identificirati splošne procese, ki omogočajo teoretski pristop k natančnim, jasnim in ome- jenim dejstvom. Razumevanje pa je vedno vezano na določen kontekst; pri razumevanju igrajo subjektivni vidiki in predstavne razsež- nosti enako pomembno vlogo kot objektivni dejavniki, ki jih lahko posplošimo. Še več, slednji se vedno kažejo v obliki določene trans- formacije dejstev. Pri razumevanju moramo poleg sociokulturnega konteksta upoštevati tudi motivacijo družbenih akterjev, njihove izkušnje in namene; pri razumevanju so mož- nosti prav tako pomembne kot dejstva (Ter- radas1991). Nihče ne dvomi, da antropologija teži k produciranju splošnih teorij, kot pač vse disci- pline, ki hočejo biti znanstvene. Očitno pa je tudi, da v dejavnostih antropologov izstopajo tiste raziskave, ki se osredotočajo na speci- fične situacije in kontekste. Zdi se, da razume- vanje močneje vpliva na odločilne spodbude kot cilj odkrivanja in formuliranja posplošenih razlag. Morda zadeva bolj držo kot akademsko politiko. Drža, ki nas usmerja k razumevanju in ki je znana številnim socialnim delavcem, pa bi lahko ustvarila podobo o neznanstvenosti socialne antropologije. To me nekoliko skrbi. Če morajo empirični podatki verificirati teo- retske propozicije, pa nam mora - tako mislim - teorija pomagati razumeti dejstva. In ker so teorije družbenih ved precej šibke, je uporab- nost in aplikabilnost naših disciplin precej bolj odvisna od njihove sposobnosti razumevanja kot od sposobnosti razlaganja. Vse to lahko okrepi težnjo, da bi metode postale veljavni cilji per se. V vsakem primeru je v okviru in- duktivne tradicije v antropologiji tudi razu- mevanje specifičnega nujen korak, da lahko dosežemo razlago splošnega. Včasih je znanstvena (bolje rečeno, scien- tistična) razlaga pomešana s tisto vrsto objek- tivnosti, ki predpostavlja, da je za proučevanje objekta nujen popolnoma zunanji položaj opa- zovalca. Tu se lahko le vprašamo, ali je z ab- solutno zunanjega položaja sploh mogoče kaj razumeti. To nas pripelje do ključnega vpra- šanja antropološkega proučevanja. Naj opazu- jemo ljudi — naš predmet proučevanja — od zunaj, ali pa naj poskušamo dobiti vpogled v to, kar nas zanima, od znotraj? Jasno je, da enostranski pristop, ki izloči drugi pristop, ni zaželen, vendar nas raziskovalna strategija ob- vezuje k minimalni konsistentnosti in zahteva, da damo enemu izmed njiju prednost. Na tej točki bo onim, ki niso seznanjeni z antropološkim žargonom, morda v pomoč, če na hitro pojasnimo dva koncepta. Iz analiz, ki so v rabi v fonetiki, je Kenneth Pike (1967) iz- peljal koncepta emsko in etsko (ionemsko, ionetsko). Fonemska raven se ukvarja z gla- sovi, ki so za govorca smiselni, medtem ko se fonetske študije osredotočajo na rabljene gla- sove, na njihove fizične značilnosti in na to. ^ O izvoru te konceptualne razlike gl. Abel (1969). 99 JOSEPH CANALS kako so proizvedeni. Fonetske opise izdelujejo zunanji opazovalci, ki za klasifikacijo in pri- merjavo uporabljajo specifične kategorije, in ti opisi za naravne govorce^ nimajo nobenega pomena. Na drugi strani pa fonemski opisi klasificirajo glasovne enote glede na razlike v pomenu, kot jih priznavajo naravni govorci. Pike je napravil analogijo z izvirnima lingvis- tičnima konceptoma in apliciral priponi emsko in etsko na kulturni kontekst. Emski vidik zajema obnašanje in pomen s subjektivne per- spektive, etski pa ju analizira po kategorijah, ki jih definira zunanji opazovalec. Antropolo- gov ideal je nedvomno uravnoteženje obeh pristopov, vendar je specifičnost antropoloških raziskav prav v teži, ki je pripisana emskemu vidiku (Rossi, O'higgins 1980). Že Boas (1943) je opozoril, da je za ra- zumevanje različnih populacij in narodov potrebno, da »analiza njihove izkušnje temelji na njihovih in ne naših konceptih«. Od Mali- nowskega naprej je osrednja os antropologije razumevanje vizije drugih, čeprav se pri ne- katerih avtorjih in v nekaterih trendih včasih izrazi nostalgija po nomotetičnem eksternaliz- mu.' Splošno govoreč, je razlika med antropo- logijo in sociologijo v različnem poudarku, ki ga pripisujeta emskemu dejavniku; res pa ima fenomenološki pristop v sociologiji podobne interese kot antropologija. Ostro ločevanje disciplin je po navadi nesmiselno in je opravič- ljivo le s korporativnega vidika. Vsekakor pa nam ta pripomba ne preprečuje zatrditi, da je poudarek na emskem pristopu najpomembnej- ši in najuporabnejši