KATOLJŠK C&RKVEN LIST. ■ Danica« izhaja vsak petek na celi pob in veljA po pošti za celo leto 4 gl. 20 kr.. za pol leta 2 gl. 20 kr.. za ^etrt leta l gl. *> kr. V bakarni »prejeroana za celo leto a gl.60 kr.. za leta 1 gl. 80 kr., za \ leta 90 kr.. ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj Ul. V Ljubljani, 28. aprilja 1899 List 17. Cvetlica brez vonjave. Svečana meseca je burja brila. Oblaki temni solnce so skrivali — Vendar v grmiču malem tam pri skali Cvetlica je na beli dan priklila Je li mogoče, da bi se razvila Ko solnca žarki niso jej sijali? Utrgano zazrčm — oj! srčne žali: Brez vse vonjave je cvetlica bila Mladost, mladost! ki zale imaš lica, Brez Solnca Jezusa pa iščeš slave, Njegovega ne maraš čuti klica, Lepota tvcja vsa je brčz veljave, Brez Njega v temi zvene ti glavica, Brez Njega si sirota brez vonjave! — Radon!a v Silvester. Jezus Kristus pravi Bog. Vin. Čudovito razširjanje in vedni obstanek krščanske vere in cerkve. A navedenim ugodnostim nasproti stoji še veliko večja množica silnih zaprek, ki so zelo ovirale in obteževale razširjanje krščanstva. a) Splošna in največja zapreka je bila spačena človeška narava: napuh in mesena poželjivost. Krščanska vera uči mnogo resnic, ki presegajo naš omejeni razum, ter zahteva, da se človek ukloni svojemu Stvarniku — ponižno verujoč vse, kar je razodela neskončna božja Modrost. Temu pa se upira napuh Človeškega duha. Se hujšo vojsko pa napoveduje krščanstvo meseni poželjivosti — strogo zahtevajoč krotitev vseh grešnih strastij, zatajevanje in čisto, čed-nostno življenje. Za vse te žrtve pa obeta krščanska vera le nevidno plačilo onstran groba. Kako težavna je bila torej naloga, za tako vero pridobiti takratni versko in nravno globoko propadli svet! b) Judovska vera je sicer pot pripravljala krščanstvu; a vendar so se uprav med Judi pojavile še posebne zapreke, ovirajoče sprejem krščanske vere. To je bil predsodek, da Mesija reši Jude rimskega gospodstva ter ustanovi sijajno zemeljsko kraljestvo, in pa ponos judovskega naroda na svoj izredni poklic v starem zakonu, ki je prenehal s pozvanjem vseh narodov v Kristusovo cerkev. c) Paganstvo je moralo z vso silo nasprotovati krščanstvu. Saj je krščanstvo samo smrtni boj napovedalo paganstvu, učeč, da je le krščanski Bog jedino pravi Bog in Kristusova cerkev jedino zveličalna. Krščanstvo se ni moglo mirno združiti s paganstvom. Pasti je moralo jedno ali drugo. Težko pa je bilo paganom popustiti svojo vero in svoje bogočastje, ki je bilo kar najtesneje združeno z javnim in družinskim življenjem, s slovstvom in umetnostjo, ter je ugajalo domovinskemu čuvstvu pa tudi nižjim strastem in poželjivosti. Z javnim in državljanskim življenjem je bilo pagansko bogočastje tako tesno združeno, da so kristijanom očitali nezvestobo in izdajal-stvo, ker niso častili državnih bogov in niso hoteli kadila zažigati obožavanim cesarjem. Od tod krvavo preganjanje krščanstva. Pa tudi javnih veselic, gledaliških iger in raznih slavil« »stij se kristijani niso mogli udeleževati. ker je bil" vse to pre]»roženo s pagan-skimi verskimi obredi. Zato so jim pagani "ponašali. da so črnogledi samotaroi in čudaki, in jim niso zaupali. V družinskem življenju so morali