^ RAZPRAVE Martina Kocbek1, Vrtec Manka Golarja Gornja Radgona %ß •lílAPU A MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA ^ Razredni učitelji pri pouku govorno nastopajo, zato sem raziskovala, katere so po mnenju učiteljev razlike v govorni usposobljenosti med učitelji iz Ljubljane in Pomurja, ali na govorno usposobljenost učitelja vplivajo leta poučevanja, ali je razlika med učitelji, ki so študirali na pedagoških fakultetah v Mariboru, Ljubljani in Kopru. Med učitelji so se pojavile razlike pri uporabi pripomočkov, pojavom treme, gibanju po prostoru, vzdrževanju očesnega stika in analizi govornega nastopanja. Uvod Ko učitelj2 poučuje, se ves čas uči in raste. To pomeni, da se profesionalno razvija - tudi na področju govornega nastopanja. V šoli - pri pouku in v dejavnostih, povezanih s šolo - vsakodnevno govorno nastopa, zato je pomembno, da učencem predstavlja govorni zgled, saj je dober govorni zgled za učenčev razvoj zelo pomemben. Da bo učitelj uspešen pri svojem delu, mora imeti ustrezno znanje, čim več mora govorno nastopati in imeti ob tem nekoga, ki ga posluša, s komer analizira svoj govorni nastop ali pa to naredi sam. Zavedati se mora svojih pomanjkljivosti, da je lahko nanje pozoren in jih ob naslednjem govornem nastopu odpravi. Za govorni nastop pred učenci se mora dobro pripraviti, ker lahko ob slabi pripravi ob okoliščinah, ki nastajajo pri pouku, izgubi rdečo nit govorjenja. lODUpi podpičje m "C Učiteljevo govorno nastopanje kot enosmerno sporazumevanje Javno govorno nastopanje pomeni tvorjenje enogovornih govorjenih besedil, namenjenih širši ali ožji javnosti oz. razredu. Pri govornem nastopu mora biti učitelj pozoren na zmožnost tvorjenja ustreznih, razumljivih, pravilnih in učinkovitih javnih enogovornih govorjenih besedil, pri čemer mora upoštevati sestavine sporazumevalne zmožnosti, pravorečno zmožnost, metaforično, metajezikovno in metakognitivno zmožnost (povzeto po Križaj Ortar 1999, v Petek 2011: 60). Učitelj je pri govornem nastopanju v šoli odgovoren za pošiljanje, sprejemanje in delovanje posredovanih sporočil. Skrbeti mora, da je sporazume- 1 Martina Kocbek, prof. razrednega pouka in dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok 2 V nadaljevanju bom uporabljala samo moško obliko samostalnika učitelj, in sicer za moški in ženski spol. 50 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 vanje popolno in strokovno. To doseže tako, da je njegovo govorno nastopanje hoteno, načrtovano in zavestno; pri tem mora iskati in sprejemati povratno informacijo učencev. Sprejeto sporočilo mora na učence vplivati v skladu z namenom sporočila (Brajša 1993). Oblika javnega govora Za učitelje je pomembno, da poznajo različne oblike javnega govora, tako se lahko dobro pripravijo na govorni nastop. Ob poznavanju oblik javnega govora bo učitelj vedel, s kakšnim govornim nastopom bo pri učencih dosegel boljše poslušanje in sodelovanje. Glede na pripravljeno predlogo Tivadar (2011: 493) deli besedilo na pet osnovnih stopenj govora, ki zahtevajo različno obvladanje knjižnega govora. Te stopnje so: a) branje, b) polbranje, c) govor na podlagi opornih točk, č) prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo, d) popolnoma prosti govor. Govor na podlagi opornih točk in prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo, spadata med nebrani govor, ki ni neposredno povezan s pisno predlogo in zahteva aktivno usvojitev pravorečne norme. Tak govor uporabljajo na televiziji, pri oddajah v studiih in zabavnih oddajah z generalko. Govora sta značilna za parlamentarni govor, ker je precej branja in polbranja ter je v razpravi mogoča le kratka miselna priprava oz. priprava po opornih točkah. Govor vsebuje več narečne zaznamovanosti govorcev, raba besed je manj predvidena (Tivadar 2011). Za učitelja sta ti stopnji pomembni, saj je tak govor prisoten v razredu. Učitelj si za govorni nastop v razredu najpogosteje pripravi oporne točke ali pa se na govor pripravi samo miselno. Priprava učitelja na govorno nastopanje Preden nastane besedilo, mora učitelj opraviti kar nekaj dela. Dejavnosti pri tvorjenju besedila Križaj Ortar idr. (2011) razdelimo v sedem faz - iznajdba (odločimo se, kaj bo namen in kaj tema našega besedila), urejanje (gradivo uredimo, da nastane smiselna celota), ubesedovanje (urejenemu gradivu izberemo ustrezne besedne in stavčne vzorce), popravljanje prve različice (presojamo ustreznost, razumljivost in odpravimo napake), prepisovanje popravljenega besedila in navajanje podatkov o virih, pomnjenje besedila in pripravljanje ponazoril za govorno nastopanje ter izvajanje govornega nastopa. Načela učiteljevega uspešnega govornega nastopanja Če želijo biti učitelji pri sporočanju uspešni, morajo upoštevati šest načel: a) sporočamo z jasnim namenom; b) sporočamo le o tistem, kar dobro poznamo; c) upoštevamo okoliščine sporočanja; č) upoštevamo prvine in pravila danega besednega jezika; d) upoštevamo oz. posnemamo značilno zgradbo izbrane besedilne vrste; e) upoštevamo prednosti in pomanjkljivosti prenosnika (Križaj Ortar idr. 2011: 46). Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 51 Nebesedno sporazumevanje Brajša (1993) poudarja, da je nebesedno sporazumevanje učitelja zelo pomembno, ker je nepogrešljivi del našega sporazumevanja z učenci. Sestavljeno je iz več elementov, kot so a) telesno vedenje (drža, usmerjenost gibov telesa), b) mimika (čela, lic, brade, obrvi, ust), c) očesni stik (pogled, zenice, očesne mišice), č) gestikulacija (govorica rok, velike in majhne kretnje) d) dotik, e) oblačenje, f) vedenje v prostoru (intimni, osebni in družbeni prostor, območje telesne razdalje), g) vedenje v času (čas za srečanja), h) zunanji kontekst (zunanje okoliščine med komuniciranjem). Učenci zelo dobro zaznavajo nebesedna sporočila svojih učiteljev in so precej občutljivi nanje. Z opazovanjem mimike sklepajo o učiteljevem resničnem mnenju o tistem, o čemer govori. Učenci so pozorni na vse segmente nebesednega sporazumevanja in jim sledijo (Brajša 1993). Opredelitev raziskovalnega problema in cilji raziskovanja Učitelj v šoli - pri pouku in v dejavnostih, povezanih s šolo - vsakodnevno govorno nastopa, zato je pomembno, da vsem predstavlja