KATOLJŠK CKRKVEN UST. .(Danicau izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. *iOkr, za pol leta 2 gl. 40 kr., za ¿etert leta 1 gl. 30 kr. V tiskarnici sprejemana za celo leto 4 gl., za pol leta2gl , začertet leta 1 gl.; akv zadene na ta dan praznik, izide „Danica" dan poprej. Teiaj XX K VI. V Ljubljani, 26. prosinca 1883. List 4. Izgledi bogoljnbnih otrok iz vsih časov kerščanstva. III. (Dalje.) 6. Sv. Katariua Sijenska. Od nekdaj so veliko veliko koristile svete žene in device v sv. katoliški Cerkvi. Take svete osebe so res pravi angelji v človeški podobi: angel j i varhi 60 ljubi mladini, ktero znajo tako lepo podučevati, k bogo-Ijubnosti in pravi sreči napeljevati; angelji tolažbe so revežem in sirotam, bolnim in umirajočim, kterim ne zna nihče tako ljubezujivo streči in pomagati, da jim celo brezverci in krivoverci ne morejo odrekati spoštovanja; angelji, — res pravi poslanci božji, so med nesrečnimi ajdi, kjer s toliko sveto vnemo pomagajo v raznih misijonih razširjati kraljestvo božje; angelji miru in sprave so za vse človeštvo, ker z obilno in gorečo molitvijo, ki jo med svetom in po samostanih pobožno opravljajo, zaderžujejo maščevalno šibo Božjo, da prehudo ne zadene nehvaležnega sveta. Takih svetih duš je bilo v vsih dobah kerščanskega življenja obilo. Prav posebno pa se med njimi odlikuje sv. Katarina Sijenska, ker celo papež so poslušali glas njenih modrih svetov. Da pa morajo take izvoljene neveste Kristusove zvesto spolnovati svojo vzvišeno nalogo v kraljestvu božjem na zemlji, morajo se vestno pripravljati že v mladosti; kajti kdor v mladih letih nima an-geljskih lastnosti, si jih težko težko pridobi v poznejši dobi. Zato je pa tudi sv. Katarina tako lepo živela v mladih letih, kakor se hočemo koj prepričati. o) Njena zgodnja bogoljubnost. Katarina je bila rojena 1. 1347 v Sijeni na Toškan-skem. Njeni starši niso bili imenitni in gosposki, ampak srednjega stanu, kajti njen oče je bil spoštovan in premožen meščan in barvar. Pa morajo se nam zarad tako slavne hčerke imenitni zdeti, ker slava in sreča otrok je vselej kolikor toliko tudi delež staršev. Bog je Katarinko od perve mladosti, že od zibeli z nenavadnimi milostmi obsipal. Bilo je to dete veselo, modro, razumno, pobožno in sploh tako ljubezujivo, da so ga bili veseli starši in veseli vsi, kteri so ga poznali. Materi skoraj ni bilo mogoče Katarinice doma obderžati, tako radi so jo povsod imeli. Vedno so prihajali sorodniki. sosedje in znanci, čudili se modri deklici in prosili, naj jo puste še ž njimi na dom. da jim bo veselje delala s svojo detinsko pri prostostjo, angeljsko radostjo in nenavadno modrostjo. Sploh so jo imenovali malo svetnico in tudi ime Katarina so ji spremenili v „Evfrozino", kar po naše toliko pomeni, kakor „radost iu veselje*. Že njena pričujočnost je večkrat žalostna serca utolažila. Nekikrat je bila njena mati zelo žalostna. V tej otož-uosti gre v sobo k spijoči Katrici, jo vzdigne iz posteljice iz objame: pri tej priči se ji žalost spremeni ▼ veselje, tema otožnosti zbeži pred svitom nedolžnega smehljanja. Zgodaj, prav zgodaj je pričela pobožnosti. ki so 2e takrat naznanjale svetost, do ktere je imela pozneje dospeti. Pred vsem je prav priserčno ljubila in častila Mater Božjo. Še le pet let je bila stara in že je imela navado, da je po stopnjicah gori in doli gredč na vsaki stopnjici pokleknila in pobožno češenomarijo