Inserati »e sprejemajo in velji tristopua vratu: H kr., če se tiska lkrat, 1 v » d d it - rt 15...... 3 Pri večkratnem tisitanji se sena primemo zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, netrankovana pisma se ne sprejemajo Naročnino prejema opravništvo administracija) in ekspedicija na Starem trgu h. št. 16 PolitiCsH lisi za slovenski narod Po pošti preieman velia: Za eelo ieto , . 10 /i. — kr. r.a pul ltta . . n .. — za četrt leta . . - ,, 50 ,, V administraciji velia: Za eeio leto . . >S jfl. Al) kr r.a pol leta . 4 u 'JO sa četrt leta . . "J „ 10 V Ljubljani na dom poniljan velja BO kr. več na ieto. ' . Vredništvo je na Brepu ti i s na štev. 190. Izhaja po trikrat na teden in mtiiU I) zopet vrednika časnika A ne more terpeti, in zato seže iz principa od zdavnej ne zmeni, kar piše časnik A, naj bo dobro ali slabo. In tako gre naprej: če preberemo sloven.-ke časnike, najdemo, da dva ne govorita o enej in in istej reči. In vendar je to čisto napačni način vza-jemnega časnikovanja. Ali je tudi drugodi tako V Nikakor ne. Ko so ustavoverci spoznali za svojo rešilno misel tisto „Wahlreforrn", po katerej so se znebili sitnega vplivanja deželnih zborov, vi- kalo in vpilo je vse liberalno ustavoverno časnikarstvo po volitveni reformi toliko časa, da so jo dobili. Za odpravljenje konkordata pisali so enoglasno leta in ieta, in niso prej mirovali, da so to tudi dosegli. In tako so delali zmirom, in tudi zmirom zmagali. Oni ne pra-šajo, kdo je kako priležno jim misel prvi izrekel, disciplina jim veleva, stopiti v falango in pomnožiti kor kričačev, tako da postane toliko močan, da se ne da več preslišali■ ne prašajo, kateri časnik je to prvi pisal; niso prosti stanovske zavisti, a strankarska korist jim je več kakor zavist, in tako se vojna disciplina ohrani. Kakor se pri nas časnikuje, ne more nobena reč dobro pretresena in prevdarjena biti. Če namreč vsak časnik kaj druzega piše, sliši se o vsaki reči le eno mnenje; ko bi pa vsi o enej in istej zadevi govorili, vsak po svojih nazorih in svojem razumu, pojasnila bi se od vseh strani, in čitajoče občinstvo naredilo bi si i/, vseh različnih mnenj objektivno sodbo. Ne bomo si s tem pomagali, ako se o prav mnogih rečeh razgovarjamo, konečno pa vsako pustimo, kakoršna je bila; kar nam je najbolj potreba, o tem je treba vedno govoriti, in vzajemno govoriti, od vseh strani pojasno-vati, občinstvo vnemafi, in tako dolgo ne odjenjati, dokler reči ne dosežemo. Dobro je, da se Slovenci o vseh rečeh poduče, a o rečeh, ki naše bitje in naš obstanek tesno zadevajo, treba je vedno in vedno zopet govoriti. Časniki naši naj ne iščejo v tem časti, da paradirajo z vedno novimi izvirnimi članki, ampak iščejo naj izvirnosti v najvažnejših vprašanjih narod- Maj o naših časnikarskih razmerah. Malo je slabših stanov od slovenskega časnikarskega. Ko bi človek smel pisati resnico, ne zmanjkalo bi mu kmalo gradiva; ko bi smel karati napake, kar je njegov poklic, tolažila bi ga zavest, da je dobrotnik človeški družbi, častilec in povzdigovalec so-cijalnega življenja, voditelj iu učenik narodu. A če mu roka državnega .pravdnika usta maši, ne more spolnovat.i svoje dolžnosti , in k drugim britkostim časnikarskega stanu pride še ta neljuba zavest. Poleg te je največa sovražnica časnikarjeva mlačnost in apatija občinstva. Kaj pomaga še tako lepa pridiga, če pa vsi poslušalci spe , in kaj pomaga še tako lep članek , če se občinstvo zanj ne zmeni ? Kakor je žalosten pridigar, če mu poslušalci dremljejo, če njegove lepe, iz navdušenega srca izhajajoče besede ne vzbujajo enacega plamena v prsih vernikov; — tako žalosten je časnikar, da njegovi premiš Ijeni, iz čistega prepričanja in navdušenja izvirajoči stavki