govorni zgled. Cilji raziskovanja so ugotoviti, kakšno mnenje imajo učitelji o svoji zmožnosti govornega nastopanja, ali so se učitelji dodatno izobraževali in jim dodatna znanja koristijo pri govornem nastopanju, ali je med govornimi nastopi pri pouku in govornimi nastopi v dejavnostih, povezanih s šolo, razlika v jezikovni zvrsti, obliki javnega govora, pripomočkih, pojavu in odražanju treme in v napakah. Ob tem želimo ugotoviti tudi, ali učitelji pred govornim nastopom in med njim občutijo tremo in kako se ta odraža, ali se učitelji pripravljajo na govorni nastop, kako dolgo se pripravljajo in kaj je pomembno pri pripravah, ali učitelji po govornem nastopu naredijo analizo in kako. Zanima nas še, katere so po mnenju učiteljev razlike v govorni usposobljenosti med učitelji iz Ljubljane in Pomurja, ali na govorno usposobljenost učitelja vplivajo leta poučevanja, ali je razlika med učitelji, ki so študirali na pedagoških fakultetah v Mariboru, Ljubljani in Kopru. Vzorec in raziskovalna metoda Raziskava temelji na vzorcu učiteljev razrednega pouka, ki so v šolskem letu 2012/13 poučevali na osnovnih šolah v Ljubljani in Pomurju. Podatke sem zbrala s pomočjo anketnega vprašalnika, ki sem ga poslala na osnovne šole v Ljubljani in Pomurju. V raziskavi je sodelovalo trinajst osnovnih šol, sedem iz Pomurja in šest iz Ljubljane. Na anketne vprašalnike sta odgovarjala 102 učitelja iz osnovnih šol v Pomurju (Osnovna šola Gornja Radgona, Osnovna šola Murska Sobota I, Osnovna šola Murska Sobota II, Osnovna šola Ivana Cankarja Ljutomer, Osnovna šola Benedikt, Osnovna šola dr. Antona Trstenjaka, Osnovna šola Radenci) in v Ljubljani (Osnovna šola Maksa Pečarja, Osnovna šola dr. Vita Kraigherja, Osnovna šola Franceta Bevka, Osnovna šola Mirana Jarca, Osnovna šola Šmartno pod Šmarno goro in Osnovna šola Oskarja Kovačiča). 52 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Pri raziskovalnem delu sem uporabila kavzalno-neeksperimentalno metodo pedagoškega raziskovanja. Ugotovitve Učitelji razrednega pouka so mnenje o svoji zmožnosti govornega nastopanja podali z izpolnjevanjem anketnega vprašalnika. Govorno nastopanje učiteljev med učno uro ČAS POUČEVANJA (leta) V katerem delu učne ure v glavnem govorno nastopate? Skupaj V uvodnem delu učne ure V osrednjem delu učne ure V sklepnem delu učne ure f 13 8 3 24 0-10 f % 54,2 % 33,3 % 12,5 % 100,0 % f 20 9 1 30 10-20 f % 66,7 % 30,0 % 3,3 % 100,0 % f 19 10 4 33 20-30 f % 57,6 % 30,3 % 12,1 % 100,0 % f 14 1 0 15 30-40 f % 93,3 % 6,7 % 0,0 % 100,0 % f 66 28 8 102 Skupaj f % 64,7 % 27,5 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 1: Govorno nastopanje učiteljev z različnim številom let delovne dobe, med učno uro OBMOČJE POUČEVANJA V katerem delu učne ure v glavnem govorno nastopate? Skupaj V uvodnem delu učne ure V osrednjem delu učne ure V sklepnem delu učne ure f 30 14 6 50 V Ljubljani f % 60,0 % 28,0 % 12,0 % 100,0 % f 36 14 2 52 V Pomurju t % 69,2 % 26,9 % 3,8 % 100,0 % f 66 28 8 102 Skupaj f% 64,7 % 27,5 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 2: Govorno nastopanje učiteljev iz Ljubljane in Pomurja, med učno uro DODIPLOMSKO ŠTUDIRAN JE V katerem delu učne ure v glavnem govorno nastopate? Skupaj V uvodnem delu učne ure V osrednjem delu učne ure V sklepnem delu učne ure Na Pedagoški fakulteti v f 38 15 2 55 Mariboru f % 69,1 % 27,3 % 3,6 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 27 12 6 45 Ljubljani f % 60,0 % 26,7 % 13,3 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 1 1 0 2 Kopru f % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 100,0 % f 66 28 8 102 Skupaj f % 64,7 % 27,5 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 3: Govorno nastopanje učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, med učno uro Med učitelji z različnim številom let delovne dobe (učitelji iz Ljubljane in Pomurja; učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah) se ne Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 53 pojavljajo razlike glede tega, v katerem delu učne ure govorno nastopajo. Največkrat nastopajo v uvodnem delu učne ure. Učitelji ob pouku največkrat še govorno nastopajo na roditeljskih sestankih. Najmanj učitelji govorno nastopajo na prireditvah. Dodatno izobraževanje po študiju ČAS POUČEVANJA Ali ste se na področju govornega nastopanja Skupaj Geta) dodatno izobraževali na seminarjih? Da Ne f 8 16 24 0-10 f % 33,3 % 66,7 % 100,0 % f 9 21 30 10-20 f % 30,0 % 70,0 % 100,0 % f 15 18 33 20-30 f % 45,5 % 54,5 % 100,0 % f 3 12 15 30-40 f % 20,0 % 80,0 % 100,0 % f 35 67 102 Skupaj f % 34,3 % 65,7 % 100,0 % Preglednica 4: Dodatno izobraževanje učiteljev z različnim številom let delovne dobe OBMOČJE POUČEVANJA Ali ste se na področju govornega nastopanja dodatno izobraževali na seminarjih? Skupaj Da Ne f V Ljubljani f 21 42,0 % 29 58,0 % 50 100,0 % F V Pomuriu J f % 14 26,9 % 38 73,1 % 52 100,0 % Skupaj l % 35 34,3 % 67 65,7 % 102 100,0 % Preglednica 5: Dodatno izobraževanje učiteljev iz Ljubljane in Pomurja DODIPLOMSKO ŠTUDIRAN JK Ali ste se na področju govornega nastopanja dodatno izobraževali na seminarjih? Skupaj Da Ne Na Pedagoški fakulteti v f 15 40 55 Mariboru f % 27,3 % 72,7 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 19 26 45 Ljubljani f % 42,2 % 57,8 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 1 1 2 Kopru f % 50,0 % 50,0 % 100,0 % Skupaj f 35 67 102 f % 34,3 % 65,7 % 100,0 % Preglednica 6: Dodatno izobraževanje učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah Med razrednimi učitelji z različnim številom let delovne dobe se ne pojavljajo razlike glede tega, ali so se po dokončanem študiju dodatno izobraževali. Prav tako se ne pojavljajo razlike glede izobraževanja po dokončanem študiju pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja in učiteljih, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah. 54 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Socialna zvrst pri govornem nastopanju ČAS V kateri jezikovni zvrsti v glavnem govorno nastopate? Skupaj POUČEVANJA V zbornem V knjižnem V pokrajinskem V (leta) knjižnem pogovornem pogovornem narečju jeziku jeziku jeziku f 6 18 0 0 24 0-10 f % 25,0 % 75,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 