-, . - • • * - ' . - 5REDnJt50k DIJflSTVO JU JE DR.flhIBREZnili .aajfe • .;w LETNIK VII. Zfl L. 19“/b ŠT. 8-9. • §Ti:r* '•'?%>*•■. Jsru3 VII. LETNIK. MENTOR 1915. ■MS? ' '^V' ZVEZEK 8-9. VSEBINA: Moj Tone. (Pavel Perko).................................. Homerjeva Iliada. (Prof. Fr. Omerza.) (Dalje)..........150 Prazna hiša. (Prof. Fr. Pengov).......................... Na Buškem. (Potopis.) (Josip Lavtižar).................166 Drobiž................................................... Izhaja v zavodu sv. Stanislava v Št. Vidu nad Ljubljano prvetfa dne 1f VHOOa/>1< Z -n filattA nrn O V____J_____« w __ — --------------------- pivcjja unt? v mesecu m stane za dijake 2 K, za druge naročnike 4 K na leto. Ti* »Katoliške ti. kar ne« t Ljubljani. Odborom! UBtnik Alojzij Markel LETNIK VII. MAJ-JUNIJ 1915. AAA/VVWW\oc 10 Monate Rusv-japan Kneg Tripolilan Krieg TflT/n BalKanKri« 1912/n 6rton *STg 7Morufr 7Mor\ 2<*Tq *2222- KOLIKO ČASA SO TRAJALE VOJSKE ZADNJEGA ČASA. skem pregovoru: »Glej pod noge! Ako nič ne najdeš, si vsaj glave ne razbiješ.« Toda slika dobiva vedno lepšo podobo. Bolj ko greš proti mestni notranjščini, bolj uvidevaš, da prihaja za malim vedno večje, za slabim vedno boljše tako dolgo, da stojiš slednjič v čaru in krasu. □ □ DROBIŽ □ □ Izšla je času primerna knjiga »Premišljevanja o božjem Srcu Jezusovem.« Spisal P- Marijofil Holeček, frančiškan. Cena K 1-20 za broširan, K 2. — za vezan izvod. Po pošti 20 vin. več. Katoliški narodi vesoljnega sveta se oklepajo vedno tesneje božjega Srca Jezusovega. Tudi Slovenci smo se božjemu Srcu že pred leti posvetili; to posvetitev smo že mnogokrat obnovili; na posebno slovesen način se je pa zgodilo to letos, ko nam je prinesla vojska toliko žalosti in trpljenja in smo še močneje začutili potrebo, da nam odpre to Srce neusahljive zaklade svoje ljubezni in svojih dobrot. Ker smo se pa z večkratno posvetitvijo tako približali božjemu Srcu, je potrebno, da to Srce tudi natančneje in jasneje spoznamo, da prodremo nekoliko v neizmerne skrivnosti in milosti, ki jih Zveličarjevo Srce za nas hrani in nas želi z njimi obogatiti. — Četudi bi vse knjige na svetu ne mogle vredno popisati vseh zakladov, ki jih hrani božje Srce, bo vendar ta lepa knjiga zelo razveselila vsakega častilca in dvignila med vernimi Slovenci češčenje in otroško zaupanje do božjega Srca. Kdor se bo utopil v ta prisrčna premišljevanja, bo našel v njih neusahljiv vir tolažbe in utehe, četudi so ga v sedanjih viharnih časih objeli morda dnevi bridke žalosti in tuge. Čim globokejšo rano ti je zasekalo življenje, tem več utehe ti bodo nudila ta premišljevanja. Ta dragocena knjiga naj se torej hitro razširi ter prinese mir in tolažbo v vse slovenske domove. Dobi se v Katoliški Bukvami in vseh frančiškanskih samostanih. Premrl, Slava sv. Križu. Pet pesmi za postni ali misijonski čas. Cena 50 vin. Založila Katoliška Bukvama. Pet prav mehko občutenih pesmi, ki jih je skladatelj namenil »v tolažbo vsem trpečim in v spomin na svetovno vojsko 1914/15«. Brez dvoma bodo pesmi — lepo pete, prvi del svojega namena tudi dosegale in v trpeča srca obilo tolažbe vlivale. Pesmi niso težke ampak take, da jih bo velika večina naših zborov izlahka zmagovala. Fr. Ferjančič: Narodne vojaške. Sedmi venček. Cena 60. vin. V Ljubljani 1915. Založila Katoliška