ne najdejo odmeva v občinstvu, če vidi, kako se površno komaj lokalne notice prečitajo, važni razgovori pa prezirajo. V tem obziru mora posebno slovenski časnikar veliko duševnega trpljenja prestati: .,danes", si misli „spisal sem vendar ognjen članek, sprožil sem razgovor o važnih vprašanjih, stavil sem dobre svete, — ni zlomek, da bi to ne vžgalo in domoviucev ne navdušilo za dobro reč!" Pa kakšen je vspeh? Sem ter tje še kateri reče: „danes jo je pa dobro povedal", to je pa tudi vse; da bi pa kdo Biblija. III. Biblija in lloincr. (Dalje.) Običaji v bibliji so še starejši od Ilome-rovih, ker so mnogo ednostavnejši; tudi imajo neko mirnost in resnobo , ki onim manjkate. Pripovedovanje. Pripovedovanje je v Homeru pretrgano vsled ovinkov, govorov, opisov posodve, obleke, orožja in žezel, vsled rodoslovja ljudi ali reči. Lastna imena so prepolna prilogov; orjaku manjka redko pristavek „božji", „neumrljivim enak", ali „od ljudstva kakor bog češčen." — Kraljica ima vselej lepo naročje; ona je vedno vitka kakor palmovo deblo na otoku Deloškem; in lase ima od najmlajše Gracije. Pripovedovanje v bibliji je brzo brez ovinkov, brez govorov, brez besedovanja ; name-šano je s pregovori. Osebe se imenujejo brez prilizovanja. Imena sc neprenehoma ponavljajo in redko jih nadomestuje zaime: okolščina, katera v zvezi s pogostim ponavljanjem vezila „in" kaže s to priprostostjo na družbo, ki je mnogo bliže prvotnemu stanu, nego je družba opisana od Ilomera. V ljudeh Odiseje se je že zbudilo samoljubje, ki še spava v ljudeh Genese. Popisi. Popisi Ilomerovi so dolgi, bodisi da so nežnega ali strašnega, otožnega ali veselega, krepkega ali vzvišenega značaja, Biblija ima v vseh svojih pisavah praviloma eilno potezo, ali ta poteza je prikladna, ki stavlja predmet živo pred oči. Prispodobe. Prispooobe Homerske so podaljšane z okoliščinami, ki so v sredo med predmet vpletene: one so majhni kipi, obešeni ob okrogu poslopja, da se na-njih odpočije, pogled na kviško se vzdigajoče kuple; obrnivši se tje na selske prizore in pri proste običaje. Prispodobe biblijske so izražene praviloma le s kratkimi besedami. Lev je, ali deroč potok, ali burja ali ogenj, ki rjovi, drvi, podira, požira. Včasi se nahajajo tudi obširnejše prispodobe; ali tedaj je po orientalskem načinu predmet poosebljen n. pr. napuh v cedri. Veličastno. Veličastno nastane pri Ilomeru navadno iz celega učinka posameznih delov in dospe polapoma do cilja. A v bibliji je skoro vedno nepričakovano. | Kakor blisk vdari nad nami; mi stojimo tu v dimu in razdvojeni od nebeške strele , poprej kakor še znamo, kako je vdarila. V Ilomeru kaže se še veličastno v nekem soglasji prekrasnih besed z velikanskimi mislimi. V bibliji pa izvira mnogokrat naj viša stopnja veličastnega iz nekakega nasprotja med velikansko mislijo in pritlikavo, da! neznatno besedo, v katero se oblači. To vzročuje stre-sunje, nevrjeten strah za dušo : kajti če se duh. zanesen po misli, v naj više krajine povzdigne, pusti ga takoj izraz, mesto da bi ga vzdržal v višini, z neba na zemljo pasti ter ga požene iz krila božjega v pozemeljski prah. Ta vrsta veličastnega, naj bolj ginljiva od vseh, prilega se kaj vrlo neizmernemu in strašnemu Bitju, ki obsega zajedno največe in naj manjše reči. IV. Zgledi. Nekateri zgledi naj dopolnijo razvoj te paralele. Držali se bodemo reda, ki je našemu dosedanjemu potu ravno nasproti; to se pravi; začenjali bomo s takimi oddelki govora , od katerih lehko kratke in pretrgane poteze navedemo (kakor od veličastnega in prispodob) ljudi, ker je ne morejo stavljati pod policijsko nadzorstvo; sem spada tudi zakrament sv. zakona, o kterem bom tudi še govoril pozneje v posebnem članku. Nadalje cerkev prosto odločuje