kristijani odstraniti kipe domačih bogov, rpenateu, in podobe obožavanih pradodov. Ako se je v paganski družini kd" ]»okristijanil. črtili so ga njegovi lastni sorodniki. ali pa so ga cel" izdali in za-tožili oblastvom. Z verskimi obredi so bile pri paganih združeno raznovrstne nasladnosti. pojedine z obilno pijačo in vse. kar budi strast in ugaja pregrešni poželjivosti. Vsemu temu se je moral odpovedati, kdor je sj»rejel krščansko vero. Paganstvo je pa tudi mnogim ljudem in celim stanovom dajal" služb" in dobiček, kakor paganskim duhovnikom, raznim trgovcem, "brt- I likom in umetnikom. Vsi so bili zakleti sovražniki krščanstva. '/) Napačni pojmi in grozni predsodki o krščanski veri in njenih ozna- II je vale i h so zel" ovirali razširjanje krščanstva. leenjaki in iz"braženci "nega časa se ve-činoma niso mogli odločiti za t", da bi se bili resno pečali s krščansko vero in se prav poučili o njej. Ogabno so prezirali nauk. katerega začetnik je izšel iz mal«» cenjenega judovskega naroda in je umrl sramotne smrti na križu, nauk. katerega pivi oznanjevalci so bili preprosti galilejski ribiči. Spisi apostolov in evangelistov s«» se jim zdeli ..barbarski" v primeri s sijajnim jK-sniškiin in znanstvenim paganskim slovstvom. Se hujše predsodke pa je imelo preprosto in nevedno ljudstvo ter mnogoštevilni, večinoma nravno zel" pokvarjeni sužniki. 0 kristijanih in njihovi veri slabo ]K»učeni. večkrat po zlobnih obrekovalcih namenoma zapelj stovoljne darove v prid zatiranih katoličanov; med njimi je tudi ljubljanska, mariborska in krška škofija Preteklo leto je bilo dohjdkov 12 570 gld Nedavno je imelo društvo svoj sestanek, na katerem so odločili podpore revnim cerkvam, šolam in drugim dobrodelnim napravam. Katoličani so na vzhodu zelo raztreseni po raznih krajih, kjer žive pomešani z drugoverci. Ako nimajo duševne hrane in pouka, ako so brez duhovnega pastirja, tedaj jim preti velika nevarnost, da izgube svojo pravo vero Zato društvo vnovič poživlja vse katoličane, zlasti one, ki so bližje vzhodu, da doprinašajo darove in tako po-morejo svojim bratom na vzhodu — Zlasti ne pozabimo revnih bratov, ki bivajo o Bosni. Albaniji, Bolgariji, Macedon«ji, zakaj tu veliko trpi katoliška cerkev. A. M. Slovenske duhovščine v Ameriki je tako veliko, da drugi narodi v Zeiinjenih državah primeroma z našim malim slovenskim nimajo toliko svojih mož na toli odličnih mestih. Slovenci imamo c^lo troje svojih škofov. Imenom so: Ivan Krst Vertin z Do-lenskega (ki je pa žal — še le 54 let, star umrl 26. febr. t. 1.); prednik Vertinov, stari škof Ignacij Mrak iz Poljan in pred kratkim posvečeni škof Jakob Trobec iz Polhovega Gradca Tudi imamo 1 generalna vikarija: preč. g. Ivana Nep. Stariho za šentoavelsko ter Josipa Buh za duluthsko škofijo To mcoštvo slovenske duhovščine nam je ameriškim Slovencem v veliko čast. Po „Abier. Šimenci." Koliko je na svetu framaeonov? Angleški list „Te masoine token" prinaša natančen pregled tramv sonstva celega sveta, a ne bo škodilo tudi nam, ako vemo, koliko je na svetu oseb, ki pripadajo tej cerkvi in državi prenevarni družbi. Vseh lož je 17 262 s 1,054 036 členi. Od teh odpade na Ogrsko 40 lož z 2781 Členi. Na Danskem 10 lož. v Belgiji 20. na Španjskem 