12 17 1 0 30 10-20 f % 40,0 % 56,7 % 3,3 % 0,0 % 100,0 % f 12 20 1 0 33 20-30 f % 36,4 % 60,6 % 3,0 % 0,0 % 100,0 % f 4 11 0 0 15 30-40 f % 26,7 % 73,3 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 34 66 2 0 102 Skupaj f % 33,3 % 64,7 % 2,0 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 7: Uporaba socialne zvrsti pri govornem nastopanju glede na število let poučevanja učiteljev OBMOČJE V kateri jezikovni zvrsti v glavnem govorno nastopate? Skupaj POUČEVANJA V zbornem V knjižnem V pokrajinskem V narečju knjižnem pogovornem pogovornem jeziku jeziku jeziku f 13 35 2 0 50 V Ljubljani f % 26,0 % 70,0 % 4,0 % 0,0 % 100,0 % f 21 31 0 0 52 V Pomurju f % 40,4 % 59,6 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f 34 66 2 0 102 f % 33,3 % 64,7 % 2,0 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 8: Uporaba socialne zvrsti pri govornem nastopanju učiteljev iz Ljubljane in Pomurja DODIPLOMSKO V kateri jezikovni zvrsti v glavnem govorno Skupaj ŠTUDIRAN JE nastal sate? V V knjižnem V V zbornem pogovornem pokrajinskem narečju knjižnem jeziku pogovornem jeziku jeziku Na Pedagoški fakulteti f 22 33 0 0 55 v Mariboru f % 40,0 % 60,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 11 32 2 0 45 v Ljubljani f % 24,4 % 71,1 % 4,4 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 1 1 0 0 2 v Kopru f % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 34 66 2 0 102 Skupaj f % 33,3 % 64,7 % 2,0 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 9: Uporaba socialne zvrsti pri govornem nastopanju učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah Največ učiteljev razrednega pouka poučuje v knjižnem pogovornem jeziku, temu sledi poučevanje v zbornem knjižnem jeziku. Učitelji v narečju govorno ne nastopajo. Med učitelji se ne pojavljajo razlike glede tega, katero socialno zvrst razredni učitelji (z različnim številom let delovne dobe; iz Ljubljane in Pomurja; ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah) uporabljajo pri govornem nastopu. Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 55 Učitelj kot govornik ČAS POUČEVANJA Kako bi se ocenili kot govornik? Skupaj Geta) Sem dober Sem povprečen Sem slab govornik govornik govornik f 9 15 0 24 0-10 f % 37,5 % 62,5 % 0,0 % 100,0 % f 7 23 0 30 10-20 f % 23,3 % 76,7 % 0,0 % 100,0 % f 7 26 0 33 20-30 f % 21,2 % 78,8 % 0,0 % 100,0 % f 1 14 0 15 30-40 f % 6,7 % 93,3 % 0,0 % 100,0 % f 24 78 0 102 Skupaj f % 23,5 % 76,5 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 10: Kako se ocenjujejo kot govorci učitelji z različnim številom let delovne dobe OBMOČJE POUČEVANJA Kako bi se ocenili kot govornik? Skupaj Sem dober govornik Sem povprečen govornik Sem slab govornik f 13 37 0 50 V Ljubljani f % 26,0 % 74,0 % 0,0 % 100,0 % f 11 41 0 52 V Pomurju f % 21,2 % 78,8 % 0,0 % 100,0 % f 24 78 0 102 Skupaj f % 23,5 % 76,5 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 11: Kako se ocenjujejo kot govorci učitelji iz Ljubljane in Pomurja DODIPLOMSKO ŠTLDIRANJE Kako bi se ocenili kot govornik? Skupaj Sem dober govornik Sem povprečen govornik Sem slab govornik Na Pedagoški fakulteti v f 12 43 0 55 Mariboru f % 21,8 % 78,2 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 12 33 0 45 Ljubljani f % 26,7 % 73,3 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 2 0 2 Kopru f % 0,0 % 100,0 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f 24 78 0 102 f % 23,5 % 76,5 % 0,0 % 100,0 % Preglednica 12: Kako se ocenjujejo kot govorci učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah Razlike se med učitelji z različnim številom let delovne dobe glede tega, kako se ocenjujejo kot govorci, ne pojavljajo. Tudi med učitelji iz Ljubljane in Pomurja in med učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, ni razlik glede tega, kako se ocenjujejo kot govorci. Največ učiteljev razrednega pouka je mnenja, da so povprečni govorniki. Ni učitelja, ki bi se ocenil kot slab govornik. 56 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Oblika javnega govora ČAS POUČEVANJA (leta) Katero obliko javnega govora v glavnem uporabljate na govornih nastopili pri pouku? Skupaj Govor na podlagi zapisanega besedila Govor na podlagi opornih točk Prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo Govor brez poprejšnje miselne priprave f 1 8 15 0 24 0-10 % 4,2 % 33,3 % 62,5 % 0,0 % 100,0 % f 5 12 13 0 30 10-20 % 16,7 % 40,0 % 43,3 % 0,0 % 100,0 % f 3 21 8 1 33 20-30 % 9,1 % 63,6 % 24,2 % 3,0 % 100,0 % f 0 6 9 0 15 30-40 % 0,0 % 40,0 % 60,0 % 0,0 % 100,0 % f 9 47 45 1 102 Skupaj f% 8,8 % 46,1 % 44,1 % 1,0 % 100,0 % Preglednica 13: Oblika javnega govora pri učiteljih z različnim številom let delovne dobe pri pouku OBMOČJE POUČEVANJA Katero obliko javnega govora v glavnem uporabljate na govornih nastopih pri pouku? Skupaj Govor na podlagi zapisanega besedila Govor na podlagi opornih točk Prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo Govor brez poprejšnje miselne priprave f 4 22 23 1 50 V Ljubljani f % 8,0 % 44,0 % 46,0 % 2,0 % 100,0 % f 5 25 22 0 52 V Pomurju f % 9,6 % 48,1 % 42,3 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f 9 47 45 1 102 f % 8,8 % 46,1 % 44,1 % 1,0% 100,0 % Preglednica 14: Oblika javnega govora pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja pri pouku DODIPLOMSKO Katero obliko javnega govora v glavnem Skupaj ŠTUDIRAN JE uporabljate na govornih nastopih pri pouku? Govor na Govor Prosti Govor podlagi na govor brez brez zapisanega podlagi zapisa, a z poprejšnje besedila opornih miselno miselne točk pripravo priprave Na Pedagoški fakulteti f 5 27 23 0 55 v Mariboru f % 9,1 % 49,1 % 41,8 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 4 19 21 1 45 v Ljubljani f % 8,9 % 42,2 % 46,7 % 2,2 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 0 1 1 0 2 v Kopru f % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f 9 47 45 1 102 f % 8,8 % 46,1 % 44,1 % 1,0 % 100,0 % Preglednica 15: Oblika javnega govora pri učiteljih, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku Pri učiteljih razrednega pouka se pojavljajo razlike glede tega, katero obliko javnega govora najpogosteje uporabljajo pri pouku. Učitelji, ki poučujejo 20-30 let, največkrat uporabljajo govor na