prispevek antropologije socialnemu delu. Tudi socialno delo občuti na- petost med vizijo od zunaj in vizijo od znotraj, kar zadeva njihove klientske skupine. Če, na eni strani, socialni delavci klasificirajo po- sameznike in skupine, s katerimi delajo, od zunaj, lahko postanejo navadni nadzorniki. Vsako »socialno patologijo« potem zlahka pre- poznajo kot »odklon« od prevladujočih stan- dardov (Alvarez-Uria 1993). Na drugi strani pa je socialno delo stroka, katere aktivnosti te- meljijo v glavnem na odnosih (Rossell 1987), kar zahteva razumevanje psiholoških, socialnih in kulturnih razsežnosti klienta in njegovega ali njenega sveta. Tu se odpira širno socio- kulturno področje, ki ga lahko osvetli emski pristop, še zlasti, kjer gre za skupinske vred- note, verovanja in percepcije. Te je včasih težko razložiti, lahko jih pa razumemo. DRUGI KOT RAZLOČEVALNA KATEGORIJA V KONTEKSTU KRIZE Popolnoma se strinjam z Marcom Auge (1992), ko trdi: /A/ntropološke raziskave se trenutno ukvarjajo z vprašanjem drugega. Ta subjekt, drugi, ni ne- kaj, kar se pojavlja občasno; je njen edini in- telektualni predmet in iz njega so definirana njena področja raziskovanja. Obravnavamo ga v sedanjem trehutku, kar je dovolj, dajo razliku- jemo od zgodovine. In obravnavamo ga hkrati v različnih smereh, kar jo razlikuje od drugih družbenih ved. (AUGE 1992: 28.) Ta avtor poudarja, da ni mogoče govoriti o položaju v sistemu, ne da bi se sklicevali na določeno število drugih (ibid.: 29). Hitre spre- membe v sodobnem svetu zahtevajo antro- pološki pogled, »to se pravi, obnovljeno in metodološko refleksijo o kategoriji drugač- nosti« (ibid.: 35). Zadnje vrstice vsebujejo bistvo tega, kar lahko antropologija ponudi socialnemu delu. Družbeni sistem bo resnično vedno organizi- ran na odnosih med identitetami, ki se razliku- jejo po tem, da so druga drugi »druga«; od temeljnih, ki jih zaznamuje spol, starost ali sorodstvo, do onih, ki jih določajo etničnost, nacionalnost ali religija. Hitre spremembe v sodobnih družbah, zaradi katerih narašča nji- hova notranja raznolikost, proizvajajo nove vr- ste »drugega«; ljudje, ki so se še pred kratkim imeli za člane bolj ali manj homogene socialne skupine, postanejo za to skupino »drugi«. To lahko vidimo v razdrobljenosti tradicionalnega (industrijskega) delavskega razreda in v diver- zifikaciji življenjskih stilov, pa tudi v ideološki diverzifikaciji srednjega razreda. Posledica vse manj stabilne družbenoekonomske strukture je * »Naravni govorci« je izraz, ki se je uveljavil kot prevod za native speakers, tiste, ki govorijo dani jezik kot materni jezik. (Op. ur.) ' Gl. Maunowsky(1922), zlasti točko IX. v uvodu. O nomotetičnem scientizmu gl. klasično Harrisovo delo (1968). 100 MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA kriza identitete, ki jo poskuša veliko posamez- nikov in skupin rešiti tako, da iščejo definicijo sebe v razmerju do »drugega«, na primer v ne- gativnem smislu ali tako, da si za svojo identi- teto izdelajo nove reference, ali pa tudi tako, da zbirajo elemente zanjo v idealizirani pre- teklosti. Tudi marginalni sektorji naše družbe lahko postanejo »drugi« v skoraj absolutnem smislu neznanega, čudnega, grožnje za soraz- merno večino, ki zase meni, da predstavlja »normalnost« — koncept, ki postaja vse bolj negotov. Nazadnje — čeprav bi lahko sestavil dolg spisek primerov — tudi sodobne migra- cije proizvajajo »druge«, kar napeljuje bolj ogrožene sektorje, da radikalizirajo vprašanje identitete. Socialno delo ima v procesu družbene raz- drobljenosti posredniško funkcijo: posreduje med različnimi skupinami in institucijami in tudi med različnimi segmenti naše družbe. Za- radi vse večje notranje raznolikosti naših družb se je socialno delo znašlo pod pritiskom, ki se mu ni mogoče izogniti. Po eni strani lahko nje- gova posredniška funkcija zmanjša učinke dru- žbene razdrobljenosti. Po drugi strani pa lahko diverzifikacija interesov in potreb, ki izhajajo iz tega procesa, pripravi socialne delavce — in- dividualno, kot skupine ali kot institucije — do tega, da začnejo braniti pravice in interese po- sameznih sektorjev. V vsakem primeru so so- cialni delavci soočeni s problemom »drugega«, ki ga omenja Auge v navedenem citatu. Kriza države blaginje in hegemonija neo- liberalnih politik v zadnjih letih sta utrdili po- vezavo med socialnim delom in socialnimi in kulturnimi »drugimi«. Tu se ukvarjam z dej- stvi, ki so opazna