208, na Francoskem 476, na Nemškem 364, na Angleškem 2414, na Gršk-m 6 na Holand-skem 86, na Irskem 396, na Laškem 174, v Bolgariji 24, v Švici 31, na Turškem 5, na Norveškem 10, na Švedskem 33. V Aameriki je 11.943 lož. — V Avstriji je sicer prepovedano javno zborovati prostrozi-darjem, vender pa imajo mnogo skrivnih lož. J. P—r. „2£oj o6e to na krmilu". Iz evropskega nekojega velikega pristanišča je odplula kupčijska ladija obilim številom potnikov proti daljni Ameriki. Med vožnjo pa se je dvignila daleč tam na odprtem morju, kjer ne zazre človeško oko prav ničesar drugega kot vodeno plan krog sebe in neskončno nebo nad seboj, grozeča nevihta, premetavajoča blagom težko obloženo ladijo sem in tje. Vsi ladijini stanovalci so sila razburjeni postali pred tem pojavom, saj je pa tudi vseh živenje bilo tvegano in v skrajni nevarnosti. Ne malokrat se sliši o nesrečah na morju, kjer pokoplje raz-togočen vihar ladije s pomorščaki in potniki vred v srditem valovju, od koder ni upa rešitve. Vse napo-rovanje slabih Zemljanov rešiti ladijo pogube, zdelo se je brezuspešnim. V splošni obupnosti in zdvoje-nosti ni bilo od drugod pričakovati rešitve, kakor od onega, ki zapoveda tudi viharjev silam. K temu molijo in od njega vsega upajo nesrečni potniki. Ta up pa jim je zlasti močno dvignila ta le dogodba: Neko v deček jo bil na ladiji radi živahnosti všečen vsem potovalcem. Bd pa je sin krmarja te ladije. Ko je nastala vihra, begal je ta deček po notranjih prostorih ladije. V hipu pa se prikaže na krovu ladije med preplašeno in obupano množico in videč svojega cčeta na krmilu, obradosti se mn srce, strah ga mine, da veselo brezskrbno vsklikne: „0 saj se ni treba nič bati viharja, ladija se ne potopi, saj so moj oče na krmilu." Dečkov trden up v očeta je potnike tudi v tem nevarnem položaju prijetno iz-nenadil in jim vlil veliko zaupanja v srce, zaupanja pa v onega previdnega krmarja, ki je vseh oče, ki veli viharjem in vetrovom, kakor hoče In zares, Bogu hvalo, ladiji se ni žalega zgodilo, vihar se je utolažil in oteti so bili potniki iz nevarnosti. — Ako te kri-stijan, vihar nesreče, izkušnja v in nevarnosti j meče sem, meče tje in uže obupavaš sam nad seboj misleč, da te bodo zdaj zdaj upropastili sovražniki tvoje duše, ne obupuj takrat, spomni se onega, ki vodi tvojega živenja ladijo, spomni se, da ta je oče tvoj, ki te gotovo ne misli pogubiti, ampak le rešiti. Hudega se ti brezdvombeno ne bo zgodilo prav nič, ako le zaupaš v Boga. saj te skrbno vodi on, kot tvoj dobrotljivi oče, ki te bo tudi srečno pripeljal skozi vse viharje in nevarnosti v srečno luko veselja in miru. F. G. Književnost. „Nove lurike Šmarnice - Ljubljana, 1899" je naslov molitvenika. ki nam ga za majnik podaja kapelan Ivan Godec. Te šmarnice so preložene iz francoske besede z dovolitvijo pisalca, francoskega odvetnika Henrika Lasserre. Lasserre je bil sam po lurški vodi čudežno ozdravljen in je tega povodom postal svetovno znani pisatelj lurške Matere Božje. Nobene dosedanjih .