Bukvama. Devet narodnih vojaških pesmi preprosto harmoniziranih v onih temeljnih harmonijah, kakršne ljudstvo samo rabi pri petju narodnih pesmi; zato so prav lahke, brez vsakršnih težav tudi za najslabše zbore primerne, primerne zlasti sedaj v vojnem času. Naloga japonskega osmošolca o omiki in samomoru. Aug. Degenhardt, ki je bil učitelj latinščine in nemščine na neki japonski višji šoli, je priobčil v »Neue Jahrbiicher« (1914/377) nemško nalogo dijaka zadnjega razreda te šole. Pod naslov: Omika in samomor je dijak napisal te-le misli: »Sedaj mi mladi vsepovsodi glasno kričimo od bolesti, porojene iz dvomne misli. To je krik po razlagi svetovja. Času neprimerni shindo, budizem, bushido in Konfucijev nauk danes za nas niso več avktoriteta. Tudi hinavsko krščanstvo (hinavsko zato menda, ker na prvi videz preveč obeta), starokopitno modroslovje in nepopolna znanost nikakor ne morejo biti dobri zdravnik, ki bi ozdravil našo bol. Tako so se opore misli že kdaj razsule! Trpeči pa je grenko začutil ničnost človeškega življenja in v obupu se je marsikdo sam umoril. Tak je bil prvi samomorilec, devetnajstleten mladenič z imenom Jujimura, učenec Tokyo Koto Gakko, ki se je pred šestimi leti vrgel s strmine Kegona v Nikko. Poprej je napisal na bližnje drevo pesem z naslovom: »Čuvstvo na skalni osti«: »»Čuvstvo na skalni osti. Kako nemo je nebo! Kako daleč je davnina! Mi ljudje se s svojimi majhnimi telesi žalibog zastonj trudimo, da bi razložili to nepojmljivo veličino. Kakšno oporo nam more dati modroslovje Horatijevo? (Horatio — oseba iz Hamleta, ki tudi razmo-triva vprašanja samomora in posmrtnega življenja.) Z eno besedo je dosti: Bistvo vesoljstva je popolnoma nerazumljivo. Zato sem v bolesti sklenil to zemljo zapustiti. Sedaj stojim na skalni osti, že ni v mojih prsih nemira. Zakaj šele sedaj vem, da skrajni pesimizem soglaša s skrajnim optimizmom samim.«« Od njegove smrti do novembra 1909 mu je sledilo 186 oseb, ki so jih vsi navidezni pridigarji samo zaničevali, ker niti ne poznajo vzroka teh dvomnih misli, niti ne morejo v tem oziru pomagati in poboljšati. (V japonskih šolah ni nič verouka, pač pa je v vsaki šoli nabit cesarski razglas, ki pridigarsko nekaj podobnega ukazuje, kar je obseženo v desetih božjih zapovedih. To naj nadomesti najpotrebnejši učni predmet!) Le mi mladi imamo usmiljenje z onimi samomorilci, čeprav tudi mi ne odobravamo njih dejanja. Pravijo, da je sedaj omikan čas, pa se sedaj mnogi mladi sami more zaradi trpljenja. V onem neomikanem času so se pa za poštenost žrtvovali. Potem lahko rečemo: »Omika nam daje v dar tudi samomorce.« — Ker temu dijaku šola ni dala najbolj potrebnega pouka, je lahko tako napisal. A če bi bil preštudiral krščanski nauk, bi bil našel, da je življenje vredno življenja, ker je predigra veličastni harmoniji v posmrtnosti. Zato je tudi samomor nedovoljen, kakor je že Pythagora dejal, da brez dovoljenja Za-povedovalca ne smemo stopiti z mesta v življenju, kamor sino postavljeni kakor vojak na stražo. (Cie. De sen. 73.) J, §, Spreobrnjenka, Angležinja Bessie Anstice Baker je že pred nekaj leti popisala svojo pot v katoliško Cerkev. Ker je imenovana gotovo ena najbolj izobraženih dam sedanjosti, je zbudil ta potopis največje zanimanje. Lani je izšel pri Herderju nemški prevod pod naslovom: Heimgefunden. Pilgerfahrt