obmolila. Včasih so jo dobili v kakem skritem kotiču, kjer je kleče molila. Nihče ni mogel zapaziti pri njej naj manjše napake in sicer nič otročjega. Večkrat je zbirala male deklice okrog *,ebe, »e ž njimi pogovarjala o ljubem Bogu, in jih učila, kako naj se premagujejo v malih rečeh, ali pa tudi še kako ostrejše pokorilo poskusijo. Bog je poplačal tako pobožnost in gorečnost dobremu dekletcu s tem, da jo je že v detiuski dobi z neko nenavadno milostjo pripeljal do velike ljubezni. To je pa bilo tako-le: Katarina je imela sestro Bonaventuro, ki je bila omožena in je živela ne ravno daleč, blizo mestnih vr4t Nekega dne — takrat je bila stara šest let — jo mati pokliče in pravi: „Katrica, danes morata ti in Štefanček iti obiskat sestro Bonaventuro." Ljubeznjivo se je oziral Jezus na svojo hčerko in jo blagoslovil, kakor škof dajo blagoslov pri sv. maši. Presrečna deklica se zamakne in nepremakljivo stoji na cesti ter gleda nedopovedljivo lepoto in svitlobo. Bratec Štefan je urno dalje korakal, misleč, da tudi sestrica tikoma za njim stopinje ubira. Še le, ko je že precej daleč, jo pogreši in začne klicati. Pa nič ni odgovora. Hitro se verne nazaj in kmali jo zagleda pred cerkvijo nepremakljivo stati in moliti. Deček, nepočakljiv tembolj, ker je že noč blizo, začne zopet klicati: „Katrica! kaj stojiš tam V zakaj ne greš doinu?u Pa deklica se lc ziueni za njegovo vprašauje. Šte-fai.ček. čedalje bolj uepoterpežljiv, gre bliže, ter jo potrese za ramo in močno zakriči: „Katrica! Kati! pojdi no domu!" Kakor bi se iz sladkega spanja zbudila, se sveta deklica obtrne proti «iečku, pobesi oči iu pravi: rOh, bratec, ko bi ti le videl, kar sem jaz videla." „Kaj je bilo. sestrica V" vpraša Štefanček. A ne da mu odgovora: še tukrat se ozre tje, kjer je Zveličarja videla; nikogar ni bilo več videti. Zdaj se začne šestletno -lekletce milo jokati, da je minil tako lep pogled. «M tistega trenutka seji ni zdelo nikdar nikdar več nič lepo na svetu v primeri z ono prikaznijo. Od-sihdob jt je bilo le nebeško veselje v mislih. Jezus je bil v njenem sercu obudil toliko ljubezen, da je skor neprenehoma le nanj mislila in hotela le Njemu živeti iu želeia le Njemu dopasti. (Dalje sledi.) Ena za Post, ali: vojska med „zastonjskim" in „za-denarskim". (Konec.) Se celo svete može je včasi deuar prekanil. Izmed egiptovskih pušavuikov je bil umeri eden, ki je veliko let molil i 11 se pokoril. Ko so ga pokopovali, so pod bičnato njegovo posteljo našli vrečico s sto denari. Očetje se zbero in posvetujejo, kaj bi bilo z denarom storiti? Eni so ga hotli oberniti za ubožue, drugi za zidanje cerkve, ali pa za prepisovanje ss. evangelijev z njim plačati; sveta opata Makarij in Pnmbo pa sta drugač odločila, rekla sta: Položite vrečo z denarom k njemu v grob, nasujte nanj persti in zraven tega kličite: Tvoj denar bodi vekomaj s teboj v tvojo pogubo! To je pu-šavnike v tako stermeuje spravilo, da si nobeden ni upal več kaj deuara hraniti. Bili so namreč tisti pušav-niki zavezani v ostro obljubo ubožuosti in niso smeli ničesar imeti v posestvu; lakomnost tedaj je h-', pri njih nekak božji rop, — od tod tako ojstro posvarilo. Pa ne le za pušavnike, za vsacega človeka je lak< runost zelo nevarna strast. Skribanus pravi, tri pregrehe čl veka v pogubo stermcglavijo: napuh, nečistost in lakomnost; veudar pa tako, da po zakramentu sv. pokore se jih utegue izmed sto