Šmarnic* niso še tako ljubo uplivale na naš ljud, kot uprav Fran Marešičev ,Lurški Majnik", tiskan aprilja 1883 v 2000 proizvodih — danes ves razprodan. Zato je upati, da se isto tako prijazno sprejmč te Godčeve .Nove lurške Šmarnice". — In še nekaj. Morda je to pisalčeva po-slovitvena knjiga od svojega slovenskega domu. Ob kratkem je namreč namenjen misijonarit med črni afričanski rod. Menda je tudi on dušni sorodnik Las-serre-u. Saj mu je v spominji, da bi brez njene po- moči brezdvombeno ne bil pisal nikdar knjig v slavo Mariji. Nenavadno rahlega zdravja bi mu dečku nikdo ne bil obetal posebne trdnob*\ Danes pa, čvrst zastavlja svoj pogumni korak v sudanski misijon.— Lepih dušnih zmožnosti mu je podelil Stvarnik za tak poklic. Ne samo vseh obilih alojzijeviških tvarin — na prosto voljo se je gojenec temu vstavu vežbal že mladenič tudi v angleškem jeziku, kar se takrat ni tirjalo od Alojznikov. — Ne veselimo se odhoda sposobnih in izključno le v svojem sv. poklici delujočih mladih moči iz ljube rodne zemlje. A morda je pisatelju ostal iz omenjenih let v spominji namig: da vera ni ograjena kranjskimi gorami. Bodi mu; naj gre; usojena mu je viša naloga. Pobere naj nadobudni naš rojak stopinje za verskim našim junakom Knobleharjem in tudi v tujini naj ne pozabi naše sv. reči in našega naroda. — Jezik je pisatelju lep; na tej stopinji, kot zahtevamo, da se piše dandanes slovenščina — Slovenci, sezite po teh .Šmarnicah". Tiskanih je v „Kat. tisk." 1200 izvodov; v zlatu za 1 gld 20 kr.; v usinji za 1 gld. in v polovičnem usinji za 90 kr.; po našem menenji jih pomanjka. — Mila naj Vam bode na vodom te lepe knjižice v ljubem majniku divna mati Božja iz Lurda. Listek. Nj. Svetost Leona XIH. je obiskal četrtek, 20 t. m.r tržaški škof Šterk. Vsled BSlov." poročila je papež po njem natančneje hotel biti obveščen o razmerah v Trstu in v Istri; osobito še gledč vprašanja o glagol i c i. Ob tej priliki je Leon XIII. tudi srčno obžaloval, da politika dela ovire delovanju duhovščine. Nadvojvoda Evgen, načelnik nemškega viteškega reda, se je saboto, 22. t. m., mudil v Ljubljani. Koj po prihodu je v obiske sprejel deželnega predsednika ekscelenco barona Hein a in generalnega majorja Franka — Nedeljo je bil v nemški cerkvi pri sv, maši. V tukajšnjem konviktu se je potem natančno poučil o napredku domačih gojencev. Na to je Premilostni posetil deželnega predsednika, fml. pl. Hochsmanna in generalnega vikarja Flisa, kot škofovega name tnika — ker knezškofa ni bilo v Ljubljani. Znsk. duhovnima svetnikoma sta imenovana ve-lečastiti gospod mestni župnik Ivan Tomažič v Škofji Loki in velečastiti gospod Štefan Jakljič, župnik v Šent Vidu na Dolenskem. F. frančiškan Emanvel Topolnik, rojen 27. decembra 1834 v Št. Juriji blizo Ljutomera, je 8. t m. umrl v Klanjci na Hrvatskem. Tu je deloval kot duhovni pastir celih 32 let. Dobri mož si je zapustil tam trajen spomin in občno poštovanje. Leta 1870. ko je razsajala v klanječki župniji grozna vročina, vzbudil si je radi svoje neustrašenosti splošnje občudovanje. — Tu v „Danici" bodi omenjen sosebno radi tega, ker so svetni mašniki, 1862. leta bivši v 4. letu ljubljanskega bogoslovišča, zaobljubili tudi zanj kot tistoletnega součenca frančiškana, darovati ob smrti tri sv. maše in obmoliti na tihem „officium defunctorum cum laudibus." N. V. M. P. Odgovorni urednik Tomo Znpan. — Tiskarji in založniki Jožef Blasnikovi nasledniki v Ljubljani.