podlagi opornih točk, preostali učitelji uporabljajo prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo. Govor na podlagi opornih točk večkrat uporabljajo učitelji v Pomurju, v Ljubljani pa Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 57 večkrat uporabljajo prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo. Učitelji, ki so študirali na Pedagoški fakulteti v Mariboru, največkrat uporabljajo govor na podlagi opornih točk, učitelji z ljubljanske fakultete največkrat uporabljajo prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo. Učitelja, ki sta se izobraževala na koprski fakulteti, sta eden za govor na podlagi opornih točk, drugi pa za prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo. ČAS Katero obliko javnega govora v glavnem uporabljate na Skupaj POUČEVANJA govornih nastopih v dejavnostih, povezanih s šolo? (leta) Govor na Govor na Prosti govor Govor brez podlagi podlagi brez zapisa, a z poprejšnje zapisanega opornih miselno miselne besedila točk pripravo priprave f 5 14 4 1 24 0-10 f % 20,8 % 58,3 % 16,7 % 4,2 % 100,0 % f 4 23 3 0 30 10-20 f % 13,3 % 76,7 % 10,0 % 0,0 % 100,0 % f 7 22 3 1 33 20-30 f % 21,2 % 66,7 % 9,1 % 3,0 % 100,0 % f 0 9 6 0 15 30-40 f % 0,0 % 60,0 % 40,0 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f 16 68 16 2 102 f % 15,7 % 66,7 % 15,7 % 2,0 % 100,0 % Preglednica 16: Oblika javnega govora pri učiteljih z različnim številom let delovne dobe pri dodatnih dejavnostih OBMOČJE POUČEVANJA Katero obliko javnega govora v glavnem uporabljate na govornih nastopih v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Govor na podlagi zapisanega besedila Govor na podlagi opornih točk Prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo Govor brez poprejšnje miselne priprave f 9 32 9 0 50 V Ljubljani f % 18,0% 64,0 % 18,0% 0,0 % 100,0 % f 7 36 7 2 52 V Pomurju f % 13,5 % 69,2 % 13,5 % 3,8 % 100,0 % f 16 68 16 2 102 Skupaj f % 15,7 % 66,7 % 15,7 % 2,0 % 100,0 % Preglednica 17: Oblika javnega govora pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja pri dodatnih dejavnostih DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Katero obliko javnega govora v glavnem uporabljate na govornih nastopih v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Govor na podlagi zapisanega besedila Govor na podlagi opornih točk Prosti govor brez zapisa, a z miselno pripravo Govor brez poprejšnje miselne priprave Na Pedagoški f 7 38 8 2 55 fakulteti v Mariboru f % 12,7 % 69,1 % 14,5 % 3,6 % 100,0 % Na Pedagoški f 8 29 8 0 45 fakulteti v Ljubljani f % 17,8 % 64,4 % 17,8 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški f 1 1 0 0 2 fakulteti v Kopru f % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 16 68 16 2 102 Skupaj f % 15,7 % 66,7 % 15,7 % 2,0 % 100,0 % Preglednica 18: Oblika javnega govora pri učiteljih, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri dodatnih dejavnostih 58 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Učitelji z različnim številom let delovne dobe, učitelji iz Ljubljane in Pomur-ja in učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, največkrat pri dodatnih dejavnostih uporabljajo govor na podlagi opornih točk. Naj-manjkrat uporabljajo govor brez poprejšnje miselne priprave. Uporaba pripomočkov ČAS POUČEVANJA (leta) Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu pri pouku? Skupaj Prosojnice Tablo Interaktivno tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo f 2 13 5 2 2 24 0-10 f % 8,3 % 54,2 % 20,8 % 8,3 % 8,3 % 100,0 % f 8 8 13 0 1 30 10-20 f % 26,7 % 26,7 % 43,3 % 0,0 % 3,3 % 100,0 % f 4 14 11 2 2 33 20-30 f % 12,1 % 42,4 % 33,3 % 6,1 % 6,1 % 100,0 % f 3 9 3 0 0 15 30-40 f % 20,0 % 60,0 % 20,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 17 44 32 4 5 102 Skupaj f % 16,7 % 43,1 % 31,4% 3,9 % 4,9 % 100,0 % Preglednica 19: Uporaba pripomočkov učiteljev z različnim številom let delovne dobe pri pouku OBMOČJE POUČEVANJA Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu pri pouku? Skupaj Prosojnice Tablo Interaktivno tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo V Ljubljani f f % 8 16,0 % 22 44,0 % 18 36,0 % 2 4,0 % 0 0,0 % 50 100,0 % V Pomurju f f % 9 17,3 % 22 42,3 % 14 26,9 % 2 3,8 % 5 9,6 % 52 100,0 % Skupaj f 17 44 32 4 5 102 f % 16,7 % 43,1 % 31,4% 3,9 % 4,9 % 100,0 % Preglednica 20: Uporaba pripomočkov učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pri pouku DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu pri pouku? Skupaj Prosojnice Tablo Interaktivno tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo Na Pedagoški f 10 24 14 2 5 55 fakulteti v Mariboru f % 18,2 % 43,6 % 25,5 % 3,6 % 9,1 % 100,0 % Na Pedagoški f 7 19 17 2 0 45 fakulteti v Ljubljani f % 15,6 % 42,2 % 37,8 % 4,4 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški f 0 1 1 0 0 2 fakulteti v Kopru f % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 17 44 32 4 5 102 Skupaj f % 16,7 % 43,1 % 31,4% 3,9 % 4,9 % 100,0 % Preglednica 21: Uporaba pripomočkov učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku Učitelji, ki poučujejo 10-20 let, najpogosteje od pripomočkov uporabljajo interaktivno tablo. Vsi drugi učitelji največkrat uporabljajo tablo. V Ljubljani Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 59 in Pomurju učitelji od pripomočkov najpogosteje uporabljajo interaktivno tablo. V Ljubljani interaktivno tablo uporabljajo večkrat kot v Pomurju. Med učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, ni razlik - največkrat uporabljajo tablo. ČAS POUČEVANJA Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj (leta) Prosojnice Tablo Interaktivno tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo 0-10 f f % 5 20,8 % 3 12,5 % 7 29,2 % 5 20,8 % 4 16,7 % 24 100,0 % 10-20 f f % 6 20,0 % 4 13,3 % 16 53,3 % 4 13,3 % 0 0,0 % 30 100,0 % 20-30 f f % 9 27,3 % 6 18,2 % 10 30,3 % 5 15,2 % 3 9,1 % 33 100,0 % 30-40 f f % 3 20,0 % 3 20,0 % 4 26,7 % 3 20,0 % 2 13,3 % 15 100,0 % Skupaj f f % 23 22,5 % 16 15,7 % 37 36,3 % 17 16,7 % 9 8,8 % 102 100,0 % Preglednica 22: Uporaba pripomočkov učiteljev z različnim številom let delovne dobe pri dodatnih dejavnostih OBMOČJE POUČEVANJA Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Prosojnice Tablo