einer Frauen- seele. Komur prihajajo modroslovski pomi-selki proti katoliški veri, naj seže po tej knjigi in našel bo zanesljivo rešitev, kajti Anstice Baker je leta in leta romala od filozofa do filozofa in predvomila najosnovnejše resnice, nazadnje pa je v brezverskem Parizu odmolila katoliško veroizpoved. Mene je najbolj zanimalo to, da je skoro pri vsakem filozofu našla nekaj resnice. Posebno dosti, pravi, da se ima zahvaliti Kantu in Darwinu, češ, da sta ji ta dva še najbolj pomagala, da si je ne-ovržno dokazala vero v osebnega Boga: prvi s svojo »kritiko praktične pameti« (navidezno nasprotje v »kritiki čiste pameti« je z lahkoto ovrgla), drugi s svojim znanim naukom o splošnem razvoju, ki samposebi terja umno bitje kot voditelja. 0 sedanjem svojem dušnem razpoloženju pravi pisateljica na zadnji strani med drugim: »Ostri mraz dvoma se je stajal v solnčni toploti in našla sem mir, luč in svobodo. Poprej je bilo vse dvomno, sedaj imam izvestnost; poprej so me nasprotujoča si mnenja begala sem in tja, sedaj sem pa osvobojena duhovne sužnosti ; poprej so se mi zdeli verski nauki samo mnenja, sedaj pa so izraz žive resničnosti; poprej so bili časi, ko sem se misliti bala, sedaj me vse bodri, da mislim in delam. Mir in veselje, luč in svobodo, ki jo je katoliška Cerkev donesla mojemu življenju, naslikati, mi je nemogoče; onim, ki teh dobrin nimajo, ne morem drugega zaklicati kakor to, kar je dejal naš Gospod ženi pri studencu: »O, da bi spoznali!« J. Š. Koliko stane evropska vojska. Edgard Crammond je izračunal, da bodo izdatki za evropsko vojsko (Italije, Srbije in Črne gore ni upošteval) do 31. julija 1915. dosegli goro-stasni znesek 220 milijard kron. Stroške sporazuma je preračunal na 117 milijard in zveze na 103 milijarde. Anglijo bo dotedaj vojna stala 30, Francijo 40, Rusko 34, Belgijo 13 milijard. Nemčija bo izdala 67, Avstrija 36 milijard. Crammond se je posebno oziral na neposredne izdatke, na oškodovanje lastnine, na kapitalizovano vrednost izgubljenih življenj in na druge izgube. Spartanska modrost. Neki pontski kralj si je nalašč zato kupil lakedajmonskega kuharja, da bi mu kuhal znano črno juho. Toda ko jo je pokusil, sc mu je zdela zelo zoprna. Kuhar se je nasmehnil in dejal: »Če hočeš to juho s slastjo jesti, se moraš prej iti kopat v Evrotasl« — Lykurgos je določil, da se pri gradnji nove hiše sme rabiti za streho samo sekira, za vrata samo žaga. Zato se spar-tanski kralj Leotychides v Korintu ni mogel načuditi krasno izrezljanemu stropu dvorane, v kateri je obedoval, in je stavil vprašanje: »Ali pri vas les čveterokoten raste?« — Ko je neka tujka menila, da so Lakedajmonke edine žene, ki obvladajo svoje može, je odgovorila Gorgo, soproga Leonidova: »Me smo pa tudi edine, ki može rodimo.« — Slavni vojskovodja Derkyllidas se je nekoč približal mlademu možu, a dasi je le-ta sedel, ni vstal pred starčkom, češ: »Ti nimaš nobenega sina, ki bi kedaj pozneje pred menoj vstal.« — Nekdo je zahteval od Lvkurga, naj da demokratično ustavo, postavodajalec pa ga je zavrnil z besedami: »Daj mi dober zgled in vpelji demokratijo v svoji hiši!« — Ko so istemu očitali, zakaj je odredil tako maloštevilne in skope daritve, je dejal: »Zato, da nikdar ne prenehamo bogov častiti.