Prispevki k literarni zgodovini Črkovanja čarovnika in klovna Improvizacija o osebi in literarnem ustvarjanju Andreja Lutmana Aleš Čar 1. UVODNE STRMINE: predstavitev Na steni moje kletne jazbine, med kuhinjo in vecejem, visi Lutmanova stvaritev. Ob stikalu za luč na veceju, tako da so pogosta srečevanja in spogledovanja neizbežna. Videti je nekako takole: velikansko rdeče oko, znotraj pobarvano belo in v sredi železna rinka, ki predstavlja zenico, čez nalepljen lesen kvadrat, spodaj speta žica, vilice, polomljeni okvir za očala, peresa in podobne drobnarije, na zadnji strani sliki pripadajoči stihi. Ja, če koga čudi dejstvo, da Andrej Lutman tudi slika, naj povem, daje - kolikor se spominja - prej slikal kot pisal, no, zadnje čase spet riše in slika več in intenzivneje, nedavno tega je doživel tudi razstavo svojih del v jazz klubu Satchmo v Mariboru. V življenju je ob literaturi in slikarstvu počel in še počne čuda stvari. Lutman je, recimo, eden od idejnih vodij projekta poezija po pošti, ki kot da se dogaja mimo scene, spodaj med nogami in čevlji. Je avtor že kar kultnih priponk, ki so sredi osemdesetih navduševale z „duhovito (ne)smiselnostjo in bogastvom prenesenih pomenov," kot zapiše pesnik Jure Potokar. Recimo, leta 1986 dobimo na Lutma-novem bedžu zapis: Za Slovence: slo, S.L.O. in vence. Krasno. Ali: Svetobolje. Svet? O: bolje! Dodajam že pregovorno: LJUBITI ubiti biti ti. Lutman je oseba, ki se zabava, "ker ljudje ne vedo, da imajo možnosti, kijih nudi viagra, v sebi", in oseba, ki kot prvo vrednoto postavlja "Svobodo z radostjo v vršenju Velikega dela". Včasih cirkusant, včasih pretanjen tolmač horoskopa kot človekovega globinsko psihološkega odtisa, vedno in dosledno pa "čudaški samohodec, grčasti pesnik asociativnosti", kakor ga je poimenoval gospod Vital Klabus. Pri pisanju, kakor pravi sam Lutman, je "istočasno oddajnik in sprejemnik, predvsem pa posrednik", svoje pisanje oziroma pesnje-nje imenuje kar z besedo "črkovanje", in za svoj največji uspeh si šteje "samoiro-nijo, ki ga sooči z lastno nepomembnostjo in z lastnim napuhom". Lutman seveda izda svoje pravo živalsko poreklo, ko spregovori o poeziji. V stilu najbolj zagrizenih pravovemikov pove, daje "prava pesem samo tista, ki obsede, ki popolnoma napolni zavest z občutjem, da nič drugega ni mogoče kakor zgolj pesem". Sodobnost 2001 I 514 ALEŠ ČAR Seveda, Lutman je vendarle predvsem pesnik. Svoje poezije pa ni pakiral le v knjige, običajno pesniško embalažo, temveč je pesmi, med drugim, ponudil na video kaseti, pa na avdio kaseti z naslovom Obbesejedenje ali polje in seje bilo tega. Pravzaprav bi lahko Lutmanu podelili naslov nekakšnega pionirja raziskovanja multimedialnosti pri nas.1 1 Dolžan sem malo pojasnilo. Tekst je pričel nastajati kot nekakšen dvogovor med mano in Andrejem. Glavni tok teksta s svojo zgodbo o Andreju Lutmanu in njegovi literaturi je pripadal meni, vmes pa je z "vskoki" prihajal v tekst Lutman in podrobneje razložil kako stvar, o kateri sem bil napačno, premalo ali nič informiran. Iz tega je počasi nastala Lutmanova zgodba. Izrazita individualnost (in še marsikaj manj filozoficnega in nežnega) piscev je dala svoje in pred samim koncem sta se sodelovanje in komunikacija začasno prekinila. Vseeno sem se po premisleku odločil, da tekst objavim v taki obliki, da bom Andrejeve vskoke kar setla natančno in vsebinsko korektno prenesel. V prvem vskoku prav na tem mestu je Andrej Lutman spregovoril o literarni kaseti Obbesejedenje ali polje, objavljeni pred enajstimi leti, ki da je bila zadnja stopnja Andrejevega takratnega ukvarjanja z multimedialnostjo, večposredništvom besedila. Sočasno so se mu zgodile priponke, bedži in pa sodelovanje s skladateljem Borom Turelom. Sponke so pomenile uspel poseg v modo takratnega punka, drugo pa preizkušanje tehnike, kije bila že v zatonu, saj so kmalu po tem prišli prvi računalniki in zvočne kartice. Potem se je spoznal z Andrejem Blatnikom in Novo prakso, skupino, ki je med prvimi delala videote (ta idrijska končnica je Andreju ljuba), nekak vrhunec sodelovanja pa je bil nastop v Kulturnem domu Španski borci v Mostah. V igro je predelal eno od svojih pesmi, igrala sta Idrijca Boris Čibej in Emil Mlinar, Andrej pravi, da je bil hec. Igrana pesem Stiska iz zbirke Na prepihu se je končala tako, da je s stropa padla lutkina roka iz mavca. Andrej je bil prepričan, da se bo razsula in tako še bolj nakazala stisko, ko ne pride do rokovanja, pa se ni razbila, ker je priletela na komolec in je prostor napolnil samo zelo trpek in zabit zvok, ki je bil, tako Andrej, končno še neprimerno učinkovitejši od razsutja. Prvi