O Madžarili. (Iz Svetozora). *' Na kolikor v mrak starodavnih časov bistrost človeškegaa duha prodreti more, pokazuje se aara Azija kot zibel človeškega rodu. Tam se mora iskati začetek vsega tega, kar giblje sedajne omikaBe Barode; tam se je probudila prva delavaost ljudskega plemeaa, ia ako sledimo razvoj obrta, trgoviae, uaietaostii in zBanosti, vedao prideBio v ta del sveta, kterije zraven tegatudii zibel prvotaega vredjeflja držav ia naj imenitnejših izpozaaBJ nabožeBskih. Ako si Baša Evropaaemore prisvajati izviraostii v teh betvah človeškega činjeaja ia dejaaja, si ji mora pa brez vsega ugovora pripoznati prednost pred Azijo v tem, da je vse, kar je tam vzelo svoj početek, v Evropi izdataejše napredovalo ia da je niaogo stvari stopajo popolnosti. vanja vdeleževalo. tukaj prišlo Ba naj višo da je namreč pretrgal oao zvez Slovaastva. Tako veadaaiore le pisati sovražna strast, kajti iz tega Szalayevega stališča bi bili n. p. Cortez, Pizarro ia jim podobni zatiravcčloveštva Baj zaslužnejši junaki ia dobrotniki jegovl. Madjari na Ogerskem v aovi svoji domovini so v navajeneai svojem živijeaju dalje stopali ia popolaoma kakor poprej Huni ia Obri vsako leto v kako sosedao deželo včasih tudi v oddaljeae kraje vdirali na rop ia plen, povsodi tudi svoje poti zaznameBajoči z krvaviaii stopinjami. In zdelo se je sopet, da airnajo tudi oni drugega poklica, aego da bi bili kakor sorodai jihovi predhodaiki.po izpolnjeai meri od izobraženejših sosedov kazaovani ia vničeBi ali pa, kamor jiaiješlo, zagBani. Veadar prišloje drugače. K koBCii desetega stoletja ravBO, ko so se pri okolaih aarodib vstanovila mo- Iadoevropsko pleme se je tega popolno- iigočna viadarstva od krepkih ia