svete besede, bodisi že pri sv. zakramentih ali pri druzih slovesnostih Sploh vse, kar se dotika liturgije in očitne službe božje, pripada le sim; tako tudi razpisatev odpustkov in svetih let, vravnovanje javnih molitev in posebno tudi vredovanje procesij in božjih potov, ktere bi tako rada odpravila moderna država zato, ker javno kažejo moč in veljavo sv. cerkve in sploh iz tistega vzroka, iz kterega se boji hudič križa iu blagoslovljeue vode. To vse je cerkvena reč, in država ne sme si pripisovati ne najmanjega vpliva na te in enake zadeva. Tretja oblast cerkvena je vladarstvo. Cerkev naj izreja kerščansko ljudstvo k čeznaravnemu njegovemu namenu ; zato daje postave in kaznuje prestopke. V tem je neodvisna od države, kakor je država neodvisna od cerkve v pomočkih, ktere si zbere, da varuje pravni red in pripelja svoje podložne k pravemu blagostanju. Pri izvrševanji te oblasti se lahko primerja z državo; kar sme storiti država v svoj namen, to sme storiti cerkev v svojega. Da pojasnim to z zgledom: Država pravi, da ima pravico vplivati pri razpostav-ljanji duhovščine in oddajanji posamnih far, in opravičuje to svoje vplivanje s tem, da ji more to koristiti ali škodovati; narobe bi smeli mi reči, tudi cerkvi škoduje ali koristi, kakošni so vradniki, toraj ima cerkev oblast vplivati na njih volitev in razpostavljanje. To velja, če ste cerkev in država le enaki družbi, še bolj, če je cerkev nad državo; potem gotovo država ne bo zgubila pri takem primerjanji. Vsled te svoje oblasti toraj cerkev daje postave, ktere so vezalne za vse njene pod-ložnike, to je za vse, kteri so po krstu v njeno zavezo stopili. Ona varuje in nadzoruje, da se te postave vestno spolnujejo, sodi v dvomljivih primerah, razsojuje, če je kdo prelomil ktero njenih postav; potem tudi kaznuje tiste, ki so se pregrešili zoper njene postave; kazni so različne, in ker je prestopek vnanji, so tudi vnanje. Kdor je od cerkve obsojen, ne sme se nikakor obračati na svetno gosposko; nedo- voljena je toraj tako zvana „appellatio ab abusu", to je, če se kdo od duhovske gosposke v cerkvenih rečeh sklicuje na svetno ; taki priznava s tem oblast svetne gosposke nad cerkveno in se tako pregreši zoper temeljne pravice svete cerkve. To vse pripada k vladarski oblasti svete cerkve; a k ti oblasti štejejo se navadno tudi pravice, ki se tičejo cerkvenih potrebnih oseb in premoženja. O cerkvenih osebah, o njenem premoženji in posebej o samostanih bom govoril še v posebnih člaukih; zato te reči tu le opomnim, da naštejem vse, kar se tiče cerkvenega vladarstva. Ob kratkem razkazal sem, v čem da obstoji trojna oblast cerkvena in kaj da pripada k vsaki posamni. V sem tem je od države neodvisna ; to je čisto naravno in sledi že iz namena cerkvenega iu državinega. Pa ravno v teh rečeh tudi vedno se bije boj med obema oblastima. Država vedno trdi, da ji cerkev škoduje, da marsiktere teh reči pripadajo v njen krog; a pomislimo, ko bi cerkev le eno ali drugo v principu prepustila državi, koliko časa bi ostaia še neodvisna? Če hočemo biti dosledni, tu ne moremo jenjati; ne bojimo se pa, da bi to škodilo državi; vsaj so te razmere volja božja in on , od kterega ste obe moči, vedel bo varovati obeh korist; le kdor je zapustil krščansko stališče, komur je država vse, ta našel bo mir le v poginu cerkve in v vsemogočnosti držav. Mi ne tako! Nam je vzor neodvisno, pa skupno delovanje cerkve in države k vzvišenemu namenu človeštva; v doseganji tega vzora je obeh oblasti mir in sreča. B o r i n. Hrvati in Slovenci. m. Pomanjkanje klera ali mlade duhovščine čuti se po mnozih krajih že hudo, kakor na pr. v Istri, na Češkem, na Ogerskem, in čutiti se je jelo zadnji čas tudi po Hrvaškem. To je vzbudilo