multimedialni nastop je imel v Izoli z glasbeniki Aldom Kumrom, Borom Turelom, Milošem Bašinom in Branetom Atanaskovičem. Bor je obdeloval besedila, ki jih je Andrej bral, na svojih strojčkih in jih vključeval v daljšo, celovečerno skladbo, ustvarjajoč jo s soglasbeniki. Sodobnost 2001 I 515 Prispevki k literarni zgodovini Prispevki k literarni zgodovini Najbolj odmevno je bilo verjetno Lutmanovo sodelovanje s skladateljem Aldom Kumrom, naslednjim graparjem v vrsti. Rezultat je bil kantata Na struni Merkurja (izvajana ob 500-letnici Idrije).2 Andrej Lutman je med drugim tudi dober poznavalec dela in učenja Aleistra Crowleyja, pisanja Carlosa Castanede, ljubitelj kultnega jazz hard-core benda No means no in še?3 Končno in ne nazadnje seveda knjige. Andrej Lutman je širši javnosti še najbolj znan kot avtor šestih knjig. Čeprav pravi, da pri sebi „ne ločuje med prozo in poezijo", bom zaradi preglednosti knjige Opisovanja (1984), Na prepihu (1991), In rdeči in zgosti (1998) in Vzbrsti vrst (1999) imenoval pesniške zbirke, knjigo Goločasje (1992) zbirko kratkih proz, Lov (1993) pa je Lutman tako sam podnaslovil kot roman.4 In še končna in ne nepomembna jebica; oba z Andrejem sva graparja. Idrijska graparja.5 Kakor koli, pod psihiatrično bolnišnico na griču, nad ogromnim rudniškim labirintom, v sapi, ujeti med neprehodne grape in dodobra pregneteni s knapov-skim švicem in živim srebrom, v Idriji, pravijo, je v zraku marsikaj. In skozi to vizuro, si domišljam, lahko pogledam globlje. No, buljim v Lutmanovo Oko ob 2 Tukaj je Lutman dodal, da je od vseh prej omenjenih dejansko še največ sodeloval prav z Aldom Kumrom. Pisal je precej skladb za zbore in zato potreboval besedila. Vrhunec sodelovanja je vsekakor kantata Na struni Merkurja. Andrej je bil najprej negotov ob ponudbi, saj ni vedel, ali mu bo kaj takega šlo od rok, pa se je izkazalo, da so mu nove veščine, s katerimi se je tiste čase mahoma seznanjal -predvsem je mislil Lutman na obredna copranja -, zelo koristile. Opravil je dokaj priklic tega, kar se označuje z besedo Merkur, Hermes, Tot; žal ne pozna slovenske označbe. Pravi, da bi se to lahko imenovalo Kurent, morda. Tako je doživel prvi nadzorovani narek. Besedilo je izpisal naenkrat, v enem kosu. Skoraj ni verjel, da je tako preprosto. Potem so sledila še drobna usklajevanja z glasbo in glasovi. 3 Lutman seje na tem mestu najprej vprašal, kaj le pomeni, da si dober poznavalec, in dodal, da se še uči in da se mnogokrat zave in verjetno s tem tudi rahlo zavede, da ga mnogo še čaka. Nato je navrgel še nekaj imen: pozni Carl Gustav Jung, Wilhelm Reich v svoji zadnji, ameriški stopnji, pa zgodnji Živorad Mihajlovič Slavinski, saj so bila to prva dostopnejša besedilca o tako imenovani parapsihologiji in magiji. Vmes so bili še Arthur Edward Waite s svojo različico Tarota, pa Rudolf Steiner z učiteljstvom v osnovi svojega početja, razne sanjske knjige in priročniki za vsakovrstno šloganje. Pojavila se je tudi Maja Lončaric s svojo Astrologijo, vendar, pravi Lutman, ni bilo za dobit efemerid. Kasneje mu je Korčuljanec Mile Dupor razgrnil svoje. Dodal je še Heleno Petrovno Blavatskv s svojimi uporabnimi videnji, Dion Fortune z dodelano Mistično kabalo, pa Yi jing, pa Dao de jing, Tibetansko knjigo mrtvih, in še Eliphasa Levija s knjigo Ključ skrivnosti. Ni izpustil niti vedno navdihujočega Johna Deeja, Francoisa Rabelaisa s svojo opatijo, pa Emanuela Swedenborga z besedili, kjer kar mrgoli napotkov za način razlaganja težko razložljivega. Glede glasbe pa je dodal tole: No means no Lutmana pritegnejo predvsem takole: na koncertu, ko se kaka lepotica razgibava ob njihovi glasbi; sicer pa posluša skorajda vse, kar ne meji na dolgčas. 4 Ko je Lutman o tem ponovno razmišljal na neki vožnji iz Maribora, mu je prišlo v obliki glasu takole: pesem se poje, pripoved se pripoveduje, igra se igra. Od tedaj ločuje na pravkar opisan način. 5 Lutman je dodal, da ni le grapar, temveč tudi meščan, pa primestnež, vaščan, pa hribar in dolinar, obvodnik, vodnik ter zvodnik, zavodnik; tudi dninar in mesečnik, pa ko lednik in obrednik in še kaj bi lahko naštel. Idrije pa ne doživlja kot grapo ali grapovje, temveč vidi to kotlino kot retorto, prehlapnico, bučko, ki plava na sotočju Nikave in Idrijce. Pravi, da se v njej poleg zavidljivih količin živega srebra nahajajo še geroš, kranjska bunika, določene gobice, močefit in mesečnina, pa še nekaj, kar se ni mogel spomniti... Vse to, pravi Lutman, se imenuje Idrijska težka voda. Nad to bučko se nahaja stavba, kije bila nekoč vojašnica, zdaj pa je norišnica: duh v najstrožji in najohlapnejši obliki.