« — Na vprašanje, kako bi se zavarovali proti vpadom sovražnikov, je odgovoril: »Ostanite ubogi in nihče naj ne poželi imeti več nego drugi!« — Na vprašanje pa, zakaj ni Sparta obzidana, je odvrnil: »Ne mislite, da je brez obzidja mesto, ki ga namesto opeke obdajajo možje.« — »Zakaj je tvoj stric dal tako malo postav?« so vprašali Charilaja, sina Lykurgovega brata. »Zato, ker tisti, ki ne rabijo veliko besed, tudi niso potrebni veliko postav.« — Sofist Hekatajos pri skupnem obedu ni črhnil besedice. Ko so ga grajali, se je potegnil zanj Archidamas: »Kdor zna govoriti, zna tudi najti pravi čas za to.« — Ko je neki hudobnež silil v Demarata, kdo da je najboljši Spartanec, mu je le-ta odgovoril: »Tisti, ki je tebi najmanj podoben.« — Ker so nekateri le preveč hvalili Elejce, da so pri olimpijskih igrah tako natančno vzdržali red in pravico, je menil Agis: »To je pa res veliko, da so vsakih pet let en dan pravični!« — Neki tujec se je nasproti Spar-tancem ponašal, da jih tako spoštuje, da ga doma imenujejo prijatelja Spartancev. Theopompos pa mu je zaprl besedo, češ: »Prijatelj domovine, o tujec, bi bilo lepše.« — Atenski govornik je imenoval Lakedajmonce nevedneže. »Prav imaš,« je odvrnil Pavsanijev sin, »kajti izmed vseh Grkov se mi edini od vas nismo nič hudega naučili.« — Archidamidas pa je odgovoril na vprašanje, koliko je Spartancev: »Zadosti, prijatelj, da se ubranijo sovražnika.« — Ko se dejali Spartancu, da lahko sliši človeka, ki zna posnemati slavca, se je zahvalil z besedami: »Sem že samega slišal.« — Ko Pajdareta niso sprejeli v število tristo vitezov, je dejal: »Veselim se, da jih ima Sparta tristo, ki so boljši nego jaz.« (Primeri: Plutarchos, Lykurgos 12—25.) J. §. Mladost velikih mož. Dr. Konstantin Holl opisuje v knjigi »Die Jugend grofier M ii n n e r« življenje nekaterih znamenitih mož, zlasti njihove boje in težave v mladih letih. Nekaj odlomkov iz te prelepe knjige naj poda Mentor! Wilhelm Emanuel K e tt el er je bil v mladosti zelo nagnjen k jezi in silovitosti. Nobenega ugovora ni mogel trpeti in se je vsled tega večkrat prepiral s tovariši. Njegov sošolec Peter Roh, pozneje jezuit, pripoveduje , kako je nekoč mali Ketteler v strastni jezi s svojimi zobmi odgriznil kos steklenega kozarca. — Ko je spoznal svoje slabosti in napake, se je začel resno truditi, da jih odpravi. Stopil je v jezuitsko gimnazijo v mestu Brig v Švici, zapisal se je v Marijino kongregacijo in šel vsakih 14 dni k sv. spovedi. Tako je vedno bolj napredoval v dobrem in si vzgojil plemenit značaj; iz njegovega silovitega nagnjenja k jezi se je razvila močna in odločna volja, plemenita velikodušnost in železna energija. Postal je duhovnik, bil nato kaplan, župnik, prošt in nazadnje 1. 1850. škof v Moguncu (Mainz). Boril se je neustrašeno za cerkvene pravice, zato so mu nadeli nasprotniki ime : bojeviti škof. Spisal je veliko knjig in razprav. Garcia Moreno, predsednik republike Ekvador, umorjen 1. 1875., je bil zelo lepe, prikupljive vnanjosti; povsod so ga zaradi* tega radi vabili na razne veselice, plese, itd. Spoznal je kmalu nevarnost, ki mu preti. Kaj stori? Svoje krasne lase je dal proč — začel se je čisto striči. Sedaj je imel mir pred svetom, nič več ga niso vabili na veselice in nemoteno se je posvetil resnemu delu. Louis Pasteur, od 1. 