v državah Zahodne Evrope; drugod se lahko kriza kaže v drugih oblikah. Ena od značilnosti države blaginje je globalna socialna politika, iz nje pa izvirajo vsesplošno varstvo in socialne službe. Dejavnosti socialne- ga dela v tem kontekstu sodijo v splošni okvir socialne politike, tu pa obstaja težnja, da bi se te dejavnosti homogenizirale. Čeprav nekateri ljudje uporabljajo socialne storitve pogosteje kot drugi, so socialni delavci na voljo vsem. Kriza ekspanzivnega modela države blaginje povzroči proračunsko omejevanje socialnega varstva in prerazporejanje državnih finančnih virov, tako pa nastane kriza samega koncepta vsesplošne dostopnosti. Pokaže se težnja, da bi socialni politiki odvzeli njeno univerzalno razsežnost in ustvarili posebne programe za posebne cilje skupine ali posebne situacije. Hkrati država omeji neposredno vpletenost svojih institucij pri socialni intervenciji in naloži večjo odgovornost zasebnim ali nevlad- nim ustanovam. Sektorji, ki naj bi imeli korist od te selektivne politike, živijo v ekstremnih situacijah in zahtevajo dolgoročne rešitve, te pa niso lahke. Z drugimi besedami, ogrožajo družbeno kohezijo, ki jo je uspešno vzdrževala država blaginje. Njihova situacija je neznosna tudi za javno mnenje, kar je lahko posledica tega, da je javnost ponotranjila koncept člo- vekovih pravic, ali pa kratko malo tega, da ljudje ne želijo, da bi se blizu njihovih domov dogajale kakšne neprijetnosti. Klienti socialnih delavcev še vedno prihajajo iz revnih in osiro- mašenih sektorjev družbe, tako kot v časih, ko je socialno delo še nastajalo.® Ti predstavniki »drugega«, ki nastajajo v naši družbi in zaradi nje, potrebujejo socialne delavce kot posred- nike med seboj in sistemom. Država blaginje (kot element konsolidacije liberalnih demokracij) se je legitimirala s funk- cionalistično sociologijo. Funkcionalizem ima poleg vloge, ki jo je odigral v sociološki teoriji, tudi nedvoumno ideološko komponento.® Nje- gova veljavnost je padala vzporedno s pre- vratom v šestdesetih, pospešenimi družbenimi spremembami in pretečo krizo, ki je posledica spodkopane legitimitete. Zaradi geopolitičnih sprememb v zadnjem času so resno prizadete tudi kritične teorije, o katerih se je zdelo, da prevzemajo vodilno vlogo v družbenih vedah. Padec »realsocializma« pomeni dokončen pa- dec marksizma (ali ene njegovih interpretacij) kot državne doktrine; toda hkrati je odvzel tu- di legitimnost marksizmu, ki je del kritičnih te- orij na Zahodu. Živimo v času krize globalnih razlag, in tudi če je to postmoderna puhlica, ne moremo mimo nje brez razmisleka. Za nastalo situacijo ni kriva samo dekonstruktivna vnema * Pri tem velja opozoriti, da je socialna, ekonomska in kulturna nestabilnost povod za osebno, družinsko in skupinsko krizo neekonomskega izvora. ' Podobno vlogo je imela strukturalno-funkcionalistična antropologija v kolonializmu: v obeh primerih je poudarek na fak- torjih stabilnosti in razvrednotenju konflikta pripomogel k legitimizaciji statusa quo. 101 JOSEPH CANALS postmodernizma.^" Kristalno jasno je, da ima- mo opraviti s teoretsko krizo, ki prizadeva družbene vede. Pritoževanje nič ne pomaga: nekatere stvari so realnost, tudi če nam niso všeč. Pomembno je, da še naprej rešujemo realne probleme, malce pa bomo morali še počakati, da se spet vzpostavi produktivna teo- retska diskusija. Konec koncev je zdravje druž- benih ved odvisno od moči splošne družbene misli. Iz tega izhaja, da je kriza države blaginje povezana s teoretsko krizo v družbenih vedah. Mislim, da ta pojava nista medsebojno neod- visna, saj njuno ujemanje ni naključno. Vendar lahko za to navidezno stagnacijo odkrijemo tudi nekatere referenčne točke za artikulacijo družbenega raziskovanja in delovanja. To je bil moj namen, ko sem poudaril osrednje mesto, ki ga ima po Augejevi formulaciji problem »drugega«. Tudi socialna antropologija je deležna te krize, v glavnem na tistih akademskih področ- jih, ki so bolj vpletena v teoretske diskusije. Ni pa to tako jasno v raziskovalnem in aplika- tivnem delu. Vlogo antropologov in drugih znanstvenikov družbenih ved pri slednjem »večinoma definira problem in disciplina« (Van Willingen 1986: 7). Praktiki uporabne antropologije si ne morejo privoščiti, da bi pozabili na realni svet. Pozorni morajo biti na poglavitne probleme dejanskega življenja. V družbenem kontekstu, o katerem sem govoril, lahko antropološko znanje največ prispeva k