Gorski: Zanimive pripovedi profesorja Silvestra 2. O vodni kaplji. (Konec.) \ ^TI I lf^^3illa ^a 'e ^^a namreč prava visoka šola. V to šolo niso hodili Ai I 1 vJw °*roci< ampak dijaki, tako veliki, da je že ta in oni ponosno j\ I \^l vihal košate brke. Tudi niso učili navadni učitelji, ampak LJ m~ *—^l sami učenjaki. V tem poslopju tudi ni bila ena sama šolska 9 iSB^BMl soba, ampak soba pri sobi, cela vrsta sob in cela vrsta nad- stropij. In kolikor večja je bila soba, toliko večji in bolj učeni so bili v njej učitelji, imenovani ,,vseučiliščni profesorji", pa toliko imenitnejši so bili tudi poslušalci-dijaki, imenovani ,,visokošolci". V eni izmed teh sob je bilo prav tedaj, ko je prišla naša kaplja v vseučiliško poslopje, posebno veliko poslušalcev. Bili so pa silno tihi in kakor zaverovani v starega, nad vse učenega profesorja, ki jim je nekaj razkladal in pripovedoval. 0 čem jim je le govoril? Ne boste verjeli, pa je res: ravno o vodi. Rekel je namreč oni trenutek, ko se je naša kaplja, zaprta v cevi, zunaj na hodniku" prepirala s pipo, svojim učeacem tudi tole: ,,Gospodje! Kaj ne, vsakdo izmed nas potrebuje vode, naj si bo mlad ali star, učen ali preprost. Vsi jo rabimo. In vendar je malo ljudi, ki bi vedeli, kaj je pravzaprav voda, ali z drugo besedo: iz česa obstoji voda. Sicer pa ni čudno, če mnogi še danes tega ne vedo. Kajti pred dobrimi tristoinpetdesetimi leti sploh še nihče ni vedel, iz česa je voda. Tedaj se je pa slučajno — kakor pri vseh velikih stvareh — posrečilo dognati angleškim učenjakom, iz česa obstoji. Ugotovili so z različnimi poizkusi, da obstoji voda iz dveh, našim očim nevidnih delov, ali kakor pravijo: iz dveh plinov. Enega teh plinov imenujemo vodik, drugega kisik. Oba sta pa, kot rečeno, našim očem nevidna, podobna zraku, o katerem vemo, da ga dihamo, pa ga vendar s svojimi očmi ne vidimo. Da se sami pre- pričate, da je temu res tako, vam bom zdaj pred vašimi očmi vodo raz- krojil v ti dve sestavini in potem iz njiju spet proizvedel vodo, kakor jo pijemo." Po teh besedah je učeni profesor malo pomolčal in dal z roko zna-menje slugi, naj mu prinese vode. Sluga ga takoj uboga. Vzame iz omare steklenico in odhiti na hodnik. Ondi natoči vode pri vodovodni pipi. Ko odvije petelin, veselo zažubori voda v zlato prostost, in med prvimi kap-tficami poskoči v posodo tudi naša kapl}a. Posoda je polna vode, in sluga jo odnese v sobo. Oj, kako ponosna je bila naša kaplja, ko je spoznala v vseučiliški dvorani, da je zdaj med samimi učenjaki! Komaj je čakala, da zve kaj novega. Morda bo pa še sama pomagala pri kakem poizkusu in se-kaj novega naučila? Zadovoljna se je muzala in čakala, kaj se bo zgodilo. Toda — kaj je to? Komaj je vtaknil učeni profesor dvoje koncev električne žice v steklenico, že je rainila našo kapljo vsa potrpežljivost. Neznansko jo je namreč streslo . . . Zakaj po žici je šinil skozi njo clek-trični tok, Nekako tako ji je bilo — da, še mnogo hujše! — kot takrat, ko je ždela vsa onemogla na oni ladji v parnem kotlu. Vsak trenutek je bila pripravljena na smrt. Zakaj videla je, kako neusmiljeno je divjal elek-trični tok in davil kapljo za kapljo. Druga za drugo so se morale ukloniti, ko jih je grabil električni tok. Razkrajal jih je v kisik in vodik, ki sta se dvignila, vsak na svojem koncu žice, iz steklenice. Vpila bi bila naša kaplja, toda kdo bi jo bil slišal? Zbežala bi bila, pa kam je hotela, ko ni bilo izhoda iz steklenice? Skrila bi se bila, pa kaj bi bilo pomagalo, ko pa ni bilo v prozorni steklenici temnega kotička. Sama bi se bila umorila, pa kaj, ko je vedcla, da se nc sme. Pa saj bo kmalu konec------------Tok je že blizu, zgrabi jo, strese, in tudi ona gre na dvoje: v vodik in kisik. Po nji je!-------Pa nele po nji,. po