Interaktivno tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo f 8 5 21 13 3 50 V Ljubljani i % 16,0 % 10,0 % 42,0 % 26,0 % 6,0 % 100,0 % f 15 11 16 4 6 52 V Pomurju i % 28,8 % 21,2 % 30,8 % 7,7 % 11,5% 100,0 % f 23 16 37 17 9 102 Skupaj i' % 22,5 % 15,7 % 36,3 % 16,7 % 8,8 % 100,0 % Preglednica 23: Uporaba pripomočkov učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pri dodatnih dejavnostih DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Katere pripomočke v glavnem uporabljate pri govornem nastopu v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Prosojnice Tablo Interaktiv no tablo Ne uporabljam pripomočkov Drugo Na Pedagoški f 15 11 18 5 6 55 fakulteti v Mariboru f % 27,3 % 20,0 % 32,7 % 9,1 % 10,9 % 100,0 % Na Pedagoški f 8 5 17 12 3 45 fakulteti v Ljubljani f % 17,8 % 11,1 % 37,8 % 26,7 % 6,7 % 100,0 % Na Pedagoški f 0 0 2 0 0 2 fakulteti v Kopru f % 0,0 % 0,0 % 100,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 23 16 37 17 9 102 Skupaj f % 22,5 % 15,7 % 36,3 % 16,7 % 8,8 % 100,0 % Preglednica 24: Uporaba pripomočkov učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri dodatnih dejavnostih Pri dodatnih dejavnostih se med učitelji iz Ljubljane in Pomurja pojavljajo razlike glede tega, katere pripomočke uporabljajo pri dodatnih dejavnostih. Vsi učitelji pri dodatnih dejavnostih največkrat uporabljajo interaktivno tablo. Predvidevanje, da se med učitelji z različnim številom let delovne 60 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 dobe in med učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, ne pojavljajo razlike glede tega, katere pripomočke uporabljajo pri dodatnih dejavnostih, potrjujem. Trema pred govornim nastopanjem in med njim Trema pred govornim nastopanjem ČAS POUČEVANJA (leta) Kako pogosto se vam pred govornim nastopanjem pojavi trema pred poukom? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 0 0 1 11 12 24 0-10 f % 0,0 % 0,0 % 4,2 % 45,8 % 50,0 % 100,0 % f 1 1 3 8 17 30 10-20 f % 3,3 % 3,3 % 10,0 % 26,7 % 56,7 % 100,0 % f 0 0 3 15 15 33 20-30 f % 0,0 % 0,0 % 9,1 % 45,5 % 45,5 % 100,0 % f 0 0 1 6 8 15 30-40 f % 0,0 % 0,0 % 6,7 % 40,0 % 53,3 % 100,0 % f 1 1 8 40 52 102 Skupaj f % 1,0 % 1,0% 7,8 % 39,2 % 51,0% 100,0 % Preglednica 25: trema pred govornim nastopanjem učiteljev z različnim številom let delovne dobe pred poukom OBMOČJE POUČEVANJA Kako pogosto se vam pred govornim nastopanjem pojavi trema pred poukom? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 0 0 5 19 26 50 V Ljubljani 1 % 0,0 % 0,0 % 10,0 % 38,0 % 52,0 % 100,0 % f 1 1 3 21 26 52 V Pomurju f % 1,9 % 1,9% 5,8 % 40,4 % 50,0 % 100,0 % f 1 1 8 40 52 102 Skupaj t % 1,0 % 1,0% 7,8 % 39,2 % 51,0 % 100,0 % Preglednica 26: trema pred govornim nastopanjem učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pred poukom DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kako pogosto se vam prc nastopanjem pojavi trema d govornim pred poukom? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti v f 1 1 4 21 28 55 Mariboru f % 1,8 % 1,8 % 7,3 % 38,2 % 50,9 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 0 4 18 23 45 Ljubljani f % 0,0 % 0,0 % 8,9 % 40,0 % 51,1 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 0 0 1 1 2 Kopru f % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 100,0 % f 1 1 8 40 52 102 Skupaj f % 1,0% 1,0% 7,8 % 39,2 % 51,0% 100,0 % Preglednica 27: trema pred govornim nastopanjem učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pred poukom čas poučevanja ne vpliva na razlike glede pojavljanja treme pred govornim nastopom pri pouku. Med učitelji z različnim številom let delovne dobe ni Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 61 razlik glede pojavljanja treme, ker se pri večini učiteljev trema ne pojavlja. Pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja in učiteljih, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede treme pred govornim nastopanjem pri pouku. Učitelji najpogosteje nimajo treme pred govornim nastopom pri pouku. ČAS POUČEVANJA (leta) Kako pogosto se vam pred govornim nastopanjem pojavi trema pred nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 6 2 7 7 2 24 0-10 f % 25,0 % 8,3 % 29,2 % 29,2 % 8,3 % 100,0 % f 2 7 13 5 3 30 10-20 f % 6,7 % 23,3 % 43,3 % 16,7 % 10,0 % 100,0 % f 2 3 14 11 3 33 20-30 f % 6,1 % 9,1 % 42,4 % 33,3 % 9,1 % 100,0 % f 1 4 4 6 0 15 30-40 f % 6,7 % 26,7 % 26,7 % 40,0 % 0,0 % 100,0 % f 11 16 38 29 8 102 Skupaj f % 10,8 % 15,7 % 37,3 % 28,4 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 28: Trema učiteljev z različnim številom let delovne dobe pred govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo OBMOČJE POUČEVANJA Kako pogosto se vam pred govornim nastopanjem pojavi trema pred nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 7 10 17 14 2 50 V Ljubljani f % 14,0 % 20,0 % 34,0 % 28,0 % 4,0 % 100,0 % f 4 6 21 15 6 52 V Pomurju t % 7,7 % 11,5% 40,4 % 28,8 % 11,5% 100,0 % f 11 16 38 29 8 102 Skupaj t % 10,8 % 15,7 % 37,3 % 28,4 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 29: Trema pred govornim nastopanjem učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pred nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kako pogosto se vam pred govornim nastopanjem pojavi trema pred nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti f 5 6 23 15 6 55 v Mariboru f % 9,1 % 10,9 % 41,8 % 27,3 % 10,9 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 6 10 14 13 2 45 v Ljubljani f % 13,3 % 22,2 % 31,1% 28,9 % 4,4 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 0 0 1 1 0 2 v Kopru f % 0,0 % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 100,0 % f 11 16 38 29 8 102 Skupaj f % 10,8 % 15,7 % 37,3 % 28,4 % 7,8 % 100,0 % Preglednica 30: Trema pred govornim nastopanjem učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pred nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo Glede treme pred govornim nastopom pri dodatnih dejavnostih se ne pojavljajo razlike med razrednimi učitelji z različnim številom let delovne dobe. Učitelji, ki poučujejo 10-20 in 20-30 let, najpogosteje odgovarjajo, da imajo tremo včasih. Največ učiteljev, ki poučujejo 0-10 let, ima tremo včasih ali redko. Redko imajo tremo tisti učitelji, ki poučujejo 30-40 let. Učitelji imajo včasih tremo pred govornim nastopanjem pri dodatnih dejavnostih. 