Financiranje občine Zakon o lokalni samoupravi opredeljuje načelna izhodišča za sistem financiranja v občinah. Predvide-na so sredstva iz lastnih virov, sredstev države in iz naslova zadolževanja. Lastni viri občine so davki in druge dajatve in dohodki od njenega premoženja. Za financiranje lokalnih zadev pripadajo občini davek od premoženja, na dediščine in darila, davek na dobitke od iger na srečo, na promet nepremičnin in drugi davki, določeni z zakonom. Predhodno na-vedene davke lahko predpišejo občine pod pogoji, ki jih bo določal zakon. Občini pripada za financiranje tudi dohodnina, vendar bo odstotek dohodnine, ki bo pripadal obči-nam, določil Državni zbor. Višino dohodnine v tem trenutku Državni zbor še ne more določiti, ker še ni sprejel zakona o upravi, po sprejemu katerega bo znano, koliko nalog iz pristojnosti občin bo prevzela država in s tem povezan delež dohodnine. Zakon določa, da država zagotavlja občinam fi-nančno izravnavo v takšni višini, da bo javna poraba na prebivalca v vsaki občini dosegla v poprečju naj-manj 90 odstotkov poprečne porabe na prebivalca v občinah v R Sloveniji. Tudi vijina tega vira financi-ranja še ni znana, ker bo poprečno porabo na prebi-valca v obfinah v R Sloveniji možno določiti šele po tem, ko bo znano, kakšen delež nalog ostane novona-stalim občinam. Koliko dobodnine bo pripadalo občini za financira-nje nalog? Približno oceno, koliko dohodnine bo pripadalo bodoči občini, je možno podati le, če izhajamo iz bilancajavne porabe obstoječe občine za leto 1993, ki se uporablja za izračun za leto 1994. Glede na višino nalog, ki se bodo v tem času prenesle na diiavno raven, se bo zmanjšal obseg obstoječih sredstev in tudi obseg dohodnine. Po sprejemu zakona o upravi bo delež dohodnine, ki bo pripadal občini možno natančno izračunati in bo odvisen od nalog, ki bodo še ostale na občinski ravni. Pri delitvenem ključu razpoložljivih sredstev za javno porabo obstoječe obdine, med novo oblikova-ne, se bo upoštevalo podatke o dohodnini. V R Slo-veniji razpolaga republiška uprava za javne prihodke s podatki o odmerjeni in vplačani dohodnini za leto 1992 po krajevnih skupnostih. Te podatke se bo upoštevalo pri razdelitveni bilanci, vendar ob pred-postavki, da se dohodnina še prazni v višini 40% v občinske proračune. Višina tega prihodka bo v posamezni občini odvis-na od števila zavezancev, ki so to dohodnino v letu 1992 plačevali. Ker dohodnina pomeni globalno naj-večji prihodek v okviru določenega obsega javne porabe, odraža dejansko ekonomsko moč posamezne občine. Primer: če bo KS Polhov Gradec obdna, ki bo imela 2572 prebivalcev, je od tega 1495 davčnih zavezancev. V letu 1992 so vplačali 28.980.000,00 SIT dohodnine. Po delitvenem ključu iz leta 1993 bi občini pripadalo 47,6 milijonov dohodnine in 5,1 milijonov ostalih prihodkov, ki se štejejo v obseg javne porabe. Z 8 milijonov finančne izravnave bi dosegla 60.727.000,00 SIT obsega javne porabe. Preračun porabe na prebivalca v primerjavi s po-prečno porabo na prebivalca v R Sloveniji v krajevni skupnosti pokaže, da je nova občina Polhov Gradec pod republiškim poprečjem, ki znaša 27.692.00 tolar-jev, (v občini 23.672,00 SIT). Po določbi zakona o lokalni samoupravi ji je potrebno zagotoviti vsaj 90% poprečne porabe na prebivalca, ker znaša 24.943,00 SIT. Zato mora država zagotoviti dodatna sredstva za izenačitev na 90% poprečne porabe, s čemer bi preje-li še dodatnih 3.386.000,00 SIT. Torej bi bodoča občina Polhov Gradec razpolagala s 64.153.000,00 sredstvi, ampak ob predpostavki, da v tem trenatku še nobena naloga ni prenešena na državno raven. Kako bo država zagotovila obtini finančno iznv-navo v takšni višini, da bo javna poraba na prebivaka v vsaki obdni dosegla v poprečja najmanj 90% po-prefne porabe na prebivalca v obanah v R Sloveniji (52. aen zakona o lokalni samoupravi)? Če vzamemo za osnovo obstoječo bilanco za leto 1993 in jo razporedimo glede na prenose nalog, ki se bodo izvršili tekom leta 1994, bo potrebno določene zadeve iz občinske bilance odštevati in prištevati k državni bilanci in ustrezno temu zmanjšati obstoje-če prihodke in s tem finančno izravnavo. Poprečna poraba na prebivalca v občinah se bo izračunala na zmanjSani znesek prihodkov občin. Poprečna poraba na prebivalca za leto 1993 je 27.692.00 tolarjev, 90% od tega je 24.923,00 tolarjev. Če bi giede na oceno, da sedanje občine opravljalo 70 - 80% državnih nalog, toliko sedanjih nalog prevzela država in bi novi občini ostalo približno 30 - 35% nalog, bi to pomenilo, da ostane samo še 8.100,00 tolarjev po-prečne porabe na prebivalca, od tega pa se lahko izračuna še 90% poprečne porabe na prebivalca. To pa pomeni relativno znatno manjša sredstva v sloven-skem prostom, ki bodo na razpolago za financiranje občin. Na kakien način bo država obfini zagotovila ta-kojšnje io redno financiranje po drugem odstavku 95. dena zakona o lokalni samoupravi? 95. člen je Ustavno sodišče sicer razveljavilo, ven-dar samo prvi odstavek, drugi odstavek je ostal v ve-ljavi. S to določbo je mišljeno zagotavljanje zagon-skih stroškov novim občinam. Zagonski stroški pa so samo tisti stroški, ki so najbolj nujni za delovanje nove lokalne skupnosti. V zakonu o državnem prora-čunu je predvidena posebna postavka v višini 440 ali 450 mifijonov za novonastale občine. Kriterije za delitve teh sredstev bo pripravila Vladna služba za lokalno samoupravo. Gre samo za pokritje minimai-nih stroškov, ker bi se v letu 1994 nove občine financirale še v okviru obstoječih proračunov na ni-voju sedanje občine. (Povzeto iz uvoda in odgovorov na vprašanja, ki jih je podal predstavnik Ministrstva za finance, g. Slavko Tekavčič, na posvetu skupščine občine Ljubljana Vi«-Rudnik, dne 22. 2. 1994.)