interdisciplinarnemu delu s tem, kar opredeljujejo pojmi kulturna različnost in »drugi«. To ne pomeni, da antro- pologi nimajo kaj povedati o drugih stvareh; želim le pokazati na interesno žarišče, ki lahko postane artikulacijski element uporabne antro- pologije v socialnem delu. Skupine, iz katerih izhajajo klienti soci- alnega dela (včasih jih, nekoliko agresivno, imenujemo »ciljne skupine«), pogosto vidimo kot na zelo »drugačne« in jih tako tudi etike- tiramo. To so brez dvoma člani »naše družbe«, vendar jih vidimo enako tuje idealnemu tipu, ki definira »normalnost«, kot pripadnike et- ničnih manjšin. V strukturi področij socialnega dela zaseda osrednje mesto socialna kategorizacija. To implicira klasifikacijske procese, ki odločilno prispevajo k ustvarjanju »drugega« (nečesa, kar implicira trajno definicijo »nas«). Socialno delo s svojimi diagnozami in razmejitvenimi kategorijami, ki jih uporablja na predmetu svojega dela, še dodatno prispeva k procesu družbene kategorizacije. Zaradi tega imamo socialno delo za del širšega sistema. V tem ok- viru spoznavanje drugih in zlasti spoznavanje odnosov, ki jih z njimi vzpostavimo, ni zgolj orodje pri našem delu z njimi. Te vrste znanje je kakor ogledalo, kjer se lahko vidimo znotraj celostnega sistema. Ne moremo imeti drugih za predmet proučevanja in intervencije, ne da bi bili sami vpleteni — razen če se oklenemo drže, ki je podobna etnocentrizmu. Pravo em- sko videnje drugih vsebuje namreč tudi njiho- vo videnje nas. Vzpostavitev »drugega« je skupaj z odnosi in družbeno kategorizacijo, ki ju producira, te- meljni predmet antropologije že od začetkov te discipline. To prioriteto poudarjajo vsi teo- retski trendi. V samem osrčju antropologije in v vsem njenem razvoju lahko opazimo vzne- mirljivi problem kontrasta med enotnostjo človeške vrste in njeno »očitno sociokulturno razdeljenostjo« (Stolčke 1993: 150, 174-175). Ta razdeljenost je vir vedno novih vprašanj o notranji raznolikosti naših sodobnih družb (gl. Tentori 1990). Nekateri avtorji so razumeli in tudi us- trezno izrazili pomen, ki ga ima razumevanje drugega za metodološko osnovo socialnega dela. Alice Salomon je poudarila, da bolj ceni- mo sebe, če razumemo stališča, ki so našim nasprotna. Pri tem je imela v mislih med- narodne in medkulturne izkušnje, toda njena intelektualna drža omogoča razumevanje vseh vrst različnosti (Salomon 1928, citirano po Wieler1992: 12). ONSTRAN PREGRADE DRUGEGA: POGLEDI, KONCEPTI IN ODGOVORI Razumeti, in če je mogoče, razložiti socio- kulturno raznolikost je prav tako pomemben cilj kot upravičiti sebe. A da bi bila antro- pologija koristna v socialnem delu, mu mora dati ključ za razumevanje procesov, ki se v sodobni antropologiji obstaja postmoderni trend, ki preverja vse globalne teorije. Gl. Llobera (1993). 102 MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA odvijajo na »drugi« strani zapore. Da bi lahko razumeli določene drže in odgovore na težke situacije in da bi lahko razumeli, kaj se v resnici zahteva od socialnega delavca, moramo najprej razvozlati, kako stvari pojmujejo v dani kulturi. Različno videnje potreb z različnih kulturnih stališč ali iz različnih subkulturnih zornih kotov postavlja profesionalce pred re- sen komunikacijski problem, načrtovalce pa pred zelo težavno nalogo. Vsako pojmovanje potrebe je lahko legitimno po svoji lastni logiki, ki je lahko zelo daleč od kakšne druge (RoMizi 1991). Vrhu tega je potreba le ena iz- med številnih možnih tem. Na tem področju se stičišča med prispevki psihologije, socialne psihologije in antropolo- gije (pa tudi fenomenološke sociologije) pre- krivajo. Temu se ni mogoče izogniti; to je celo zaželeno. Teme, povezane s kulturnimi pro- cesi, so vsekakor bliže interesom in sposobno- stim antropologov. Kot »kulturne« razumem tiste procese, ki implicirajo znanje, pomen, vrednosti, predstave in obnašanje, kolikor je to skupno članom družbe ali določenega segmen- ta družbe. Koncepcije, družbeni odnosi, drže in odgovori na situacije, kar vse nam lahko po- maga razumeti antropologija, so ponavadi pos- redovani z neko stopnjo »drugosti«. Če jih ne razumemo ali jih celo napak razumemo, je to prav zato, ker se pojavljajo v tem okviru. V antropološki tradiciji se je razvila vrsta tem, ki so zanimive tudi za socialno delo. Kla- sičen primer je proučevanje sorodstva. Pri tem je primerjalni pristop antropologije zelo po- memben, saj nam omogoča, da se brez pred- sodkov