1848. dalje profesor kemije v StraBburgu, je prelep zgled pridnega učenja in odločne volje. Svojim sestram je pisal kot dijak: »Pri učenju je mnogo odvisno od volje; odločno voljo je treba imeti, pa gre delo izpod rok.« Ko so mu stariši pisali v Pariz in ga opominjali in prosili, naj se varuje slabe druščine itd., jim je tako-le odgovoril: »Le tak človek se da zapeljati, ki je brez volje; kdor pa ima močno voljo, za tega je Pariz ravno toliko nevaren kot vsak drug kraj.« Alban S tol z je v mladosti prišel tako daleč, da je veroval samo še dve resnici, da je Bog in da je človeška duša neumrljiva. Izobražen človek pa nima miru, dokler ne najde pri razumu opravičbe za svoja dela, in se ne zadovolji s polovičarstvom, ki je znak površnih, polizobraženih ljudi. Resni in globoko misleči duhovi hočejo priti do dna resnice. Tako tudi Stolz. Rabil je sredstva, da bi spoznal resnico in dobil duševni mir. Pridno in temeljito je študiral, zmerno živel, varoval se je slabe družbe in nemoralnih knjig, molil in prosil je Boga za spoznanje resnice. Dve leti se je bojeval, premagoval in trudil in Bog ga je uslišal; noben verski dvom ga ni več nadlegoval, postal je duhovnik in slaven pisatelj. Umrl je 1. 1883. Njegove duhovite in originalne spise naj bi pač natanko prebral vsak izobražen človek. Sebastijan Brunner, poznejši duhovnik in pridigar na Dunaju, je kot dijak prišel skoro ob vero. Dobil pa je v roke tudi knjigo »Bekenntnisse des hi. Augustinus«. Zopet in zopet je bral to knjigo in glej, kaka izprememba! Otresel se je vseh verskih dvomov, visoko je jel ceniti bogoslovske vede in sklenil — postati duhovnik, akoravno je že dve leti bil vpisan na filozofski fakulteti. L. 1838. je prejel sv. mašniško posvečenje in zapel novo mašo v Maria-Zell na Štajerskem. Bil je nato kaplan, župnik in pozneje sloveč pridigar na Dunaju. Spisal je mnogo knjig, zlasti potopisov. V knjigi »Woher, wohin« nam podaja svoj življenjepis. Ludovik Windhorst, velik diplomat in govornik, ki si je zlasti v kulturnem boju 1. 1870. pridobil nevenljivih zaslug za kato-ličanstvo na Nemškem, je v maturitetni nalogi »Ober den hohen Wert des jugendlichen FleiBes« zapisal te-le besede: »Wer solite sich nicht angetrieben fuhlen, schon als Jung- ( ling immervvahrend tatig und betriebsam zu sein, weil nur so das hohe Ziel, das allen studierenden Junglingen vorschwebt, erreicht werden kann; nur so die Hoffnungen der liebenden Eltern befriedigt werden, welche mit Recht in ihren studierenden Sohnen feste Stutzen des spaten Alters ervvarten; nur so endlich Gott ftir die vielen Vorziige, welche er dem studierenden Jiinglinge vor anderen so reichlich gab, reichlicher Dank abgestattet vverden muli und kann.« (Dalje.) F. G. Naj večje cerkve na svetu. Veliki dom v Milanu ima prostora za 37.000 oseb; cerkev sv. Petra v Rimu 32.000; bazilika sv. Pavla v Londonu 25.000; nekako enako obsežne so katedrale v Bologni, Florenci in Ant-werpnu, kjer lahko hkrati moli 24.000 ljudi; samo za 1000 manj jih gre v Hagijo Sofijo v Carigradu, s katero tekmuje sv. Janez Lateranski v Rimu; Notre Dame v Parizu jih lahko sprejme pod svoje okrilje 21.000; sloveča stolnica v Pizi 13.000. Med največje cerkve v Ameriki štejejo katedralo v Mežiki in Notre Dame v Montrealu, ki imata prostora za 12.000 ljudi, enako kot sv. Štefan na Dunaju. n> I. KETTE Ljubljana, Franca Jožeta c. 