uapuhnjenih zveličati petdeset, izmed sto ucčistuikov trideset, izmed sto lakomnikov pa komaj trije, ker pri poslednjih je bistven del pokore povrače-vanje. kar se pa človeku tolikanj težavno zdi. I)a pa ne bo kdo mislil, da je bilo veliko tacih pušavnikov, uaj vam povem drugo dogodbo iz pušave. Imeuitem mož je prišel neki dau v pušavo Sciti; ta je imel seboj veliko zlata in prosil je samostanskega uiaš-nika, naj to zlato razdeli med brate. Mašnik mu odgovori: Bratom ni nič deuara treba. Ker ga je pa bogati mož siiuo pr sil in se ni dal odpraviti, je mašnik polno košaro denara postavil pred cerkvene vrata in rekel: Kdor kaj potrebuje, uaj od tega vzame. Toda ne eden se ni dotaknil denara; uekteri se še tje ozerli niso. Mini>ki očak pa je rekel bogatemu možu: Bog je tvojo dobro voljo sprejel za dar. pojdi iu daj ta denar ubogim. In šel je bogati mož močno ginjeu od oudod. Ne le kristjaui. tudi že starodavni pogani so imeli za bebce iu bedake tiste, ki so denar preveč ljubili. Njih basni nam pripovedujejo o nekem imenitnem možu iz dežele Frigije. daleč tam na Azijanskem. ki si je bil boje sprosil od svojega malika Apoliua, da naj se spi e-meui vse v zlato, česar se bode dotaknil. Ime mu je bilo Midas ali Mida (Vsak nekoliko podučeni ve, da to so le poganske basni ali „vestorije", ki so sicer izmišljene. pa vendar imajo marsikter koristen nauk v sebi.) Mislite si tedaj, kako srečen in dobre volje je bil ta Mida. ko je dosegel to veliko milost! Zdaj pa sad te milosti? Mislimo si n. pr.: Mida je šel in se hotel prav zalo in po kraljevo obleči; toda — kakor se je obleke dotakuil, je postala zlato in ni mogel z njo nič početi, ker bilo je vse terdo. Mida n. pr. gre vsest se v zali voz, uapreže naj lepši konje: ali komaj se dotakne enega iu druzega. — že je vse zlato! Pri takem pehanji se ga loti lakota, vsede se, da si priuesti naj boljših jedi, da bi se nasitel: toda berž ko se jedi dotakne, že je vse zlato — in Mida ostane lačen____Komaj je bil naslednjič lakomni Mida malika sprosil, da je tisto „dobroto" od njega odvernil; drugač bi ga bilo zlato končalo. — Ali ni ta poganska bajka lepi nauk, da denar in zlato človeka nikoli nasititi ne more? Ker je pa ravno pustni čas. naj vam še eno povem o Midatu. ki ni manj smešna in ima tudi koristen nauk v sebi. Omeujcuega Apoliua so pogani častili tudi za malika glasbe ter muzike. zato ga slikajo z liro, ktera velja za pesuiško orodje. Tisti Mida pa je boje o neki priliki malo pozabavljal zoper Apolinovo liro, češ: kaj ta lira, — to in pa nič; Panova pišalka *) lepše poje, kakor ta Apolinova brenklja! To, pravi poganska pravljica, je Apolina hudo razkačilo in naredil je, da so Midatu zrastle strašno velike — oslovske ušesa, češ, ker ti imaš taki dolgoušni sluh za glasbo, pa bodi dolgouh! Revež Mida je bil s tem grozno osramoten. Kaj če početi?... Dal si je napraviti prav visoko kučmo, da naj mu ušesi zakriva, kakor n. pr. so pred malo časom tudi pri nas nektere ženske uosile podobne kučme ali visoke mišje gnjezda iz tujih las. Toda slabo si je pomagal s kučmo. Ljudje so že tako vedili, kakošen je, in kučma ga je še bolj čudnega delala. Skrivati se je začel pred svetom, bežal v samoto in tam nekje se je skril med ločje, bičje ter germičevje. Pa kaj se zgodi?... Veter začne fruliti, bičje iu ločje gibati, in Midatu se zdi, da tudi tam v samoti nekaj šepeče in ga draži, rekoč: Mtdas ima opIov