soočimo s sodobnimi transformacijami in diverzifikacijami družinskega modela. Mo- ralni kriteriji v tem primeru zlahka vplivajo na analizo in delo socialnih delavcev. Na tem po- dročju pride prav dobršna mera skepticizma. Kar zadeva »zgolj« tehnični vidik, je doživelo proučevanje sorodstvenih zvez zanimivo raz- vojno pot; dober primer tega je koncept social- ne mreže. Odkar je Bott (1957) opravil svojo raziskavo na vzorcu »normalnih« angleških družin, je socialna mreža pretanjeno razisko- valno orodje, ki nam omogoča prestopiti meje, v katere je ujeto neposredno opazovanje v ur- banih družbah (Boissevain, Mitchell 1973). Klasična antropološka tema so procesi pri- lagajanja. Analize interakcij med dosegljivimi viri, okoljem (naravnim ali antropogenim), po- pulacijskimi spremenljivkami, družbeno orga- nizacijo in tehnološkimi in kulturnimi modeh niso pomembne le zaradi teorije kot take, ampak nam lahko pomagajo razumeti veliko procesov družbene marginalizacije in ustreznih alternativ." Menim, da raziskave o kulturnih inteфretacijah nezaželenih situacij (nesreč, bolezni, ekonomske krize, krize odnosov, ka- tastrof, napadov, težav z zakonom itn.) vsebu- jejo sugestije, ki so z antropološkega stališča in v povezavi z za nas najbolj zanimivimi vidiki zelo privlačne. Take interpretacije so sestavlje- ne iz zbranih delcev kulturnih vsebin, katerih teža se lahko spreminja, iz izkušenj prizade- tega posameznika in drugih ljudi, pa tudi iz verovanj, ki so z etskega stališča iracionalna. Teh interpretacij ne dobimo vedno neposred- no iz kulturnih virov dane skupine; na njihovo izdelavo vplivata individualna psihološka va- rieteta in raznolikost skupinske dinamike. Videnje situacije in njenih posameznih de- lov se bo nagibalo k temu, da se bo skladalo z osrednjimi elementi svetovnega nazora skupi- ne. Razlike v tem, kako interpretirajo dejstva profesionalci in kako klienti, gre pripisati bolj različnim kulturnim referencam, ne toliko raz- ličnim kulturnim okoljem. Zavedati se mora- mo, da tudi profesionalci pri delu izhajajo iz svoje subkulture: tako pri socialnih delavcih kot pri zdravnikih, učiteljih in drugih interpre- tacija določene situacije izvira iz logike njihove subkulture, ki se pogosto nagiba k zanikanju emske interpretacije (se pravi, interpretacije klientov). Težave v komunikaciji pa kaj rade pripeljejo do napak. Zanimivo je, da so s stališča klientov ocene in interpretacije pro- fesionalcev enako emske kot katerekoli druge. Stališče socialnega delavca lahko prevlada ne zato, ker bi se mu posrečilo prepričati klienta, ampak zaradi njunega asimetričnega odnosa. Klientova odvisnost krepi argument avtoritete. Socialni delavci so na splošno kar dobro izur- jeni, da se izognejo subtilnim psihološkim pastem v odnosu pomoči; če pa delajo s popu- lacijo, ki je ne poznajo, izgubijo pregled nad paleto kulturnih dejavnikov. Njihove izkušnje " v zvezi s procesi prilagajanja je zelo poučen Martinez Veiga (1985). 103 JOSEPH CANALS so vse prepogosto posledice napak, ki bi se jim bilo mogoče izogniti. Če uporabimo koncepte, ki jih je razvila medicinska antropologija, lahko rečemo, da profesionalci in klienti pogosto uporabljajo različne razlagalne modele (Kleinman 1980). Ti se lahko med seboj povsem razlikujejo, tako v tem, katere dejavnike upoštevajo, kot v tem, katere pojave pokrivajo. Profesionalčevo zna- nje temelji na modelu normaliziranega telesa, njegova intervencija vanj pa izvira iz njegove izkušnje. Toda klienti in njihove socialne mre- že gradijo lastne modele, v katerih imajo nji- hovi problemi pomen in smisel, ki sta v skladu s njihovim pogledom na svet. V družbenih kontekstih, ki nosijo znamenja tradicionalne rimokatoliške kategorije, sta nesreča in bo- lezen pogosto povezani s krivdo trpečega. V Španiji se ljudje kar naprej sprašujejo, kaj so naredili napak, da so si zaslužili tako nesrečo. Vzemimo to za primer, kaj sem hotel reči z razlagalnim modelom. Naj dodam, da lahko na podlagi opaženih razlik med razlagalnimi mo- deli nekatere napravimo za »druge«, čeprav prej nismo tako gledali nanje. To bo nedvom- no vplivalo na odgovore, ki izvirajo iz takega opažanja in pojmovanja. Strategije, ki jih pri soočanju s problemsko situacijo uporabljajo klienti, so odvisne od virov in empiričnih iz- kušenj njihovih socialnih mrež, pa tudi od in- terpretacij, ki temeljijo na njihovih simbolnih virih. Te strategije se seveda nenehno preo- blikujejo. Socialni