KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 20 (2) PATENTNI SPIS INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1 oktobra 1932. ST. 9178 Acieries de Haine-St-Pierre & Lesquin Societe Anonyme, Haine-St-Pierre, Belgija. Izenačevalnik za zavore. Prijava z dne 21. marca 1931. Velja od 1. novembra 1931. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 22. marca 1930. (Belgija). Kakor je dobro znano, so se dosedaj konstruirali izenačevalniki za zavore za železniška vozila splošno iz skupa okroglih drogov, ki tvorijo enakokrak trikot, čigar osnovnica je opremljena z dvema čepoma, na katerih se namestijo zavorne kotve; na vrhu je predvidena luknja, v katero se pritrdi potezno os. Pri tej konstrukciji se dobi z varjenjem drogovje, ki tvori trikotnikove stranice toda ima slabe točke. Na ta način izvedeni izenačevalniki se zlomijo želo po-gostoma na mestih, kjer se je uporabljalo varjenje, bodisi vsled mehaničnih obremenitev, katerim je trikot med obratom izpostavljen, podisi vsled razjedanja ali razpadanja. Predležeči izum ima namen izogniti se tem nedostatkom, to se pravi ustvariti izenačevalnik za zavore, ki je v stanju uspešno izdržati mehanične obremenitve, katerim je med obratovanjem izpostavljen, obenem pa zmanjšati težo izvedbe. Značilnost tega izravnalnega trikota s katero se doseže prednje, leži v dejstvu, da je vzvod narejen potom livanja kovine iz enega samega kosa in da poveča močna vezava med stranicami njegovo togost. Praktična izvedbena oblika izuma je izenačevalnik, ki je ulit iz enega samega kosa in ima prednostno dve enaki stranici iz lite kovine s presekom v obliki črke T; njegova osnovnica pa sestoji iz plošče, ki ima ob stranskih robovih paraboličen profil. Osnovnica je na svojih skrajnih konceh vezana potom širokega rebra in v notra- njosti trikota potom opornih prečnikov z o-bema enakima stranicama, tako da se doseže vezava, ki zajamči nedeformljivost sistema. Izum se nikakor ne omejuje na to prednostno izvedbeno obliko; stranice trikota imajo lahko tudi vsak drug pripraven prerez, tako n. pr. prerez v obliki črke I, čije jedro je lahko mestoma preluknjano, da se na ta način zmanjša teža. V eni kakor v drugi izvedbeni obliki je osnovnica na svojih skrajnih konceh opremljena z običajnimi čepi, ki se lahko ustavijo ali ne; vrh trikota pa ima ležaj, ki prinaša učinek potega. Priložene risbe prikazujejo dva izvedbena primera uzuma. Slike 1 do 5 prikazujejo drednostno konstrukcijo in slike 6 do 12 varijanto izvedbe. V primeru slik 1 do 5 ima iz enega samega komada ulit izenačevalnik na obeh enakih stranicah 1 prerez v obliki črke T (Sl. 3), čigar rebro 2 je vezano s stranico osnovnice 3 potom opornih prečnikov 4, ki tvorijo čvrsto vezavo med stranicami trikotnika. Osnovnica 3 ima prerez, ki je prikazan v sliki 4, čigar profil je po robovih 5, to se pravi po višini plošče, od enega konca do drugega paraboličen, kakor to prikazuje slika 2, da bi se na ta način doseglo večji odpor proti upogibnim napetostim. Oba skrajna konca 6 osnovnice sta vezana z obema drugima stranicama potom Din. 10 širokega rebra 7. Čepi 8 in istotako luknja 9 so vliti z izenačevlanikom. Na ta način izvedena konstrukcija se odlikuje po svoji majhni teži, svoji nedefor-mljivosti in svoji veliki odpornosti proti potegu, ki učinkuje v luknji 9 v smislu puščice 10. V primeru slik 6 do 12 imajo stranice trikota, ki tvorijo izenačevalnik, prerez v o-bliku črke I, čije jedro ima gotovo število odprtin 12, ki zmanjšajo težo trikota. Na skrajnih konceh osnovnice, pri 13, je prerez razširjen in ima v sliki 10 prikazano obliko. Čepi 8 so viili z izenačevalnikom ali pa še ustavljeni kakor je to prikazano na slikah 11 in 12. Opisane konstrukcije imajo sledeče prednosti: 1. Zmanjšana teža, torej morejo prevažati vozila manjše breme. 2. Večja otpornost proti obremenitvam, katerim so trikoti med obratom izpostavljeni. 3. Odprava varjenih mest, čijih dobra izvedba se da sama težko kontrolirati in radi katerih propadejo običajno izenačeval-niki za zavore. Izenačevalnik je prednostno konstruiran iz litega jekla, toda bi bil lahko istotako vlit iz kalerekoli druge kovine, ki je za vlivanje pripravna. Patentni zahtevi: 1. Izenačevalnik za zavore za železniška vozila, označen s tem, da obstoja iz trikotnika, ki je vlit iz enega komada in poseduje osnovnico ter dve enaki stranici, kateri tvorita na vrhu trikotnika potezno oko in sta z osnovnico, katera nosi vrtilne čepe, zvezani potom podpornikov ali zveznih členov, ki so skupaj zliti s stranicama in osnovnico in potekajo navpično ali poševno ali pa navpično in poševno k osnovnici. 2. Izvedbena oblika izenačevalnika za zavore po zahtevu 1, označena s tem, da imata stranici trikotnika prerez oblike T, dočim ima osnovnica obliko plošče, katere višina poteka od enega konca do drugega parabolično. 3. Varijanta izvedbe izenačevalnika po zahtevu 1, označena s tem, da ima izenačevalnik obliko trikota, čigar stranice ima’ jo prerez v obliki črke I ter imajo jedro deloma preluknjano, in da se razširi stranica osnovnice za obeh skrajnih konceh, ki nosijo čepe za zavorne kotve. /■ -fcb---7----Vr- đ 3 i^zzs -41= Iz Ф ;B ^ jtiqp-3 ~7Tqj ;1U л F i ffl EZTZ23 czöa