sluh: Zdaj postal je dolgcnh. Če se je bil tudi iz te nove stiske skesani in osramo-teui Mida izprosil, nisem ne videl in ne slišal; ali pa ne čutite, da v ti pravljici tiči neko svarilo hude vesti, ki človeka povsod preganja iu mu tudi v samoti ne da pokoja, dokler se ne spravi z Bogom. Za posnetek iz vsega tega vidite, kako se človek zaničljivega stori, ako denar preveč ljubi, in pa tudi če sodi in graja reči, kterih ne umeva. Nikar si tedaj iz denara ne delajte zlatega teleta, da bi ga molili; nikar ne pihajte, kjer vas ne peče, da se vam svet ne bo smejal. Nekaj za strežnike pri sv. maši in za vsaoega katoličana. Naznauuje se, da slavni Tomaž Morus bode prištet med svetnike. Kdo je bil ta Tomaž Morus? Bil je kancler, najvišji deržavui služabnik pod grozovitežem Kraljem Henrikom VIII na Angleškem. Ker je bil Morus pošten *j Pa na so čislali za malika pastirjev. Pod velikim Hermon-om v Siriji, zraven mesta Banjas a (Panoa, po P&na imeuov&na) so še zdaj ostanki Panovega tempeljna. katoličan in ni hotel odpasti od katoliške vere, je bil z enako zvestim in svetim šsofom Fišerjem k smerti obsojen. Ta Tomaž Morus pa je lep izgled strežajem pri ■v. maši. Ako ga opravila niso zaderževale, je vsaki dan enemu mašniku stregel pri sv. maši. — Drug visok gospod na kraljevem dvoru, ki pa ni bil tako pobožen, mu je neki dan zasmehljivo bersnil besede: „No, no, najvišji deržavni služabnik je postal inašni strežnik. S tem delate aečast kraljevi službi, ktero opravljate!" Toda Tomaž Morus, ki je dobro vedil, da služba pri oltarji je veliko višji, kakor je služba pri kralju, mu je odgovoril: „To kralju ne more biti uevšečno, kar delam za Kralja kralje» Kaj menite pa tudi, s koliko pobožnostjo, kako z zbranim duhom je pri maši stregel! Ako pogledaš vsakdanje mašne strežuike, jih morebiti ne boš veliko našel, kteriui bi se prav zbrani duh in resnična pobožnost mogla prištevati. In vendar so pri tako svetem, pri tako imenitnem opravilu. Mnogi se pa tako vedejo, da se jim na pervi pogled vidi, da nimajo čisto nič spoštovanja in svetega občutka pri naj svetejšem opravilu. Kaj bo iz ta ci h V... Jetniški duhovni so opazovali, da jih je prav veliko med hudodelniki. ki so bili v mladih letih ministranti. Od kod mora to biti ? To izhaja pač od tod. ker so toli-krat vnemami», nespoštljivo, pohujšljivo pri sv. maši stregli, s svojim geruim obnašaujem še druge otroke pohujševali in odrašenim bili v spotikljej. Takemu strežniku pri oltarji je prekletstvo od Boga napovedano po besedah sv. pisma: „Preklet bodi. kteri delo Gospodovo nemarno opravlja". Naj bi vendar vsi dečki, ki jih doleti tolika sreča, da so ministranti, to častitljivo opravilo opravljali s takim sercem, s tolikim spoštovanjem in spodbudnostjo, kakor je^to opravljal njihov nekdanji izgleduik Tomaž Morus! Čast, ki mu bode z očitnim povzdigujenjem med svetnike skazovana od sv. Cerkve, bodi na ta namen Kralju kraljev, Jezusu, darovana. Dobro delo je otročiče učiti, kako bogoljubuo se morajo sploh pri sv. maši obnašati, in posebej pa še, kadar k sv. maši strežejo. K povzdignjenju Tomaža Morus-a pa naj naznanimo še naslednje poročilo iz Rima. Sv. Oče so nedavno izvolili posebeu odbor za zadevo angleških mučeucev. V tem odboru so kardinali Bartolini, Bilio, Oreglia. Serafin in Parochi; ti imajo že delj časa pripravljeno zadevo na vse straui temelito preiskovati in prevdarjati. Ker sv. Oče sami priganjajo, da naj se stvar skoraj resi. je upanje, da \ vodni koraki /a /verševanje se bodo v teku enega leta že storili. Ni pa prašanje samo za naj od-ličniša spričevavca Morusa in Fišerja (ob času trino-škega Henrika VIII t, kakor se je v začetku mislilo, temuč za ne manj kot 350 oseb, ki so na Angleškem za vero kri prelile. Imena, ki so kardinalom predložene, segajo v dobo 150 let. Versta m učencev se pričenja z deveterimi osebami, ki so 1. 