delavci imajo potemtakem možnost, da sodelujejo pri modifikacijah teh strategij, ta možnost pa je precej odvisna od njihove sposobnosti, da svoje predloge preve- dejo v nekaj takega, kar bo za emski pogled njihovih klientov smiselno. Alternative, ki jih predlagajo socialni delavci, so lahko za izkust- veni, simbolni in odnosni svet klientov prave inovacije. S tem se lahko izpolni cilj socialnih delavcev, da vnesejo v življenjski stil klientov spremembe, ki jim bodo prinesle večjo avto- nomnost in zmožnost soočanja z nezaželenimi situacijami. Tu ima pomembno vlogo temeljna postavka uporabnih družbenih ved: »inovacije bodo sprejete tam, kjer ljudje čutijo največji primanjkljaj« (Van Willigen 1986: 86). To se ne nanaša le na ekonomske ali materialne vire. ampak tudi na simbolne in odnosne. Zelo pomembno je, da ne pozabimo, kako v času hitrih sprememb tudi kulturne inteфretacije kaj hitro zapadejo v krizo, in da iskanje novih referenčnih točk, ki bi vnesle smisel v to, kar ni razumljeno, lahko postane prioriteta. Kako pomembno je iskanje pomena, nam pokaže preporod religioznosti, ki je presenetila vse, ki so trdili, da je sekularizacija nepovratna. So- cialni delavci bi lahko imeli v tem kontekstu pomembno vlogo, toda tu je potrebno stalno opazovanje inteфretativnih in simbolnih virov skupin, s katerimi delajo. Na tem področju la- hko antropologija veliko ponudi socialnemu delu, tako na teoretski kot na metodološki ravni. Za konec tega poglavja se mi zdi potrebno spregovoriti nekaj besed o mehanicistiČnih in- terpretacijah kulturne določenosti. Obstaja precej posameznikov, ki mislijo, da kultura usodno določa življenje ljudi, skoraj kot genet- ska dediščina. To predstavo moramo preseči, če želimo, da bi bilo to, kar sem govoril doslej, uporabno. Kultura je nenehno spreminjajoč se sistem, ker je zgodovinski produkt, in ni vedno dosleden. Kultura je referenčni okvir, ki ga ne uporabljajo vsi na enak način. Ponuja tudi modele za transformacijo misli in delovanja. Zato »drugi« ni nepremostljiva ovira niti v obliki etničnih razlik, in prav tako posamezniki niso sužnji kulturnega konteksta, v katerem so se rodili. Etiketirati obnašanje in predstave na osnovi predsodkov o kakšnem kulturnem kon- tekstu je neučinkovito in nevarno. Proučevanje kultur je uporabno za to, da razumemo, kako ljudje interpretirajo svet in zakaj ravnajo tako, kot ravnajo. Uporabno pa je tudi za to, da ra- zumemo dinamiko kulturnih sprememb in se naučimo, kako delovati v njih. Zelo malo izoliranih populacij je, ki bi ohranile neke vrste kulturno »čistost«. Svojega videnja kulturnih fenomenov ne moremo ute- meljiti na branju strukturno-funkcionalističnih etnografov iz sredine našega stoletja.^* Skup- nosti, ki jih opisujejo, praktično ne obstajajo več niti v nekdanjih kolonialnih državah, kjer so bile njihove raziskave opravljene. Svoje pri- stope moramo oblikovati na temelju raziskav, ki ustrezajo sedanji realnosti. Branje teh etnografskih zapisov pa je zelo priporočljivo za razumevanje temeljnih antropoloških konceptov. 104 MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA Smo daleč od predstave, da je svet pluralnost perspektiv, zasidranih v različnih kulturah; ugotavljamo, da se pluralnost zlahka sprevrže v izbiranje kulturnih objektov in v različne živ- ljenjske stile, ki jih lahko posnemamo ali opo- našamo. Ne povezujemo delov v samozadostno celoto, ki bi bila umeščena v določen prostor, ampak osvetljujemo kopičenje in raznovrstnost kulturnih fragmentov /.../. Globalna kultura je kompatibilna z močnim občutkom posebne identitete in z raznolikostjo življenjskih stilov, je soobstoj stilov, ki se zlahka spreminjajo ali kopičijo. (Bestard 1993: 27-28.) Kulturne znanosti morajo napraviti podo- ben skok kot fizika, ki je na poti od newtonske mehanike do relativnosti in kvantne teorije doživela velike spremembe. UPORABA ANTROPOLOGIJE V SOCIALNEM DELU Kot sem zapisal v začetku tega prispevka, imamo lahko socialno antropologijo — skupaj z drugimi disciplinami — prav tako za del teo- retskega ozadja socialnega dela, kot to velja za sistematizacijo izkušenj samega socialnega dela. Vztrajam, da si tega ozadja ne moremo predstavljati kot omare z veliko predali, v katere bi razporedili vsako stvar posebej. Po moji predstavi bi ga najbolje opisali kot škatlo, polno drobnarij. Antropologija lahko prispeva socialnemu delu koncepte, raziskovalne in interpretacijske modele, celo