3. Klobuki, čepice, perilo, kravate, palice, dežniki, galoše, toaletne potrebščine itd. Vsi predmeti za telovadbo, turistiko in drug šport Kupujte edino ,Sava‘-kremo (čistilo). Dobiva se povsod. Knjigoveznica ,Kat. tisk, društva' v Ljubljani se priporoča n v izvršitev vsakovrstnih knjigoveških del. Knjižnicam znaten popast. Solidno delo, zmerne cene. LUKA VILHAR urar, Ljubljana, Kopitarjeva ulica št 4 priporoča prečastiti duhovščini in slav. občinstvu svojo veliko in bogato zalogo priložnostnih daril kot ure, verižice, uhane, zapestnice itd. po najnižjih cenah. Za solidno in točno postrežbo se jamči. i izprašani I, optik, priporoča svoj dobro urejeni optlini zavod kakor tudi razliCne vrste naočnikov, SClpal-cev, toplomerov, daljnogledov itd. Popravila oCal, SCipalcev itd. izvršuje dobro in cenol G. F. Jurasek uglaSevalec glasovlrjev in trgovec glasbil Ljubljana, Poljanska c. 13. Velika zaloga prvovrstnih elasovirjev, pianin, harmonijev, gosli, tamburic. Kitar, citer in vsega glasbenega orodja. Najboljše strune (WachoTd in druge). Zavod za uglalevanje ter popravila vseh glasbil. Jamčim pismeno 10 let. Posoje-valnica glasovirjev in harmonijev po najnižjih cenah. — Dobro blago se samo hvalL ODD'------------ "'.................. =1 Telovadne priprave in orodje, vsakovrstne gospodinjske in gospodarske predmete, kuhinjsko opravo, železno pohištvo, orodje, raznovrstno železnino, nagrobne križe in prvovrstne poljedelske stroje priporoča prva domača tvrdka te stroke Fr. Stupica v Ljubljani Marije Terezije cesta štev. 1 veletrgovina z železnino in razpošiljalnica šaši poljedelskih strojev. ib© K. H. KREGAR Ljubljana, St. Petra testa 23 IllllllllllltllltllllllllllllllllllllllllllllllllllfllllllllllllllllllllllUIIIIIIII Trnovim z nsnlem na debelo In drobno Bogata zaloga raznovrstnega usnja in črcvljarskih potrebščin iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimi Glavna zaloga Sava~kreme v korist obmejnim Slovencem! Trgovina oljnatih barv, Arnežev in lakov ter vseh v to stroko spadajoCih predmetov iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMii Brata Eberl sllkorjo napisov, pleskarska mojstra Miklošičeva cesta št. 4 iiiiiiiiiiiiiiiiimiiihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii nasproti „Uniona" Priporoča se preč. duhovščini in, p. n. občinstvu v vsakem oziru kot priznano solidna tvrdka Priporočljiva domača tvrdka! Podpisani izjavljam v imenu stavbnega odbora za zidanje nove cerkve v Šmihelu pri Žužemberku, da je gosp. Rajko Sušnik umetni steklar v Šiški napravil v imenovani cerkvi enajst novih oken, krasno in umetno v gotskem slogu, v sploSno zadovoljnost in po zmerni ceni ter je zato v svoji stroki vreden najboljšega priporočila. V Šmihelu, 12. avgusta 1909. Za stavbni odbor: FrandSek GabrSek, župni upravitelj. (H. Ničman) v Ljubljani lllltlHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiiiiiii priporoča svojo bogato zalogo HMMIHIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMMHIIIIH : šolskih : in pisarniških potrebščin ■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiimiiiiiuiiiniiiiiiitin kakor: raznovrstni papir, zvezke, no-teze, razne zapisnike, kopirne knjige, Šolske in pisarniške mape, radirke, pisala, črnilo, gumi, tlntnike, ravnila, trikote, Šestila, barve, čopiCe, raznovrstne razglednice in devocijonalije.