1535 katoliško verospoznanje s svojo kervjo zapečatile; med njimi sta kardinal Fišer in Sir Tomaž Morus. Končuje se versta v letu IG8I s 5 osebami, med njimi nadškof Oliver Pluuket z Armagh-a. izmed mu-čencev je bilo 79 svetnjakov; svetnih mašnikov 171; 38 jezuitov; 11 kartuzijanov; 14 frančiškanov; 14 be-nediktinov; 5 žensk; 3 johanitarji; 1 avguštinec, 1 bri-gitiuec, opata iz Readiug-a in Glastonbury-a, in earl tr. erl, to je, grof) z Arundel-a. Odbor za obrede ima dozdaj že čez UM) tiskanih strani ,.iu folio". Ogled po Slovenskem in dopisi. !x Ljubljane. (Za Botno.) čt. Sestri, hčeri „božje ljubezni", Irena in Peregrina imate priporočilo od bosanskega prevzviš. nadškofa Jož. Stadlerja in od premil. našega škofa, kakor tudi privoljenje c. kr. deželne vlade za 3 mesce, da smete zbirati po naši deželi pomočke za „Marijin vstav" (sirotišnico) v Sarajevu. Naj bo-dete toraj dobrin» sercem priporočeni. Opomnjeno bodi, da prednik v tej sirotišnici v Sarajevu je pn. g. dr. Ant. Jeglič. Ena s< sier je Čehinja Irena Benda: prednica naprave je S. Helena Benda. iz Ljobljaue. Aleksander Dekval, sicer ie učenec v katoliški bukvami, ki je 19. t. m. pr?iv lepo v Gospodu zaspal, je zaslužil, ua mu „Danica" lepo besedico za slovo da po smerti. Pil ic prej gimnazijalec, kar se mu pa ni sponašalo, ali za bukvarja je bil v deti ves vstvarjen in je v malo mesecih bil že do čuda zelo napredoval. Ne manj hvale vreden je bil za rad pravega katoliškega duha, ker veliko se je trudil le dobre bukve razširjati, zanikarne pa odvračati in o marsiktcn priliki pred njimi svariti. Imel je v tem že veliko izurj-r.ost. Tudi svetu Detinstvo je razširjal, celo marsikaj iz de ličnih bukvic poslovenil. Narodnjak je bil ves od glav»- do nog. skor še malo odveč za njegove okolišine: / vdel je v svojem poslu za par gorečih, pa prav bog« -1 j: j * siih mladeučev daleč v Vidmu in ua Dalmatinskem, in s-*t ni mogel živeti, ako ni prav pogosto d -pisov dobiva! «.,1 njiju. Bil je že samo na sebi bolj slabotue uatore. v s\ »ji veliki pridnosti je dobil še nekako sušico. ki ga je spravila na bolniško posteljo skoz več mescev in mu je po-slednjič luč življenja upihnila. Svojemu poklicu je bil Uko vdan, da je še v naj hujši bolezni pisaril po bukve in drugotne stvari v Zagreb in Lipsijo. ker ie blezo ie vedno mislil ozdraveti, kakor jetičui sploh. Gotovo po posebni Marijini pomoči si je življenje delj časa ohranil, kot je bilo misliti v hudi bolezni in enekrati mu je bilo nekoliko odleglo na Marijiue prošnje. Pravil je proti zadnjemu posebno to, kako dobra molitev je rožni venec (roženkranc). Nek» dau mu je bilo prav zelo hudo, začeli so rožni venec moliti, iu bilo mu je res odleglo. V bolezni je bil večkrat previden, in tudi še predzadnji dan. ko je potlej zjutraj po treh umeri. Zadnji besedi ste bili: „Marija! Slarija!" To bodi povedano njegovim bivšim sošolcem, pri-jatlom in znancem, kterih je po svoji dobri naravi veliko imel.