metode in tehnike. To sem naka- zal na prejšnjih straneh in se zdi jasno. Pouda- ril sem, da je (mimo instrumentalnega vidika) socialnemu delu in antropologiji skupna disku- sija o sami naravi disciplin, ki poskušajo razu- meti družbo in delovati nanjo. Zato sodelo- vanje med socialnimi delavci in antropologi presega strogo praktično področje. Kar zadeva slednje, je sodelovanje pogosto že dejstvo, zlasti na ravneh načrtovanja in evalvacije pro- gramov. A pri sodelovanju med profesionalci in pri tem, da socialni delavci pridobijo antro- pološko znanje, ne gre za isto stvar. Ob tem se mi zdi potrebno zastaviti nekaj vprašanj, pove- zanih s teoretskim ozadjem in dnevno prakso. Za socialno delo sta po tradiciji glavni »zunanji« referenčni disciplini psihologija in sociologija. Včasih pride do problemov v od- nosih med njimi in ti pogosto prikrivajo boj za vpliv na področju socialnega dela in za moč v akademskih krogih, ki izvajajo šolanje social- nih delavcev. Seveda so ti konflikti racionali- zirani v akademskih in tehničnih argumentih, kot je pač v navadi v bojih med profesional- nimi subkulturami. Nimam namena popeljati antropologije na to bojno polje. Nasprotno, mislim, da bi lahko nekaj antropološkega zna- nja pomagalo socialnim delavcem premagati absurdno polemiko med psihologizmom in so- ciologizmom, ki je ena od zgodovinskih stalnic v socialnem delu. S sociološke perspektive je težko razumeti, kako bi lahko prevedli družbe- ne procese v individualno obnašanje, medtem ko je s psihološkega zornega kota težko poja- sniti pojave, ki tudi vplivajo na individualno obnašanje, vendar presegajo posameznika ali majhno skupino. Z antropološkega vidika bi bilo nesmiselno izločiti psihologe in sociologe. To bi bilo to v nasprotju s holizmom, ki so ga antropologi vedno zagovarjah. Mislim, da je naš prispevek bolj integracijski. Kulturni pro- cesi nam omogočajo razumeti posredovanje, ki iz strogo sociološkega ali izključno psihološ- kega vidika pogosto ostane prikrito. Kolikor kulturni procesi temeljijo na simbolizaciji, nu- jno vključujejo tudi psihološke elemente, prav kakor je v psiholoških procesih na delu kul- turni kontekst. Po drugi strani pa je kultura produkt družbene interakcije in so njene vred- nosti in obnašanje zarisani v družbenih insti- tucijah. Antropologi ne bi smeli nikoli pozabiti sociološkega okvira, in sociologi ne smejo za- nemariti kulturnih dejstev. Tako je lahko an- tropološko znanje posrednik med psihološko in sociološko sfero.^^ Posledica takega položaja je nekoliko nedefinirana antropologija. Toda po moje je to prednost: zares zanimive stvari se vedno dogajajo na križišču disciplin. Drugo vprašanje, ki bi ga rad zastavil, za- deva antropološke razsežnosti dnevne prakse socialnih delavcev. Čeprav se tega ne zavedajo vedno, so socialni delavci udeleženci na svo- jem področju dela. Antropologija ponuja me- tode in tehnike, s katerimi lahko povzamemo večino dnevne prakse v obliki sistematizirane- ga znanja. Socialni delavci pogosto vedo veliko " Podobno posredniško vlogo bi lahko igrala tudi socialna psihologija, vendar je osnovana bolj na psiholoških konceptih. 105 JOSEPH CANALS več kot antropologi, vendar tega ne znajo izra- ziti. Ali pa mislijo, da je to, kar je vključeno v njihovo delovno rutino, trivialno, čeprav je v resnici lahko zelo zanimivo. V antropoloških teorijah lahko najdejo reference, ki jim bodo pomagale bolje izrabiti njihovo spontano znanje - in povrhu bolj uživati pri svojem delu. Socialni delavci se zelo pogosto znajdejo v protislovnem položaju: upoštevati morajo etske kategorije, ki so definirane v njihovem delovnem programu, hkrati pa so v privilegi- ranem položaju, da lahko zajamejo emsko vi- zijo konteksta, v katerem delajo. Antropološko znanje vsebuje poudarek na pomenu emskega. To se pogosto navezuje na cilje socialnega dela. Koncept, ki ga v anglosaškem socialnem delu izraža beseda empowerment (»opolno- močenje«) — ustreznice v drugih jezikih imajo manjšo ekspresivno moč —, poudarja, da je ugotavljanje emske vizije prednostna naloga. V tem pa lahko prepoznamo načelo uporabne antropologije, ki ga najdemo v njenih etičnih kodeksih (gl. Van Willigen 1986: 41-45). Kot vecina antropologov tudi sam soglašam z doktrino o relativnosti kulture in močno ver- jamem, da imajo ljudje pravico do samoopre- delitve, dokler to isto pravico spoštujejo tudi pri drugih. (Holmberg 1958: 13.) Naj za sklep podam nekaj