nadškofa, da je poprosil svojega namestnika, naj zbere sedanje in prejšnje se-meniške vodnike okoli sebe, da se razgovorijo o vzrokih temu pomanjkanju in o načinu, kako tu pomagati. Vsled tega so se sošli pod pred-sedništvom preč. g. J. Pavlešiča 28. dec. nih, naj ne iščejo novih predmetov, ampak naj iznajdejo nove svete, kako bi se stare naše želje dale izvršiti. Politični časniki niso berilo za kratek čas, in niso dosegli še nič s tem, da so polni, oui niso cilj samim sebi, še le, kedar se je to dognalo, kar so nasvetovali, niso bili pisani zastonj. Trojna oblast katoliške cerkve. (Konec.) Druga oblast je oblast duhovništva. Dvojo je potrebno, da more doseči človek postavljeni mu namen, milost božja in sodelovanje človeške proste volje. Kakor ima cerkev oblast, človeško voljo nagibati k spolno-vanju božjih zapovedi po učiteljstvu s tem, da razsvitljava razum, kakor jo nagiba naravnost v vladarstvu s tem, da daje postave in kaznuje prestopke, tako ima ona tudi oblast deliti gnado (milost ali blagodar) božjo v svetih zakramentih in kar je v zvezi ž njimi, in to oblast imenujemo oblast duhovništva ali kakor se more tudi reči a potiori mašništva, ker je nekrvava daritev središče duhovskega življeuja. Tudi v izvrševanji te oblasti je cerkev prosta. Kristus djal je aposteljnom brezpogojno: „To storite v moj spomin" in „krstite vse narode" itd. Sploh moram tu omeniti, kar sem že sicer večkrat opomnil, ko je Jezus vstanovljal svojo cerkev in ji dajal potrebne oblasti in pravice, ni vedno gledal, kaj da bo djala k temu država, in zato se motijo oni, ki povsod hočejo omejevati njegove določbe z ozirom na državo; oni so na krivem stališču, da ima država samostojen namen v sebi iu nobenega druzega razun sebe in da je cerkev, če ne pod njo, vsaj popolno enaka ž njo; če pa pomislimo besede: „Eno je potrebno" in druge enake|, spoznali bomo, da je Kristus povsod gledal na prvi in vzvišeni namen človeštva; on s tem ni preziral države, vsaj je tudi ona božja naprava, ampak v skrbi za zerkev in za človeštvo v cerkvi za-popadel je tudi skrb za človeštvo v državi. To le memogrede! Cerkev toraj je neodvisna v dubovništvu; k tej oblasti pa pripadajo sv. zakramenti, ktere sme deliti, kakor hoče; toraj spada sem tudi zakrament sv. pokore z ustmeno spovedjo, ktera tako bode nektere in potem bomo končali s priprostostjo in sta-rodavnostjo običajev. Posebno znamenit zgled veličastnega nahaja se v Ilijadi. To je oni odstavek (XVIII. spev. 203 s(», (i, 34. V Gradcu: 85, (iS, 23, 83. 78. Telcisnilirnt' dvn»riu> ci»i>e 3. aprila. Papirna renta 64*20 - Srebrna r-^nta 68.20 — Zlata renta 77 40. — {Stoletno državno posojilo 109 50 Baiikim Hk«'>j» 822 — Krediti akcije 150 80 - London 123 90 — Sr*1 107 10. — Ces. r cekini 5'72!— 20-tranaov 9 74. Dr. Tancer, učitelj zobnega zdravilstva in praktični zdravnik za zobe v Uraden, biva sedaj ^ I/as 1 "atti, pri „SIonuu (Hotel Elefant) v I. nadstropji na voglu sob. št 6 in 7, (za gospe dobe se, ako želč , tudi posebne sobe) ter vsaki dan od 9, ure zjutiaj do (i. ure zvečer ozdravja (1) bolne in izdeluje umetne /obe. Mudil se bo tukaj le še 10 dni. Njegovi c. kr. p r i v i 1 i g i r a n i pripravki za zobe. namreč: Antiseptikon — zdravilna voda za usta, po 1 gld. sklenčica, prali, škatlja po 1 gld. in pasta za zobe, po 80 in manjša po 30 kr., dobivajo so pri njem samem, kakor tudi pri gg. Birschitzu, Mahru, K ris perju in Busi-naru v Ljubljani; pri g. Marinšku v Loki v lekarnah v Kranji ili Kamniku in v vsaki proda-jalnici na Koroškem in Štajarskem. | Dr. Valentin Sarnik | « ima svojo odvetniško pisarnico v tistih t* prostorih, kjer je bila poprej bilježniška « pisarnica ranjkega notarja g. dr. J. Re- bič-a nasproti „Križankom