62 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Trema med govornim nastopanjem ČAS POUČEVANJA Kako pogosto se vam med govornim nastopanjem pri Skupaj (leta) pouku pojavi trema? Vedno Včasih Redko Nikoli f 0 0 10 14 24 0-10 f % 0,0 % 0,0 % 41,7% 58,3 % 100,0 % f 0 2 14 14 30 10-20 f % 0,0 % 6,7 % 46,7 % 46,7 % 100,0 % f 1 4 14 14 33 20-30 f % 3,0 % 12,1 % 42,4 % 42,4 % 100,0 % f 0 0 6 9 15 30-40 f % 0,0 % 0,0 % 40,0 % 60,0 % 100,0 % f 1 6 44 51 102 Skupaj f % 1,0% 5,9 % 43,1 % 50,0 % 100,0 % Preglednica 31: Trema učiteljev z različnim številom let delovne dobe med govornim nastopanjem pri pouku OBMOČJE POUČEVANJA Kako pogosto se vam med govornim nastopanjem pri pouku pojavi trema? Skupaj Vedno Včasih Redko Nikoli f 0 1 25 24 50 V Ljubljani t % 0,0 % 2,0 % 50,0 % 48,0 % 100,0 % f 1 5 19 27 52 V Pomurju f % 1,9 % 9,6 % 36,5 % 51,9 % 100,0 % f 1 6 44 51 102 Skupaj t % 1,0 % 5,9 % 43,1 % 50,0 % 100,0 % Preglednica 32: trema učiteljev iz Ljubljane in Pomurja med govornim nastopanjem pri pouku DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kako pogosto se vam med govornim nastopanjem pri pouku pojavi trema? Skupaj Vedno Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti v f 1 5 20 29 55 Mariboru f % 1,8 % 9,1 % 36,4 % 52,7 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 1 24 20 45 Ljubljani f % 0,0 % 2,2 % 53,3 % 44,4 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 0 0 2 2 Kopru f % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % 100,0 % f 1 6 44 51 102 Skupaj f % 1,0 % 5,9 % 43,1 % 50,0 % 100,0 % Preglednica 33: trema učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah med govornim nastopanjem pri pouku Med govornim nastopanjem učiteljev z različnim številom let delovne dobe se ne pojavljajo razlike glede treme pri pouku. Pri vseh učiteljih se trema najpogosteje pojavlja redko ali se ne pojavlja. tudi pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja in učiteljih, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede treme med govornim nastopanjem pri pouku. Prav tako se tudi pri teh učiteljih trema pojavlja redko ali se ne pojavlja. V Ljubljani se trema največkrat pojavlja redko, v Pomurju pa včasih. Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 63 ČAS POUČEVANJA (leta) Kako pogosto se vam med govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo pojavi trema? Skupaj Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 1 5 7 10 1 24 0-10 f % 4,2 % 20,8 % 29,2 % 41,7 % 4,2 % 100,0 % f 3 6 11 9 1 30 10-20 f % 10,0 % 20,0 % 36,7 % 30,0 % 3,3 % 100,0 % f 2 5 12 13 1 33 20-30 f % 6,1 % 15,2 % 36,4 % 39,4 % 3,0 % 100,0 % f 0 3 5 7 0 15 30-40 f % 0,0 % 20,0 % 33,3 % 46,7 % 0,0 % 100,0 % f 6 19 35 39 3 102 Skupaj f % 5,9 % 18,6 % 34,3 % 38,2 % 2,9 % 100,0 % Preglednica 34: trema učiteljev z različnim številom let delovne dobe med govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo OBMOČJE Kako pogosto se vam med govornim nastopanjem v Skupaj POUČEVANJA dejavnostih, povezanih s šolo pojavi trema? Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli f 6 13 12 18 1 50 V Ljubljani f % 12,0 % 26,0 % 24,0 % 36,0 % 2,0 % 100,0 % f 0 6 23 21 2 52 V Pomurju 1 % 0,0 % 11,5% 44,2 % 40,4 % 3,8 % 100,0 % f 6 19 35 39 3 102 Skupaj f % 5,9 % 18,6 % 34,3 % 38,2 % 2,9 % 100,0 % Preglednica 35: trema učiteljev iz Ljubljane in Pomurja med govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo DODIPLOMSKO ŠTLDIRAN.IE Kako pogosto se vam med govornim Skupaj nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo pojavi trema? Vedno Pogosto Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti v f 1 6 25 21 2 55 Mariboru f % 1,8 % 10,9 % 45,5 % 38,2 % 3,6 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 5 13 9 17 1 45 Ljubljani f % 11,1% 28,9 % 20,0 % 37,8 % 2,2 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 0 1 1 0 2 Kopru f % 0,0 % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 100,0 % Skupaj f f % 6 5,9 % 19 18,6 % 35 34,3 % 39 38,2 % 3 2,9 % 102 100,0 % Preglednica 36: trema učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah med govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo Med razrednimi učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede treme med govornim nastopanjem pri dodatnih dejavnostih. Pri teh učiteljih se trema pojavlja včasih ali redko. 64 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 Napake med govornim nastopanjem DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kako pogosto med govornim nastopanjem delate napake v zvezi z navedenimi prvinami pri pouku? Gibanje po prostoru Skupaj Zelo pogosto Pogosto Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti f 0 6 17 23 9 55 v Mariboru f % 0,0 % 10,9 % 30,9 % 41,8% 16,4 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 0 1 17 12 15 45 v Ljubljani f % 0,0 % 2,2 % 37,8 % 26,7 % 33,3 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 0 1 1 0 0 2 v Kopru f % 0,0 % 50,0 % 50,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 0 8 35 35 24 102 Skupaj f % 0,0 % 7,8 % 34,3 % 34,3 % 23,5 % 100,0 % Preglednica 37: Napake učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku - gibanje po prostoru DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kako pogosto med govornim nastopanjem delate napake v zvezi z navedenimi prvinami pri pouku? Vzdrževanje očesnega stika z občinstvom Skupaj Zelo pogosto Pogosto Včasih Redko Nikoli Na Pedagoški fakulteti v f 5 4 4 23 19 55 Mariboru f % 9,1 % 7,3 % 7,3 % 41,8 % 34,5 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 1 4 10 9 21 45 Ljubljani f % 2,2 % 8,9 % 22,2 % 20,0 % 46,7 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti v f 0 1 0 1 0 2 Kopru f % 0,0 % 50,0 % 0,0 % 50,0 % 0,0 % 100,0 % f 6 9 14 33 40 102 Skupaj f % 5,9 % 8,8 % 13,7 % 32,4 % 39,2 % 100,0 % Preglednica 38: Napake učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku - vzdrževanje očesnega stika z občinstvom OBMOČJE POUČEVANJA Kako pogosto med govornim nastopanjem delate napake v zvezi z navedenimi prvinami pri pouku? Vzdrževanje očesnega stika z občinstvom Skupaj Zelo pogosto Pogosto Včasih