misli o vključitvi antropologije v študij socialnega dela. Pred- vsem sem prepričan, da študentom in štu- dentkam socialnega dela popolno in natančno antropološko znanje ne koristi toliko kot to, da prebudijo svojo antropološko občutljivost. Ko rečem »koristi«, nimam v mislih le njihove prihodnje profesionalne prakse, ampak tudi posebno vpletenost v civilno družbo, ki jo im- plicira to, da so socialni delavci. A tej občut- ljivosti moramo dodati izkušenost, zato trdim, da mora teoretsko ozadje socialnih delavcev temeljiti na temeljitem in dobro artikuliranem znanju. Socialni delavci ne smejo biti več žrtve perverznih situacij, da jih obtožujejo pomanj- kljivega znanja ljudje, ki udobno sedijo v uni- verzitetnih pisarnah in se izogibajo realnosti, ki je vedno težavna (San Roman 1993: 74-75). Naše znanje in naša poklicna vpletenost morata streči prizadevanjem ljudi, s katerimi imamo marsikaj skupnega, če se jih le potru- dimo razumeti {ibid.: 77). Literatura T. Abel (1969), The operation called Verstehen. American Journal of Sociology. F. Alvaret-Uria (1993), La crisis del trabajo social. Claves de Razón Practica, 34: 49-53. M. Auge (1992), Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodemité. Pariz: Seuil. J. Bestard (1993), Malinowski: entre Krakow e Icod. El modernismo polaco y las etnografias modernistas. V: J. Bestard (ur.), Despues de Malinowski. Tenerife: VI Congreso de Antropologia, 8: 7-31. F. Boas (1943), Recent anthropology. Science, 98: 311-314. J. BoiSSEVAIN, J. C. Mitchell(1973), Network Analysis Studies in Human Interaction. Haag: Mouton. E. Вотт (1957), Family and Social Network. London: Tavistock. J. M. CoMMELES (1989), Ve no se donde, trae no se que. Reflexiones sobre el trabajo de campo en antropologia de la salud. Лглш d'Etnografìa de Cat-alunya, 7: 205-235. M. Harris (1968), Th^ Rise of Anthropological Theory: A history of theories of culture. London: Routledge & Kegan. A. R. HoLMBERC (1958), The research and development approach to the study of change. Human Organization, 17: 12-16. A. Kleinman (1980), Patients and Healers in the Context of Culture. Berkeley: University of California Press. J. R. Llobera (1990), La identidad de la antropologia. Barcelona: Anagrama. -(1993), Reconstructing anthropology: The task of the nineties. V: J. Bestard (ur.), Despues de Malinowski. Tenerife: VI Congreso de Antropologia, 8: 69-92. B. Maunowski (1922), ^r^onauii of the Western Pacißc. London: Routledge & Kegan. 106 MESTO ANTROPOLOGIJE V TEORETSKEM OZADJU SOCIALNEGA DELA U. Martinez-Veica (1985), Cultura y adaptación. Anthropos (Barcelona), Cuadernos de Antropologia, 4. K. Pike (1967), Language in relation to a unified theory of structure of behaviour. Haag: Mouton. L. Prats, D. Llopart, J. Prat (1982), La Cultura popular y Catalunya. Barcelona: Fundacio Serveis de Cultura Popu- lar. R. Romei (1991), I bisogni tra prassi e teoria: L'approcio antropologico-culturale al concetto di bisogno. V: ХП Corso annuale di perfezionamento in educazione sanitaria. Perugia: Centro Sperimentale per l'Educazione sani- taria. T. Rossell (1987), L'entrevista en el trebali social. Barcelona: La Llar del Llibre, Escola Universitaria de Trebali So- cial de Barcelona. I. Rossi, E. O'Hiccins (1980), Theories of culture and anthropological methods. New York: Bergin Publishers. A. Salomon (1928), Jugend und Arbeitserinnerungen. V: E. Kern (ur.), Fuhrende Frauen Europas 1. München: M. E. Reinhanl (27-28). T. San Roman (1993), La Universidad y el Estado de bienestar. Revista de Trebali Social, 132: 69-78. V. Stolčke (1993), De padres, filiaciones y malas memorias. Que historias de que antropologías?. V: J. Bestard (ur.), Despues de Malinowski. Tenerife: VI Congreso de Antropologia, 8: 147-198. T.Tentori (ur.) (1990), Antropologia delle società complesse. Roma: Armando. I. Terradas (1991), La historia de las estructuras y la historia de la vida. V: J. prateí al.. Antropologia de los pueblos de Espana. Madrid: Taurus (159-176). J. Van Willigen (1986), Applied Anthropology. New York: Bergin & Garvey. J. Wieler (1992) LHmpacte d'Alice Salomon en l'ensenyament del trebali social. Barcelona: La Llar del Llibre, Escola Universitaria de Trebali Social de Barcelona. (Izdajatelj izvirnika: Fachhochschule fur Sozialarbeit und Sozialpedagogik, Berlin, 1989). E. Wolf (1980), They divide and subdivide, and call it anthropology. New York Times, nedelja, 30. november. 107