Redko Nikoli f 1 5 10 11 23 50 V Ljubljani f % 2,0 % 10,0 % 20,0 % 22,0 % 46,0 % 100,0 % f 5 4 4 22 17 52 V Pomurju f % 9,6 % 7,7 % 7,7 % 42,3 % 32,7 % 100,0 % f 6 9 14 33 40 102 Skupaj f % 5,9 % 8,8 % 13,7 % 32,4 % 39,2 % 100,0 % Preglednica 39: Napake učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pri pouku - vzdrževanje očesnega stika z občinstvom Napake med govornim nastopanjem se pojavljajo pri večini učiteljev razrednega pouka. Med učitelji z različnim številom let delovne dobe se ne pojavljajo razlike glede tega, katere napake delajo med govornim nastopom pri pouku. Pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja se pojavljajo razlike pri vzdrževanju očesnega stika z občinstvom, saj teh napak učitelji iz Ljubljane najpogosteje ne delajo, učitelji iz Pomurja pa napake delajo redko. Zavračam tudi hipotezo, da se med učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, ne pojavljajo razlike glede tega, katere napake delajo med govornim nastopom pri pouku. Razlike med učitelji se pojavljajo pri gibanju po Martina Kocbek MNENJA UčITELJEV/UCITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI 65 ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA prostoru in vzdrževanju očesnega stika z občinstvom. Med razrednimi učitelji z različnim številom let delovne dobe, učitelji iz Ljubljane in Pomurja in učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede tega, katere napake delajo med govornim nastopanjem pri dodatnih dejavnostih. Med učitelji se ne pojavljajo razlike v zvezi s prvinami pri pouku, kot so telesna drža, kretnje rok, mimika obraza (kremženje), spreminjanje tona in barve glasu, primerna hitrost govorjenja, ustrezna jakost glasu in tekoče govorjenje brez mašil. Priprava na govorno nastopanje ČAS POUČEVANJA Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno nastopanje za pouk? Skupaj (leta) Odločitev za Priprava načrta v Urejanje Izbiranje temo obliki točk ali gradiva v ustreznih besedila miselnega vzorca smiselno celoto jezikovnih prvin 0-10 f f % 2 13,3 % 5 33,3 % 6 40,0 % 2 13,3 % 15 100,0 % 10-20 f f % 1 6,2 % 8 50,0 % 5 31,2% 2 12,5 % 16 100,0 % 20-30 f f % 0 0,0 % 7 41,2 % 9 52,9 % 1 5,9 % 17 100,0 % 30-40 f f % 0 0,0 % 5 50,0 % 5 50,0 % 0 0,0 % 10 100,0 % Skupaj f f % 3 5,2 % 25 43,1 % 25 43,1 % 5 8,6 % 58 100,0 % Preglednica 40: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje pri pouku za učitelje z različnim številom let delovne dobe OBMOČJE POUČEVANJA Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno Skupaj nastopanje za pouk? Odločitev Priprava Urejanje Izbiranje za temo načrta v gradiva v ustreznih besedila obliki točk ali miselnega vzorca smiselno celoto jezikovnih prvin V Ljubljani f f % 1 3,6 % 12 42,9 % 14 50,0 % 1 3,6 % 28 100,0 % V Pomurju f f % 2 6,7 % 13 43,3 % 11 36,7 % 4 13,3 % 30 100,0 % Skupaj f f % 3 5,2 % 25 43,1 % 25 43,1 % 5 8,6 % 58 100,0 % Preglednica 41: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje pri pouku za učitelje iz Ljubljane in Pomurja 66 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 DODIPLOMSKO ŠTUDIRAN JE Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno nastopanje za pouk? Skupaj Odločitev za temo besedila Priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca Urejanje gradiva v smiselno celoto Izbiranje ustreznih jezikovnih prvin Na Pedagoški f 2 15 10 5 32 fakulteti v Mariboru f % 6,2 % 46,9 % 31,2% 15,6 % 100,0 % Na Pedagoški f 1 9 15 0 25 fakulteti v Ljubljani f % 4,0 % 36,0 % 60,0 % 0,0 % 100,0 % Na Pedagoški f 0 1 0 0 1 fakulteti v Kopru f % 0,0 % 100,0 % 0,0 % 0,0 % 100,0 % f 3 25 25 5 58 Skupaj t % 5,2 % 43,1 % 43,1 % 8,6 % 100,0 % Preglednica 42: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje pri pouku za učitelje, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah Pri pripravi na govorno nastopanje učiteljev z različnim številom let delovne dobe pri pouku se ne pojavljajo razlike, zato hipotezo zavračam. Več kot polovica učiteljev se pripravlja na govorni nastop. Za učitelje sta najpomembnejši priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca in urejanje gradiva v smiselno celoto. Skoraj polovica učiteljev se na govorni nastop pripravlja do 30 minut, nekoliko več kot 30 odstotkov učiteljev pa se na govorni nastop pripravlja do ene ure. Med učitelji iz Ljubljane in Pomurja in učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede priprave na govorno nastopanje pri pouku. Pri obeh skupinah učiteljev sta pri pripravi na govorni nastop za učitelje najpomembnejši priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca in urejanje gradiva v smiselno celoto. ČAS Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno Skupaj POUČEVANJA nastopanje za nastopanje v de. avnostih, povezanih s šolo? (leta) Odločitev za Priprava načrta v Urejanje Izbiranje temo obliki točk ali gradiva v ustreznih besedila miselnega vzorca smiselno jezikovnih celoto prvin f 2 9 10 1 22 0-10 f % 9,1 % 40,9 % 45,5 % 4,5 % 100,0 % f 1 15 11 1 28 10-20 f % 3,6 % 53,6 % 39,3 % 3,6 % 100,0 % f 5 7 11 2 25 20-30 f % 20,0 % 28,0 % 44,0 % 8,0 % 100,0 % f 2 6 1 0 15 30-40 f % 13,3 % 40,0 % 46,7 % 0,0 % 100,0 % f 10 37 39 4 90 Skupaj f % 11,1% 41,1 % 43,3 % 4,4 % 100,0 % Preglednica 43: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje v dejavnostih, povezanih s šolo, za učitelje z različnim številom let delovne dobe Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 67 OBMOČJE POUČEVANJA Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno nastopanje za nastopanje v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Odločitev za temo besedila Priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca Urejanje gradiva v smiselno celoto Izbiranje ustreznih jezikovnih prvin f 2 23 18 1 44 V Ljubljani f % 4,5 % 52,3 % 40,9 % 2,3 % 100,0 % f 8 14 21 3 46 V Pomurju f % 17,4 % 30,4 % 45,7 % 6,5 % 100,0 % f 10 37 39 4 90 Skupaj f % 11,1% 41,1 % 43,3 % 4,4 % 100,0 % Preglednica 44: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje v dejavnostih, povezanih s šolo, za učitelje iz Ljubljane in Pomurja DODIPLOMSKO ŠTUDIRANJE Kaj je za vas pomembno pri pripravi na govorno nastopanje za nastopanje v dejavnostih, povezanih s šolo? Skupaj Odločitev za temo besedila Priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca Urejanje gradiva v smiselno celoto Izbiranje ustreznih jezikovnih prvin Na Pedagoški fakulteti f 8 17 21 3 49 v Mariboru f % 16,3 % 34,7 % 42,9 % 6,1 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 2 20 16 1 39 v Ljubljani f % 5,1 % 51,3 % 41,0 % 2,6 % 100,0 % Na Pedagoški fakulteti f 0 0 2 0 2 v Kopru f % 0,0 % 0,0 % 100,0 % 0,0 % 100,0 % f 10 37 39 4 90 Skupaj t % 11,1 % 41,1 % 43,3 % 4,4 % 100,0 % Preglednica 45: Pomembno pri pripravi na govorno nastopanje v dejavnostih, povezanih s šolo, za učitelje, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah Največ učiteljev se na govorni nastop pripravlja do 30 minut, tem pa sledijo učitelji, ki se na nastop pripravljajo do ene ure. Med učitelji iz Ljubljane in Pomurja in učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, ni razlik glede priprave na govorno nastopanje pri dodatnih dejavnostih. Zavračam hipotezo, da se med razrednimi učitelji z različnim številom let delovne dobe pojavljajo razlike glede priprave na govorno nastopanje pri dodatnih dejavnostih. Za vse učitelje sta najpomembnejši priprava načrta v obliki točk ali miselnega vzorca in urejanje gradiva v smiselno celoto. Skoraj polovica učiteljev se na govorni nastop pripravlja več kot eno uro, nekaj manj učiteljev pa do ene ure. Analiza govornega nastopanja Moja predvidevanja se niso potrdila, saj se med učitelji z različnim število let delovne dobe ne pojavljajo razlike glede analize govornega nastopa pri pouku. Prav tako se med učitelji iz Ljubljane in Pomurja ne pojavljajo razlike glede analize govornega nastopa pri pouku. V Pomurju je 61 odstotkov učiteljev, ki po govornem nastopu naredijo analizo. Med razrednimi učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike 68 v I SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2014 XVII. letnik, številka 3-4 glede analize govornega nastopanja pri pouku. Največ učiteljev analizo naredi tako, da prosi nekoga, da ga posluša in nato oceni. Med razrednimi učitelji se ne pojavljajo razlike glede analize govornega nastopanja pri dodatnih dejavnostih. Med razrednimi učitelji z različnim številom let delovne dobe se tako ne pojavljajo razlike glede analize govornega nastopanja. Med učitelji iz Ljubljane in Pomurja in učitelji, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, se ne pojavljajo razlike glede analize govornega nastopanja pri dodatnih dejavnostih. Učitelji najpogosteje naredijo analizo govornega nastopa tako, da prosijo nekoga, da jih posluša in nato oceni. Sklep S pomočjo izsledkov analize sem dobila odgovore na vprašanja o govornem nastopanju učiteljev. Ugotovila sem, da učitelji ne delajo veliko napak med govornim nastopanjem pred učenci. Med učitelji so se pokazale razlike pri a) uporabi pripomočkov pri dodatnih dejavnostih med učitelji iz Ljubljane in Pomurja; b) pojavu treme med učitelji iz Ljubljane in Pomurja med govornim nastopanjem v dejavnostih, povezanih s šolo; c) napakah učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku - gibanje po prostoru; č) napakah učiteljev, ki so študirali na različnih pedagoških fakultetah, pri pouku - vzdrževanje očesnega stika z občinstvom; d) napakah učiteljev iz Ljubljane in Pomurja pri pouku - vzdrževanje očesnega stika z občinstvom; e) analizi govornega nastopa učiteljev iz Ljubljane in Pomurja po govornem nastopu pri pouku. ^ POVZETEK Ker učitelji razrednega pouka pri pouku tudi govorno nastopajo, sem raziskovala, kakšno mnenje imajo o svoji zmožnosti govornega nastopanja. Dobljene podatke sem primerjala med učitelji z različnim številom let delovne dobe, učitelji iz Ljubljane in Pomurja ter učitelji, ki so študirali na različnih slovenskih pedagoških fakultetah. Na govorni nastop se učitelji pripravljajo, in sicer do 30 minut. Pri pouku učitelji najpogosteje govorijo na podlagi opornih točk ali prosto brez zapisa, a z miselno pripravo, pri dodatnih dejavnostih zunaj pouka pa uporabljajo predvsem govor na podlagi opornih točk, najmanj pogosto pa govor brez poprejšnje miselne priprave. Iz rezultatov je razvidno tudi, da učitelji od pripomočkov najpogosteje uporabljajo tablo in interaktivno tablo. Učitelji iz Ljubljane po govornem nastopu pri pouku manjkrat naredijo analizo govornega nastopa kot učitelji iz Pomurja. Razlik glede analize govornega nastopa pri dodatnih dejavnostih ni. Po govornem nastopu Martina Kocbek MNENJA UČITELJEV/UČITELJIC RAZREDNEGA POUKA O SVOJI ZMOŽNOSTI GOVORNEGA NASTOPANJA 69 učitelji opravijo analizo tako, da prosijo nekoga, da jih posluša in nato oceni. Večina razrednih učiteljev se ima za povprečnega govornika. Pri učiteljih ni razlik glede tega, katere napake delajo med govornim nastopanjem pri dodatnih dejavnostih. Pri pouku se pojavljajo napake pri učiteljih, ki so obiskovali različne pedagoške fakultete, glede gibanja po prostoru in pri vzdrževanju očesnega stika. Razlike glede vzdrževanja očesnega stika so tudi pri učiteljih iz Ljubljane in Pomurja. Pred govornim nastopanjem in med govornim nastopanjem pri pouku se trema pri učiteljih najpogosteje ne pojavi. Izsledki so pokazali, da med učitelji ni razlik glede tega, v katerem delu učne ure govorno nastopajo, ali so se na področju govornega nastopanja izobraževali še po končanem dodiplomskem študiju, da pri govornem nastopanju uporabljajo pogosteje knjižni pogovorni jezik kot pa knjižni zborni jezik. ^Literatura • Brajša, P., 1993: Pedagoška komunikologija. Ljubljana: Glotta Nova. • Kocbek, M., 2013: Mnenja učiteljev/učiteljic razrednega pouka o svoji zmožnosti govornega nastopanja. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta. • Križaj Ortar, M., Bešter Turk, M., Končina, M., Bavdek, M., Poznanovič, M., Ambrož, D., Židan, S., 2011: Na pragu besedila 1. Učbenik za slovenski jezik v 1. letniku gimnazij, strokovnih in tehniških šol. Ljubljana: Založba Rokus. • Petek, T., 2011: Učinkovito učiteljevo javno govorno nastopanje kot temelj za uresničevaje sodobnega in kakovostnega vzgojno-izobraževalnega procesa. Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij. 59-74. • Tivadar, H., 2011: Vzpostavitev razmerij med govorom in branjem, recitacijo in igranjem. Meddisciplinarnost v slovenistiki. 489-495.